Nuorten vanhemmat: vaara vaanii webcamin takia lastasi!

vakava varoitus

http://www.tivi.fi/uutisia/kun katsot televisioon joku saattaa katsoa takaisin/a1025590

Uuden älytelevision ostanut asiakas kertoo huolestuneensa, kuinka paljon tietoja laite kerää käyttäjästään. Television mukana toimitettiin yksityisyysehdoista vihkonen, jossa oli 46 sivua.

Hän voisi olla kytkemättä televisiotaan verkkoon, mutta silloin suurin osa älyominaisuuksista jäisi käyttämättä.

Televisiossa on kamera, joka ymmärtää käsieleitä ja tunnistaa käyttäjänsä kasvot. Siinä on myös äänentunnistus. Ja tietoja kerätään televisiolla katsotuista elokuvista, pelatuista peleistä ja surffatuista verkkosivuista.

Kyseinen huolestunut kuluttaja, Michael Price, työskentelee asianajajana ja New Yorkin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Asiantuntijana hän arvostelee lainsäädäntöä, joka sallii yrityksille asiakkaiden tietojen myymisen mainostajille.

Toinen ongelma ovat poliisi ja tiedustelupalvelut. Kotietsinnän tehdäkseen virkavalta tarvitsee Yhdysvalloissa oikeuden luvan, mutta viranomaisten on helpompaa päästä käsiksi yritysten asiakkaistaan keräämiin tietoihin. Älylaitteiden aikakaudella poliisin ei tarvitse nähdä vaivaa rakennella salakuuntelulaitteita epäiltyjen taloihin, sillä lähes kaikissa kodeissa on tietokone ja muitakin verkkoon kytkettyjä laitteita, joiden kautta heitä voi vakoilla.

Price haluaa yritysten miettivän tarkemmin kuluttajien yksityisyyden suojaa ja perustellummin päättävän, mitä yksityisiä tietoja asiakkaista kerätään.

-Oppikaa ihmiset viimeistään nyt peittämään kameran linssit usealla kerroksella mustaa sähköteippiä ja tappamaan se kamera sekä fyysisesti että ohjelmallisesti. Kameraa voidaan käyttää salakatseluun tai vakoiluun, kumpikin ovat ei-toivottuja ilmiöitä. Lapsiperheet etenkin huomio! Joku voi todella käyttää törkeästi kameraa väärin ujuttamalla haittaohjelma laitteeseen.

Itse olen peittänyt läppäreiden kamerat nimenomaan mustalla sähköteipillä ja tappanut kamerat ohjelmallisesti poistamalla ajurit kokonaan. Pieni riski on silti olemassa infrapuna-alueen vakoiluun, mutta näkyvän valon spektrin alueella kotiani ei vakoilla.

Kannattaa miettiä onko tarpeellista ostaa lainkaan laitetta jossa on etukamera.

Tästä asiasta olisi hyvä keskustella nuorten kanssa, koska suojautuminen salakatselulta on turvallisuutta ihan samalla tavalla kuin taito antaa ensiapua tai taito sammuttaa alkava tulipalo. Jos kerran suojautuminen on niinkin helppo kuin teipillä webcam peittoon niin se on hyvä opettaa nuorille tavaksi suojata itseään vakoilulta.

0

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
        Ikävä
        48
        930
      2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
        Iisalmi
        15
        798
      3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
        Maailman menoa
        497
        769
      4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
        Ikävä
        46
        687
      5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
        Ikävä
        41
        624
      6. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
        Ikävä
        30
        586
      7. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
        Ikävä
        35
        563
      8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
        Sinkut
        170
        528
      9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
        Ikävä
        37
        520
      10. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
        Ikävä
        44
        470
      Aihe