Neuvoja?

köyhäopskelija

Opintoni ovat venyneet henk.koht. syistä jotka koulussa tiedetään. Valmistun n.2kk päästä. Ainoa tuloni viimeiset vuoden on ollut opintotuki ja olenkin joutunut viimeiselle vuodelle ottamaan opintolainaa että pärjään jotenkin.

Nyt kuitenkin opiskelujen pitkittyessä olen koittanut hakea opintotukea jatkoajalle, sitä ei myönnetty sillä he katsoivat että opiskeluni ei ole päätoimista.

Tuloni on ollut syksystä puhtaat 0e/kk ja välttämättömiin laskuihin olen joutunut lainaamaan sukulaisilta. Voinko saada toimeentulotukea?

Jos joku miettii miksi et mene töihin, tässä vastaus: töissä en iltaisin tai vkloppuisin halua olla vaan keskittyä täysin siihen että saan opinnot kunnialla loppuun. Kyse on enää parista kuukaudesta, laskuja on maksettava ja jotenkin tultava toimeen. Mitä teen?

4

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

Eiköhän nuo toimeentulotukea myönnä. Olisivat myöntäneet oletettavasti heti opintotuen lakattua. Voit hakea myös Kelasta asumistukea.

• persaukinenkokki

Kyllä pitäis saada toimeentulotukea. Itsellä meni opiskelut ihan penkin alle kun muutin toiselle paikkakunnalle ja kela takkuili ties mitä, ekat asumistuet sain vasta 5kk asumisen jälkeen ja sitten olin jo niin kusessa ettei velkatilannetta saanut millään korjattua, koska en tajunnut mennä sossuun. Tai no, kävinhän mä siellä ja sieltä sanottiin että tuskin sä mitään saisit, ja lähdin itkuisena kotiin. Toimeentulotukihakemukseen kannattaa laittaa mukaan kaikki kelan päätökset ettei ne ala vinkumaan että haeppas sitä opintotukea ja -lainaa vaan. Jos on mahdollisuus saada opintolainaa niin mitään ei heru. Itse tässä odottelen että kelasta tulisi edes joku päätös että saataisiin loput tämän kuun rahat. Avopuoliso aloitti juuri opiskelun joten ensi kuussa saadaan taas odottaa ties kuinka kauan että saadaan tuet. On tää ihmeellistä kun opiskelijoita pitää kyykyttää. Kesällä oli kans takkua koska hain työmarkkinatukea. Välillä kadun sitä että lopetin vakituisen työn ja lähin opiskelemaan. Nyt on varmaan lähemmäs 10000e edestä laskuja ulosotossa kun ei ollu pitkiin aikoihin rahaa. Yhdessä välissä olin 4kk ilman rahaa, töitä ei löytynyt ja tukia ei herunut. Keräsin pulloja että sain kissan ruokittua kunnolla ja ite söin makaroonia ja mitä nyt ruokajonosta mahtoi saada.

• pisteet sulle

Pisteet siitä, että ruokit kissasi kunnolla! Toivottavasti omakin ruokatilanteesi vielä paranee. Mutta sorry, neuvoja tilanteeseesi en osaa antaa.

• 111.

Kannattaa kysyä suoraan myöntävältä taholta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe