Onko jonkun lapsi sanonut ärrän ns. Kurkusta?
Meidän vajaa 3 v tyttö sanoo tällä tyylillä.
Pakko myöntää, että se on ihan kamalan kuuloista!!!!:D
Ihan kun olisin jostain lukenut että olisi parempi jos lapsi sanoisi r kirjaimen l kirjaimena. Ja jos äänne lähtee kurkusta niin on jotenkin vaikeampi oppia sanomaan oikein, pitääkö tämä paikkansa?
Kurkku r
3
453
Vastaukset
- joopsu
No aika monet lapset sanoo kurkusta. Ainakin kaikki, jotka itse tiedän. 5-6 vuotiaana oppineet sanomaan suomalaiseen tyyliin. Toiset taas ei opi ikinä, ei siinäkään mitään vikaa ole, vaikkakin sinusta lapsesi sitten kuulostaa aina kamalalta. Jos ajattelee niin ettei ole kuullut aikuisen sanovan ällänä, niin ehkäpä se on silloin helpompi oppia sanomaan oikein.
- Diikka
Uvulaarinen r-äänne on yleinen äännevirhe suomalaislapsilla. On totta, että se on vaikeampi korjata tärylliseksi ärräksi kuin l-äänteenä ääntyvä. L äännetään jo valmiiksi kielen kärki ylhäällä kuten r. Kurkku-r ei kovin usein muutu itsestään oikeaoppiseksi ärräksi. Siksi olisi hyvä, jos houkuttelisit tyttöä kielileikkien kautta jumppaamaan kielen kärkeä. Se tapahtuu helposti, jos lapsi osaa d-äänteen! Deen voi myös pyytää ääntämään ärrän paikalle, voidaan vaikka leikkiä, että puhutaan salakieltä...Diikka dusinoita dakastaa, Deima Duskolla datsastaa
- neuvo_vaan
Kokeile saako lapsesi laitettua kielensä rullalle, jos ei niin voi olla kireä kielijänne, se hankaloittaa r.n sanomista ,vaatii leikkaushoitoa, jos asia kiinostaa googlea kireä kielijänne lapsi. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391