Miten suhtautua omaan veljeen tällasen jälkeen?

jus_askin

Mun veli onneksi on asunu jo omillaan yli puol vuotta ja nykyään käyttäytyy normaalimmin mut aina nähdessään, mutta en vaan tiiä kuinka suhtautua siihen. Kun se asui kotona, oli sillä, 20-vuotiaalla miehellä, tarve vedellä housuja alas, nylkyttää itteään mua vasten, kosketellä itteään kaikkialta tuolta, mistä nyt vaan saattaakin, kävellä mua "päin" ja samalla hinkata itteään mua vasten, tirkistellä, kun vaihdan vaatteita ym. mukavaa.

Ja nyt pitäis sit olla ku ei mitään. Ei paljoo kyllä houkuta vaikka yksin lähteä kyläilemään veljen luona, sillä mua oikeesti epäilyttää, jos se taas alkaa tehdä jotain. Nääkin sattu yleensä meiän ollessa kahestaan kotona. Kaikki alkoi äkisiti noin vuosi ennen veljen muuttoa omaan asuntoon jatkuen tollasena hamaan siihen päivään, kun veli muutti. Mä tunnen nyt vaan vihaa sitä kohtaan. Jos on noin kova tarve, niin vois ees sitten vaikka runkata omassa huoneessa eikä pakottaa omaa siskoa kattomaan tällasta. ja olemaan jollain lailla joskus osallisena, vaikkei toi nyt sinänsä mitään vakavaa häirintää ollu.

Pitäiskö nyt olla kuin ei mitään, vai oisko syytä lähteä itsepuolustuskurssille kaiken varalta, mikäli veli pyytää kylään? Vai otanko asian esille ja miten? Neuvoja kiitos.

10

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nosto.

      Nostan tätä. Jos osaat sanoa mitään edes hieman aiheeseen liittyvää, olen kiitollinen.

    • ....................

      Pane. Nimittäin välit poikki. Ei tuollaisen ihmisen irvikuvan kanssa ole mitään velvollisuutta olla tekemisissä.

    • ...

      Kerro koko juttu poliisille ja katso, mitä siitä ("veljelle") seuraa. Voi olla, ettet jää ainoaksi uhriksi, koska kyse on jo täysi-ikäisestä eli luonnekin on kehittynyt aika lailla lopulliseksi.

    • skdaösldöa

      Insestistä käyttäytymistä veljesi puolelta eli rikoksesta on kyse. Missään nimessä sinun ei tule hyväksyä eikä alistua ahdistelemiseen. Sano hälle jos haluat olla tekemisissä että seuraavasta epäasiallisesta käyttäytymisestä teet rikosilmoituksen. Veljesi on todella kipeä ihminen. Tommosii pitäisi potkasta munille ja kunnolla.

      • dedrefrerd

        "Insestistä käyttäytymistä veljesi puolelta eli rikoksesta on kyse"
        Suomen laki ei tunne rikosta nimeltä "insestinen käyttäytyminen".

        "Veljesi on todella kipeä ihminen. Tommosii pitäisi potkasta munille ja kunnolla. "
        Niin, munille potkimallahan niitä kipeitä ihmisiä parannetaan. Kas kun lääkärit eivät useammin huomaa käyttää. Voisitko kertoa mihin kaikkiin muihin sairauksiin se tehoaa?


      • skda
        dedrefrerd kirjoitti:

        "Insestistä käyttäytymistä veljesi puolelta eli rikoksesta on kyse"
        Suomen laki ei tunne rikosta nimeltä "insestinen käyttäytyminen".

        "Veljesi on todella kipeä ihminen. Tommosii pitäisi potkasta munille ja kunnolla. "
        Niin, munille potkimallahan niitä kipeitä ihmisiä parannetaan. Kas kun lääkärit eivät useammin huomaa käyttää. Voisitko kertoa mihin kaikkiin muihin sairauksiin se tehoaa?

        Jos mun veli käyttäytyisi tuolla tavoin mua kohtaan (tai kuka tahansa) niin potkaisisin munille ja lujaa. Sen jälkeen tekisin rikosilmoituksen. Selvästi ap. on niin nuori tai kyvytön pitämään puoliansa että tarvitsee ulkopuolisen ihmisen sanomaan suorin sanoin mistä tässä on kyse. Delfins sivustolta löytyy hyvin tietoa insestistä, siitähän tästä pohjimmiltaan on kysymys.

        Näkee kyllä kaheleita näillä palstoilla jotka osaavat vääristää sairaan asian normaaliksi ja kyseenalaistaa terveen näkemyksen.

        Ap:lle sanoisin vielä että jos mahdollista niin kannattaa hakea ammattiapua asian selvittämiseksi tunnetasolla. Yleensä näihin asioihin liittyy paljon patoutunutta vihaa, häpeää ja syyllisyyttä, siis nimenomaan uhrilla. Delfins ja Tukinainen on hyviä vertaistukipaikkoja ja heillä on hyvät sivustot.


      • dedrefrerd
        skda kirjoitti:

        Jos mun veli käyttäytyisi tuolla tavoin mua kohtaan (tai kuka tahansa) niin potkaisisin munille ja lujaa. Sen jälkeen tekisin rikosilmoituksen. Selvästi ap. on niin nuori tai kyvytön pitämään puoliansa että tarvitsee ulkopuolisen ihmisen sanomaan suorin sanoin mistä tässä on kyse. Delfins sivustolta löytyy hyvin tietoa insestistä, siitähän tästä pohjimmiltaan on kysymys.

        Näkee kyllä kaheleita näillä palstoilla jotka osaavat vääristää sairaan asian normaaliksi ja kyseenalaistaa terveen näkemyksen.

        Ap:lle sanoisin vielä että jos mahdollista niin kannattaa hakea ammattiapua asian selvittämiseksi tunnetasolla. Yleensä näihin asioihin liittyy paljon patoutunutta vihaa, häpeää ja syyllisyyttä, siis nimenomaan uhrilla. Delfins ja Tukinainen on hyviä vertaistukipaikkoja ja heillä on hyvät sivustot.

        Siinäpä sitten olisi mielenkiintoinen oikeudenkäynti, kun sinä olisit asianomistajana seksuaalisessa ahdistelussa, ja veljesi pahoinpitelyssä. Heitäpä lonkalta kumpi saisi kovemman tuomion. Annan vinkin: seksuaalisen ahdistelun (RL 20:5) asteikko on sakkoa - 6kk, pahoinpitelyn (RL 21:5) sakkoa - 2 vuotta.

        Ja varmasti tämä pahoinpitely ja koko oikeudenkäyntirumba johtaisi siihen, että veljesi paranisi tästä onglmastaan, eikö?

        Seksuaalirikoksille tavalliseen tapaan sinunkin järkesi sumenee aiheen parissa heti. Jos kritisoi mielenterveysongelmien hoitamista väkivallalla, niin kysymys ei ole sairaan asian vääristämisestä normaaliksi tai terveen näkemyksen kyseenalaistamisesta. Kysymys on asian ajattelemisesta järjellä tunteen sijasta.

        Rikostuomio tietysti on harkitsemisen arvoinen asia, mutta veljen mielenterveysongelmaan ei ratkaisu ole pahoinpitely, vaan lääketieteellinen apu.


    • nomenest

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekshibitionismi

      Veljesi tuntee ja tietää sinut. Käyttää hyväkseen sitä, että tietää sinun vaikenevan. Hänellä on sinuun henkinen yliote. Hän on luonut teille kahdenkeskisen maailman, jossa ei normaalit säännöt päde. Sinä seuraat häntä tuohon maailmaan kuin kaleeriorja. Sinulta puuttuu oma tahto. Sinulla ei ole luonnetta. Olet alistuja. Olet hiljainen hissukka. Tunnet vihaa ja käännät sen itseesi. Vaikenet. Lopulta teet ehkä itsemurhan.

    • skda

      Hyvin kuvailtu miten luonnehäiriöinen pitää uhria otteessaan. Ap:lle vielä sanoisin että voisit kertoa vanhemmillesi tapahtuneesta jos ovat asioita normaalilla tavalla ymmärtäviä. Oleellista on pysyä veljestäsi erossa jos vähänkin ahdistelee tai muuta epäasiallista käyttäytymistä ilmenee. Voit myös katkaista välit veljeesi kokonaan jos sinusta siltä tuntuu. Hae apua itsellesi. Myös 12 askeleen ryhmistä voisit saada apua esim. AAL (alkoholistinen tai toimintahäiriöinen lapsuudenperhe) tai Alateen. Toivottavasti olet saanut jotain jeesiä tästä keskustelusta!

    • mies31ww

      En nyt sanois että mies on lopullisesti tommonen, mutta vaikuttaa kyllä siltä että tarvii jotain vakavampaa herätettä. Hanki vaikka "like a brother"-mieskaveri, hyväks ystäväks, ja kerro sille tästä. Tai kerro jommallekummalle vanhemmistas jos he on semmosii että voi kertoo, ettei tapa sun veljeä eikä vähättele, oikeesti todellisuudentajusii ja reilui ihmisii.

      Väkivalta ei ole todellakaan poissuljettu asia tämmöisissä, se on hyvä heräte, jopa sen uhka. Jos ahdistelija ei oo niin turta että ymmärtää vielä miltä toisista voi tuntua. Empatian puute, ja vastoin yleistä käsitystä ahdistelijoilla on kyky empatiaan, se on heille vaan vaikeempaa, ja kaikille ihmisille on helppo upota vanhoihin tapoihin.

      Joten mielestäni on oikea ratkaisu ja jopa kriittistä veljesi sekä hänen mahdollisten uhrien kannalta, että toimit näin: uhkaat (tarvittaessa miesystävän tai isäsi tms muskelin turvin) veljeäsi väkivallalla tai aiheutat hänelle fyysistä kipua, mutta teet samalla selväksi että olet hänen sisko ja pohjimmilta rakastat häntä. Mutta että hän jättää sut rauhaan, tai muuten. Ja et ole häneen yhteydessä ainakaan vuosiin sen jälkeen että saa aikaa ajatella. Ja muista kertoa että suhun sattu oikeesti ja ahdisti, älä yhtään liioittele äläkä vähättele, kerro miltä susta OIKEESTI tuntu. Ei muuta.

      Näin sun veljes voi joskus tajuta mitä teki sulle ja myöhemmin pyytää anteeks oikeesti, ja sillon ja vaan sillon sulla on mahollisuus antaa anteeks oikeesti, kun toinen pyytää oikeesti anteeks. Eikä kukaan voi pyytää oikeesti anteeks jos ei tajuu miks.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe