Gemini

Nasdaq & luonto

Gemini


Olen jynssännyt tänään lattioita ja kiillottanut peilit, piilottanut kaikki elämän merkit asunnostani. Asuntoni on lähes kliininen esimerkki siitä, että jokin on vialla. Tunnen olevani kävelevä kasa likaa. Haisen konttaamiselle ja edestakaiselle liikkeelle, kaikelle sille törylle, jota kengissä sisään kantautuu, ja lääppimisestä jää jäljelle.

Musiikki päässäni on lakannut. En enää katso peiliä, vaan sen heijastamaa kuvaa, joka kuvaa minua. Kuvauksen korvista roikkuvat valkoiset johdot ja yksinkertaiset korvakorut. Musta hiussuortuva kulkee pitkin nenänvartta ja kiertyy latvasta ylös haluamatta koskettaa ihoa. Paita on puolittain auki. Alusvaatteet ovat olleet päällä kaksi vuorokautta ja yhden humalan.

Kaadan itselleni viiniä. Se saa minut. Se unohtaa. Minusta ei ole jäljellä mitään. Minä uhmaan itseäni. Rikon itseni määräyksiä ja ohjeita, säännöstöjä. Survon itseäni rakoihin, joihin ei voi mahtua ja tulen ulos paikoista, joista ei ulos voi tulla. Varon koskemasta mihinkään muuhun kuin viinilasiin kädessäni. Asunto hylkii minua.

Kaadoin kerroksen ajan tahroja sen päältä vessanpönttöön ja vedin kaiken äkkiä alas. Siitä ei jäänyt jälkeäkään. Mistään ei jäänyt jälkeäkään.

Olisi levitettävä matot. Ne on tuotu pesulasta ja odottavat rappukäytävässä. Pesulan omistaja on jostain päin nepalia. Hän on varsin avoin ihminen ja minä hyvä kuuntelija. Hänellä on yllättävän paljon huolia. Mies auttaa minua aina kantamaan mattosäkit autoon. Vaatteet saan vietyä itse.

Pesulan edessä istuu laitapuolen mies nurmikolla ja sopertaa. Nurmikko on märkä. Viereisen saunan saunojat ovat vilvoittelemassa pyyhkeet päällä puolialastomana ja olutpullot käsissä. Kaksi naista katsoo suoraan minuun, luultavasti siksi, että mitään muuta ei ole katseltavana.

Heittäydyn hyväntuuliseksi ja puhun säästä. Silmät polttavat selkääni kuin happo. Ne risteilevät kehollani kuin vihreät säteet. Pesulan omistajan kasvoille räjähtää sisälmyksiäni, kun vatsani repeää, roiskahtaa auki. Hänen silmänsä ovat verestä ja hämmästyksestä selällään. Polveni notkahtavat. Herään säähän. Se on haurasta tihkua. On omituisen lämmin. Puut ovat lähes alastomia ja puhuvat. Kuulen niiden äänen. Saamme matot autoon ja lähden liikkeelle vilkaisematta taakseni.

Kotimatkasta tuli pitkä. Ensin ajoin sitä kohti, mutta sen jälkeen ajoin siitä ohi. Jankutin moottoritiellä nimeäni kuin mantraa. En tiennyt, mikä moottoritie se oli. Ajoin illassa musiikki väännettynä täysille ja kuvaruutu tuulilasissa väpättäen. Ajoin lujaa ja ajoin kuin hullu. Perävalot välähtelivät edessäni ja katosivat viereltäni.

Auto pomppi ja pysähtyi keskelle hämärää metsää. Tie oli pienentynyt ja kaventunut hetki hetkeltä, kunnes vain yksi haara oli enää jäljellä, ja sekin kuihtunut olemattomiin. Metsäautotie päättyi tuskin havaittavaan luuppiin, ympyrään tai sellaiseen, josta pääsi vain sen kiertämällä takaisin paluutielle. Eteenpäin ei päässyt.

Tämä oli päätepysäkki, ajattelin. Sammutin auton. Hämärä syöksähti tajuntaani susilaumana. Kuuset nousivat kylmästä maasta ylös taivaisiin kuin pimeän hovissa sen tanssijat. Kaukana oksistojen kätköissä kimmelsi pieni lampi tai järvi.
Maasto oli kaikkialla sammalpeitteistä ja kivikkoista, hankalaa kulkea.

Avasin oven ja päästin viileän metsäilman sisään keuhkoihini. Kuusen ja havujen, kosteuden tuoksu huumasi minut. Nousin autosta ja oioin jäseniäni, selkääni. Kengät upposivat pehmeään maahan, joten riisuin ne ja heitin parin takaisin autoon. Avasin hiukseni. Vapauden tunne sai otteen niskastani, riisui pois takkini ja ripusti sen auton peiliin. Kiersin sitä karkuun, mutta se saavutti minut ja kaatoi konepellille selälleen.

Konepelti oli lähes kuuma, kun se napitti minua auki, kiskoi minua ja työnsi kasvonsa reisieni väliin. Huusin yössä kuin eläin, kuin jonkin sortin peto tai elukka, jota oli haavoitettu niin kammottavalla tavalla, että sen ulina pimeydessä repi irti aluskasvillisuutta maasta ja paiskoi sitä kaikkialle ympärilleen. Multa pölisi ja tömisi teutaroinnin ollessa huipussaan.

Ja kun hengitykseni pysähtyi aloilleen ja olin juuri kiipeämässä kohti tähtiä, niin taivas syttyi palamaan ylläni. Se loimosi kuin revontulet loimoavat ja lumoavat korkealla jossain vihreänä, salaman nopeana utuna, lähes avaruudessa. Se nai minut tainnoksiin, hulluuden rajamaille ja yli, eikä palauttanut minua enää koskaan kotiin. Minä läksin siltä konepelliltä kuin raketti.


(Naurua)

0

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taasko se show alkaa

        Koo osottaa taas mieltään
        Ikävä
        27
        1888
      2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

        Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        119
        1858
      3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

        Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
        Ikävä
        23
        1838
      4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

        Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
        Perussuomalaiset
        85
        1620
      5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

        Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
        Perussuomalaiset
        60
        1442
      6. Sakarjan kirjan 6. luku

        Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
        Profetiat
        20
        1256
      7. Elia tulee vielä

        Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
        Helluntailaisuus
        37
        1153
      8. Avaa sydämesi mulle

        ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
        Ikävä
        38
        1150
      9. Söpö lutunen oot

        Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
        Ikävä
        11
        1148
      10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        10
        1127
      Aihe