Kirja vai elokuva?

TuuliTukka

Kuinka moni on lukenu kirjan JA kattonu leffat?
Mä luin ensin kirjat ja sitten kattoin ekan osan. Monet sanoo,että elokuva on kirjaa parempi vaikka ne ei oo lukenu yhtään osaa!!!
Kirja on mun mielestä parempi, mut kyll leffatkin rulaa.

15

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimloth

      Kai se on näitä makuasioita, onko kirja elokuvaa parempi ja päinvastoin...Minä näin ensiksi ensimmäisen osan elokuvista ja heti sen jälkeen luin pika pikaa koko "trilogian". Toisin sanoen olen elokuvalle erittäin kiitollinen, että se tutustutti minut Tolkienin kiinnostavaan maailmaan. En kuitenkaan koe olevani yhtään sen huonompi "fani" (ei ehkä ihan kuvaavin sana) vaikka katsoinkin ensin elokuvan...

    • Cosa (n86)

      kuulepas...mää oon lukenu kirjan ja nähny elokuvatkin,mutta silti tykkään enempi elokuvista.luin ekan kerran kirjan läpi n.kaks vuotta sitten ja kun elokuvat tuli niin kävin kattomassa nekin ja totesin, että auttopa elokuvat hyvin hahmottamisessa.vaikka kaikki mitä kirjassa tapahtuu ei tapahdukaan elokuvissa niin on ollu kiva lukee kirja uudestaan ja uudestaan kun on ollu jonkinlainen mielikuva henkilöistä.oon lukenu nyt kirjan läpi seitsemän kertaa,elokuvat kävin kattomassa elluissa max.4 kertaa ja videolta oon kattonu kans niin monta kertaa että ei oo tullu laskettua ees...tää ei oo saarna,vaan mielipide... ;D

    • kontu

      Minusta molemmat hyviä. Minusta ensin kannattaa lukea kirja ja vasta sitten katsoa elokuvat,silloin on paljon paremmin juonessa kiinni ja ymmärtää. Itse tosin näin ensin ensimmäisen osan elokuvana ja kiinostuin,sitten luin kirjan ja katsoin kaksi tornia ja kuninkaan paluu.Ensimmäisen elokuvan ansiosta tutustuin myös tolkienin muuhun tuotantoon. Ja loistavia ovat olleet. On vaikea sanoa kumpi on parempi kirja vai elokuva.Kirja on ihan hyvä,mutta elokuva tempaa enemmän mukaansa ja tuo keskimaan paljon lähemmäs kuin mikään kirja. Koko tarina herää eloon noiden elokuvien myötä. Ja kaikki hahmot,pedot, siivekkäät otukset upeasti luotu..
      ehkäpä pidän sittenkin enemmän elokuvista.
      Kirjassa on plussaa se että saa enemmän tietoa henkilöistä ja mitä niille tapahtui kaiken jälkeen..Jos haluaa tietää ajoista ennen sormuksen sotaa,ja miten sormus päätyi bilbolle,siitä ajasta tarkemmin kannattaa lukea hobitti-sinne ja takaisin. se on todella hyvä=)

    • Nti Kuutamo

      Itse olin aika natiainen, kun 8 vuotta vanhempi isoveikkani luki minulle pitkiä pätkiä sormusten herraa ja esitteli kartasta reittiä mitä henkilöt kulkevat. Kun ensikertaa kuulin että kyseinen kirja filmatisoidaan, mikä tapahtui reilu vuosi ennen "suurta haloota" kun juttu tuli koko kansan kuuluville, luin sormuksen ritarit itse. Tarina oli siis jo alkujaan tuttu minulle, muistin vielä jotain siitä suomalaisesta sarjastakin, varsinkin lopun. Elokuvan katsottuani luin sitten ne loputkin osat ja muita tolkkienin kirjoja. Luulempa silti, että ellei velipoika olisi minulle kirjasta tarinoinut, en olisi jaksanut kiinnostua aiheesta kuin vasta elokuvien jälkeen, mikä olisi ollut harmi. On niistä isoveljistä jotain hyötyäkin!

    • Lalaith

      Kyllä kirja on minusta aivan ylivoimaisesti parempi, mutta tietenkin se voi johtua osittain siitä, että luin sen ensin eikä elokuva monilta osin ollenkaan vastaa omaa kuvitelmaani (eikä kyllä tekstiäkään läheskään koko ajan). En ole sitä paitsi ikinä ollut mikään elokuvaihminen, minusta filmillä ei vain ole mahdollista näyttää mitään niin hienoa kuin mitä pystyn itse kuvittelemaan, ja luettuna mikä tahansa tarina koskettaa minua enemmän. Esimerkiksi kohtaus, jossa Rohanin sotajoukko saapuu Pelennorin kentän taisteluun on elokuvassa todella hienosti tehty ja eräs suosikkikohtauksiani, mutta ei sillä silti ole samaa vaikutusta kuin kirjan tekstillä. Lukiessani itken aina hirveästi silloin, kun aurinko nousee ja torvet soivat, mutta elokuvaa katsellessa olen vain pikkuisen tyytyväinen... Elokuvan katsoja on niin passiivinen, lukukokemus on aina henkilökohtaisempi. Mutta tämä on tietysti vain oma kokemukseni :)

    • heebo

      Minusta kirja on parempi, kuin elokuvat, vaikka nekin ovat todella loistavia! Itse näin elokuvat ensin, mutten minäkään ajattele, että olisin jotenkin huono "fani" sen takia. Oikeastaan, ilman elokuvia en varmaan olisi vieläkään lukenut kirjaa. Minusta elokuvat on toteutettu todella hyvin, vaikka niissä jonkin verran virheitä onkin, mutta ne eivät haittaa. Elokuviin on kuitenkin osattu vangita se tunnelma, joka kirjassa on. Ja se on tärkeintä, että ne vakuuttavat katselijansa. Aivan loistavia kumpainenkin!

    • sam,merry ja pippin rulez:)

      leffat on parempia....anteex vaan,mutta tää on mun mielipiteeni...mutta on ne kirjatkin tosi hyvii:)
      mä näin eka fotr:in 2krt...sillon ei kiinnostanu,mut kun näin ttt:n,niin innostuin heti..pyysin sen kirjan synttäri lahjax ja olin tosi ilonen kun sain sen:)

    • asdfgthyjuk

      Olen kyseisen kirja sarjan lukenut pari kertaa. koska se vaan on niin hyvä!(ENNEN KUIN NOUSI LEFFOJEN VUOKSI SUUREEN SUOSIOON)
      Leffat olen myös katsonut ei huonoja.
      MUTTA VARMAAN TUHANSISTA KIRJOISTA JA LEFFOISTA TUTTU KAAVA KOSKAAN EI LEFFA PYSTY SIIHEN MIHIN KIRJA!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Iltatähti-91

        Sormuksen ritarit on aivan uskomattomia elokuvana.
        Kaksi tornia valkokankaalla on suoraan sanottuna huono.
        Kuninkaan paluu on väritön, mutta sormuksen ritarit on vanginnnut jotakin todella Tolkienmaista.
        Frodon viattomuus ja lapsekkuus tekevät elokuvasta upean, ja varsinkin Arwenin osuus ja
        aaveratsastajat näyttävät upeilta elokuvassa.
        Minuun vetoaa aina kohta, jossa lehdet pyörivät
        tiellä ja Frodo katsoo silmissään enteilevää kauhua, ja huutaa: -Get up the road!!!Guik!
        Ja kun se saapuu!!!
        Kirjat on menny 1.kirja. 19 x, 2.kirja 18.kertaa, kuninkaan paluu 6x, nyt menos seittemättä.
        Kummatkin on hyviä etuineen, mutta toisaalta valkokankaalla voi nähdä jotain sellaista, mitä ei voi kuvitella.
        -Kirjassa....mielikuvitus luo lopun, kammottavat tai pyörryttävän ihanat asiat.
        Ei- ehkä kuunnelma suoraan elokuvasta kertojan kanssa olisi paras.


      • Hihhuli
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        Sormuksen ritarit on aivan uskomattomia elokuvana.
        Kaksi tornia valkokankaalla on suoraan sanottuna huono.
        Kuninkaan paluu on väritön, mutta sormuksen ritarit on vanginnnut jotakin todella Tolkienmaista.
        Frodon viattomuus ja lapsekkuus tekevät elokuvasta upean, ja varsinkin Arwenin osuus ja
        aaveratsastajat näyttävät upeilta elokuvassa.
        Minuun vetoaa aina kohta, jossa lehdet pyörivät
        tiellä ja Frodo katsoo silmissään enteilevää kauhua, ja huutaa: -Get up the road!!!Guik!
        Ja kun se saapuu!!!
        Kirjat on menny 1.kirja. 19 x, 2.kirja 18.kertaa, kuninkaan paluu 6x, nyt menos seittemättä.
        Kummatkin on hyviä etuineen, mutta toisaalta valkokankaalla voi nähdä jotain sellaista, mitä ei voi kuvitella.
        -Kirjassa....mielikuvitus luo lopun, kammottavat tai pyörryttävän ihanat asiat.
        Ei- ehkä kuunnelma suoraan elokuvasta kertojan kanssa olisi paras.

        Näin kielihmisenä (oi että kaila olisi ylpeä musta!) täytyy korjata tuo "Guik!" eli sehän kirjoitetaan quick. Kiitos.


    • Kokoro

      kaikki mahdollinen matsku on päntätty kahteen kertaan... oli tommonen pikku tolkienvimma pari vuotta sitten... ja se nyt jatku vielä sen verran, että katoin viimesenkin elokuvan... ne on tosi hienoja, mutta kyllä ne on niin silvottuja, että olen tukevasti kirjan puolella...

    • nerissa

      Pakko tunnustaa, että pidän TSH-leffoista enemmän kuin kirjasta. Kirjan lukeminen tökki pahasti, vaikkei se kovin pitkä olekaan, mutta teksti ei ollut minun makuuni. Elokuvat innostivat minua lukemaan kirjankin. En lukeudu Tolkien-faniksi, kirja oli mielestäni paikoin tylsä.

    • KyynelPrinsessa

      oon lukenut ja kattonut kaikkki taru sormusten herrasta ja kirja oli kevyttä parempi...
      Mutta oli elokuvakin hyvin tehty... paitsi että osia oli muutettu,,,kuten esim. Legolasin osaa suurennettu, Arwenin osaa suurennettu ja Aragornin pienennetty...TYHMÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!

    • Nimloth...

      Mun mielestä kirja.. Koska elokuvaan on muuteltu henkilöitä aika erilaiseksi kun ne on. Esim. Aragorn on tehty mun mielestä huonommaksi ja Legolaksen osan on aivan yli iso elokuvassa... Mitä te ootte mieltä?

      • Iluvatar

        ehottomasti kirja vaikka elokuvatkin oli hyviä, mutta elokuvasta oli jätetty tärkeitä kohtia pois esim. Vanha metsä, peikkokorpi, sääskisuo, tom bombadilin talo, hautakerot, Sarumanin ja Gandalfin toinen yhteenotto, jne. kirja on kuiteskin parempi, vaikka Peter jacksonilla oli vaikea valinta mitkä leikkaa pois ja mitkä ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe