Näinkö Kymenlaaksossa...

kenellä kokemusta ?

Onko tosiaan TOTTA, että Kymenlaakson (lähinnä siis Kotka) sairaaloissa ei leikata ylipainoisen polvea (uusi nivel tilalle) ???

10

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse samassa

      Voisin helposti uskoa tuon todeksi. Olisihan se vähän yhteiskunnan varojen holtitonta käyttöä leikata sellaisen ihmisen polvi, joka on omaa syytänsä aiheuttanut lihomisensa ja siten edesauttanut polvikulumien syntyä. Tosin voihan nivelrikkoa olla hoikemmallakin, mutta paranemisedellytykset tekonivelleikkauksesta ovat aika huonot, jos uudelle nivelelle heti taas tulee paljon painoa.

      Ehdotan kunnon laihdutusta ensin, eiköhän sieltä sitten tule vihreää valoa kirurgilta sinullekin! Hyvää jatkoa.

      • Normikäytäntö

        Polven ja lonkan nivelrikot eivät yleensä aiheudu ylipainosta vaan siihen "tarvitaan" geeniperimä joka heikentää nivelpintojen toimintaa ja kuluttaa ne ennen aikojaan loppuun.

        Tekonivel mitoitetaan sen mukaan että se kyllä kestää ylipainoakin, se ei ole este leikkaukselle. Mutta liian suuri paino on riski leikkaukselle, varsinkin jos jostain syystä joudutaankin siirtymään nukutukseen.

        Nykyisin on aika yleisesti kaikissa kiireettömissä leikkauksissa otettu ohjearvoksi BMI 30 ja pyritään saamaan potilaan paino alle sen. Tekonivelleikkauksissa on tärkeämpi rajoitus vaikkapa hampaiden kunto ja jonoon ei aseteta ennen kuin on saatu hammaslääkäriltä "puhtaat paperit" että hampaissa ei ole mitään tulehdusperäistä vikaa.


    • merinorsuja ei leika

      Typerä vastaus, ei kyse ole tuollaisesta, vaan infektioriskistä leikkauksessa ja toki myös priteesin kestävyydestä. Lihava henkilö saa tekonivelleikkauksessa paljon todennäköisemmin tulehduksen komplikaationa ja kyse on vakavasta asiasta. Eli omasta hengestä. Nyt laihtumaan ja sitten uusi polvi.

      • itse samassa

        Mikä tuossa vastauksessani oli typerää? Itsekin puhut proteesin kestävyydestä ja onhan se nyt ihan päiväselvä asia, että jos leikkauksen jälkeen leikatulle alueelle tulee suhteettoman paljon rasitusta (painoa), on tulos huono.

        Infektioriski taas on ihan joka leikkauksessa


      • Ei perusteita
        itse samassa kirjoitti:

        Mikä tuossa vastauksessani oli typerää? Itsekin puhut proteesin kestävyydestä ja onhan se nyt ihan päiväselvä asia, että jos leikkauksen jälkeen leikatulle alueelle tulee suhteettoman paljon rasitusta (painoa), on tulos huono.

        Infektioriski taas on ihan joka leikkauksessa

        Minulla oli ja on edelleen reilusti ylipainoa. Silti polven tekonivelleikkaus onnistui hyvin ja tekonivelkin toimii hyvin.


    • jdjfhdgdhd

      Läski tuo infektioriskiä valtavasti lisää. Typerää puhua itsehankituista kiloista jne kun ihminen on pulassa.

      • itse samassa

        No tekis jotain sen eteen itsekin, että riski pienenisi. Ja miksei saisi puhua itsehankituista kiloista? Niitä minullakin on; ja yllätys yllätys, minullakin on paha nivelrikko molemmisssa polvissa. Nyt olen alkanut harkita keinonivelleikkausta, ja aloittanut laihdutuksen. Sen laihdutuksen kyllä aloitin jo vuosi sitten ja tuloksia on kiitettävästi tullut. En olisi haaveillutkaan ehdottavani leikkausta, ennenkuin olen päässyt eroon huomattavasta ylipainostani.


      • Paha tilanne
        itse samassa kirjoitti:

        No tekis jotain sen eteen itsekin, että riski pienenisi. Ja miksei saisi puhua itsehankituista kiloista? Niitä minullakin on; ja yllätys yllätys, minullakin on paha nivelrikko molemmisssa polvissa. Nyt olen alkanut harkita keinonivelleikkausta, ja aloittanut laihdutuksen. Sen laihdutuksen kyllä aloitin jo vuosi sitten ja tuloksia on kiitettävästi tullut. En olisi haaveillutkaan ehdottavani leikkausta, ennenkuin olen päässyt eroon huomattavasta ylipainostani.

        Ongelma on siinä että rikkonaisilla nivelillä liikkuminen on vaikeaa ja siksi liikunta jää pois laihdutuskeinoista.


    • siis näin...

      Viestiketjun aloittaja on tarkoittanut palautetta siitä, onko esim. juuri Kotkan sairaalassa evätty polven tekonivelen operointi siksi, että on ollut liikaa ylipainoa.
      Paljonko ollut ylipainoa jos on EVÄTTY operaatio em. syyhyn vedoten.
      (alkuperäisen viestin aihe on hieman rönsyillyt. Onhan niitäkin, joilla jokin muu sairaus tms. aiheuttaa painon nousemista)

      • kaikki ok

        Itselläni oli kesällä leikkauksessa valtava ylipaino mutta kyllä Kotkassa leikattiin. Kaikki meni hyvin ja edelleen !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe