Ensinnäkin kiitoksia kaikille jotka ovat jo aikaisemmin laittaneet tietoa Kuubasta tänne, siitä on ollut kovasti apua.. Ollaan lähdössä poikakaverin kanssa tammikuussa vajaaksi kolmeksi viikoksi Kuuban. Eniten huolettaa nyt raha, koska ne dollarit on kielletty. Jostain luin, että käytössä olisi ns. turistipeso, joka on arvoltaan sama kuin dollari. Onko totta? Eli miten rahan kanssa kannaattaa toimia nyt? Kiitoksia jo etukäteen kaikille jotka jaksavat vastata!! :)
Kuuba
6
1109
Vastaukset
- bara
Turistipesoja tai vaihdettavia pesoja (Pesos convertibles) on ennenkin esiintynyt dollarin korvike; Kuuban valtiolla kun ei ole oikeutta painaa taaloja.
Ota silti dollareita mukaan reilu nippu, ei siitä mitään haittakaan ole. Niillä ja Euroilla sitten pankista vaihtamaan pankkineidin hyväksi katsomiaan rahoja, jos eivät kadulla kelpaa.
Itse olen Kuubassa käytellyt taaloja, pesoja ja konvertteja. Kuten Adolf Ehrnrooth aikoinaan sanoi: fyrrkka kuin fyrrkka, kunhan sitä on tarrpeeksi. - chiquita
Muistaakseni jo vastasinkin tähän ihan lähiaikoina... ellei sitten ollut toinen foorumi...
No, joka tapauksessa.
Jos minä lähtisin nyt Kuubaan, en ottaisi dollareita. Ne eivät ainakaan saamieni tietojen mukaan enää käy maksuvälineenä enää edes esim. valuuttakaupoissa, casa particulareissa yms. Ja jos niitä sitten vaihtokelpoisiksi pesoiksi (pesos convertibles) vaihdat, joudut maksamaan 10 %:n komission, jota ei muille valuutoille tule.
Eli ottaisin euroja ja visa-luottokortin, jolla saa kätevästi rahaa pankeista tai rahanvaihtopisteistä. Lisäksi ottaisin "hätätapauksiin" (eli luottokortti katoaa, visalinjat ei toimi tms.) pari europohjaista Tomas Cook (eli Travelex) matkashekkiä.
Huomatkaa nyt sitten te, jotka matkustatte ensimmäistä kertaa Kuubaan, että teette eron "tavallisen" peson ja vaihtokelpoisen peson välillä. Sekä seteleissä että kolikoissa on eri tekstit (netistä kyllä löytää vertailevia kuvia, mutta en tähän hätään muista saitin osoitetta).
Jos nyt vielä vanhasta tottumuksesta vertailee kyseisten pesojen arvoja dollariin, niin yhden vaihtokelpoisen peson arvo on ollut sama kuin yhden dollarin. Tavallisia pesoja taas on ainakin vähän aikaa sitten saanut vielä n. 25 yhtä dollaria vastaan.- chiquita
Yksi lisäys/tarkennus vielä:
dollarihan ei siis ole kielletty valuutta Kuubassa eli sitä voi vaihtaa vaihtokelpoisiin pesoihin siinä missä eurojakin. Sen käyttö vaan tulee 10 % kalliimmaksi kuin muiden valuuttojen.
Eikä sillä, niinkuin jo edellä sanoin, voi enää suoraan maksaa asioita valuuttakaupoissa, casoissa yms., mikä oli ennen mahdollista.
Ennen Kuubaan matkustettaessa ei välttämättä tarvinnut siis vaihtaa paikallista valuuttaa ollenkaan, vaan tavallinen turisti pärjäsi suoraan dollareilla. Tämä tilanne on siis nyt täysin muuttunut. - hartsa
chiquita kirjoitti:
Yksi lisäys/tarkennus vielä:
dollarihan ei siis ole kielletty valuutta Kuubassa eli sitä voi vaihtaa vaihtokelpoisiin pesoihin siinä missä eurojakin. Sen käyttö vaan tulee 10 % kalliimmaksi kuin muiden valuuttojen.
Eikä sillä, niinkuin jo edellä sanoin, voi enää suoraan maksaa asioita valuuttakaupoissa, casoissa yms., mikä oli ennen mahdollista.
Ennen Kuubaan matkustettaessa ei välttämättä tarvinnut siis vaihtaa paikallista valuuttaa ollenkaan, vaan tavallinen turisti pärjäsi suoraan dollareilla. Tämä tilanne on siis nyt täysin muuttunut.Itse olen lähdössä kuukaudeksi kuubaan ja olen kanssa miettinyt tätä valuuttaa, kun euro on vahvempi kuin dollari niin eikö silti kannattaisi vaihtaa dollareilla paikallista valuuttaa vaikka siitä otetaan kymmenen prosentin komissio koska yhdellä eurolla saa enemmän 1,25 dollaria ?
- chiquita
hartsa kirjoitti:
Itse olen lähdössä kuukaudeksi kuubaan ja olen kanssa miettinyt tätä valuuttaa, kun euro on vahvempi kuin dollari niin eikö silti kannattaisi vaihtaa dollareilla paikallista valuuttaa vaikka siitä otetaan kymmenen prosentin komissio koska yhdellä eurolla saa enemmän 1,25 dollaria ?
Kuubassa pitäisi päteä tämän uuden tilanteen myötä suht koht kansainväliset valuuttakurssit valuuttaa vaihdettaessa. Ennen euron kurssi oli siellä vähän maailmankurssia epäedullisempi, mutta siltä ei näytä enää, jos on uskomista esim. Banco central de Cuba:n kotisivuun.
Eli Hartsa,
tämän päivän kurssien mukaan
esim. 1000 eurolla saisi 1286,60 pesoa (convertible)
1000 dollarilla saisi 1000 pesoa (convertible) ja sen lisäksi pitäisi maksaa vielä se 10 %:n komissio....
Eli kumpiako mielestäsi kannattaa ottaa?
- chiquita
Huomatkaa uusi foorumi, josta löytyy erikseen Kuuba-keskustelu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561191- 521095
- 1131092
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60892