Hääruoka

tyttö

Hei kaikille? Onko kukaan järjestänyt häiden ruokailua muutoin kuin pitopalvelun kautta? Meillä on tulossa noin 65 hengen häät, laskeskelin tässä, että pitopalveluun uppoaa yli 1600 euroa!! Viiniä ei ole vielä edes laskettu tähän hintaan... Eli onko ideoita? Voisiko kuvitella, että palkkaisi esim. alan opiskelijoita hoitamaan tämän? Tai uskaltaisiko ihan omin voimin (tuttavien avustuksella..) hoitaa ruokailun Tarkoituksena olisi siis seisova pöytä.

Kertokaa kokemuksistanne? Ideoita!!

10

10879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lumimorsian -05

      Hei!!

      Minä olen päättänyt itse tehdä ruuat häihimme, sillä haluan, että ruoka on juuri sellaista mistä pidämme. Meidän häät tulevat olemaan vähän suuremmat, mutta aion silti pärjätä kavereiden avustuksella. Jos sinulla on keittiötaidot halussa, pystyt varmasti tekemään ruokaa isollekin joukolle, kunhan saat pari kaveria tekemään esim. salaatteja. Valitse sellaisia simppeleitä salaatteja ja herkkuja, joita on helppo ja nopea valmistaa. Tee kaikesta tarkka ajoitus, jotta kaikki hommat tulee tehtyä. Tarvitset kuitenkin henkilöitä, jotka lämmittävät ruuan, laittavat esille, siivoavat jäljet. Tähän suosittelen ammattilaista, sillä jokaiselta ei onnistu ennakoiminen ruoka-asioissa yms. Itse olen ravintola-alan ammattilainen, joten tällainen ajattelu sujuu minulta mutta tavalliselle kotikokkaajalle saattaa tulla yllättäviäkin tilanteita. Ota yhteyttä johonkin tuttuu alan ihmiseen. Minä en ihan tosta vaan ottaisi opiskelijoita, sillä koskaan ei tiedä mitä saa. Ota myös huomioon, että sinulla ei varmastikaan ole aikaa hääpäivänä laittaa ruokaa yms. Tällöin sinulla täytyy olla porukka, joka osaa toteuttaa haaveesi.

      • Me, myself and I

        Olin viime kesänä "vieraana" häissä, joissa suurin osa oli tehty itse. Pari viikkoa ennen häitä sulhanen soitti ja pyysi mm. minua auttamaan iltapalan tarjoilussa. Suostuin, koska työtä ei tuntunut olevan paljon (ja sulhanen on läheinen sukulaiseni). Muutamaa päivää ennen häitä hän soitti uudelleen ja luetteli, mitä kaikkea pitikään tehdä. Listalla olivat mm. ruuan lämmitystä teollisuusuunissa, boolin valmistusta ja sen sellaista. Huh Huh!!

        Häissä sitten selvisi, että puolet ruuista oli totaalisen loppu. Salaatteja EI oltu tehty valmiiksi, vaan niitä piti tehdä kuumassa, ahtaassa keittiössä (ei muuten naurattanut ollenkaan puuhailla keittiössä sairaan kallis kansallispuku päällä). Boolitarpeet piti noutaa kilometrien päästä kellarista. Mukeja yms ei ollut, vaan keittiössä pestiin käsin kertakäyttömukeja jne. Juhliin oli pestattu muutama nainen Martta-yhdistykseltä, mutta he lopettivat työt pääruuan tarjoilun jälkeen. Pihalla teltassa paistettiin lettuja, mutta sinnekään ei oltu varattu mitään tarpeita. Hillot, taikinat yms. piti raahata paikalle pitkästä matkasta.

        Hääpari meni valokuvaukseen vihkimisen jälkeen, jolloin seurue odotteli helteessä ilman minkäänlaista virvoitusta. Osa vanhuksista meinasi oikeasti pyörtyä pihamaalle. Siellä sitten odoteltiin pari tuntia, kunnes hääpari saapui paikalle. Pitopaikka oli kuuma, tunkkainen ja ahdas. Ohjelmaa oli, mutta sitä oli liikaa! Kaikki mahdolliset ihmiset pitivät puheita.

        Koko hommasta jäi reilu paskanmaku suuhun. Häistä on kulunut kohta viisi kuukautta eikä vieläkään ole hääparin osalta kuulunut MITÄÄN kiitosta... ei korttia eikä edes tekstiviestiä.

        Miettikää tarkkaan, ketä orjuutatte häissänne!! Nämä olivat meinaan paskimmat häät, missä olen ikinä ollut!


    • poika

      taidat olla pääkaupunkiseudulta kotoisin jos on noin kallis pitopalvelu? Kannattaa ottaa myös se huomioon että pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin on pitopalveluita jotka hoitavat juhlat ainakin yhtä hyvin ja huomattavasti halvemmalla vaikka joutuisivat ajamaanki paikan päälle muutaman satakilometriä. Itse olen töissä vanhempieni pitopalvelussa ja väittäisin että 65 hengen seisovan pöydän saisi alle 20€/hlö riippuen tietysti miten pitkän matkan joutuisimme ajamaan.Siinä säästää huomattavan summan rahaa juhlien aikana kun valitsee oikeana pitopalvelun. Mielestäni omien häitten ruoka kannattaa jättää ammattilaisten haltuun. Se on kuitenki aika suuri osa häitten onnistumista.

      • tyttö

        Kiitos vastauksistanne! En ole pääkaupunkiseudulta, vaan aika pieneltä paikkakunnalta (50 000 asukasta) Länsi-Suomesta. Tämä on todellakin halvin vaihtoehto, eikä edes virallinen pitopalvelu, vaan tekee homman vähän niin kuin mustana... (tuttavan tuttava). Hinta on siis aikuisilta 22e/hlö, ja siihen sisältyy alkuruoka (Sinappimarinoidut silakat, Yrttisilakat, Sherrysilliä, Miedosti suolattua siikaa, Savustettua taimenta sekä Kotijuustoa. Salaatteina: Caesar-salaatti (broileria) leipää joukkoon, Vihreä salaatti, Marinoidut kasvikset sekä Sinappi- ja pippurikastike. Pääruokana Kokonaisena paistettua porsaanseläkettä, pippurikastike peruna-kasvispaistos, wokatut kasvikset. Lisäkkeinä Itseleivottua tummaa ja vaaleaa leipää, sekä tavallisen levitteen lisäksi yrttilevitettä. Hintaan kuuluu myös 4/5-kerroksinen hääkakku, juomina vesi, jäävesi ja mustaherukanlehtimehu. Hintaan sisältyy viini- ja kahvitarjoilu pöytiin sekä astiat ja pöytäliinat. Tämä on todellakin kaikkein edullisin tarjous, jonka olen saanut! Aikuiset 22e/hlö ja yli 7-v. 11e. Alle kouluikäiset maksutta. Toki tähän hintaan sisältyy sitten kaikki mahdollinen, mutta onko hinta mielestäsi tästäkin huolimatta korkea? Viinit yms viinakset pitää tietenkin sitten ostaa vielä erikseen...

        Onko sinulla hyviä ideoita menuun? Edellä mainittu on alustava malli.

        Kiitos jo etukäteen...!!


      • Tanya
        tyttö kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne! En ole pääkaupunkiseudulta, vaan aika pieneltä paikkakunnalta (50 000 asukasta) Länsi-Suomesta. Tämä on todellakin halvin vaihtoehto, eikä edes virallinen pitopalvelu, vaan tekee homman vähän niin kuin mustana... (tuttavan tuttava). Hinta on siis aikuisilta 22e/hlö, ja siihen sisältyy alkuruoka (Sinappimarinoidut silakat, Yrttisilakat, Sherrysilliä, Miedosti suolattua siikaa, Savustettua taimenta sekä Kotijuustoa. Salaatteina: Caesar-salaatti (broileria) leipää joukkoon, Vihreä salaatti, Marinoidut kasvikset sekä Sinappi- ja pippurikastike. Pääruokana Kokonaisena paistettua porsaanseläkettä, pippurikastike peruna-kasvispaistos, wokatut kasvikset. Lisäkkeinä Itseleivottua tummaa ja vaaleaa leipää, sekä tavallisen levitteen lisäksi yrttilevitettä. Hintaan kuuluu myös 4/5-kerroksinen hääkakku, juomina vesi, jäävesi ja mustaherukanlehtimehu. Hintaan sisältyy viini- ja kahvitarjoilu pöytiin sekä astiat ja pöytäliinat. Tämä on todellakin kaikkein edullisin tarjous, jonka olen saanut! Aikuiset 22e/hlö ja yli 7-v. 11e. Alle kouluikäiset maksutta. Toki tähän hintaan sisältyy sitten kaikki mahdollinen, mutta onko hinta mielestäsi tästäkin huolimatta korkea? Viinit yms viinakset pitää tietenkin sitten ostaa vielä erikseen...

        Onko sinulla hyviä ideoita menuun? Edellä mainittu on alustava malli.

        Kiitos jo etukäteen...!!

        ..voin sanoo että kannattas alkuruokana olla jotain muutakin kuin kalaa.. Itse olin joskus sellasissa häissä, joissa joidenkin syöminen rajoittui kakkuun ja kahviin, koska tarjolla ei ollu alku- tai pääruokana kalan lisäksi oikeastaan mitään muuta. Ota huomioon niin alku- kuin pääruokaa suunnitellessa kala-allergikot ja ne, jotka eivät muuten vain kalasta pidä. Jää muuten huono maku suuhun juhlista. :(
        Sama isänpäivälounaan kanssa; alkuruokana lihahyytelöä (suoraan purkista tarjoiluvadille, nami) ja montaa eri sorttia kalaa .. Suoraan sanottuna; yök.


    • Soku

      Jos asut isommassa kaupungissa, niin varmasti ns. merkkipitopalvelut maksavatkin. Meillä oli pitopalveluna erään pienen vieruskunnan pikkuruinen pitopalvelu, joka teki meille ruuat n. 15e/hlö. Alkoholipitoiset juomat toimme itse, muun hoiti pitopalvelun väki. Seisovassa pöydässä riitti syötävää, se oli tosi hyvää ja sitä oli paljon. Kannattaa soitella pitopalvelut lähiseutujen puhelinluetteloita myöten!

    • sara

      ja omiin häihini sain ammattitaitoisen pitopalvelun 17e/hlö. Hintaan kuuluu runsas seisova pöytä, hääkakku, kahvit yms.
      Tuttavien hinnat eivät aina kuitenkaan ole ne kaikkein halvimmat eli sinuna kyselisin vielä vaikka naapurikaupungistakin hintoja.
      Pitopalvelun ottamalla säästyt kuitenkin itse suurelta työltä ja stressiltä...

      • tyttö taas

        Heips!

        Tuohon hintaan kun löytäisi pitopalvelun minäkin! Taidanpa kysellä lähikunnista!

        Monelleko hengelle tuo hinta 17e/hlö oli? Nimittäin monissa paikoissa hinta on edullisempi per hlö, mitä enemmän väkeä! Sisältyikö hintaan esim. viini- ja kahvitarjoilu pöytiin? Jos ei, miten tämän hoiditte?

        Kiitoos!


      • Sara
        tyttö taas kirjoitti:

        Heips!

        Tuohon hintaan kun löytäisi pitopalvelun minäkin! Taidanpa kysellä lähikunnista!

        Monelleko hengelle tuo hinta 17e/hlö oli? Nimittäin monissa paikoissa hinta on edullisempi per hlö, mitä enemmän väkeä! Sisältyikö hintaan esim. viini- ja kahvitarjoilu pöytiin? Jos ei, miten tämän hoiditte?

        Kiitoos!

        Häät on ensi kesänä ja pitopalvelua varattaessa ei ollut puhetta väkimäärästä, joten heillä ei vaikuttanut hintaan.
        Kahvitarjoilua ei ole pöytiin, mutta viinitarjoilu on, jos emme mistään löydä puisia viinitynnyreitä juomapöytään.


      • hodari
        Sara kirjoitti:

        Häät on ensi kesänä ja pitopalvelua varattaessa ei ollut puhetta väkimäärästä, joten heillä ei vaikuttanut hintaan.
        Kahvitarjoilua ei ole pöytiin, mutta viinitarjoilu on, jos emme mistään löydä puisia viinitynnyreitä juomapöytään.

        yöruoka www.hodari.fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe