Naturalis

Hirvenmetsästäjä

Onko lisää kokemuksia Lapuan Naturalis patruunasta? Itse ostin niitä tähän jahtikauteen. Hirveä en ole vielä päässyt kokeilemaan. Eilen ammuin valkohäntäpeura pukin(6piikkinen)Peura putosi kerrasta ja liha ei oikeastaan vertynyt juuri ollenkaan. Tuntuu hyvältä ja toimivalta patruunalta.

36

5560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7,62

      onnistunut ja tosi hyvä patruuna, ehkä läpäisy herkempi pehmeille paikoille ammuttaessa... ehkä.

    • mäkkäri

      ammuin naturaliksella hirveä 20m päästä kaulaan ja luoti ei auennut tippaakaan...(se kuoli) niinku olis ampunu kokovaippa luodilla! eikä niillä ole tippunu muutkaan hirvet vaikka osuma hyvä.... issee ampu 13piikkistä rintaan naturaliksella eikä tippunu! ei ollu luoti auennu.... ei hyvä panos... roskiin tollaset lelupanokset!

      • fgrfr

        miks ihmeessä sie sitä kaulaan ammuit? ois voinu vaik karata jos ois menny hieman ylös tai alas!


      • Metsästäjä 16

        Nii in,ei kannata koittaa kaulaan jos ei ole varma taidoistaan että osuu. Ja jos luoti osuu kaularankaan niin kyllä se hirvi putoaa se on varma. Mutta hyvin täytyy osua. Taidetaan nyt omat mokat laittaa panoksen piikkiin. Naturalis on erittäin hyvä patruuna, siitä ei pääse minnekkään.


      • mittakirvesmies
        fgrfr kirjoitti:

        miks ihmeessä sie sitä kaulaan ammuit? ois voinu vaik karata jos ois menny hieman ylös tai alas!

        Miksi tossia lavat pilaan noin lähellä olevasta hirvestä, kun voi ottaa kaadon lihoja haaskaamatta?

        Nupiist kläpii tai sitten kurkut auki noin liki oleva hirvi ammutaan :)


      • Jovain
        mittakirvesmies kirjoitti:

        Miksi tossia lavat pilaan noin lähellä olevasta hirvestä, kun voi ottaa kaadon lihoja haaskaamatta?

        Nupiist kläpii tai sitten kurkut auki noin liki oleva hirvi ammutaan :)

        ...taaksehan sitä häätyy ampua!!!


      • mäkkäri
        fgrfr kirjoitti:

        miks ihmeessä sie sitä kaulaan ammuit? ois voinu vaik karata jos ois menny hieman ylös tai alas!

        amuin sitä haukulle ensin 100m päästä 3kertaa!!! kaikki taappavalla alueella.... sitte menin mukamas kaadolle. kun olin noin 20m päässä niin se mulli nousi ylös ja vahtas suoraa mua silmiin.. sitte mä ammuin sitä kiikarin läpi kaulaan... tippu siihen ku kivi!!! ...........:) naturalis ei auennu tippaakaan!! e yksi luoti neljästä aukesi hyvin....


      • mäkkäri
        Metsästäjä 16 kirjoitti:

        Nii in,ei kannata koittaa kaulaan jos ei ole varma taidoistaan että osuu. Ja jos luoti osuu kaularankaan niin kyllä se hirvi putoaa se on varma. Mutta hyvin täytyy osua. Taidetaan nyt omat mokat laittaa panoksen piikkiin. Naturalis on erittäin hyvä patruuna, siitä ei pääse minnekkään.

        musta tuntuu että sä et tiedä edes mikä se naturalis on!!!!! lue nuo muut mihin mä oon vastannu niin ymmärrät.. en jaksa kaikille kirjoittaa sitä....


      • Metsästäjä 16
        mäkkäri kirjoitti:

        musta tuntuu että sä et tiedä edes mikä se naturalis on!!!!! lue nuo muut mihin mä oon vastannu niin ymmärrät.. en jaksa kaikille kirjoittaa sitä....

        Taisi kaverilla housuissa tutista. Naturaliksessa ei ole mitään vikaa. Tiedän että hirvi putoo kyllä. Toinen hyvä patruuna on sakon hammerheadi. Käytin sitä patruunaa viime vuonna. Kolme hirveä ammuin.


      • Ilpo

        Mitä järkeä on yrittää ampua hirveä kaulaan. Ei mitään muut kuin pehmytkudoksia ja niin ohyt kohta että mikään Mega mtai muukaan ei ehdi aueta. Eikö jo metsästystytkinnossa kerrota perusasiat mihin ammutaan tappava laukaus. Käy vaikka seuraavilla sivuilla vebjaktskolannissa opettelemassa oikea tähtäyspiste. http://www.jagareforbundet.se/#


    • jägare

      naturalis on ilmeisen hyvä patruuna , omaa kokemusta ei ole mutta kilpaa sitä on kehuttu. nythän on metsästys ja kalastus lehdellä se hirvien kymppikerho, johon hyväksytään yli 10-piikkiset hirvet. ja lapuan mainoskikkana naturaliksella kaadetut hirvet osallistuvat erilliseen kilpailuun jossa palkintona metsästysmatka afrikkaan. ekassa lehdessä ei ollu vielä yhtään naturaliksella kaadettua yli 10 piikkistä joten tuo 13 piikkinen kannattaa ilmoittaa kisaan, kun näyttää että siihen kisaan osallistujia on vähän. siis tietenkin sikäli kun olet itse sen hirven kaatanut, eli ampunut siihen ensimmäisen laukauksen.

      mutta itse näen naturaliksessa myös huolestuttavia piirteitä eli syy miksi se kehitettiin. jatkona lyijyhaulien käyttökiellolle keksivät ruotsissa luijyluotien käyttökiellon, eli naturaliksen kehittäminen on ollut metsästystä rajoittavien lakien seurausta.

      Jäljet pelottavat kun niitä seuraa taaksepäin.

      • Jovain

        että on taas julistettu semmonen kilipailu, että parhaat suvunjatkajat tapethan! Se siitä "journalismista". Met otima näin paljojen lupien aikhan vain nuoria elukoita.


    • 7.62

      minun ampumani 3, hirveä naturalis patruunalla ovat kaikki kaatuneet samoilla kaavoilla kuin normaali puolivaipoilla. kaksi meni läpi ja lavan isot luut jarruttivat kolmatta ja se löytyi nahkan alta. luodit toimivat hyvin, avautuvat ehkä hitaammin pehmeillä paikoilla (keuhko-osuma). kokemukseni perusteella suositeltava ostos !

      • Hirventappaja78

        Aluksi voisin sanoa, että onhan se hyvä markkinointikeino luoda positiivista kuvaa ja imagoa kymppikerho kautta.

        Kuitenkin kun on olemassa palkinto johon vain Naturaaliksella ampuneet voivat osallistua. ON SE MARKKINOINTILAINSÄÄDÄNNÖSSÄ KIELLETTYÄ! Kyse on sattumanvaraisten etujen antamisesta, joka on kielletty markkinointikeino. Eli kaikkiin kalibereihin ei valmisteta Naturaalista. Myös saattaa syyksi riittää myös se,että kaikilla ihmisillä ei ole edes mahdollisuutta päästä hirvijahtiin.

        OMIA MIELIPITEITÄ NATURAALIKSESTA

        Suuri osa porukasta alkoi tänävuonna käyttää Naturaalista. Koskaan ei ole seurassani ammuttu niin paljon laukauksia hirveä kohti.(Voutikin jo aivan ihmeissään äijien ampumatiatojen puutteesta). Suurin osa on kuitenkin ollut maineikkaita ampujia, pakko johtua uudesta Naturaaliksen käytöstä.

        Lisäksi en olen huomannut sen, että jos on pikkuisenkin risuja edessä luoti muuttaa suuntaa, koska ei ole tarpeeksi etupainoinen. Tämän ovat monet ampujat huomanneet. Jos omistaa esim. isokaliberisen aseen (ei risuherkkä) , miksi on sen tuomia etuja on karsittava pois.

        Risujen takia käytänkin etupainoisia luoteja. Ja kaksi kammioiset luodit pysyvät hyvin koossa.


      • t-t

        Tuolla metsästys.netin puolella haukuttiin naturalista sen huono avautumisen takia. Ei kuulemma avaudu pehmeään osuessaan tarpeeksi nopeasti ja tappavaa vaikutusta ei tule.

        Tämä oli vain lainaus itsellä ei kokemusta kyseisestä patruunasta.


      • mittakirvesmies
        t-t kirjoitti:

        Tuolla metsästys.netin puolella haukuttiin naturalista sen huono avautumisen takia. Ei kuulemma avaudu pehmeään osuessaan tarpeeksi nopeasti ja tappavaa vaikutusta ei tule.

        Tämä oli vain lainaus itsellä ei kokemusta kyseisestä patruunasta.

        Ei ole hintansa väärti. Kuuleman lisäksi olen käytännössä itse ollut tarkastelemassa muutamaa naturalis -luotia ja kyseisen luodin tekemää mitätöntä läpireikää tässä jahtikauden kuluessa. Kyllä silläkin hirvi tipahtaa, mutta ei se tosiaankaan avaudu hyvin.

        Nähdyn perusteella en uskaltaisi mokomaa edes kokeilla marginaalikaliipereissa, kun isoreikäiselläkin on tullut tehtäväksi paikkolaukauksia sukkana läpi menneiden "neulanreikien" takia.


      • mäkkäri
        mittakirvesmies kirjoitti:

        Ei ole hintansa väärti. Kuuleman lisäksi olen käytännössä itse ollut tarkastelemassa muutamaa naturalis -luotia ja kyseisen luodin tekemää mitätöntä läpireikää tässä jahtikauden kuluessa. Kyllä silläkin hirvi tipahtaa, mutta ei se tosiaankaan avaudu hyvin.

        Nähdyn perusteella en uskaltaisi mokomaa edes kokeilla marginaalikaliipereissa, kun isoreikäiselläkin on tullut tehtäväksi paikkolaukauksia sukkana läpi menneiden "neulanreikien" takia.

        nni mut ammuin sitä ensin 100m päästä kolme kertaa ja sitte luulin että se kuali ja kävelin "kaadolle" sit se hirvi nousi pystyyn ja ammuin sitä siitä kaulaan... :)


      • uskotaan
        mäkkäri kirjoitti:

        nni mut ammuin sitä ensin 100m päästä kolme kertaa ja sitte luulin että se kuali ja kävelin "kaadolle" sit se hirvi nousi pystyyn ja ammuin sitä siitä kaulaan... :)

        Jo vain 100mx3 ja lopuksi kaulaan,naturaliksella..


      • Mettämies
        mäkkäri kirjoitti:

        nni mut ammuin sitä ensin 100m päästä kolme kertaa ja sitte luulin että se kuali ja kävelin "kaadolle" sit se hirvi nousi pystyyn ja ammuin sitä siitä kaulaan... :)

        Taitaa taito vielä puuttua ei muuta kuin radalle..Taisi pojalla käsi väristä. Kyllä naturalis aukeaa tosi hyvin ja hirvi putoo kyllä. Ja vaihda panosta jos ei naturalis miellytä.Taisi olla mulli pojalle vähän liian pieni maali. Kyllä jos 3 laukausta osuu hyvin niin ei hirvi pitkälle mee.
        Oon joutunu itse samaan tilanteeseen mutta kyllä kolmannen jälkeen keikkas.


      • 757
        mäkkäri kirjoitti:

        nni mut ammuin sitä ensin 100m päästä kolme kertaa ja sitte luulin että se kuali ja kävelin "kaadolle" sit se hirvi nousi pystyyn ja ammuin sitä siitä kaulaan... :)

        Enisnnäki monta vuotta olet?


    • Ilpo

      Hyvää on se että ammuttu luoti avautuu juuri kuin mainostettu ja tehoaa varmasti. Mutta ainakin meidaä seurassa ammutut ainakin 4 hirveä ovat jatkaneet matkaa sen n. 50-70m aivan kuin osumaa ei olisikaan. Kaikki laukaukset ovat olleet täysosumia kehkoille tai sydämeen. Tämä on hämännyt jonkin verran. Viimeinen 30-06 oli mennyt läpi kummastakin lavasta ja pysähtynyt nahan alle eli tehoa on. Mutta vertynyttä liha oli aika paljon...

    • mmm

      Meiän seurasa ammuttiin viime syksynä 70,toissa syksynä 90 hirveä,ku tuli nuo naturalikset katottiin aina ku naturaliksella oli ammuttu,ja jos luoti löyty miten oli auennu...paljon oli sieviä reikiä läpi hirven et ei ollu auennu...riippuu tietysti mihin on ammuttu ja miltä matkalta mutta se otettiin huomioon ku näitä uusien panosten toimintaa seurattiin..

    • kuolettava osuma!

      Pojat ! Heittäkää höpinät luodeista jos luoti osuu oikeaan kohtaan hirveä eli keukoosuma tai rankaosuma hirvi roikkuu nylkyorressa,oli luoti mikä tahansa.jos tykillä ammutaan hirveä jalkaan,saattaa se seuraavanakin päivänä olla hengissä. se siitä.

      • kuolettava osuma!

        tietysti onluoteja jotka tuhoavat lihaa vähemmän.olen koramies ja pyrin ampumaan kaulaan tai yläkeuhkoille .tällöin ei lavat ei mene veriseksi.kaulaosumassa pistäminen on tärkeä ja keuhkoosumassa ei tarvi pistää. PS.jahtionnea!


      • Jopi93*62
        kuolettava osuma! kirjoitti:

        tietysti onluoteja jotka tuhoavat lihaa vähemmän.olen koramies ja pyrin ampumaan kaulaan tai yläkeuhkoille .tällöin ei lavat ei mene veriseksi.kaulaosumassa pistäminen on tärkeä ja keuhkoosumassa ei tarvi pistää. PS.jahtionnea!

        Ammuin aloituspäivänä hirvisonnia (10 piikkiä) aamulla naakinnasta. hyvä tarkka laukaus mutta osui ilmeisesti risuun ennen osumaa. Sisääntuloreikä n. 5*7 cm
        kylkiluun läpi pirstaloituen sisälle. Pieniä ulostuloreikiä . Osuma lavan taakse ehkä hieman ylös, mutta käytännössä kuolettava. 9,3*62 powerhhead.
        Hirvi kaatui sijoilleen, joten nousin ylös. Samalla sekin nousi ja perse vilkku kun paineli pusikkoon. Hain aikani, mutta turhaan. Odoteltiin koiramiestä 3h. koira löysi heti haavakon, mutta perässäjuoksu kesti toiset 3h. Lopulta "sitko" väsyi ja sain lopettaa makuulle.
        Nyljettäessä jälki oli tosi huonon näköistä. Kaikki välit vertyneet jne. Ihme että paineli niin kauan.
        Samana päivänä ammuin toisen sonnin kovaan juoksuun. laukaus taakse hipoen paskamahaa, ja läpi. Ei vahingoittanut mitään elimiä. Kaatui kuitenkin 70m:n päähän shokissa johon sen lopetin. Tämän olisi pitänyt juosta se 6h eikä sen aamuisen.!!!
        Näin se vaan joskus menee.


    • ltkor

      olen ampunut nyt 5v. aikana 5 hirveä naturalis paukuilla ilman ongelmia. 9,3 kaliiberiin saatava 14,3g luoti on vielä testaamatta kuin on noita 17,5g jäljellä. kauniisti on luodit auenneet mitä olen saanut talteen , jopa se joka on osunut lavan taakse kylkiluitten välistä mennyt. oryxin haluan vielä testata 18,5g/21,1g kuulilla. Pidän kuitenkin lyijyttömiä luoteja perusteltuna kun metsästetään syötävää riistaa. Karhua ampuisin kuitenkin mielummin pehmeämmällä oryxilla

      • 9+12

        Lyijyttömyys ei ole mikään peruste ammuttiin syötävää riistaa tai ei. Lyijyllä on aina ammuttu historian ajan ja lyijymyrkytykseen ei syöjät ole kuollu. Keität varmaan nuotiomakkaratkin ettei tule karsinogeenejä vai?
        Ja vaikka plussailetkin omaa tekstiäsi narsistisesti niin noilla kahtakymmentä grammaa hipovilla pateilla voit heittää vesilintua. Hirven ampuminen ei ole mitään retostelua millään m.ulkun jatke kanuunoilla kun elukat jää varmasti ja nätisti perus kaliibereillakin.
        Itse ammun hirvet, peurat ja kauriit samalla 11.7g kudilla ja lavan takaa ammuttuna (minne kuuluukin ampua) jää nätisti. Niin ja tuolla samaisella 11.7lla kaadoin kuukausi sitten karhunkin joten millähän kenttätykillä sinä nallea rokottaisit:)


      • ltkor
        9+12 kirjoitti:

        Lyijyttömyys ei ole mikään peruste ammuttiin syötävää riistaa tai ei. Lyijyllä on aina ammuttu historian ajan ja lyijymyrkytykseen ei syöjät ole kuollu. Keität varmaan nuotiomakkaratkin ettei tule karsinogeenejä vai?
        Ja vaikka plussailetkin omaa tekstiäsi narsistisesti niin noilla kahtakymmentä grammaa hipovilla pateilla voit heittää vesilintua. Hirven ampuminen ei ole mitään retostelua millään m.ulkun jatke kanuunoilla kun elukat jää varmasti ja nätisti perus kaliibereillakin.
        Itse ammun hirvet, peurat ja kauriit samalla 11.7g kudilla ja lavan takaa ammuttuna (minne kuuluukin ampua) jää nätisti. Niin ja tuolla samaisella 11.7lla kaadoin kuukausi sitten karhunkin joten millähän kenttätykillä sinä nallea rokottaisit:)

        9,3:lla ammun hirvet ja karhuakin olen käynyt yrittämässä, ei vain ole kohdalle sattunut. ei kolmenollakasissakaan mitään vikaa ole. pyssylläni on ammuttu hirviä jo 50-luvulla ja olen sen "vanhalta" saanut ja kunnostanut. 93 ei ole mielestäni kenttätykki. osuma on aina se tärkein, tippuu se hirvi 6,5:llakin jos osuu. nuo patruuna/luoti vertailut tuo lisämielenkiintoa liian lyhyeen syksyn jahtikauteen


    • pp76

      eiköhän noissa ensimmäisissä natuissa ollut jotakin aukeamisongelmia 10 v sitten, nykyiset toimii kuin junan vessa. ei ole ollut itsellä mitään valittamista ko. paukuissa

    • hijaiji

      kun lukee noita vanhoja julkaisuja monessa kohtaa tulee ilmi että ammutaan aivan liian epävarmoissa tilanteissa ja tulee haavakoita. eiku ampuma taitoa vaan kaikille lisää.
      naturalisti toimii 308winnillä aivan moitteetta ja korostaa sen kaliperin tehoa ja tekee mielestäni siistimmän reijjän kun lyijjyllinen luoti. on varmaan nyt 10 vuodessa vastattu naturaliksen laatuun. ottakaa huomioon kupari tiheyden ja lyijjyn tiheyden erot. lyijjy on pehmeämpi metalli kuin kupari, mutta tiheämpi. kupari on taas lyijjyä kovempaa, mutta on lyijjyn tiheyttä kevyempää, näin ollen se on keveämpi massaltaan.

    • Päijät-Peikko

      Erittäin läpäisevä ja kova sokkivaikutus. Viikonloppuna ammuin 3 metristä noin 350-kiloista sonnia jaluoti (11,7 g) meni lavasta läpi luuta murskaamatta ja toisella puolella oli tuuman kanttinsa reikä, josta luoti oli vienyt kylkiluunpätkän ulos mennessään. Sonni meni laukauksen jälkeen noin 50 metriä ja putosi siihen kuin eilen kuollut. Ehkä nopeus oli osumahetkellä liian suuri eikä luoti avautunut kunnolla, sillä tuon kokoisia ulostuloja en ole ennen nähnyt, mutta silti luoti teki työnsä erittäin hyvin. Toimii ehkä parhaiten noin 600 - 700 m/s, tässä oli lähtöjä noin 850. Muutama vuosi taaksepäin ammuin hiukan pienempää sonnia samanpainoisella (180 grain) SuperHammerheadilla 2 kertaa suoraan sivusta keuhkoille ja se paineli 150 metriä ennenkuin kaatui ja alkoi heilutella jalkojaan.

      Hyvä patruuna, joku tosin voi pitää kalliinpuoleisena. Vain hyviä kokemuksia. Jos niitä kuluu vuodessa 2 - 5 kpl, niin turha itkeä patruunakustannusten perään, sillä tällä paukulla "saanti on varma" tolkulliselta hollilta. Käy, kukkuu ja toimii.

    • seppäkupissa

      Ensimmäisen aallon Naturaliksesta voi pehmennyshehkutuksella ja ontelon syventämisellä muokata erittäin räyhäkkäästi laajenevan luodin.

      • Anonyymi

        Lisätään vielä, jotta 11,7 cal.30 kevenee 11,3 grammaan tuossa muutoksessa


    • Avautumiseen vaikuttaa kaliperi ja rihlan nousu. Itselläni on 9.3x62 johon Naturalis ei käy. Olen ampunut hirviä. Menee "sukkana" läpi pienellä reijällä, ei aukea. Osuessaan luuhun kupari menee lommolle, silloin on isompi reikä. On myös risu herkkä, heinäkin riittää. Kallis rata paukku pahvia reijittämään. Lapuan Meka 18,5g käy hyvin eikä revi lihaa, eikä risut haittaa.

    • Anonyymi

      Ostin 90 luvulla partizan merkkisiä jugoslavialaisia patruunoita, joilla ammuin 25-30 hirveä ja hyvin jäivät.

      • Anonyymi

        Tutkatrolli se taas kuvittelee metsästäneensä🤭 Aloitit sitten taas massatrollaamisen ja ohitit sujuvasti kipeän kysymykseni missä vaadin todisteita väitteillesi, että vastailisin täällä itselleni.😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      687
      5235
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3327
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2563
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe