Suomal. tiedemies, tutkija ja kreationisti

Professori Markku Kulmala syntyi Forssassa 1958. Hän väitteli tohtoriksi v. 1988.
Toiminut professorina Helsingin yliopistossa vuodesta 1996.
Palkintoja ja tunnustuksia: Suomen tiedepalkinto 2003, Euroopan geofysiikan unioinin Wilhelm Bjerkenes -mitali 2007, Aerosolitutkimuksen alan merkittävin Fuchs Memoria -palkinto 2010, Vuoden professori 2012, Bayerin ilmastopalkinto 2012.

Uusitie -lehden erikoisnumero "Ilon aika" 2012/2013 kertoo hänestä mm. seuraavaa:

Markku Kulmala kuuluu maailman lainatuinpiin tutkijoihin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana hän on saanut aerosolihiukkasiin liittyvästä tutkimustyöstään lukuisia palkintoja ja tunnustuksia.

Kaiken menestyksen keskellä Kulmala toteaa tutkivansa Jumalan luomaa maailmaa, mikä on hänen mukaansa ollut tieteen perustana jo 1700-luvulta lähtien. Hän ei näe vastakkainasettelua tieteen ja uskon välillä. Kulmala kertoo,
että Helsingin yliopiston professorikunnassa on useita kristittyjä tieteentekijöitä.

- Jos katsomme luontoa, näemme siellä paljon yksityiskohtia, jotka eivät mitenkään voi olla sattumalta syntyneitä.

Peruskysymyksiä Kulmalan mukaan ovat: Onko Jumala luonut maailman vai onko kaikki syntynyt sattumalta? Ja onko olemassa alku ja loppu vai pyöriikö kaikki ympyrää?

- Nykyisen tieteellisen ajattelun mukaista on ajatella, että on olemassa alku ja loppu. Tässäkään ei ole suuren kuvan ristiriitaa. Toiseksi meillä on ollut paratiisi, josta on menty huonompaan suuntaan. Jos taas mietitään ympäristökysymystä, on siinäkin sama kehityssuunta.

22

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulmala ei kuitenkaan ole nuoren Maan kreationisti, vai mitä?

      • xxxx Kulmala ei kuitenkaan ole nuoren Maan kreationisti, vai mitä? xxxx

        En tiedä!


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxx Kulmala ei kuitenkaan ole nuoren Maan kreationisti, vai mitä? xxxx

        En tiedä!

        "En tiedä!"

        Tiedätpäs, mutta et halua kertoa!


    • raasippi

      Ei mitään vikaa vaikka tiedemies on uskonnollinen.
      Vastaa jopa fiksusti että ei näe vastakkainasettelua tieteen ja uskon välillä.
      Mielipiteet ovat mielipiteitä silti,kaikilllahan noita on.

    • aerosoleista

      Vaimonikin tekee tuota aerosolitutkimusta ilmanlaatuun ja pienhiukkasiin liittyen ilmatieteenlaitoksella. Se ei anna kuitenkaan meriittejä arvioida evoluutio- tai alkuräjähdysteoriaa.

      • xxxxx Vaimonikin tekee tuota aerosolitutkimusta ilmanlaatuun ja pienhiukkasiin liittyen ilmatieteenlaitoksella. Se ei anna kuitenkaan meriittejä arvioida evoluutio- tai alkuräjähdysteoriaa xxxxxx

        Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.


      • 426
        Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Vaimonikin tekee tuota aerosolitutkimusta ilmanlaatuun ja pienhiukkasiin liittyen ilmatieteenlaitoksella. Se ei anna kuitenkaan meriittejä arvioida evoluutio- tai alkuräjähdysteoriaa xxxxxx

        Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.

        Elikkäs myönsit juuri että kreationismi ei ole tiedettä, joten sen pitäisi pysyä erittäin kaukana siitä.


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Vaimonikin tekee tuota aerosolitutkimusta ilmanlaatuun ja pienhiukkasiin liittyen ilmatieteenlaitoksella. Se ei anna kuitenkaan meriittejä arvioida evoluutio- tai alkuräjähdysteoriaa xxxxxx

        Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.

        >Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.

        Jatketaanpa upeaa logiikkaasi. Jos ei tee rikoksia, ei voi arvostella rikollisuutta?

        Jos ei ole kansanedustaja, ei voi arvostella eduskunnan päätöksiä?

        Jos ei ole rakennusyrittäjä, ei voi moittia rakennusyrittäjää virolaisen työvoiman ehtojen polkemisesta?

        Jos ei ole homoseksuaali, ei voi paheksua homoilua?


      • Epäjumalienkieltäjä
        Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Vaimonikin tekee tuota aerosolitutkimusta ilmanlaatuun ja pienhiukkasiin liittyen ilmatieteenlaitoksella. Se ei anna kuitenkaan meriittejä arvioida evoluutio- tai alkuräjähdysteoriaa xxxxxx

        Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.

        "Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita."

        Pysykää pois tieteen tontilta, niin kenelläkään ei ole tarvetta tai syytä puuttua teidän kummallisiin oppirakennelmiinne.


      • 426 kirjoitti:

        Elikkäs myönsit juuri että kreationismi ei ole tiedettä, joten sen pitäisi pysyä erittäin kaukana siitä.

        xxxxx Elikkäs myönsit juuri että kreationismi ei ole tiedettä, joten sen pitäisi pysyä erittäin kaukana siitä xxxxxx

        Tiede ja uskonto (kristinusko) tekevät usein yhteistyötä ja yhdessä ne todistavat evoluutioteorian vääräksi.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita.

        Jatketaanpa upeaa logiikkaasi. Jos ei tee rikoksia, ei voi arvostella rikollisuutta?

        Jos ei ole kansanedustaja, ei voi arvostella eduskunnan päätöksiä?

        Jos ei ole rakennusyrittäjä, ei voi moittia rakennusyrittäjää virolaisen työvoiman ehtojen polkemisesta?

        Jos ei ole homoseksuaali, ei voi paheksua homoilua?

        xxxxx Jatketaanpa upeaa logiikkaasi. Jos ei tee rikoksia, ei voi arvostella rikollisuutta? xxxxxx

        Kyllä voi arvostella rikoksia. eduskunnan päätöksiä tms. On eri asia sellaiset alat, jotka edellyttävät tutkimusta tai asiantuntemusta tai kokemusta.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        "Jos evolutionisti ei tee hengellistä työtä, niin silloin hänelläkään ei ole meriittiä arvostella kreationismia ja uskonasioita."

        Pysykää pois tieteen tontilta, niin kenelläkään ei ole tarvetta tai syytä puuttua teidän kummallisiin oppirakennelmiinne.

        xxxxx Pysykää pois tieteen tontilta, niin kenelläkään ei ole tarvetta tai syytä puuttua teidän kummallisiin oppirakennelmiinne xxxxx

        Kysymys oli nimenomaan vastavuoroisuudesta. Jos kreationisti ei saa puuttua evoluutioteoriaan niin silloin samalla perusteella evolutionisti ei saisi puuttua kreationismiin.


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Elikkäs myönsit juuri että kreationismi ei ole tiedettä, joten sen pitäisi pysyä erittäin kaukana siitä xxxxxx

        Tiede ja uskonto (kristinusko) tekevät usein yhteistyötä ja yhdessä ne todistavat evoluutioteorian vääräksi.

        Niitä todisteita edelleen odotellessa...


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Pysykää pois tieteen tontilta, niin kenelläkään ei ole tarvetta tai syytä puuttua teidän kummallisiin oppirakennelmiinne xxxxx

        Kysymys oli nimenomaan vastavuoroisuudesta. Jos kreationisti ei saa puuttua evoluutioteoriaan niin silloin samalla perusteella evolutionisti ei saisi puuttua kreationismiin.

        Ei kukaan kiellä "puuttumasta" evoluutioteoriaan, mutta kuten mistään muustakaan, siitä ei tule valehdella. On havaittu, että fundisuskovaisen on vaikea lausua evoluutioteoriasta yhtä kokonaista lausetta ilman että menee jo valeeksi.

        Kyllähän asia toisaalta on sitten niin, että jos kreationistit todella lakkaisivat valehtelemasta evoluutioteoriasta ja muusta tieteestä, ainakin meikäläinen kokisi velvollisuudekseen jättää hupenevat joukkonne kohteliaasti omiin oloihinsa. Samoin varmaan moni muu.

        Kokeilkaapa. Taitaa olla ylivoimainen rasti?


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Jatketaanpa upeaa logiikkaasi. Jos ei tee rikoksia, ei voi arvostella rikollisuutta? xxxxxx

        Kyllä voi arvostella rikoksia. eduskunnan päätöksiä tms. On eri asia sellaiset alat, jotka edellyttävät tutkimusta tai asiantuntemusta tai kokemusta.

        Mutta raamatun sisällön ja syntyhistorian tutkiminen ilman tutkijan fundamentalistista uskoa on väärin?

        Miten ihmeessä esimerkiksi raamatun ajan historialliset olosuhteet ja vanhan testamentin sisällön suhde vanhempiin mytologioihin voivat olla erilaiset sen mukaan onko tutkija fundisuskomassa vai ei?


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Elikkäs myönsit juuri että kreationismi ei ole tiedettä, joten sen pitäisi pysyä erittäin kaukana siitä xxxxxx

        Tiede ja uskonto (kristinusko) tekevät usein yhteistyötä ja yhdessä ne todistavat evoluutioteorian vääräksi.

        Siispä olet ymmärtänyt sekä uskonnon että tieteen olemuksen ja tehtävän täysin väärin.


    • ölprööt

      Jaska sä oot p'askiainen

      • xxxxx Jaska sä oot p'askiainen xxxx

        Kiitos!
        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua.
        .Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen.
        Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Aamen.


      • Jaakob kirjoitti:

        xxxxx Jaska sä oot p'askiainen xxxx

        Kiitos!
        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua.
        .Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen.
        Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Aamen.

        Taas marttyyrinkruunu kiilloittui!


    • Epäjumalienkieltäjä

      Ei ole mitään väliä onko tieteentekijä kristitty, muslimi, ateisti tai mitä tahansa muuta. Keskeistä on se onko hän rehellinen tieteellisen työnsä suhteen.

      TIedemiesten mielipiteet ja tieteellisen työn tulokset pitää myös erottaa toisistaan. Esimerkiksi Markku Kulmalan usko on hänen henkilökohtainen vakaumuksensa eikä tieteellisestä työstä seuraava johtopäätös.

      Jos hän on rehellinen tiedemies hän pitää nämä asiat erossa toisistaan, vaikka kokisikin subjektiivisesti "jumalallisen vaikutuksen" luonnossa, niin se ei ole tiedettä, jos sitä ei voi vertaisarvioida.

    • Missä viipyvät aloituksesi yleislääkäri Reinikaisesta ja merkomoni-taidegraafikko Päliköstä? Tekniikan tohtori Leisola lienee enemmän Tonin heiniä, mutta onhan se nyt kumma jos et noita kahta kotimaista gurua mainitse.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe