ovatko kaikki samaa sukunimeä kantavat sukua toisilleen?

Suvusta kiinnostunut

Onko siis mahdollista, että kun minun äitini oma sukunimi, joka ei ole hänellä enää käytössä ja tätä sukunimeä kantaa 59 ihmistä. Voivatko he olla edes hyvin kaukaista sukua minulle. Isäni sukunimeä kantaa taas noin 60 000 ihmistä. Voisivatko he olla minulle jonkinlaista todella kaukaista sukua, jos ei oteta huomioon, että osa ihmisistä olisi saanut kyseisen sukunimen avioliiton kautta.

18

4538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+6

      "ovatko kaikki samaa sukunimeä kantavat sukua toisilleen? "

      Eivät ole välttämättä sukua keskenään.

      Äitisi sukunimi ON harvinainen ja tosiaan mahdollista, että ovat kaukaista sukua Sinulle.

      Virtasia on monta ERI sukua, Mäkisiä, Niemisiä, Mäkelöitä jne. samoin

      Yleisimmät sukunimet 3.11.2014
      Sukunimi Miehet Naiset Yhteensä

      Korhonen 11861 11501 23362
      Virtanen 11992 11102 23094
      Mäkinen 10618 10450 21068
      Nieminen 10680 10333 21013
      Mäkelä 9881 9680 19561
      Hämäläinen 9680 9487 19167
      Laine 9339 9450 18789
      Heikkinen 9075 8902 17977
      Koskinen 8971 8823 17794
      Järvinen 8480 8381 16861

    • utelias Korhonen

      Kuinka monta sukuhaaraa
      on

      Korhonen

      nimisillä ?

      • sitroen.

        Jospa tutkisit ihan itse kun se sinua kiinnostaa?
        Jokainenhan tutkii mitä itse haluaa.


      • utelias Korhonen
        sitroen. kirjoitti:

        Jospa tutkisit ihan itse kun se sinua kiinnostaa?
        Jokainenhan tutkii mitä itse haluaa.

        no juurihan tuolla yhdellä keskustelupalstalla miettivät mistä se
        Korhonen
        oikein on saanut alkunsa ja milloin on Suomeen putkahtanut niitä alkuperäisiä,
        vai onko sittenkin niin, että ovat paluumuuttajia
        ties minne.
        Voivoivoi,
        ja minulla kun sattuu sukunimenä olemaan

        Korhonen

        ota näistä nyt selvää sitten.
        Huoh !


      • utelias Korhonen
        utelias Korhonen kirjoitti:

        no juurihan tuolla yhdellä keskustelupalstalla miettivät mistä se
        Korhonen
        oikein on saanut alkunsa ja milloin on Suomeen putkahtanut niitä alkuperäisiä,
        vai onko sittenkin niin, että ovat paluumuuttajia
        ties minne.
        Voivoivoi,
        ja minulla kun sattuu sukunimenä olemaan

        Korhonen

        ota näistä nyt selvää sitten.
        Huoh !

        ...... niin ja tuolla on aloittamani ketju

        Korhonen vai Corhois

        missä olen pähkäillyt omia sukujuuriani,
        eikä selvyyttä ole minulla vieläkään, että mihin sukuhaaraan minä kuulun,
        ja ihan siellä 1700- ja 1800-luvulla vilisee Korhosia etelä-Savossa.
        Ovat vilistelleet siihen malliin, että Korhola talojakin on pilvinpimein,
        eikä niissä sitten kuitenkaan kaikissa majaile Korhosia,
        ainakaan isäntiä, sukua kyllä. On vävyjä ja tyttäriä ja renkejä ja renginkumminkaimoja.

        Ehkä sittenkin kuulun niihin Cårhoiss ???


    • Sukututkija

      Ei se nimi tee kenestäkään sukulaista, eikä "väärä" nimi tee vähemmän sukulaiseksi.

      Miettikääpä nyt läpi omat lähisukulaisenne, kuinka monen kohdalla nimi kertoo jotain sukulaisuudestanne.

      Kun puhutaan 1800-luvusta ja sitä vanhemmista ajoista, voi varsinkin länsisuomessa olla samalla "suku"nimellä jo mukana kaikenlaista talossa asunutta väkeä.

      Itse tutkiessani olen huomannut, että ennen myös uusioperheet olivat yleisiä. Kun puoliso kuoli, otettiin uusi.

      Sukulaisuudet ovat valtava verkosto. Rodunjalostajat erikseen, mutta onneksi ihmisistä ei voida puhua "sukulinjoista", vaan useinmiten linjat risteytyvät jossain kohtaa jotenkin. Sukua pitää tutkia henkilö ja elämä kerrallaan!

      • Kuappinen

        Ainakin meitä Kauppisia on viidessä sukuhaarassa, kaikki keskenään jotenkin sukua ja kuulun yhteen sukuhaaraan. Tietenkin on myös muitakin muttei sukua.


      • utelias Korhonen

        " Sukua pitää tutkia henkilö ja elämä kerrallaan! "

        Varmaankin totta, että henkilö kerrallaan. No minähän lähdin sitten tutkimaan isäni sukua, mutta
        mihin labyrinttiin olenkaan sotkeutunut! Hyviä puolia tässä "tutkimuksessani" on näiden muutamien kuukausien ajan ollut, että nyt olen jokseenkin tajunnut sen maiseman ja elämäntyylin, jossa isäni puoleinen suku on arkeaan viettänyt.
        Mutta kun miettii esim. 1700-luvun asumista, niin eipä se sitten oikein kaksista ole ollut. Se tässä eniten ihmetyttää, että edelleen on samaa sukua samoilla paikoilla. Eli muutamassa sadassa vuodessa melko tasaista taaperrusta.
        Siltikin olisin iloinen, jos löytyisi ne sukuhaarat, sillä miksi sukuja tutkitaan niin innokkaasti ellei oikeasti olisi halu kuulua johonkin yhteiseen sukulinjaan ?
        Minä ainakin haluaisin tietää sen oikean linjan, johon oikeasti kuulun !


      • Karjalan linja
        utelias Korhonen kirjoitti:

        " Sukua pitää tutkia henkilö ja elämä kerrallaan! "

        Varmaankin totta, että henkilö kerrallaan. No minähän lähdin sitten tutkimaan isäni sukua, mutta
        mihin labyrinttiin olenkaan sotkeutunut! Hyviä puolia tässä "tutkimuksessani" on näiden muutamien kuukausien ajan ollut, että nyt olen jokseenkin tajunnut sen maiseman ja elämäntyylin, jossa isäni puoleinen suku on arkeaan viettänyt.
        Mutta kun miettii esim. 1700-luvun asumista, niin eipä se sitten oikein kaksista ole ollut. Se tässä eniten ihmetyttää, että edelleen on samaa sukua samoilla paikoilla. Eli muutamassa sadassa vuodessa melko tasaista taaperrusta.
        Siltikin olisin iloinen, jos löytyisi ne sukuhaarat, sillä miksi sukuja tutkitaan niin innokkaasti ellei oikeasti olisi halu kuulua johonkin yhteiseen sukulinjaan ?
        Minä ainakin haluaisin tietää sen oikean linjan, johon oikeasti kuulun !

        Korhonen on pitkän linjan laaja suku.
        Siksi on katsottava myös kirkonkirjojen takaa.

        Lainaus allaolevan linkin keskustelusta. 04 Elo 2014 12:28 kirjoitettu:
        "Aiempien arvioiden mukaan Sotkamon ja Rautalammin linjojen laskennalllinen esi-isä on elänyt joskus 1200-luvulla, tämä sama herra olisi siis ilmeisesti myös Nilsiän linjan seniori. Hänet on jopa mahdollisesti mainittu 1100-1200-luvulle ajoitetussa, suolakauppaa käsittelevässä tuohikirjeessä Staraja Russasta."

        Keskustelua alas: "Korhonen-sukunimi on siis ainakin 600-700 vuotta vanha :)"

        http://muinainensuomi.foorumimme.com/viewtopic.php?f=10&t=22&start=740

        Tässä on kolmella rivillä Korhonen. Välissä on paljon muita sukunimiä.
        Samaa isälinjaa ovat alle tuhannen vuoden takaa.
        SNP mutaatio Z1941 osoittaa että ovat karjalaisia, ei savolaisia.

        https://www.familytreedna.com/public/N-Z1936/default.aspx?section=yresults

        Oman tarkennuksen hinta on noin 240 €, tai tarkempi 111 markkeria 320 €.
        https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background


      • utelias Korhonen
        Karjalan linja kirjoitti:

        Korhonen on pitkän linjan laaja suku.
        Siksi on katsottava myös kirkonkirjojen takaa.

        Lainaus allaolevan linkin keskustelusta. 04 Elo 2014 12:28 kirjoitettu:
        "Aiempien arvioiden mukaan Sotkamon ja Rautalammin linjojen laskennalllinen esi-isä on elänyt joskus 1200-luvulla, tämä sama herra olisi siis ilmeisesti myös Nilsiän linjan seniori. Hänet on jopa mahdollisesti mainittu 1100-1200-luvulle ajoitetussa, suolakauppaa käsittelevässä tuohikirjeessä Staraja Russasta."

        Keskustelua alas: "Korhonen-sukunimi on siis ainakin 600-700 vuotta vanha :)"

        http://muinainensuomi.foorumimme.com/viewtopic.php?f=10&t=22&start=740

        Tässä on kolmella rivillä Korhonen. Välissä on paljon muita sukunimiä.
        Samaa isälinjaa ovat alle tuhannen vuoden takaa.
        SNP mutaatio Z1941 osoittaa että ovat karjalaisia, ei savolaisia.

        https://www.familytreedna.com/public/N-Z1936/default.aspx?section=yresults

        Oman tarkennuksen hinta on noin 240 €, tai tarkempi 111 markkeria 320 €.
        https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background

        hohhoijaa............... juu, nilsiäläiset saattavat hyvinkin olla karjalaista,
        mutta
        otavalaiset ovat kyllä savolaista !


      • Ovatkohan?
        utelias Korhonen kirjoitti:

        hohhoijaa............... juu, nilsiäläiset saattavat hyvinkin olla karjalaista,
        mutta
        otavalaiset ovat kyllä savolaista !

        Seutukuntaisuus voidaan varmistaa, savolainen vai karjalainen.
        "Sukupuusta" löytyy Suomen miesten enemmistölle paikkansa:

        http://www.kolumbus.fi/geodun/SNP-N-TREE.jpg

        Karjalaisten haara nykyvaiheessan:
        http://www.yfull.com/tree/N-Z1941/

        Ylimmän linkin puun kuva löytyy allaolevan linkin, sivun 40, alimmasta.
        Saman alapuolisen sivuja eteenpäin, sivulle 43, alin on Z1941-linkki.
        http://muinainensuomi.foorumimme.com/viewtopic.php?f=10&t=240&start=780


    • ffhvohvohoh

      Olen Länsi-Suomessa useisiin perheisiin jotka ovat ottaneet nimekseen Korhosen, alkuperä yl.talonnimi Korhola tai Karhula tms

    • Sukuhutkija

      Spekuloidahan voi ihan mitä haluaa, mutta vain tutkimalla asia selviää jos on selvitäkseen. Muitten tutkimuksia kun tarkastaa, niin tuskin löytää yhtään virheetöntä tutkimusta. Tahtoo aina saada nopeasti valmista ja varmistukset jää tekemättä. Sitten valmiiksi painetusta kirjasta toinen tarkistaa ja löytää virheitä virheitten perään. Omistaankin joskus. Nettijulkaisut ovat melkein kaikki täyttä skeidaa eikä niitten tekijöihin saa yhteyttä korjausta varten.

    • SUKUnimi

      Ovat tietenkin,

    • totta_tulevaisuudessa

      Kun joskus kaikki ihmiset saadaan kirjattua samaan tietokantaan, oikeisiin lokeroihinsa, kaikki on mahdollista. Nähtäisiin nontako eri Virtassukua on olemassa, eli sukunimen perässä olisi järjestysnumero. Järjestelmä olisi kerralla valmis, kun enää ei voi ottaa jo olevaa sukunimeä itselleen. Olisi hienoa ja helppoa kun sukunimen järjestysnumerosta heti näkisi sukulaisuuden :)

      • voi.voi

        Voi olla sukua monellekin Virtanen-suvulle eri linjoja pitkin.


    • Aivo

      Aivo

      Ovat tietenkin

    • Pekka-nen

      Onnistuin seuraamaan omaa isänpuoleista sukuhaaraa Itä-Suomesta suunnilleen 1500-luvun puoliväliin. Sen sijaan samaa sukunimeä samoihin aikoihin kantaviin ihmisiin Länsi-Suomessa en onnistunut löytämään linkkiä. Mahdollisuuksien rajoissa on esi-isän saapuminen Savonmaalle Länsi-Suomestakin, mutta yhtä mahdollista on saman sukunimen kehittyminen useammassa paikassa samanaikaisesti ilman todellista sukukontaktia.

      1500-luvulle tultaessa nimet sukunimet syntyivät etunimistä. Jakob - Kauppi - Kauppinen, Anders - Antti -Antikainen, Karl - Kalle - Kallinen, Mikael - Mikko -Mikkonen.

      Alun perin -nen-pääte viittasi edellisen nimenkantajan poikaan, ja koska samaa etunimeä esiintyi paljon, oli luontainen sukunimikehitys mahdollista eri paikoissa samanaikaisesti enemmän kuin todennäköistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1217
    Aihe