KIVA-koulun henki

Todella KIVAAA

Kiva-koulu on nyt päivän sana mutta koskeeko se myös koulun henkilökuntaa eli sulkeeko se pois työpaikkakiusaamisen. Lapsien väliseen kiusaamiseen puututaan (jos puututaan) mutta miten aikuisten tilanne??!! Muhiiko kouluissa työpaikkakiusaamisen mätäpaise?

3

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siunatuksi lopuksi

      Nykyinen pieni kouluni voisi olla todellinen opettajan "paratiisi". Mutta sitä se ei ole ainakaan minulle. Toisaalta nyt näen pienoiskokoisessa konkreettisesti monet ilmiöt, joita olen vain osannut epäillä olevan olemassa n. 35-vuotisen urani aikana.

      Luulisi, että tekijät olisi nyt vihdoinkin helppo saada kiinni. Kaikki on niin ilmiselvää. Ja TV:n kiusaamista käsittelevien ohjelmien jälkeen on itselleni päivänselvää, että tämä pitäisi tehdä: Entiset kiusatut oppilaat haluavat (vuosikausien terapian jälkeen), että kiusaamisen olemassaolo edes myönnettäisiin. Lisäksi he ihmettelevät, mikseivät ns. normaalit (vältän sanaa "hyvä") opettajat puuttuneet asioihin, vaikka varmasti tiesivät.

      Miten sinä erotat kiusaamisen koskien oppilaita tai opettajia? Valitettavasti sekä että olemme välikappaleita jossain järjettömässä pelissä. Se on niin iso asia, että sitä ei voi mitenkään yksi ihminen hallita. Ja nyt ymmärrän, mistä nuo kouluampumisetkin saavat vauhtia ...

      Hulluksi tulisi, jos enempiä ajattelisi. Tai siis itsensä vain problematisoisi ja medikalisoisi. Toisaalta, kun eläkeikä häämöttää, niin mitäpä väliä. Ihmettelen, että joku sentään on huolinut mut töihin - ja täällä olen ehdoitta.

      Aina luettelemme niitä oppilaan toivottuja ominaisuuksia. Mitenkäs opettajat? Ja millaisia ei ainakaan saisi olla? Tai millaisiksi ei saisi tulla, jos on haastattelussa onnistunut hämäämään? (Aika moni varmaan syyttää pomoa tai kollegaa henk.koht. kehityksestään tai kehittymättömyydestään, vaikka pitäisi olla itse erityisasiantuntija ...)

      Isäni aina sanoi iltaisin, että siunaa jo ittes. Nyt ymmärrän senkin.

    • todella KIVAAA

      En yhtään ihmettele sitä, miksi tähän aiheeseen on tullut niin vähän kommentteja. Tästä ei haluta puhua tai sitten ongelmaa ei haluta tunnustaa. Joskus järjestetään työnohjausta mutta niissä palavereissa puhutaan aivan asian vierestä. Vatvotaan ongelmia jotka ei edes kuulu työnohjauksen piiriin. Ei ehkä uskalleta nostaa työpaikan tulehtunutta ilmapiiriä esille...pelätään, että tilanteet menee vielä enemmän solmuun - kostetaan.

    • Entinen ope

      Ainakin oma kokemukseni koulumaailmasta on, että henkilökunnan kesken kiusataan enemmän kuin missään muussa kokemassani työpaikassa. Opettaja on opettajalle susi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3972
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      191
      2840
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1726
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1684
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1468
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1347
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1273
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      93
      1264
    9. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1206
    10. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      65
      1204
    Aihe