Kuuba

Hanna-Leena

Ensinnäkin kiitoksia kaikille jotka ovat jo aikaisemmin laittaneet tietoa Kuubasta tänne, siitä on ollut kovasti apua.. Ollaan lähdössä poikakaverin kanssa tammikuussa vajaaksi kolmeksi viikoksi Kuuban. Eniten huolettaa nyt raha, koska ne dollarit on kielletty. Jostain luin, että käytössä olisi ns. turistipeso, joka on arvoltaan sama kuin dollari. Onko totta? Eli miten rahan kanssa kannaattaa toimia nyt? Kiitoksia jo etukäteen kaikille jotka jaksavat vastata!! :)

6

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bara

      Turistipesoja tai vaihdettavia pesoja (Pesos convertibles) on ennenkin esiintynyt dollarin korvike; Kuuban valtiolla kun ei ole oikeutta painaa taaloja.

      Ota silti dollareita mukaan reilu nippu, ei siitä mitään haittakaan ole. Niillä ja Euroilla sitten pankista vaihtamaan pankkineidin hyväksi katsomiaan rahoja, jos eivät kadulla kelpaa.

      Itse olen Kuubassa käytellyt taaloja, pesoja ja konvertteja. Kuten Adolf Ehrnrooth aikoinaan sanoi: fyrrkka kuin fyrrkka, kunhan sitä on tarrpeeksi.

    • chiquita

      Muistaakseni jo vastasinkin tähän ihan lähiaikoina... ellei sitten ollut toinen foorumi...

      No, joka tapauksessa.
      Jos minä lähtisin nyt Kuubaan, en ottaisi dollareita. Ne eivät ainakaan saamieni tietojen mukaan enää käy maksuvälineenä enää edes esim. valuuttakaupoissa, casa particulareissa yms. Ja jos niitä sitten vaihtokelpoisiksi pesoiksi (pesos convertibles) vaihdat, joudut maksamaan 10 %:n komission, jota ei muille valuutoille tule.

      Eli ottaisin euroja ja visa-luottokortin, jolla saa kätevästi rahaa pankeista tai rahanvaihtopisteistä. Lisäksi ottaisin "hätätapauksiin" (eli luottokortti katoaa, visalinjat ei toimi tms.) pari europohjaista Tomas Cook (eli Travelex) matkashekkiä.

      Huomatkaa nyt sitten te, jotka matkustatte ensimmäistä kertaa Kuubaan, että teette eron "tavallisen" peson ja vaihtokelpoisen peson välillä. Sekä seteleissä että kolikoissa on eri tekstit (netistä kyllä löytää vertailevia kuvia, mutta en tähän hätään muista saitin osoitetta).

      Jos nyt vielä vanhasta tottumuksesta vertailee kyseisten pesojen arvoja dollariin, niin yhden vaihtokelpoisen peson arvo on ollut sama kuin yhden dollarin. Tavallisia pesoja taas on ainakin vähän aikaa sitten saanut vielä n. 25 yhtä dollaria vastaan.

      • chiquita

        Yksi lisäys/tarkennus vielä:
        dollarihan ei siis ole kielletty valuutta Kuubassa eli sitä voi vaihtaa vaihtokelpoisiin pesoihin siinä missä eurojakin. Sen käyttö vaan tulee 10 % kalliimmaksi kuin muiden valuuttojen.
        Eikä sillä, niinkuin jo edellä sanoin, voi enää suoraan maksaa asioita valuuttakaupoissa, casoissa yms., mikä oli ennen mahdollista.

        Ennen Kuubaan matkustettaessa ei välttämättä tarvinnut siis vaihtaa paikallista valuuttaa ollenkaan, vaan tavallinen turisti pärjäsi suoraan dollareilla. Tämä tilanne on siis nyt täysin muuttunut.


      • hartsa
        chiquita kirjoitti:

        Yksi lisäys/tarkennus vielä:
        dollarihan ei siis ole kielletty valuutta Kuubassa eli sitä voi vaihtaa vaihtokelpoisiin pesoihin siinä missä eurojakin. Sen käyttö vaan tulee 10 % kalliimmaksi kuin muiden valuuttojen.
        Eikä sillä, niinkuin jo edellä sanoin, voi enää suoraan maksaa asioita valuuttakaupoissa, casoissa yms., mikä oli ennen mahdollista.

        Ennen Kuubaan matkustettaessa ei välttämättä tarvinnut siis vaihtaa paikallista valuuttaa ollenkaan, vaan tavallinen turisti pärjäsi suoraan dollareilla. Tämä tilanne on siis nyt täysin muuttunut.

        Itse olen lähdössä kuukaudeksi kuubaan ja olen kanssa miettinyt tätä valuuttaa, kun euro on vahvempi kuin dollari niin eikö silti kannattaisi vaihtaa dollareilla paikallista valuuttaa vaikka siitä otetaan kymmenen prosentin komissio koska yhdellä eurolla saa enemmän 1,25 dollaria ?


      • chiquita
        hartsa kirjoitti:

        Itse olen lähdössä kuukaudeksi kuubaan ja olen kanssa miettinyt tätä valuuttaa, kun euro on vahvempi kuin dollari niin eikö silti kannattaisi vaihtaa dollareilla paikallista valuuttaa vaikka siitä otetaan kymmenen prosentin komissio koska yhdellä eurolla saa enemmän 1,25 dollaria ?

        Kuubassa pitäisi päteä tämän uuden tilanteen myötä suht koht kansainväliset valuuttakurssit valuuttaa vaihdettaessa. Ennen euron kurssi oli siellä vähän maailmankurssia epäedullisempi, mutta siltä ei näytä enää, jos on uskomista esim. Banco central de Cuba:n kotisivuun.

        Eli Hartsa,
        tämän päivän kurssien mukaan
        esim. 1000 eurolla saisi 1286,60 pesoa (convertible)
        1000 dollarilla saisi 1000 pesoa (convertible) ja sen lisäksi pitäisi maksaa vielä se 10 %:n komissio....

        Eli kumpiako mielestäsi kannattaa ottaa?


    • chiquita

      Huomatkaa uusi foorumi, josta löytyy erikseen Kuuba-keskustelu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1748
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1472
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      985
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      822
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      691
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      666
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe