Katselen tässä parasta aikaa Ruotsin tv 4:n haastatteluohjelmaa (Jenny Strömstedt) ja aiheena on n. 30 vuotiaiden kolmenkeskinen liitto, eli Erik ja Linda Fridland ovat aviossa mutta ottaneet Hampuksen mukaan. Ensin en uskonut aiheen olevan edes totta mutta kuukkeloin ja löysin yli vuoden takaisen Aftonbladetin jutun kolmikosta: totta se siis on.
Melkoinen nainen... Harva nainen pääsee (?) kehumaan olevansa kahden miehen kanssa kimpassa. Toimittajakin keskittyi enempi ihmettelemään, että onhan se vähän erikoista että ydinperheet saavat kyllä kaikenlaisia perhe-etuja lapsineen, kuten pääsyliput Gröna Lundiin, 2 aikuista ja 2 lasta mutta ei huomioida kolmen aikuisen ja muutaman lapsen omaavaa perhettä (tällä kolmikolla on lapsia).
Nyt kiinnostaisi tietää mitenkäs tämän aloituksen lukijat tuumivat tuollaisesta liitosta?
Kolmen kesken kimppaliitto
14
125
Vastaukset
- Jos SE sopii kaikille...
Valitettavasti en voi ottaa virkani puolesta kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen, mutta kommentoin aihepiiriä yleisellä tasolla: Ruotsissa Ruotsin tavalla.
- ...
Mitäpä se mulle kuuluu, millasta perhe-eloa kelläkin on.
Mutta toi normitus kiinnostaa. Suomessa ei sitten millään voida "hyväksyä" sukupuolineutraaleja avioliittoja. Käytännössähän se siis tarkoittaa luterilaista kirkkoa, joka ei sitä hyväksy. Hassunkurista, ne ei huolii kirkollisverot kyllä kaikilta, jotka sitä maksaa, mutta reunaehtojensa takia paljon ihmisiä, uskovaisiakin sitten eroaa siitä instituutiosta, ainoastaan sen takia, että eivät saa jotain kirkollista rituaalia, jonka haluaisivat.
Suurella mielenkiinnolla odotan, milloin luterilainen kirkko korottaa sinkkujen verotusta. Eihän se ole jumalan sanan mukaista elää ilman puolisoa ja peräti huorata irtosuhteiden kautta :DDD
Vaan ei toi kolmen kimppa sinällään ole erikoinen juttu. Aina ollut rakastajia ja rakastattaria. Siis ainakin kolmen kimppoja. Ne vaan ollut ikäänkuin "salaisia". Tossa ohjelmassa hommeli ilmeisesti vaan esitettiin avoimesti, että tällaistakin on. Typerää, kuuskytluvulla tuli vapaaseksi ja kaikenlainen kommuunielo länsimaihin tutuksi, sen jälkeen kaikkea tollasta on koitettu tukahduttaa kaikin keinoin. Hö, itäisillä mailla, aafrikassa ja muuallakin, moniavioisuus ja kaikenlaiset muunlaiset perhemuodot ihan tavallisia olleet aina. Se vaan täälläpäin on joittenkin mielestä jotenkin hyvin "syntistä".
Niettä mitäpä siitä, jos jollain on jonkinlainen erilainen perhe, mutta täälläpäin koko yhteiskunta on rakennettu jonkin uskonnollisen aatteen mukaiseksi, elikkäs käytännön elämässä sitten on näitä käytännön ongelmia enenpi, kuin ns. "normiperheellä". Se on toi suvaitsevuus/sen puute kokolailla kiintoisaa. Yleensä puhutaan just suvaitsevaisuudesta. Se tarkoittaa kyllä mun mielestä täydellistä suvaitsevattomuutta. Muka "suvaitaan" jotain, mikä käytännössä tarkoittaa päinvastaista ja sen sanan kautta korostetaan, että jokin juttun epäsuvaittavaa ja sanakäännöksellä ilmastaan asia.
Ihan rama rasismissa jne."Ajurin housuihin ja pussilakkiin pukeutunut mieshenkilö teki sellaisen tai tällaisen alkoholilain vastaisen kauppatoimenpiteen mustasta Mercedes Benz autosta, joka oli ruotsin kilvissa ja sai siita sakot". Että jotenkin koin pitää ilmaista asia, että manne möi pimeän pullon ja kärähti.
=DW=- Alter ego
Juu, totta on että moniavioisia miehiä useine vaimoineen on muualla ja paljon mutta harvinaisempaa tässä tapauksessa taitaa olla tuo sukupuoli: naisella 2 miestä.
Yllytän yhä porukkaa kommentoimaan :) - ...
Alter ego kirjoitti:
Juu, totta on että moniavioisia miehiä useine vaimoineen on muualla ja paljon mutta harvinaisempaa tässä tapauksessa taitaa olla tuo sukupuoli: naisella 2 miestä.
Yllytän yhä porukkaa kommentoimaan :)"Harvinainen" voi tarkoittaa samaa, kuin salattu.
Noin tunnetummasta päästä: Katariina Suuri? Ja ihan varmati löytyy paljon muitakin, joilla mieshaaremia, en muista nopeasti monia, prinsessa Diana, tuli seuraavaksi mieleen. Mutta tollaset asiat yleensä piilotettu, ihan varma, on niitä kaikenlaisia ollut, aiemmin niitä vaan kutsuttiin rakastajiksi, vähän hihitellen. Ei asiassa mun mielestä ole mitään ihmeellistä, jotkut naiset on nymfomaaneja. Käyttömies imurointiin ja seksimies sekstailuun :DD Paljon puhutaan vieraissa kulkemisesta, paheksuvasti, jostain kumman syystä, käy ne vieraissa naisetkin. Eikä se ole välttämättä salaista kotopiirissa, jos nyt jollain ukkelilla vaikkapa eturauhassyötä, miks naisen pitäis olla jalat ristissä?
=DW= - Alter ego
... kirjoitti:
"Harvinainen" voi tarkoittaa samaa, kuin salattu.
Noin tunnetummasta päästä: Katariina Suuri? Ja ihan varmati löytyy paljon muitakin, joilla mieshaaremia, en muista nopeasti monia, prinsessa Diana, tuli seuraavaksi mieleen. Mutta tollaset asiat yleensä piilotettu, ihan varma, on niitä kaikenlaisia ollut, aiemmin niitä vaan kutsuttiin rakastajiksi, vähän hihitellen. Ei asiassa mun mielestä ole mitään ihmeellistä, jotkut naiset on nymfomaaneja. Käyttömies imurointiin ja seksimies sekstailuun :DD Paljon puhutaan vieraissa kulkemisesta, paheksuvasti, jostain kumman syystä, käy ne vieraissa naisetkin. Eikä se ole välttämättä salaista kotopiirissa, jos nyt jollain ukkelilla vaikkapa eturauhassyötä, miks naisen pitäis olla jalat ristissä?
=DW=Nuo ruotsalaiset asuvat kolmen kesken liitossa julkusesti, se tekee heistä erilaisen kolmikon.
Tää kuuluu niihin sarjassaame asioita joita en ymmärrä.
Ja niitähän on paljon.
Mutta se ei tarkoita että arvostelisin ihmisiä. Kaikki saa elää omalla tavallaan.
Ja varsinkin jos nämä kaikki sopivat kaikille.
Oikeesti en jaksa kauheesti alkaa vaahtoomaan tai ees miettimään erilaisia suhteita. Se olis niin rasittavaa ja voimia vievää.
Toisaalta kun omia kavereita elää monenlaisissa erilaisissa suhteissa niin ajattelen että oma on asiansa.
Kyllä välillä sitten saa kuullakin että se elämä ei välttämättä ole mitään autuutta, eikä ehkä niin ihanaa kuitenkaan kun annetaan vieraille ymmärtää.
Omaa ajatusmaailmaa se aukaisee ja toisaalta myös tuo varmuuden siihen että elämä jonka olen itse valinnut on se paras minulle.- ...
Osuit sen verran suvaitsevaisuuden ytimeen, että joko aidosti olet suvaitsevainen, tai sitten teeskentelet sellaista jostain syystä :DDDD
=DW= ... kirjoitti:
Osuit sen verran suvaitsevaisuuden ytimeen, että joko aidosti olet suvaitsevainen, tai sitten teeskentelet sellaista jostain syystä :DDDD
=DW=Miksi teeskentelisin?
Kirjoitinhan etten kaikkea ymmärrä.
ja olen todella kauan pienessä päässäni pohtinut näitä asioita.
Nähnyt kuinka moni ihminen joka ei hyväksy erilaisuutta itseasiassa saa vaan oman päänsä ja olonsa sekaisin huutaessaan kuinka ei noin ja näin saa elää.
Kun eritavalla elävissä ihmisissä voi olla sitä upeutta kuitenkin.
Eikä se koskaan ole minulta ollut pois muiden ihmisten elämä.
Maailma kun muuttuu ja minä seuraan omalta paikaltani sitä muuttumista mutta omaa elämää elän juuri niinkuin itse haluan.
Jaa...minä tuumin tuollaisesta liitosta, että jos kaikki ovat onnellisia niin mikäs siinä.
Ihmisten välisiä erilaisia liittoja kyllä maailmaan mahtuu. Minusta tulisi olla jokaisen itsensä päätettävissä, millaisessa liitossa elää. Ajatusmaailmani perhe voi olla muunlainenkin kuin perinteinen ydinperhe.- dibbadabba
Moniavioisuus on kuud!
- ratirititrallaa
Liekö se yksinoloon pakotettu nainen onnellinen, kun hänelle ei riitä ensimmäistäkään kun toinen kahmii useamman.
Muut saavat minun puolestani elää missä kimpussa ja kimpassa vaan, minulle riittää tämä yksikköavio. - kolmenkimppa3
Voisin kuvitella hyvinkin eläväni kahden erilaisen miehen kanssa. Jos exästäni ja nykyisestäni yhdistettäisiin hyvät puolet, olisi mies täydellinen. Ex oli taivaallinen makkarissa mutta muuten ihan paska ja muutaman kupin (usein) jälkeen hankala ja vittumainen, nykyinen on täydellinen keskustelukumppani ja hänen kanssaan on helppo ja mutkatonta olla yhdessä, harrastukset ja työ ovat yhteisiä ja jotka sujuvat yksiin, mutta makkarissa surkea ja estoinen. Niinpä, jos voisin pitää molemmat.....
- erikoisia perheitä
No en kyllä kahta miestä passais, mieluummin vaikka muutama lisävaimo, jotka vuorollaan siivois ja laittais ruokaa. Isäntä vois käydä töissä ja me pimut shoppailtais ja sisustettais. Jaa ne muut lieveilmiöt ei kyllä tosin kiinnostais.
- kahden kauppa?
Jotenkin tuntuu oudolta ja siltikään ei. Kumpi se on sitten parempi, olla salarakkaana vai avoimesti kaikki kolme yhdessä asuen. Tuntuu hieman oudolta kun on lapsia siinä perheessä, onkohan heidän mielipidettään kysytty ja tuleekohan heitä kiusatuiksi koulussa.
Emmehän me oikeastaan tiedä oliko toinen mies naisen vai miehen rakas.Ja mites sitten kun rakkaus loppuu, meneekö kaikilta välit poikki ja kenelle jää lapset?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831778
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee131634- 931558
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931286Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31076Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol158939- 64896
- 76860
- 52827
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi122815