Kiva-koulu on nyt päivän sana mutta koskeeko se myös koulun henkilökuntaa eli sulkeeko se pois työpaikkakiusaamisen. Lapsien väliseen kiusaamiseen puututaan (jos puututaan) mutta miten aikuisten tilanne??!! Muhiiko kouluissa työpaikkakiusaamisen mätäpaise?
KIVA-koulun henki
3
175
Vastaukset
- Siunatuksi lopuksi
Nykyinen pieni kouluni voisi olla todellinen opettajan "paratiisi". Mutta sitä se ei ole ainakaan minulle. Toisaalta nyt näen pienoiskokoisessa konkreettisesti monet ilmiöt, joita olen vain osannut epäillä olevan olemassa n. 35-vuotisen urani aikana.
Luulisi, että tekijät olisi nyt vihdoinkin helppo saada kiinni. Kaikki on niin ilmiselvää. Ja TV:n kiusaamista käsittelevien ohjelmien jälkeen on itselleni päivänselvää, että tämä pitäisi tehdä: Entiset kiusatut oppilaat haluavat (vuosikausien terapian jälkeen), että kiusaamisen olemassaolo edes myönnettäisiin. Lisäksi he ihmettelevät, mikseivät ns. normaalit (vältän sanaa "hyvä") opettajat puuttuneet asioihin, vaikka varmasti tiesivät.
Miten sinä erotat kiusaamisen koskien oppilaita tai opettajia? Valitettavasti sekä että olemme välikappaleita jossain järjettömässä pelissä. Se on niin iso asia, että sitä ei voi mitenkään yksi ihminen hallita. Ja nyt ymmärrän, mistä nuo kouluampumisetkin saavat vauhtia ...
Hulluksi tulisi, jos enempiä ajattelisi. Tai siis itsensä vain problematisoisi ja medikalisoisi. Toisaalta, kun eläkeikä häämöttää, niin mitäpä väliä. Ihmettelen, että joku sentään on huolinut mut töihin - ja täällä olen ehdoitta.
Aina luettelemme niitä oppilaan toivottuja ominaisuuksia. Mitenkäs opettajat? Ja millaisia ei ainakaan saisi olla? Tai millaisiksi ei saisi tulla, jos on haastattelussa onnistunut hämäämään? (Aika moni varmaan syyttää pomoa tai kollegaa henk.koht. kehityksestään tai kehittymättömyydestään, vaikka pitäisi olla itse erityisasiantuntija ...)
Isäni aina sanoi iltaisin, että siunaa jo ittes. Nyt ymmärrän senkin. - todella KIVAAA
En yhtään ihmettele sitä, miksi tähän aiheeseen on tullut niin vähän kommentteja. Tästä ei haluta puhua tai sitten ongelmaa ei haluta tunnustaa. Joskus järjestetään työnohjausta mutta niissä palavereissa puhutaan aivan asian vierestä. Vatvotaan ongelmia jotka ei edes kuulu työnohjauksen piiriin. Ei ehkä uskalleta nostaa työpaikan tulehtunutta ilmapiiriä esille...pelätään, että tilanteet menee vielä enemmän solmuun - kostetaan.
- Entinen ope
Ainakin oma kokemukseni koulumaailmasta on, että henkilökunnan kesken kiusataan enemmän kuin missään muussa kokemassani työpaikassa. Opettaja on opettajalle susi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1026343Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d25174455Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras242993Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1311204- 431131
Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.103846Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi49842Mitä olisitte sanonut hänelle?
Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään50824Sinulle tiedoksi
Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si26761- 43748