Hyväksyykö Trafi Eestissä suoritetun EU:diregtiivikoulutuksen

mtz

Kumpi sotutunnus pitää pistää hakemukseen Eestiläinen vai/tai Suomalainen
Liitetäänkö lupa ajokorttiin vai onko erillinen
Kiitos etukäteen

20

2364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääöö

      sehän on nimenomaan eu koulutus, mitä väliä sillä on missä eu maassa ne kurssit käyt, muutenhan ei olla tasapuolisessa asemassa kaikki.

    • Aamori

      On merkitystä. Jokainen valtio sai itse päättää miten tämän ammattipätevyystouhun järjestävät ja siksi ne tuppaavat olemaan erilaisia vähän joka maassa. Myös aikatauluissa on eroja, kaikki maat eivät tuota vielä vaadi ja taisipa Ranska ja Belgia jättäytyä kokonaan tämän pelleilyn ulkopuolelle.

      Joka tapauksessa suomi vaatii, että koulutuksen täytyy tapahtua Trafin hyväksymän kouluttajan kautta ja sellaisia ei ole niin Virossa kuin muuallakaan euroopassa. Eli Eestissä suoritettu ammattipätevyyskoulutus ei Trafille kelpaa. Poikkeuksena ovat ulkomaalaiset kuljettajat. Eli jos olet virolainen ja sinulla on osoite Virossa, niin silloin hyväksyvät myös virolaisen koulutuksen.

      • höhlä

        Jos on virolainen ja asuu virossa, niin todistus ammattipätevytdestä kai haetaan virolaiselta instanssilta eikä kysellä Trafin hyväksyntöjä.


      • Siniristilippumme

        Onko Aamori nyt ihan ajan tasalla. Mitä ihmettä????? Suomalainen suorittaa
        tietysti Suomessa ammattipätevyyden. Viron kansalainen suorittaa Virossa ja jne....
        Ei siinä Trafin mielipiteitä kysellä jos kuljettajalla on EU:n kuljettajapätevyyskortti
        taskussa. Oli kansalaisuus mikä vaan. Ulkomainen kuljettaja on sellainen henkilö joka voi tehdä myös töitä muissa euroopan maissa kuin kotimaassa joka kuuluu
        EU:hun. Eli Muiden EU maiden ammattipätevyys kelpaa Suomessa 1000%
        varmuudella.


      • Aamori
        Siniristilippumme kirjoitti:

        Onko Aamori nyt ihan ajan tasalla. Mitä ihmettä????? Suomalainen suorittaa
        tietysti Suomessa ammattipätevyyden. Viron kansalainen suorittaa Virossa ja jne....
        Ei siinä Trafin mielipiteitä kysellä jos kuljettajalla on EU:n kuljettajapätevyyskortti
        taskussa. Oli kansalaisuus mikä vaan. Ulkomainen kuljettaja on sellainen henkilö joka voi tehdä myös töitä muissa euroopan maissa kuin kotimaassa joka kuuluu
        EU:hun. Eli Muiden EU maiden ammattipätevyys kelpaa Suomessa 1000%
        varmuudella.

        Olen ajan tasalla. Suomalaisessa yrityksessä työskentelevä virolainen kuljettaja haluaa toki hakea suomalaisen ammattipätevyyskortin Trafilta, että voi jatkossa osallistua Suomessa järjestettäviin yrityksen oman ohjelman mukaisiin ammattipätevyyskoulutuksiin.


    • Näin se on !

      Meidän firmassa on virolainen kuljettaja nuori ajanut kortin vuoden 2009 jälkeen.
      Suomessa pitäisi käydä pidempi koulutus .Virossa riittää tenttiminen
      autokoulussa. Ihan kunnon asiallinen tutkinto ei mikään huuhaa homma.
      Suomessa vaadittaisiin kuukausien kestävä koulutus. Ei voi mitään
      joka maa on saanut itse valita millainen on vaatimus 2009 kortin ajaneiden osalta.
      Siihen kun liität Suomessa suoritetut koulutuspäivät niin Nuori Virolainen
      kuljettaja on ammattipätevä Suomessa. Tämä on factahomma näin se
      hoitui. Jostain syystä Suomi halusi tehdä tämänkin homman vaikeimman kautta.
      Ihan niin kuin ei olisi muutenkin tulossa kuljettajista pula.Haluttiin kouluttajille työtä
      ilmeisesti.

      • oppisopimus

        Voi sen pätevyyden suomessakin hankkia vaikka oppisopimuksella. Ajamaan saa alkaa heti kun on kirjalliset ja inssi läpäistynä ja oppilaitos on kirjoittanut luvan ajaa itsenäisesti. 21 vuotta täyttäneeltä vaadittava 140 tuntia opetusta hoituu neljässä viikossa 7-tuntisilla koulupäivillä arkisin. Viikko koulua, viikko töitä tahdillakaan ei mene kuin 8 viikkoa perustason pätevyyden hankkimiseen. Jahka tässä vielä hetken tällä tahdilla kuljettajia eläköityy niin eiköhän työnantajatkin herää ottamaan itselleen räätälöityjä asiallisia oppisopimuspaketteja rekrytointiin.

        JAKK:n ja kumppaneiden kusetusten jälkeen oppisopimus on vähän huonossa huudossa, mutta oikealla tavalla oppisopimuslain hengen mukaisesti toteutettuna se on varsin toimiva ratkaisu rekrytoida uutta porukkaa. Valtio vieläpä maksaa koulutukset ja osallistuu koulutusajan palkkoihin. Tästähän tuossa oppilaitosten kusetuksessa oli juuri kyse. Vanhoja kuljettajia oppisopimuskouluttamalla nostettiin valtiolta rahaa ja työnantajatkin saivat vielä valtiolta tukea palkanmaksuun ja kaupan päälle kierroksen ilmaisia ADR-, työturva- sun muita kortteja, jotka muuten olisi joutunut työntekijöille ihan rahalla kouluttamaan. Työntekijät saivat tutkinnon, jota he eivät mihinkään tarvitse ja kaupan päälle pari kymppiä eläkekertymää ja muutaman satasen stipendin koulutusrahastolta. Työntekijöiden annettiin ymmärtää, että kyseessä olisi pakollinen EU:n vaatima koulutus, vaikka näin ei ollut. Puolta miljoonaa taisi omaltakin työnantajalta valtio karhuta takaisin.


    • täh

      Jos tuo vironpoika kerran on 2009 jälkeen suorittanut perustason pätevyyden, ei hänellä vielä tarvitse olla yhtäkään direktiivipäivää suoritettuna sen enempää Suomessa kuin Virossakaan. Toki voi olla käynyt jo päiviä, mutta ammattipätevyyden voimassaolon kanssa niillä ei ole vielä mitään merkitystä, koska hänellä ei ole vielä viittä vuotta perustason pätevyyden saavuttamisesta. Ammattipätevyyskorttihan on voimassa ihan koko EU-alueella, ihan sama mistä EU-maasta se on myönnetty. Ei virolaisella kuljettajalla tarvitse olla mitään Suomessa suoritettuja koulutuspäiviä ollakseen ammattipätevä Suomessa, jos pätevyystodistus on jo Virossa myönnetty.

      • Näin se on !

        " tuo viron poika" on ajanut kortin 2010 siis ajanut vain kuorma-autokortin ei siis
        ole suorittanut perustason pätevyyttä .Tehnyt tähän asti töitä Suomessa.Nyt luki
        oppikirjat ja kävi suorittamassa perustason pätevyystutkinnon paikallisessa autokoulussa Virossa. Tässä kohden tulee ero esiin Suomen ja Viron välillä.
        Suomessa mennään tässä asiassa pidemmän kaavan kautta. Tottakai kyseinen
        heppu suoritti ne 5 koulutuspäivää Suomessa kun työnantaja maksoi ne ja sai vielä palkankin tuolta ajalta. Tämä selvennyksenä herra TÄH ille.


      • Näin se on !
        Näin se on ! kirjoitti:

        " tuo viron poika" on ajanut kortin 2010 siis ajanut vain kuorma-autokortin ei siis
        ole suorittanut perustason pätevyyttä .Tehnyt tähän asti töitä Suomessa.Nyt luki
        oppikirjat ja kävi suorittamassa perustason pätevyystutkinnon paikallisessa autokoulussa Virossa. Tässä kohden tulee ero esiin Suomen ja Viron välillä.
        Suomessa mennään tässä asiassa pidemmän kaavan kautta. Tottakai kyseinen
        heppu suoritti ne 5 koulutuspäivää Suomessa kun työnantaja maksoi ne ja sai vielä palkankin tuolta ajalta. Tämä selvennyksenä herra TÄH ille.

        Jotta ei jäisi hampaankoloon mitään niin voi sanoa,että työnantajat ovat näissä asioissa aika pihalla. Vaikka kyseisen viron pojan ei olisi tarvinnut käydä näitä
        5 päivää niin periaate on kaikki suorittaa kurssit vaikka jäisit ensi vuonna eläkkeelle.
        Helppoa työnantajalle ei tarvitse miettiä. Kurssipaketti koko porukalle...piste.


      • ei stemmaa
        Näin se on ! kirjoitti:

        " tuo viron poika" on ajanut kortin 2010 siis ajanut vain kuorma-autokortin ei siis
        ole suorittanut perustason pätevyyttä .Tehnyt tähän asti töitä Suomessa.Nyt luki
        oppikirjat ja kävi suorittamassa perustason pätevyystutkinnon paikallisessa autokoulussa Virossa. Tässä kohden tulee ero esiin Suomen ja Viron välillä.
        Suomessa mennään tässä asiassa pidemmän kaavan kautta. Tottakai kyseinen
        heppu suoritti ne 5 koulutuspäivää Suomessa kun työnantaja maksoi ne ja sai vielä palkankin tuolta ajalta. Tämä selvennyksenä herra TÄH ille.

        Mitäs töitä jätkä on sitten tähän asti tehnyt Suomessa? Eihän 2010 ilman ammattipätevyyttä suoritetulla kortilla ole saanut ajaa tähänkään asti metriäkään Suomessa ammatikseen. Kävikö koulutuspäivät ennen vai jälkeen pätevyyden hankkimisen? Nimittäin ennen pätevyyden saamista hankituilla jatkokoulutuspäivillä ei luonnollisesti tee yhtään mitään. Tai toki jos korttikoulutuksia on ollut, niin on ne kortit, mutta ammattipätevyyden voimassaoloon ei ole yhtään mitään vaikutusta.

        Jotenkin juttusi ei nyt ihan stemmaa. Liekö kielimuuri vai mikä, mutta jotain olet varmaankin ymmärtänyt väärin.


      • Käytäntö on toinen
        ei stemmaa kirjoitti:

        Mitäs töitä jätkä on sitten tähän asti tehnyt Suomessa? Eihän 2010 ilman ammattipätevyyttä suoritetulla kortilla ole saanut ajaa tähänkään asti metriäkään Suomessa ammatikseen. Kävikö koulutuspäivät ennen vai jälkeen pätevyyden hankkimisen? Nimittäin ennen pätevyyden saamista hankituilla jatkokoulutuspäivillä ei luonnollisesti tee yhtään mitään. Tai toki jos korttikoulutuksia on ollut, niin on ne kortit, mutta ammattipätevyyden voimassaoloon ei ole yhtään mitään vaikutusta.

        Jotenkin juttusi ei nyt ihan stemmaa. Liekö kielimuuri vai mikä, mutta jotain olet varmaankin ymmärtänyt väärin.

        Olen ehkä tyhmä ,mutta miten sen erottaa abc kortista,että saako ajaa vai ei.
        Ei poliisit ala laskea juu tämä kaveri saa ajaa syyskuuhun asti ilman ammattipätevyyttä jaa.... tämä kaveri ei saa ajaa kun se on ajanut kortin vasta 2010.
        Ei tuolla tienpäällä tällaisia asioita ole jahkailtu. Nyt kun ammattipätevyyskortti
        vaaditaan niin sitä myös välillä myös kysellään. Viron mies on saanut ihan rauhassa
        hyvällä omatunnolla ajella tähän asti.Kukaan ei ole kysellyt perään tällaisissa vuosiasioissa.


      • helppo tarkistus
        Käytäntö on toinen kirjoitti:

        Olen ehkä tyhmä ,mutta miten sen erottaa abc kortista,että saako ajaa vai ei.
        Ei poliisit ala laskea juu tämä kaveri saa ajaa syyskuuhun asti ilman ammattipätevyyttä jaa.... tämä kaveri ei saa ajaa kun se on ajanut kortin vasta 2010.
        Ei tuolla tienpäällä tällaisia asioita ole jahkailtu. Nyt kun ammattipätevyyskortti
        vaaditaan niin sitä myös välillä myös kysellään. Viron mies on saanut ihan rauhassa
        hyvällä omatunnolla ajella tähän asti.Kukaan ei ole kysellyt perään tällaisissa vuosiasioissa.

        Sen erotti siten,että käänsi sen ajokortin ympäri ja katsoi sieltä kortin takapuolelta kuorma-auton ajo-oikeuden myöntämispäivää. Jos se päivä oli 10.9.2009 tai myöhemmin, piti löytyä myös ammattipätevyyskortti tai ajokortista merkintä ammattipätevyydestä. Ei siihen mitään laskemista tarvinnut. En kyllä työnantajana olisi uskaltanut autoa luovuttaa. Kiinnijäädessä olisi saanut työnantajakin sakot ja olisi voinut käydä liikennelupienkin päälle. No, tuurillahan ne isot laivatkin seilaa.


    • Näin se on !

      Nythän meni vaikeaksi. Monimutkaisia nämä asiat ovat näköjään. Enpä enää
      kommentoi asiaa mitenkään. Pääasia on ,että erittäin hyvä kuljettaja esitti kyseisen
      ammattipätevyyskortin ajallaan työnantajalle ja hommat jatkuu entiseen malliin.
      Sehän se on pääasia vai mitä?

      • Selvyys

        No mutta "Näin se on !" kumman kortin kaveri esitti, virolaisen vaiko suomalaisen?


      • Selvyys kirjoitti:

        No mutta "Näin se on !" kumman kortin kaveri esitti, virolaisen vaiko suomalaisen?

        Kiitos vastauksista menen huomena kysymään pärnun autokoulsta(Autosoit) miten asia on ennen kuin lähden suomeen


      • Kakemake

        Ei ole, vaan pääasia on se, että toimitaan alun perinkin laillisesti. Ajatteletko oikeasti että voi rikkoa lakia ajattamalla ammattipätevöitymätöntä kuljettajaa kunhan kuljettajalla nyt tällä hetkellä on kaikki kunnossa..? Toivottavasti joku tekee sinusta ja yrityksestäsi ilmoituksen työsuojelupiiriin, niin saat asianmukaisen rangaistuksen asiasta, teitä epärehellisiä koijareita on jo ihan tarpeeksi polkemassa kuljetusalan hintoja epärehellisillä toimillanne.

        Toisaalta saatat olla kyllä trollikin, sillä en usko että yhdessäkään firmassa on niin tyhmiä esimiehiä, että antavat ammattipätevöitymättömän kuljettajan ajella ties miten kauan. Sehän vastaa samaa asiaa, kuin että kuljettajalla ei olisi ajokorttia lainkaan. Varmaan ihan tiedossa mitä tällaisessa tapauksessa sanoo vakuutusyhtiö jos jotain sattuu..? Ja millainen yrityksen mainetta nakertava poru tulee iltapäivälehtiin jos sattuu vielä tapahtumaan henkilövahinkojakin..? Ja mitä sanoo asiakas, kun kuorma em. syystä jää tien päälle poliisin pysäyttäessä ja mitä toimenpiteitä tämän jälkeen AVI kohdentaa liikennelupa-asioihin..? Vaikea uskoa että jossain yrityksessä oikeasti toimittaisiin näin, tosin onhan alalle pesitynyt kaikenmoisia idiootteja...


      • Ihan jo aikuinen oon
        Kakemake kirjoitti:

        Ei ole, vaan pääasia on se, että toimitaan alun perinkin laillisesti. Ajatteletko oikeasti että voi rikkoa lakia ajattamalla ammattipätevöitymätöntä kuljettajaa kunhan kuljettajalla nyt tällä hetkellä on kaikki kunnossa..? Toivottavasti joku tekee sinusta ja yrityksestäsi ilmoituksen työsuojelupiiriin, niin saat asianmukaisen rangaistuksen asiasta, teitä epärehellisiä koijareita on jo ihan tarpeeksi polkemassa kuljetusalan hintoja epärehellisillä toimillanne.

        Toisaalta saatat olla kyllä trollikin, sillä en usko että yhdessäkään firmassa on niin tyhmiä esimiehiä, että antavat ammattipätevöitymättömän kuljettajan ajella ties miten kauan. Sehän vastaa samaa asiaa, kuin että kuljettajalla ei olisi ajokorttia lainkaan. Varmaan ihan tiedossa mitä tällaisessa tapauksessa sanoo vakuutusyhtiö jos jotain sattuu..? Ja millainen yrityksen mainetta nakertava poru tulee iltapäivälehtiin jos sattuu vielä tapahtumaan henkilövahinkojakin..? Ja mitä sanoo asiakas, kun kuorma em. syystä jää tien päälle poliisin pysäyttäessä ja mitä toimenpiteitä tämän jälkeen AVI kohdentaa liikennelupa-asioihin..? Vaikea uskoa että jossain yrityksessä oikeasti toimittaisiin näin, tosin onhan alalle pesitynyt kaikenmoisia idiootteja...

        Kakemake ei osaa lukea ilmeisesti edes kommentteja. Jos kaveri on esittänyt
        nyt vihdoin viimein ammattipätevyyskortin sellaisen muovisen EU-hyväksymän
        sinertävän jossa on vankikarkurilta näyttävä omakuva¨,niin hyvä. Nämä asiat
        ei ole kaikille työnantajille edes täysin selviä. Ihan rehellinen työnantajaltakin voi jäädä kyseinen asia huomioimatta. Hyvä Kakemake olenko ollut turvallisuusriski Suomen maanteillä viimeiset 30 vuotta kun minulla ei ole ollut kyseistä korttia.
        Minun mielestä on pääasia ,että nyt kun syyskuussa 2014 vaaditaan kortti niin se löytyy joka jannun taskusta. Ei kukaan ole kiinnostunut KAKEMAKEN MOPOSEKOILUISTA silloin nuorena. Menneet ovat menneitä. Herää poju.


      • tikulla silmään
        Ihan jo aikuinen oon kirjoitti:

        Kakemake ei osaa lukea ilmeisesti edes kommentteja. Jos kaveri on esittänyt
        nyt vihdoin viimein ammattipätevyyskortin sellaisen muovisen EU-hyväksymän
        sinertävän jossa on vankikarkurilta näyttävä omakuva¨,niin hyvä. Nämä asiat
        ei ole kaikille työnantajille edes täysin selviä. Ihan rehellinen työnantajaltakin voi jäädä kyseinen asia huomioimatta. Hyvä Kakemake olenko ollut turvallisuusriski Suomen maanteillä viimeiset 30 vuotta kun minulla ei ole ollut kyseistä korttia.
        Minun mielestä on pääasia ,että nyt kun syyskuussa 2014 vaaditaan kortti niin se löytyy joka jannun taskusta. Ei kukaan ole kiinnostunut KAKEMAKEN MOPOSEKOILUISTA silloin nuorena. Menneet ovat menneitä. Herää poju.

        nyt eletään nyt. käännetään uusi lehti ja työt jatkuu.... mikä sen parempi.


    • voi reppanoita

      tätä keskustelua kun seurasi niin tuli entistä vahvemmin se asia todisgtettua että kyllä kaikki ammatti-autonkuljettajat ovat todella idiootteja. olen tehnyt saman havainnon tuolla tien päällä kun teitä seuraa miten käyttäydytte toisia autoilijoita kohtaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe