Kysymys potenssiin korottamisesta ja neliöjuuresta;

Mistä alkeisoppia;

Kysymys;

- Olen vanhoilla kansakoulupohjilla ja minun pitäisi oppia ottamaan laskukoneella neliöjuuri ja potenssiin korottaminen.

Ongelmana on että en tiedä missä moisilla laskutoimituksilla on virkaa eli mitä niillä lasketaan ?

Voisitko neuvoa jonkun sellaisen matematiikan kirjan missä olisi asia mahdollisimman ala-asteella että siitä keski-ikäinen voisi ymmärtää ja oppia ottamaan nuo laskutoimitukset laskukoneella.

8

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieisse
      • Mihin...........

        Hyvä

        Kiitos.

        Noista pitäisi selvitä.

        Koneella vain harjoitella.

        Mutta kerro vielä lyhyesti mihin käytännössä tarvitaan neliäjuurta ja potenssiin korottamista ?
        Mitä niillä käytännössä lasketaan ja voiko jollakin vanhalla kansakoulumatematiikalla korvata ko. laskutoimituksia ?


    • Kikabala

      Jos lasketaan esimerkiksi neliön pinta-ala, korotetaan neliön sivu toiseen potenssiin (siis "kerrotaan itsellään"). Tämä potenssiin korotus näkyy myös pinta-alan yksiköissä (esim neliömetri merkitään "m potenssiin 2").

      Potenssiin korotusta tarvitaan vaikka korkotulojen laskemisessa. Jos tilillä on esim. 1000 euroa rahaa ja vuosikorko on 2 prosenttia, niin kahdessa vuodessa summa on kasvanut lukemaan 1000 kertaa 1,02 potenssiin kaksi.

      Potenssiin korotus on siis lukujen kertomista itsellään. 3 potenssiin 5 on yhtäkuin 3*3*3*3*3 = 243

      Neliöjuuri palauttaa toiseen potenssiin korotetun luvun. Eli 3 potenssiin 2 on 9 ja neliöjuuri 9:stä on 3.

      • Osaatko vielä

        Kiitos paljon-

        Osaatko vielä kertoa kun minun pitää oppia tilastotieteisiin -kurssiin liittyvät asiat koskien potenssilaskua ja neliöjuurta, mitä pitää ottaa huomioon ja mitä pitää osata ja mitä voi jättää huomiotta ?

        Näissä em. laskutoimituksissa mitä liittyy tilastotieteen perusteisiin, siis perusteisiin.


    • mieisse

      Tuota noin, kerropa ensin missä koulussa olet kirjoilla niin tiedetään mitä perusteet pitävät sisällään.
      Meillä AMK:ssa tekniikan puolella siältö oli seuraav n mukainen:

      http://lipas.uwasa.fi/~chg/Tilastotieteen perusteet luentorunko.pdf

      http://math.aalto.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/Testit.pdf

      • Vielä

        Kiitos

        Tässä ollaan oikeilla jäljillä !

        >>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?

        Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?

        Ykkösellä läpi riittää.


      • mie9isse
        Vielä kirjoitti:

        Kiitos

        Tässä ollaan oikeilla jäljillä !

        >>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?

        Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?

        Ykkösellä läpi riittää.

        Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.

        Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.


      • kiitoksia1
        mie9isse kirjoitti:

        Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.

        Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.

        Kiitos

        Tämä riittää.

        Harkitsen asiaa miten kannattaa aikaa käyttää- on muutakin opiskeltavaa, eli tämä ei ole pakollista minulle, on vaihtoehtoja ja muutakin tekemistä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe