Vaatteiden silitys

Ms. Gebhard

Kuinka moni teistä äideistä (tai isistä) silittää lastenne vaatteet? Olen kummissani seurannut lähipiirini äitien keskusteluja, joissa he valittelevat raskasta kodinhoitotaakkaansa. Sitten käykin ilmi, että päivät vierähtävät mm. potkupukuja silitellen.

Minulla ei lapsia ole, joten en ole perillä näistä asioista. Tuleeko lasten vaatteet siis silittää? Jos tulee, niin miksi ihmeessä? Pelkästään ulkonäön vuoksiko? Itse en vaivaudu silittämään edes omia vaatteitani (lukuun ottamatta kauluspaitoja ja muita selvästi rypistyviä vaatekappaleita), joten tuntuu hullulta, että joku silittää pieniä trikoisia sukkiksiakin.

14

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silittäminen on kai "neuroottisten yhdenlapsen äitien hommaa". Älkää nyt vaan ottako kukaan itseenne, ihan huulena on tarkoitettu tämä. Mutta mulla ei ihan oikeasti ole aikaa eikä intoa silitellä kenenkään vaatteita. Paitsi sitten kun on ihan pakko (juhliin tms). Lakanoitten suhteen olen kyllä neuroottinen, lähes. Ne mankeloin aina jos vaan mahdollista, koska mankeloidut lakanat pölyttävät vähemmän kuin mankeloimattomat.

    • ENTINEN SILITTÄJÄ

      Silitin lapseni vaatteet silloin kun hän oli vauva, koska pesun jälkeen vaatteet ovat aika kovia ja kankeita. Silittämisen jälkeen ne olivat mukavan pehmeitä pukea vauvan päälle. Nyt isompana (6v. ja 2v. ) en jaksa enää silittää enkä omia ja miehenkään.Nytkin odottaa pino kauluspaitoja jos joku jonain päivänä innostuisi ne silittämään... että se silittämisen into on kadonnut. Vauvan vaattteita olisi kyllä ihana silitellä!

    • tarja

      verhot ikkunoihin ja vaatteista juhlavaatteet jos on pakko.Hyvä jos lapset tietää edes mikä silitysrauta on....jos olisi mankeli ehkä mankeloisin lakanat....

      • Anonyymi

        Se sitten on sitä kurjinta hommaa verhojen silittely , ja jos seutåraa mitä lapussa lukee millä,lämmöllä silitetään niin aina ei nekään pidä paikkaansa . Juhla vaatteet silittelen arkivaatteista ei tarvitse ovat itsestään siliävät.


    • Ellu

      Minä silitän meidän 1,5 kuukautisen tyttelin vaatteet. Meillä on perheessä ja suvussa niin paljon allergiaa ja astmaa että ihan sen takia.

    • Rv.36

      Hei,

      Nyt kun esikoista odotan, olen pessyt ja silittänyt kaikki vaavin vaatteet - mitä en jatkossa aio tehdä - tämä ensi kerralla siksi, että kuuma rauta hävittää kuulemma kankaassa mahdollisesti olevat bakteerit - homeitiöt jne. enkä halua,että vastasyntyneen iho joutuu tekemisiin kaikenlaisten pesuainejäänteiden kanssa.

      • 3:n äiti

        Minulla on 3 lasta, ja jokaiselle silitin vaatteet yhden kerran. Vauvan syntymän jälkeen olen joka kerta ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut silittää yhtään mitään vauvan vaatteita (kastepukua lukuunottamatta).


      • tätä mieltä

        Mitä homeitiöitä ja bakteereja vauvan vaatteissa voisi olla nykyaikana??? Tuskinpa olet kylmässä aitassa tai navetan ylisillä vauvan vaatteita säilyttänyt.

        Nykyiset vauvan vaatteet voi pestä 60 asteessa. Ja pesu on siis pyykkikoneella, ei käsin, kuten esiäitimme tekivät.
        Tuo pesu hävittää pölypunkitkin.

        Lapsen iho ei ole bakteereista vapaa. On normaalia, on luonnollista että lapsen ihossa on hänelle ominainen ja oma bakteerikantansa. Niin kuuluu ollakin, se suojaa ihoa. Jos peseytyy liian usein, iho kuivuu ja ihon luonnollinen suoja katoaa, iho herkistyy bakteereille ja tulehduksille tällöin. Rasvaus ei korvaa ihon omaa luonjnollista rasvaa ja bakteeritasapainoa.

        Allergiselle ja astmaselle silittämisestä voi olla hyötyä, mutten usko. Pölyä ja epäpuhtauksia on kaikkialla muuallakin, eikä niitä kaikkia voi poistaa vaikka kuinka silittäisi jokaisen sukkaparinkin.

        Ihmisessä on ja kuuluu ollakin normaali bakteerikasvusto ja ihminen tulee toimeen sen kanssa. Myös ihossa, ihon pinnalla. Mutta myös muualla kaikkialla, missä eletään ja ollaan.

        "Bakteerittomissa" vaatteissa on hyvä viedä vauva sitten ostoskeskukseen, vai mitä? Ei tartu taudit, on suojassa bakteereilta, kun on potkupuku silitetty?

        E


    • laiskako muka???

      EN TODELLAKAAN SILITÄ vauvan tai leikki-ikäisen trikoovaatteita! Miksi ihmeessä niin tekisin???? Vaatekerta on vaihdettava joka päivä, joskus menee useampikin vaatekerta per päivä!

      Silitän vain kauluspaidat tai vastaavat, jotka menevät ruttuiseksi pesussa.

      Senkin ajan, mitä silittämien vie, voin käyttää johonkin muuhun. VAikka täällä netissä roikkumiseen.En pidä college- ja trikoovaatteiden silittämistä tarpeellisena, joten en uhraa siihen aikaani.

      • mummo

        Niiiiiiiiiiiiiin, ennen pestiin käsin ja silitettiin. Nyt valitetaan ettei ole aikaa kun istutaan netissä??????????????


      • laiskako muka
        mummo kirjoitti:

        Niiiiiiiiiiiiiin, ennen pestiin käsin ja silitettiin. Nyt valitetaan ettei ole aikaa kun istutaan netissä??????????????

        Niiiiiiin. Nykyään kone pesee. Astiat ja vaatteet. Joillain on jopa kuivausrumpu, jossa sitten kuivaavat ne vaatteet, eivät edes nostele laiskat naurulle vaatteita kuvuimaan !

        Ja jotkut sitten vaativat, että lasten kotitöihin kuuluu tiskikoneen tyhennys - mitä laskuutta! Teetättää kotihommat lapsilla !

        Nykyään vaipatkin on kertakäyttöisiä. Kyllä ennen oli paremmin: vaipat oli harsovaippoja, kuukautissiteet lakanakangassuikaleita ja molempia sitten lioteltiin ja käsin pestiin. Ja silitettiin raudalla, joka lämmitettiin hellalla. Kuten vesikin, joka haettiin joko kaivosta tai lähijärjestä, jos kaivoa ei ollut.

        Kyllä ennen sitten oli kaikki paremmin! Ja naiset ahkerampia. Hymyssä suin essu valkoisena hohtaen äidit ja naiset ahkeroivat aamusta iltaan ja jaksoivatpa vielä puolisonkin miehiset tarpeet kunniakkaasti hoitaa, ainakin mitä lapsilukuun oli katsomista.

        Ja tänä päivänä nämä nykynaiset, äidit ja mummotkin, itse sitten vaan istutaan netissä ja haukutaan toisia, kun ne tekee vähemmän kuin itse.

        Miksi mummo ei ole hoitamassa lapsenlapsiaan?
        Tai kudo sukkia ja lapasia heille - nämä kun ovat mummojen tehtäviä olleet kautta aikain. Ei netissä roikkuminen, laiskottelu! HYH-HYH, mitä laiskuutta!

        "on se kauheeeta" sano karpokin aikoinaan. vai oliko se se toinen..?


      • edellinen
        laiskako muka kirjoitti:

        Niiiiiiin. Nykyään kone pesee. Astiat ja vaatteet. Joillain on jopa kuivausrumpu, jossa sitten kuivaavat ne vaatteet, eivät edes nostele laiskat naurulle vaatteita kuvuimaan !

        Ja jotkut sitten vaativat, että lasten kotitöihin kuuluu tiskikoneen tyhennys - mitä laskuutta! Teetättää kotihommat lapsilla !

        Nykyään vaipatkin on kertakäyttöisiä. Kyllä ennen oli paremmin: vaipat oli harsovaippoja, kuukautissiteet lakanakangassuikaleita ja molempia sitten lioteltiin ja käsin pestiin. Ja silitettiin raudalla, joka lämmitettiin hellalla. Kuten vesikin, joka haettiin joko kaivosta tai lähijärjestä, jos kaivoa ei ollut.

        Kyllä ennen sitten oli kaikki paremmin! Ja naiset ahkerampia. Hymyssä suin essu valkoisena hohtaen äidit ja naiset ahkeroivat aamusta iltaan ja jaksoivatpa vielä puolisonkin miehiset tarpeet kunniakkaasti hoitaa, ainakin mitä lapsilukuun oli katsomista.

        Ja tänä päivänä nämä nykynaiset, äidit ja mummotkin, itse sitten vaan istutaan netissä ja haukutaan toisia, kun ne tekee vähemmän kuin itse.

        Miksi mummo ei ole hoitamassa lapsenlapsiaan?
        Tai kudo sukkia ja lapasia heille - nämä kun ovat mummojen tehtäviä olleet kautta aikain. Ei netissä roikkuminen, laiskottelu! HYH-HYH, mitä laiskuutta!

        "on se kauheeeta" sano karpokin aikoinaan. vai oliko se se toinen..?

        Niin, sehän on lähijävi, ei lähijärji, vaikka kyllä sitä järkeä voisi nykypäivään hakea vaikka sieltä järvestä, kun ei sitä kenenkään päässä aikanaan ole, ei ainakaan meidän laiskojen, jotka roikumme vaan netissä kun tänäkin aikana voisimme silittää vaikka miehen boxereita..


    • mrs. Barham

      ...koska en muuta osaa! Monta kertaa olen ajatellut luopua, mutta aina tartun rautaan! Lapsia on useampia ja miehellä paljon kauluspaitoja, ja kaskas, aikaa jää vielä netissä surffailuun ja kaupungilla luuhaamiseenkin! Olen mestari ajankäyttäjä!
      Ja silitetyt vaatteet ovat kertakaikkiaan siistimmän näköisiä.

    • Anonyymi

      Ei nykyajan vaatteita tartte silitellä varsinkin jos ne ovat olleet kuivausrummussa ta kuivaus kaapissa,
      Lasten vaatteet ovat usein sellaista materiaalia ettei tarvitse silittää. Jotkut ovat pilanneet silittämällä asuja joita ei pitäisi silitellä .
      Kaikilla on konstinsa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe