Eläkkeellä Kanarian saarelle?

rvaja hra

Moicca kaikille teille joita asia kiinnostaa ja Teille jotka olette jo asettuneet elävuosia viettämään lämpöiseen.Eli, olemme kohta pääsemässä mielestäni hyvin ansaitulle eläkkeelle vaimoni kanssa.Ja taustaa ennen kuin esitän kysymykseni johon toivon saavani asiallisia vastauksia, neuvoja.Olemme käyneet kymmenen vuoden ajan talvisin, eli helmikuussa talvilomalla kanarian saarilla, eri saarilla, mutta eniten Gran Canarialla, ja näin siis tutustuneet saariin.
Ja nyt kysymykseni:olemme viehättyneet kahteen saareen , Gran Canariaan sekä Teneriffaan ja meillä on herännyt ajatus, jospa mekin alkaisimme viettämään edessä olevat talvikuukaudet kanarialla? Miten käytännössä, kannattaako varata hotellista vai joltakin vuokraajalta asunto talvi kuukausiksi? Kumpi on edullisempaa, suositeltavampaa ? Miten eläkkeet "tulevat" kanarialle, pankkiinko? Pitääkö Suomessa ilmoittaa johonkin, jollekkin viran omaiselle että on pois maasta esim. 2-3kk ? Mitenkä pitää toimia? Espanjaa ei osata, mutta englannin kielellä päivittäiset asiat hoituu, ei kumminkaan virastokieli. Kiitos vastauksista, neuvoista.
jk. kysymykset ovat ehkä " huonoja " tai huonosti asetettuja / esitettyjä.Mutta kysyjät vilpittömiä ja käytännön neuvojen tarpeen.

141

10798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glopalpuses

      www.suomikerho.net
      www.kanaria24.net
      http://www.casagrancanaria.com/fi/Kanariansaaret

      tuossa nyt alkuun vähän tietoa,
      Itse jos tuonnepäin päätän muuttaa, niin menisin johonkin pikkukyllään vuoren rinteelle, sää ois vähän kosteampaa ja vaihtelevempaa kuin ihan rannalla.

    • samat ajatukset

      Jotkut varaa hotellista jotkut suoraan. Eiköhä se halvemmaksi tule ne yksityiskämpät joita on myös hotelleissa. Alla on yksi linkki niistä useista. Kysyit miten eläkkeet tulee Kanarialle. Vastaus: Hyvin yksinkertaisesti menet Kanarialla pankkiautomaatille ja nostat sieltä rahaa Suomessa olevalta tililtä Suomessa saadulta pankkikortilla. (samanlainen tapahtuma kuin Suomessa nostaisit). Hommaat Eurooppalaisen kelakortin Kelan kautta (se kannattaa hommat vaikka vain lomamatkojenkin takia). Teet matkustusilmoituksen ulkoministeriöön ja tietysti osoite kannattaa ilmoittaa omaisille Suomeen. Jos itse lähtisin esim. vuoden päästä, niin tänä talvena menisin lomalle ja kyselisin enemmin niiltä jotka jo asuvat siellä vinkkejä, koska hehän ovat jo ammattilaisia opastamaan ja neuvomaan.



      http://www.segundamano.es/alquiler-de-pisos-palmas-de-gran-canaria-las/?ca=35_s&th=1&od=1&pe=500&fPos=227&fOn=sb_roomsTo

      • Ei ole tarpeellista

        Matkustusilmoituksen voit unohtaa, sen tekeminen on turhaa.


      • yäk

        Tä?? Miten tuollainen luukku voi olla tarjolla??? Talo hirvittävässä kunnossa...kämppä...yäk : (


      • ex rectum
        yäk kirjoitti:

        Tä?? Miten tuollainen luukku voi olla tarjolla??? Talo hirvittävässä kunnossa...kämppä...yäk : (

        ?? niin mikäkö niistä sadoista?
        Missä mahdat itse majailla? Tuleeko vesi edes ulkohuussiisi?


      • Ön veröpäköläisiä

        Kyl eläkkeitä vöi käyttää syömessäkin


      • yäk
        ex rectum kirjoitti:

        ?? niin mikäkö niistä sadoista?
        Missä mahdat itse majailla? Tuleeko vesi edes ulkohuussiisi?

        Piso en calle Juan Rejón Sopii katsoa :) Taidat olla kämpän omistaja kun mielipiteeseen noin vastaat :D Miksi keuhkoot??? Mitä tekemistä sillä miten asun on tähän juttuun???
        Muuten asun omakotitalossa...landella...tilaa noin 210...järvi vieressä....rantasaunassa kesällä....siinä syy miksi en noihin "luukkuihin" talveakaan vaihda : ) Mutta nou hätä löytyy parempiakin.....


      • kela-kortti

        kuuluuko kanarian saaret eurooppaan?


      • Anonyymi
        kela-kortti kirjoitti:

        kuuluuko kanarian saaret eurooppaan?

        Ei kuulu. Kanarian saaret on osa Afrikkaa maantieteellisesti.


    • Vaki asukas

      Jos olette tulossa talviksi 2-3kk ajaksi, ei kenellekkään tarvitse suomessa mitään ilmoittaa. Ei ulkoministeriöön eikä Kelaan. Voi ilmoittaa jos itse haluaa mutta pakko ei ole. Se oli neuvostoliiton aikaa kun piti valtiolle ilmoittaa jos menee kauppaan.

      Pankkitilin voit avata täällä jos hankit NIE-numeron, joka maksaa hieman yli 9€. Tulkkia ette tarvitse hakemusta jättäessä vaikka viraston seinällä niin lukeekin. Valokuviakaan ette siihen tarvitse, vaikka tuulipukujuntit täällä joskus niin väittävätkin. Hakemuksen ja ohjeet voitte lukea ja tulostaa netistä.
      Aivan normaali kansainvälinen pankkitili johon voi ohjata suomesta tulevan eläkkeen. Tili eikä laskujen maksu maksa mitään. Rahan nosto esim. Nordean kortilla on 0,75 ja S-pankin kortilla kuulemma 2,25€. Paikallistilillä ilmaista, kuten demokraattisissa maissa tuppaa olemaan tapana.

      Kelan antama sairausvak. kortti riittää vain akuutteihin tapauksiin jotka eivät ole olleet ennalta ennustettavissa. Suosittelen matkavakuutusta joka on halpa jos osoite on edelleen suomessa. Jos hankitte residencian, saatte ilmaisen terveydenhuollon ja tarvittaessa lääkkeet lähes ilmaiseksi. Toisin kuin tuulipuvut väittävät, residencian saamiseen ei tarvita mitään ihmeellisiä 5000 tai 10 000€ pankkitalletuksia eikä mitään. Eläkepäätös on hyvä käännättää espanjaksi, mutta ei sitä ainakaan minulta kysytty joten turhaan kääntäjälle maksoin.

      Asuntoja saat myös 3kk ajaksi helposti, vaikka välittäjä vaatisi 6kk sopimusta. Esim. Campo Internacional alueella on pilvin pimein tyhjiä kämppiä ympäri vuoden. Ihan OK bungalow on siinä 425€/kk. Sis. veden ja sähkön. En maksaisi yli 450. Älkää tehkö sopimusta johon ei kuulu sähkö, sillä tulette kuitenkin ostamaan 229-249€ maksavan ilmastointilaitteen. Jos sähkö kuuluu vuokraan niin sitä voitte posottaa vaikka ympäri vuorokauden.
      Vuokra maksetaan käteisellä, sillä meillä täällä ei kukaan maksa veroja. Miksi maksaisi, sillä sosiaalidemokraatit suomesta maksavat sekä espanjalaisten että myös kreikkalaisten verot. Kiitos heille siitä.


      Itse asun aivan suomijunttien suosimia ravintoloita lähellä Inglésissä ja vuokra kaksiostani on kanssa 425. Jos ette tykkää metelistä ja vi***umaisesta karaoke musiikista niin maspalomasin puolella vaan.

      Kysy lisää vaan jos tulee mieleen. Eikka auttaa

      • maspalomas

        Ei se matkustusilmoitus pakollinen olekkaan, mutta on siitä hyötyä jos jotain tapahtuu. Alla ote miksi kannattaa matkustusilmoitus tehdä Ulkoministeriön. Matkustusilmoituksella ja maitokaupalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa kuten "Vaki asukas" mainitsi.

        Matkustusilmoitus tarkoittaa
        omien henkilötietojen
        matkan aikana voimassa olevien yhteystietojen
        matkaa koskevien tietojen
        antamista ministeriölle hätätapauksia ja kriisitilanteita varten.


      • Virkapelle haisee
        maspalomas kirjoitti:

        Ei se matkustusilmoitus pakollinen olekkaan, mutta on siitä hyötyä jos jotain tapahtuu. Alla ote miksi kannattaa matkustusilmoitus tehdä Ulkoministeriön. Matkustusilmoituksella ja maitokaupalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa kuten "Vaki asukas" mainitsi.

        Matkustusilmoitus tarkoittaa
        omien henkilötietojen
        matkan aikana voimassa olevien yhteystietojen
        matkaa koskevien tietojen
        antamista ministeriölle hätätapauksia ja kriisitilanteita varten.

        Matkustusilmoitus menee suoraan paperisilppuriin, koska kyse on EU maasta, missä ei ole uhkia.


      • Waw! Asiaa, joka pätee myös täällä "kiinteän maan" puolella, jossa itse asun (=lyhyemmät lentomatklat).

        Lisäisin vaan, että omasta eläkevakuutusyhtiöstä saa pyytämällä ilmaiseksi valmiiksi espanjaksi käännetyn eläkepäätöksen. Ei sitä missään yleensä kysytä, mutta ei se A4 paljon kapsäkissä paina.

        Jos nyt olisin lähdössä ensimmäistä kertaa talviasukkaaksi, niin varaisin viikoksi hotellihuoneen. Viikon aikana ehtii jo löytää sopivan asunnon ja vaikka vähän ronklatakin sen suhteen.


      • Omillaan
        Virkapelle haisee kirjoitti:

        Matkustusilmoitus menee suoraan paperisilppuriin, koska kyse on EU maasta, missä ei ole uhkia.

        Tuolla asenteella ollaan muuten liikkeellä, mutta jos sattuu pikku tsunami, niin huudetaan konsulia pitämään kädestä, vaikka oltaisiin millä hinkuintian saarella.

        Kun matkustusilmoitus on tehty, niin olisi nopeampi selvittää, vaikka nyt olisi ollut siinä Espanjassa rotkoon ajaneessa bussissa mukana. Muuten virkamiehet vähän välittävät siitä, missä päin maailmaa kukin kuljeskelee.

        Jotkut vamaan pelkäävät veroviranomaisten pääsevän katsomaan matkustusilmoituksien pohjalta joidenkin rahankäyttöä ja vertaavan sitä ilmoitettuihin tuloihin.


      • Mantereelta

        Hei, tarkoitatko, ettei Suomesta eläkettä saava maksa veroa Kanarialla, vaikka olisi residentti ja Suomessa rajoitetusti verovelvollinen.


      • naurettu on

        Ai että Eikka kirjoittelit asiaa ja ihanan hurskaalla huumorillakin oli maustettu, tykkäsin.........


      • Kukko 4
        Virkapelle haisee kirjoitti:

        Matkustusilmoitus menee suoraan paperisilppuriin, koska kyse on EU maasta, missä ei ole uhkia.

        Kukko tietäää ,,, mene vaaan ja osta asunto / tai vuokraa ei osaomistusta.? ....


      • Anonyymi

        Minkäs kautta niitä näin halpoja on sähkön ja veden kanssa?


      • Anonyymi

        Hienoa Eikka että avasit asioita. Ite oon käyny Inglesissä yli 30 v aina joulu- loppiainen aikaan.
        Nyt pääsin eläkkeelle ja haluaisin pariksi kuukaudeksi kämpän sinne. Olipa hyvä tietää että noinkin edullisia kämppiä on. Oon lukenu paljon kalliimmista kohteista ja takuuvuokrista sekä hurjista välityspalkkioista.
        Ani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa Eikka että avasit asioita. Ite oon käyny Inglesissä yli 30 v aina joulu- loppiainen aikaan.
        Nyt pääsin eläkkeelle ja haluaisin pariksi kuukaudeksi kämpän sinne. Olipa hyvä tietää että noinkin edullisia kämppiä on. Oon lukenu paljon kalliimmista kohteista ja takuuvuokrista sekä hurjista välityspalkkioista.
        Ani.

        Kerttu setä niminen mies joka pukeutuu vekki hameeseen majottaa miehiä ilmaseksi asuntoonsa. Samalla saa perehdytyksen Inglesin suomi yhteisön homo seksuaalien moni puolisen elämän tapaan. Suosittelen lämpimästi Kerttu setää sillä hän muutti elämäni .


      • Anonyymi
        Mantereelta kirjoitti:

        Hei, tarkoitatko, ettei Suomesta eläkettä saava maksa veroa Kanarialla, vaikka olisi residentti ja Suomessa rajoitetusti verovelvollinen.

        ...


    • Taas menossa

      Eikka! Itse olen aina maksanut noin 1000 euroa kuukaudessa Las Palmasissa tai Puerto de la Cruzissa parin, kolmen kuukauden oleskeluni aikana. Sillä olen saanut viimeisen päälle kalustetun ja varustetun kolmion isolla parvekkeella. Tuollaisella neljälläsadalla ei saa hyvää asuntoa vaan rupisen huonosti kalustetun pimeän kämpän.

      Enkä ole koskaan maksanut käteisellä vaan ihan kuukausittain pankkisiirtona kuten Suomessakin.

      Ei muutaman kuukauden oleskelua varten kannata avata tiliä, kaikki maksut hoituu oman suomalaisen verkkopankin kautta ja rahaa saa automaatista.

      Matkavakuutus on välttämätön; eihän sitä tiedä, vaikka joutuisi käyttämään ambulanssikonetta kotimatkalla.

      Muuten ei tarvitse tehdä sen kummempia järjestelyjä - Hesarin voi joko lakkauttaa siksi ajaksi tai valita nettiversion. Auton olen aina antanut lasteni hellään hoivaan ja kukkien kastelusta ja postista huolehtimisesta on samalla sovittu.

      • Pave Espoosta

        Joopa, joo. Kaikki on kiinni siitä, miten siellä viihtyy. Onko mitään tekemistä? Pelkkä löhöileminen sohvaperunana ei ainakaan minulle sovi. Hiihto on minun harrastukseni, kesällä rullilla ja talvella suksilla Lapin hankia myöten.
        Pientä tietoa minulla kyllä on, sillä olen ollut eläkkeellä 12 vuotta ja esim. Puerto de la Cruzissakin on tullut käytyä n. 30 kertaa, mutta vain 2-3 viikkoa kerrallaan. Sen jälkeeen alkaa tuntumaan, että eiköhän tämä taas tällä kertaa riitä.


      • Makke Malediiveilta.
        Pave Espoosta kirjoitti:

        Joopa, joo. Kaikki on kiinni siitä, miten siellä viihtyy. Onko mitään tekemistä? Pelkkä löhöileminen sohvaperunana ei ainakaan minulle sovi. Hiihto on minun harrastukseni, kesällä rullilla ja talvella suksilla Lapin hankia myöten.
        Pientä tietoa minulla kyllä on, sillä olen ollut eläkkeellä 12 vuotta ja esim. Puerto de la Cruzissakin on tullut käytyä n. 30 kertaa, mutta vain 2-3 viikkoa kerrallaan. Sen jälkeeen alkaa tuntumaan, että eiköhän tämä taas tällä kertaa riitä.

        Espoo ja Kanaria. Kovin pienistä ympyröistä on maailmankuva muodostuva.


      • Pave Espoosta
        Makke Malediiveilta. kirjoitti:

        Espoo ja Kanaria. Kovin pienistä ympyröistä on maailmankuva muodostuva.

        Olet oikeassa. Kun olin ensimmäistä kertaa Times Squarella tajusin, ettei Espoo ja Stadi taida sittenkään olla niin kovin merkittäviä paikkoja.


    • rvaja hra

      Kiitos Teille kaikille, meille hyvistä arvokkaista vastauksista.

      • Puerton kämppä

        Vilkaise myös Finnsuntravelin sivuja. Suurin osa niistä asunnoista joita luettelosta löytyy on varattu. Sillä kämppien valitysfirmalla on kuitenkin yleensä joitakin asuntoja joita luettelossa ei ole. Asia selviää sähköpostilla suomeksi.
        Ideana on se, että huoneiston omistajan on saatava asunnostaan (esim 45 neliön kaksio) noin 5 tonnia vuodessa. Eli "lyhyt" vuokra-aika on 6 kk tai vähemmän jolloin kuukausivuokra on kalliimpi kuin esim. vuoden vuokrassa. Jos haluaa kolmen kuukauden vuokra-ajan parhaaseen aikaan -kylmimmän talven ajaksi-, niin kuukausivuokra on jopa 40 prosenttia korkeampi kuin 6 kk:n ajalle johon kuuluu myös vähemmän suosittua lomailukautta, koska vuokran antaja joutuu myymään kämppäänsä muina aikoina halvemmalla, kysynnän ja tarjonnan laki.
        Itse otin kylmimmän jakson 3 kk:n ajaksi kaksion josta vuokra on 750 euroa /kk.
        Kerron tällä palstalla tammkuussa lisää, kun olen asustellut kuukauden.


    • Vinkki5!
      • Ex-asiakas

        Kati Nillukan palveluita en suosittele. Olen käyttänyt kaksi kartaa. Ensimmäisen ja vimeisen kerran. Raha kyllä kelpaa mutta vastineeksi ei saa palvelua. Epämääräisiä lupauksia joita ei pidetä, niitä kyllä riittää. Kuittia ei saa vaikka pyytää ja maksaminen verkkopankin kautta ei onnistu. Yhdistelmä käteinen ja ei kuittia kertoo jo jostakin. En suosittele. Ei jatkoon.


      • Kysyvä
        Ex-asiakas kirjoitti:

        Kati Nillukan palveluita en suosittele. Olen käyttänyt kaksi kartaa. Ensimmäisen ja vimeisen kerran. Raha kyllä kelpaa mutta vastineeksi ei saa palvelua. Epämääräisiä lupauksia joita ei pidetä, niitä kyllä riittää. Kuittia ei saa vaikka pyytää ja maksaminen verkkopankin kautta ei onnistu. Yhdistelmä käteinen ja ei kuittia kertoo jo jostakin. En suosittele. Ei jatkoon.

        Kerrotko, ex-asiakas, tarkemmin kuinka tulit pettyneeksi? Etkö saanut sellaista asuntoa josta sovitte? Jouduitko maksamaan enemmän kuin sovitte? Mitä palvelua et saanut? Älä vihjaile, kerro faktat, niin me tyhmemmätkin tiedämme mistä kiikasti.
        Se, että niitä asuntoja joita esitteissä/nettisivuilla on, ei yleensä ole, on tyypillistä Kanarialaisilla asunnon välittäjillä. Mielenkiinto herätetään asiakkaassa ja sen jälkeen tarjotaan jotain muuta. Noinhan se on. Mitä sinä sillä kuitilla olisit tehnyt??


      • Hyvät muistot
        Ex-asiakas kirjoitti:

        Kati Nillukan palveluita en suosittele. Olen käyttänyt kaksi kartaa. Ensimmäisen ja vimeisen kerran. Raha kyllä kelpaa mutta vastineeksi ei saa palvelua. Epämääräisiä lupauksia joita ei pidetä, niitä kyllä riittää. Kuittia ei saa vaikka pyytää ja maksaminen verkkopankin kautta ei onnistu. Yhdistelmä käteinen ja ei kuittia kertoo jo jostakin. En suosittele. Ei jatkoon.

        Meillä on aivan hyvät muistot ja kokemukset lomastamme,Katin kautta huoneisto,hän haki ja samoin toi meidät takaisin kentälle,kaikki sujui oikein mallikkaasti,käytämme kyllä hänen palvelujaan toistekkin.Että voin kyllä suositella häntä.Jatkoon.......kyllä.


      • Myötähäpeä

        Onpa surkea kirjoittaja.


      • talviasukas
        Ex-asiakas kirjoitti:

        Kati Nillukan palveluita en suosittele. Olen käyttänyt kaksi kartaa. Ensimmäisen ja vimeisen kerran. Raha kyllä kelpaa mutta vastineeksi ei saa palvelua. Epämääräisiä lupauksia joita ei pidetä, niitä kyllä riittää. Kuittia ei saa vaikka pyytää ja maksaminen verkkopankin kautta ei onnistu. Yhdistelmä käteinen ja ei kuittia kertoo jo jostakin. En suosittele. Ei jatkoon.

        Minä kyllä suosittelen Kati Nillukkaa ja moni muukin jotka hänen kauttaan ovat asunnon vuokranneet. Aina olen saanut sellaisen asunnon mistä on puhe ollutkin.Jos on jotain puuttunut niin ne on tuotu kyllä heti. Sohvapöydänkin sain viime talvena kun oli vain sivupöytä olohuoneessa, siitäkin vain mainitsin ohimennen niin se tuli parin päivän päästä.Eihän Nillukka voi vuokrasta kuittia antaa sehän on omistajan asia jos omistaja ei sitä anna niin ei. Suosittelen Kati Nillukkaa se parempaan palvelua en ole Kanarialla saanut.


      • talviasukas kirjoitti:

        Minä kyllä suosittelen Kati Nillukkaa ja moni muukin jotka hänen kauttaan ovat asunnon vuokranneet. Aina olen saanut sellaisen asunnon mistä on puhe ollutkin.Jos on jotain puuttunut niin ne on tuotu kyllä heti. Sohvapöydänkin sain viime talvena kun oli vain sivupöytä olohuoneessa, siitäkin vain mainitsin ohimennen niin se tuli parin päivän päästä.Eihän Nillukka voi vuokrasta kuittia antaa sehän on omistajan asia jos omistaja ei sitä anna niin ei. Suosittelen Kati Nillukkaa se parempaan palvelua en ole Kanarialla saanut.

        Samat mielipiteet ja kokemukset Kati Nillukan vuokranvälityspalveluista. Kaikki on sujunut loistavasti niinä muutamina talvina, jotka olen Kanarialla viettänyt hänen kauttaan vuokratuissa asunnoissa. Minulla on joka vuosi hoitunut vuokran maksu verkkopankin kautta suomalaiselta tililtä omistajan espanjalaiselle tilille. Eli siis hommat on hoidettu "kuitin" kanssa. Ainoastaan takuuvuokran olen maksanut käteisellä, mutta se on aina palautettu vuokrasuhteen päättyessä samalla tavalla - käteisenä ja ilman kuittia.


    • Takkutukka*

      Suurkiitokset blogivinkistä; kerrassaan riemukasta sananpyörittelyä, hauskaa, mielenkiintoista ja asiapitoista luettavaa!!

      • Heko heko

        Ei tuo Exasiakas näköjään sano mitään. Eli hän on kai se tyypillinen, itseään täynnä oleva "minäminäparas" tyyppi/tyttö. Jää nähtäväksi ottaako kukaan hänen arviointiaan todesta.


      • Varo suomalaisia
        Heko heko kirjoitti:

        Ei tuo Exasiakas näköjään sano mitään. Eli hän on kai se tyypillinen, itseään täynnä oleva "minäminäparas" tyyppi/tyttö. Jää nähtäväksi ottaako kukaan hänen arviointiaan todesta.

        Minä ainakin otan todesta. Ja sinä Kati voisit jättää kommentoimatta heko heko nimellä.


    • Aikaisintaan tammikuun lopulla kannattaisi mennä. Joulukuussa sataa ja on kylmää lämmittämättömissä huoneissa. Pakettimatka olisi helppo ja halvempi, kuin vuokrata huoneet. Tuttu meni kanarialle tyttärensä luokse majoittumaan. Otti kuitenkin halvan hotellipaketin, koska se oli halvempi, kuin reittilennot. Muuttoilmoitusta en tekisi. Tuttu katsoisi postit suomessa ja laskut maksaisi, tai netillä ohjaisi teille. Siellä on pankkeja joista voi nostaa suomalaisilta tileiltä. Ennen lähtöä tarkastat suomesta pankin . Mieluummin kauempana Afrikasta oleva saari, kunnes epola rauhoittuu.

      • hdhrjopgrjopgrjop

        Ennemmin viimeistään Joulukuun puolivälissä kannattaa tulla pois. Sitten alkaa viilenemään. Tammi-Helmikuu on kylmintä aikaa.


    • Jokke

      lukaali.com sieltä löytyy vuokrattavia asuntoja, jahka tässä itsekin joskus eläkepäivät koittaa niin tätä pitää harkita.

    • Miksi ette tulisi mantereelle. Esim. Costa-Blankassa vaikka Torrevieja joka on rannikko kaupunki.Hinnat ovat paljon halvemmat ja ilmasto on maailman terveysjärjestön mukaan terveellisin suola laguunien ja mikroilmaston ansiosta.

      • Minunkin mielestäni mantereella on etunsa: esimerkiksi juuri halvemmat hinnat. Samoin se, että kun kotinurkat tulevat tutuiksi, niin ympäristöä voi laajentaa tutustumalla upeisiin kohteisiin. Itse asun Costa del Solilla ( vakituisesti jo lähes 10 v ). Kyllä täälläkin englannilla ja suomella pärjää loistavasti ja espanjaakin oppii ihan kuin huomaamattaankin. Suomalaisia palveluita on tarjolla niitä kaipaaville ja myös vireät "suomiyhdistykset" toimivat ja tarjoavat erilaisia aktiviteetteja.

        Ja mikä parasta: edullisia lentoja Suomeen on tarjolla aina tarpeen vaatiessa ja 4-5 tunnin lento ei käy rasitteeksi, jos tulee pakko käväistä Suomessa talven mittaan.


    • viimetalvenpitkä

      Tilanne on muuttunut melkoisesti halpalentofirmojen myötä. Aloittajalle kun varmastikaan ole aikataulu päivän päälle, niin voi valita ne muutaman kympin lennot.

      Keskitalvella menisin itse Los Christianosiin jossa aurinkovarmuus yhdistyy siihen että on jotain paikallistakin. Sadepäivinä useimmiten oli teiden tekemä reikä Christianosin yllä vaikka osassa Americasia olisi satanutkin. Ja em. paikassakin sataa murto-osan siitä mitä Pohjois-rannikolla.Tai sitten menisin Americasin ja Gigantesin väliin johonkin espanjalaisempaan pikkukaupunkiin tai kylään. Niitäkin on.

    • easylivin'

      Hieno homma, onnea matkaan teille! Koska ihmisen aika maanpäällä on rajallinen, niin miksi pitää odottaa eläkeikään, jos vaikka sairastuu, kuolee tai tulee jokin onnettomuus ennen sitä. Itse olen ajatellut että olisiko jokin keino hankkia sellaista osaamista, koulutusta ja ammattia että kykenisi talvehtimaan jossain muualla ihan työikäisenä. Jonkinsortin konsultti, toimittaja tai tietoverkkotyöläinen olisi varmaan sellainen. Ei vaan taida kyetä käymään Lyncillä töissä ihan joka hommassa.

    • Kylmäpakolainen

      Minä, monen muun muassa, olen muuttanut pois Espanjasta siksi, että talvi on kylmä, raaka ja kostea, hinnat ovat nousseet ja elämä yleensä kallista.
      Muutin Thaimaahan, jossa jo onkin paljon Espanjasta tai Portugalista muuttaneita skandinaaveja, saksalaisia ja Keski-Eurooppalaisia. Takaisin Espanjaan tai Portugaliin ei kukaan meistä ole sanonut kaipaavansa.

      On halpaa ja miellyttävän lämmintä ympäri vuoden, palvelut pelaavat ja kaikkea on saatavilla. Suosittelen Kaakkois-Aasiaa monen, monen vuoden kokemuksella. Täällä on kivaa!

      • Pummien Thaimaa

        Thaimaa on kehitysmaa. Yhtä hyvin voit muuttaa Somaliaan, sielläkin on halpaa.


      • Julli Julli
        Pummien Thaimaa kirjoitti:

        Thaimaa on kehitysmaa. Yhtä hyvin voit muuttaa Somaliaan, sielläkin on halpaa.

        Pitää ollakkin kehitysmaa on halpoja huoria ei tarvi ottaa vaimoa mukaan. Se vasta kallista onkin


      • kokeilkaapa
        Julli Julli kirjoitti:

        Pitää ollakkin kehitysmaa on halpoja huoria ei tarvi ottaa vaimoa mukaan. Se vasta kallista onkin

        No Vietnamissa on vielä halvempaa ja seksikkäämmät neidot.


      • 6+13
        kokeilkaapa kirjoitti:

        No Vietnamissa on vielä halvempaa ja seksikkäämmät neidot.

        Ja Nam kö ei ole kehitysmaa?


      • Pummien Espanja
        Pummien Thaimaa kirjoitti:

        Thaimaa on kehitysmaa. Yhtä hyvin voit muuttaa Somaliaan, sielläkin on halpaa.

        Kannattaisi mennä paikan päälle katsomaan ennen kun päästää suustaan tuollaisia älyttömyyksiä.


      • atolli111

        Thaimaaseen itse haluaisin muuttaa joksikin aikaa, ihastuttava paikka, eikä kyllä ihan mikään kehitysmaa Espanjaankaan verrattuna, Suomeen verrattuna USAakin on kehitysmaa. Perspektiiviä.


      • Kateusmittaus
        Pummien Thaimaa kirjoitti:

        Thaimaa on kehitysmaa. Yhtä hyvin voit muuttaa Somaliaan, sielläkin on halpaa.

        Tyypillistä netille: mitä parempi paikka, auto, elämäntyyli tai muu sellainen, sitä nopeammin katkerat ja kateelliset keskiolutkaraoke- ja sosiaalireppanat tulevat itkemään ja kitisemään. Niin tässäkin, kun joku kertoo iloitsevansa elämästään Thaimaassa, ryömii esiin kateutensa ruoskimana lauma mitättömyyksiä selittelemään ja parkumaan. Siitä laumasta yksikään ei ole koskaan käynyt Tallinnaa pitemmällä, eikä koskaan ole käyväkään, ja juuri se harmittaakin.
        Muttaa älkää reppanat itkekö, kohta taas on työttömyysrahapäivä ja sitten illalla ei keskiolutkuppilassa olla köyhiä eikä kipeitä.

        Tällä tarkastri mittaavalla ja koskaan pettämättömällä kateusmittarilla mitaten Thaimaa sitten on paras paikka eläköityä.


      • Sverige Demokraten
        atolli111 kirjoitti:

        Thaimaaseen itse haluaisin muuttaa joksikin aikaa, ihastuttava paikka, eikä kyllä ihan mikään kehitysmaa Espanjaankaan verrattuna, Suomeen verrattuna USAakin on kehitysmaa. Perspektiiviä.

        Suomeen verrattuna kehitysmaita ei enää ole olemassa.


    • Ei tandemilla

      Lentokoneella kätevintä, arvelisin. Voit toki hankkia soutuveneenkin, mutta matkoihin menee sitten pääosa talvesta.

    • loppuelämää

      Kun usein vietät aikaasi siellä saarilla niin , etsippäs sinne kotiutuneita henkilöitä sieltä paikanpäältä ja kysele . Tuo on ainoa oikeantiedon lähde kun jutustelet useamman ja erilaisen asukin kans. Täältä et juurikaan mitään asioiden hoidosta siellä tietäviä löydä .

    • ebola,,,,,,,,,

      kannattaako ebolan aikana lähteä länsi-Afrikan lähelle?

    • Männistöt

      Luotettava asunnonvälittäjä Teneriffalla on http://www.lukaali.com/ sitä pyörittää virolaissyntyinen Hille Oun ja kokemuksesta voimme suositella: rehti peli ja auttaa tarvittaessa sitten muissakin pikku asioissa,kuten hakee ja vie kentälle yms. Olen kuullut tuulipukujen häntä jopa morkkaavankin,niin no hehän eivät ole koskaan tyytyväisiä! Muuten tuosta manner-espanjasta sellainen fakta kuitenkin,että joulu-helmikuulla siellä saattaa olla jopa päivälämmöt 0 - 10 celsiusta,öistä puhumattakaan,
      kanarian päivälämmöt ovat kuitenkin sydäntalvella rajoissa 16 - 25 (oikeasti). Ja sinne thaimaan sotkuihin en lähtisi vaikka ilmainen asunto tarjottaisiin!

    • kurre1

      Voi,voi pian eläkkeelle jäävä kirjoittaja!! SINÄKÖ VIET VAIMOSI MUKAAN KUN MENET KANARIALLE?? MINÄKIN KÄYN PALJON VENÄJÄLLÄ N.20-30KERTAA VUODESSA ENKÄ TAATUSTI VIE SAMOVAARIA SINNE!!

    • Kaipaan lämpöön

      Olen ajatellut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että eläkkeellä ensimmäisenä talvena vuokraan huoneiston noin 6 viikon ajaksi ja sen jälkeen katsotaan miltä meno maistuu. Kaipaan valoa ja lämpöä joulukuu ja tammikuun ovat pahimmat minulle.
      Espanjaa ei tarvita mutta siitä on hyötyä - kannattaa opetella ainakin perus fraasit - ei ole vaikeata. Kenellekään viranomaiselle ei tarvitse ilmoitella yhtään mitään, ellet ole muuttamassa pysyvästi suomesta pois. Verkkopankit toimivat aivan samalla tavalla olit sitten ulkomailla tai kotona.
      Alkoholi on se perisynti jota kannattaa hieman varoa - huonoja esimerkkejä näkee joka reissulla.

      Pysyvästi en ole muuttamassa pois, uskoisin, että minulle riittää 6-10 viikkoa talven aikana. Kesällä en kaipaa kotimaasta pois.

    • 15+6

      Älä missään tapauksessa osta asuntoa, perikuntasikin on vaikeuksissa sen kanssa.

    • 2014 espanja

      Itse olen espanjassa käynyt useita kymmeniä kertoja eri pituisia ajanjaksoja, niin mantereella kuin saarilla. Olen tutustunut pikku-hiljaa paikkaan ja tapoihin, koska maassa pääsääntöisesti elämä on maan tavoilla. Tarkoitukseni on muuttaa manner espanjaan, josta sain usean vuoden sopimuksella mielestäni hyvän ja todella edullisen asunnon 1500 euron vuosi sopimuksella. Kannatti odottaa ja katsella eri vaihtoehtoja pitkäjänteisesti ja lyhyistäkin espanjan ajan jaksoista oli tässä asiassa hyötyä, kuten on edellä joku maininnut on hyvä käydä eripituisia ajanjaksoja ja eri paikoissa, niin sitten löytyy se mieluinen paikka johon voi asettua pidemmäksikin ajaksi. Itse pidän manner espanjasta, koska se antaa mahdollisuuden helpolla tavalla liikkua laajalle alueelle ja ei koe olevansa niin kuin sillit purkissa, mutta tietenkin jokainen pitää eri asioista ja tekee sen mukaan valinnat. Onnea teille Teneriffalle se on toimiva ja kaunis paikka. Mitään sen suurempia sitovia järjestelyjä ei kannata aluksi tehdä, vaan löytää se oma paikkansa, jossa tuntee viihtyvänsä.

    • in vino veritas

      Minulla on parin talven kokemukset Gran Canarialta. En viihtynyt, koska aika tuli pitkäksi. Ei rannalla maaten ja katuja ja ravintoloita kierrellen minun aikani kulunut.Vaikka välillä vuokrattiin auto ja kierreltiin saarta oli kuitenkin pitkästyttävää välillä. Jos löytäisi jotain mielekästä tekemistä voisi ehkä harkita muutaman kuukauden viettoa siellä uudestaan.

      • Canary Calle

        Mitähän se "mielekäs tekeminen" sitten mahtais olla? Onhan Las Palmas ihan oikea kaupunki, josta varmasti löytyy kaikenlaisia aktiviteetteja, jos rantaelämä kyllästyttää.


      • Jagdpanzer

        Mua saattas kiinnostaa sukealtaminen tai kalastus :)


      • Anonyymi

        Minulla ei ole koskaan tylsää esim Canarialla ,jo aurinko saa viihtymään,Suomi kerhon kirjasto ja tapahtumat,käyn joka vuosi se paikka on minulle koti,ekoista matkoista alkaen.


      • Anonyymi

        Homoilu on kans kivaa. Inglesissä saa tuutin täydeltä parrua rektaaliin. Eläkeläiset ukot on suurin ryhmä panojonossa siellä. Huimaa menoa.


      • Anonyymi

        Hola käyn jokavuosi Las Palmasissa eikä minulle ole aika tullut pitkäksi.päinvastoin kuluu liian nolpeasti. menossa syksyllä 3kk.


    • Vaihtakaa kohde

      Paljon parempi mennä Costa Del Sollille. Kanariansaaret on nähty kahdessa viikossa ja asuminen on täysin eri asia kuin lomailu.
      Kanaria ei sovi asumiseen, kuin alkoholisteille.

      • ei alkkiksia

        Aurinkorannikko se vasta on täynnään alkkiksia.Ei kiitos.


    • Kotimaa mansikka

      Jos teillä on hyvä espanjan ja englannin kielen osaaminen ja muuten olette vakuuttuneita Kanarian paremmuudesta nykyisiin oloihinne, niin voitte ajatella pysyvämpää oleskelua.
      Hetken (viinien) huumassa ei kannata vaihtaa totuttuja oloja epävarmaan ja vaikeaan ympäristöön, täysin irralleen omasta ja ympäröivästä yhteiskunnasta.
      Turistina olemiseen kyllästyy täysin jo 1 kuukaudessa, on se niin tyhjänpäiväistä elämää.

      • joopa joo

        Tuo on vain mielipide, ei muuta. Siellä on paljon suomalaista seuraa, jos sitä kaipaa.


    • UIkomaanelävä

      En ehdi lukea muita vastauksia enkä kirjoittaa pitkää sepustusta, mutta teidän kannattaisi ehdottomasti tulla tänne Fuengirolaan "harjoittelemaan" Espanjassa asumista.

      Kielitaitoa ette tarvitse, koska kaikenlaista apua ja tulkkeja saa selvällä suomenkielellä.

      Suomalaista seuraa ja seuratoimintoja on valtavan paljon, eli ei ole orpo olo kun ette osaa kieltä.

      Siis aivan ehdottomasti tänne, kun espanja ei taivu! Moni väittää, että haluaa mahdollisimman kauas suomalaisista, mutta 99% valehtelee ja kyllä täälläkin saa heiltä rauhassa olla, koska asukkaista pieni vähemmistö on suomalaisia. Seuraan täytyy siis hakeutua, ei kukaan tunge väkisin seuraasi jos et itse halua.

      Ilmaisia suomalaisia lehtiäkin ilmestyy useita ja kirjastojakin on muutama.

      Olen viettänyt täällä jo useita vuosia, mutta en vieläkään tunne olevani valmis muuttamaan seudulle jossa puhutaan vain espanjaa.

      Ystäviä on täällä kertynyt enemmän mitä minulla oli Suomessa, eli kaikesta p*skapuheesta huolimatta täällä ollaan sosiaalisia ja vuoden päästä sinäkin alat jo ainakin viheltelemään hississä, jos et ihan laulamaan.

      Tänne vain!

      • Voi teitä orpoja.

        Eikö olisi jo parempi pysyä suomessa ja kokoontua Tyrnävän työväentalolle tapaamaan kaltaisiaan ja puhua vain suomea ja tuunata läskisoppaa ja vetää reissumiestä ja kotikaljaa, laulaa karaokea ja lopuksi hieman tanssahdella.


      • Jagdpanzer

        Kuulopuheiden perusteella aika kallis paikka.


      • Ulkomaanelävä
        Voi teitä orpoja. kirjoitti:

        Eikö olisi jo parempi pysyä suomessa ja kokoontua Tyrnävän työväentalolle tapaamaan kaltaisiaan ja puhua vain suomea ja tuunata läskisoppaa ja vetää reissumiestä ja kotikaljaa, laulaa karaokea ja lopuksi hieman tanssahdella.

        Ideahan on siinä, että ei tarvitse rämpiä sohjossa ja aurinko paistaa lähes joka päivä ja siksi juuri Fuengirolaan, että pääset vaikka laulamaan kirkkokuoroon tai kannattamaan Malagan jalisjoukkuetta useamman bussilastillisen kanssa tutussa seurassa heti ensimmäisestä muuttopäivästä alkaen.

        Nuo televisiossa örveltäneet karaokelaulajat ovat suomalaisistakin pieni vähemmistö. Useimmat eivät käy koskaan noissa baareissa.

        Itseäni kiinnostaa miljoonakaupunkien taidemuseot ja formulat. Syömiset ovat pitkälti makuasia, mutta täältä saa muutakin kuin läskisoppaa. Espanjalainen ruoka on eräs maailman parhaimmaksi arvostetuista. Nam!

        Kun kieli alkaa taipua, niin ympyröitä on helppo laajentaa. Espanjaa puhuu puoli miljardia ihmistä, joten sillä pärjää jatkossa varsin monessa muussakin maassa kuin vain Espanjassa.

        Eläminen on keskimäärin halvempaa kuin Suomessa ja suomalaisella eläkkeellä pärjää hyvin ja kirkas päivänvalo saa hyvälle mielelle yrmeämmänkin kaverin. :)


      • Anonyymi
        Ulkomaanelävä kirjoitti:

        Ideahan on siinä, että ei tarvitse rämpiä sohjossa ja aurinko paistaa lähes joka päivä ja siksi juuri Fuengirolaan, että pääset vaikka laulamaan kirkkokuoroon tai kannattamaan Malagan jalisjoukkuetta useamman bussilastillisen kanssa tutussa seurassa heti ensimmäisestä muuttopäivästä alkaen.

        Nuo televisiossa örveltäneet karaokelaulajat ovat suomalaisistakin pieni vähemmistö. Useimmat eivät käy koskaan noissa baareissa.

        Itseäni kiinnostaa miljoonakaupunkien taidemuseot ja formulat. Syömiset ovat pitkälti makuasia, mutta täältä saa muutakin kuin läskisoppaa. Espanjalainen ruoka on eräs maailman parhaimmaksi arvostetuista. Nam!

        Kun kieli alkaa taipua, niin ympyröitä on helppo laajentaa. Espanjaa puhuu puoli miljardia ihmistä, joten sillä pärjää jatkossa varsin monessa muussakin maassa kuin vain Espanjassa.

        Eläminen on keskimäärin halvempaa kuin Suomessa ja suomalaisella eläkkeellä pärjää hyvin ja kirkas päivänvalo saa hyvälle mielelle yrmeämmänkin kaverin. :)

        ...


    • Rakastavaisten lahti

      Hei eläkeläiset! Palaatteko lapseksi takaisin? " Äiti minulla ei ole mitään tekemistä"? Huh mikä tokaisu aikuisilta.
      Viisi vuotta eläkkeellä ja paikkoja kierrelleenä olemme tykästyneet Amadoreksen lahteen Puerto Ricon vieressä.
      Paikka on rauhallinen ja aivan varmasti Kanarian saarten aurinkoisin paikka. Ei eläkeläinen tarvitse aktiviteettejä jatkuvasti. On miellyttävää katsoa huoneistomme terassilta auringon laskua Amadoreksen lahden yllä - Vauv miten odotamme pääsyä sinne joulukuun alussa. Thaimaat ja muut kaukaiset paikat ovat taaksejäänyttä elämään
      Meidän luonteelle tämä sopii.
      Meidän ja teidän täytyy myös huomioida, että hyvää ei saa halvalla ja mikään ei ole ilmaista. Mukavia eläkepäiviä ketjun aloittaneille.

      • helmikuussa matkaan

        Rakastavaisten lahti tuossa on asennetta. Mikä sen mukavampaa kun antaa vain ajan kulua ja lukee kirjoja terassilla sekä nauttii kunnon kahvia ja miksipä ei välillä tilkan brändyä. Mitä helkutin tekemistä nää porukat koko ajan tarvii. Jos välttämätä tarvii tekemistä niin sitten Las Palmasiin siellä Suomikerholta löytyy tekemistä kaikille. Kanariansaarten aurinkoisin paikka on joskus lukemani tilaston mukaan lentokentän alue. Mutta varmaan Puerto Rico/Amadores on toisena. Hyvää matkaa vaan sinne Amadoresiin.


      • Perdone.

        Taitaa olla tuolla alueella niitä viikkolomaosakkeita? Ei oikeasti oma kämppä?

        Mutta itse asiaan, kyllä Gran Canarialla viihtyy, ellei ole ihan kotonakin saamatonta lajia.
        Jos tosi tekemistä kaipaa, onhan siellä monia kotimaisia kämpänomistajia, joille remontin teko on tuskaa, menkää auttamaan. Ja jos ei ihan urakoi remonttia, avustus on laillista naapuriapua.
        Olen minä huvikseni kantranut työläisten avuksi laattojakin, ja monenlaista muuta ilman korvausta. Suomalaisethan eivät ihan helposti edes runsaasta ajankäytöstä hyväkseen ole valmiita korvaamaan! No ei se nyttemmin konkkaan menneen saksalaisravintolankaan omistaja muuta tarjonnut kuin voileivän ja kaljan, kun vedin vaikean maakaapelin pihassaan putkeen.
        Mutta hauskaa oli!
        Äksyjä vain tahtoo olla varsinkin turistisuomalaiset vaikkla ensin kysyvät neuvoja.
        Hauskaa menoa teille Kanarialle!


    • JouluRauhaa. . . .

      Ai Ebolassa ja Terroristien seassa? No en! x)

    • Pano-Pete

      Mä menen ensi talveksi Thaimaan Pattayalle. Siellä saa halpaa pimperoa nätissä varressa, on lämmintä ja aurinko paistaa.

      • transua saat

        Muista sitten kun seuraavan kerran saat siellä ns pimperoa, että siinä paikassa kasvoi ennen munat.


    • LENTÄVÄ PULIUKKO

      Onnee vaan Kanarialle ja Espanjaan. Siellä epola kaataa sen mitä ei afrikkalaiset ja marokkolaiset eivät ole ryöstäneet. Inglesissä kiva varmaankin mikkoilla. :) Paikka on ihan liian lähellä Euron ongelmia. Helevetin kallistakin. En suosittele. Tiedän paremmankin paikan kaamoksen ajaksi ma-jo-ta-he-ma-huhtikuuksi jossa on 35C varjossa. BYE !

    • ennen oli ennen --

      nyt on nyt ,




      Muuttaisin kanarialla noin 1/2 vuodeksi jos olisi turvallinen luotettava kaveri,
      oma puoliso kuoli
      joten se siitä,
      yksin hieman hirvittää lähteä , on senverran ikää jos jotain tapahtuu olisi hyvä olla läheinen kaveri mukana ,
      haaveilen kuitenki vaikka haaveesta ei totta koskaan enää tulisikaa,

    • Nuuskamuikkunen läht

      Hei,

      Entinen työtoverini yksinasuva mies noin 60 v. teki sen jo toisen kerran.

      Eli vuokrasi Helsingissä olevan yksiönsä (itsekin vuokralla) tilapäistä asuntoa tarvitsevalle ja vuokrasi Teneriffalta asunnon. Viime talvena jostain konkkaan menneestä hotellista ja tänä vuonna joötakin eläkeläisrouvalta.

      Hän saa vuokraamastaan yksiöstä hieman enemmän kuin maksaa itse. Ei osaa espaniaa mutta englantia sen verran että pärjää, onhan siellä muitakin suomalaisia.

      Ystäväni ei ole todellakaan mikään rikas vaan pienellä budjetilla tulee toimeen. ruoka ja lääkkeet ovat halvempia siellä.

    • 12ermanni50

      Menkää sinne niin sinä säästät häpeästä ja viegrasta,ja,vaimosi saa reilusti Tapolaa

    • ertyukjhgfd

      mitähän siellä on 10 vuotta tehty istuttu hotellin huoneessa sisällä vai
      ei ole 10 vuoden aikana kuullut yhtään juttua keneltäkään siitä että oat siellä talvet. ovatko he tosiaan ensimmäiset suomalaiset siellä jotka meinaa olla talven siellä huh huhu mitä skeidaa ylläpidon aloutiuskessa

      • Kroisis

        Pitää olla pirun ruma ja köyhä, että pitää mennä johonki vrn thaikkulaan.


      • Frio
        Kroisis kirjoitti:

        Pitää olla pirun ruma ja köyhä, että pitää mennä johonki vrn thaikkulaan.

        Paljon mielummin Thaimaan lämmössä kun kylmän kosteassa Kanarialla.


    • en ymmärrä

      Viettäisin kaikki talvet etelässä, mutta kun en saa. Työkkärin mukaan työtön saa matkustaa ulkomaille vain tiukkojen sääntöjen mukaan.
      Hyvä kun uskaltaa edes vajaaksi viikoksi (3-4 päivää) mennä jonnekin lyhyelle matkalle. Helposti tulee ilmoitus työttömyyskorvauksen epäämisestä kun ei ole jatkuvasti työmarkkinoiden käytettävissä.

      Tosi kummaa, yhtäkään työpaikka ilmoitusta ei ole tullut vuoteen? Miksi työkkäri itse EI ilmoittele joka viikko niistä avoimista työpaikoista? Työttömälle kyllä luetaan kaikenlaisia sääntöjä ja pakkoja mutta työkkärillä itsellään ei ole mitään ohjeistoa.
      Tuntuu siltä, että kaikki keksitään silkasta mielivallasta.
      Ilmoitusvelvollisuus pitäisi olla molemminpuolista. Miksi niitä ilmoituksia avoimista työpaikoista ei vaan kuulu? Kotona saa odottaa tyhjää mutta mitään ei vaan kuulu ja jos jokin ilmoitus tuleekin se on sitten karenssi-ilmoitus.

      Työssäkäyvät ja työttömät eivät ole samalla viivalla liikkumisoikeuksien suhteen. Työttömälle ainoa SALLITTU liikkumistapa on pakollinen työnhaku omalla työssäkäyntialueella vaikka avoimia työpaikkoja EI OLE. Arvatkaaps miksi olen työtön?
      Minut irtisanottiin tuotannollis-taloudellisilla syyllä eikä kukaan kysynyt olisinko halunnut jatkaa työntekoa siinä omassa työssäni. Olisi ollut kohtuullista ja oikein, että minulta itseltäni olisi kysytty: onko työntekoon haluja?
      Potkut tuli eikä mitään kysytty missään vaiheessa. Nyt minua rangaistaan liikkumiskiellolla (rajoituksilla) tästä typerästä irtisanomisesta johon itse en ole voinut vaikuttaa.

      • työttömänä myös

        Ei pidä paikkaansa enää. Nuo vanhat pykälät ulkomaan matkojen osalta on kumottu 1.7.2012 alkaen.
        Ohessa ajan tasalla oleva lainsäädäntö: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
        Karenssia antaessaan joutuvat kertomaan mihin lakipykälään se perustuu, viimeistään siinä vaiheessa menee sormi suuhun virkailijalta, joka jakaa vanhentunutta tietoa asiasta.
        Mutta tavoitettavissa pitää olla, koska pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Olen itsekin samassa tilanteessa ja tiedän kuinka turhauttavaa tuo on. Itse saan työkkärin kirjeet myös sähköisinä versioina Netpostiin, mutta tuossa on paikallisia eroja. Jos sieltä "työtarjous" tulee niin sitä pitää hakea, ei voi paeta "erämaahan" ilman puhelinta ja nettiyhteyttä sen paremmin Suomessa kuin ulkomailla. Ne vanhat kumotut pykälät on ajalta jolloin ei ollut kännyköitä ja internettiä.


      • 3 kk:deksi etelään

        Saathan sinä lähteä EU:n alueelle "etsimään töitä" max. 3kk ajaksi. Siitä ilmoitus vain TE-toimistoon ja korvaukset juoksevat tilillesi. Ei muuta kuin humppailemaan... Muistaakseni kuitenkin täytyy ilmoittautua sitten siellä kohdemaassakin työvoimatoimiston asiakkaaksi.


      • Olly
        3 kk:deksi etelään kirjoitti:

        Saathan sinä lähteä EU:n alueelle "etsimään töitä" max. 3kk ajaksi. Siitä ilmoitus vain TE-toimistoon ja korvaukset juoksevat tilillesi. Ei muuta kuin humppailemaan... Muistaakseni kuitenkin täytyy ilmoittautua sitten siellä kohdemaassakin työvoimatoimiston asiakkaaksi.

        ...lisäksi ikää täytyy olla alle 25v. Ei taida kaikkien kohdalla toteutua.


    • @@@@

      Saa työtönkin olla maks. 14 vrk:n ulkomaan matkalla erikseen ilmoittamatta.

      • peräkylästä

        Karenssiin määrätyllä ei vaan taida olla rahoja edes ulkomaan matkojen lippuihin?
        Teoreettinen matkustusvapaus ei ole samaa kuin käytännön todellisuus. Ja jos on riittävän ahtaalla ei saa edes luottokorttiakaan eli Visalla tai MasterCardilla maksukaan ei onnistu.
        Joten pitänee tyytyä polkupyörämatkaan sossuun jos sielä pikkasen tukiea löytyisi? Toivottavasti polkupyörästä ei puhkea kumit, jos näin käy edessä on jalkamatka kun linja-autoyhteyksiä ei ole.


    • Traveler 56v mies

      Menisin mielummin Italiaan tai Etelä-Ranskaan, ehkä Portugaliin.
      Mutta makuasioita.
      Ensin vuokraat tai varaat pidemmän ajalle hotellin/hostellihuoneen, sen jälkeen paikalla kiertäneenä jo tietä, tuleeko uudestaan, vai vaihtaako maata ja kaupunkia.

      Edullinen hintataso ja pako lumesta ja pakkasesta lienee se pääasia. Halpoja lentoja on tarjolla, kun eläkeläisenä voi joustaa matkapäivistä.

      Itse yritän tehdä etätyötäni 3kk vuodessa pois Suomesta. Onnistuu nykyisin hienosti, ei siihen tarvita muuta, kun toimiva netti ja läppäri.

      Olen viettänyt talvikuukausia Italiassa, Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa, Britanniassa, Usassa ja Kanadassa. Nyt juuri olen Tanskassa.

      Palkka tulee normisti suomalaiseen pankkiin, kaikki asiat voi 90% hoitaa netin kautta.
      Asuntoni on Suomessa vuokralla, joten on hyvä olla kuitenkin joku yhdyshenkilö (jolle maksat vähän) kotimaassa, jos tarvitset käytännön apua.

      Suosittelen, maailmaa on muuallakin, kun Suomessa ja elämä lyhyt!

      • Tarkkana nyt

        Taidat ,Traveller, tykätä kylmästä ja sateisesta talvesta kun haaveilet lämpimistä paikoista ja väriset Tanskassa.
        Tämä on Kanaria-palsta.


    • veli.

      Intian-Goa Asunto ruoka. 200 ekua kuukaudessa paikallinen kuppila nouto pöytä 90 cent.

      • kerta riitti sontaa

        Ja ripuli lentää kuukaudesta toiseen!! EI IKINÄ SINNE goaan


    • Erik Etelä

      Jos haluaa viettää talvet etelässä, suosittelen etelä-Paraisia. On siisti meininki.

    • frozen by pakkanen

      VIETTÄISIN JOS ASUISIN LAPISSA!
      Menisin suomen Turkuun.

    • pitirmjoo

      Voipipas se olla niiniin että jotta sitä tulloo siellä talvetnii vietettyä, lämpöösessä, kahotaan :).

    • Perdone.

      Kiitokset valvojalle, että on häipynyt nuo casino-huijaustekstit täältä!

    • kohtalähteee

      nyt on kumminii nii et meijän matka se vuon alkee lähestyy ja lähestyy, sitten nii on nii kiva olla läöäpöösessä aurinkossa, ku Suomeessa räntöö paiskoo ja kyylmä, me vuon mamman kanssa nilkkavesissä varpaaita liotellaan ja sitten illalla ... ni...i.Sill viisii myöö :)

      • kartsa2

        Onko kukaan kuullut hyvästä opaskirjasta Espanjassa/Tenerifalla asumiseta ja asiatietoa ym sisältävä kirja nimeä en muista, olisin kiinnostunut kirjasta, on ilmeisesti melko uusi teos.


    • Tarkastaensin
    • Anonyymi

      Voin viluisena ja hitaasti liikkuvana eläkeläisenä kertoa että:
      Eläkkeellä ei kannata omistaa asuntoa, myy entinen ja mene vuokralle, niin asunnossa kiinni olevat rahat jäävät muuhun käyttöön. Itse en niin tehnyt ja nyt harmittaa, kun olen siihen liian vanha ja saamaton. Olisi pitänyt tehdä se heti, kun jäin eläkkeelle 15 vuotta sitten.
      Jos haluat lämmitellä Kanarian saarilla talvikaudet, niin vuokraa sopiva kaksio, Se maksaa tonnin kuussa.
      Älä mene Teneriffan pohjoisrantaan PdeLaCruziin, , siellä on koleaa ja sataa usein tammi-helmikuussa.
      Kun olet ollut Maspalomasisa tai Cristianosissa muutamana talvena, niin huomaat ettei se ole kovin kummoista. Päivisin usein liian kuumaa ja samat tyhmät ajanviettotavat: Kävelyä, uintia, turistilaumojen väistelyä, punkun lipitystä jne.
      Toki lääkäripalvelut toimivat Kanarialla paremmin kuin Suomessa ja lääkkeet ovat halvempia.
      Ja Suomeen on kyllä keväällä mukava palata, kun mökin edessä oleva järvi on sulanut.

      • Anonyymi

        Turistilaumojen väistelyä.
        Kanarian saaret olisivat paratiisi ilman turisteja ja paikallisia.

        Yst. terv. Talviasukas eli bättre folk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turistilaumojen väistelyä.
        Kanarian saaret olisivat paratiisi ilman turisteja ja paikallisia.

        Yst. terv. Talviasukas eli bättre folk

        Minäkin olen periaatteessa Kanarian vakiasukas kuin käyn Puertossa joka talvi Famigliani kanssa.
        Olen periaatteessa vakiasukas.

        T: Antigue


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen periaatteessa Kanarian vakiasukas kuin käyn Puertossa joka talvi Famigliani kanssa.
        Olen periaatteessa vakiasukas.

        T: Antigue

        Vakiasukkailla tarkoitetaan ihmisiä jotka vakituiseen asuu Kanarialla. Sinä antigue et ole kuin turisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakiasukkailla tarkoitetaan ihmisiä jotka vakituiseen asuu Kanarialla. Sinä antigue et ole kuin turisti.

        Minulla on tunne ettei täällä nimimerkillä Antigue esiintyvä surkimus ole ikinä Kanariansaaria nähnytkään.

        t: Talviasukkaan serkkupoika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turistilaumojen väistelyä.
        Kanarian saaret olisivat paratiisi ilman turisteja ja paikallisia.

        Yst. terv. Talviasukas eli bättre folk

        Turistit yäk. Kanarioiden kova äänisyys ja perinteet yäk.

        t: Talviasukkaan ego


    • Anonyymi

      Kyllä se on käynyt kirjoittaa tuolla omalla palstallaan kovaa tahtia,väittelee .Tietää paljon.Asiakirjoittaja on.Kävelevä matkaopas,tietokirja.

      • Anonyymi

        Satun tietämään Annan palstalla kirjoittelevan ja tämän suoli24 "Antiguen" olevan eri henkilö!
        Terv. Talviasukkaan serkkupoika


    • Anonyymi

      Tule autolla Kanarian saarille
      Eli Seutulan lentokenttätyömaalle
      Mä lähdin tuolle suositulle matkalle
      Ilman ulkomaan passia

    • Anonyymi

      Miten siellä voi asua pitempiä aikoja kun on lähes aina Calima päällä? Nyt oli hirveä kausi Caliman kannalta ja puolet porukasta oli jatkuvassa köhässä meistä lomalaisista.

      • Calimatiheys vaihtelee vuosittain kovasti. Mutta mennyt syksy-talvikausi oli kyllä hurjin tähän mennessä näkemistäni. Kaikki eivät saa oireita ollenkaan, mutta kyllä tosiaan köhää, silmien kirvelyä ja kutinaa ym. tyypillisesti esiintyy useimmilla. Farmacioista saa reseptivapaasti erilaisia apuja ja tietysti lääkäriasemilla kirjoitetaan tuhdimpia rohtoja niitä tarvitseville.


      • Anonyymi
        sotavento kirjoitti:

        Calimatiheys vaihtelee vuosittain kovasti. Mutta mennyt syksy-talvikausi oli kyllä hurjin tähän mennessä näkemistäni. Kaikki eivät saa oireita ollenkaan, mutta kyllä tosiaan köhää, silmien kirvelyä ja kutinaa ym. tyypillisesti esiintyy useimmilla. Farmacioista saa reseptivapaasti erilaisia apuja ja tietysti lääkäriasemilla kirjoitetaan tuhdimpia rohtoja niitä tarvitseville.

        Onko pakko olla siellä pölyn keskellä, Ole mieluummin täällä raikkaassa puhtaassa suomen ilmastossa. Sinäkin jo vanhus siellä pölyssä ja liassa könnäät.


    • Anonyymi

      Olen asunut Gran Canarialla yli 10 vuotta. Syöpähoitojen jälkitiloja on helpompi kestää kun on lämmintä ja valoa. Suht pienellä eläkkeellä pärjään hyvin. Nikkaroin, luen, hoidan puutarhaa. Käyn Suomessa aina kun löydän halvat matkat, pari satasta silloin kun ei ole sesonkiaika. Suomeahan ei voita mikään mut silti voi olla hyvä muuallakin - kun ei katkeroidu eikä kadehdi. Tervetuloa joskus kaffille.
      Appelsiinipuita Afrikkaan/ LP:n suomikerho

      • Anonyymi

        Kyselin jollakin sivulla aiemmin, että kuinkas lääkkeet, ellei ole kirjojaan muuttanut Suomesta pois, mutta eipä vastailtu. Eikös joillakin lääkkeillä ole satsi vain 2kk, jonka jälkeen Suomeen ostamaan uudet lääkkeet.


      • Anonyymi

        Homouteen ei tarvita lääkitystä. Se ei ole sairaus vaikka joku väittää niin. Antakaa mennä vaan halujenne mukaan. Inglesissä on miestä tarjolla moneen makuun. Siksi kai Granille muutatte jotta saatte melaa mekkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homouteen ei tarvita lääkitystä. Se ei ole sairaus vaikka joku väittää niin. Antakaa mennä vaan halujenne mukaan. Inglesissä on miestä tarjolla moneen makuun. Siksi kai Granille muutatte jotta saatte melaa mekkoon

        Ei tarvita lääkitystä, mutta ei se pahastakaan olisi tuohon tautiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homouteen ei tarvita lääkitystä. Se ei ole sairaus vaikka joku väittää niin. Antakaa mennä vaan halujenne mukaan. Inglesissä on miestä tarjolla moneen makuun. Siksi kai Granille muutatte jotta saatte melaa mekkoon

        Homouteen on kehitetty lääkitys!!!


    • Anonyymi

      lähde kanssain marraskuussa kuukaudeksi lomalle kanarialle.....

    • Anonyymi

      Pitikö vetää meidätkin perverssien ja perseeseenussijoiden yhdistyksen jäsenet tähänkin ketjuun mukaan!

      • Anonyymi

        Se on persepappa ja anaaliantsu kun näitä ketjuja nostelee. On mahotonta trollausta taas noilta kahdelta


    • Anonyymi

      No moissa moissa vaan.

    • Anonyymi

      Kyllä tuo Karhu on kyllä paras kun pihvi ravintoloista on kyse. Oletteko muut samaa mieltä? Eilen viimeksi olin Karhun lihapatojen äärellä herkuttelemassa.

      • Anonyymi

        Homppelitko jatkuvasti väittävät Karhun olevan toiminnassa vaikka se on jo ajat sitten kuopattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homppelitko jatkuvasti väittävät Karhun olevan toiminnassa vaikka se on jo ajat sitten kuopattu.

        Missä niin sanotaan? Karhun facebookin ja asiakkaiden mukaan toiminta on täydessä käynnissä ja asiakkaat viihtyy.
        Mistä netistä voin löytää tiedon että on lopettanut toimintansa?
        Mielipiteesi ei ole sama kuin fakta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homppelitko jatkuvasti väittävät Karhun olevan toiminnassa vaikka se on jo ajat sitten kuopattu.

        ...


    • Anonyymi

      Minuakin kiinnostaisi tietää, että missä sanotaan Karhun lopettaneen toimintansa.
      Toistaiseksi olen nähnyt asiasta vain trollien esittämiä "totuuksia".
      Karhun Facebook ei sano sulkemisesta mitään. Avoinna on 18:00-03:00 joka päivä.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa, ei ole lopettanut.


      • Anonyymi

        Voi voi sentään. Näkeehän sen paikan päällä että ovet on säpissä. Ei siihen vanhoja Facebook sivuja tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi sentään. Näkeehän sen paikan päällä että ovet on säpissä. Ei siihen vanhoja Facebook sivuja tarvita.

        Olet katsonut jonkun toisen ovia. Eilenkin oli Karhussa kova meininki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet katsonut jonkun toisen ovia. Eilenkin oli Karhussa kova meininki.

        Kyllä näin on. Vierailimme poika porukkamme kesken Karhussa suomässä eilen päivällä ennen menoa kupari pannu paarin päivä tansseihin. Siellä sitten poski valssia miesten kesken mikä on karhun maukkaiden aterioiden lisäksi 8nglesin parasta antia. Ihana Ingles.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin on. Vierailimme poika porukkamme kesken Karhussa suomässä eilen päivällä ennen menoa kupari pannu paarin päivä tansseihin. Siellä sitten poski valssia miesten kesken mikä on karhun maukkaiden aterioiden lisäksi 8nglesin parasta antia. Ihana Ingles.

        Juu näin on. Pannun päivä tansseista minäkin löysin elämäni miehen tai useammankin mutta ei kerrota hänelle. Mitä muuta mies voi toivoa kun hyvää mies seuraa lomalle. Vähemmän haisevia eläkeläisiä toki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu näin on. Pannun päivä tansseista minäkin löysin elämäni miehen tai useammankin mutta ei kerrota hänelle. Mitä muuta mies voi toivoa kun hyvää mies seuraa lomalle. Vähemmän haisevia eläkeläisiä toki.

        Naisseuraa homppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisseuraa homppeli.

        Jokaiselle oman mielen mukaan. Kaikille riittää.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2844
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      530
      2692
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1837
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1748
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1312
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1129
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe