Hehtaarin päiväraivaajat

Metsänpeikko

Voisitteko paljastaa ammattisalaisuuksianne, kun kerrotte raivaavanne hehtaarin päivässä. Millaista työnjälkeä teette? Jätättekö taimikkoon alle puolen metrin puunalut, poistatteko vatukot, putsaatteko ojat risuista? Poistuman ollessa yli 20000 hehtaarilla, itse en siihen ole päässyt.

25

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin melkein

      20000 poistuma niin ei siellä juuri vatukot kiusaa.

      Kyllä harrastelija sen hehtaarin päivässä sahaa kevyesti.

    • korpijaakoppi

      Kyllä harrastelija sen hehtaarin päivässä sahaa kevyesti.

      No huh, huh ??? Ei kyllä sahaa tai sitten pitää olla tosi helppo palsta

      • Sykemittari rinnassa

        Raivasin kesän aikana n 5 ha. Siihen meni 4 kk. Sahasin kerrallaan tankillisen kahtena - kolmena päivänä viikossa


    • Harrastaja 121

      Minä aloitin mökin viesrustan (2ha) raivaamisen 4 vuotta sitten ja vieläkin on kesken...

      Noh asiaan. Ei mene hehtaari harrastajallla päivässä, eikä aina ammattilaisellakaan. Se riippuu niin paljon kohteesta.

      Olen itse harrastaja ja pääsen siihen paljon täälläkin naureskeltuun 75% ammattilaisen vauhdista. Saa sille nauraa, mutta mitattu se on.

      Ei siinä minusta muuta kuin hyvä kunto, järjestelmällinen eteneminen hötkyilemättä, kerralla katsoo vähän pidemmälle että hahmottaa vähän etukäteen jo kaadettavat . Saha superiskussa ja tasasen tappava tahti taukoja unohtamatta.

      Tämä liittyy siihen supermetsurimyyttiin. Ne on kovia järkiä vähän niiku tukkilaisetkin aikoinaan. Höpöhöpö, sanon minä. Persutyötä, jota oppii normiälyinen nopeasti ja suoritus ei ammattilaisesta paljoa jää jos kunto on hyvä ja tekniikka kohillaan.

      • sanon vaan

        On siinä muuten oppi pojat ihmeissään kun jermun tahtiin yrittää.


      • Tästätunnistatsämetsurin
        sanon vaan kirjoitti:

        On siinä muuten oppi pojat ihmeissään kun jermun tahtiin yrittää.

        Ammattimies sahaa sato tai paisto ja huoltaa vehkeet kotona eikä metsässä.


      • RaivausEdessä

        Raivattavaa taimikkoa olisi vajaa hehtaari. Heti ensimmäisenä päivänä iski kyllä epäusko, kun puuta on senverran tiheässä.
        Sahakin alkoi temppuilemaan, vaikka toimi kesällä ihan hyvin.
        No oli sitten vesurilla raivattava alkuunsa.
        Vasta sitten menen seuraavan kerran, kun saha taas toimii.


    • Yrittäjäpeikko

      Poistuma 20000 ja poistetun puun keskipaksuus n.3cm on yrittäjämetsurin päivän keskiarvo. Siis hehtaari päivässä pitää raivata. Tietenkin ojat ja tiet vapaiksi kaadetuista puista. Taimien kasvua haittaava vatukko ja pikkupuusto saa jäädä. Metsänomistajalle tästä noin 300€:n alv lasku. Saahan mo tästä takaisin kemera-tuet.

      • illuusio19

        KEMERA tuki on veron alaista, joten tavallaan harhaan johtava käsitys saada kaikki takaisin tukena.


      • Pirttilukuja

        Taas noita höpö höpö määriä. Jos metsurin tehollinen työaika olisi 6 tuntia päivässä, se tarkoittaa 21600 sekuntia. Ei taatusti löydy sellaista äijää joka katkaisee joka sekunti 3 cm:n vesan.


      • stihl 450 rrrsss
        Pirttilukuja kirjoitti:

        Taas noita höpö höpö määriä. Jos metsurin tehollinen työaika olisi 6 tuntia päivässä, se tarkoittaa 21600 sekuntia. Ei taatusti löydy sellaista äijää joka katkaisee joka sekunti 3 cm:n vesan.

        Lissää lukuja .
        Niitä3 cm risuja on esim tapauksessa kaks neliöllä..se ei vielä kovin paljon .

        Jos sahaa 2,5m kaistan kerrallaan, kävellä pitää ha kohti 4 km sahan kanssa.
        Sitten vielä jaksaa autolle illalla.
        Sitten se ojista ja teiltä risujen pois mättö.

        Kovia poikia ......


      • Sinne vaan ojaan
        stihl 450 rrrsss kirjoitti:

        Lissää lukuja .
        Niitä3 cm risuja on esim tapauksessa kaks neliöllä..se ei vielä kovin paljon .

        Jos sahaa 2,5m kaistan kerrallaan, kävellä pitää ha kohti 4 km sahan kanssa.
        Sitten vielä jaksaa autolle illalla.
        Sitten se ojista ja teiltä risujen pois mättö.

        Kovia poikia ......

        En koskaan poista oman metsän ojista sinne kaatuneita risuja/puita. On nimittäin niin korkea tuntipalkka ettei sillä kannata risuja käsitellä. Muutama vuosi ja aineksista ei ole mitään jäljellä. Syksyllä oli niin tiheää kuusikkoa ojan penkalla, että kaasin melkein kaikki ojaan. Vettä siinä on vain keväisin tai monsuunisateiden aikaan, joten risut eivät paljon haittaa.


      • aikaa säästyy
        Sinne vaan ojaan kirjoitti:

        En koskaan poista oman metsän ojista sinne kaatuneita risuja/puita. On nimittäin niin korkea tuntipalkka ettei sillä kannata risuja käsitellä. Muutama vuosi ja aineksista ei ole mitään jäljellä. Syksyllä oli niin tiheää kuusikkoa ojan penkalla, että kaasin melkein kaikki ojaan. Vettä siinä on vain keväisin tai monsuunisateiden aikaan, joten risut eivät paljon haittaa.

        Näin on, ne lahoaa kesässä.


      • Sinne vaan ojaan
        aikaa säästyy kirjoitti:

        Näin on, ne lahoaa kesässä.

        Sinäkin sen sanoit että oikein tein. Lisäisin vielä että kaivatan ojan puhtaaksi n 5 vuoden kuluttua ensirarvennuksen aikaan. Siksikin meikäläisen korkealla tuntipalkalla olisi kohtuutonta ruveta syytämään ojaa puhtoiseksi.


      • Lahoa syntyy
        Sinne vaan ojaan kirjoitti:

        Sinäkin sen sanoit että oikein tein. Lisäisin vielä että kaivatan ojan puhtaaksi n 5 vuoden kuluttua ensirarvennuksen aikaan. Siksikin meikäläisen korkealla tuntipalkalla olisi kohtuutonta ruveta syytämään ojaa puhtoiseksi.

        Jos alat kaivamaan ojia kasvatusikäiseen metsään. Sotket vain terveen puuston juuret kaivinkoneellasi. No alkaapi kasvaa kaivuukasoissasi taas hieskoivu ja pääset raivaamaan risut ojaan.


      • Sinne vaan ojaan
        Lahoa syntyy kirjoitti:

        Jos alat kaivamaan ojia kasvatusikäiseen metsään. Sotket vain terveen puuston juuret kaivinkoneellasi. No alkaapi kasvaa kaivuukasoissasi taas hieskoivu ja pääset raivaamaan risut ojaan.

        Kysymymyksessä olisi 60-luvulla kaivetun ojan perkaus. Viereiselle kuviolle tulee mätästys joten konettakaan ei tarvitse ojan vuoksi kuljetuttaa. Olen kyllä kuullut että kasvava metsä haihduttaa kosteutta ettei ojaa tarvitsisi avata uudelleen. Katsotaan sitten kun on aika ja kuka on sitten katsomassa.


    • raivannut

      Olen minäkin raivannut jonkun hehtaarin verran risukkoja ,riipuen raivattavasta puustonmäärästä ja työn laadusta 2-4pv/ha

    • hjghhj

      Mutta kyllä meijän vaari raivaa hehtaarin jos toisenkin ja kuluu siinä muutama Kossulekakin raivatessä.

    • Raivannut Sepi

      Raivasin 6 vuotta sitten istutetun kuusentaimikon,mikä oli mukattu kannotpois,erittäin kasvava taimikko missä koivun tainta 50-200 sm pitkää seassa pihlajat päälle oli varmasti tiheysluokka mitä maksimin voi olla. Maapohja erittäin epätainen. Minulla meni työaikaa ha,n.18 tuntia tehollinen työaika ensikertalainen kun olen 67v näissä hommissa. Mutta saa nahdä miten kuusiile käy jatkossa todennäkösesti on Mustakoro tauti iskenyt osataimista kuivaa ja kokonaan tuhoutuu .Metsäkeskuksella on asiasta enemmän tietoa.

      • Kiertokoulu

        Istutuksessa on hyvä laittaa taimet pystyyn ja kirjoittaessaan napsauttaa pisteitä väliin.


    • Kemeroitsija

      Kun täällä metsäpalstan omistajat kehuvat, miten nopeasti taas hehtaarin raivasin, on hyvä huomata, että jokainen tehköön työnsä omaan tahtiinsa muita vilkuilematta.

      Taimikon kannalta on aivan sama, tuleeko se raivattua päivässä vai käyttääkö siihen kaksi vuotta.

      Nimittäin pääasia on se, että raivaus yleensä on tehty ja arvopuusto pääsee vapaasti kasvamaan.

    • ot täst mallia
    • Tapio-Konkelo-Puskas

      Olen ollut yrittäjämetsurina noin viisi vuotta. En ole vielä ikinä saanut hehtaaria päivässä. Myös jutuskelut muiden metsämiesten kanssa samansuuntaisia. Hehtaariäijät tulee Lapista ja Savosta, jossa metsän kasvu paljon hitaampaa kuin etelän lehtometsissä.

      • keskiarvoillamennään

        Kyllä hehtaarin päivään sahaa, mutta sahaako seuraavan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe