Onko kissallanne ruoka-ajat, vai annatteko kissalle ruokaa aina kun se sitä pyytää?
Meidän kissalle annettiin aikoinaan ruokaa aina kun se pyysi, ja vanhuuden päivillään kissa olikin aika lihavan sorttinen....ja myös nirsoiluun oli ikävä taipumus.
Ysätäväni taas pitää kissallaan tarkat ruoka-ajat, ja kissa onkin hyvin hoikassa kunnossa(ehkä liiankin?) Koen hyvin epämiellyttävänä sen että hänen kissansa on koko ajan kerjäämässä,eikös se ole lähinnä koirien tapa..? Harrastaako muiden kissat kerjäämistä?
kissalle ruoka-ajat?
11
4361
Vastaukset
- Miiru (again)
En suosittele antamaan ruokaa aina kun kissa sitä pyytää. Jotkut kisut ovat niin ahneita että ruokaa saisi suoltaa joka tuutista ja tosiaan jatkuvasti. Yleensä lihavuus johtuukin juuri siitä että kissa saa ruokaa silloin kun haluaa tai että sille kaadetaan vain iso määrä ruokaa vatiin ja kun se sen on syönyt ruokaa lisätään. Kissat kyllä kerjää, ja saattavat ottaa kädestäkin, mutta sen saa kitkettyä pois, hartaasti kun jaksaa opettaa. Toisaalta mieti onko parempi että kisusi on hoikka ja kerjää kun se että se on lihava ja kuolee ehkä johonkin sairauteen tai sairastaa lopun ikäänsä. Ruoka-aikojen ei tarvitse olla kellon tarkat, kahden tunnin säteellä riittää hyvin niin kissa ei osaa ennakoida milloin ruokaa tulee eikä silloin mau-u sen perään "määräaikana".
- iitu
Ehdottomasti pitää paikkansa se, että kissat osaavat huutaa turhaan ruuan perään... Varsinkin jos niillä on vähän puuhaamista ja tylsää, oppivat ne pian täyttämään vapaa-aikaansa syömisellä leikin sijaan. Tästä tavasta pystyy kyllä opettelemaan poijes.
Yllättävän vähän tuota rasvakerrosta eläin tarvitsee ympärilleen. (Lyhyesti sanottuna kissa on ylilihava jos kylkiä tunnustellessa ei tunnu kylkiluita.) Kissat syövät mielellään pieniä aterioita (hiiren kokoisia) kerrallaan.
Lihavilla kissoilla vanhuus tuo tullessaan samoja vaivoja kuin ihmisilläkin mm.diabetesta :(
- mamma39
Meillä ei ole käytössä tarkkoja ruoka-aikoja, johtuen vuorotyöstä ja hyvin ovat kissat oppineet tavoille. Kuivamuona on esillä kaiken aikaa ja sitä kissat syövät muuna aikana eikä lihavuutta silti ole. Kissahan syö jopa 20 kertaa päivässä, pieniä määriä kerrallaan jos se itse saa päättää ruokailujensa ajankohdan.
Kissat on helppo opettaa kerjäämään ja jos aina antaa ruokaa kun kissa vähänkin naukaisee, voi olla varma lopputuloksesta. Ihmiset eivät osaa ajatella, että kissa voi naukua muutenkin kuin nälkäänsä (esim. seuran tai tekemisen puute tmv.). Kissat kun kommunikoivat hyvin paljon ääntelemällä, pitää vain osata tulkita kissan "puhetta" ja eleitä.- iitu
...eipä se aina siittä ole kiinni, ettei osaisi tulkita oikein omaa kissaansa. Kissa voi yksinomaan pyytää ruokaa (=juuri sillä 'minulla on karsee nälkä'ääntelyllään), vaikkei sillä ole nälkä. Syömisestä sinänsä on ajanmittaan voinut tulla kissalle "sijaistoiminto" ja ajanviete. :)
Jostain luin joskus, että kissan silmät laajenevat jos sillä on nälkä ja se näkee ruokaa... Noh, kyllä meidän mirrillä silmät tummenevat kummasti, vaikka vatsa olisi juuri täytetty, jos se äkkää immeisten herkuttelevan homejuustolla ;D
- Peltsi
...on käytössä erittäin helppo ja hyvä ruokailu...öö, ruokailutapa.
Kuivamuonaa ja vettä on tarjolla aina, ja "märkä" ruoka-annos annetaan aamulla ja illalla. Itse pidän kiinni siitä, että aamuruoka tulisi noin yhdeksältä ja iltaruoka illalla yhdeksältä. Näihin aikoihin tulee kylläkin n. parin/muutaman tunnin heittoja, mutta ne eivät kuitenkaan ole haitaksi. Ja kun esim. aamuruoka annetaan, niin aamuruokalautannen otetaan pois vasta kun iltaruoka annetaan. Kissamme on siis tottunut, että se voi säästää märkääkin ruokaa, koska kuppia ei välillä oteta pois.
Kun kissamme oli pentu, olivat ruoka-ajat muuten samanlaiset, mutta silloin annoimme pienempiä annoksia ja annoimme ruokaa kolmesti päivässä eli aamulla, päivällä ja illalla.
Tämä rytmi on sekä minun, että kissani mielestä erittäin hyvä ja kissani on myös erittäin hyvässä kunnossa. Se ei ole liian lihava, eikä liian laiha, vaan lihaksikas, notkea ja sopusuhtainen.
Voin siis sanoa, että olemme onnistuneet ruokkimaan kissaamme tosi hyvin. Toivottavasti tekin onnistutte =) - Pia
No meiltä kuoli yks kissa varmaa 24.v mutta silti lokakuussa piti kissa viiä lopetettavaks mutta aika saatiin vasta viikon päästä.Kissa huusi ja huusi tuskaa niin että sydän särkyi.Sinä päivänä kun kissa oli vietävä lääkäriin oli hän kuollut kylpyhuoneen nurkaan, kaapin alle.Tytär särkyi kun kuuli kissansa Karvisen kuolleen, ei sit se neiti viikkoon kouluun menny.Ja nyt säännöstän kissamme ruokinta tahtia.Äläkää antako ruokaa muulloin kun säännölisein ruoka aijoin!Se on HYVÄ neuvo!Ei koskaan ilman tiettyä aikaa!!!!!!
- Sanelma
eläinlääkäriä!! Hirvittävää! Ammatti-ihminen antaa kissan huutaa viikon kipujaan, ja kuolla omia aikojaan lattialle! Kyllä niillä varmasti on päivystyksiä ja hätätapauksia varten ilmaa aikatauluissaan, tuohan on varsinaista eläinrääkkäystä!
- Suvi
Kyllä meidän kissalla on ruoka-ajat mutta ne ei ole täsmällisiä. Aamulla kun herään annan ruoan. Arkisin 7-8 välillä ja viikonloppuna 8-9 välillä. Kyllä kissa aina tulee pyytämään ruokaa aikaisemmin mutta annan sitten kun itse nousen ylös. Illalla kun tulen kotiin annan ruokaa siinä 17. Viikonloppusin en anna illalla vasta kun sitten kun kissani tulee syliin kertomaan että ruokakuppi on tyhjä. Ennen nukkumaan menoa laitan vähän ruokaa kuppiin jos on tyhjä...
Minun kissa tulee kyllä pyytämään ruokaa mutta annan sitä vain silloin kun minulle sopii. Tosi on se että kissa syö niin paljon kun sille annnetaan tuoretta ruokaa mutta kyllä tässäkin asiassa on pidettävä säänöt. Tän vuoksi ainut joka meidän kissalle antaa ruokaa kuppiin olen minä sillä kissa muuten pyyttää sitä sekä minulta että mieheltäni. Käy pian niin että kissa saa tuplaannoksen. Eli suosittelen että on vain yksi joka ruokaa antaa.. jos mahdollista. - kissatyttö
mun perheen kissat varasteli pöydältä, mut ei enään.nuhtelen kissoja jos ne tulee penkille kerjään
- Pai
Meillä tytöt saa kaksi kertaa päivässä ruoan (pienempi saa välillä kolme kertaa, kun se tuppaa syömään puolet vähemmän kuin isompi) Ne saavat siis aamulla aina n. 7.30 ja illalla n. 20-21.30. Ja siitä kerjäämisestä ... Meillä kissat ovat aivan mahdottomia kerjäämään. Ne tulevat syliin ja yrittävät aluksi katsellaan saada ruokaa, mutta jos se ei tehoa, ne alkavat tassuillaan kurotella sitä! Ja ruokaa ei todellakaan kannata hetkeksikään jättää yksin, nimittäin silloin katoaa makkarat leivän päältä tosi nopeasti!
- Emei
Meidän kissat saavat aina ruokaa, kun haluavat, eivätkö ne ole lihonneet. Ruokaa tarjotaan, kun sitä pyydetään. Aina kissat eivät kuitenkaan halua kerjätessään ruokaa, vaan leikkikaveria. Toiset kissat syövät, kun niillä ei ole muuta tekemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka882503- 671455
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww821363EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje111192- 81913
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19900Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe33773- 54773
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta102771- 30706