Kysymys;
- Olen vanhoilla kansakoulupohjilla ja minun pitäisi oppia ottamaan laskukoneella neliöjuuri ja potenssiin korottaminen.
Ongelmana on että en tiedä missä moisilla laskutoimituksilla on virkaa eli mitä niillä lasketaan ?
Voisitko neuvoa jonkun sellaisen matematiikan kirjan missä olisi asia mahdollisimman ala-asteella että siitä keski-ikäinen voisi ymmärtää ja oppia ottamaan nuo laskutoimitukset laskukoneella.
Kysymys potenssiin korottamisesta ja neliöjuuresta;
8
370
Vastaukset
- mieisse
Jokainen laskukonen on vähän erilainen, joten sinun pitää katsoa laskimen käyttöphjeesta miten kyseiset laskutoimitukset SINUN laskimellasi suoritetaan. jos sinulla ei ole ohjekirjaa jäljellä, voit googlata sen mallin perusteella.
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/Kokonaisuudet/Lukionlyhyt/LLK2/Kaavoja/ManMathLL.html- Mihin...........
Hyvä
Kiitos.
Noista pitäisi selvitä.
Koneella vain harjoitella.
Mutta kerro vielä lyhyesti mihin käytännössä tarvitaan neliäjuurta ja potenssiin korottamista ?
Mitä niillä käytännössä lasketaan ja voiko jollakin vanhalla kansakoulumatematiikalla korvata ko. laskutoimituksia ?
- Kikabala
Jos lasketaan esimerkiksi neliön pinta-ala, korotetaan neliön sivu toiseen potenssiin (siis "kerrotaan itsellään"). Tämä potenssiin korotus näkyy myös pinta-alan yksiköissä (esim neliömetri merkitään "m potenssiin 2").
Potenssiin korotusta tarvitaan vaikka korkotulojen laskemisessa. Jos tilillä on esim. 1000 euroa rahaa ja vuosikorko on 2 prosenttia, niin kahdessa vuodessa summa on kasvanut lukemaan 1000 kertaa 1,02 potenssiin kaksi.
Potenssiin korotus on siis lukujen kertomista itsellään. 3 potenssiin 5 on yhtäkuin 3*3*3*3*3 = 243
Neliöjuuri palauttaa toiseen potenssiin korotetun luvun. Eli 3 potenssiin 2 on 9 ja neliöjuuri 9:stä on 3.- Osaatko vielä
Kiitos paljon-
Osaatko vielä kertoa kun minun pitää oppia tilastotieteisiin -kurssiin liittyvät asiat koskien potenssilaskua ja neliöjuurta, mitä pitää ottaa huomioon ja mitä pitää osata ja mitä voi jättää huomiotta ?
Näissä em. laskutoimituksissa mitä liittyy tilastotieteen perusteisiin, siis perusteisiin.
- mieisse
Tuota noin, kerropa ensin missä koulussa olet kirjoilla niin tiedetään mitä perusteet pitävät sisällään.
Meillä AMK:ssa tekniikan puolella siältö oli seuraav n mukainen:
http://lipas.uwasa.fi/~chg/Tilastotieteen perusteet luentorunko.pdf
http://math.aalto.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/Testit.pdf- Vielä
Kiitos
Tässä ollaan oikeilla jäljillä !
>>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?
Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?
Ykkösellä läpi riittää. - mie9isse
Vielä kirjoitti:
Kiitos
Tässä ollaan oikeilla jäljillä !
>>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?
Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?
Ykkösellä läpi riittää.Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.
Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti. - kiitoksia1
mie9isse kirjoitti:
Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.
Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.Kiitos
Tämä riittää.
Harkitsen asiaa miten kannattaa aikaa käyttää- on muutakin opiskeltavaa, eli tämä ei ole pakollista minulle, on vaihtoehtoja ja muutakin tekemistä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019