Pellettilämmitys

JKS

Luin juuri artikkelin pelletti lämmityksestä ja siinä todettiin, että sillä säästää öljy- tai sähkölämmitykseen verrattuna 13000-17000 € kymmenessä vuodessa. Onko kokemuksia pellettijutusta. Minulla on yösähköllä toimiva varaava sähkölämmitys ja olen uusimassa järjestelmää. Kannattaakohan tuo pellettijuttu todella?

20

3822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raaka rakentaja

Eli siis 1300-1700 € vuodessa? Mulla meni rintamamiesmökissä (3 henkeä) YHTEENSÄ 1700 € vuodessa. Suoralla sähköllä. Eikä taatusti ole pienimpiä ominaiskulutuksia... ;-D

Joten se on vissiin melkein ilmaista se pellettilämmitys, varsinkin kun laskee investointikustannukset?

Paljonkohan sinulla menee yhteensä lämmitykseen tällä hetkellä?

• tilaa

jota meinaat lämmittää? Eikös se jotakuinkin niin mene että alle 150 neliöö ei paljon noita "vaihtoehtoisia" lämmityssysteemejä kannata miettii. Sen yli kun mennään, niin on eri juttu.

• Otto1

Tosiaankin tuosta tulisi vuotta kohti 1300-1700 euroa säästöä. Sähkölämmitteinen talo minulla (165 m2), kokonais sähkölasku 1440 eur/vuosi. Eikä siitäkään toki kaikki mene lämmitykseen. Pelletti on edullinen, mutta nyt joku ei täsmää sillä ei se ilmaista ole kuitenkaan. Pitäisi olla ehkä yli 250 m2 kokoinen talo ?

• ukko

Jos sähköllä lämmittää 1500-2000€/a,
      niin se maksaisi 500-800€/a maalämmöllä ja 800-1000€ pelletillä.
      Jotakin tuon suuntaisia arvioita on esitetty ei niin uudelle 120-150 neliöiselle kämpälle.

Itsellä lämmitysremontti suunnitelmissa. Ei ehdi pelkällä puulla lämmittää( harrastaa kun ei se puu itsestään metsästä tuhkatynnyriin kulje). Eli jos systeemi on jo vesikiertoinen niin:

Pellettin polttoon tarvitaan ainakin siilo, hormi, kattila, poltin ja kuljetinhärpäkkeet. Kattila ja poltin kustantaa helposti sen 4000-5000€. Ja nuo muut päälle.

Sähkö vaatisi uuden varaajan nykyiseen systeemiin tai sitten wanha 1150 litrainen lämpiäisi (vaatii ainakin yhden vastuksen 6k rinnalle) yöllä halvemmalla ja päivällä vähemmän halvemmalla. Jos varaajan kantaa pihalle ja uuden isomman tilalle = 3000 euroa keviästi.

MLP tarvitsisi porakaivon ja se kait kustantaa jotain 50€/metri. Siihen härpäkkeet kuten ite pumppu tulistimella (jotta patterit lämpiäisivät) ja se maksaa jotain 9000€.

Kalliilta kuulostaa. Mutta pelletti on ainut noista joka vaatii lisätöitä.
      Mutta mikseikähän valtio tue pellettillä tai vast. lämmitysmutoja vaikka EU:ta myöten on kirjoitettu sopimuksia bioenergian käytön lisäämisestä? Etteivät vain jotain veroa (savupiippuvero, pellettilisä?) kehittelis että saisivat tuloja?

• Jo on isot

arvot.
        150 m2:n talo vie enintään 12 000 kWh energiaa lämmitykseen, loppu 3-5 000menee muuhun sähköön, mikä menee kaikissa muissakin lämmitysmuodossa.
        Itse lämmitys siis maksaa n. 800-900 euroa/vuosi 150 m2:n talossa sähkön hinnan ollessa vaikka 7 senttiä/kWh.
        Tää on faktaa.

• Pontso

Minä laittaisin tuon lisävastuksen varaajaasi, jos siellä on valmis yhde. Tosiaan yösähköllä olisi toinen vastus päällä ja päiväsähköllä termarin ohjaamana toinen. Lisäksi hankkisin ilmalämpöpumpun. Tuonne -10-asteen tienoille lämmittelisit pelkällä ILPillä ja siitä alaspäin muut järjestelmät mukaan. Jos vielä voit säilyttää puulämmityksen huippukulutuksen aikana joko kattilalämmityksenä tai tulisijalla, niin ompa varma, helppo ja halpa lämmitysjärjestelmä käytössä. Lisäsksi saat viilennyksen kaupan päälle kesäkeleille.

Mulla on sähkölämmitteinen talo ilmalämpöpumpulla ja varaavalla tulisijalla varustettu ja homma toimii mainiosti. ILPpi jakaa lämpöä tasaisesti huoneistoon, eritoten silloin kun tulisija on käytössä ilman kierrätyksen huomaa.

• ukko
        Jo on isot kirjoitti:

arvot.
        150 m2:n talo vie enintään 12 000 kWh energiaa lämmitykseen, loppu 3-5 000menee muuhun sähköön, mikä menee kaikissa muissakin lämmitysmuodossa.
        Itse lämmitys siis maksaa n. 800-900 euroa/vuosi 150 m2:n talossa sähkön hinnan ollessa vaikka 7 senttiä/kWh.
        Tää on faktaa.

No mutta silloinhan se sähkölämmittäminen on ihan yhtä halpaa kuin pelletti? Ts. ei mitään järkeä laittaa muuta kuin sähkölämmitys?
        Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta!

Ai niin, kyseisen esimerkkilaskelman talot n. 20 vuotta vanhoja.

• ukko
        Pontso kirjoitti:

Minä laittaisin tuon lisävastuksen varaajaasi, jos siellä on valmis yhde. Tosiaan yösähköllä olisi toinen vastus päällä ja päiväsähköllä termarin ohjaamana toinen. Lisäksi hankkisin ilmalämpöpumpun. Tuonne -10-asteen tienoille lämmittelisit pelkällä ILPillä ja siitä alaspäin muut järjestelmät mukaan. Jos vielä voit säilyttää puulämmityksen huippukulutuksen aikana joko kattilalämmityksenä tai tulisijalla, niin ompa varma, helppo ja halpa lämmitysjärjestelmä käytössä. Lisäsksi saat viilennyksen kaupan päälle kesäkeleille.

Mulla on sähkölämmitteinen talo ilmalämpöpumpulla ja varaavalla tulisijalla varustettu ja homma toimii mainiosti. ILPpi jakaa lämpöä tasaisesti huoneistoon, eritoten silloin kun tulisija on käytössä ilman kierrätyksen huomaa.

Niin sulla on ihan oikea ilmanvaihto? Meillä on tällähetkellä perinteinen parikymppisen kämpän "ilmanvaihto". Just messuilla kattelin ilmanvaihtokojeita. SunAirin vehkeitä.
        Siinäpä voiskin olla ideaa jos löis kaks kärpästä samalla iskulla. Tulis ilmanvaihto kuntoon ja lämmityskin samalla helpottuis. Vaan liekö Oulun korkeudella ILP:stä apua?

• Putkis
        Jo on isot kirjoitti:

arvot.
        Tää on faktaa.

150m2 talo viejuuri niin paljon energiaa kuin sen rakenne ja käyttäjät kuluttavat. Pitää muistaa että talon energiankulutus ei ole lämmitystavasta riippuvainen. Kilowatteja menee jotakuinkin yhtä paljon sähköllä, pelletillä tai öljyllä. Se, mitä kukin kilowatti maksaa on eri asia.
        Hyötysuhteitakin voi verrata mutta se on vaikeata. Sähkölläkin se on 50 tai 100%, riippuen siitä mistä kohtaa ketjua mittaa.

• Putkis
        Pontso kirjoitti:

Halpa ja viilennys ei sovi samaan lauseeseen. Jäähdytys syö sen minkä ILP säästää lämmityskuluissa. Mutta kuten olen ennekin sanonut, saahan mukavuus maksaa!
        Ja on muistettava että ei se ilppi ilmalla toimii vaan sähköllä, olisko 1/3 antamastaan lämpötehosta?

• JKS

Löysin Finpelletiltä (puolueeton tai ei) hintaveratailun eri lämmitysmuotojen kesken. On totta, että pelletin käytössä tarvitsee huoltaa poltinta parin viikon välein, mutta se ei ole kovin paljoa, jos todella lämmityskustannukset jäävät selvästi pienemmiksi. MInulla muuten on tällä hetkellä varaava sähkölämmitys ja puukattila vieressä, kun ei kovilla pakkasilla pelkkä varaava riitä, eli investoinnit pellettiin todella kiehtoo.
        Tässä verailuosoite:

http://www.finpelletti.fi/finpelletti-hintavertailu.htm

• rak
        Putkis kirjoitti:

150m2 talo viejuuri niin paljon energiaa kuin sen rakenne ja käyttäjät kuluttavat. Pitää muistaa että talon energiankulutus ei ole lämmitystavasta riippuvainen. Kilowatteja menee jotakuinkin yhtä paljon sähköllä, pelletillä tai öljyllä. Se, mitä kukin kilowatti maksaa on eri asia.
        Hyötysuhteitakin voi verrata mutta se on vaikeata. Sähkölläkin se on 50 tai 100%, riippuen siitä mistä kohtaa ketjua mittaa.

"Hyötysuhteitakin voi verrata mutta se on vaikeata. Sähkölläkin se on 50 tai 100%, riippuen siitä mistä kohtaa ketjua mittaa."
        Mitähän se sähköasiakkaalle kuuluu, mikä järjestelmän hyötysuhde on ennen sähkömittaria ?
        Mittarin jälkeen hyötysuhde lähes 100%, tosin varaava järjestelmä hivenen hyötysuhteeltaan huonompi. Tismalleen sama asia kaukolämmön kanssa. Ongelma tässä vasta kun öljyn, pelletin, maalämmön hyötysuhteita pitää alkaa selvittämään.

• tämä minulle paras
        JKS kirjoitti:

Löysin Finpelletiltä (puolueeton tai ei) hintaveratailun eri lämmitysmuotojen kesken. On totta, että pelletin käytössä tarvitsee huoltaa poltinta parin viikon välein, mutta se ei ole kovin paljoa, jos todella lämmityskustannukset jäävät selvästi pienemmiksi. MInulla muuten on tällä hetkellä varaava sähkölämmitys ja puukattila vieressä, kun ei kovilla pakkasilla pelkkä varaava riitä, eli investoinnit pellettiin todella kiehtoo.
        Tässä verailuosoite:

Minulla meni viimeksi vuosikulutuksena 4000 kg pellettiä.Talo ei tosin ole mikään sdantarditalo, on eretaanieristeinen muottiharkoista tehty eli massiivinen ja olohuone kirkkomallinen ja keskimääräistä kookkaampi.En tiedä mikä on kohtuullinen kulutus mutta minulle tämä kelpaa kulutuksena.Tietysti voisi olla pienempikin mutta kun aikaa jää teen savukaasun lämmön talteenoton.

• rak
        JKS kirjoitti:

Tässä verailuosoite:

Finpelletin "puolueeton" vertailu ainakin sähkön osalta ihmetyttää. Vuosikustannus (okei huoltokuluineen mutta ne kyllä sähkössä äärimmäisen pienet) 2436 euroa. 150m2 lämmin ala, 5 henkeä. Minulla kun vuoden käytössä ollut 10m2 pienempi talo, 5 henkeä ja vuosittain maksetaan sähköstä 1440 euroa eli 1000 euroa vähemmän. Sähköä pitäisi tuon vertailun mukaan mennä lähes 30000kwh vuodessa. Vaatii kyllä hataran talon...
        Tämähän on se yksi keino kaupata "halpaa" lämmitysenergiaa (lähinnä maalämpö, pelletti) eli arvioidaan vuosikulutus mahdollisimman korkeaksi jolloin tuo energian hinta tietysti korostuu. Ihmetyttää kun tuo matalaenergiatalokin sähkölasku noin korkea ??
        Jks:nä mietisin kyllä kovasti investointia. Kovilla pakkasilla ei varaava riitä, onko niitä kovia pakkasia runsaastikin ? Puukattilakin löytyy. Jos järjestelmän uusimalla säästät muutaman 100 euroa vuodessa, kauanko investointia makseletkaan ? Pellettilaitteet kovasti kehittymässä myös koko ajan. Tilanne toki toinen jos laitteistosi huonon kunnon vuoksi on pakko uusia.

• Oululainen

Tms.

• Thug

lämmitetään 230 neliön alaa.Palaturpeella lämmitys maksaa 470 € vuosi,pelletillä 970 €,maalämpö 800 €,öljy n. 1600 € ja suora sähkö n. 2500 €.Ennen oli puukattila ja viime kesänä vaihdettiin systeemit.Investointikulut oli 13000 €,öljykattila säiliö olis ollut n. 10000 €.Siitä voipi laskea miten nopeasti maksaa stokeri itsensä takaisin suhteessa öljyyn tai mihin tahansa muuhun energianlähteeseen.Maalämpöä varten olisi pitänyt porata kaivo,eli sen systeemin kulut olisivat nousseet huimiksi.
      Varaavaa sähköä ei harkittu missään vaiheessa,olisi tarvittu 3000 l varaaja sekä enemmän ytyä sähköihin.

• osuus

Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen, niin harvoin noissa vertailussa lasketaan mukaan omalle työlle hintaa. Jollekulle se on "ilmaista" toiselle ei. Pelletti vaatii kuitenkin jonkun verran enemmän viikottaista huoltoa ts. työtä.

• Putkis

Laitteista riippuen tietenkin, itsellä pyörinyt 5 nyt viikkoa käynnistyksestä eikä huoltotarvetta vielä ole näköpiirissä. Pienestä viikkovarastosta johtuen polttoaineshowta kyllä on kerran viikossa.

• paljon säästöä, vähän päästöjä

Pellettilämmitys on tällä hetkellä energianhinnaltaan selvä ykkönen!! Pelletti on kotimaista, uusiutuvaa energiaa ja päästöiltään mm. hiilidioksidin osalta päästötöntä.

Pellettilämmitys on automaattinen puulämmitys, jossa lämmönjakotapana vesikiertoinen lattia- tai patterilämmitys. Pellettilämmityksen voi tehdä sekä saneerauskohteisiin että uudisrakennuksiin.

Puupelletin keskimääräinen energianhinta lokakuussa 2004 kotiin toimitettuna / verollisena 2,8 snt / kWh. Öljyn keskihinta 5,59 snt / kwh ja sähkön 7,9 snt / kWh.

Keskiverto 150 m2 omakotitalo käyttää energiaa lämmitykseen (mukaanlukien käyttövesi) n. 25000 kWh, joten jokainen voi siitä laskea, paljonko pellettilämmittäjä säästää vuosittain!!!

Nykyaikaisten pellettikattiloiden hyötysuhde on lähellä 90%, joten siinäkään suhteessa se ei ole muita huonommassa asemassa.

Perustamiskuluiltaan (kattila, poltin, syöttökuljetin, pellettisiilo asennus) pellettilämmitys on vielä kalliimpi kuin öljy tai sähkölämmitys (selvästi halvempi kuin maalämpö), mutta nykyisillä energiahinnoilla maksaa itsensä jo muutamassa vuodessa takaisin!!! Eli ei tarvitse odottaa 20 vuotta!!!

Maalämpö on sinällään ihan ok, mutta hyvin pitkälti sidoksissa sähkön hintaan. Tällä hetkellä maalämmöllä tuotetun kWh:n hinta liikkuu siinä 3,6 snt / kWh, eli on kalliimpaa kuin pelletillä tuotettu. Kuluttajien sähkön hintaan on lähivuosina odotettavissa arviolta 20 - 40 % hinnannousu, sillä ensi vuoden alusta alkava EU:n sisäinen päästökauppa nostaa sähkön tuottajien tuotantokustannuksia. Ne tietysti olllaan sitten kiireellä siirtämässä kuluttajahintoihin.

Eli miettikää hyvät ihmiset, millä energialla lämmitätte. Valinnat vaikuttavat vielä kymmenien vuoden päästäkin (mikä on öljn ja sähkön hinta silloin??). vesikiertoinen lämmönjako on siinä suhteessa hyvä, että mahdollistaa kaikkein vaivattomimmin vaihtamisen kullakin hetkellä halvimpaan lämmön tuotantotapaan. Eli tällä hetkellä se on selvästi pelletti!!!

• lauri47

Pellettilämmityksessä pitää muistaa polttimen hitaanlainen käynnistyminen, siksi kattilan suuri vesitilavuus(yli 200L) on erittäin tärkeää. Kun täytetään iso amme tai mennään suihkuun , riippuen polttimen käyntijaksosta, voi 10 min suihkun jälkeen tulla viileää vettä, lisäksi pienivesitilaisen kattilan käyntijaksonen välit paljon lyhyempiä ja polttimon sytytysvastuksen ikä lyhenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe