Minulla on megane II 1.6 break, jossa ilmenee nykimistä kylmänä. Nykiminen loppuu, kun moottori lämpenee. Nykimistä esiintyy, kun lämpötila on 0... 10 asteen välillä. Auto on käynyt huollossa, mutta siellä sanotaan sen olevan tyyppivika. Onko muilla samanlaisia ongelmia?
Megane II nykiminen
19
10332
Vastaukset
- Mikko.
Moi,
omassa 1.6 -03 meganessa sama vaiva. Nykiminen vähenee tai loppuu lähes kokonaan jos lämpötila laskee alle nollan. Veikkaan että kone saa liikaa bensaa, ainakin kun auto käy kylmänä tyhjäkäyntiä tuoksahtaa voimakas bensan haju ulkona. Pajalla valitettu asiasta kahdesti, kerran päivitetty el.boxin softa mutta ei auta. Eli ominaisuus...pläh!- ville
Ei todellakaan ole mikään ominaisuus, vaan autossa on jokin vika jos noin käyttäytyy. Itsellä ei ainakaan nyi ollenkaan Megane II Break 1.6 (01/2004) 15000km
- huoltoon
Moi
Siskolla sama vika autossa, autossa huoltosopimus, käytti huollossa monta monituista kertaa, eivät tehneet mitään, sanoivat että vika kuskissa. Joskus pitivät autoa siellä yön yli, eikä kuulemma mitään vikaa.
Sisko kyllästyi kuinka häntä kohdeltiin huollossa joten pyysi minua käymään siellä auton kanssa, ensimmäisellä kerralla ohjelmoitiin uusiksi, ei mitään apua, sitten kuulin toiselta megane kuskilta että se on boksi vika (rovaniemellä oli vaihdettu uusi jo ennen auton luovutusta ja kerrottu että niissä on vialliset boksit ainakin näin suomen oloissa), takaisin huoltoon ja kun kerroin että nuissa on boksit viallisia niin kaveri otti varastosta ohjausyksikön joita näytti olevan isokasa, nipun työkaluja, vaihtoi siinä parkkipaikalla uuden ja sen jälkeen on pelannut ok.
Eli ilmeisesti eivät halua vaihtaa nuita vaikka tietävät 100% varmuudella missä vika ja osia näyttää olevan hyllyssä. Ei voi kuin ihmetellä asennetta ainakin tamperelleella miten asiakkaiden tyytyväisyydestä ei välitetä, hatunnosto rovaniemelle jossa viat korjataan jo ennen kuin asiakas ehtii niistä valittamaan.
mielestäni nuo kuuluisi melkein kaikki kutsua maahantuojan puolesta huoltoon ja vaihtaa toimiviin.. tuskin niitä kovin paljoa on jos uudemmissa ne on jo vaihdettu toimivampiin.
Harmi vaikka seuraavan kävisi rovaniemeltä vaihtamassa niin huolto pysyy täällä, turhan pitkä matka siskolla käydä siellä huollattamassa.- Kiinnostunut
Minkä yksikön ne vaihtoivat? Sillä ei kait moottorinohjainyksikköä vaihdeta ilman ohjelmointia? Tuntuisi, että tarvitsee kait se softan sisään, ennen kuin se toimii...
- Mekaanikko
No tätä oli jo pakko alkaa kommentoimaan.Vai oli ohjausyksiköitä varastossa iso kasa. Ja sellainen vaihdettiin parkkipaikalla...Kaikki moottorinohjausyksiköt on ensinnäänki tilaustavaraa-niitä ei ole varastossa ollenkaan.Ja toiseksi:mistäs se softa sinne yksikköön saatiin siellä parkkipaikalla??? Oliskohan nyt niin että tässä on menny pikkuisen käsitteet sekaisin ja sekoitetaan sytytyspuola moottorinohjausyksikköön??? Noita ensinmainittuja on kyllä varastossa vaikka kuinka paljon ja sellaisen kyllä vaihtaa siellä parkkipaikallakin...
- ei mikään lada
Mekaanikko kirjoitti:
No tätä oli jo pakko alkaa kommentoimaan.Vai oli ohjausyksiköitä varastossa iso kasa. Ja sellainen vaihdettiin parkkipaikalla...Kaikki moottorinohjausyksiköt on ensinnäänki tilaustavaraa-niitä ei ole varastossa ollenkaan.Ja toiseksi:mistäs se softa sinne yksikköön saatiin siellä parkkipaikalla??? Oliskohan nyt niin että tässä on menny pikkuisen käsitteet sekaisin ja sekoitetaan sytytyspuola moottorinohjausyksikköön??? Noita ensinmainittuja on kyllä varastossa vaikka kuinka paljon ja sellaisen kyllä vaihtaa siellä parkkipaikallakin...
Niin ei tuo megane II mikään lada ole, eikä asentajat sen mukaisia. Kyllä ne osaa vaihtaa muutakin kuin sytytystulppia ja puolia, ihan vaikka olisivat kuinka pihalla ;-)
Asentaja näytti ruiskunohjausboksin ja niiden versionumerot kyljestä että sinne vaihdettiin ELEKTRONIIKALTAAN uudempi versio. Eikä se mitään tiedemiestä vaadi että osaa pari ruuvia irroittaa ja kaapelin. Eli ei se mekaanikko hyvä pelkällä softalla nykyauto toimi, kyllä siellä pitää olla elektroniikkaa ja joku laatikko jossa tuo softa toimii ja jos siellä on suunnittelu tai komponentti vika niin vaihtoon se menee. Kuvitteletko että kotitietokone on vain laatikko jossa on pelkkää softaa?? Katso joku päivä sellaisen sisälle niin näet että siellä on paljon elektroniikkaa ja jos esim muistipalikka on viallinen niin ei se koko toimi.. Eikö sitä muistipalikkaa softapäivityksellä korjata.
PS: Sitten kun siirryt 2000 luvulle niin käyppäs joskus katsomassa miten nykyautoja mekaanikot huoltaa. Niillä on kannettavat tietokoneet jotka saa kätevästi autonviereen ja sitten vain kaapeli kiinni ja vika logit luettua, softat päivitettyä etc.. (eräs japanilais merkki käyttää auton omaa cd-soitinta jopa softa päivityksiin, eli tehtaan päivitys cd alkuperäiseen soittimeen sisään ja sitä rataa)
PSS: Tutustuppas joskus nuihin esim dieseleiden "viritykseen". Kuinka ruiskun, sytytyksen ja turbon toimintaa optimoimalla saadaan parempi hyötysuhde. Sinne helpoimmalla konstilla lisätään elektroniikkaa tuon ohjain yksikön kaapelin väliin. Jotkut "vanhemmat" ratkaisut vaativat tuon ohjausyksikön vaihtamisen. Jos luet tarkkaan mitä nuo pulikat sisältää niin nykyään sinne lisätään muistia etc eikä pelkkää softaa.
Eli mekaanikko, tervetuloa ihmeelliselle 2000 luvulle, toivottavasti ei törmätä auton huollon yhteydessä ;-) Ja kyllä niitä isoilla huolloilla on muutakin hyllyissä, tietysti kaikista Weijo Esson baareista ei löydy kuin puolia ja kannullinen öljyä sekä muutama tuulilasin pyyhin mutta ne onkin asia erikseen.
- gigane II
Omassa 1.6 breakissa ei ilmene varsinaisesti nykymistä mutta juuri tuossa 0-6 asteen lämpötilassa tuntuu samalta kuin jos wanhassa kaasutinmottorissa olisi jätetty ryyppy vetämättä päälle.
Moottori kyllä käynnistyy laakista ja vetää pintakaasulla ihan OK mutta jos yrittää vedättää turhan isolla vaihteella pienillä kierroksilla, kone hyytyy aivan kuin kaasarikonekin kylmänä ilman ryyppyä.
Jos lämpötila on 0-2 astetta saattaa tyhjäkäynti jäädä heti käynnistyksen jälkeen niin alas että moottori meinaa sammua. Kaikki oireet kyllä häviävät viimeistään 500-1000m ajon jälkeen joten mistään koneen lämpiämisestä ei kyllä voi vielä puhua.
Mutta jos lämpötila on alle nollan, käynnistyy kone selvästi rikkaammalla seoksella, tyhjäkäynti nousee tonnin pintaan ja koneessa on todella vahva veto heti käynnistyksestä kaikilla vaihteilla ja kierroksilla.- Tyyppivikako?
Niin, siitä nykimisestä. Samat oireet näyttävän olevan edellä kirjoittaneella Mikolla. Auto käynnistyy hyvin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kun lähteee ajamaan, niin auto nykähtelee. Tuntuu kuin "virrat katoaisi" muutamaksi sekunniksi ja taas palautuisi normaaliksi. Eli nykiminen on lyhyt kestoista ja esiintyy 0... 10 asteen välillä, kylmänä. Oire ilmee yleensä ensimmäisen kilometrin aikana, lämpimänä pelaa normaalisti. Jos nykiminen sattuu kiihdytyksen aikana, niin auto meinaa hyytyä täysin. Tästä syystä on parempi odottaa että moottori on lämmin, ennen kuin yrittää lähteä pienee väliin risteyksestä.
- ärsyttää
Myös minulla on uusi 1.6 megane, ja olen kerran 0-5 asteisessa lämpötilassa huomannut kylmäkäynnistyksen jälkeen hentoa nykymistä kiihdytettäessä risteyksestä. Se ei ole toistunut, mutta juuri tästä samasta ilmiöstä, mitä muut ovat kuvanneet, oli kyllä kyse. Saa nähdä miten käy huollossa, vien kyllä sinne jos vielä toistuu.
- m2break
Ongelma kuulostaa tutulta, itsellä vajaat 15tkm ajettu 04 1.6 break ja juuri tuolla vähän päälle nollan lämpötiloissa motti on käynnistyksen jälkeen heikko vetämään. Varsinaista nykimistä en ole havainnut kuin silloin jos koittaa lähteä liikkeelle ihan pintakaasulla. Silloin meinaa kone tukehtua ja auto "loikkaa". Veto on heikkoa suunnilleen ensimmäisen kilometrin verran. Huollossa asiasta valitin ja vastauksena päivittivät softan. Vika tai ominaisuus ei siitä kokonaan hävinnyt, mutta lievittyi kuitenkin jonkin verran.
- Mie
Mulla nykii myös täsmälleen edelläkuvatulla tavalla. 1.6.hb 2003.
- Laguna 1.6 break
Jotenkin tutulta tuntuu toi kuvaamanne vika.... Mulla Laguna 1.6 break vm.04 ja muutaman kerran on samanlainen "vedon heikkous" ilmenny koneessa juuri tuolla 0-10 asteen lämpötilassa. Erityisesti sen huomas kun vaihto ykköseltä kakkoselle, niin meinas kone "tukehtua". Myös koneen käydessä tyhjäkäyntiä kierrokset ei pysy aivan vakiona. Lieneekä lagunassa sama moottorinohjausyksikkö kuin Meganessa....
- relli
Valitettavasti tuo kyseinen nykiminen kuuluu 1,4 ja 1,6 moottoreihin, myös monien muiden merkkien. Nykyiset koneet joutuvat kylmänä syöttämään erittäin laihaa polttoaineseosta, että kone voi hieman nykiä ja tuntua tehottomalta. Nämä oireet koskevat lähinna 2000 luvun pieniä moottoreita.
Eli pieni nykiminen/tukehtuminen on normaalia. - gigane II
relli kirjoitti:
Valitettavasti tuo kyseinen nykiminen kuuluu 1,4 ja 1,6 moottoreihin, myös monien muiden merkkien. Nykyiset koneet joutuvat kylmänä syöttämään erittäin laihaa polttoaineseosta, että kone voi hieman nykiä ja tuntua tehottomalta. Nämä oireet koskevat lähinna 2000 luvun pieniä moottoreita.
Eli pieni nykiminen/tukehtuminen on normaalia.vaikka omassani (1.6 wagon) ei varsinaista nykymistä olekaan, vetää moottori tuossa 0 - 5 asteessa käynnistettäessä heikosti ensimmäiset 500-1000m ja uhkaa hyytyä jos vaihtaa liian äkkiä isommalle ja yrittää vedättää pienillä kierroksilla.
Mutta kun lämpötila on asteenkin pakkasen puolella, heittää kone selvästi ryypyn päälle ja tyhjäkäynti nousee sekä veto on todella vahvaa välittömästi käynnistyksen jälkeenkin kaikilla vaihteilla ja kierroksilla.
Moottorin ohjaussofta ei selvästikään saa käyttää rikkaampaa seosta 0-3 asteessa vaikka sellaista tarvitsisi ensimmäisten muutaman sadan metrin matkalla. Liekö joku pakokaasunormi asialla? Mitään teknistä syytä tuohon ei voi olla jos kerran parin asteen pudotus lämpötilassa riittää muuttamaan ohjelmiston täysin toiseksi ja kone toimii todella iloiseksi.
No huoltoonhan tuota en taatusti vie. Ajatuskin siitä että Bilia tekisi jotain autolle joka on täysin ajokuntoinen kuulostaa järkyttävältä.... :)
- Meka
Vika on ilmamassaanturissa.Itsellä ainakin siitä kokemusta.Merkkiliikkeessä korjaus maksoi hieman yli 150€!Tosin jos olet jo käyttänyt liikkeessä niin olisivat varmaan huomanneet.Laittoivat mun autoon vaan tietokoneen kiinni ja sanoivat missä vika..
- mahdollista
Mitsussa (galant) aikanaan korjasivat kyseisen vian suihkutamalla kukkasumuttimella vettä ilmanpuhdistajasta sisään, se anturi oli kuulemma siellä ja puhdistuu nuin sekä niihän se alkoi pelaamaan... vaikka en ihan heti olisi uskonut.
- Meka
mahdollista kirjoitti:
Mitsussa (galant) aikanaan korjasivat kyseisen vian suihkutamalla kukkasumuttimella vettä ilmanpuhdistajasta sisään, se anturi oli kuulemma siellä ja puhdistuu nuin sekä niihän se alkoi pelaamaan... vaikka en ihan heti olisi uskonut.
Joo kyllä hassulta kuulostaa, mutta hyvä että toimii. Saattaa tosin mennä ihan rikkikin, niin että joutuu vaihtamaan.
- Jemmis
Oma 3 v. Megis EI ole aloittanut nykimään, enkä ole pajallakaan kuullut asiasta. Jossakin "heikommissa/halvemmissa" ranskattarissa vikana on monesti keski-Euroopan oloihin suunniteltu ja tehty huohotinputki, jota monella tavalla yritetään suojata ja lämmittää. Mutta Renault ei ole sortunut kyseiseen vikaan, onneksi.
Automaattihuikka voi aiheuttaa ko.piirteitä, mutta anna lämmetä minuutin, niin taas nielee kilometrejä nykimättä.
Jemmis - Anonyymi
Moikka! Minulla oli vuosia taapäin Megane, muistaakseni vm 2006, joka lakkasi kylmästartin jälkeen käymästä pienillä kierroksilla. Vika poistui, kun autolla oli ajanut jonkin aikaa. Lämpimänä startattaessa vikaa ei ollut. Käytin autoa testerillä parikin mutta mitään ei löytynyt. Huomasin, että mikäli moottorin lämmitti lohkolämmittimellä ennen starttia niin tyhjäkäynti oli ok - saman oli joku muukin huomannut vastaavan vian kanssa foorumin nettikirjoituksensa mukaan. Syyksi selvisi nokka-akselin asentotunnistimen epätoimisuus. 2006 Meganessa nokka-akselin asentotunnistimen läpi virtaa öljyä. Tunnistimen toiminta perustuu tuohon öljyn virtaukseen. Sen seurauksena tunnistin kuitenkin saattaa tahmautua sisältä, jolloin sen normaali liike estyy ja samalla tunnistimen normaali toiminta. Asentotunnistin sijaitsee aivan lohkolämmittimen vastuksen vierissä (ainakin tuolloisessa Meganessa jälkiasennettu lämmitin sijoittui näin). Lohkolämmitin kuumentaa tällöin myös asentotunnistimen ja notkistaa siinä jumissa olevan töhnän. Näin tunnistin pääsee liikkumaan normaalisti ja toimii suunnitellun mukaisesti ja tyhjäkäynti on niiltä osin kohdallaan. Lämpimällä moottorilla ajettaessa kuuma öljy puolestaan pitää tunnistinta kuumana ja notkistaa mahdollista töhnää, mikä sitten helpottaa tunnistimen toimintaa. Kun vika aikoinaan selvisi, riitti korjauksesi tunnistimen huolellinen pesu. Vika katosi saman tien. (Kun olin asian pähkylöinyt omassa päässäni tuohon malliin ja vein auton korjaamolle tuota tutkimusta ja mahdollista korjausta varten niin jopa testerikin sitten ilmoitti ensimmäisen kerran nokka-aksenin asentotunnistimen ongelmasta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?927200Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277119Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1196488Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik975568Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t625540Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455434Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa655265Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t35234Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus435148Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274646