VHH-dieetistä apua nivel- ja polvivaivoihin?

vehnä on myrkkyä?

Kolmikymppisenä sairastuin vulvodynia-nimiseen sairauteen (googlettakaa, jos outo), ja koska taustalla oli todella paha hiivainfektio, aloitin netin ohjeiden pohjalta vähähiilihydraattisen ruokavalion.

Normaalisti syödessäni olin silloin tällöin kärsinyt polvien rutinasta, ja ranteissani oli outoja kiputiloja jotka aiheuttivat käden voimattomuutta niin että jos yritti nostaa jotain raskasta, meinasi pudottaa sen. Ollessani vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jäivät polvi- ja rannevaivat kokonaan pois.

Reumaa minulla ei ole todettu, ja kaiketikaan nivelissäni ei pitäisi olla mitään ongelmia. Nyt kun olen nelikymppinen ja olen mättänyt aika paljon hiilareita, jo naksuu polvet ja välillä tuntuu sorminiveletkin jotenkin ikäviltä. Kun monet vv-ikäiset ovat valittaneet juurikin kropan kolotuksista ja kai nivelvaivoistakin, niin mahtaisiko olla hyötyä VHH-dieetistä?

5

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hurly curly

      Nikkisi on väärä. Siinä pitäisi lukea että teholannoituksin jalostetut viljatuotteet ovat myrkkyä.
      Moni keski-ikäinen saa keliakiaan viittaavia oireita, ei tarvita edes vaihdevuosia. Joskus sitä mietiskelin ja päädyin oletukseen, että oliskohan niin että tässä iässä hlö-kohtainen mittamme (vastaanottokyky) on jo niin täysi ettei kroppa vain enää sulata entisellä teholla kaikkea mitä mahaan tulee. Keho niinkuin oirein kertoo että hei, nyt riitti tätä lajia! Vaihda ruokavalio, kiitti.

      • Hurly curly

        Äh, unohtu vastata kysymykseesi, että kyllä, uskon vhh:n olevan avuksi. Ja viitaten ed. kommentiini, hiilareiden runsas määrä on vaarallista jos hlö on altis saamaan aikuisiän diapeteksen. Minä saan arviolta 70-100 g/ hh/ pvä. Sokeritaso on sen ansiosta jäänyt 5,8 tasolle. Välillä oli 6,2 kun tapana oli syödä hedelmiä runsaammin ja ruisleipää meni 3-4 viipaletta päivittäin - rakastan rukiin makua! Nyt se vain on täytynyt hylätä lähes kokonaan, kuten kaikki muutkin viljat. Taisin syödä pienen ruosviipaleen viimeksi syyskuussa?


      • vehnä on myrkkyä?
        Hurly curly kirjoitti:

        Äh, unohtu vastata kysymykseesi, että kyllä, uskon vhh:n olevan avuksi. Ja viitaten ed. kommentiini, hiilareiden runsas määrä on vaarallista jos hlö on altis saamaan aikuisiän diapeteksen. Minä saan arviolta 70-100 g/ hh/ pvä. Sokeritaso on sen ansiosta jäänyt 5,8 tasolle. Välillä oli 6,2 kun tapana oli syödä hedelmiä runsaammin ja ruisleipää meni 3-4 viipaletta päivittäin - rakastan rukiin makua! Nyt se vain on täytynyt hylätä lähes kokonaan, kuten kaikki muutkin viljat. Taisin syödä pienen ruosviipaleen viimeksi syyskuussa?

        Itse söisin mielelläni ruista, mutta saan siitä melkoiset vatsavaivat. Keliakiaa ei ole todettu, eikä mitään muitakaan vatsajuttuja, mutta ärtyvää suolta epäilen.

        Suvussani on diabetesta ja korkeaa verensokeria, ja siinäkin mielessä tietenkään hiilareiden mussutus ei ole hyväksi. Vaikeinta hiilareiden vähentämisessä on mielestäni se, että jos ei syö päivän aikana mitään viljatuotteita, on jotenkin ihmeellisen "ontto" olo. Kolmikymppisenä myös kun olin sillä VHH-dieetillä laihduin niin paljon että näytin keskitysleiriltä karanneelta, vaikka söin aika rasvaista lihavoittoista ruokaa. Jonkin verran sitä "läskiäkin" on luiden ympärillä oltava, koska langanlaiha ei ole kaunista...


      • Kaurapuuro hyvää
        vehnä on myrkkyä? kirjoitti:

        Itse söisin mielelläni ruista, mutta saan siitä melkoiset vatsavaivat. Keliakiaa ei ole todettu, eikä mitään muitakaan vatsajuttuja, mutta ärtyvää suolta epäilen.

        Suvussani on diabetesta ja korkeaa verensokeria, ja siinäkin mielessä tietenkään hiilareiden mussutus ei ole hyväksi. Vaikeinta hiilareiden vähentämisessä on mielestäni se, että jos ei syö päivän aikana mitään viljatuotteita, on jotenkin ihmeellisen "ontto" olo. Kolmikymppisenä myös kun olin sillä VHH-dieetillä laihduin niin paljon että näytin keskitysleiriltä karanneelta, vaikka söin aika rasvaista lihavoittoista ruokaa. Jonkin verran sitä "läskiäkin" on luiden ympärillä oltava, koska langanlaiha ei ole kaunista...

        Hiilihydraatit ovat sokereita ja liiallisina vaarallista. Jos viljaa kaipaat, syö kauraa, tattaria, hirssiä, quinoaa, riisiä, maissia, niin et kärsi onttoudesta ja nuo sopii keliakiaa poteville myös. Ärtyvä suoli diagnoosina on aika naiivi eikä oikeasti tarkoita mitään. Keksityltä nimitykseltä tuntuu kun lääkärit eivät pysty nimeämään tarkemmin.


      • vehnä on myrkkyä?
        Kaurapuuro hyvää kirjoitti:

        Hiilihydraatit ovat sokereita ja liiallisina vaarallista. Jos viljaa kaipaat, syö kauraa, tattaria, hirssiä, quinoaa, riisiä, maissia, niin et kärsi onttoudesta ja nuo sopii keliakiaa poteville myös. Ärtyvä suoli diagnoosina on aika naiivi eikä oikeasti tarkoita mitään. Keksityltä nimitykseltä tuntuu kun lääkärit eivät pysty nimeämään tarkemmin.

        Itse tuota ärtyvää suolta olen miettinyt, koska FODMAP-listoilla olevista tuotteista aika moni ajoittain aiheuttaa vatsavaivoja. Mutta niistä viis, tässä minua siis kiinnostaa nivelterveys. On markkinoilla kaikenlaista luontaistuotetta joiden mainostetaan auttavan niveliä, mutta tosiaan kiinnostaa että auttaako eniten jos hiilareita vähentää.

        Olisi kiinnostavaa kuulla onko kenelläkään toisella havaintoja että polvet, ranteet tms. liikkuvat osat voineet paremmin VHH-dieetillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe