epävakaa persoonallisuushäiriö

pelottaa

Seurustelukumppanillani on todennäköisesti tulossa diagnoosi epävakaa persoonallisuushäiriö. Olemme olleet yhdessä lähes 3 vuotta ja on ollut paljon hyvää. Hyvää on koko ajan varjostanut ajoittainen outo käytös joka nyt sitten on johtanut tähän. Mitä teen? Onko kenelläkään vastaavaa? Me ei ainakaan vielä asuta yhdessä, syynä siihen nämä käytösjutut jotka ovat saaneet minut epäilemään hänen kanssaan yhteenmuuttoa. Molemmilla meillä on kaksi lasta joten tilanne ei ole helppo. Rakkautta toki on mutta elämä on ollut tässä kyllä vaikeaakin. Olemme noin nelikymppisiä.

60

4575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gjffvvxxx

Jos sinulla on kaksi lasta entisestä liitosta, niin älä missään tapauksessa muuta hänen kanssaan yhteen tai anna hänen päästä liian lähelle lastesi elämää!
      Se pahenee vuosi vuodelta ja ne teot, mitä hän tekee/tulee tekemään jättäisi varmasti arvet lapsiesi psyykkeeseen!

Vaikka lapsia ei olisi mukana kuvioissa, niin seurustelu tällaisen kanssa on vaarallista ja ne päättyy lähes poikkeuksetta katastrofiin. Vaikka oma mielenterveys olisi alussa kunnossa, niin se ei tosiaankaan ole sitä enää muutaman vuoden päästä yhteenmuutosta.
      Ikävä sanoa, mutt...Se ei vain voi toimia...ja yrittäminen tulee lähes poikkeuksetta maksamaan paljon kaikille asianosaisille...todennäköisesti pysyvät psyykkiset ongelmat ja pelkotilat.

• talviiscoming

ei millään pahalla hän on varmasti hyvinä hetkinä hyvä ihminen mutta itsesi takia juokse nyt kun viellä voit.

• pelottaa

Minä otan asian niin että rakkaani on sairas ja miksi hylkäisin hänet kun hän tarvitsee minua eniten. En minä rakastani hylkäisi muunkaan sairauden takia. Mutta ei ole silti helppoa ollut ja palottaa tulevaisuus.

• Juurikin näin. Älä missään nimessä hylkää häntä. Hylkääminen, se on se suurin pelko joka varjostaa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivää henkilöä, ainakin itseäni, joka päivä. Rakkauden, kuin myös vihan tunteet on meillä erittäin vahvoja. Kaikkemme ainakin yritämme ollaksemme ihania, tai näin ainakin itse teen.

Hyvää jatkoa. :)

• H3nkka kirjoitti:

Juurikin näin. Älä missään nimessä hylkää häntä. Hylkääminen, se on se suurin pelko joka varjostaa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivää henkilöä, ainakin itseäni, joka päivä. Rakkauden, kuin myös vihan tunteet on meillä erittäin vahvoja. Kaikkemme ainakin yritämme ollaksemme ihania, tai näin ainakin itse teen.

Hyvää jatkoa. :)

Hienoa kaima, juuri näin!

Rajatilahäiriöiset ihmiset ovat hyvin herkkiä ja tunnerikkaita. Nuo ominaisuudet voitte kääntää suhteessanne ehdottomaksi voitoksi. Ikävinä hetkinä empatian tarve voi olla aikamoinen, mutta toimiva kommunikaatio voi lujittaa suhdettanne huomattavasti. Tiedä mitä siitä tuleekaan! Epävakaa voi jopa toipua ongelmastaan oikeiden, terveiden ihmissuhteiden kautta. Tämä on aivan erilaista verrattuna narsistiin. Monesti muuten epävakaat ovat narsistien "uhreja"...

Mutta tsemppiä aloittajalle. Uskon, että rakkaus voittaa jos se on aitoa!

• Anonyymi

Toi ajattelutapa voi maksaa sen, että sairastut myös itse vakavasti. Jos asia on mielestäsi ok, että tällainen mahdollisuus on olenassa, joka tuhoaa oman elämäsi, niin jää hänen rinnalleen.
        Minä olen kasvanut ainoana lapsena hyvin sairaassa perheessä ja hinta siitä, mitä olen joutunut kokemaan omassa elämässäni on hirveä joka suhteessa.

• deyhdeyhedtye

Mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset yleensä vetää puoleensa ihmisiä, joilla itselläänkin on "ongelmia" (oli niitä diagnosoitu tai ei).

Olet äiti ja ensisijaisesti vastuussa lapsistasi!
      Rakastat kenties tätä miestä, mutta siitä hän on aikauinen ihminen, jota kohtaan sinulla ei velvoitteita (vaikka tunteet sanookin muuta). Aikuiset ihmiset on vastuussa itsestään!

Sama juttu kuin alkoholismissa... Sitä luulee, että rakkaus parantaa ja... nekin päättyy aina huonosti.

Tiedän monia vastaavia tapauksia ja lopputulos on aina sama...
      Se romahtaa aina ennemmin tai myöhemmin ja silloin kun se romahtaa niin se lasku, mitä siitä seuraa on jotain käsittämätöntä.
      1. Omat lapset entisistä liitoista on sekasin ja heistä kaikki ei tule saamaan psyykettään kuntoon koko elämänsä aikana.
      2. Henkilö itse on saanut niin pahasti takkiin, että tarvitsee pitkään terapiaa ja moni vetää psyykelääkkeitä loppuun asti.
      3. Se katkeruus ja viha kun on lopulta päässyt irti ja pystyy pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään sitä laskua, vahinkoa, mitä toisen sairaus on maksanut itselle, omalle mielenterveydelle ja omille lapsille. Jos näkisit ne naiset ja miehet, jotka ovat lopulta päässeet irti tällaisesta suhteesta...se on jotain niin karseata katsottavaa.
      4. Voi olla onnellinen, jos kukaan ei ole kuollut siinä vaiheessa kun pilvilinnat lopulta on romahtaneet!

H3nkka tuntee sympatiaa ihmistä kohtaan, joka sairastaa samaa sairautta kuin hän. Ei hän näe sitä vahinkoa, mitä he tekevät ihmisille, jotka erehtyvät päästämään heidät lähelleen.

- Sinä et pysty häntä parantamaan.
      - Sinun tunteesi ei tee hänestä yhtään terveempää, ehkä jopa huonontaa tilannetta.
      - Sinä et ole vastuussa hänestä, hän itse on

• yks epävakaa

Älkääpäs nyt... Mitä se outo käytös siis on? Ei voida sanoa pelkän diagnoosin perusteella yhtään mitään kuitenkaan millainen ihminen hän on. Itselläni on tuo diagnoosi, silti minua pidetään vaan arkana ja kilttinä ihmisenä :D Rajattomuuteni nimenomaan näkyy siinä, että kohtelen muita ihmisiä liiankin hyvin välillä, kun haluan miellyttää esim puolisoani, ja suostun lähtemään vaikka johonkin mihin en edes jaksaisi mennä.

Epävakaita on niin monenlaisia. Joillain voi olla häiriötä impulssikontrollissa, elikä voi satuttaa itseään vaikka. Silloin en suosittele muuttamaan yhteen ettei lapset nää semmosta. Eihän millään ole mikään kiire kuitenkaan.

Iän mukaan yleensä oireet kylläkin lievenee. Joillain voi olla vaikeutta pitää omia puoliaan ja sanoa EI, silloin täytyy puolison olla vain hyvä kuuntelija.

Ei epävakaat oo ihan sitä miltä se kuulostaa :D Ei me viikottain päätetä jotain uutta juttua ja mennä kun tuuliviirit tai räjähdellä pikkujutuista tai mitä mielikuvia nyt kenelläkin siitä "epävakaa" -sanasta nyt tuleekaan :D

• Epävakaaah

Heippa!
      Miksi epävakaata pitäisi juosta karkuun? Täällä selitetään kaikkea paskaa epävakaista aina. Epävakaalta EI puutu esim. empatiaa ja sillä on paras hoitoennuste muihin persoonallisuushäiriöihin verraten. Sana "persoonallisuushäiriö" vaan on niin iso mörkö. Ja kieltämättä aika loukkaava, sen takia käytetään mielummin "epävakaa persoona". En tässä sen kummemmin ala selitellä epävakaana ongelmistani, mutta me emme ole mitään hirviötä. Olen kyllä toki nähnyt myös kusipää epävakaita, mutta heillä se sitten on vaan lisäjuttu luonteessa eikä mikään häiriö, ihan niinkuin ei-häiriöiset voivat olla kusipäitä.

Ps. Epävakaasta persoonasta on tullut joku muoti diagnoosi nykyään. Todella monelle sitä ollaan nykyään tuputtamassa, vaikka harvemmilla se todennäköisesti on. Se vain annetaan liian helposti.

• dertyuuu

Ei pidä paikkansa, että epävakaa pahenis, päinvastoin oireet helpottuu, kun tulee ikää lisää oon sen omalla kohdalla todennu.
      Kertoisitko aloittaja ,että minkalaisia oireita puolisolla on.
      Itse olen sairastanu epävakaata vuosikausia ja nyt ,kun ikää on yli viisikymmentä, niin oireet helpottaneet lähes minimiin ja lääkepurkuja tehään parasta-aikaa.
      Ei ole enään rajuja mielialan vaihteluita ja muutenki elämä on tasasta ja mukavaa(:

• gkjggbgdfc

Itse en ole, mutta olen erehtynyt kaksi kertaa aloittamaan seurustelun tällaisen kanssa.

Molemmat heistä todennäköisesti vastailisi sunnilleen samalla tavalla kuin yllä olleet kirjoittajat. Heistä kumpikaan ei suostunut näkemään aiheuttamaansa tuhoa, tai ottamaan vastuuta teoistaan. He molemmat aiheuttivat isoa tuhoa ihmisille, jotka olivat päästäneet heidät lähelleen.

Tässä asiassa sinun ei kannata kuunnella sitä sairastavia ihmisiä, vaan ihmisiä jotka ovat yrittäneet elää heidän kanssaan. Näillä kahdella puolella on eroa kuin yöllä ja päivällä!

• hgfds.

Mitä tuhoa ja olivatko diagnosoituja? Oletko varma etteivät he olleet narsisteja?

Vai oletko hieman puolueellinen mielipiteissäsi epävakaisiin, kun otantasi on vain kaksi exääsi? En minäkään exiäni hyvällä muistele, vaikkei heillä persoonallisuushäiriödiagnooseja ollutkaan ;D

Miksi haluat mustata epävakaiden mainetta ja purkaa omaa pettymystäsi suhteisiisi netissä? Pitäisikö sinun hieman käsitellä vaikkapa terapiassa asioitasi.

• gjhfgncxhc

Lievemmällä oli diagnoosi ja tällä toisella ei. Tunnen myös muitavastaavaa sairastavia, mutta heidän kanssaan ei ole ollut mitään intiimimpää, eikä se minun näkemykseni suinkaan perustu pelkästään omiin kokemuksiin.

Kaava on täysin sama.
      He ovat jättäneet hajonneita ihmisiä taakseen, pysymättä koskaan ottamaan oikeasti vastuuta siitä, mitä olivat tehneet. Kuka menee diagnoosin taakse piiloon, kuka on vihainen kun toinen ihminen ei ottanutkaan äidin/isän roolia vaan yritti tasapainoista, vastavuoroista suhdetta. Tarinoita on vaikka kuinka monta erilaista, muuta lopputulos aina sama.

En tiedä onko aloittajan tapauksessa tullut jo se itsemurhalla uhkailu vaihe vai ei...muta sekin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Te diagnoosin saaneet... Ymmärrätekö yhtään, mitä tuollainen saa aikaan terveenkin ihmisen psyykkeelle?

• Epävakaaah

Nyt kyllä taas ihme soopaa! Epävakaa KÄRSII itse eniten eikä ole mikään tuhon aiheuttaja. Miksi minä, perheeni, ystäväni, aviomieheni ovat kanssasi aivan eri mieltä? Minä en aiheuta muille tuhoa. Pahimmillaan eristäydyin kotiin enkä nähnyt ketään kun en kestänyt kaikkia niitä tunteita, jotka tuntuivat täysillä, sattuivat. Suru oli tuskaa, ihastuminen rakastumista, inho vihaa, pelko kauhua jne.. tai vastapainoksi oli täysin tyhjä, ontto olo. Pelkäsin että kaikki hylkäävät minut ennemmin tai myöhemmin. Tunsin itseni huonoksi ja häpesin itseäni yli kaiken, muistan vieläkin jopa kaikki pienet lapsuudenkin mokat ja ne hävettää, siis todella pikkuiset joita kukaan muu ei viiden minuutin jälkeen muistanut. Hävetti itkeä, hävetti vaikka harrastaa seksiä. Kaikki hävetti. En edes tiennyt kuka olen, identiteetti ihan kadoksissa. Kriisitilanteissa dissosisoin, eli tuli epätodellinen olo ja saatoin vain maata tai istua paikoillani kun en kokenut hallitsevani kroppaani ja muut ihmiset tuntuivat kuorilta,kuin roboteilta. Olen aina kärsinyt liika kiltteydestä ja annoin ennen muiden kaataa paskaa niskaani ja tein kaiken mitä sanottiin jotta saisin hyväksyntää, lopulta tämä johti usein siihen että eristäydyin ja yksin ollessani huusin ja itkin yms. Koskaan en ole satuttanut ketään fyysisesti, henkisesti olen joskus jotain saattanut haukkua kyllästyttyäni kaltoinkohteluun. Tunsin itseni aina ulkopuoliseksi, erilaiseksi. Mutta empatiaa minulta ei puutu. En tuhoa ketään.

Sain rajatila eli epävakaa diagnoosini 20-vuotiaana. Nyt olen 35. Olen ollut myös masentunut. Olen ollut psykiatrisessa sairaalassa useampiin otteisiin ja käynyt avohoidossa ja terapiassa. Terapia oli parasta ikinä! Terapia auttoi minua ymmärtämään tunteitani, itseäni, käyttäytymistäni , pääsemään peloista ja häpestä yms. Tärkeintä on että hoitoon SITOUTUU. Nyt minulla on enää vain piirteitä tuosta entisestä, ja voin oppia pois niistäkin.

Aviomieheni olen tuntenut 18-vuotiaasta ja 19-vuotiaina aloimme seurustella. Kumma miten hän on minua 16-vuotta jaksanut, ja kohta kymmennen vuotta naimisissa ;)

Huomioikaa nyt hyvät ihmiset että epävakaitakin on vain perusluonteeltaan kusipäitä, mikä ei liity epävakauteen! Ja epävakaalla saattaa olla toinenkin persoonallisuushäiriö samaan aikaan, tai sitten mm. väärä diagnoosi.

• gjkgfjxzbv

Kirjoituksestasi paistoi läpi se, ettet ymmärrä sitä tuskaa, mitä läheisesi on joutuneet käymään läpi.

Kukaan ei ole väheksynyt sitä tuskaa, mitä sairas itse joutuu kestämään!
      Se ei ole kuitenkaan mikään syy, miksi joku ulkopuolinen joutuisi kanssa kärsimään ja muuttamaan myös oman elämänsä helvetiksi.

Jos te olette olleet nuoresta asti yhdessä ja teillä on yhteisiä lapsia, niin te olette aika erilaisessa tilanteessa kuin second change henkilöt, joilla on lapset edellisistä liitoista.

Sinun tapauksesi oli hyvin lähellä ystäväni perhettä. Lapsesta tuli isän tyttö, koska äidistä ei ollut vastuun ottavaksi. Koko lapsuus meni lasinsirpaleilla kävellen kun piti koko vajan väriä äidin tunteita. Aviomies ei ollut lopulta "äidille" enemmänkin isä kuin aviomies. Isä koki vastuukseen pitää huolta ihmisestä, jonka kanssa oli mennyt yhteen. Se ei ollut parisuhde vaan jotain muuta, jossa toinen uhrasi itsensä ja oman onnellisuutensa, että muilla olisi hyvä olla. Toinen on aina välillä polttanut itsensä loppuun, ei haluaisi enää yhtään sitä pazkaa mitä se on...mutta hän ei pystymyöskään jättämään ihmistä, jonka ei koe pärjäävän ilman itseään.

• oi voi sentään...

Äläpä nyt yritä syyllistää kun et toisen tilanteesta mitään tiedä. Ihmettelen, mikä motiivi SULLA on aiheuttaa pahaa oloa täällä netissä jopa toisille? Miten käytännössä nämä "epävakaat" ovat aiheuttaneet sitä tuskaa, ja miten se liittyy diagnoosiin? Se, että sinä olet seurustellut itsellesi epäsopivien ihmisten kanssa, ei millään tavalla liity siihen, millaisia yleensä epävakaan diagnoosin saaneet ihmiset ovat.

Tuossa esimerkissäsikin klassisemmalta epävakaalta ihmiseltä kuulostaa tuo ISÄ, ei tuo äiti. Ja monesti lapsesta tulee isän tai äidin tyttö muutenkin, ihan ilman että kummallakaan mitään diagnoosia on.

Vaikutat olevan aika pihalla. Ihmisiä on ilkeitä ja inhottavia, ihan ilman diagnoosiakin. En pidä siitä, että yleistät kusipääexäsi luonteen jokaiseen epävakaata persoonallisuushäiriötä sairastavaan.

Tuhoa ympärilleen yleensä aiheuttavat narsistit ja psykopaatit, ei epävakaat jotka purkavat pahan olonsa itseensä. Ja se paha olo yleensä johtuu epävakailla vielä siitä, että ympäristö on kohdellut heitä huonosti. Epävakaa persoonallisuushäiriö syntyy usein traumatisoivasta lapsuudesta tai siitä, että joutuu elämään pitkään jossain vaiheessa elämäänsä traumatisoivassa ympäristössä. Siispä ihmettelen, onko sinulla jotain osuutta asiaan, jos koko ympäristösi on muuttunut epävakaiksi? Asenteesi ei ainakaan kovin empaattiselta vaikuta, etkä tunnu näkevän itsessäsi mitään vikaa.

• ehkä asian vierestä

Mun kaveri, joka on yks kultaisimmista ihmisistä sai psykiatrilta epävakaa diagnoosin käytyään 2 kertaa juttelemassa naisen kanssa ja sukulainen oli mukana. Kaverilla oli masennus ja sukulainen vääristeli vastaanotolla asioita. Kaveri ärähti sukulaiselle ja sen perusteella psykiatri laittoi diagnoosiksi epävakaa koodin.

TM, Diacor on tyypin tunnisteet, jotta voitte varoa häntä. Valehteli muutenkin papereihin vaikka ja mitä. Kaveri ei sen jälkeen hakenut enää apua psykiatreilta, vaan tervehdytti itsensä ihan luontaisin keinoin. Elämästä kun poistaa ravinnosta ja ihmissuhteista kaiken myrkyllisen ja lisää elinvoimaisia asioita, alkaa se pikkuhiljaa taas hymyilemään.

• Monen kohdalla varmasti noinkin...

• djhhjöljdfg

Kaikki mielenterveysongelmista kärsivät aiheuttavat tuhoa ympärilleen.

Itse olen yksi niistä, joka piti itseään puhtaasti uhrina, kunnes lopulta terapiassa ymmärsi, että itselläkin on vastuuta ja on ihmisiä, jotka on joutuneet kärsimään takiani.

Mitä narsismiin tulee, niin vain murto-osa narsisteiksi syytetyistä on oikeasti narsisteja. Valtaosa narsisteiksi syytetyistä sairastaa narsismin sijaan jotain muuta mielenterveysongelmaa. Ei niinkään epävakaat, mutta lähes kaikkiin muihin vakavampiin mielenterveysongelmiin liittyy narsistista käytöstä... ainakin ajoittain.

Minussa on paljon vikaa (terapiasta huolimatta), mutta empatiakyvyn kanssa olet väärässä. Empatiakyky on ollut se syy, miksi on ylipäätänsä päätynyt tällaisten kanssa yhteen ja miksi ei ole jo alkumetreillä laittanut suhdetta poikki.

Olen käynyt pitkään vertaistuessa ja siitä syystä ystävä/tuttava -piiriini kuuluu hyvin paljon ihmisiä, jotka kärsii jostain mielenterveysongelmasta tai jonka puoliso, vanhempi on kärsinyt.

En hyökännyt epävakaita vastaan!
      Yritän vain auttaa ihmistä, joka tulisi hajottamaan itsensä väärän valinnan takia.

Te ette ehkä pysty käsittelemään tekemäänne vahinkoa ja haluatte edelleen olla turvassa lukkoinenne omassa turvallisessa mielen sopukoissa.
      Mutta se ei muuta sitä faktaa, että epävakaan ihmisen kanssa ei missään tapauksessa pitäisi lähteä suhteeseen! Ei ainakaan, jos siinä on mukana lapsia!

• fjhghjggh

Ja mitä "exiin" tulee
        - He eivät ole olleet mitään "kusipäitä"
        - He eivät ole olleet pahoja ihmisiä
        - Minä en ole katkera heitä kohtaan, sillä kyse on sairaista ihmisistä

Mutta se ei muuta sitä, että he ovat aiheuttaneet tuhoa kaikille niille ihmisille, jotka ovat päästäneet heidät lähelleen.

• kukkakeppii
        fjhghjggh kirjoitti:

Ja mitä "exiin" tulee
        - He eivät ole olleet mitään "kusipäitä"
        - He eivät ole olleet pahoja ihmisiä
        - Minä en ole katkera heitä kohtaan, sillä kyse on sairaista ihmisistä

Mutta se ei muuta sitä, että he ovat aiheuttaneet tuhoa kaikille niille ihmisille, jotka ovat päästäneet heidät lähelleen.

Oma kokemukseni epävakaan ihmisen kanssa suhteessa olemisesta on nimenomaan se, että hän tuhoaa ihmiset, jotka häntä eniten rakastaa. Jatkossa epäilyttävän ihanat ihmiset herättää itsessäni epäilyksen ja epävakaus selviää parilla helpolla testillä. Jos elät epävakaan kanssa, kannattaa juosta karkuun jos vielä voit.

• 12+10
        kukkakeppii kirjoitti:

Oma kokemukseni epävakaan ihmisen kanssa suhteessa olemisesta on nimenomaan se, että hän tuhoaa ihmiset, jotka häntä eniten rakastaa. Jatkossa epäilyttävän ihanat ihmiset herättää itsessäni epäilyksen ja epävakaus selviää parilla helpolla testillä. Jos elät epävakaan kanssa, kannattaa juosta karkuun jos vielä voit.

lol

• Anonyymi
        kukkakeppii kirjoitti:

Tämä oli hyvin sanottu. Epäilyttävän ihana ihminen. Eräs mies, johon ihastuin ja rakastuin, on tuollainen. Mutta sitten kuinkin tiedossa on vähän outoja juttuja ja aavistus siitä, että kaikki ei siltä mitä näyttää. Meillä ei ole mitään suhdetta ollut, ja hyvä niin, koska aiemminkin nämä varoitusmerkit ovat pitäneet paikkaansa.

• .....

Tuntuu todella pahalta, kun sanot ettei epävakaan persoonallisuusdiagnoosin saaneen henkilön kanssa pitäisi lähteä suhteeseen. Ymmärrätkö oikeasti täysin, mitä sanot?

Ja että jokainen mielenterveysongelmainen aiheuttaa tuhoa ympärilleen? Niinkö? Jopa paniikkihäiriöiset? Traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsivät? Mitä tuhoa nämä aiiheuttavat mielestäsi tarkalleenottaen?

Huomaatko, että kiertelet ja kaartelet kysymystä, että mitä tuhoa nämä ei-kusipäät, hyvät mutta sairaat ihmiset ovat aiheuttaneet? Huolen aiheuttaminen syystä, ei ole sama asia kuin tuhon aiheuttaminen. Tuho kuulostaa siltä, kuin olisivat tehneet muille ihmisille jotain pahaa. Epävakaa diagnoosi ei oikeuta käyttämään fyysistä tai henkistä väkivaltaa muihin ihmisiin, eikä kuulu diagnostisiin kriteereihin.

Muuten, ota terapiassasi puheeksi voisitko olla läheisriippuvainen ja passiivisagressiivinen ihminen. Minusta hyökkäsitpä hyvinkin epävakaita vastaan tässä keskustelussa, kun mielestäsi jokainen epävakaa aiheuttaa tuhoa ympärilleen kuin rutto, eikä heidän kanssaan kannattaisi missään nimessä ruveta parisuhteeseen. Mielestäni hyvin törkeästi ilmaisit asiasi.

• dghfjkhjkf

Oliko tuo vitsi?

Mitä tuhoa paniikkihäiriöinen aiheuttaa...(otan nyt vakavan tapauksen)
      - Hän ei aiheuta ulkopuolisille vahinkoa (mutta läheisilleen kyllä)
      - Koko perheen elämä menee hänen sairauden ehdoilla
      - Vieraita ei voi tulla kylään, missään ei voi käydä yhdessä
      - Itsellä on koko ajan huono mieli toisen takia, syyllisyys.
      - Sukujuhliin ei mennä ja jos mennään, niin joutuu lähtemään lähes heti pois.
      - Hysteria tarttuu lapsiin, jotka joutuvat kanssa olemaan koko ajan varuillaan.
      - Toisen masennusjaksot syö elävältä ja omakin elämän ilo menee
      tarvitseeko jatkaa...

Traumaperäisestä kärsivät...
      - Paniikkikohtaukset, ahdistuskohtaukset, masennusjaksot... puhumattakaan pelkotiloista. Se on yhtä helvettiä katsoa ihmistä josta välittää, joka käy noita vaiheita läpi. Omat voimat loppuu, oma mielenterveys järkkyy...

Jokainen meistä tarvitsee turvaa ympärilleen, ollaksemme onnellisia (ei pelkästään diagnoosin saaneet). Yllä olevat eivät tuo turvaa vaan epävarmuutta.

Ei mielenterveysongelmainen ole paha ihminen. Mutta kyse ei ole siitä!

Mitä omaan ilmaisemiseeni tulee, niin omapa on asiani.
      Sinun haukkumisesi (joka menee jo asiattomuuden puolelle) kertoo hyvin paljon sinusta ja kyvystäsi nähdä asiat muutenkin kuin mustavalkoisina.

Ei terveen ihmisen velvollisuus ole pitää huolta sairaasta ihmisestä oman onnellisuutensa hinnalla!

• Voielämä

Vaikutat oikeasti omaan napaan tuijottavalta, kamalalta ihmiseltä. Huomaa tuossa että et tiedä paniikkihäiriöstäkään mitään!

ONNEKSI suurin osa ihmisistä ajattelee eri tavalla kuin sinä ja huolii kumppanikseen epävakaan, paniikkihäiriöisen, masentuneen tai vaikka bipolaarin!

Mites sitten fyysiset sairaudet.. Pahanlaatuista syöpää sairastava voi kuolla ja aiheuttaa läheisille pahaa oloa kuolemallaan ja sairastelullaan? epileptikko voi saada kohtauksia ja sehän voi vaikka lapsia järkyttää? Diabeetikon ruokavalioiden ja insuliininen kanssa saa stressata ja verensokerin lasku voi aiheuttaa myös kouristuksia eikä sekään ole mitään nättiä kateltavaa, tätäkin joutuu miettimään?

EN siis itse ajattele näin, mutta sinun logiikallasi se menee näin.
        Häpeän kerrankin jotain muuta kuin itseäni: sinua nimittäin.

• gkkfjvzxbczg

Niin no :)
      - Olen koulutuksen saanut vertaistukiryhmän ohjaaja
      - Teen paljon vapaaehtoistyötä ja käyn mm. katsomassa paria oikein pahasta paniikkihäiriöistä ihmistä, joista toinen on bentsoekoukussa.
      - Minulla on paha lukihäiriö, mutta olen siitä huolimatta maisteri alalla, jonka opintoihin kuului psykologian perusopinnot.

...ehkäpä minulla on jonkinlainen käsitys asiasta.

On täysin turhaa ja hedelmätöntä kinata ihmisen kanssa, jolla on pahoja ongelmia. Voit vastata, jatkaa syyttelyä jne. mutta minä en tule enää lukemaan niitä...eli et tule saamaan vastausta. Mutta viimeisen sanan tietenkin, toivottavasti se saa sinut hyvälle tuulelle :)

• Voielämä

No huhhuh, en usko sanaakaan että olisit oikeasti tuolla alalla, mutta jos olisit niin olet todella epäpätevä ja ihminen joka ei sovellu alalle. Keksit päästäsi koko ajan lisää juttuja vaan miksi "tietäisit" asioista ja miksi psyykkisistä ongelmista kärsiviä pitäisi hylkiä.

• Eräs lukija
        Voielämä kirjoitti:

No huhhuh, en usko sanaakaan että olisit oikeasti tuolla alalla, mutta jos olisit niin olet todella epäpätevä ja ihminen joka ei sovellu alalle. Keksit päästäsi koko ajan lisää juttuja vaan miksi "tietäisit" asioista ja miksi psyykkisistä ongelmista kärsiviä pitäisi hylkiä.

Eikö sinusta ihmisellä saisi kriteereitä kumppanille? Ihmiset hakevat parisuhteelta eri asioita. Joku voi edellyttää kumppaniltaan hyvää taloudellista asemaa, toinen korkeaa sosiaalista statusta, kolmas ulkonäköä, joku mukautuvaa luonnetta jne. Ja sitten joku voi toivoa kumppanilta sellaista terveydellistä tilaa, että sairaudet eivät kuormita arkea.

Minusta nämä ovat makuasioita, eikä toisen toiveita voi kritisoida. Jos on asettanut riman liian korkealle jää yksin. Muita ihmisiä ei voi pakottaa rakastamaan itseään.

• m=)
        Eräs lukija kirjoitti:

Eikö sinusta ihmisellä saisi kriteereitä kumppanille? Ihmiset hakevat parisuhteelta eri asioita. Joku voi edellyttää kumppaniltaan hyvää taloudellista asemaa, toinen korkeaa sosiaalista statusta, kolmas ulkonäköä, joku mukautuvaa luonnetta jne. Ja sitten joku voi toivoa kumppanilta sellaista terveydellistä tilaa, että sairaudet eivät kuormita arkea.

Minusta nämä ovat makuasioita, eikä toisen toiveita voi kritisoida. Jos on asettanut riman liian korkealle jää yksin. Muita ihmisiä ei voi pakottaa rakastamaan itseään.

Saa toki olla, kunhan ei tuputa omia kriteerejään muille.

• Niijustiisa
        Eräs lukija kirjoitti:

Hei "Eräs lukija", kun mun puolesta sinä saat olla haluamatta epävakaata, MUTTA on ILKEÄÄ huudella epävakaiden aiheuttavan pelkkää tuhoa ja että KENENKÄÄN ei pitäisi epävakaata tai muita psyykkisiä ongelmia omaavaa ihmistä huolia.

• ..........

Kuulepas, täällä on nyt useampi ihminen kyllä koittanut puhua sinulle järkeä. Sulla on vaan niin pahasti defenssit päällä, ettei vissiin järkipuhe oikein mene sinne ymmärrykseen saakka. Olen samaa mieltä, ettei ole oikein syylliistää vaikkapa syöpäsairasta siitä, että hän aiheuttaa tuhoa ympärilleen vain sen takia, että läheiset joutuvat olemaan huolissaan. Todella itsekäs ajattelutapa.

Etkä voi täällä netissä toisten ongelmista tietää mitään, joten hyvin asiatonta oli sanoa tuolle äskeiselle kommentoijalle että hänellä on pahoja ongelmia!

Miten minä olen sinua haukkunut? Minusta on vain mielenkiintoista, miten ja miksi ihminen jää noin katkeruuteen ja vihaan kiinni, eikä pääse existään yli. Siksi olen esittänyt kysymyksiä, jotta voin tehdä jotain toisin kuin sinä, ottaa oppia toisten kokemuksista :) Sinä olet tässä ketjussa haukkunut niin masentuneet, syöpäsairaat, paniikkihäiriöiset ja epävakaat.

Sinä olet täällä purkanut nyt omaa pahaa oloasi täysin syyttömiin. Voi toki olla, ettet välttämättä lukihäiriösi takia pysty tarkastamaan miltä tekstisi ulkopuolisille näyttävät?

• 4+1=5

Ehkä kannattaa muistaa että jokin motiivi kinaamisellekin on. Jos esim. kyse on persoonallisuushäiriöisestä ihmisestä joka kenties sairaudentunnottomuudessaan on lyönyt defenssit päälle ja ehkä muutenkin elää omassa hieman harhaisessa maailmassaan niin voi muodostua tarve sitten pönkittää näitä omia näkemyksiään huutelemalla netin keskustelufoorumilla saadakseen vahvistusta näkemyksilleen...eipä tarvitse sitten kohdata tosiasioita esimerkiksi lääkärissä käymällä tai muunlaisella asiantuntija-avulla. Ja kuten monesti, vastaansanojat ovat lähtökohtaisesti väärässä, sairaita tai muuten vaan valehtelevat. Perus-settiä :) en toki väitä tässä keskustelussa näin käyneen, vaan käytin ihan yleistä esimerkkiä. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

• 2vuotinen helvetos

En edes jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta olen yksi "helvetin" läpikäynyt. Niin pitkälle mentiin parisuhteessa epävakaan henkilön kanssa että lopulta jouduin itse osastohoitoon. KUVITTELIN voivani parantaa/auttaa epävakaata rakastani. Tunnustan erheeni, mutta en ikinä uskonut että RAKKAUTEEN vastataan HELVETIN PASKALLA, vaikka hyviäkin hetkiä oli. Hyvät hetket muodostivat suhteessa olevasta ajasta 5%. Muu 95% oli puhdasta draamaa ja VUORISTORATAA, kun epävakaa käytti kaikki repertuaarinsa tehdäkseen elämästä mahdollisimman hankalaa.

Kyllä RAKASTIN ja taidan edelleenkin RAKASTAA tuota ihmistä, mutta suosittelen itse kullekin miettimään rakkaussuhde EPÄVAKAASEEN tulee maksamaan.
      Minulle se maksoi MENETETYN ITSETUNNON, MIELENTERVEYDEN, TERVEITÄ IHMISSUHTEITA.

• Oikeasti...

No kyllä on outoa jos oma terveys menee... Ehkä se olisi mennyt ilman tuota ihmissuhdettakin...
      Mä sain epävakaa-diagnoosin jo 80-luvulla. Sillon sen nimi oli rajatila. Tapasin mieheni 90-luvun alussa. Olin oikeastaan vain lyhytpinnainen ja tietyissä tilanteissa räjähdysherkkä. Olin ehkä myös aika ripustautuva. Halusin, että mieheni olisi vain minun kanssani tai jotain. Viiltelin ja mulla oli bulimiaa. Mutta en missään nimessä olisi esim vahingoittanut muita. Oli mulla sairaalajaksoja, mutta mun mies jaksoi. Koskaan en olisi edes voinut vahingoittaa ketään muuta tai omaisuutta. Tässä ketjussa epävakaat leimataan ihan hirviöiksi, joka kertoo tietämättömyydestä. Ihmettelen suuresti. Itse olen kohta jo 50 v ja kyllä ne oireet tasoittuivat, mutta ehkä vasta 4-kymppisenä se tasaantuminen alkoi. Syön 9 pilleriä paivässä psyykenlääkkeitä, mutta olen ihan tavallinen ihminen.

• 2 vuotinen helevetos

Totta kai epävakaat ovat ihmisiä ja heillä on sama arvo yksilöinä kuin meillä kaikilla.

Totuus kuitenkin on, että epävakaat tahtomattaan aiheuttavat draamaa ja vuoristorataa läheissuhteissaan. Ja ne VOIVAT kuormittaa läheisiä niin paljon psyykkisesti, että hekin sairastuvat.

Tätä voi kysellä monista mielenterveyden omaisjärjestöistä.
      Monta tarinaa löytyy...

• ifolor

Epävakaan ristiriitaiset tunteet kaikkea ja kaikkia kohtaan saattavat tuoda ongelmia parisuhteeseen. Riippuu kait kuin hyvin epävakaa osaa itse ne päässään hallita, ellei pysty ja ymmärrä tätä, voi kumppanin kohtelu olla sen mukaista; raivoa, riitelyä, narsistista käytöstä, pettämistä.
      Mielialat tuppaavat heitellä, pahimmillaan useasti päivän aikana. Näkyy pitkälti ärsyyntymisenä, tiuskimisena.

Jos impulsiivinen versio kyseessä, voi eläminen yhdessä, -ja todennäköisesti onkin- olla melko raskasta ja kamalaa, juurikin epävakaata.

• kohta jojoon?

Olen epävakaa ja mikä lie vaiva mun puolisolla, ei vaan mene lääkäriin. Isäni on kaksisuuntainen. Olen todella väsynyt omiin ja muiden ongelmiin, en siis enää jaksa. Kaikki sairaudet heijastuu aina läheisiin ja aiheuttaa heissä ahdistusta. Mielialan vaihtelut tuo epävarmuutta ja vaikkapa toisen masentuneen olemuksen kattelu ahdistaa. Jaksaako loputtomiin auttaa? Olen itse sekä rasite, että auttaja. Mulla on p*skat geenit ja pirullinen lapsuus isäni ja ehkä äitinikin takia.
      Oisko parempi sairaat keskenään ja ei missään nimessä lapsia? Jos on psyykkisesti vaivanen, kaikki ylimääränen kuormitus huonontaa vointia. Ja nähtiinhän mitä Kuopiossa tapahtui, lapsisurma. Parempi vaan tunnustaa tosiasita, mihin pystyy ja mihin ei. Kaikille se ydinperhe ja asuntolaina -setti ei onnistu, vaan voimat loppuu. Ite en olis sairaiden kanssa kovin läheisissä tekemisissä, jos olisin terve. Enkä suoraan sanottuna nytkään. Jos en olis tässä sopassa näin syvällä, keskittyisin elämään yksin, harrastuksiin, mihin on varaa ym ja pitäisin elämäni niin tasaisena kuin pystyisin tällä päällä ja välttelisin kaikki semmosia ihmissuhteita, joissa on yhtään vaara saada kivireppu selkäänsä. Nytkin minä sairas yritän raahata kahta sairasta jotenkin eteenpäin. En jaksa, ahdistun, huudan, kun kaikki käytännön asiat jää mulle. Eli mulla on oman hulluuteni lisäksi vielä puolisosta ja isästäkin taakkaa. Ja syyllisyyden tunne omasta käytöksestä ja siitä etten pysty ja jaksa vastaamaan kaikkiin tarpeisiin.

• kohta jojoon?

Ja kun tässäkin sopassa on sairaita ja päihdeongelmia, jatkuva tivoli on milloin kenenkin itsemurhauhkailut, myös mun omat. En haluis olla enää kenenkään läheiseni kanssa tekemisissä. Ja kun kerran on sairaaseen tutustunut, eroon pääseminen on vaikeaa. Just toi uhkailu itsemurhalla, kostolla tai muulla. Tai sit vastaavasti itkeminen, että älä jätä mua. Lupailut, että asiat muuttuu, ei koskaan toteudu, vaikka voihan olla että kukin lupailija sillä hetkellä itse niin uskoo.
        Mun elämä on aika painajaismaista, jatkuvaa kaaosta. En oikeestaan haluis olla ittenikään kaltasen ihmisen kanssa tekemisissä. Jos joku avautuu mulle diagnooseistaan, juoksen karkuun. Munkin isä teki lapsia, vaikkei kykyä olla isä ollut ollenkaan. Ja ite vielä halusi. Mä teetin sterkan heti kun sain sen tehdä...

• labiili diagnoosi

Epävakaa persoonallisuushäiriö on epävakaa diagnoosi.

• Anonyymi

Juu tuttuu

• Anonyymi

Kaikki vähänkin normaalista poikkeava käytös täytyy jotenkin luokitella ja määritellä sairaudeksi! On minutkin joku joskus diagnosoinut epävakaaksi, vaikka elämäni on ollut tappavan tylsää ja yksinäistä vuosikaudet. Hohhaoijaa, enpä moisesta koskaan kuitenkaan mitään ole piitannut, vaikka kaikki virheelliset diagnoosit vituttavatkin, eivätkä koskaan jostain kannasta poistu, mutta ketäpä oikeastaan kiinnostaa. Juu epävakaat on tosi vaarallisia, pysykää kaukana..Mummo tässä pullaa paistaa heh.

• Anonyymi

Tämän ketjun aloittaja on jo elänyt monta vuotta sillä ratkaisulla minkä teki.

Vastaaville muille samaa miettiville on hyvä tietää että jos toinen tai itse käyttää psyykelääkkeitä , ssri tai vastaavia, on hyvä tietää että ne muuttavat ja sairastuttavat terveenkin ihmisen mielen. Moni diagnoosin saanut on saanut väärän, lääkkeiden aiheuttaman haittavaikutuksen ansiosta.

Onko ihminen sitten aidosti sairas vai lääkäreiden sairastuttama lääkkeillään. Jälkimmäisessä ihmisryhmässä on jäljellä se aito terve persoonallisuus joka on vain peitetty lääkehuurun alle. Jos tämän terveen kanssa löytää yhteyden ei syytä huoleen.

• Anonyymi

Sun seurustelukumppanisi tulee kuolemaan.

• Anonyymi

Potkas tyhjää jo kuus vuotta sitten.

• Anonyymi

Vanha aloitus, mutta kommentoin silti. Itse kun mietin erästä tapausta. Jos epävakauden lisäksi on päihdeongelmaa, niin sitten taitaa olla parasta paeta.

• Anonyymi

Yep. Silloin se hallinta on hävinnyt heiltä lähes kokonaan kun on kiinni päihteissä.

Epävakaan kanssa voi kyllä olla ja hänestä välittää, mutta elämä ei tule koskaan olemaan ns. normaalia ja täytyy keksiä luovia ratkaisuja miten voidaan olla yhdessä. He myös tarvitsevat lähes jatkuvaa terapiaa, mikä on vaikeaa, koska epävakaa pettyy tai kyllästyy helposti, joten jos he uskalsivat edes aloittaa terapian niin siitä kiinni pitäminen tulee olemaan ihme.
        Pahin on jos epävakaa on kerran mennyt terapeutille yms. joka ei hänelle sopinut, joten hänen mielestään hänet on taas nyt petetty ja ei se ole hänen aikansa arvoista.

Heidän mielestään aina joku tai jokin pettää tai hylkää, joskus ihan pienissäkin asioissa. He tarkoituksella tekevät tilanteita jossa on vain ansoja ja kaikki vastaukset/teot on väärin. Jos vastaat tai teet jotain mitä he eivät osanneet odottaa mustavalkoisessa ajattelumaailmassa, usein kaikesta tulee silloin ihme kilpailija, joita kukaan ei voita.
        Näitä reaktioita ei pysty parantamaan, mutta tarpeeksi kauan ammattiapua saanyt epävakaa ymmärtää mitä tekee, he eivät osaa sitä hallita, mutta he näkevät milloin käyttäytyvät sairautensa mukaan eivätkä ole sokeita omille reaktioilleen.

Itsetietous on heidän kohdallaan jo iso asia, siitä minulla ei ole kokemusta mitä he tekevät sitten kun tiedostavat oireensa. Varmasti tapojen muutosterapia on yksi, mutta voi olla, että jos mahdollista he poistuvat siitä sosiaalisesta tilasta rauhoittumaan. Heidän kanssaan onneksi pystyy neuvottelemaan ja heille pystyy selittämään välimaaston olemassaolon, he tiedostavat, että asioilla on keskitie, vaikka eivät itse osaa sitä nähdä tai löytää ilman, että joku näyttää.

Epävakaat helposti jäävät koukkuun melkein mihin tahansa, koska kaikki on aina tylsää. Sairautensa takia he myöskin ovat hyviä kohteita Kultti ajattelulle, etenkin miespuolisilla on siihen ennemmän taipumusta ja heitä varmasti löytyy isompi keskittymä mm. uusnatsien joukoista.
        Epävakailla naisilla taas on tapana pitää seurutelukumppani tai tietyt ystävät kovassa perheväkivaltaisessa kontrollissa. Ettei kukaan vain hylkää heitä.

Nuo naisten ja miesten poikkeavuudet saattavat johtua ihan kulttuurisista paineista, jotka osaltaan muuttavat lapsena kehittyvän häiriön käytöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yep. Silloin se hallinta on hävinnyt heiltä lähes kokonaan kun on kiinni päihteissä.

Epävakaan kanssa voi kyllä olla ja hänestä välittää, mutta elämä ei tule koskaan olemaan ns. normaalia ja täytyy keksiä luovia ratkaisuja miten voidaan olla yhdessä. He myös tarvitsevat lähes jatkuvaa terapiaa, mikä on vaikeaa, koska epävakaa pettyy tai kyllästyy helposti, joten jos he uskalsivat edes aloittaa terapian niin siitä kiinni pitäminen tulee olemaan ihme.
        Pahin on jos epävakaa on kerran mennyt terapeutille yms. joka ei hänelle sopinut, joten hänen mielestään hänet on taas nyt petetty ja ei se ole hänen aikansa arvoista.

Heidän mielestään aina joku tai jokin pettää tai hylkää, joskus ihan pienissäkin asioissa. He tarkoituksella tekevät tilanteita jossa on vain ansoja ja kaikki vastaukset/teot on väärin. Jos vastaat tai teet jotain mitä he eivät osanneet odottaa mustavalkoisessa ajattelumaailmassa, usein kaikesta tulee silloin ihme kilpailija, joita kukaan ei voita.
        Näitä reaktioita ei pysty parantamaan, mutta tarpeeksi kauan ammattiapua saanyt epävakaa ymmärtää mitä tekee, he eivät osaa sitä hallita, mutta he näkevät milloin käyttäytyvät sairautensa mukaan eivätkä ole sokeita omille reaktioilleen.

Itsetietous on heidän kohdallaan jo iso asia, siitä minulla ei ole kokemusta mitä he tekevät sitten kun tiedostavat oireensa. Varmasti tapojen muutosterapia on yksi, mutta voi olla, että jos mahdollista he poistuvat siitä sosiaalisesta tilasta rauhoittumaan. Heidän kanssaan onneksi pystyy neuvottelemaan ja heille pystyy selittämään välimaaston olemassaolon, he tiedostavat, että asioilla on keskitie, vaikka eivät itse osaa sitä nähdä tai löytää ilman, että joku näyttää.

Epävakaat helposti jäävät koukkuun melkein mihin tahansa, koska kaikki on aina tylsää. Sairautensa takia he myöskin ovat hyviä kohteita Kultti ajattelulle, etenkin miespuolisilla on siihen ennemmän taipumusta ja heitä varmasti löytyy isompi keskittymä mm. uusnatsien joukoista.
        Epävakailla naisilla taas on tapana pitää seurutelukumppani tai tietyt ystävät kovassa perheväkivaltaisessa kontrollissa. Ettei kukaan vain hylkää heitä.

Nuo naisten ja miesten poikkeavuudet saattavat johtua ihan kulttuurisista paineista, jotka osaltaan muuttavat lapsena kehittyvän häiriön käytöstä.

Täyttä pas.... Ainakaan minä en todellakaan tunnista itseäni tuosta, vaikka olen saanut kyseisen diagnoosin peräti kahdelta"asiantuntevalta" psykiatrilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täyttä pas.... Ainakaan minä en todellakaan tunnista itseäni tuosta, vaikka olen saanut kyseisen diagnoosin peräti kahdelta"asiantuntevalta" psykiatrilta.

Kuinka terapia sujuu? Kuinka pitkään olet käynyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka terapia sujuu? Kuinka pitkään olet käynyt?

Siis mikä?! Se paskanjauhaminen ja lomakkeiden ruksailu on täyttä ajanhukkaa, paitsi tietenkin terapeutille, joka siinä tienaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mikä?! Se paskanjauhaminen ja lomakkeiden ruksailu on täyttä ajanhukkaa, paitsi tietenkin terapeutille, joka siinä tienaa.

Aha.. Hyvin siis itsetietoisuus hallussa.

• Anonyymi

Mistä voi johtua, että joku ehdoin tahdoin haluaa kumppanikseen epävakaan persoonan? Miksi halutaan hankala elämä hankalan ihmisen kanssa?

Tervemielinen hyvän elämän ja valoisan tulevaisuuden haluava valitsee mieleltään ja asemaltaan vahvan kumppanin.

Esimerkiksi vuosiltaan aikuisen ihmisen ensimmäinen tapahtumiin nähden kohtuuton käytös on aina hälytysmerkki ja pitäisi olla syy suhteen päättämiselle.

• Anonyymi

Epävakaat persoonat korjaa vikojaan usein rahalla. Jos vain on mahdollista varallisesti aj eivät ole juoneet kaikkia rahojaan, he usein antavat muille kalliita lahjoja yms. Ja jotkut ihmiset vain tykkää tällaisesta. Rakkauden kieliä on erilaisia.
        Toiset taas on sellaisia hyväuskoisia pelastajia, että yrittävät pelastaa muita paitsi itseään. Tämä piirre pistetään yleensä naisten piikkiin, mutta kyllä sellaisia miehiäkin löytyy ja epävakaat naiset usein juuri sen miehen nappaa. Olettaen, jos puhutaan hetero pareista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epävakaat persoonat korjaa vikojaan usein rahalla. Jos vain on mahdollista varallisesti aj eivät ole juoneet kaikkia rahojaan, he usein antavat muille kalliita lahjoja yms. Ja jotkut ihmiset vain tykkää tällaisesta. Rakkauden kieliä on erilaisia.
        Toiset taas on sellaisia hyväuskoisia pelastajia, että yrittävät pelastaa muita paitsi itseään. Tämä piirre pistetään yleensä naisten piikkiin, mutta kyllä sellaisia miehiäkin löytyy ja epävakaat naiset usein juuri sen miehen nappaa. Olettaen, jos puhutaan hetero pareista.

Rakkauden kieliä on erilaisia! Niinpä!!!

• Anonyymi

https://madinfinland.org/rasti-ruutuun-menetelma-tuottaa-erehtymatonta-laaketiedetta/

Rasti ruutuun -menetelmä tuottaa erehtymätöntä lääketiedettä

Psykiatrinen diagnostiikka on vähän kuin teinityttöjen lehdissä olevat leikkimieliset testit. Vaihtoehtoja on yleensä vähintään kolme A,B ja C. Homma muuttuu jännittäväksi siinä vaiheessa, kun sieltä löytyy myös D. Lopuksi lasketaan pisteet yhteen sivun alalaidasta löytyvän taulukon mukaisesti ja katsotaan lopputulos.

SinäMinä- ja Suosikki-lehtien tuloksille tuli naurettua ja unohdettua samantien, mutta psykiatriassa rasti ruutuun -menetelmä tuottaa kuolemanvakavaa ja erehtymätöntä lääketiedettä, joka määrittää potilaan tulevaisuuden ainoana totuutena. Niissä kyselyissä vaihtoehto D:n olemassaolo ei tosin tee testistä tai sen lopputuloksesta myöskään yhtään sen hauskempaa.

Esimerkiksi SCID-II-haastattelu voi kuulostaa nimensä puolesta vakuuttavalta diagnosointivälineeltä. Lääkäri kertoi minulle, että sen olevan aivan erityisen luotettava testi, jonka vuoksi ei ole syytä kyseenalaistaa tehtyä diagnoosia. Vaihtoehtoisten hoitomuotojen kohdalla rasti ruutuun -menetelmää pidettäisiin totaalisena huuhaana, mutta psykiatriassa se voi oikein hyvin, eikä kovinkaan monella ole tarvetta perustaa puoskarilakia sitä varten.

• Anonyymi

"rasti ruutuun -menetelmä tuottaa kuolemanvakavaa ja erehtymätöntä lääketiedettä"

Kumma väite! Tällaista ei usko eikä luule kukaan muu.

Millään lääketieteen alalla ei tehdä erehtymätöntä tiedettä eikä sellaista väitäkään kukaan muu kuin sinä (sairaassa mielessäsi). Tiede ei ylipäätäänkään ole erehtymätöntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"rasti ruutuun -menetelmä tuottaa kuolemanvakavaa ja erehtymätöntä lääketiedettä"

Millään lääketieteen alalla ei tehdä erehtymätöntä tiedettä eikä sellaista väitäkään kukaan muu kuin sinä (sairaassa mielessäsi). Tiede ei ylipäätäänkään ole erehtymätöntä.

Sarkasmi on vaikea laji.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiede perustuu havainnointiin ja mittaamiseen, psykiatriset diagnoosit eivät perustu mihinkään objektiiviseen näyttöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sarkasmi on vaikea laji.

Niin on!

• Anonyymi

Epävakaana itse vastaisin aika lailla näin. Tilanteethan menee sykleissä (tietäjät tietää). Kun tilanne päällä, niin kumppanin täytyy käyttäytyä erilailla. Juuri tuo hetki on se kun epävakaa sanoo kaikkea mitä ei tarkoita. Yleensä aika hyökkäävää ja henkilökohtaista. Silloin puhuu epävakaa sairaus, ei se joka se henkilö on. Epävavkaa menee silloin tilaan joka on vähä niinkuin kuori, jolla se suojelee itseään. Yleensä silloin epävakaan pään on täyttänyt viha. Se menee kerralla 300% ylös, ja se ei tipu helposti. Aikanaan itse tiesin että taas meni 3pv vihan kans kamppaillen. Sitä on varmasti normaalin ihmisen vaikea ymmärtää. Siis sitä vihan määrää. Sillon katoaa kaikki positiivinen päästä, ja vaikka itsekkin tiedän tulevassa jotain positiivista, niin sitä ei vaan näe. Ei vaikka kuinka tietää olevan valoa, niin ikään kuin se olisi revitty susta pois. Taas kun tilanteesta pääsee pois, niin taas sen valon näkee. Taasen se miten kumppanin pitäisi toimia, niin on se että vaikka sua on loukattu kuinka, ja vaikka kuinka haluat siihen vastata, niin älä vastaa. Sieltä kuoresta on vaikea tulla pois. Kaikki se paha jonka epävakää sanoo vihan vallassa, niin harvoin sitä silti allekirjoittaa. Omalla kohdalla häpeän niin paljon niitä sanoja että haluan vaan unohtaa ne. Siinä olenkin tullut niin mestariksi, että kun kumppani sanoo jotain mitä olen sanonut, niin jopa yllätyn. En kai mä oo koskaan noin sanonut? Sieltä kuoresta poistuloon on mun mielestä paras keino olla tosi positiivinen koko ajan. Vaikka sua olisi loukattu, niin muista että sua loukkas sairaus, ei se ihminen jota rakastat. Eli kun sieltä kuoresta tullaan pois, niin luo iloinen ilmapiiri. Ikään kuin asiaa ei olisi edes tapahtunut. Nauti siitä ajasta kun se ihminen on se jota rakastat, ja sivuuta kaikki se paha jota se sairaus sulle sanoo. Rakkautta ja ymmärrystä kaikille!!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe