ma-fy-ke opettajien työnäkymät

opeksi harkitseva

Osaako joku kertoa ma-fy-ke opettajien työnäkymistä? Onko opettajia eläköitymässä? Miten lukioverkon karsiminen ym vaikuttaa? Tuleeko ylitarjontaa? Liekö nokiainsinöörejä kouluttautunut alalle? Mistä tällaisesta voisi kysellä lisätietoa?

3

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostaa täälläkin

Muutama lisäkysymys:

Ovatko virat vielä nykyäänkin noita kolmen aineen yhdistelmiä? Eikös niistä pitänyt vähitellen luopua koska nykyään ei pelkät perusopinnot riitä kolmannesta aineesta?

Entä tietotekniikka? Opetetaanko sitä nykyään lainkaan?

• opex

Virat harvemmin ovat kolmen aineen yhdistelmiä. Harvalla on riittävät opinnot kolmesta aineesta, joten näihin virkoihin ei päteviä hakijoita monta olisi. Yleensä matikanopet ovat erikoistuneet matikan lisäksi joko kemiaan tai fysiikkaan. Monesti matikistit joutuvat kyllä käytännössä opettamaan kaikkia matemaattisia aineita. Yleensä joku matikisteista vastaa koulun atk-opetuksesta.

Matikan tunteja on oppilailla paljon ja fyke-tunneilla on pienet ryhmät, joten opettajille on tarjolla reilusti tunteja. Matikisteilla on parempi työtilanne kuin useimpien muiden aineiden opettajilla.

Insinööri saa tehdä suuren työn, jos haluaa pätevyyden, eli käytännössä monikaan ei ryhdy vuosia opiskelemaan pätevöityäkseen. Insinööriopintoja ei voi hyväksi lukea matematiikan open tutkintoon. Epäpätevinä opettajina kyllä on diplomi-insinöörejä.

• rexi2000

Nykyään ei kutsuta edes haastatteluun ellei ole kolmen aineen pätevyyttä. Opettajia on työttöminä runsaasti ja moni vaihtaa alaa, jos onnistuu muualla. DI:t ovat innostuneet auskultoimaan ja nappaavat joka toisen vapaa duunin. DI.n tutkinto vastaa matematiikassa FM tutkintoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      953
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe