6 akselia

mikäihme

Näin tänään kuusi akselisen täysperä vaunun..

30

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahtari12

      Oisko kuitenkin ollut B-juna?

      • Lahtari24

        Junat liikkuu kiskoilla ei maanteillä.


    • mikäihme

      Kyllä se on ihan rehellinen täysperävaunu, ja rahtiliikenteessä.

    • bump

      Kaikenlaisia outouksia teillä nykyään korotettujen painojen ansiosta näkee. Eilen bongasin 5 akselisen soraperävaunun - noh ei siinä mitään ihmeellistä, mutta vaunussa oli 4 ykköspyöräakselia ja 1 paripyöräakseli. Tämä paripyöräakseli oli viimeisenä ja ylhäällä. Oli veikeän näköinen.

      • kuulostaa oudolta

        Nelikkoveturin tarvitsee eteensä, että tuosta akselista mitään iloa on. Sittenkään ei lisäakselin paripyörät tuo kantavuuteen mitään lisää. Perävaunun massasta pitää muistaakseni olla vähintään 65 % paripyörillä, että saa 8-akseliselle yhdistelmälle 68 tonnia tai 9-akseliselle 76 tonnia.


    • Lervo duunaa

      KA-lervolla on 9 akselia. Yks housuissa, yks vara-akseli sängyn alla, apumiehenä Akseli ja nupissa kolme kuten kärrissäkin.

      • pellet pois täältä

        tyylistäsi päätellen huosuissasi oleva on tosi vaatimaton ,ajat pemarilla koska se on k...än jatke ja hakkaat g mies poikaystävääsi päivittäin


      • Auto ei ole juna!

        En nähnyt kuvassa yhtään junaa eikä sellaista tekstissäkään mainita. Junat kulkee kiskoilla ja ovat useimmiten moninkertaisesti isompia ja painavampia kuin tiellä kulkevat ajoneuvoyhdistelmät!


      • Rahtari12
        Auto ei ole juna! kirjoitti:

        En nähnyt kuvassa yhtään junaa eikä sellaista tekstissäkään mainita. Junat kulkee kiskoilla ja ovat useimmiten moninkertaisesti isompia ja painavampia kuin tiellä kulkevat ajoneuvoyhdistelmät!

        Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Vaihtoehtoisesti linkkivaunun korirakenne liukuu taaksepäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä.


      • Faktat kuntoon!
        Rahtari12 kirjoitti:

        Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Vaihtoehtoisesti linkkivaunun korirakenne liukuu taaksepäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä.

        Te voitte kutsua romujanne miksi haluatte mutta sivistyssanakirjan mukaan: Juna on rautatiellä kulkeva kulkuväline, jossa on vaihteleva määrä vaunuja. Junilla kuljetetaan sekä matkustajia että tavaraa. Jo pelkkä junanveturi painaa enemmän kuin teidän "junanne" että liikuttekin täysin eri koko-ja painoluokissa. Eli laiva ei muutu lentokoneeksi eikä auto junaksi vaikka porukka niin puheissaan yrittää muuttaa.


      • dfhökltrhök
        Faktat kuntoon! kirjoitti:

        Te voitte kutsua romujanne miksi haluatte mutta sivistyssanakirjan mukaan: Juna on rautatiellä kulkeva kulkuväline, jossa on vaihteleva määrä vaunuja. Junilla kuljetetaan sekä matkustajia että tavaraa. Jo pelkkä junanveturi painaa enemmän kuin teidän "junanne" että liikuttekin täysin eri koko-ja painoluokissa. Eli laiva ei muutu lentokoneeksi eikä auto junaksi vaikka porukka niin puheissaan yrittää muuttaa.

        No ei se kuorma-auto tai täysperäkään muutu rekaksi vaikka te idiiootit sitä kuinka yrittäisitte siksi muuttaa, joten siinäpä sinulle...


      • Rekka-intohimoa taas
        dfhökltrhök kirjoitti:

        No ei se kuorma-auto tai täysperäkään muutu rekaksi vaikka te idiiootit sitä kuinka yrittäisitte siksi muuttaa, joten siinäpä sinulle...

        Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!


      • gnaörklm
        Rekka-intohimoa taas kirjoitti:

        Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!

        vingu sinä vaan!!! ei ne kaikki silti rekoiksi muutu usko pois!!!


      • Rekkafanatismia!
        gnaörklm kirjoitti:

        vingu sinä vaan!!! ei ne kaikki silti rekoiksi muutu usko pois!!!

        Niinpä, mikään ei muutu vaikka rekkapenat kuinka yrittävät aivopestä muuta kansaa ammattsanastollaan. Rekka on ja pysyy kuorma-autona joka vetää perävaunua. That's it! Ei auta makkaraperunoita syövien läskien itku.


      • hitsari(ex. rekkamie
        Rekka-intohimoa taas kirjoitti:

        Ja taas löytyi joku fanaatikko jolle ei ole vieläkään selvinnnyt että vaikka rekka-sana teille paksukaisille rekkakuskeille tarkoittaakin puoliperävaunua tai puoliperävaunun ja vetäjän yhdistelmää niin normaaleille ihmisille rekka on kuorma-auto joka vetää perävaunua piste! Normaaleille ihmisille on aivan samantekevää onko se peräkärry puolikas tai täysperä. Vain rekkapenoille se tuntuu olevan elämää suurempi asia, suorastaan intohimo. Kun taas seuraavan kerran mediassa kerrotaan että rekka on ojassa/metsässä renkaat ylöspäin ja tie poikki niin 90%:lle uutisen lukijoille on aivan samantekevää onko kyseessä puoli-tai täysperäyhdistelmä tai peräti moduuli. Se on rekka siellä ojassa ja iso romukasa samalla. 90% ihmisistä ei erota puoli-ja täysperää toisistaan. Yrittäkää nyt saatanan rasvaa syövät apinat se ymmärtää!! Ei vaikka se teille tuntuu olevan elämää suurempi asia. Ei hitsaritkaa netissä itke ja valita että porukka ei erota eri hitsauskoneita toisistaan vaan puhuvat kaikista vain hitsauskoneina vaikka on olemassa esim. sähkö,-mig,-mag-, ja kaasuhitsauslaitteita. Kasvakaa aikuisiksi vitun rekka-apinat!!

        Puhumattakaan että ne hitsarit koristelis niitä hitsejä ja sorvejaan viireillä ja led-valoilla(jotka sitäpaitsi laittomia) vai onko se laittomuus ehkä se juttu?


    • Rahtari12

      Ammattisanastossa sitä kutsutaan B-junaksi ja piste.

      • Rahtari12

      • Auto ei ole juna!
        Rahtari12 kirjoitti:

        Katsoppas,kun B-juna löytyi myös wikipediasta.

        http://en.wikipedia.org/wiki/B-Train

        myöskin lisää kalustoa

        http://en.wikipedia.org/wiki/Road_train

        Niinpä. Wikipediaan kuka tahansa voi kirjoittaa omia "tietojaan" mielivaltaisesti mutta sivistyssanakirja määrittelee ja luo säännöt viralliselle kirjoituskielelle ja sanoille. Juna siis on laite joka kulkee kiskoilla ja sillä kuljetetaan tavaraa ja ihmisiä. Kumipyörillä se ei kulje vaikka rekka-apinat kuinka kuvittelee.


      • kieli kehittyy
        Auto ei ole juna! kirjoitti:

        Niinpä. Wikipediaan kuka tahansa voi kirjoittaa omia "tietojaan" mielivaltaisesti mutta sivistyssanakirja määrittelee ja luo säännöt viralliselle kirjoituskielelle ja sanoille. Juna siis on laite joka kulkee kiskoilla ja sillä kuljetetaan tavaraa ja ihmisiä. Kumipyörillä se ei kulje vaikka rekka-apinat kuinka kuvittelee.

        Etsi sieltä sivistyssanakirjasta sana saivartelu. Kieli elää ja kehittyy. Australiassa käytetystä road train-nimityksestä käännetty maantiejuna on jo ihan yleisesti hyväksytty termi kumipyöräiselle useamman perävaunun ajoneuvoyhdistelmälle. Aivan kuten kaupunkijuna-nimitystä käytetään traktorin vetämälle höyryjunan näköiseksi koristellulle kumipyöräiselle turistien kuljettimelle. Molemmat termit varmaan ilmestyvät sinne sivistyssanakirjaasi jossain kohtaa eikä niiden käytöstä nytkään esimerkiksi ylioppilasaineessa varmasti rankaistaisi.

        B-juna on vain suora käännös englanninkielisestä B-train termistä, koska suomenkielistä termiä ei kahden puoliperävaunun yhdistelmälle ole vakiintunut. Keskiakseliperävaunua muuten kutsutaan yleisesti vasikaksi ja puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmää vasikkayhdistelmäksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä nautaeläimen poikasen kanssa.


      • Juna ei ole auto!
        kieli kehittyy kirjoitti:

        Etsi sieltä sivistyssanakirjasta sana saivartelu. Kieli elää ja kehittyy. Australiassa käytetystä road train-nimityksestä käännetty maantiejuna on jo ihan yleisesti hyväksytty termi kumipyöräiselle useamman perävaunun ajoneuvoyhdistelmälle. Aivan kuten kaupunkijuna-nimitystä käytetään traktorin vetämälle höyryjunan näköiseksi koristellulle kumipyöräiselle turistien kuljettimelle. Molemmat termit varmaan ilmestyvät sinne sivistyssanakirjaasi jossain kohtaa eikä niiden käytöstä nytkään esimerkiksi ylioppilasaineessa varmasti rankaistaisi.

        B-juna on vain suora käännös englanninkielisestä B-train termistä, koska suomenkielistä termiä ei kahden puoliperävaunun yhdistelmälle ole vakiintunut. Keskiakseliperävaunua muuten kutsutaan yleisesti vasikaksi ja puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmää vasikkayhdistelmäksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä nautaeläimen poikasen kanssa.

        Ja jos kerran Australiassakin jotain sanotaan niin sanotaan samoin myös Suomessa vaikka Australian "junat" ovat pari kolme kertaa pidempia kuin Suomessa mutta tottahan toki suomalaiset rekka-apinat haluaa myös esittää että hekin ajavat yhtä isoilla ja pitkillä rekoilla kuin Australiassa.

        ja mitä tulee saivarteluun niin ei kannata sellaisesta rellapenojen toisille vittuilla kun ottaa huomioon miten tärkeää tälläkin palstalla joillekin fanaatikoille on saivarrella ammattisanastolla. Tuntuu olevan elämää suurempi ongelma se ettei normaalit ihmiset tiedä rekka-sanan tarkoittavan puoliperävaunua tai puoliperävaunuyhdistelmää. Siitä vittuillaan ja viisastellaan. Se kun on joillekin niin pirun tärkeää!


      • kieli kehittyy
        Juna ei ole auto! kirjoitti:

        Ja jos kerran Australiassakin jotain sanotaan niin sanotaan samoin myös Suomessa vaikka Australian "junat" ovat pari kolme kertaa pidempia kuin Suomessa mutta tottahan toki suomalaiset rekka-apinat haluaa myös esittää että hekin ajavat yhtä isoilla ja pitkillä rekoilla kuin Australiassa.

        ja mitä tulee saivarteluun niin ei kannata sellaisesta rellapenojen toisille vittuilla kun ottaa huomioon miten tärkeää tälläkin palstalla joillekin fanaatikoille on saivarrella ammattisanastolla. Tuntuu olevan elämää suurempi ongelma se ettei normaalit ihmiset tiedä rekka-sanan tarkoittavan puoliperävaunua tai puoliperävaunuyhdistelmää. Siitä vittuillaan ja viisastellaan. Se kun on joillekin niin pirun tärkeää!

        Vai pari-kolme kertaa. Australian enimmäispituus on Pohjoisterritorion ja Länsi-Australian 54,5 metriä. Suomessa se on 25,25 metriä ja tällä hetkellä muutamalla moottoritieosuudella on kokeilukäytössä 34 metrisiä. Suurimmassa osassa Australiaa ei saa liikennöidä yhtään sen pidemmillä yhdistelmillä, mutta kyllä siellä niitäkin kutsutaan road train'eiksi eli maantiejuniksi.


    • Rahtipetteri

      Juna on juna ja rekka on rekka,raskasajoneuvoyhdistelmä,moduuli,täysperä,puoliperä,tms., ei siis koskaan tai ikinä juna.

    • Öyestä

      En oikein ymmärrä mikä hyöty näistä on liikennöitsijälle...

      Jossain lehtijutussa nimittäin luki, että lisääntyneet (ei kuitenkaan sukupuolisesti :>) akselit ei edes lisää kantavuutta. Niistä hyötyy ainoastaan tie, joka ei kulu niin paljoa, koska paino jakaantuu tasaisemmin. Liikennöitsijällehän lisäakseleista seuraa vain kuluja. Renkaita menee enemmän ja nehän maksaa...

      Kertokaa joku.

      • muutama tonni

        8-akselinen yhdistelmä ykköspyöräisellä perävaunulla, kokonaismassa 64 tonnia. 9-akselinen ykköspyöräperävaunulla 68 tonnia, tai jos vetäjässä teliveto, 69 tonnia. Jää siitä lisäakselista äkkiä muutama tonni lisää kantavuuteen. Rullaa kevyemmin kuin 5-akselinen paripyörävaunu, jolla saisi saman kokonaismassan ja renkaitakin on vähemmän.


    • junarahti

      Oltiin kerran yhen naisen luona ja siellä oli juna pystyssä.

    • Sorarääkki

      Ainakin KO-ME:n pihalla on uusia kolmeakselisia dollyja rivissä ja suomen kilvissä. Voihan olla, että niihin tulee kaksi aksilinen puolikas?

    • piste
    • Rahtari12

      Juna on juna joka kulkee kiskoilla ja B-juna on mikä pyörii pyörillä tiellä.

      Ihme vänkäämistä. Varmaan vänkääjä ei ole koskaan pakettiautoa isommalla autolla edes ajanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe