Kysymys;
- Olen vanhoilla kansakoulupohjilla ja minun pitäisi oppia ottamaan laskukoneella neliöjuuri ja potenssiin korottaminen.
Ongelmana on että en tiedä missä moisilla laskutoimituksilla on virkaa eli mitä niillä lasketaan ?
Voisitko neuvoa jonkun sellaisen matematiikan kirjan missä olisi asia mahdollisimman ala-asteella että siitä keski-ikäinen voisi ymmärtää ja oppia ottamaan nuo laskutoimitukset laskukoneella.
Kysymys potenssiin korottamisesta ja neliöjuuresta;
8
615
Vastaukset 8
- mieisse
Jokainen laskukonen on vähän erilainen, joten sinun pitää katsoa laskimen käyttöphjeesta miten kyseiset laskutoimitukset SINUN laskimellasi suoritetaan. jos sinulla ei ole ohjekirjaa jäljellä, voit googlata sen mallin perusteella.
http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/Kokonaisuudet/Lukionlyhyt/LLK2/Kaavoja/ManMathLL.html- Mihin...........
Hyvä
Kiitos.
Noista pitäisi selvitä.
Koneella vain harjoitella.
Mutta kerro vielä lyhyesti mihin käytännössä tarvitaan neliäjuurta ja potenssiin korottamista ?
Mitä niillä käytännössä lasketaan ja voiko jollakin vanhalla kansakoulumatematiikalla korvata ko. laskutoimituksia ?
- Kikabala
Jos lasketaan esimerkiksi neliön pinta-ala, korotetaan neliön sivu toiseen potenssiin (siis "kerrotaan itsellään"). Tämä potenssiin korotus näkyy myös pinta-alan yksiköissä (esim neliömetri merkitään "m potenssiin 2").
Potenssiin korotusta tarvitaan vaikka korkotulojen laskemisessa. Jos tilillä on esim. 1000 euroa rahaa ja vuosikorko on 2 prosenttia, niin kahdessa vuodessa summa on kasvanut lukemaan 1000 kertaa 1,02 potenssiin kaksi.
Potenssiin korotus on siis lukujen kertomista itsellään. 3 potenssiin 5 on yhtäkuin 3*3*3*3*3 = 243
Neliöjuuri palauttaa toiseen potenssiin korotetun luvun. Eli 3 potenssiin 2 on 9 ja neliöjuuri 9:stä on 3.- Osaatko vielä
Kiitos paljon-
Osaatko vielä kertoa kun minun pitää oppia tilastotieteisiin -kurssiin liittyvät asiat koskien potenssilaskua ja neliöjuurta, mitä pitää ottaa huomioon ja mitä pitää osata ja mitä voi jättää huomiotta ?
Näissä em. laskutoimituksissa mitä liittyy tilastotieteen perusteisiin, siis perusteisiin.
- mieisse
Tuota noin, kerropa ensin missä koulussa olet kirjoilla niin tiedetään mitä perusteet pitävät sisällään.
Meillä AMK:ssa tekniikan puolella siältö oli seuraav n mukainen:
http://lipas.uwasa.fi/~chg/Tilastotieteen perusteet luentorunko.pdf
http://math.aalto.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/Testit.pdf- Vielä
Kiitos
Tässä ollaan oikeilla jäljillä !
>>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?
Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?
Ykkösellä läpi riittää. - mie9isse
Vielä kirjoitti:
Kiitos
Tässä ollaan oikeilla jäljillä !
>>> Jos osaat vielä sanoa miten pääsen helpoiten riman yli eli mitä pitää osata ja mikä toisarvoisempaa, niin kiitos. -Miten rima on kaikkein matalin ylitettäväksi ?
Eli mitä ne kysyy ja mitä pitää osata ja minkä voi "sivuuttaa" ?
Ykkösellä läpi riittää.Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.
Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti. - kiitoksia1
mie9isse kirjoitti:
Rima riippuu opettajasta. Nyt täytyy valiettavasti sanoa, että tämä on ollut paskin kaikista kursseista. NÄmä joko hokaa tai sitten ei. Itse kuulun tuohon ei kohtaan, pääsin juuri ja juuri läpi. Eräs tytteli kävi kurssia kolmatta kertaa->9 hylättyä tenttiä' takana.
Ei ole toisarvoisia asioita, valitettavsti tässä pitää osata jotenkuten koko paketti.Kiitos
Tämä riittää.
Harkitsen asiaa miten kannattaa aikaa käyttää- on muutakin opiskeltavaa, eli tämä ei ole pakollista minulle, on vaihtoehtoja ja muutakin tekemistä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa611346Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää911028- 164937
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105874Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30863Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as25818Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201772Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks46760Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu127714- 27714
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.168639VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43616- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12585- 85548
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo187511sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497