Näin tänään kuusi akselisen täysperä vaunun..
6 akselia
30
1019
Vastaukset
- Rahtari12
Oisko kuitenkin ollut B-juna?
- Lahtari24
Junat liikkuu kiskoilla ei maanteillä.
- mikäihme
Kyllä se on ihan rehellinen täysperävaunu, ja rahtiliikenteessä.
- bump
Kaikenlaisia outouksia teillä nykyään korotettujen painojen ansiosta näkee. Eilen bongasin 5 akselisen soraperävaunun - noh ei siinä mitään ihmeellistä, mutta vaunussa oli 4 ykköspyöräakselia ja 1 paripyöräakseli. Tämä paripyöräakseli oli viimeisenä ja ylhäällä. Oli veikeän näköinen.
- kuulostaa oudolta
Nelikkoveturin tarvitsee eteensä, että tuosta akselista mitään iloa on. Sittenkään ei lisäakselin paripyörät tuo kantavuuteen mitään lisää. Perävaunun massasta pitää muistaakseni olla vähintään 65 % paripyörillä, että saa 8-akseliselle yhdistelmälle 68 tonnia tai 9-akseliselle 76 tonnia.
- Lervo duunaa
KA-lervolla on 9 akselia. Yks housuissa, yks vara-akseli sängyn alla, apumiehenä Akseli ja nupissa kolme kuten kärrissäkin.
- pellet pois täältä
tyylistäsi päätellen huosuissasi oleva on tosi vaatimaton ,ajat pemarilla koska se on k...än jatke ja hakkaat g mies poikaystävääsi päivittäin
- Rahtari12
Tuossa on ns. B-juna
http://yle.fi/uutiset/jattirekat_sallitaan_loppukesalla_-_siltojen_kestokyky_koetuksella/6638729- Auto ei ole juna!
En nähnyt kuvassa yhtään junaa eikä sellaista tekstissäkään mainita. Junat kulkee kiskoilla ja ovat useimmiten moninkertaisesti isompia ja painavampia kuin tiellä kulkevat ajoneuvoyhdistelmät!
- Rahtari12
Auto ei ole juna! kirjoitti:
En nähnyt kuvassa yhtään junaa eikä sellaista tekstissäkään mainita. Junat kulkee kiskoilla ja ovat useimmiten moninkertaisesti isompia ja painavampia kuin tiellä kulkevat ajoneuvoyhdistelmät!
Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Vaihtoehtoisesti linkkivaunun korirakenne liukuu taaksepäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä.
- Faktat kuntoon!
Rahtari12 kirjoitti:
Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Vaihtoehtoisesti linkkivaunun korirakenne liukuu taaksepäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä.
Te voitte kutsua romujanne miksi haluatte mutta sivistyssanakirjan mukaan: Juna on rautatiellä kulkeva kulkuväline, jossa on vaihteleva määrä vaunuja. Junilla kuljetetaan sekä matkustajia että tavaraa. Jo pelkkä junanveturi painaa enemmän kuin teidän "junanne" että liikuttekin täysin eri koko-ja painoluokissa. Eli laiva ei muutu lentokoneeksi eikä auto junaksi vaikka porukka niin puheissaan yrittää muuttaa.
- dfhökltrhök
Faktat kuntoon! kirjoitti:
Te voitte kutsua romujanne miksi haluatte mutta sivistyssanakirjan mukaan: Juna on rautatiellä kulkeva kulkuväline, jossa on vaihteleva määrä vaunuja. Junilla kuljetetaan sekä matkustajia että tavaraa. Jo pelkkä junanveturi painaa enemmän kuin teidän "junanne" että liikuttekin täysin eri koko-ja painoluokissa. Eli laiva ei muutu lentokoneeksi eikä auto junaksi vaikka porukka niin puheissaan yrittää muuttaa.
No ei se kuorma-auto tai täysperäkään muutu rekaksi vaikka te idiiootit sitä kuinka yrittäisitte siksi muuttaa, joten siinäpä sinulle...
- Rekka-intohimoa taas
dfhökltrhök kirjoitti:
No ei se kuorma-auto tai täysperäkään muutu rekaksi vaikka te idiiootit sitä kuinka yrittäisitte siksi muuttaa, joten siinäpä sinulle...
Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!
- gnaörklm
Rekka-intohimoa taas kirjoitti:
Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!
vingu sinä vaan!!! ei ne kaikki silti rekoiksi muutu usko pois!!!
- Rekkafanatismia!
gnaörklm kirjoitti:
vingu sinä vaan!!! ei ne kaikki silti rekoiksi muutu usko pois!!!
Niinpä, mikään ei muutu vaikka rekkapenat kuinka yrittävät aivopestä muuta kansaa ammattsanastollaan. Rekka on ja pysyy kuorma-autona joka vetää perävaunua. That's it! Ei auta makkaraperunoita syövien läskien itku.
- hitsari(ex. rekkamie
Rekka-intohimoa taas kirjoitti:
Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!
Puhumattakaan että ne hitsarit koristelis niitä hitsejä ja sorvejaan viireillä ja led-valoilla(jotka sitäpaitsi laittomia) vai onko se laittomuus ehkä se juttu?
- Rahtari12
Ammattisanastossa sitä kutsutaan B-junaksi ja piste.
- Rahtari12
Katsoppas,kun B-juna löytyi myös wikipediasta.
http://en.wikipedia.org/wiki/B-Train
myöskin lisää kalustoa
http://en.wikipedia.org/wiki/Road_train - Auto ei ole juna!
Rahtari12 kirjoitti:
Katsoppas,kun B-juna löytyi myös wikipediasta.
http://en.wikipedia.org/wiki/B-Train
myöskin lisää kalustoa
http://en.wikipedia.org/wiki/Road_trainNiinpä. Wikipediaan kuka tahansa voi kirjoittaa omia "tietojaan" mielivaltaisesti mutta sivistyssanakirja määrittelee ja luo säännöt viralliselle kirjoituskielelle ja sanoille. Juna siis on laite joka kulkee kiskoilla ja sillä kuljetetaan tavaraa ja ihmisiä. Kumipyörillä se ei kulje vaikka rekka-apinat kuinka kuvittelee.
- kieli kehittyy
Auto ei ole juna! kirjoitti:
Niinpä. Wikipediaan kuka tahansa voi kirjoittaa omia "tietojaan" mielivaltaisesti mutta sivistyssanakirja määrittelee ja luo säännöt viralliselle kirjoituskielelle ja sanoille. Juna siis on laite joka kulkee kiskoilla ja sillä kuljetetaan tavaraa ja ihmisiä. Kumipyörillä se ei kulje vaikka rekka-apinat kuinka kuvittelee.
Etsi sieltä sivistyssanakirjasta sana saivartelu. Kieli elää ja kehittyy. Australiassa käytetystä road train-nimityksestä käännetty maantiejuna on jo ihan yleisesti hyväksytty termi kumipyöräiselle useamman perävaunun ajoneuvoyhdistelmälle. Aivan kuten kaupunkijuna-nimitystä käytetään traktorin vetämälle höyryjunan näköiseksi koristellulle kumipyöräiselle turistien kuljettimelle. Molemmat termit varmaan ilmestyvät sinne sivistyssanakirjaasi jossain kohtaa eikä niiden käytöstä nytkään esimerkiksi ylioppilasaineessa varmasti rankaistaisi.
B-juna on vain suora käännös englanninkielisestä B-train termistä, koska suomenkielistä termiä ei kahden puoliperävaunun yhdistelmälle ole vakiintunut. Keskiakseliperävaunua muuten kutsutaan yleisesti vasikaksi ja puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmää vasikkayhdistelmäksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä nautaeläimen poikasen kanssa. - Juna ei ole auto!
kieli kehittyy kirjoitti:
Etsi sieltä sivistyssanakirjasta sana saivartelu. Kieli elää ja kehittyy. Australiassa käytetystä road train-nimityksestä käännetty maantiejuna on jo ihan yleisesti hyväksytty termi kumipyöräiselle useamman perävaunun ajoneuvoyhdistelmälle. Aivan kuten kaupunkijuna-nimitystä käytetään traktorin vetämälle höyryjunan näköiseksi koristellulle kumipyöräiselle turistien kuljettimelle. Molemmat termit varmaan ilmestyvät sinne sivistyssanakirjaasi jossain kohtaa eikä niiden käytöstä nytkään esimerkiksi ylioppilasaineessa varmasti rankaistaisi.
B-juna on vain suora käännös englanninkielisestä B-train termistä, koska suomenkielistä termiä ei kahden puoliperävaunun yhdistelmälle ole vakiintunut. Keskiakseliperävaunua muuten kutsutaan yleisesti vasikaksi ja puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmää vasikkayhdistelmäksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä nautaeläimen poikasen kanssa.Ja jos kerran Australiassakin jotain sanotaan niin sanotaan samoin myös Suomessa vaikka Australian "junat" ovat pari kolme kertaa pidempia kuin Suomessa mutta tottahan toki suomalaiset rekka-apinat haluaa myös esittää että hekin ajavat yhtä isoilla ja pitkillä rekoilla kuin Australiassa.
ja mitä tulee saivarteluun niin ei kannata sellaisesta rellapenojen toisille vittuilla kun ottaa huomioon miten tärkeää tälläkin palstalla joillekin fanaatikoille on saivarrella ammattisanastolla. Tuntuu olevan elämää suurempi ongelma se ettei normaalit ihmiset tiedä rekka-sanan tarkoittavan puoliperävaunua tai puoliperävaunuyhdistelmää. Siitä vittuillaan ja viisastellaan. Se kun on joillekin niin pirun tärkeää! - kieli kehittyy
Juna ei ole auto! kirjoitti:
Ja jos kerran Australiassakin jotain sanotaan niin sanotaan samoin myös Suomessa vaikka Australian "junat" ovat pari kolme kertaa pidempia kuin Suomessa mutta tottahan toki suomalaiset rekka-apinat haluaa myös esittää että hekin ajavat yhtä isoilla ja pitkillä rekoilla kuin Australiassa.
ja mitä tulee saivarteluun niin ei kannata sellaisesta rellapenojen toisille vittuilla kun ottaa huomioon miten tärkeää tälläkin palstalla joillekin fanaatikoille on saivarrella ammattisanastolla. Tuntuu olevan elämää suurempi ongelma se ettei normaalit ihmiset tiedä rekka-sanan tarkoittavan puoliperävaunua tai puoliperävaunuyhdistelmää. Siitä vittuillaan ja viisastellaan. Se kun on joillekin niin pirun tärkeää!Vai pari-kolme kertaa. Australian enimmäispituus on Pohjoisterritorion ja Länsi-Australian 54,5 metriä. Suomessa se on 25,25 metriä ja tällä hetkellä muutamalla moottoritieosuudella on kokeilukäytössä 34 metrisiä. Suurimmassa osassa Australiaa ei saa liikennöidä yhtään sen pidemmillä yhdistelmillä, mutta kyllä siellä niitäkin kutsutaan road train'eiksi eli maantiejuniksi.
- Rahtipetteri
Juna on juna ja rekka on rekka,raskasajoneuvoyhdistelmä,moduuli,täysperä,puoliperä,tms., ei siis koskaan tai ikinä juna.
- Öyestä
En oikein ymmärrä mikä hyöty näistä on liikennöitsijälle...
Jossain lehtijutussa nimittäin luki, että lisääntyneet (ei kuitenkaan sukupuolisesti :>) akselit ei edes lisää kantavuutta. Niistä hyötyy ainoastaan tie, joka ei kulu niin paljoa, koska paino jakaantuu tasaisemmin. Liikennöitsijällehän lisäakseleista seuraa vain kuluja. Renkaita menee enemmän ja nehän maksaa...
Kertokaa joku.- muutama tonni
8-akselinen yhdistelmä ykköspyöräisellä perävaunulla, kokonaismassa 64 tonnia. 9-akselinen ykköspyöräperävaunulla 68 tonnia, tai jos vetäjässä teliveto, 69 tonnia. Jää siitä lisäakselista äkkiä muutama tonni lisää kantavuuteen. Rullaa kevyemmin kuin 5-akselinen paripyörävaunu, jolla saisi saman kokonaismassan ja renkaitakin on vähemmän.
- junarahti
Oltiin kerran yhen naisen luona ja siellä oli juna pystyssä.
- Sorarääkki
Ainakin KO-ME:n pihalla on uusia kolmeakselisia dollyja rivissä ja suomen kilvissä. Voihan olla, että niihin tulee kaksi aksilinen puolikas?
- piste
Tässä rekkoja,
http://www.chevrolet.com/trucks.html
truck=rekka
eli rekkoja ovat. - Rahtari12
Juna on juna joka kulkee kiskoilla ja B-juna on mikä pyörii pyörillä tiellä.
Ihme vänkäämistä. Varmaan vänkääjä ei ole koskaan pakettiautoa isommalla autolla edes ajanut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1797606Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.344801Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1232800- 792245
- 921615
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2151524Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731151Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202161087- 481029
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2261002