Kanien tautuoiminen rääkkäystä vai tarpeellista?

Heidi / Kanien Kotikolo

Tästä ollaan erimieltä:
Kanien tautuoiminen rääkkäystä vai tarpeellista?
mitä mieltä sinä olet?

Minun mielipiteeni:
Minusta kani on kani, ja jokainen kani olisi hyvä tatuoittaa. On kani sitten rotukani tai risteytyskani, näyttelykani tai lemmikkikani.

Mitä hyötyä?
Jos kani katoaa se voidaan kiinniottaessa tunnistaa helposti tatuoimisesta.
Tai jos kani varastetaan ja joku väittää sitä omakseen niin kurkkaus vasempaan (näyttelykanit voidaan tatuoida sekä vasempaan että oikeaan korvaan)korvaan selvittää asian ym.
Jos sinulla on monta saman näköistä kania tunnistat kanit tatuointien perusteilla.

Sattuuko se kania?
Kyllä se varmasti tuntuu, olen kuullut että se tuntuu samalta, kuin ihmiselle laitetaan korvarengas.Kanin korva on tatuoimisen jälkeen hieman "hellä". Jos et halua että kani tuntee tatuoimista, sen korva voidaan puuduttaa.
(Aluksi minäkään en voinut sietää kanien tatuoimista, nyt olen sen puolella ja kaikki kanini on tatuoitu vasempaan korvaan, samoin kasvattamani B-poikue on tatuoitu vasempaan korvaan)Tatuointi laitetaan kanin korvaan, se on numero, joka laitetaan siis pihdeillä, kun se on laitettu laittaa tatuoitsija sinne väriä.Väriä EI saa rapsuttaa pois.

Rotukani vai risteytyskani?
Jos haluat tatuoittaa kanisi ja mietit voiko sen tatuoittaa vaikka se ei olekkaan rotukani eikä sillä ole papereita, niin VOI.
Jokaisen kanin voi tatuoittaa vasempaan korvaan (eli vk.tatuointi) jolloin kaninomistaja saa päättää (tai kasvattaja) mitä korvaan laitetaan.
Kanilla EI siis tarvitse olla papereita eikä mitään tietoja.
Näyttelykanit tatuoidaan ensin vasempaankorvaan, sen jälkeen kun ovat saaneet näyttelytuloksen, ne rekisteröidään ja niille laitetaan sitten oikeaankorvaan tatuointi, tatuointi on rekisterinumero.

Mitä maksaa?
Täytyy sanoa, etten euroista tiedä, mutta Suomen rahoissa se on ollut sen 10mk (vasemmankorvan tatuointi)

Kuka tatuoi?
Suomen kaniyhdistys ry.:n viralliset tatuoitsijat voivat tatuoida kanisi.
Voit tuoda kanisi Suomen kaniyhdistyksen järjestämiin näyttelyihin, joissa se tatuoidaan jos haluat.
Nyt on kaninäyttelyitä Raumalla, Hämeenlinnassa ja Porvoossa.
Lisätietoja: www.kaniyhdistys.com

38

2710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanja

      Olen samaa mieltä kanssasi,ei tatuoiminen ole rääkkäystä....Omat kanini on molemmat tatuoitu,enkä ole sitä mitenkään vastaan....=)

      • HK

        Hei Tanja, olet myös oikeassa.
        Kanien tatuoiminen vain niiden omaksi parhaaksi,
        Siinä ajatellaan kanin parasta :)


    • Siisi

      Mun mielestä se on ihan hyvä olemassa mutta sitä että se tarvii laittaa molempiin korviin en ymmärrä. Olisi parempi jos yksi tatuointi voisi korvata molemmat tatuoinnit. Esim. Joku numero kasvattajalta toinen rekisteröjältä..?? Vaikea vaan toteuttaa käytännössä. Mielestäni on myös hiukan outoa että vaan virallinen tatuoija saa tehdä oik. korvan tatuoinnin. Nimittäin jos sen haluaisi teettää eläilääkärillä puudutuksesssa tai jonkun muun toimenpiteen yhteydessä. No ehkä se onkin pian mahdollista..? Kyselin eläinlääkäriltä tatuoinneista kerran ihan muina miehinä ja hän sanoi ettei tatuointia voi ajatella tekevänsä ilman puudutusta kun sattuu niin paljon... Että mielipiteitä on kyllä monia. Nimittäin eläinlääkärillä tatuoiminen olis mulla paljon helpompaa kun asun niin kaukana tatuoijista. Mistä sitä kipuakaan tietää kun ei ole koskaan joutunut itse sitä kestämään. Korvakorunkin tekemisessä tehään vaan yks reikä mutta hermeliinillä tulee tatuointipihdit usein korvan läpi ja reikiä on kyllä monta... Eli olen sekä samaa mieltä että erimieltä...

      • Heidi / Kanien Kotikolosta

        Kyllä se kania sattuu, tuo tatuoiminen VARMASTI. ellei sitä olla puudutettu.

        Jotkut kanit jopa kiljuvat kun niitä tatuoidaan, yksikään minun pupusistani ei ole kiljunut mutta säpsähtänyt / hypännyt on kun se on laitettu korvaan.

        Minusta myös oik.korvan tatuointi on hieman turha.. se onkin vain yhdellä kanillani, kääpiöluppiksellani Jackilla. Oik.korvan tatuointi laitetaan myös hermeliinilleni (Petkelkannan Salsa) jos se saa hyvät pisteet ulkomuotoluokissa.


    • :p

      Jos kani katoaa, eikö sen tunnista ulkoäöltä, valokuvista yms.?
      Miksi ihmeessä kukaan haluaisi varastaa KANIN?
      Miksi kukaan haluaisi omistaa kaneja, jotka tunnistaa vain tatuoinneista,
      eikä ulkonäöstä tai luonteesta?

      Ehkä ei kirpaise kuin kerran, mutta siinäkin on kerta liikaa.

      • kanityttö

        Oon samaa mieltä :p:n kans.Ei siin kanien tatuoimises oo munkaa mielestä mitään järkee!!!Omaan kaniini en ikimaailmassa mitään tatuonteja antas laittaa, kyllä mä kanini tunnistan ilmanki!!!


      • sanna

        Niin... kyllä joku hullu voi ihan huvin vuoksi varastaa kanin. Luonnekuvaus ym. on vähän heppoinen todiste, jos kani pitäis saada takasin. Kyllä varmaan lakikin on sun puoleela jos pupulla on tatuointi.
        Sihen sattumiseen voi sanoa sen, että täytyy puuduttaa.


      • :p
        sanna kirjoitti:

        Niin... kyllä joku hullu voi ihan huvin vuoksi varastaa kanin. Luonnekuvaus ym. on vähän heppoinen todiste, jos kani pitäis saada takasin. Kyllä varmaan lakikin on sun puoleela jos pupulla on tatuointi.
        Sihen sattumiseen voi sanoa sen, että täytyy puuduttaa.

        ...nyt vielä tähänkin. Mutta kun tämä maailma on täynnä tallaisia ihmisiä. Tietenkin joku "hullu" voi varastaa kanin. MUTTA, kuinka suurella todennäköisyydellä. Joku "hullu" voi myös iskeä puukon selkääni kadulla. Kuitenkin pidän mahdollisuutta niin olemattomana, että en toistaiseksi ole ostanut haarniskaa ylleni. Sama juttu tatuoinnissa. Ja jos se "hullu" nyt kanin varastaa, kuinka suuri mahdollisuus on nähdä kani saadakseen tarkistaa sen korvan...jne.


    • Maria M.

      Mielestäni on aika ikävää, että koiria ei juuri koskaan tatuoida puuduttamatta, mutta vastaavasti en ole koskaan nähnyt, että kanin korva olisi puudutettu!
      Kaikki vain puhuvat, että ei se satu kovin paljon, koska pihdit on niin terävät jne. Kukaan ei varmaankaan ole testannut pihtejä itseensä, joten voi vain arvailla kuinka paljon ne kania sattuvat!

      Kasvattajilla on kaneja niin paljon, että he eivät tunnista kaneja pelkästään ulkonäön perusteella. Tämä on totuus. Ja ovathan ne samannäköisiä, jos ovat tismalleen samaa värisävyä jne. Onhan se näyttelyissä helpompaa katsoa korvaan, kuin miettiä, että onkohan tämä kani nyt sitten varmasti minun, kun tuossa vieressä on 20 saman näköistä/väristä jne.....

      Onneksi pikkujyrsijöitä ei vielä tarvitse tatuoida, niiden kasvatus kun ei ole vielä niin ammattimaista kuin kaneilla tai koirilla. Onneksi!

      t.Maria
      www.geocities.com/naytenumero

      • :p

        Miksi pitää kasvattaa elikkolaumaa, jos ei pidä niillä muuta eroa, kuin leima korvassa?
        Minusta tuntuu, että jos en sitä omaani tuntisi ulkonäöltä ja luonteelta, niin en sitä sitten kyllä ansaitsisi.
        Olen tatuointia vastaan, kun tuntuu vaan että se on turha homma. On sitä pärjätty ilmankin.


      • Heidi / Kanien Kotikolosta
        :p kirjoitti:

        Miksi pitää kasvattaa elikkolaumaa, jos ei pidä niillä muuta eroa, kuin leima korvassa?
        Minusta tuntuu, että jos en sitä omaani tuntisi ulkonäöltä ja luonteelta, niin en sitä sitten kyllä ansaitsisi.
        Olen tatuointia vastaan, kun tuntuu vaan että se on turha homma. On sitä pärjätty ilmankin.

        Kyllä kaneja varastetaan, se on aivan totta. Tiedän yhdenkin jutun kun kasvattajan kani vietiin pihasta ja kasvattaja löysi kanin, tyttö oli ulkoiluttamassa kania pihalla ja väitti sen olevan sen kani, katsottiin korvaan ja varmistuttiin asiasta, kani oli kasvattajan, ja tyttö oli sen vienyt pihasta, ulkohäkistä.

        Minä ainakin tunnistan omat kaniní, ei tatuointi ole siellä sitä varten. Miettikääpä nyt, tatuointi on kanin omaksi parhaaksi.

        Ja minä olen kyllä ensimmäistä kertaa ilmottaessani Indyn virallisiin, Indy sekosi siellä toisten samannäköisten ja väristen ruskeasoopeli hermujen sekaan, ja korvaan katsominen selvitti asian. Et sinä kuule sillä palavalla sekunnilla voi tietää mikä juuri niistä on on sinun kanisi, jos kaikki ovat saman näköisiä (värisiä rotuisia..), missä vaiheessa kerkeät selvittämään sen luonteen? ei sitä kerkeä.
        Usko vaan huviksesi.


      • Siisi
        Heidi / Kanien Kotikolosta kirjoitti:

        Kyllä kaneja varastetaan, se on aivan totta. Tiedän yhdenkin jutun kun kasvattajan kani vietiin pihasta ja kasvattaja löysi kanin, tyttö oli ulkoiluttamassa kania pihalla ja väitti sen olevan sen kani, katsottiin korvaan ja varmistuttiin asiasta, kani oli kasvattajan, ja tyttö oli sen vienyt pihasta, ulkohäkistä.

        Minä ainakin tunnistan omat kaniní, ei tatuointi ole siellä sitä varten. Miettikääpä nyt, tatuointi on kanin omaksi parhaaksi.

        Ja minä olen kyllä ensimmäistä kertaa ilmottaessani Indyn virallisiin, Indy sekosi siellä toisten samannäköisten ja väristen ruskeasoopeli hermujen sekaan, ja korvaan katsominen selvitti asian. Et sinä kuule sillä palavalla sekunnilla voi tietää mikä juuri niistä on on sinun kanisi, jos kaikki ovat saman näköisiä (värisiä rotuisia..), missä vaiheessa kerkeät selvittämään sen luonteen? ei sitä kerkeä.
        Usko vaan huviksesi.

        Mulla on noin 10 saman näköistä (samaa rotua, väriä, kuviota ja karvanlaatua) kania ja kyllä mä ne ainakin tunnistan ilman tatuointeihin katsomista. No vieraat on sitten eri juttu ja onhan tatuointi siinä suhteessa hyvä asia. Ja silloin kukaan ei pysty valehtelemaan toista samannäköistäö kania toiseksi näyttelyssäkään. Mutta lemmikkikanin tatuoinnissa ei mielestäni ole mitään järkeä... sillä tosi harvassa ovat ne varkaus tapaukset... On varmasti paljon mahdollisempaa että kani katoaa tai kuolee muulla tavalla. En tatuoisi omia kanejani ellei olisi pakko. Mutta jos tahtoo kasvattaa rekisteröityjä kaneja ei enää ole muita vaihtoehtoja... Vaikka olisi kuinka hyvä rotukani se on pakko (uusien rekisteröinti sääntöjen mukaan) tatuoida molempiin korviin jotta se rekisteröitäisiin ja se voisi saada rekisteröityjä poikasia... Eli kysymys on nykyään kasvattajalla siitä että onko sitten parempi, tatuoida kanit ja pitää ne rekisteröityinä "rotukaneina" vai täytyykö lopettaa virallisissa luokissa käynnin harrastus ja kasvattaa paperittomia rotukaneja...???


      • :p
        Heidi / Kanien Kotikolosta kirjoitti:

        Kyllä kaneja varastetaan, se on aivan totta. Tiedän yhdenkin jutun kun kasvattajan kani vietiin pihasta ja kasvattaja löysi kanin, tyttö oli ulkoiluttamassa kania pihalla ja väitti sen olevan sen kani, katsottiin korvaan ja varmistuttiin asiasta, kani oli kasvattajan, ja tyttö oli sen vienyt pihasta, ulkohäkistä.

        Minä ainakin tunnistan omat kaniní, ei tatuointi ole siellä sitä varten. Miettikääpä nyt, tatuointi on kanin omaksi parhaaksi.

        Ja minä olen kyllä ensimmäistä kertaa ilmottaessani Indyn virallisiin, Indy sekosi siellä toisten samannäköisten ja väristen ruskeasoopeli hermujen sekaan, ja korvaan katsominen selvitti asian. Et sinä kuule sillä palavalla sekunnilla voi tietää mikä juuri niistä on on sinun kanisi, jos kaikki ovat saman näköisiä (värisiä rotuisia..), missä vaiheessa kerkeät selvittämään sen luonteen? ei sitä kerkeä.
        Usko vaan huviksesi.

        No sitten täytyykin tatuoida kaikki puutarhatuoleista pihalle jätettyyn ämpäriin, jos niita noin vain käydään pihalta nappailemassa.
        Jos tatuointi olisi näyttelystä kiinni, en sitten enää veisi näyttelyyn!
        Minusta ainakin olisi inhottavaa, jos minut olisi viety vieraaseen paikkaan saamaan jokin kivulias juttu, jonka tarkoitusta en itse tietäisi, kun oli kakara. Vain jotten sekoaisi naapurin lapsiin.
        Muutenkin kaikki tuommoiset ylimääräiset jutut on turhia, etenkin kun ne sattuu eläimeen.


      • sanna
        :p kirjoitti:

        Miksi pitää kasvattaa elikkolaumaa, jos ei pidä niillä muuta eroa, kuin leima korvassa?
        Minusta tuntuu, että jos en sitä omaani tuntisi ulkonäöltä ja luonteelta, niin en sitä sitten kyllä ansaitsisi.
        Olen tatuointia vastaan, kun tuntuu vaan että se on turha homma. On sitä pärjätty ilmankin.

        Tossa aikasemmin sä sanoit olevas puolueeton...
        Ei kasvattajat ole sellasia tunteettomia ihmisiä joilla on vaan 20 muotovaliota rivissä. Älä viitsi ruveta heittelemään tollasia juttuja joista et edes tiedä mitään.
        Edelleenkin josse sattuu niin paljon niin puuduttakaa.


      • :p
        sanna kirjoitti:

        Tossa aikasemmin sä sanoit olevas puolueeton...
        Ei kasvattajat ole sellasia tunteettomia ihmisiä joilla on vaan 20 muotovaliota rivissä. Älä viitsi ruveta heittelemään tollasia juttuja joista et edes tiedä mitään.
        Edelleenkin josse sattuu niin paljon niin puuduttakaa.

        Anteeksi vain, olen kyllä saanut sen käsityksen ihan itse näitä lukiessani. "Kasvattajilla on kaneja niin paljon, että he eivät tunnista kaneja pelkästään ulkonäön perusteella."
        Kyllä se nyt vaan siltä välillä on vaikuttanut. Saan käsityksen siitä muiden ihmisten sanomien peruseella.
        (Missä sanoin olevani puolueeton?)


    • Huudon kuullut

      GG-01:ssä tatuoitiin yksi kani ja se huusi niin hirveästi! Olin pudota polvilleni, vaikka en ihan vieressä ollutkaan!Niin että se varmasti sattui! Kyllä siihen korvaan varmaan voisi laittaa jotain puudutetta, esim. sellaista kylmäsuihketta, jota käytetään haavoja ommeltaessa. Hintaan lisää 0,5- 1 euro, ei se ketään kaada!

      • Siisi

        Olen kysellyt apteekista mutta se on ilmeisesti vain reseptillä saatavissa. Mahdollisuuksia itse laitettavista puudutteista on vain puudutus laastari(apteekin tietojen mukaan). Se ei puuduta tarpeeksi hyvin eli kania sattuu silti..! Sitäpaitsi sitä joutuisi pitämään puolituntia ennen tatuointia ja se on tarralla kiinni. Eli kani hermostuisi varmaan vain enemmän.


    • Marika

      Mä en hyväksy että kaneja tatuoidaan...mulla on kani eikä sillä oo tatuointia ja eikä sitä oo varastettu...

      • Heidi / Kanien Kotikolosta

        Kaikilla omat mielipiteet.
        Oma on asianne tatuoitatteko kaninne vai ette, mutta minä ainakin, ja monet muut kaniharrastajat kyllä! :) itsellenne (kaneillenne) siitä hallaa aiheutatte jos kuitenkin tapahtuu jotain varastuksia ym. ja kanilla ei ole tatuointia korvassa, katsokaas, "koskaan kun ei tiedä mitä nurkan takana piilee"
        Aika paljon on mielipiteitä tullut tänne ja se on hyvä.


      • :p
        Heidi / Kanien Kotikolosta kirjoitti:

        Kaikilla omat mielipiteet.
        Oma on asianne tatuoitatteko kaninne vai ette, mutta minä ainakin, ja monet muut kaniharrastajat kyllä! :) itsellenne (kaneillenne) siitä hallaa aiheutatte jos kuitenkin tapahtuu jotain varastuksia ym. ja kanilla ei ole tatuointia korvassa, katsokaas, "koskaan kun ei tiedä mitä nurkan takana piilee"
        Aika paljon on mielipiteitä tullut tänne ja se on hyvä.

        No eikös se sitten ole hallaa kanille, kun sitä sattuu tatuoitaessa. Eihän se minuun satu, kaniin vain. Ja vain siksi, että se voidaan varastaa. Varastaa! En vieläkään oikeen usko suuriin kanivarkauksiin.
        Mutta ihan miten vaan...


      • Heidi / Kanien Kotikolosta
        :p kirjoitti:

        No eikös se sitten ole hallaa kanille, kun sitä sattuu tatuoitaessa. Eihän se minuun satu, kaniin vain. Ja vain siksi, että se voidaan varastaa. Varastaa! En vieläkään oikeen usko suuriin kanivarkauksiin.
        Mutta ihan miten vaan...

        Kerran se vain kirpaisee! Kyllä sen kivun kerran
        kestää! Ei mun kanit ole olleet moksiskaan sen jälkeen
        kun tatuointi on tehty! Ja minä olen onnellinen
        että kani on tatuoitu.

        Minusta tatuoiminen tarkoittaa
        myös sitä, että haluaa pitää TODELLA hyvää huolta
        kanistaan, haluaa vain parasta sille!

        Se ei ole "vain" siksi että se voidaan varastaa,
        on siitä muutakin hyötyä.
        ja miten niin "vain" ? se EI ole vain jos kani
        varastetaan, tai ehkäpä sinulle mutta monelle muulle ei
        jotka todella välittävät ja rakastavat kanejaan!


      • :p
        Heidi / Kanien Kotikolosta kirjoitti:

        Kerran se vain kirpaisee! Kyllä sen kivun kerran
        kestää! Ei mun kanit ole olleet moksiskaan sen jälkeen
        kun tatuointi on tehty! Ja minä olen onnellinen
        että kani on tatuoitu.

        Minusta tatuoiminen tarkoittaa
        myös sitä, että haluaa pitää TODELLA hyvää huolta
        kanistaan, haluaa vain parasta sille!

        Se ei ole "vain" siksi että se voidaan varastaa,
        on siitä muutakin hyötyä.
        ja miten niin "vain" ? se EI ole vain jos kani
        varastetaan, tai ehkäpä sinulle mutta monelle muulle ei
        jotka todella välittävät ja rakastavat kanejaan!

        Sehän ei ole VAIN, ei tietenkään. Mutta kuinka ihmeen suuri mahdollisuus on, että ohiajavasta autosta hyppää tyyppi, joka kävelee takapihalle ja nappaa sen kanin? En siis Vieläkään ymmärrä tätä varastaminen, juttua. En vain usko, että se niin yleistä, että kani kannattaa tatuoida.
        No, eihän tämä minun asiani ole. Leikatkaa vaikka korva pois, jotta tunnistaa! Ihan makuasia.


      • kanizu

        Mitä haittaa siitä on, jos kani on tatuoitu.
        Ei millään pahalla, sillä ei meidänkään kani (eikä vanhatkaan, paitsi yksi oli jo ostaessa) ole tatuoituja, vaikka sehän olis tietysti hyödyllistä.


      • Siisi
        :p kirjoitti:

        Sehän ei ole VAIN, ei tietenkään. Mutta kuinka ihmeen suuri mahdollisuus on, että ohiajavasta autosta hyppää tyyppi, joka kävelee takapihalle ja nappaa sen kanin? En siis Vieläkään ymmärrä tätä varastaminen, juttua. En vain usko, että se niin yleistä, että kani kannattaa tatuoida.
        No, eihän tämä minun asiani ole. Leikatkaa vaikka korva pois, jotta tunnistaa! Ihan makuasia.

        Rotukanit on PAKKO tatuoida jos tahtoo niiden olevan rotukaneja, piti tatuointi ajatuksesta tai ei. Se kuka asian voi muuttaa on Suomen Kani Yhdistys. Jos halutaan ettei Suomen rotukaneja ole pakko tatuoida on sitten esitettävä mielipiteet sinne. Täällä kirjoittelemalla ei paljon aikaan saada. Ja on tatuoinnissa hyvät puolensa, totta kai. Siis se varkaus juttu ja etenkin toisistaan erottaminen (ei voi valehdella kanin tietoja). Ei sitä kannattais käydä muuttamaan. Mutta mun mielestä puudutus ois nyt se asia missä pitäs keksiä parannus keino. Eli mahdollisuus ostaa puudutus ainetta tatuoinnin yhteydessä ja tatuojille koulutus!! Ei kannata tapella että kuka on oikeassa sillä kai jokainen yrittää vain parasta kanilleen. Jokainen vaan omalla tavallaan.


      • :p
        Siisi kirjoitti:

        Rotukanit on PAKKO tatuoida jos tahtoo niiden olevan rotukaneja, piti tatuointi ajatuksesta tai ei. Se kuka asian voi muuttaa on Suomen Kani Yhdistys. Jos halutaan ettei Suomen rotukaneja ole pakko tatuoida on sitten esitettävä mielipiteet sinne. Täällä kirjoittelemalla ei paljon aikaan saada. Ja on tatuoinnissa hyvät puolensa, totta kai. Siis se varkaus juttu ja etenkin toisistaan erottaminen (ei voi valehdella kanin tietoja). Ei sitä kannattais käydä muuttamaan. Mutta mun mielestä puudutus ois nyt se asia missä pitäs keksiä parannus keino. Eli mahdollisuus ostaa puudutus ainetta tatuoinnin yhteydessä ja tatuojille koulutus!! Ei kannata tapella että kuka on oikeassa sillä kai jokainen yrittää vain parasta kanilleen. Jokainen vaan omalla tavallaan.

        ...että vieläkin jaksan jankata, mutta tekeekö tatuointi kanista rotukanin?
        Ja miksi joku haluaa rotukanin?
        Just. Jokainen omalla tavallaan.


      • huudon kuullut
        Siisi kirjoitti:

        Rotukanit on PAKKO tatuoida jos tahtoo niiden olevan rotukaneja, piti tatuointi ajatuksesta tai ei. Se kuka asian voi muuttaa on Suomen Kani Yhdistys. Jos halutaan ettei Suomen rotukaneja ole pakko tatuoida on sitten esitettävä mielipiteet sinne. Täällä kirjoittelemalla ei paljon aikaan saada. Ja on tatuoinnissa hyvät puolensa, totta kai. Siis se varkaus juttu ja etenkin toisistaan erottaminen (ei voi valehdella kanin tietoja). Ei sitä kannattais käydä muuttamaan. Mutta mun mielestä puudutus ois nyt se asia missä pitäs keksiä parannus keino. Eli mahdollisuus ostaa puudutus ainetta tatuoinnin yhteydessä ja tatuojille koulutus!! Ei kannata tapella että kuka on oikeassa sillä kai jokainen yrittää vain parasta kanilleen. Jokainen vaan omalla tavallaan.

        Tärkeintä tatuointi kai on siksi, että kanit pystytään varmasti tunnistamaan näyttelyssä ja kasvattaja erottamaan samannäköiset kasvatit toisistaan! Varastaminen Suomessa on varmaan ERITTÄIN PIENIMUOTOISTA! Ja tatuoidunkin kanin takaisinsaaminen minimaalista. Eikö voisi olla mahdollista, että tatuointioikeuden saanut henkilö voisi eläinlääkärin välityksellä saada joko puudutussalvaa tai -suihketta, jos hän selittäisi, mihin tarkoitukseen se tulee? Tällainen puudutus tehoaa hetkessä ihon pintaan, mutta ei mene systeemiverenkiertoon, joten se ei rasita kania!!! Kysykää, please! Minusta ketään ei tarvitse satuttaa edes YHTÄ kertaa!


      • Siisi
        :p kirjoitti:

        ...että vieläkin jaksan jankata, mutta tekeekö tatuointi kanista rotukanin?
        Ja miksi joku haluaa rotukanin?
        Just. Jokainen omalla tavallaan.

        Ei muuten tee, mutta nimellisesti tekee. Eli eihän kani ole rotu kani jos sillä ei ole papereita ja todisteita siitä. Mä vihaan papereita yleensäkin mutta kun kaikessa tässä maailmassa täytyy olla ihmisille niitä todisteita. Maailma on aika kangistunut omiin sääntöihinsä ihán yleisesti ottaen. Ihminen rakastaa papereita. Esim. Me ollaan koulussa sitä mitkä on meijän numerot ja kaikilla on oma henkilötunnus ym. Jotkut tahtoo ihan "oikeen" rotukanin niin paperit on todiste siitä että kani jää vaikka pieneksi kääpiökaniksi tai on sen näköinen kuin muutkin rotunsa edustajat. Kaikki täytytyy tietää etukäteen. Millaisia värejä poikasista tulee? sekin täytyy saada ennustaa.... paperit on vastaus ihmiselle... Alkaapa menee filosofiseks...:)


    • sanna

      HALOOO!!!!!! ALOTETAAS NYT IHAN ALUSTA! kÄVIKÖ KENELLÄKÄÄN MIELESSÄ SELLANEN ASIA, ETTÄ JOS SE TATUOINTI SATTUIS NIIN PALJON KANIA, NIIN KYLLÄHÄN SE OLIS JO ELÄINSUOJELULAEISSA KIELLETTY.
      EI TÄLLÄNEN JAUHAMINEN AUTA MITÄÄN. SE EI SIIS SATU EIKÄ SIITÄ OO MITÄÄN MUUTA KUIN HYÖTYÄ,JOTEN LOPETTAKAA NYT KAIKKI TÄÄ INISEMINEN JA KESKUSTELKAA ASIALLISESTI!!!
      P.S Ei varmaan ollu kauheen kiva viesti, mutta meni varmaan perille.

      • Heidi / Kanien Kotikolosta

        Aivan Sanna, olen kanssasi samaa mieltä, en edes keksinyt tuota.. ;) mutta tottakai se olisi kielletty jos se olisi jotain eläinrääkkäystä! mutta kun ei ole.

        Tatuointi on kanin omaksi parhaaksi.
        Jokaisella omat mielipiteet, mutta niin se vaan on yksinkertaisesti ja todesti.

        http://geocities.com/heidinkotisivuset/kk.html
        -Heidi puput, joista todella välitetään-


      • :p

        En vieläkään ole kuullut sitä t-ä-r-k-e-i-n-t-ä s-y-y-t-ä miksi pitäisi tatuoida kani. Älkääkä nyt taas heittäkö sitä varkausjuttua.
        Ei auta vaikka eläinsuojululaissa ei sanota. Minä en satuttaisi kaniani senkään vertaa, Turhaan.
        Ja kun puhutaan asiallisesta keskustelusta, voidaan käyttää pieniä kirjaimia.


      • HK / KK
        :p kirjoitti:

        En vieläkään ole kuullut sitä t-ä-r-k-e-i-n-t-ä s-y-y-t-ä miksi pitäisi tatuoida kani. Älkääkä nyt taas heittäkö sitä varkausjuttua.
        Ei auta vaikka eläinsuojululaissa ei sanota. Minä en satuttaisi kaniani senkään vertaa, Turhaan.
        Ja kun puhutaan asiallisesta keskustelusta, voidaan käyttää pieniä kirjaimia.

        Eikö ole tarpeeksi hyvä syy, etkö raivostuisi jos kanisi varastettaisiin? kyllä siitä on MUUTAKIN hyötyä! Mutta siis MIKSET tajua mitä hyötyä siitä on? etkö osaa käyttää aivojasi? koita edes vähän vaivata niitä.. !! minä ja aika monet muutkin tiedämme mistä puhumme.
        Lueppas vaikka SKY:n lehdestä (en nyt muista mikä nro.se oli) jossa on HYVÄT syyt miksi tatuoida kani. Vaikka tuskimpa edes tilaat sitä.. minusta vähän tuntuu siltä, noista sinun puheistasi päätellen..


      • :p
        HK / KK kirjoitti:

        Eikö ole tarpeeksi hyvä syy, etkö raivostuisi jos kanisi varastettaisiin? kyllä siitä on MUUTAKIN hyötyä! Mutta siis MIKSET tajua mitä hyötyä siitä on? etkö osaa käyttää aivojasi? koita edes vähän vaivata niitä.. !! minä ja aika monet muutkin tiedämme mistä puhumme.
        Lueppas vaikka SKY:n lehdestä (en nyt muista mikä nro.se oli) jossa on HYVÄT syyt miksi tatuoida kani. Vaikka tuskimpa edes tilaat sitä.. minusta vähän tuntuu siltä, noista sinun puheistasi päätellen..

        MUTTA hyvät ihmiset. KERTOKAA mitä MUUTA hyötyä siitä on?!? Olen kysynyt sitä monta kertaa. Ja pyysin ettei enää sitä varastamisjuttua, koska kaneja nyt ei tilastojen mukaan varasteta yhtä usein kuin autoja. ET taida itse tajuta. Ole hyvä ja kerro niistä muista syistä.


      • sanna
        :p kirjoitti:

        En vieläkään ole kuullut sitä t-ä-r-k-e-i-n-t-ä s-y-y-t-ä miksi pitäisi tatuoida kani. Älkääkä nyt taas heittäkö sitä varkausjuttua.
        Ei auta vaikka eläinsuojululaissa ei sanota. Minä en satuttaisi kaniani senkään vertaa, Turhaan.
        Ja kun puhutaan asiallisesta keskustelusta, voidaan käyttää pieniä kirjaimia.

        oot oikees niiden kirjainten kanssa


      • HK / KK
        :p kirjoitti:

        MUTTA hyvät ihmiset. KERTOKAA mitä MUUTA hyötyä siitä on?!? Olen kysynyt sitä monta kertaa. Ja pyysin ettei enää sitä varastamisjuttua, koska kaneja nyt ei tilastojen mukaan varasteta yhtä usein kuin autoja. ET taida itse tajuta. Ole hyvä ja kerro niistä muista syistä.

        Jos et tajua sitten et, se on oma mokasi.
        Ole mitä mieltä olet, minä en välitä, älä tatuoi kaniasi, jos kerran et tajua sen omasta parasta.
        Minä en enään ota kantaa sinun viesteihisi.
        Soita vaikkapa Lauralle ja kysele sitten niin voit EHKÄ (tuskimpa vaan) tajuta miksi se on HYVÄ asia. Selitä itse mitä HAITTAA tatuoinnista on? NIIN? antaa kuulua!


      • :p
        HK / KK kirjoitti:

        Jos et tajua sitten et, se on oma mokasi.
        Ole mitä mieltä olet, minä en välitä, älä tatuoi kaniasi, jos kerran et tajua sen omasta parasta.
        Minä en enään ota kantaa sinun viesteihisi.
        Soita vaikkapa Lauralle ja kysele sitten niin voit EHKÄ (tuskimpa vaan) tajuta miksi se on HYVÄ asia. Selitä itse mitä HAITTAA tatuoinnista on? NIIN? antaa kuulua!

        Minä en tajunnut, koska olen asiasta omaa mieltäni, ja te arvoisat asiantuntijat, ette ole tarjonneet kovinkaan kummoisia syitä tatuoida kani(niitä varastetaan...). Mutta ÄLKÄÄ myöskään silloin tulko jatkuvasti väittämään minulle, että se on kanin parhaaksi.
        Lauralle? Ehkäpä. En käsitä mikset voisi sitä tässä ja nyt kertoa.
        -Jos kanille ei saa puudustusta, se sattuu.
        -Mutta jo pelkästään eläinlääkärissä käynti voi olla kanille hermostuttava kokemus. Riippuen tietty kanista ja eläinlääkäristä. Mutta etenkin, jos kani selvästikään ei pidä eläinlääkärillä käynnistä, on sitä turha sinne viedä, ellei tule tarvetta.
        -Sama tilanne myös kuljetuksessa. Jos kani ei pidä siitä, en lähtisi turhan takia kuljettelemaan.
        Haittoja siis VOI löytyä. MUTTA, kun siitä ei ole hyötyäkään, miksi pitäisi? (tosielämässä toimivia syitä kun ei ole kuulunut)


      • Maria M.
        Heidi / Kanien Kotikolosta kirjoitti:

        Aivan Sanna, olen kanssasi samaa mieltä, en edes keksinyt tuota.. ;) mutta tottakai se olisi kielletty jos se olisi jotain eläinrääkkäystä! mutta kun ei ole.

        Tatuointi on kanin omaksi parhaaksi.
        Jokaisella omat mielipiteet, mutta niin se vaan on yksinkertaisesti ja todesti.

        http://geocities.com/heidinkotisivuset/kk.html
        -Heidi puput, joista todella välitetään-

        Se on niin kauheen hauskaa olla aina oikeassa! En yhtään pidä ylimielisestä kirjoitustyylistäsi. Kaikilla saa olla mielipiteet, kunhan ne vain ovat samoja kuin sinulla!
        Pelletti-juttu ´lemmikki tv:n keskustelupalstalla kuuluu samaan sarjaan. Minulla on kani (joka nyt asuu vanhempieni luona) joka ei ole tatuoitu, eikä se ole koskaan syönyt pellettiä. Silti se on kovin virkeä papparainen, ikä 8v.
        Ja kanista välitetään todella kovasti!

        Kaikkien ei ole pakko liittyä kaniyhdistykseen, vaikka hankkisivatkin kaneja. Tottakai siitä on varmasti hyötyä, mutta ei kannata mitenkään kyseenalaistaa tälläisten henkilöiden järkevyyttä! Itse en ole kaniyhdistyksen jäsen, koska siitä ei varsinaisesti ole minulle mitään hyötyä....

        Jos kanisi muutaman kerran pärjäävät näyttelyissä ja olet kasvattanut pari poikuetta, niin se ei anna sinulle oikeutta olla "aina oikeassa"!!!

        t.Maria
        [email protected]
        www.geocities.com/naytenumero


      • Siisi
        Maria M. kirjoitti:

        Se on niin kauheen hauskaa olla aina oikeassa! En yhtään pidä ylimielisestä kirjoitustyylistäsi. Kaikilla saa olla mielipiteet, kunhan ne vain ovat samoja kuin sinulla!
        Pelletti-juttu ´lemmikki tv:n keskustelupalstalla kuuluu samaan sarjaan. Minulla on kani (joka nyt asuu vanhempieni luona) joka ei ole tatuoitu, eikä se ole koskaan syönyt pellettiä. Silti se on kovin virkeä papparainen, ikä 8v.
        Ja kanista välitetään todella kovasti!

        Kaikkien ei ole pakko liittyä kaniyhdistykseen, vaikka hankkisivatkin kaneja. Tottakai siitä on varmasti hyötyä, mutta ei kannata mitenkään kyseenalaistaa tälläisten henkilöiden järkevyyttä! Itse en ole kaniyhdistyksen jäsen, koska siitä ei varsinaisesti ole minulle mitään hyötyä....

        Jos kanisi muutaman kerran pärjäävät näyttelyissä ja olet kasvattanut pari poikuetta, niin se ei anna sinulle oikeutta olla "aina oikeassa"!!!

        t.Maria
        [email protected]
        www.geocities.com/naytenumero

        Ihanaa kun joku sano ton mun puolesta... Onko Heidillä sitten miten paljon kokemusta? Uskallanpa väittää ettei ollenkaan niin paljon kuin voisi olla. Ite olen huomannut ettei
        kaikki johdata samaa kaavaa. kani on yksilö, elävä eläin jolla on oma luonne. Siksi ei voi olla yhtä oikeeta vastausta... Heidistä kyllä ihan vilpittömästii huomaa että hän tietää kaneista ja on lukenut hyvin kirjansa mutta käytäntö tulee vielä opettamaan. Asiat ei ehkä ole niin musta valkoisia. Inhottava analysoida toista (ja etenkin kun ei pysty arvostelemaan vain nimimerkin takana olevaa henkilöä). Että sorry Heidille! Mutta muokin on joskus alkanu jurppimaan... Sitten tosta eläinsuojelu jutusta sellanen mielipide että onko joku kertonut sinne mitä kaniyhdistys tekee?? Sieltä puolelta voitaisi tulla idea vaikka puuduttaa kani.


    • Anonyymi

      Mistä saa kanille kv-tatuoinnin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe