Pahoinpitely.

aiai90

Mitä olen oikeutettu saamaan?
Minua löi juopunut keskiikäinen mies yhden kerran kun koitin auttaa häntä maasta.
Soitin poliisit paikalle itse ja lähdin sairaalaan.
Sairaalassa minut lähetettiin päänalueen kipukohtauksen jälkeen kuvauksiin josta ilmeni silmäkuopan murtuma. Se leikattiin ja minulle asennettiin titaani proteesi silmäkuoppaan.
Olen nyt ollut viikon sairaalassa kohonneiden aivopaineiden takia ja pääsen tänään pois.
Töihin ei ole asiaa pariin kuukauteen koska olen trukkikuski. Töiden jatkosta en tiedä koska olen vuokrafirman kautta töissä.
Mistä saan rahaa elämiseen? Maksaako pomo palkkaa? Saanko kelalta rahaa?
Olen 24 vuotias ja minulle jää tästä ikuinen silmävamma.

4

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Hyvä, että olet lähtenyt etsimään vastauksia kysymyksiisi. Kuvaamassasi tapahtumassa lienee kyse pahoinpitelystä, vamman tuottamuksesta tai törkeästä vammantuottamuksesta, mutta rikosnimikkeen arvioi loppukädessä poliisi. Teon tahallisuuden määritelmä vaikuttaa siihen, millä rikosnimikkeellä tapahtumaa tutkitaan. Seuraukset ovat olleet vakavat, mikä vaikuttaa myös tapahtuneen tutkintaan. Hienoa, että hakeuduit hoitoon heti tapahtuneen jälkeen. Tapahtuneesta kannattaa tehdä rikosilmoitus, jolloin voit hakea vahingonkorvauksia sekä korvauksia ansionmenetyksistä tekijältä. Rikosilmoituksen voi tehdä millä tahansa poliisiasemalla. Suosittelen, että olet yhteydessä alueesi Rikosuhripäivystykseen, jonka löydät osoitteesta www.riku.fi. Rikosuhripäivystys neuvoo tarkemmin rikosprosessin etenemiseen liittyvissä kysymyksissä ja antaa tarvittavaa tukea.

      Ystävällisin terveisin,
      Rikosuhripäivystys Jenna

      • Mikä pointti koko rikosuhripäivystyksessä on. Mää en tiiä. Mihin te oikein pyritte.


      • jurristi

        Rikosuhripäivystyksen neuvot ovat olleet jo pitkään vähän sinne päin, enimmäkseen päin mäntyä.
        Ei kyse ole silloin mistään vamman tuottamuksesta, jos lyö toista. Tuottamus on kyseessä silloin, jos vamma aiheutetaan huolimattomuudella tai varomattomuudella. Vakava seuraus taas on kyseessä silloin, kun uhri on ollut hengenvaarassa. Tosin nytkään seuraus ei ole ollut mikään vähäinen.
        Kun neuvojen kyselijä kertoo soittaneensa poliisit paikalle, niin kyllä poliisit tekevät rikosilmoituksen viran puolesta, ei sitä uhrin enää toista kertaa tarvitse tehdä, kunhan odottelee kutsua kuulusteluun. Koska uhri on jo sairaalassa, niin hänen kannattaa pyytää sieltä lääkärinlausunto, jonka voi viedä kuulusteluun mennessä poliisille. Tällöin poliisin ei tarvitse sitä tilata enää erikseen.
        Poliisikuulustelussa uhrin kannattaa ilmoittaa vaativansa tekijälle rangaistusta ja kertoa, että korvausvaatimukset tullaan esittämään myöhemmin, eli oikeudenkäynnin yhteydessä, jolloin kaikki todennäköisesti jo silloin on tiedossa. Rangaistusvaatimus on välttämätön, jotta myöhemmin esimerkiksi Valtiokonttori korvaisi uhrille jotain. Myöhemmin poliisi, syyttäjä ja viimekädessä oikeus päättävät minkä teon teko täyttää, onko se pahoinpitely, vai törkeä pahoinpitely.

        Uhrin kannattaa kääntyä mieluummin oikeusaputoimiston, kuin rikosuhripäivystyksen puoleen.
        Vaikka uhrille jäisi elinikäiset vammat, niin korvaukset eivät siitä huolimatta ole kovin mittavia. Tekijä niitä tuskin koskaan maksaa, eikä Valtiokonttori ole mikään rahasampo.
        Oikeus käyttää korvauksia arvioidessaan henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suosituksia. Sen suositus on kyseisessä vammassa noin 1000 - 3000 euroa. Tämän päälle tietysti ansion menetykset.


    • ...........

      aika kovaa on äijä osunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe