Asumistuki omaan asuntoon

KKJ

Tuossa mitä olen ihmisten kanssa jutellut, yleinen käsitys näyttää olevan ettei omaan asuntoon saa asumistukea. Todistan sen vääräksi.

Olen työtön, asun omassa yksiössä, minulla ei ole muuta varallisuutta kuin oma asuntoni. Yhtiövuokra on 75e sis. sähkö ja vesi. Saan asumistukea 60e/kk. Eli itselle jäävä asumiskustannus on 15e/kk.

Harhakäsitys lienee siinä, että oma asunto mielletään varallisuutena, joka olisi asumistuen saamisen esteenä. Ei ole näin. Asumistukea myönnettäessä omaa vakituiseen asumiseen käytettävää asuntoa ei katsota varallisuudeksi.

Toki työssäkäyvällä ihmisellä ei ole oikeutta asumistukeen, mutta minä olenkin työtön.

5

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zyskowitz

Sitä ei pitäisi myöntää. Sinun pitäisi myydä asunto ja muuttaa vuokralle.

• -70%

kannattaisi myydä yksiö N.Y.T. saisit siitä paljon rahaa ja syksyn jälkeen voisit ostaa 3h k asunnon ja rahaa jäisi vielä kuubanmatkaan sekä kahteen wieninleikkeeseen.

tai sitten myyntijuna on mennyt jo

tiliä voi joka tapauksessa tehdä piereskelemällä kotisohvalla.

• Hiljainen hiihtäjä
        -70% kirjoitti:

kannattaisi myydä yksiö N.Y.T. saisit siitä paljon rahaa ja syksyn jälkeen voisit ostaa 3h k asunnon ja rahaa jäisi vielä kuubanmatkaan sekä kahteen wieninleikkeeseen.

tai sitten myyntijuna on mennyt jo

tiliä voi joka tapauksessa tehdä piereskelemällä kotisohvalla.

ei voi kun revetä nauramaan ja mennä kieriskelemään lattialle lukiessaan näitä stooreja.. :)

• sailas

sillä on väliä maksaako elämään riittämättömän
      ansion kela/työttömyyskassa/yrittäjä/kunta/valtio
      tahi muu yhteisö!
      Jos tulot on riittävän pienet niin eikun tukea hakemaan. Luukulla neuvotaan varmasti.

Ja näsäviisastelijoille haluasin sanoa, että nimeni on todellakin sailas. En ole
      ärrävikainen. RRR. rrr. RrR. rRr.
      Ärrä taipuu miten vaan. Että silleen.

• Mutta se johtuu varmaankin siitä, että jos asunnosta on vielä velkaa, asumistukea voi saada vain korkojen ja asumiskulujen (lämmityskulujen, sähkö- ja vesikulujen tai yhtiövastikkeen) osuuteen. Itse lyhennyksiin tukea ei saa. Vuokralla tai asumisoikeusasunnossa asuva voi sen sijaan saada tukea koko vuokraan (käyttövastikkeeseen) ( noihin asumiskuluihin), josta on tosin ensin vähennetty omavastuuosuus, jonka suuruus riippuu tuloista. Eli käytännössä katsoen kaikki asumiskulut huomioidaan tukea määriteltäessä (mikäli vuokra ei ylitä tiettyjä raameja).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      121
      2253
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      58
      2187
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1875
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      12
      1436
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      80
      1408
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1387
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1160
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      63
      1139
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      69
      1010
    Aihe