Nikon D 3100/päiväys merkintä

Nik on 31 00

Eli vaikka olen valikosta poistanut päiväyksen näytön, niin kun valinta kiekosta menee eteenpäin "edistynyt käyttö" ja alkaa tekeen sieltä säätöjä esim yökuvaukseen jne niin kuviin tulee yhä päiväys???? Millä sen saa poistettua??
Ns normi asetuksilla päiväystä ei tule kuviin. Pliis infoo jos joku tietää.
Hyvät kuvat menee "piloille" kun tulee se päiväys mukaan.

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saattaisi auttaa jos luovut noista jokamiehen ohjelmista ja asettelet itse arvot pienellä kokeilulla käyttäen P, S, A ja M ohjelmia. Silloin ei kukaan eikä mikään yleensä tuppaa mitään lisäominaisuuksia kuvaan.

      Itse en noita automaattisia lisäohjelmia ole edes kokeillut vaan jo vuosikymmeniä itse päättänyt arvoista. Tosin lähes aina käytän valotusautomaattia ja vain harvoissa tilanteissa M (manual) asetusta mutta sitäkin jos muuten ei meinaa sujua.

      Nuo automaattiasetukset oivat henkilöille jotka eivät edes halua oppia kuvaamaan. Nyt se on tosi helppoa koska kameran takaseinän näyttö antaa varsin hyvän kuvan siitä miten valotus onnistui. Ei tarvitse enää odottaa viikkoa kun on vienyt filmin kehitettäväksi.

      Yökuvissahan käyttäisin aika isoa aukkoa, pitkää aikaa ja jalustaa sekä kohtuullista ISO arvoa. Riippuu tietysti mitä kuvaat, maisema seisoo paikallaan aamuun asti jos mitään ihmeempää ei tapahdu mutta jos kuvaat toimintaa jossa kohde liikkuu niin mahdollisimman iso aukko ja niin iso ISO kun sielusi antaa myöden.

      En ole koskaan käyttänyt D3xxx sarjan runkoa mutta muita Nikon runkoja useita. Se mitä kirjoitin ollee siten mahdollista myös D3000 sarjan rungoilla.

    • aika iso

      ”Yökuvissahan käyttäisin aika isoa aukkoa, pitkää aikaa ja jalustaa sekä kohtuullista ISO arvoa”?

      • Mitä siis itse asiassa haluat sanoa? Sanomasi jäi hieman vajaaksi!

        Kohtuullinen ISO on kiinni kameran rungosta eikä sitä voi siten määrittää absoluuttisella tarkkuudella. Itse olen käyttänyt arvoja ISO400 - ISO3200 aina rungosta riippuen. ISO400 kun D70 oli käytössä ja nyt uusilla rungoilla jopa tuota ISO3200 joskin mieluummin ISO1600 arvoa.


      • nikon_d90 kirjoitti:

        Mitä siis itse asiassa haluat sanoa? Sanomasi jäi hieman vajaaksi!

        Kohtuullinen ISO on kiinni kameran rungosta eikä sitä voi siten määrittää absoluuttisella tarkkuudella. Itse olen käyttänyt arvoja ISO400 - ISO3200 aina rungosta riippuen. ISO400 kun D70 oli käytössä ja nyt uusilla rungoilla jopa tuota ISO3200 joskin mieluummin ISO1600 arvoa.

        Yökuvista kun on puhe niin alla oleva linkki vie kansioon jossa on yöllä otettuja kuvia. Niissä on käytetty ISO400 - ISO800 arvoja ja aukot sekä ajat näet exif tiedoista. Aukut ovat aika isoja ja ajat 15 - 30 sek. Noin voi löhteä kokeilemaan.

        https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/2013Tahtitaivaskuvia#5972736404906379138


    • jbsdfags

      Mikähän kuvakoko oli käytössä? Useat kamerat sallii kuvan "pilaamisen" vain postikorttikoossa.
      Kameran edistynyt käyttö on sitä, ettei käytetä siinä mahdollisesti olevia aiheohjelmia lainkaan!
      Lue manuaali.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe