Omatalo-huh huh!

oops

Ostinpa Omatalon talopaketin ja tietysti Keskon luotettavalta talomyyjältä. Rehellisesti tunnustaen kyllä poikaa vietiin kuin pässiä narussa. Näin jälkeenpäin on eräänkin kerran harmittanut tämä ostopäätös. Talo on väsätty luultavasti markkinoiden halvimmista tarvikkeista, elementtien liitoskohdat ovat enemmän tai vähemmän miten sattuu. Tasoitettavaa on riittänyt ja lisäksi oikein pelottaa talven tulo. Tuskinpa tarvitsee paljoa ilmanvaihtokonetta käyttää, taitaa olla ihan painovoimainen ilmanvaihto kaupantekijäisiksi. Jos vielä joskus saan tämän paperitalon myytyä, en taatusti pyydä edes tarjousta ko. talopaketeista. Jos Omatalo on mukamas laadukas tuote, niin silloin Ladankin täytyy olla luxus-auto!

47

35855

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjätekijä

... oletko tosiaan?
      (jos olisit ostanut huonon auton?)
      Etkö lukenut näitä palstoja ennen talokauppaasi?
      Eikö Sinulla ollut pääsuunnittelijaa palkattuna ennen ostoksia, kysyitkö rakennusvalvonnasta mitään?
      Rautakauppa ei ole rakentajan ystävä vaan vihollinen! Ja K-rauta pahimmasta päästä!
      (Kesko jakoi isot osingot juuri!)
      Yksityinen yrittäjä = huijari

Joo, mutta rahvas tykkää näistä kiiltokuvista ... eli talokirjoista ja varsinkin tämän firman, onhan se äänestetty "messuvoittajaksi" moneen kertaan ... kun on niihin jo pienestä pitäen tottunut, satukirjoja katsellessaan.

• Jappi

Nyt mun täytyy antaa palauteta. Palstoilla ei ole mitään väliä, eikä suunnittelijalla. Tästä tulevasta kohteessta, ja varmaan monesta muistakin. Millä perusteella, kerrot "varmaa" tietoa. Toimittajan laadusta, hinnoittelusta, pystytyksestä, ja- yksityis-yritteliäisyydestä. Kerroppa se. Käytännön kokemus, samoilla neliöillä, samalla valmiusasteella, hinta-ero n.2-3000€. Muuten ei eroa. Ps, Lukuunottamatta yhtä nimeltä mainitsematonta toimittajaa.

• puutalo

Mihinpäin suomea rakensit?

• oops

Keskiseen Suomeen tuli kasattua ko.luomus. Mitä muuten tuohon rakennusvalvontaan tulee, niin olen sitä mieltä ettei heidänkään ammattitaito kovin korkealla tasolla ole. Meidän talo meinattiin väen väkisin laitattaa kuoppaan, kunnes tämä arvonsa tunteva,ettenkö sanoisi turvenuija, sai ahaa elämyksen:"Ehkä on kuitenkin parempi, että vesi valuu talosta poispäin"! Ilmeisesti hän alkuun kuvitteli minun rakentavan uima-allasta.

• rakennekatselmus
        oops kirjoitti:

Keskiseen Suomeen tuli kasattua ko.luomus. Mitä muuten tuohon rakennusvalvontaan tulee, niin olen sitä mieltä ettei heidänkään ammattitaito kovin korkealla tasolla ole. Meidän talo meinattiin väen väkisin laitattaa kuoppaan, kunnes tämä arvonsa tunteva,ettenkö sanoisi turvenuija, sai ahaa elämyksen:"Ehkä on kuitenkin parempi, että vesi valuu talosta poispäin"! Ilmeisesti hän alkuun kuvitteli minun rakentavan uima-allasta.

tehtiin 100metrin päässä rakentelevan naapurin tontilla, eikä kunn(o/a)n rakennusmestari edes tajunnut käyneensä väärässä talossa. se siitä ammattitaidosta.

• Olli

Meille tuli kanssa omatalo, ja elementtiasennuksessa oli ongelmia. Saumat heitti sekä pystysuoruudessa että vaakamitoissa oli porrastuksia. Kittausta oli ihan tarpeeksi.
      Kattotuolit meni toiseltapuolelta 2 cm yli kun elementit oli niin vinossa, koolauksella piti kikkailla että saatiin edes ulkoverhous hyvännäköiseksi.

• -mika-

Meilläkin on omatalo pystyssä Oulussa, ei minkäänlaisia ongelmia. Taitaa olla pystyttäjistä kiinni jos seiniä ei saada suoraan. Pystytimpäs itse niin sain laittaa seinät suoraan!!

• Halvalla laatua ??

Pystyttipä sen kuka tahansa, ei se siitä paremmaksi muutu.

• Jaana
        Halvalla laatua ?? kirjoitti:

Pystyttipä sen kuka tahansa, ei se siitä paremmaksi muutu.

Kyseisestä Omatalosta? Mielelläni ottaisin vastaan, koska olemme jo melkein lyöneet kaupat lukkoon K-raudan kanssa...

• Reijo
        Jaana kirjoitti:

Kyseisestä Omatalosta? Mielelläni ottaisin vastaan, koska olemme jo melkein lyöneet kaupat lukkoon K-raudan kanssa...

Oletteko ottaneet huomioon seuraavat asiat:

Ikkunat on sisempänä kuin seinäpinta
        Listoituksessa tulee lisähintaa, kun L-lista pitää hankkia.

Ikkunoiden ja nurkkien kipsilevykaistoja asentajat eivät asenna.

Päätykolmion ikkunoita 1-taso, ei tule vakiona.
        Räystään aluslautoja ei asenneta vakiona.
        Pilareiden säätöjalkoja ei tule, vaan hankitte ne itse.
        Detaljit on vaillinaiset.
        Ikkunoiden ja ovien vesipeltejä ei tule.
        Yläkerta taloissa höyrynsulkumuovi menee välipohjapalkkien läpi, joten sen tiivistäminen on mahdotonta. Ilmavuotoja on varmasti.
        Taitepellit puuttuu.

Asennuksissa on ollut ongelmia, arpapeliä saako hyvän pystytysporukan.

K-rauta ottaa katetta aivan liikaa, tinkikää 5 % jo olemassa olevasta summasta, niin hinta alkaa olla kohdallaan.

Oletteko kilpailuttaneet muita talotehtaita?

• joni
        Reijo kirjoitti:

Yläkerta taloissa höyrynsulkumuovi menee välipohjapalkkien läpi, joten sen tiivistäminen on mahdotonta. Ilmavuotoja on varmasti.
        Taitepellit puuttuu.

K-rauta ottaa katetta aivan liikaa, tinkikää 5 % jo olemassa olevasta summasta, niin hinta alkaa olla kohdallaan.

Heittelitpä hienosti kommentteja, jotka kylläkin sopivat lähes kaikille valmistajille, ei yksin Omatalolle.
        Ei ne l-listat ikkunohin paljoa kokonaiskustannuksissa tee, onpa tehtaita, joilla ne ikkunat joudut ite asenteleenkin..
        Ikkunoiden vesipellit tuli ainakin mulle paketin mukana..

• mahtaa tehdä
        joni kirjoitti:

Heittelitpä hienosti kommentteja, jotka kylläkin sopivat lähes kaikille valmistajille, ei yksin Omatalolle.
        Ei ne l-listat ikkunohin paljoa kokonaiskustannuksissa tee, onpa tehtaita, joilla ne ikkunat joudut ite asenteleenkin..
        Ikkunoiden vesipellit tuli ainakin mulle paketin mukana..

sitten niin edullisen, vaikka välikäsiä on viellä enemmän - se on varmaan se laatu ;D

• Kva
        mahtaa tehdä kirjoitti:

sitten niin edullisen, vaikka välikäsiä on viellä enemmän - se on varmaan se laatu ;D

No ei noita omataloja ainakaan liian aktiivisesti mainosteta. Taitaa esimerkiksi Jukalla olla 10X mainosbudjetti Finndomoon verrattuna. Kun katselet esim hesaria, niin Jukan mainoksia löytyy vähän joka puolelta. Rakennusalan "objektiiviset" tarinalehdet ovat totaalisen täyteen Jukka-talojen mainoksia. Olisko tässä yksi selitys. Huom! oletteko huomanneet Rautian myymien "koti-talon" hintaeroja alkuperäisiin Jukka-taloihin. Oliko eroja?
        Omataloa ei esim. tunnista muusta kuin teipeistä ikkunassa. Mutta missä on yksi kastelli tai jukkis, niin siitä tietää koko kylä.

• Tyytyväinen asiakas
        Kva kirjoitti:

No ei noita omataloja ainakaan liian aktiivisesti mainosteta. Taitaa esimerkiksi Jukalla olla 10X mainosbudjetti Finndomoon verrattuna. Kun katselet esim hesaria, niin Jukan mainoksia löytyy vähän joka puolelta. Rakennusalan "objektiiviset" tarinalehdet ovat totaalisen täyteen Jukka-talojen mainoksia. Olisko tässä yksi selitys. Huom! oletteko huomanneet Rautian myymien "koti-talon" hintaeroja alkuperäisiin Jukka-taloihin. Oliko eroja?
        Omataloa ei esim. tunnista muusta kuin teipeistä ikkunassa. Mutta missä on yksi kastelli tai jukkis, niin siitä tietää koko kylä.

Meillä ei ole mitään ongelmia ollut tähän mennessä omatalo talopaketin kanssa. Omatalo edustaja hoiti pystytyksen 2 muun ammattimiehen kanssa. Kaikki seinät on suoria mitään ongelmia ei ollut pystytys vaiheessa. Kattotuolit on just kohdallaan eikä melkein.

Itse emme ole löytäneet mitään vikoja eikä rakennusalan ammattilaisetkaan joita on talollamme ollut töissä.

Suosittelen lämpimästi omataloa!!

tuntuu että haukkujia löytyy,jotka haukkuvat eri talopaketteja. yksi haukkuu jetta-taloa, toinen jukka-taloa ja kolmas kannustaloja jne.

Ainahan kannattaa tehtaalle ottaa heti yhteyttä tai edustajaan kun huomaa että joku vika on elementeissä tms.

• hyvin että vieläkin
        Tyytyväinen asiakas kirjoitti:

Meillä ei ole mitään ongelmia ollut tähän mennessä omatalo talopaketin kanssa. Omatalo edustaja hoiti pystytyksen 2 muun ammattimiehen kanssa. Kaikki seinät on suoria mitään ongelmia ei ollut pystytys vaiheessa. Kattotuolit on just kohdallaan eikä melkein.

Itse emme ole löytäneet mitään vikoja eikä rakennusalan ammattilaisetkaan joita on talollamme ollut töissä.

tuntuu että haukkujia löytyy,jotka haukkuvat eri talopaketteja. yksi haukkuu jetta-taloa, toinen jukka-taloa ja kolmas kannustaloja jne.

Ainahan kannattaa tehtaalle ottaa heti yhteyttä tai edustajaan kun huomaa että joku vika on elementeissä tms.

oikein itkettää - niin hienosti ja kohteliaasti kaikki toimivat, tavaraa oli riittävästi ja se oli huippulaadukasta. Jos jotain puuttui se toimitettiin vähän ennen kuin kerittiin asiasta huomauttaa. Siis tässä tälläinen "vakioteksti" tyytyväiseltä tosiasiakkaalta.

• Ehkä tuleva asiakas
        Tyytyväinen asiakas kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistä, pitäis vaan saada nuo kateelliset ja keskenkasvuiset poissa muuten asialliselta palstalta.
        Olen juuri itse talopakettia valitsemassa, ja kyllä aika laidasta laitaan kommenttia kuulee. Omatalo on edelleen vahvoilla listassani.

• Hessu H
        Ehkä tuleva asiakas kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistä, pitäis vaan saada nuo kateelliset ja keskenkasvuiset poissa muuten asialliselta palstalta.
        Olen juuri itse talopakettia valitsemassa, ja kyllä aika laidasta laitaan kommenttia kuulee. Omatalo on edelleen vahvoilla listassani.

Etkö osaa hyväksyä muuta kommenttia kuin kehumiset?
        Ota vain Omatalo, niin sitten näet kuinka hyvin asiat todellisuudessa on.
        Taitaa olla jo Omatalon myyjä aivopesseet sinut/teidät.
        Otan osaa.
        Negatiivinen kommenttikin voi olla hyvä, siitä voi ottaa selvää onko asia todella näin kuin joku väittää. Ja jos vaikka onkin, mitä asialle voisi tehdä että saisi sen asian paremmaksi.

• Ehkä tuleva asiakas
        Hessu H kirjoitti:

Etkö osaa hyväksyä muuta kommenttia kuin kehumiset?
        Ota vain Omatalo, niin sitten näet kuinka hyvin asiat todellisuudessa on.
        Taitaa olla jo Omatalon myyjä aivopesseet sinut/teidät.
        Otan osaa.
        Negatiivinen kommenttikin voi olla hyvä, siitä voi ottaa selvää onko asia todella näin kuin joku väittää. Ja jos vaikka onkin, mitä asialle voisi tehdä että saisi sen asian paremmaksi.

Kyllähän täällä on ollut molempia kommentteja, ja niitä tarvitaankin... Pysyttäis vain asiassa, niin molemmat kommentit ja ennenkaikkea kokemukset ovat tervetulleita. Mutta jos jätettäis asiattomuudet pois... En vielä ole myyjiä tavannut, joten eivät ole vielä aivopesseetkään... En uskokaan, etteikö ongelmia tulisi pakettien kanssa, mutta kyllä niitä taitaa olla kaikilla toimittajilla ajoittain ja ennenkaikkea yllätyksiä toimituksen sisällössä. Omatalossa vaikuttaa kuitenkin olevan aika hyvästi tavaraa hintaan nähden, mutta saattaa kyllä ajatus muuttua tarkemmin selvitellessä ja vertaillessa.

• puutalo

Kyllähän täällä on ollut molempia kommentteja, ja niitä tarvitaankin... Pysyttäis vain asiassa, niin molemmat kommentit ja ennenkaikkea kokemukset ovat tervetulleita. Mutta jos jätettäis asiattomuudet pois... En vielä ole myyjiä tavannut, joten eivät ole vielä aivopesseetkään... En uskokaan, etteikö ongelmia tulisi pakettien kanssa, mutta kyllä niitä taitaa olla kaikilla toimittajilla ajoittain ja ennenkaikkea yllätyksiä toimituksen sisällössä. Omatalossa vaikuttaa kuitenkin olevan aika hyvästi tavaraa hintaan nähden, mutta saattaa kyllä ajatus muuttua tarkemmin selvitellessä ja vertaillessa.

jos ostat omatalon, älä maksa laskuja ennen kun reklamaatiot on käsitelty loppuun. muuten loppuu talomyyjän ja tehtaan kiinnostus korjata virheet. jos ja KUN virheitä löytyy.

• Iisakki

Jos valinta kallistuu Omataloon, ole tarkkana asennus vaiheessa. Asentajat saattavat helposti "säätää" elementtejä saumavilloilla. Ole tarkkana varsinkin alajuoksun saumavillan paikalla pysymisestä, saattaa käydä nimittäin helposti niin, että muutenkin jo kylmä lattiaraja on entistäkin kylmempi. Ongelma ei ole suuri, käytetään vaan talvella paksumpia villasukkia.

Höyrynsulkumuovin limitys elem. saumoissa on myös aika arka paikka, käytännössä niitä ei limitetä vaan käännetään vastakkain sauman kohdalla, jos se on määräysten mukaisesti riittävä limitys niin se sitä sitten on, mun mielestä se ei ole.

Omatalo voi olla ihan hyväkin vaihtoehto kunhan vain asennus onnistuu hyvin, sama pätee tietysti myös muihinkin merkkeihin

Onnea rakennusprojektiin, sitä tarvitaan...

• The Reiska
        Reijo kirjoitti:

Taitepellit puuttuu.

Minä ostin ja itse pystytin omatalon kesällä -03 ja elementit on suorassa... kyllähän paska asennusporukka saa kämmättyä ihan minkä vaan pystytyksen ja mitä nurkka(kipsi)kaistoihin tulee, niin onhan se aina sovittavissa mitä porukka asentaa ja mitä ei...
        Ikkunat ovat tosiaan syvemmällä kuin sisäseinän pinta, mutta mukaan tulee ikkunan sisäkarmin listat ja niiden kylkeen tulee varsinaiset listat. Omatalossa lienee 2cm paksummat seinät kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä.
        Itse olen omataloon ihan tyytyväinen... sitä en tiedä onko se parempi vai huonompi kuin muut, koska ei ole kokemusta muista.

• toisinpäin
        The Reiska kirjoitti:

Minä ostin ja itse pystytin omatalon kesällä -03 ja elementit on suorassa... kyllähän paska asennusporukka saa kämmättyä ihan minkä vaan pystytyksen ja mitä nurkka(kipsi)kaistoihin tulee, niin onhan se aina sovittavissa mitä porukka asentaa ja mitä ei...
        Ikkunat ovat tosiaan syvemmällä kuin sisäseinän pinta, mutta mukaan tulee ikkunan sisäkarmin listat ja niiden kylkeen tulee varsinaiset listat. Omatalossa lienee 2cm paksummat seinät kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä.
        Itse olen omataloon ihan tyytyväinen... sitä en tiedä onko se parempi vai huonompi kuin muut, koska ei ole kokemusta muista.

"Omatalossa lienee 2cm paksummat seinät kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä"

Tai ehkä näin:
        "Omatalossa lienee 2cm ohuemmat ikkunat kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä".

Olisiko jopa jokunen lasikin vähemmän?

• eikä kehu.
        hyvin että vieläkin kirjoitti:

oikein itkettää - niin hienosti ja kohteliaasti kaikki toimivat, tavaraa oli riittävästi ja se oli huippulaadukasta. Jos jotain puuttui se toimitettiin vähän ennen kuin kerittiin asiasta huomauttaa. Siis tässä tälläinen "vakioteksti" tyytyväiseltä tosiasiakkaalta.

Siis esimerkki miten yleensä näillä palstailla menee "tyytyväisten asiakkaiden" kehutekstiraamit. Hieman yli-ampuva, mutta ei kyllä paljon.

• ken
        toisinpäin kirjoitti:

"Omatalossa lienee 2cm paksummat seinät kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä"

Tai ehkä näin:
        "Omatalossa lienee 2cm ohuemmat ikkunat kuin esim. jukassa ja tästä syystä ikkunat ovat syvemmällä".

Olisiko jopa jokunen lasikin vähemmän?

Tietääkseni suomessa ei vielä harrasteta 4 kerros laseja, tai joo olenhan saattanut tipahtaa kehityksen kelkasta...

Tietääkseni ikkunan paksuudella ei ole paljoa merkitystä mihinkään. Saksassa paljon käytettyjen muovipokaisten ikkunoiden U-arvot vastaavat suomessa käytettävien alumiini/puu pokien arvoja, vaikka muovipokat ovat noin 1/2 puupokan paksuudesta. Olen nähnyt myös suomessa muutamissa kohteissa muovi ikkunoita käytettävän. Tärkeintähän ikkunan kannalta on itse lasit, niiden paksuus, ilmaraot sekä käytetyt kalvot.

Itse omatalosta minulla ei ole pahaa sanottavaa, paketti muiden joukossa. Itse rakensin sellaisen (tai edelleen rakennan sisustaa), enkä ole katunut päätöstäni yhtään. Itse kun kasaa, saa sellaisen kun tulee. Eli taisi tulla liiankin tiivis, kun ei takka vetänyt ennen kuin avasi oven raolleen, asia kyllä korjaantuin kun asensin ilmanvaihdon toimintaan.

Paketin sisältö oli kattava ja toimitus täsmällinen. Elementit sain suoraan ilman ongelmia. Materiaalit ovat suomen sääoloja kestävät ja nykyisen rakennus tavan mukaiset, joten riittää minulle.

Jokaiselle paketille taitaa olla omat tyytyväiset ja tyytymättömät asiakkaat. Taitaa vaan yleensä olla että tyytymättömät asiakkaan ovat pystytytäneet talonsa turhan kiireisellä asennusporukalla. Jos täydellisen mielenrauhan haluaa, pitää pystyttää itse metritavarasta, eipähän voi muita syytellä.

• Seppo
        Reijo kirjoitti:

Taitepellit puuttuu.

Jos ottaisit hieman selvää omatalon toimitus sisällöstä ennenkin arvortelet esim. ei mitään L-listoja tarvita eikä vesipeltejä kaikki tulee pakettiin ,onko omatalon paketeista henk.kohtaista kokemusta!??

• Seppo
        Reijo kirjoitti:

Taitepellit puuttuu.

Miltä vuosituhannelta olet toimitussisältöä tarkastellut?
        Ikkunoiden vesipellit tulee paketin mukana näin meillä ja hyvin kävi paikalleen, kipsilevy kaistat kuului asennukseen ilman lisähintaa ,ikkunoiden L-listat tulee valmiina paketin mukana että se niistä lisä kustannuksista!!!

• Reijo
        Seppo kirjoitti:

Miltä vuosituhannelta olet toimitussisältöä tarkastellut?
        Ikkunoiden vesipellit tulee paketin mukana näin meillä ja hyvin kävi paikalleen, kipsilevy kaistat kuului asennukseen ilman lisähintaa ,ikkunoiden L-listat tulee valmiina paketin mukana että se niistä lisä kustannuksista!!!

Käy katsomassa Omatalon kotisivuilta, kohta asennusvaihtoehdot.

• ...

Plaaah...

• rakentaja vm.-90

rakensin v.90 omatalon paketin ja ostin sen k-raudasta. talossa ei ollut valittamista ja K-r
      myyjät osasivat asiansa. myin talon v. 00 ja
      kuntotarkastuksessa tuli täydet 10 pistettä.
      voihan laatu tietysti pudota 15 vuodessa mutta
      itse en voi omataloa haukkua

• Seija

Mikä oli syynä myyntiin?

• 1961 rakennetun

paritaloon Raksystemsin tekemää kuntokartoitusta, ja täytyypä todeta etten ollut pitkään aikaan lukenut yhtä joutavanpäiväistä paperinippua. Pelkkiä itsestään selvyyksiä ja epämääräisiä kannanottoja, eli annetaan lausuntoja niin laveasti ettei ainakaan jouduta mitenkään vastuuseen niistä. Turhaa sakkia ja turhia paperinippuja. Yleisesti ottaen pitää muutenkin todeta että aika moisia pettymyksiä ovat olleet tuon Raksystemsin puuhat kaikenkaikkiaan. Laskuttaa kyllä osaavat mutta siihen jääkin sitten ammattitaito ja osaaminen.

• tässä on
        1961 rakennetun kirjoitti:

paritaloon Raksystemsin tekemää kuntokartoitusta, ja täytyypä todeta etten ollut pitkään aikaan lukenut yhtä joutavanpäiväistä paperinippua. Pelkkiä itsestään selvyyksiä ja epämääräisiä kannanottoja, eli annetaan lausuntoja niin laveasti ettei ainakaan jouduta mitenkään vastuuseen niistä. Turhaa sakkia ja turhia paperinippuja. Yleisesti ottaen pitää muutenkin todeta että aika moisia pettymyksiä ovat olleet tuon Raksystemsin puuhat kaikenkaikkiaan. Laskuttaa kyllä osaavat mutta siihen jääkin sitten ammattitaito ja osaaminen.

että kuntotarkastuksen tekijällä on vastuu kirjoituksistaan, toisin kuin sinulla.
        Kyse on siitä, mitä tilataan. Jos haluat perinpohjaisen tutkimuksen, jossa rakenteita puretaan, saat sen.
        Rakenteita rikkomattomin menetelmin tapahtuva havaintoihin ja mittauksiin perustuva tarkastus on parempi kuin pelkkä rehellisen miehen sana.

• Nutipäiden firma
        1961 rakennetun kirjoitti:

Tarjosivat vakio-älväriin perustussuunnittelua ja vastaavan työnjohtajan palveluksia. Vastaavan palkkio n. 9.000 e ja aikaa tarjouksesta on kulunut 5-6 vuotta. Kyllä täytyy sanoa että Raksystemsissä asiantuntemus lepää.

Kuntokartoituksissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että tarkjastusraportti on vakiomuotoinen 15-sivuinen word-asiakirjapohja johon vaihdetaan asiakkaan nimi ja kirjoitetaan lyhyitä lisäyksiä sinne tänne. On joitakin vakavasti työhönsä suhtautuvia kuntokartoittajia, mutta enemmän on näitä joilla on raportti 80 % valmis kun saapuvat tontille.

• mitä tilaa

Tuttavani, pätevä kirvesmies antoi mulle ohjeen: jos haluat vaikeuksia, suosittelen talopakettia. Kaikenlaista säätöä ja epäkuranttia laatua tulee ilmenemään. Tottakai se on näin - ei kai kilpaillussa segmentissä yksi toimija myy huippulaatua samalla hinnalla kuin toinen kansanlaatua.
      Joka haluaa täydellisen varmuuden työn sujumisesta, kannattaa harkita pitkää tavaraa. Ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella jo kokeneet timpurit osaavat neuvoa kenttäsahurin, jolta saa täystoimituksen kun vaan toimittaa puutavarakuettelon.
      Monelle lienee yllätys, miten paljon talopaketin hinnan päälle saa laittaa rahaa palamaan ennenkuin kaikki on tehty. Paketti ei sinänsä säästä rahaa sanoo vankka ammattimies kymmenien vuosien kokemuksella. Tietty riippuu mitä tekee itse ja miten paljon työtä ostaa.
      Jos ja kun itse teen ok-talon, teen sen luultavasti siporexista tai vastaavanhintaisesta kiveen verrattavasta materiaalista. tsemppiä pakettien kanssa taisteleville.
      ..
      Olin itse 2001 syksyllä talkoissa kun talotehtaan asennusporukan apuna laitettiin autonosturilla paketti pystyyn. Talotehtaan aliurakoitsijat laittoivat pari kattotuolia väärinpäin kun kaikki ei ollut molemminpäin käypäsiä erkkerijutun takia, kävi niin, että moottorisahalla muotoilivat toista päätä, toivotaan että pysyy ylhäällä jatkossakin!

• Harrastelija

Vaikka olen tällainen harrastelija kirvesmies niin tekisin itse talon pitkästä tavarasta koska loppujen lopuksi se on paras vaihtoehto laatutietoiselle.

• koottuna

Ostimme Jeo-talon jo vuonna 1970. Se on edelleen suorassa, alkuperäiset ikkunat, mutta lisättynä kolmas lasi, alkuperäiset ovet. Ainoa asia, mihin on pitänyt puuttua, on takka, joka silloin rakennettiin suoraan katolle lämpiäväksi (harakat tykkäsivät) ja lämmöneristys, jota on lisätty kattoihin sisäpuolelle (ettei lumi putoa pakkasellakin katolta). Siihen aikaan öljy oli halpaa, eikä moisiin kiinnitetty huomiota.
        Kirvesmiehemme tekivät millimetrityötä pystyttäessään taloa, joten jälki on sen mukaista. Olemme tyytyväisinä asuneet talossa, eikä lämpölaskutkaan päätä huimaa. Työn tekijöistäkin varmaan paljon riippuu talon lämpimänä pysyminen, sillä halpoja olivat meidänkin talon rakennusaineet silloin, mutta silti on hyvä talo.

• amatööri

Heinäkuussa tuli Omatalon puolitoistakerroksinen paketti. Pystytysporukka oli osittain omasta takaa ja miehet täysin tuttuja. Hyvin tuli elementit pystyyn ja suoraan. Asiaa tietysti helpotti suora sokkeli, mikä on elementtirakentamisessakin tärkeää.

Toimituksesta oli valitettavasti jäänyt jokin puutavara kokonaan puuttumaan, mutta talomyyjän ja tehtaan edustajien kanssa asiasta sovittiin ja puutteet korvattiin tosi asiallisesti.

Höyrynsulkumuovin kuljettamista välipohjapalkkien läpi olen itsekin ihmetellyt. Kyllä sen tarkasti teippasin, mutta saa nähdä... Käsittääkseni kaikki muut talotoimittajat eivät edes yritä rakantaa puolitoistakerroksiseen taloon täysin yhtenäistä höyrynsulkua.

Niin ja vaikka K-rautakin otti omansa, oli Omatalo silti paketeista halvin, ainakin meidän tapauksessamme. Toivottavasti kaikki menee hyvin jatkossakin.

• timperimäs

itse olen ostanut omatalon ja asennus aloitettiin tänään (itse asennan) perslankut laitettu ja muutama elementti kerettiin laittaa(tuli pimeä) työkseni kasaan eri firman elementtitaloja jota valtaväestö pitää huippu elementtinä. omasta mielestä omatalon elementit vaikuttavat erittäin laadukkailta ja osa rakenteista huomattavasti paremmin toteutettu kuin tässä toisen firman paketissa varsinkin asennuksesta tulee oikeen tehtynä varmasti parempi. kirjoittelen lisää kun talo valmistuu. älkää ihmiset uskoko kaikkea negaa mitä luette omatalosta

• hapessa
        timperimäs kirjoitti:

itse olen ostanut omatalon ja asennus aloitettiin tänään (itse asennan) perslankut laitettu ja muutama elementti kerettiin laittaa(tuli pimeä) työkseni kasaan eri firman elementtitaloja jota valtaväestö pitää huippu elementtinä. omasta mielestä omatalon elementit vaikuttavat erittäin laadukkailta ja osa rakenteista huomattavasti paremmin toteutettu kuin tässä toisen firman paketissa varsinkin asennuksesta tulee oikeen tehtynä varmasti parempi. kirjoittelen lisää kun talo valmistuu. älkää ihmiset uskoko kaikkea negaa mitä luette omatalosta

kauppalehden mukaan toi Finndomo...

• timpermäs
        hapessa kirjoitti:

kauppalehden mukaan toi Finndomo...

nyt on elementit paikallaan eikä mitään ongelmia ollut! suosittelen kyllä katsotaan miten menee jatkossa,kirjottelenpas sittetaas lisää

• pikkuukko
        timpermäs kirjoitti:

nyt on elementit paikallaan eikä mitään ongelmia ollut! suosittelen kyllä katsotaan miten menee jatkossa,kirjottelenpas sittetaas lisää

itselläni on par aikaa omatalon paketti työn alla joka on toteutettu kytketty pienelementti systeemillä eli käytännöllisesti katsoen suurelementti, enkä minä ainakaan ole löytänyt muuta "pahaa" sanottavaa kuin sen että gyprocit on kiinnitetty nauloilla ( perseestä) ja ulkoseinien kojerasiat on todella vitusta saada paikoilleen ilman että höyrynsulku vahingoittuu koska se on sitä levyä vasten villan painamana kuin rumpukalvo joka repeää _todella_herkästi. yhden levyn olen jo joutunut vaihtamaan kun piti sitä H-S :kua korjata. rasioiden uupuminen oli tiedossa / tietoinen valinta kun kauppias sanoi että se H-S on "pussilla" seinän välissä johon on helppo uittaa putket. eipä ollut ei. mutta muuten olen aikalailla tyytyväinen, olen saanut sen minkä olen tilannut ja maksanut sekä puutavaran laatu on mielestäni hyvä / mitä on luvattukkin. pystytys tapahtui luvatussa 5 päivässä jota varmasti auttoi suora ja mitoissaan oleva betoni sokkeli. jos rakennan toisenkin talon se voisi olla omatalokin sillä erotuksella että vaatisin rasioinnit ulkoseiniin valmiiksi tehtaalta ja erikoisehtona levyjen kiinnitys ruuveilla. ihan knoppi tietona että 100 neliön taloon on mennyt jo 9 rullaa ja tulee menemään vielä se 10 :kin höyrynsulku teippiä (1 rulla 50mm X 25 m, à 11 € kpl) oli ne ylä- ja alapään H-S muovikaistaleet melko kärsineitä asennuksen jäljitä. ja vinkkinä että se alajuoksun ja ohjauspuun välinen rako kannattaa olla eristettynä urrella _ennen_kuin saa lämpöjä päälle pakkasilla, kerää meinaan ihan saatanasti kuuraa ja huurretta jonka joutuu sitten sulattamaan ennen urren laittoa.

• kyselee tyhmä
        pikkuukko kirjoitti:

itselläni on par aikaa omatalon paketti työn alla joka on toteutettu kytketty pienelementti systeemillä eli käytännöllisesti katsoen suurelementti, enkä minä ainakaan ole löytänyt muuta "pahaa" sanottavaa kuin sen että gyprocit on kiinnitetty nauloilla ( perseestä) ja ulkoseinien kojerasiat on todella vitusta saada paikoilleen ilman että höyrynsulku vahingoittuu koska se on sitä levyä vasten villan painamana kuin rumpukalvo joka repeää _todella_herkästi. yhden levyn olen jo joutunut vaihtamaan kun piti sitä H-S :kua korjata. rasioiden uupuminen oli tiedossa / tietoinen valinta kun kauppias sanoi että se H-S on "pussilla" seinän välissä johon on helppo uittaa putket. eipä ollut ei. mutta muuten olen aikalailla tyytyväinen, olen saanut sen minkä olen tilannut ja maksanut sekä puutavaran laatu on mielestäni hyvä / mitä on luvattukkin. pystytys tapahtui luvatussa 5 päivässä jota varmasti auttoi suora ja mitoissaan oleva betoni sokkeli. jos rakennan toisenkin talon se voisi olla omatalokin sillä erotuksella että vaatisin rasioinnit ulkoseiniin valmiiksi tehtaalta ja erikoisehtona levyjen kiinnitys ruuveilla. ihan knoppi tietona että 100 neliön taloon on mennyt jo 9 rullaa ja tulee menemään vielä se 10 :kin höyrynsulku teippiä (1 rulla 50mm X 25 m, à 11 € kpl) oli ne ylä- ja alapään H-S muovikaistaleet melko kärsineitä asennuksen jäljitä. ja vinkkinä että se alajuoksun ja ohjauspuun välinen rako kannattaa olla eristettynä urrella _ennen_kuin saa lämpöjä päälle pakkasilla, kerää meinaan ihan saatanasti kuuraa ja huurretta jonka joutuu sitten sulattamaan ennen urren laittoa.

Mikä se on tuollainen kytketty pienelementti?

• 25 miljoonaa
        kyselee tyhmä kirjoitti:

Mikä se on tuollainen kytketty pienelementti?

Finndomo tyhjentää varastot.25 miljoonaa tappiot viime vuonna,pakko kusettaa asiakkaita kaikin keinoin.KYTKETTY PIENLEMENTTI,ELI KÄYTÄNNÖSSÄ SUURELEMENTTI.Eipä vois asiakasta tuon enempää nöyryyttää!!!!!!!!!!

• mä juur
        25 miljoonaa kirjoitti:

Finndomo tyhjentää varastot.25 miljoonaa tappiot viime vuonna,pakko kusettaa asiakkaita kaikin keinoin.KYTKETTY PIENLEMENTTI,ELI KÄYTÄNNÖSSÄ SUURELEMENTTI.Eipä vois asiakasta tuon enempää nöyryyttää!!!!!!!!!!

tarkoitinkin,että heikossa hapessa on firma tuo...

• timpermiäs
        mä juur kirjoitti:

tarkoitinkin,että heikossa hapessa on firma tuo...

itse sain tingattua ainakin tuon rahallisen ahdingon vuoksi paketin tod edukkaaksi joten en voi valittaa;)

• kysse
        timpermiäs kirjoitti:

itse sain tingattua ainakin tuon rahallisen ahdingon vuoksi paketin tod edukkaaksi joten en voi valittaa;)

osa syy tappioihin on vajaa mainonta ei tuotteen laatu

• että mikä?
        kysse kirjoitti:

osa syy tappioihin on vajaa mainonta ei tuotteen laatu

Vaan oliskohan niin, että talopaketteja on myyty liian halvalla suhteutettuna tuotantokustannuksiin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      113
      7378
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      70
      5901
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5064
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4335
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4146
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      223
      3996
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3778
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      43
      3644
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55