Onko ihan mahdotonta alkaa selvittelemään omaa isänpuoleista sukuaan, jos isä on jo kuollut ja olen hänen au-lapsi. Tietääkseni isän puoleinen suku ei minusta tiedä, tiedän kyllä kuolleen isäni nimen ja henkilötunnuksenkin. Onko minulla siis "oikeutta" tutkia isänpuoleisia sukujuuria ja jos on, niin mistä aloittaisin? En tiedä isän sukulaisten nimiä, enkä tohtisikaan heihin ottaa yhteyttä, koskeivat minusta tiedä. Kuitenkin itseäni kiinnostaisi ruveta selvittelemään sitäkin puolta itsestäni. Voiko jostain alkaa kyselemään esim isäni vanhempien nimiä ja sitä myöten selvittää muitakin nimiä ja paikkoja? Pääsisi johonkin alkuun.
miten aloittaa
9
1315
Vastaukset
- genealogia
Jos tiedät isäsi synt.paikan & synt.päivämäärän, niin lähetät siihen kirkkoherranvirastoon kyselyn, jonka otsikoit "sukututkimusta varten". Sitten erittelet, mitä haluat tästä henkilöstä tietää, eli esim. hänen vanhempansa ja sisaruksensa.
- Suku.N
kyllä sinä voit alkaa tutkimaan isäsi puolta suvusta sillä kuulut sukun isäsi kautta .
parhaiten pääset alkuun kun tiedät isäsi nimen henkilötunnuksen ja paikkakunnan niin menet kirkkoherranvirastoonja pyydät tietoja isästäsi sukutukimusta varten .sen jälkeen kun olet saanut tiedot niin suosittelisinsukututkimuksen peruskurssia niitä järjestää työväenopistot kannataa käydä kurssi jos itse haluat aloitaa sukututkimuksen- suvuton
Kiitoksia kannustavista neuvoista. Itse olen ollut hiukan epäilevällä kannalla, koska en tunne kuuluvani sukuun siksi, koska isyyttä ei ole vahvistettu, jolloin en ole juridisesti kuuluva sukuun, vaikka biologisesti olenkin. Bio-isäkin kuitenkin kuollut, eikä hänen sukunsa tiedä minusta tietääkseni. Ajattelinkin lähinnä sitä, että onko edes mitään oikeutta minun saada em tietoja, koska sukulaisuussuhdetta isääni ei ole vahvistettu... Olisi kuitenkin mukava tietää sieltäkin puolelta suvun taustoja ymta, omat juuret kuitenkin..ainakin geneettiset:) Jospa sitten uskaltautuisi alkaa etsimäänkin niitä juuria. Hui:)
- gen
suvuton kirjoitti:
Kiitoksia kannustavista neuvoista. Itse olen ollut hiukan epäilevällä kannalla, koska en tunne kuuluvani sukuun siksi, koska isyyttä ei ole vahvistettu, jolloin en ole juridisesti kuuluva sukuun, vaikka biologisesti olenkin. Bio-isäkin kuitenkin kuollut, eikä hänen sukunsa tiedä minusta tietääkseni. Ajattelinkin lähinnä sitä, että onko edes mitään oikeutta minun saada em tietoja, koska sukulaisuussuhdetta isääni ei ole vahvistettu... Olisi kuitenkin mukava tietää sieltäkin puolelta suvun taustoja ymta, omat juuret kuitenkin..ainakin geneettiset:) Jospa sitten uskaltautuisi alkaa etsimäänkin niitä juuria. Hui:)
Niin ja muista käydä tutustumassa Suomen Sukututkimusseuran eli SSS:n internet-sivustoon. Sieltä löydät myös sivut, joilla kerrotaan, miten aloittaa sukututkimus. Paljon hyödyllisiä neuvoja aloittelijalle!
Opaskirjoja löydät kirjastosta, ellet halua ostaa itsellesi käsikirjoiksi.
Sukututkimuksen alkeiskurssi on myös hyödyllinen, jos sellaisia asuinpaikkakunnallasi järjestetään.
Ei sinun tarvitse olla ns verisukua henkilölle, josta pyydät tiedot sukututkimusta varten, kyllä sellaisen pyynnön voi esittää kuka tahansa.
Toivotan onnea uuden ihanan harrastuksen parissa! - Suku.N
suvuton kirjoitti:
Onnea uudelle harrastuksellesi suvuton .voin sanoa,että itsekin olen aivioton lapsi tosin isäni on minut tunnistanut omakseen .
Se sukutukimuseuransivu on http://www.genealogia.fi/ ja sieltä kohta aloita sukututkimus. onnea löytöretkelle isä suvun puolellla ai niin varaudu kirkkoherran virastossa todistamaan henkilötyysesi .itse en ole joutunut.mukka seurakuntakohtaisia roja on kylläkin p.s aloitin itsekin isänii puolen sukujuurien tutkmisen .jos tarvitse lisää tietoa tai neuvoa niin vastaan kyllä. - suvuton
Suku.N kirjoitti:
Onnea uudelle harrastuksellesi suvuton .voin sanoa,että itsekin olen aivioton lapsi tosin isäni on minut tunnistanut omakseen .
Se sukutukimuseuransivu on http://www.genealogia.fi/ ja sieltä kohta aloita sukututkimus. onnea löytöretkelle isä suvun puolellla ai niin varaudu kirkkoherran virastossa todistamaan henkilötyysesi .itse en ole joutunut.mukka seurakuntakohtaisia roja on kylläkin p.s aloitin itsekin isänii puolen sukujuurien tutkmisen .jos tarvitse lisää tietoa tai neuvoa niin vastaan kyllä.Kiitos kaikille vastaajille. Pitänee ruveta sitten selvittelemään kurssimahdollisuuksia ymta. Hyviä neuvoja, linkkejä ja tietoja sain teiltä, ja tsemppausta:))
Palailen asiaan taas, jos uudessa harrastuksessani:) tulee mutkia matkaan.
Onnellista marraskuuta kaikille ja löytämisen=) iloja. - oikeus isään ja äitiin
Suku.N kirjoitti:
Se sukutukimuseuransivu on http://www.genealogia.fi/ ja sieltä kohta aloita sukututkimus. onnea löytöretkelle isä suvun puolellla ai niin varaudu kirkkoherran virastossa todistamaan henkilötyysesi .itse en ole joutunut.mukka seurakuntakohtaisia roja on kylläkin p.s aloitin itsekin isänii puolen sukujuurien tutkmisen .jos tarvitse lisää tietoa tai neuvoa niin vastaan kyllä.Hei suvuton ! Tsemppiä sinulle,olen samanlainen (nainen)tapaus ja nyt olen löytänyt sisarpuoleni. Tutkin isäni sukua ja olen päässyt 1700 luvulle asti.
Minut on otettu avosylin vastaan sisarpuolieni keskuuteen, vaikka olinkin jymy-yllätys.
Näillä neuvoilla pääset hyvään alkuun.
Onnekas - harrastus
suvuton kirjoitti:
Ei ole pakko kuulua johonkin sukuun, vaikka haluaa sukua tutkia. Siinä sinulla ei ole minkäänlaista estettä. Jos haluat tutkia jo kuolleen henkilön sukujuuria, ei mikään laki ja asetus sitä estä. Kun tiedät hänen nimensä ja s.aikansa, niin ko. kirkkoherranvirastosta saat hänen vanhempansa, syntymäajat, mistä he ovat kotoisin, milloin muuttaneet tähän seurakuntaan ja mistä, sekä isäsi tiedot ja hänen kaikki sisaruksensa. Sellainen sukuselvitys antaa hyvän pohjan jatkolle.
Paha vain, että sinun on päästävä näissä tiedoissa kunnolla 1800-luvun puolelle, ennen kuin voit mennä maakunta-arkistoon tai Helsingissä kansallisarkistoon tutkimaan mikrofilmattuja kirkonkirjoja. Niin että jos saamassasi sukuselvityksessä ollaan vielä 1900-luvulla, on sinun pakko jatkaa sukuselvityksen metsästämistä isoisäsi seurakunnasta ja pyytää taas vanhempien tiedot.
Sukututkimus on mukava harrastus, joka antaa tietoja entisistä ajoista laajemmaltikin. Tutustu paikallishistorioihin.
Menestystä etsinnöillesi! - gen
harrastus kirjoitti:
Ei ole pakko kuulua johonkin sukuun, vaikka haluaa sukua tutkia. Siinä sinulla ei ole minkäänlaista estettä. Jos haluat tutkia jo kuolleen henkilön sukujuuria, ei mikään laki ja asetus sitä estä. Kun tiedät hänen nimensä ja s.aikansa, niin ko. kirkkoherranvirastosta saat hänen vanhempansa, syntymäajat, mistä he ovat kotoisin, milloin muuttaneet tähän seurakuntaan ja mistä, sekä isäsi tiedot ja hänen kaikki sisaruksensa. Sellainen sukuselvitys antaa hyvän pohjan jatkolle.
Paha vain, että sinun on päästävä näissä tiedoissa kunnolla 1800-luvun puolelle, ennen kuin voit mennä maakunta-arkistoon tai Helsingissä kansallisarkistoon tutkimaan mikrofilmattuja kirkonkirjoja. Niin että jos saamassasi sukuselvityksessä ollaan vielä 1900-luvulla, on sinun pakko jatkaa sukuselvityksen metsästämistä isoisäsi seurakunnasta ja pyytää taas vanhempien tiedot.
Sukututkimus on mukava harrastus, joka antaa tietoja entisistä ajoista laajemmaltikin. Tutustu paikallishistorioihin.
Menestystä etsinnöillesi!Kirjoitit " ... 1800-luvun puolelle, ennen kuin voit mennä maakunta-arkistoon tai Helsingissä kansallisarkistoon tutkimaan mikrofilmattuja kirkonkirjoja"
Ei se asiaintila sentään niin huonosti ole! Kyllä nykyään jo useimmissa kirjastoissa on mf-korttien ja/tai mf-rullien lukulaitteita, paikalliset filmit kirjastolla itsellään ja kaukolainausmahdollisuus sitten muista filmeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875