Aihe

Tärkeää tietää työkokeilusta ja kuntouttavast työtoiminnasta 4h

faktat kehiin

Monikaan ei tiedä, että lain mukaan teidän ei tarvitse tehdä kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa kuin 4 tuntia / päivä töitä ei yhtään enempää. Lisäksi se riittää, että teette 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Tämä asia on hyvä tuoda esiin jo aktivointi suunnitelmassa, että ette tule tekemään yhtään enempää kuin 4 tuntia / 1 päivä / viikossa.

http://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttava-tyotoiminta/kuntouttavan-tyotoiminnan-jakso-ja-toiminta-aika/kuntouttavan-tyotoiminnan-toiminta-aika

Onkin tärkeää, että jokainen ymmärtää teidän ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa ilmaiseksi töitä.

Pistäkää sana leviämään ja vinkit jakoon kaikille.

86

3678

    Vastaukset

    • Itse olen aina kaikissa aktivointi suunnitelmissa korostanut ja vaatinut, että 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa teen ilmaiseksi töitä, enkä yhtään enempää. Lisäksi on tietojenluovutuskielto. Ei ole puhelinnumeroa eikä sähköpostia. Sellaista aktivointisuunnitelmaa en allekirjoita missä ei ole nuo 4 kohtaa aina merkitty selkeästi. Helppoa ja ei tule karenssia ja joudun vain 4 tuntia tekemään viikossa ilmaiseksi.

      • Saat karenssia jos et allekirjoita juuri sellaista suunnitelmaa, jonka virkailija sinulle kirjoittaa.

        T: kokemusta on.

        Se että suunnitelman lomakkeessa lukee, että suunnitelma on tehty yhteistyössä ja sinulla on oikeus aina muuttaa sitä, on paskapuhetta. Jos et allekirjoita, tulee karenssia, syynä kieltäytyminen suunnitelman laatimisesta. Ja "oikeuteen muuttaa suunnitelmaa milloin vain" virkailija sanoo, ettei muuta mitään, ja jos et allekirjoita, niin laittaa sinulle selvityspyynnön. Ja vaikka selvityspyynnössä kirjoittaisit, että virkailija yritti pakottaa sinut allekirjoittamaan suunnitelman eikä antanut vaikuta sen sisältöön, vaikka suunnitelma lain mukaan pitää tehdä yhteistyössä. Niin vastaus tulee bumerangina takaisin: Asiakas kieltäytyi aktivointisuunnitelman laatimisesta ilman pätevä syytä.

        T: Kokemusta on KAHDESTI!


      • Minähän en mitään kaarnaveneitä lähde vuoleksimaan johonkin tuomiokeskukseen, jotta joku PÄSSI saisi paukutella henskeleitään ja kehua "työllistäneensä" taas yhden henkilön!


    • orjatöissä on läsnäolovelvollisuus, MUTTA ei työskentelyvelvollisuutta

    • Kiitos tiedosta ja jaan eteenpäin.

    • Loistavaa tietoa KIITOS! Heti menee käyttöön itse oon joutunu tekeen 8 tuntia päivässä ilmaiseksi töitä 5 päivää viikossa. Kuinka montahan ihmistä te-toimisto kusettaa ja valehtelee ja saa tekemään 8 tuntia 5 päivänä viikossa.

      Nyt se on loppu vain 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa teen mäkin enkä yhtään enempää!!

      • Siis koska työttömillä on vain läsnäolovelvollisuus eikä työskentelyvelvollisuutta en todellakaan tee yhtään mitään muuta kuin olen ja kulutan aikaani ilmaisena orjana.

        Kaikki mukaan me emme tule tekemään enään yhtään työtä ilmaiseksi. Olemme paikalla mutta emme tee yhtään mitään.

        Se on nyt loppu kaikille orjatöille prlk!


      • Tuskin yksikään työvoiman palvelukseskusen virkamies suostuisi tekemään tuntia enempää töitä työttömyys korvauksen ja 9 euron kulukorvauksen summalla.
        Onhan se helppo määrätä työtön tekemään useamman tunnin päivässä tuolla korvauksella, kun ei tarvitse itse tehdä, joutua alistumaan ja kärsimään.


      • joskus ihmetyttää kun tyypit lisää päivään pituutta eikä esim tee useampana päivänä 4 tunnin pvää saa. sen kymppinsä useammalta päivältä tekemällä 1 pvnä 8 tuntia. Kannattaa osata laskea ja noilla tuloilla aina pitää olla tarkkana.


    • Kirjanmerkkiin pistin, josko tulee velvoite tuohon, niin teen vain yhtenä päivänä viikossa sen 4 tuntia.

    • Varmistan vain hieman tyhmähköllä kysymyksellä. Eli minulla olisi 9viikkoa karenssia, tämän jos hoidan alta 4h yhtenä päivä viikossa, saan päivärahani? Ja jos karenssin jälkeen kieltäydyn työstä minun on vain taas tehtävä 4h kerran viikossa? Aikaisemmin työkkäristä tarjottiin 5pv 6h jostai kieltäydyin pääsykoepänttäyksen vuoksi, mutta tuo 4h viikossa ei haittaisi lainkaan.


      • tolkkua kirjoitti:

        fgdjknsgfjkd

        Saat rahasi ja tämä riittää jos teet 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa se on minimi mitä vaaditaan kuntouttavassa työtöiminnassa sekä työkokeilussa. Alla asiasta tarkemmin 4 tuntia päivässä yhtenä viikkona riittää.

        http://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttava-tyotoiminta/kuntouttavan-tyotoiminnan-jakso-ja-toiminta-aika/kuntouttavan-tyotoiminnan-toiminta-aika

        Suoraan pykälistä lainattua.

        "Kuntouttavaa työtoimintaa ja työharjoittelua on järjestettävä vähintään yhtenä ja enintään viitenä päivänä viikossa. Viikossa kuntouttavan työtoiminnan tunteja saa olla enintään 40. Yhtenä päivänä on oltava vähintään 4 tuntia ja viikossa vähintään 4 tuntia yhtenä päivänä. Työharjoittelussa ja kuntouttavassa työtöiminnassa on läsnäolovolvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta."


      • lainausta kirjoitti:

        Suoraan pykälistä lainattua.

        "Kuntouttavaa työtoimintaa ja työharjoittelua on järjestettävä vähintään yhtenä ja enintään viitenä päivänä viikossa. Viikossa kuntouttavan työtoiminnan tunteja saa olla enintään 40. Yhtenä päivänä on oltava vähintään 4 tuntia ja viikossa vähintään 4 tuntia yhtenä päivänä. Työharjoittelussa ja kuntouttavassa työtöiminnassa on läsnäolovolvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta."

        "Kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua on järjestettävä vähintään yhtenä ja enintään viitenä päivänä viikossa. Viikossa kuntouttavan työtoiminnan tunteja saa olla enintään 40. Tuntimäärä on sama työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa. Yhtenä päivänä on oltava vähintään 4 tuntia ja viikossa vähintään 4 tuntia yhtenä päivänä. Työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa on läsnäolovolvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta."

        "Pätevä syy kieltäytyä tai keskeyttää
        Asiakkaalla on pätevä syy kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeyttää se jos:

        Kuntouttava työtoiminta ei ole hänen terveydentilansa tai työ- ja toimintakykynsä huomioon ottaen hänelle sopivaa
        Kuntouttava työtoiminta järjestetään hänen työssäkäyntialueensa ulkopuolella tai päivittäinen matka kuntouttavan työtoiminnan järjestämispaikalle ylittää keskimäärin kolme tuntia
        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäjä olennaisesti laiminlyö vastuutaan kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvan työturvallisuudesta
        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäjä olennaisesti laiminlyö noudattaa palvelun järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä tai kuntouttavasta työtoiminnasta tehdyn sopimuksen ehtoja
        Kuntouttava työtoiminta olennaisesti poikkeaa aktivointisuunnitelmassa sovitusta.
        Päteviä syitä ei ole mahdollista luetella lainsäädännössä tyhjentävästi. Tämän vuoksi pätevänä syynä voidaan pitää muutakin syytä edellyttäen, että se on pätevyydeltään rinnastettavissa laissa lueteltuihin syihin.

        Muun muassa tilanne, jossa asiakas on tullut hyväksytyksi tai valituksi työhön, koulutukseen tai toimenpiteeseen, joka ei ole vielä asiakkaasta riippumattomista syistä alkanut, on tilanne, jolloin asiakas voi kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnassa. Tällöin edellytetään kuitenkin sitä, että ko. muu toimenpide alkaa lähitulevaisuudessa.

        Lisäksi asiakkaalla voi olla pätevä syy kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeyttää se, jos hän osallistuu muuhun kuin laissa mainittuun toimintaan, jonka arvioidaan edistävän hänen työmarkkinavalmiuksiaan paremmin kuin kuntouttavan työtoiminnan.

        Pätevänä syynä voidaan pitää myös tilannetta, jossa asiakas osoittaa, ettei kuntouttava työtoiminta edistä lainkaan hänen työmarkkinoille pääsyään tai sinne paluutaan. Jokaisen asiakkaan kohdalla tilanne tulee arvioida yksilöllisesti.

        Henkilökohtaisiin olosuhteisiin liittyviä syitä, kuten lastenhoidon järjestämistä tai kulkuvaikeuksia ei pidetä laissa mainittuihin rinnastettavina pätevinä syinä. Asiakkaalle on kuitenkin annettava riittävästi aikaa järjestää henkilökohtaiset olosuhteensa sellaiseksi, että hän voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan."
        http://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/toimeentuloturva/poissaolot-kieltaytyminen-ja-keskeyttaminen


      • lainausta kirjoitti:

        "Kuntouttavaa työtoimintaa ja työkokeilua on järjestettävä vähintään yhtenä ja enintään viitenä päivänä viikossa. Viikossa kuntouttavan työtoiminnan tunteja saa olla enintään 40. Tuntimäärä on sama työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa. Yhtenä päivänä on oltava vähintään 4 tuntia ja viikossa vähintään 4 tuntia yhtenä päivänä. Työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa on läsnäolovolvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta."

        "Pätevä syy kieltäytyä tai keskeyttää
        Asiakkaalla on pätevä syy kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeyttää se jos:

        Kuntouttava työtoiminta ei ole hänen terveydentilansa tai työ- ja toimintakykynsä huomioon ottaen hänelle sopivaa
        Kuntouttava työtoiminta järjestetään hänen työssäkäyntialueensa ulkopuolella tai päivittäinen matka kuntouttavan työtoiminnan järjestämispaikalle ylittää keskimäärin kolme tuntia
        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäjä olennaisesti laiminlyö vastuutaan kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvan työturvallisuudesta
        Kuntouttavan työtoiminnan järjestäjä olennaisesti laiminlyö noudattaa palvelun järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä tai kuntouttavasta työtoiminnasta tehdyn sopimuksen ehtoja
        Kuntouttava työtoiminta olennaisesti poikkeaa aktivointisuunnitelmassa sovitusta.
        Päteviä syitä ei ole mahdollista luetella lainsäädännössä tyhjentävästi. Tämän vuoksi pätevänä syynä voidaan pitää muutakin syytä edellyttäen, että se on pätevyydeltään rinnastettavissa laissa lueteltuihin syihin.

        Muun muassa tilanne, jossa asiakas on tullut hyväksytyksi tai valituksi työhön, koulutukseen tai toimenpiteeseen, joka ei ole vielä asiakkaasta riippumattomista syistä alkanut, on tilanne, jolloin asiakas voi kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnassa. Tällöin edellytetään kuitenkin sitä, että ko. muu toimenpide alkaa lähitulevaisuudessa.

        Lisäksi asiakkaalla voi olla pätevä syy kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeyttää se, jos hän osallistuu muuhun kuin laissa mainittuun toimintaan, jonka arvioidaan edistävän hänen työmarkkinavalmiuksiaan paremmin kuin kuntouttavan työtoiminnan.

        Pätevänä syynä voidaan pitää myös tilannetta, jossa asiakas osoittaa, ettei kuntouttava työtoiminta edistä lainkaan hänen työmarkkinoille pääsyään tai sinne paluutaan. Jokaisen asiakkaan kohdalla tilanne tulee arvioida yksilöllisesti.

        Henkilökohtaisiin olosuhteisiin liittyviä syitä, kuten lastenhoidon järjestämistä tai kulkuvaikeuksia ei pidetä laissa mainittuihin rinnastettavina pätevinä syinä. Asiakkaalle on kuitenkin annettava riittävästi aikaa järjestää henkilökohtaiset olosuhteensa sellaiseksi, että hän voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan."
        http://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/toimeentuloturva/poissaolot-kieltaytyminen-ja-keskeyttaminen

        multakin loppu nyt orjatyöt kulutan aikaani 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, koska läsnäolopakko mutta ei työskentelyvelvollisuutta. Yhtään enempää en tee 4h/viikko riittää mulle. STOPPI orjatöille sano teen vain 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa en yhtään enempää!


    • Entä miten muutetaan jo aiemmin allekirjoitettua työnhakusuunnitelmaa, jossa on jo suostunut tekemään enemmän kuin tuo ?
      Lienee TE keskuksen virkailija ei ole halukas avaamaan JO "ansaan saatua" työtöntä ilman siitä syntyvää uutta tulkintaa, että esim.

      "Työtön esittää työnsaannin edistämiseen tähtäävän sopimuksen purkua vailla riittävää perustetta = karenssi ?

    • Työnhakijalla on aina oikeus pyynnöstään tarkastuttaa työnhakusuunnitelmaansa.

      2 luku
      "
      6 §
      Työllistymissuunnitelman laatiminen ja tarkistaminen

      Työttömällä työnhakijalla ja muutosturvan piiriin kuuluvalla työnhakijalla on oikeus työllistymissuunnitelmaan. Maahanmuuttajan oikeudesta kotoutumissuunnitelmaan ja työ- ja elinkeinotoimiston osallistumisesta kotoutumissuunnitelman laatimiseen säädetään kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa. Työttömän työnhakijan oikeudesta aktivointisuunnitelmaan ja työ- ja elinkeinotoimiston osallistumisesta aktivointisuunnitelman laatimiseen säädetään kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa.

      Työllistymissuunnitelma on laadittava, jollei sen laatiminen ole ilmeisen tarpeetonta, viimeistään 4 §:n 1 momentin mukaisessa työnhakijan haastattelussa.

      Työllistymissuunnitelmaa tai sitä korvaavaa suunnitelmaa on tarkistettava työnhakijan haastattelun yhteydessä tai työnhakijan pyynnöstä, jollei tarkistaminen ole ilmeisen tarpeetonta.
      "
      => tai työnhakijan pyynnöstä !!!

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916

      • Okei, olen helpottunut. Iso Kiitos!


      • Tutkimus: Kuntouttava työtoiminta ei auta pitkäaikaistyöttömiä

        STT

        Pitkäaikaistyötön pääsee vain harvoin uudestaan työelämään kuntouttavan työtoiminnan avulla.

        Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tutkimuksessa työttömistä vain viisi prosenttia palasi työtoimintajaksolta avoimille työmarkkinoille tai ammatilliseen koulutukseen. Suurin osa päätyi uudelleen työttömiksi. Tutkimuksessa seurattiin 257:ää työtoimintaan osallistunutta pääkaupunkiseudun pitkäaikaistyötöntä.

        Kuntouttavalla työtoiminnalla tarkoitetaan esimerkiksi työpajoilla ja kierrätyskeskuksissa tehtäviä työjaksoja,
        joiden aikana työtön saa työmarkkinatuen tai toimeentulotuen lisäksi pientä päiväkorvausta. Jaksojen pituus vaihtelee kolmesta kuukaudesta kahteen vuoteen.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Kuntouttava työtoiminta ei auta pitkäaikaistyöttömiä/1135263115968


    • Hei,

      Tuli työkkäriltä juuri soittoa aktivointisuunnitelmastani, sanoin että haluaisin työkokeiluun ja juurikin yhtenä päivänä 4h. Tähän hän tuumasi että, ei onnistuisi ilman pätevää syytä, vaikkapa joku terveydellinen syy olisi kelvannut. Koitin vakuuttaa että näin ei sanota missään ja on tapauksia joissa tuo 1pv 4h on myönnetty mukisematta. Hän ei sitten osannut sanoa mitään ja sanoi ottavansa asiasta selvää ja soittaa sitten uudelleen.

      Joten oletteko te joutuneet perustelemaan tuota 1pv 4h aikaa, vai onko se tullut ihan noin vain? Tähän ketjuun lainatuissa pykälissä eikä te-toimiston sivulla mainita mitään sen kaltaista että tuo pitäisi perustella.

      Kumpi tässä asiassa on nyt oikeassa? En kyllä ilman vääntöä luovuta

      • Ja vielä jatkoa, 11 viikkoa sitten minulle määrättiin 9vk karenssi. Silloin 11vk sitten virkailija sanoi että soittaa viikonlopun jälkeen niin sovitaan aktivointisuunnitelmasta, maanantaina tuli viesti että virkailija ei ole paikalla ja soittaa myöhemmin, ja ei siis soittoa ole tullut 11 viikkoon. Eli asia eteni vasta kun menin toissapäivänä paikanpäälle. Koska olen nuori, 20v, niin pelkällä odottelulla ei ilmeisesti kuittaannu tuo karenssi, mutta näinköhän on jotain keinoa saada se kuitatuksi koska tuon koko ajan olen odottanut te-toimiston virheen takia? Eli aktivointisuunnitelma ja työkokeilun aloittaminen jäi koska virkailija ei ikinä soittanut minulle.
        Toki terve järkihän kertoo sen että olisihan minun pitänyt ottaa yhteyttä heihin ennen tätä, syy miksi en ottanut oli se kun luulin työkokeilun olevan 5pv 6h päivässä virkailijan niin sanoessa. Nyt vasta siis tämän ketjun puolivahingossa löytäessäni tajusin että asia ei olekkaa niin. Mutta ainahan laki ja terve järki eivät kulje käsikädessä joten olisiko tässä saumaa johonkin?


      • Mä aloitin työkokeilun 1 päivällä vko ja se 4t/pvä. Työ sitten olikin niin mukavaa, että lisäsin päiviä 2 jo viikon parin päästä ja tein 6t/pvä,koska tuntui ettei 4t riitä mihinkään, kun oli tosi paljon hommia. Kuukauden päästä teinkin jo ma-to 9-15. Hyvät rahat siinä sai.. Jäi käteen joku 680€+asumistuki niin nettona vajaa tonni.


    • "Toimintaa järjestetään 1-5 päivänä viikossa enintään 40 tuntia
      Työkokeilu on järjestettävä vähintään yhtenä 4 tunnin päivänä ja enintään viitenä päivänä viikossa. Työkokeilussa on läsnäolovolvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta.""

      Eli työkkäri valehteli sinulle. Et tarvi pätevää syytä koska laki sanoo, että minimi mitä on pakko tehdä on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Sinun ei siksi tarvitse yhtään enempää tehdä ja mitään pätevää syytä ei tarvita.Teet siis lain vaatiman minimin ja työkkäri ei voi sitä nostaa ilman sinun suostumustasi. Muista mainita, että et suostu tekemään enempää kuin lain vaatiman minimin ja karenssia ne ei voi antaa. Eikä päteviä perusteita tarvita
      .
      Sano sille työkkärille se, että laki sanoo, että 4 tuntia päivä yhtenä päivänä viikossa riittää. Eikä sitä tarvitse pätevillä syillä perustella. Laki on laki. Muista valittaa päätöksestä mikäli karenssia yrittää antaa sekä ->

      Jos rupeavat hankalaksi sano, että teet rikosilmoituksen sen virkailijan joka tekee lainvastaisen päätöksen. Muista mainita seuraavat asiat. 1. Virkailijaa ei suojaa mikään kun syyllistyy rikokseen vaan hän joutuu oikeudessa tuomituksi kuten kuka tahansa lakia rikkonut ihminen. 2. Te-toimisto ei auta virkailijaa oikeudessa eikä kukaan muukaan. 3. Virkailija joutuu itse maksamaan aiheuttamansa vahingon sinulle takautuvasti viivästyskorkoineen, sekä sinun oikeudenkäyntikulusi oikeudessa. 4. Tämä kaikki tulee maksamaan useita tuhansia euroja virkailijalle. Siksi kehoita häntä harkitsemaan asiaa, koska hän syyllistyy lainvastaisen tekoon eli rikokseen, eikä häntä auta kukaan oikeudessa. 5. Se, että olet jo kertonut hänelle, että hän syyllistyy rikoksen ja olet ehdottanut hänelle, että ei kannata rikosta tehdä. Tulkitaan oikeudessa hänelle kovemmalla rangaistuksella jos hän ei uskoa sinua ja tekee rikoksen. Se on tahallinen rikos.

      Sitten muistat mainita ne rikokset joihin tämä virkailija tuomitaan.

      Tehkää rikosilmoitus siitä virkailijasta joka teki laittoman päätöksen. Muistakaa vaatia korvaukset takautuvasti normaali korkojen kera. http://www.nettilaki.com/t/virkarikokset

      99% sossu-kela-te-toimisto virkailijoista syyllistyy kaikkiin alla oleviin

      Törkeä virka-aseman väärinkäyttäminen
      http://www.nettilaki.com/a/törkeä-virka-aseman-väärinkäyttäminen

      Virka-aseman väärinkäyttäminen
      http://www.nettilaki.com/a/virka-aseman-väärinkäyttäminen

      Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen
      http://www.nettilaki.com/a/tuottamuksellinen-virkavelvollisuuden-rikkominen

      Virkavelvollisuuden rikkominen
      http://www.nettilaki.com/a/virkavelvollisuuden-rikkominen

      Koskaan ei pidä uskoa mitä sossu-te-toimisto virkailijat valehtelee.

      • Päteviä syitä tai perusteita tarvitaan vain ja ainoastaan niissä tilanteissa, joissa työtön on keskeyttämässä tai kieltäytyy kokonaan esim. työkokeilusta, kuntouttavasta t yötoiminnasta, koulutuksesta.

        Asiahan on sinun kohdallasi niin, että et ole kieltäytymässä tai lopettamassa mitään. Vaan olet tekemässä laissa vaaditun vähittäismäärän joka tarvitaan eli 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Virkailija ei voi nostaa määriä suuremmaksi ilman sinun suostumustasi. Kun et suostu tekemään enempää täytät lain kaikki ehdot. Sinulle ei voi antaa karenssia ja et tarvitse päteviä syitä selitetty tämän tekstin alussa.

        Alla olevan linkin tekstin voit tulostaa ja näyttää virkailijalle
        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolta kohta: ->

        "Työkokeilun kesto ja työaika

        Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 1-3 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin."

        Kuten on tuossa mainittu maksimi on 5 päivänä 4-8 tuntia ja minimi on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Ilman sinun suostumustasi sinun ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa.


      • lakia lakia kirjoitti:

        Päteviä syitä tai perusteita tarvitaan vain ja ainoastaan niissä tilanteissa, joissa työtön on keskeyttämässä tai kieltäytyy kokonaan esim. työkokeilusta, kuntouttavasta t yötoiminnasta, koulutuksesta.

        Asiahan on sinun kohdallasi niin, että et ole kieltäytymässä tai lopettamassa mitään. Vaan olet tekemässä laissa vaaditun vähittäismäärän joka tarvitaan eli 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Virkailija ei voi nostaa määriä suuremmaksi ilman sinun suostumustasi. Kun et suostu tekemään enempää täytät lain kaikki ehdot. Sinulle ei voi antaa karenssia ja et tarvitse päteviä syitä selitetty tämän tekstin alussa.

        Alla olevan linkin tekstin voit tulostaa ja näyttää virkailijalle
        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolta kohta: ->

        "Työkokeilun kesto ja työaika

        Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 1-3 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin."

        Kuten on tuossa mainittu maksimi on 5 päivänä 4-8 tuntia ja minimi on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Ilman sinun suostumustasi sinun ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa.

        Muista olla tiukkana tuossa yllä on linkki te-palvelut.fi jossa määritellään tarkasti mitä sun tarvii tehdä ja mitä ei.

        Muista mainita, että teet lain vaatiman vähimmäismäärän, etkä yhtään enempää.


      • Asioita olisi hyvä kysyä vielä sähköpostilla että jää kirjallinen todiste tai nauhoittaa kännykällä puhelut ja te toimistossa käynti niin kuin toiset tekee.


    • 6. Rikokseen syyllistyvä menettää virkansa ja hän saa vankeusrangaistuksen, jonka pituus on neljästä kuukaudesta neljään vuoteen.

      • Itekään en tuota tiennut ja työkokeilussa 8 tuntia 5 päivänä ilmaiseksi joudun tekeen turhaan.

        Onneksi täältä sai tietää.
        Kerroin te-toimistolle, että teen lain vaativan minimin vain sen 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, enkä yhtään enempää. Uhkailivat karenssilla ja väittivät, että pätevä syy pitää olla. En antanut periksi ja ei tullut karenssiä eikä tarvinnut "päteviä" syitä. Nyt teen vain 4h yhtenä päivänä viikossa ja se on ok te-toimistolle.


      • helpottunut orja kirjoitti:

        Itekään en tuota tiennut ja työkokeilussa 8 tuntia 5 päivänä ilmaiseksi joudun tekeen turhaan.

        Onneksi täältä sai tietää.
        Kerroin te-toimistolle, että teen lain vaativan minimin vain sen 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, enkä yhtään enempää. Uhkailivat karenssilla ja väittivät, että pätevä syy pitää olla. En antanut periksi ja ei tullut karenssiä eikä tarvinnut "päteviä" syitä. Nyt teen vain 4h yhtenä päivänä viikossa ja se on ok te-toimistolle.

        "Sopimuksen purkaminen
        TE-toimisto voi purkaa työkokeilua koskevan sopimuksen, jos työkokeiluun osallistuva on luvatta poissa työkokeilusta yhtäjaksoisesti viisi kokeilupäivää. Kokeilu voidaan purkaa myös, jos poissaoloja kertyy yhteensä niin paljon, että työkokeilulle asetetut tavoitteet eivät täyty.

        TE-toimisto ja työkokeilun järjestäjä voivat purkaa työkokeilua koskevan sopimuksen myös muusta syystä ilmoittamalla siitä kirjallisesti muille osapuolille. Sopimusta ei saa kuitenkaan purkaa laissa kielletyn syrjinnän tai muuhun epäasialliseen syyn perusteella.

        Työkokeiluun osallistuva voi milloin tahansa keskeyttää työkokeilun. Keskeyttäminen voi kuitenkin vaikuttaa hänen oikeuteensa saada työttömyysetuutta.

        Työkokeilussa olevan oikeusasema
        Työkokeilun järjestäjä huolehtii työkokeiluun osallistuvan ohjauksesta ja valvonnasta koko työkokeilun ajan.

        Työkokeilu ei ole työsuhde, sen ajalta ei makseta palkkaa, eikä se kerrytä vuosilomapäiviä tai eläkettä. Koska työkokeilu ei ole työsuhde, työkokeiluun osallistuva ei ole työterveyshuollon piirissä. Työpaikalla pitää kuitenkin olla tehtynä ajantasaisen työterveyshuoltolaissa tarkoitettu työterveyshuollon toimintasuunnitelma ja työpaikkaselvitys.

        Työkokeiluun sovelletaan monia samoja lakeja ja menettelyjä kuin työsuhteisten työntekijöiden kohdalla.

        Työkokeilijaan sovelletaan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annettua lakia (609/1986), yhdenvertaisuuslakia (21/2004) ja soveltuvin osin yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain säännöksiä muun muassa henkilötietojen ja huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen käsittelystä, kameravalvonnasta työpaikalla sekä työnantajalle kuuluvien sähköpostien hakemisesta ja avaamisesta (759/2004, työelämän tietosuojalaki).
        Työkokeilun järjestäjä vastaa työkokeilijan työturvallisuudesta työturvallisuuslain (738/2002) ja nuorista työntekijöistä annetun lain (998/1993) mukaisesti.
        Työkokeilussa olevalla on oikeus päivittäisiin taukoihin kuten työsuhteisilla työntekijöillä. Työkokeilun järjestäjä ilmoittaa ja peruuttaa työvuorot samalla tavalla kuin työsuhteisille työntekijöille.
        Työhön sovellettavia lakeja valvovat yleisimmin työsuojeluviranomaiset. Tietosuojalakia valvoo työsuojeluviranomaisen lisäksi tietosuojavaltuutettu. Tasa-arvovaltuutettu valvoo tasa-arvolakia. Tarvittaessa TE-toimisto ohjaa oikealle viranomaiselle selvittämään työkokeiluun liittyvää asiaa. "

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html


      • lakia lakia kirjoitti:

        "Sopimuksen purkaminen
        TE-toimisto voi purkaa työkokeilua koskevan sopimuksen, jos työkokeiluun osallistuva on luvatta poissa työkokeilusta yhtäjaksoisesti viisi kokeilupäivää. Kokeilu voidaan purkaa myös, jos poissaoloja kertyy yhteensä niin paljon, että työkokeilulle asetetut tavoitteet eivät täyty.

        TE-toimisto ja työkokeilun järjestäjä voivat purkaa työkokeilua koskevan sopimuksen myös muusta syystä ilmoittamalla siitä kirjallisesti muille osapuolille. Sopimusta ei saa kuitenkaan purkaa laissa kielletyn syrjinnän tai muuhun epäasialliseen syyn perusteella.

        Työkokeiluun osallistuva voi milloin tahansa keskeyttää työkokeilun. Keskeyttäminen voi kuitenkin vaikuttaa hänen oikeuteensa saada työttömyysetuutta.

        Työkokeilussa olevan oikeusasema
        Työkokeilun järjestäjä huolehtii työkokeiluun osallistuvan ohjauksesta ja valvonnasta koko työkokeilun ajan.

        Työkokeilu ei ole työsuhde, sen ajalta ei makseta palkkaa, eikä se kerrytä vuosilomapäiviä tai eläkettä. Koska työkokeilu ei ole työsuhde, työkokeiluun osallistuva ei ole työterveyshuollon piirissä. Työpaikalla pitää kuitenkin olla tehtynä ajantasaisen työterveyshuoltolaissa tarkoitettu työterveyshuollon toimintasuunnitelma ja työpaikkaselvitys.

        Työkokeiluun sovelletaan monia samoja lakeja ja menettelyjä kuin työsuhteisten työntekijöiden kohdalla.

        Työkokeilijaan sovelletaan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annettua lakia (609/1986), yhdenvertaisuuslakia (21/2004) ja soveltuvin osin yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain säännöksiä muun muassa henkilötietojen ja huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen käsittelystä, kameravalvonnasta työpaikalla sekä työnantajalle kuuluvien sähköpostien hakemisesta ja avaamisesta (759/2004, työelämän tietosuojalaki).
        Työkokeilun järjestäjä vastaa työkokeilijan työturvallisuudesta työturvallisuuslain (738/2002) ja nuorista työntekijöistä annetun lain (998/1993) mukaisesti.
        Työkokeilussa olevalla on oikeus päivittäisiin taukoihin kuten työsuhteisilla työntekijöillä. Työkokeilun järjestäjä ilmoittaa ja peruuttaa työvuorot samalla tavalla kuin työsuhteisille työntekijöille.
        Työhön sovellettavia lakeja valvovat yleisimmin työsuojeluviranomaiset. Tietosuojalakia valvoo työsuojeluviranomaisen lisäksi tietosuojavaltuutettu. Tasa-arvovaltuutettu valvoo tasa-arvolakia. Tarvittaessa TE-toimisto ohjaa oikealle viranomaiselle selvittämään työkokeiluun liittyvää asiaa. "

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        "Työkokeilu ei ole työsuhde, sen ajalta ei makseta palkkaa, eikä se kerrytä vuosilomapäiviä tai eläkettä. Koska työkokeilu ei ole työsuhde, työkokeiluun osallistuva ei ole työterveyshuollon piirissä."

        HUOM!!! "Koska työkokeilu ei ole työsuhde on työkokeilussa olevalla läsnäolovelvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta"

        HUOM!!!. Koska kuntouttuva työtoiminta ei ole työsuhde on kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla läsnäolovelvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta"


      • lakia lakia kirjoitti:

        "Työkokeilu ei ole työsuhde, sen ajalta ei makseta palkkaa, eikä se kerrytä vuosilomapäiviä tai eläkettä. Koska työkokeilu ei ole työsuhde, työkokeiluun osallistuva ei ole työterveyshuollon piirissä."

        HUOM!!! "Koska työkokeilu ei ole työsuhde on työkokeilussa olevalla läsnäolovelvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta"

        HUOM!!!. Koska kuntouttuva työtoiminta ei ole työsuhde on kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla läsnäolovelvellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta"

        Tuo onkin tärkeää muistaa, että kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta. Eli ei tarvi tehä yhtään mitään muuta kuin olla paikalla. Eikä tule karenssia eikä mitään muutakaan. Koska laki sanoo kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta!!!


      • jaeppee kirjoitti:

        Tuo onkin tärkeää muistaa, että kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta. Eli ei tarvi tehä yhtään mitään muuta kuin olla paikalla. Eikä tule karenssia eikä mitään muutakaan. Koska laki sanoo kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta!!!

        Ennen kuin menette mitään paperia allekirjoittamaan niin muistakaa tarkistaa ja vaatia muutoksia, että siellä lukee, että teette 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, ettekä yhtään enempää. Lisäksi muistaka tarkistaa ja vaatia, että paperissa lukee "Koska työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta ei ole työsuhde on työkokeilussa/kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla läsnäoloveloellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta.

        Älkää ikinä sopiko älkääkä allekirjoittako mitään paperia missä noita ei ole laitettu!


      • kokenut kettu kirjoitti:

        Ennen kuin menette mitään paperia allekirjoittamaan niin muistakaa tarkistaa ja vaatia muutoksia, että siellä lukee, että teette 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, ettekä yhtään enempää. Lisäksi muistaka tarkistaa ja vaatia, että paperissa lukee "Koska työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta ei ole työsuhde on työkokeilussa/kuntouttavassa työtoiminnassa olevalla läsnäoloveloellisuus mutta ei työskentelyvelvollisuutta.

        Älkää ikinä sopiko älkääkä allekirjoittako mitään paperia missä noita ei ole laitettu!

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolta kohta: ->

        "Työkokeilun kesto ja työaika

        Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 1-3 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin."
        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolla se lukee ei tarvitse mitään perusteluja ja maksimi on 5 päivänä 4-8 tuntia päivä ja minimi on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Ilman sinun suostumustasi sinun ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa.


      • paatunut kirjoitti:

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolta kohta: ->

        "Työkokeilun kesto ja työaika

        Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 1-3 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin."
        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kaytannot_ja_saannokset/index.html

        Tuolla se lukee ei tarvitse mitään perusteluja ja maksimi on 5 päivänä 4-8 tuntia päivä ja minimi on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Ilman sinun suostumustasi sinun ei tarvitse tehdä kuin 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa.

        ISO kiitos vinkeistä nyt loppu ilmaiset orjatyöt multakin ja 4h 1päivä /1 viikko ja mitään en tuu tekemään käyn vaan kuluttamassa aikaani.


      • jarppi1 kirjoitti:

        ISO kiitos vinkeistä nyt loppu ilmaiset orjatyöt multakin ja 4h 1päivä /1 viikko ja mitään en tuu tekemään käyn vaan kuluttamassa aikaani.

        Perusteluina teette vain ja ainoastaan laissa vaaditun vähittäismäärän ettekä yhtään enempää"


      • paatunut kirjoitti:

        Perusteluina teette vain ja ainoastaan laissa vaaditun vähittäismäärän ettekä yhtään enempää"

        Työkyvyttömien ei tarvitse tehdä eikä osallistua mihinkään esim. koulutus, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Eikä tarvitse olla lääkärin todistus jonka kopion annatte te-toimistolle-kela-sossu. Se on riittävän pätevä peruste kieltäytyä kaikista te-toimiston tarjoamista jutuista. Eikä tule karenssia.


      • kalevi243 kirjoitti:

        Työkyvyttömien ei tarvitse tehdä eikä osallistua mihinkään esim. koulutus, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Eikä tarvitse olla lääkärin todistus jonka kopion annatte te-toimistolle-kela-sossu. Se on riittävän pätevä peruste kieltäytyä kaikista te-toimiston tarjoamista jutuista. Eikä tule karenssia.

        Lääkärin todistus mistä? Joku terveydentodistus että olet terve ja päälle terveen paperit mielenterveystoimistostako? Vai pitääkö joka päivä mennä hakemaan sairaslomaa keksimällä joku tauti vai kuten flunssa, kuumetta, oksennustauti,..?

        Tarkentaisitko vähän.


      • khiiitoss kirjoitti:

        Lääkärin todistus mistä? Joku terveydentodistus että olet terve ja päälle terveen paperit mielenterveystoimistostako? Vai pitääkö joka päivä mennä hakemaan sairaslomaa keksimällä joku tauti vai kuten flunssa, kuumetta, oksennustauti,..?

        Tarkentaisitko vähän.

        Jos lääkäri on todennut työkyvyttömäksi,syitähän on monia. Mutta ei terve sellaista saa eikä flunssa tai muu ohimenevä sairastelu ole työkyvyttömyyttä.


      • jaeppee kirjoitti:

        Tuo onkin tärkeää muistaa, että kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta. Eli ei tarvi tehä yhtään mitään muuta kuin olla paikalla. Eikä tule karenssia eikä mitään muutakaan. Koska laki sanoo kun ei ole työsuhdetta ei ole työskentelyvelvollisuutta!!!

        Työharjoittelu. Työkokeilu. Työelämävalmennus. Kuntouttava työ. Polku työelämään. Aktiivinen työmarkkinapolitiikka.

        Hyvää tarkoittavia termejä, mutta kirosanoja suurelle joukolle työttömiä. Käytännössä ne tarkoittavat sitä, että määrätään tekemään työtä palkatta, tai korkeintaan 9 euron ylläpitokorvauksella.

        Palkkatukeakin käytetään väärin. TES:n mukaista palkkaa maksetaan, mutta työaikaa lyhennetään niin, että palkan maksuun riittää pelkkä palkkatuki. Varsinkin kolmas sektori hyödyntää surutta tätä mahdollisuutta. Aika moni yrityskin.

        Nuorisotyöttömyydestä ollaan oltu erityisen huolissaan. Kuitenkin eniten nuorille suunnattu aktiivitoimi, työmarkkinatuella työharjoittelu, työllistää kaikkein heikoiten. Sitä tarjotaan yli 70%:lle nuorista, ja alle 13% heistä on työllistynyt. Silti siitä on suunniteltu yhtä keinoa nuorisotyöttömyyden hoitamiseen.

        Eräs fb -kaverini tiivisti asian näin: "Kun ravintola palkkaa työntekijän 500 euron kuukausipalkalla, ei yksikään tuomioistuin epäröi määrätä rangaistusta kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä. Jos sama yrittäjä ymmärtäisi ottaa ilmaisia työharjoittelijoita TE-toimiston suosiollisella avustuksella, häntä kehuttaisiin suureksi hyväntekijäksi".

        Kaikki olisi hyvin, jos näistä toimenpiteistä olisi hyötyä työttömälle. Mutta kun ei ole. Tutkimusten mukaan kunnat ovat kyllä lisänneet aktivointitoimiaan työttömyyssakon uhalla, mutta suoria työllisyysvaikutuksia näillä toimilla ei ole ollut. Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan kehnosti toteutetut aktivointitoimet ovat jopa lisänneet työttömien syrjäytymistä.

        Työtön puolestaan joutuu pakon uhalla osallistumaan näihin aktiivitoimiin. Muuten hän voi menettää työttömyysturvaetuutensa. Kansainvälinen työjärjestö ILO määrittelee pakkotyön työksi, jota joutuu tekemään vastoin tahtoaan, palkatta ja rangaistuksen uhan alla. Suomen perustuslain mukaan jokaisella on oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Tässä on kahden lain välinen ristiriita; perustuslain ja työmarkkinatukilain. Kumpihan on voimakkaampi, jos näitä asioita vietäisiin tuomioistuimeen?

        Nämä välityömarkkinoilla työskentelevät henkilöt ovat muodostaneet uuden työväenluokan. He eivät ole työsuhteessa, mutta eivät työttömiäkään. He tekevät työtä, mutta eivät saa siitä palkkaa. Tai sitten palkka on noin 1000,- /kuukaudessa, alle köyhyysrajan. Näitä työhön sijoitettuja on yli 100 000. Jotkut nimittävät niitä orjatöiksi.

        http://karilaurila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/91792-tyomarkkinoiden-valiinputoajat

        Ongelmia on siis monenlaisia. Näitä ongelmia ratkomaan ja välityömarkkinoilla työskentelevien etuja ajamaan perustettiin viime kesänä uusi yhdistys: Tasavallan harjoittelijat ja tukityöllistetyt THT ry. Toiminnalle oli tilausta ja suosio on ollut suuri.

        http://thtry.fi/


      • helpottunut orja kirjoitti:

        Itekään en tuota tiennut ja työkokeilussa 8 tuntia 5 päivänä ilmaiseksi joudun tekeen turhaan.

        Onneksi täältä sai tietää.
        Kerroin te-toimistolle, että teen lain vaativan minimin vain sen 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa, enkä yhtään enempää. Uhkailivat karenssilla ja väittivät, että pätevä syy pitää olla. En antanut periksi ja ei tullut karenssiä eikä tarvinnut "päteviä" syitä. Nyt teen vain 4h yhtenä päivänä viikossa ja se on ok te-toimistolle.

        Samma här. Kiitos paljon ketjun aloittajalle!!!


    • Okei, no sitähän minäkin ettei siihen mitään syytä tarvita. Paljon kiitoksia avusta! :)

    • Hei ja sellanen juttu vielä. Työkkärin täti sanoi että heillä ei olisi tarjota mitään paikkaa työkokeilun suorittamiseen. Kuulosti aika omituiselta, onko heillä velvollisuus tarjota joku paikka? Ja eikö kunnilla yleensä ole joku paja tms. mihin kyseiset tapaukset sijoitetaan, ainakin tämänlaisen käsityksen olen saanut.

      • Kysymys herää että haluatko mennä ilman palkkaa työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan? Minä en halua mennä. 9 euron matkakorvausraha menee matkoihin ja siihen jos ostaan eväät. Ilmaistyöntekijänä ei kyllä huvita yksinkertaisesti olla. Työstä kuuluu saada edes minimipalkka.


    • Kysy kuntouttavaa työtoimintaa ja muista mainita että teet siinäkin sen lain vaatiman minimin eli 4h yhtenä päivänä viikossa. Tai jos kiinnostusta on niin kysy kursseja johon voisit mennä noihin onkin sitten pakko mennä enemmän kuin 4h yhtenä päivänä. Sen ajan kuin kurssit kestää. Tai koulutusta.

      • Kaikista paras paikka on palkkatuettu työ jossa on työsuhde ja työssökäyvän kaikki edut, kertyy eläkettä, kertyy liiton rahaa, kertyy vuosilomat, on työterveyshuollonpiirissä. Palkkakin on ihan hyvä 1500-2000€ /kk -miinus verot 20-25% Eli jos haette jonnekin niin aina pitää yrittää palkkatuettuun työhön 1-2 vuodeksi. Niin pääsette liiton rahoille.


      • obi wan kenobi kirjoitti:

        Kaikista paras paikka on palkkatuettu työ jossa on työsuhde ja työssökäyvän kaikki edut, kertyy eläkettä, kertyy liiton rahaa, kertyy vuosilomat, on työterveyshuollonpiirissä. Palkkakin on ihan hyvä 1500-2000€ /kk -miinus verot 20-25% Eli jos haette jonnekin niin aina pitää yrittää palkkatuettuun työhön 1-2 vuodeksi. Niin pääsette liiton rahoille.

        Palkkatuki
        Tarkista ennen työantajaan yhteydenottoa palkkatukioikeutesi TE-toimistostasi. TE-toimisto harkitsee tapauskohtaisesti, milloin työnhakijan sijoittumista työhön voidaan edistää myöntämällä palkkatukea. Palkkatuetun työn tulee parantaa työttömän työnhakijan ammattitaitoa ja työmarkkina-asemaa sekä edistää pitkään työttömänä olleen pääsemistä avoimille työmarkkinoille.

        TE-toimisto voi myöntää työnantajalle palkkatukea työttömän henkilön palkkauskustannuksiin, jos työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille tai jos hän ei sijoitu koulutukseen.

        Palkkatukea voidaan myöntää työsopimussuhteessa tehtävään työhön tai oppisopimuskoulutukseen. Sitä voivat saada kunnat, yritykset ja muut yksityisen sektorin työnantajat, mm. yhdistykset, säätiöt ja kotitaloudet sekä sosiaaliset yritykset. Valtion virastolle ja laitokselle voidaan osoittaa määrärahoja työttömän työnhakijan palkkaamisesta aiheutuviin palkkauskustannuksiin noudattaen pääsääntöisesti, mitä palkkatuesta on säädetty.

        http://palkkatuki.fi/tuet/palkkatuki/
        http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/

        Palkkatuetussa työssä joutuu tekemään sen 8 h /päivä viitenä päivänä viikossa


      • obi wan kenobi kirjoitti:

        Kaikista paras paikka on palkkatuettu työ jossa on työsuhde ja työssökäyvän kaikki edut, kertyy eläkettä, kertyy liiton rahaa, kertyy vuosilomat, on työterveyshuollonpiirissä. Palkkakin on ihan hyvä 1500-2000€ /kk -miinus verot 20-25% Eli jos haette jonnekin niin aina pitää yrittää palkkatuettuun työhön 1-2 vuodeksi. Niin pääsette liiton rahoille.

        Paitsi että jos palkkatuettua työtä annetaan/tarjotaan vain vaikkapa 6 tuntia päivässä,niin palkka on paljonkin alle 1500€. Työnantaja on saanut minusta aina korkeinta korotettua palkkatukea,työtunteja 6,täten palkkani on ollut bruttona korkeintaan 1250e/kk. Ensi vuodesta lähtien palkkatukea saa työnantaja vain maksimissaan 50%.


      • obi wan kenobi kirjoitti:

        Palkkatuki
        Tarkista ennen työantajaan yhteydenottoa palkkatukioikeutesi TE-toimistostasi. TE-toimisto harkitsee tapauskohtaisesti, milloin työnhakijan sijoittumista työhön voidaan edistää myöntämällä palkkatukea. Palkkatuetun työn tulee parantaa työttömän työnhakijan ammattitaitoa ja työmarkkina-asemaa sekä edistää pitkään työttömänä olleen pääsemistä avoimille työmarkkinoille.

        TE-toimisto voi myöntää työnantajalle palkkatukea työttömän henkilön palkkauskustannuksiin, jos työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille tai jos hän ei sijoitu koulutukseen.

        Palkkatukea voidaan myöntää työsopimussuhteessa tehtävään työhön tai oppisopimuskoulutukseen. Sitä voivat saada kunnat, yritykset ja muut yksityisen sektorin työnantajat, mm. yhdistykset, säätiöt ja kotitaloudet sekä sosiaaliset yritykset. Valtion virastolle ja laitokselle voidaan osoittaa määrärahoja työttömän työnhakijan palkkaamisesta aiheutuviin palkkauskustannuksiin noudattaen pääsääntöisesti, mitä palkkatuesta on säädetty.

        http://palkkatuki.fi/tuet/palkkatuki/
        http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/

        Palkkatuetussa työssä joutuu tekemään sen 8 h /päivä viitenä päivänä viikossa

        Voisin vielä mennä palkkatuettuun työhön, mutta arvelen, että ikä alkaa olla este. Olen tehnyt pitkän, aukottoman "uran" atk-suunnittelijana ja täytän viikon päästä 62 v. Minulle ehdoteltiin jotain työttömyyseläkettä. Enpä haluaisi tätä. TE-toimiston eläkeinfo on toukokuussa Helsingissä, ja sinne tulee varmaan iso sali kuulijoita. Alin eläkeikäni on muistaakseni 63v6kk, mutta haluaisin tehdä jotain sopivaa työtä, eläkettä pitäisi vielä kerryttää.
        Kuulin eräältä työkaveriltani saman kikan, mitä työnantaja, esim. xxxx:n kaupunki on käyttänyt. Työstä pitäisi maksaa ammattimiehen TES-palkkaa, joka on kuiten hieman alakantissa. Kaupunki on kuitenkin vääntänyt työajan alemmaksi, johonkin 6 tuntiin (ei kuitenkaan mielestäni 4 tuntia). Tuttavallani on tarve vain yhden vuoden työhön, sillä hän aikoo mennä sille työttömyyseläkkeelle tuon työn jälkeen. Itse en tässä vaiheessa oikein usko, etteikö varhennettu eläke alentaisi koko loppuelämän eläkettä selvästi. Paras tieto voisi tulla eläkevakuutusyhtiöstäni.


    • tärkeää tietoa!

    • Osaako joku kertoa, että miten menee tuossa kuntouttavassa jos joudun olemaan sairauden takia pois? Sanottiin, että heti pitää olla lääkärintodistus jos sairastuu eikä pääse "töihin" . Onko näin?

      • Aivan lääkäriin vain ja todistus ns. "työpaikan" ohjaaja/vastaavalle, niin nihli tuki tulee siltä sairausajalta.


      • Kaveri, joka on tuossa orjuuttavassa työtoiminnassa kertoi että ohjaaja oli vaatinut että pitää käydä häneltä kysymässä henkilökohtaisesti lupa ennen lääkäriin menoa. Sanoin että pitäisi kysyä tuolta ohjaajalta mihin lakiin moinen määräys perustuu. Kaveri oli kysynyt mutta vastausta ei ollut saanut, heti sen jälkeen kuitenkin tuo määräys peruttiin.

        Mihin lakiin moinen määräys perustuu?
        Tuota kannattaa aina ja joka päivä kysyä joka asiasta. Ja tarkentaa vielä, pykälä? ja momentti?


    • Minä oon saanut semmosen käsityksen et saa olla vaan 4h niin pitöö olla joku hyvä perustelu sille? Ainakin mulle on asia näin ilmastu.

      • Ei pidä uskoa viranomaisia ne kusettaa aina. Kysyn aina sitä mihin lakiin heidän toimensa perustuvat, usein ei mihinkään. Vetoavat joihinkin ohjeisiin mutta kun sanoo että luetaampas niitä ohjeita yhdessä niin sitten tulee virkanilkille hätä housuun ja niitä ohjeita ei sitten löydykkään.


    • Monen kuukauden väännön TE-toimiston kanssa sain läpi 1pv 4h ja nyt on työssäkokeilusopimus tehty ja viety te-toimistolle. Seuraavana päivänä tuli soitto kelalta mikä vuorostaan sanoo että ei onnistuisi, ja puhui siitä että saisin tukea vain niiltä päiviltä jona olisin työkokeilussa, eli yhdeltä päivältä? Mutta täällähän te olette jo monet sanoneet että 1pv 4h avulla olette saaneet täyden tuen? Tänään en kerennyt sen enempää kelan kanssa puhua kuin viitisen minuuttia, mutta pyysin soittamaan huomenna. Joten olenko tulkinnut työttömyyslakia oikein? TE- toimisto myönsi kyseisen väännön yhteydessä sen että työkokeiluaika ei vaikuta maksun määrään, kela kuitenkin sitä taas valittaa

      • Niin tietysti saat täyden tuen vain siltä päivältä kun oikeasti olet työkokeilussa tai orjatöissä.

        Se tarkoitti sitä että sun tarvii tehä vaan 4 h päiväs eikä koko 8 tuntia saadakses siltä päivältä tuen.

        Muttei se todellakaan tarkota että saat niistä muistakin 4 päivästä tuen jolloin et edes ole siellä työkokeilussa. Miten sä tollasta oot ees kuvitellu?!


      • Työaikakokeiluaika tai kuntouttavantyöntoiminta aika ei vaikuta maksun määrän saat täyden työttömyyskorvauksen olitpa 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa tai 4 tuntia 5 päivänä viikossa. Ainoa asia mihin se vaikuttaa on se, että 9€ /päivä kulukorvaus määräytyy sen mukaan kuinka monena päivänä teet näitä orjahommia.


    • Okein, juuri näin! Pitäkää kiinni oikeuksistanne ja lukekaa laki kuntouttavasta työstä. Pitäkää myös aina kännykkä mukana ja tallettakaa se aktivointitilaisuus. Siihen teillä on oikeus!

      • Hemmetin hyvä neuvo. Kannattaa kuvata koko tilanne ja sinulla on siihen laillinen oikeus.


    • Ainakin Sastamalassa sinut pakotetaan allekirjoittamaan aktivointisuunnitelma jonka työtunteihin et voi vaikuttaa. Jos et suostu tekemaan useampia päiviä viikossa ja isompia tuntimääriä kuin mainitsemasi neljä saat automaattisesti karenssin. Tiedän tämän kokemuksesta. Tukeni katkaistiin jo kuukausia sitten ja paperit ovat jumissa muutoksenhakulautakunnassa todisteiden kera. Minulla on siellä vino pino lausuntoja, puheluiden nauhoitukset, alueen oikeusasiamiehen lausunnot käytännön vääryydestä ja kaikki sähköpostit paperilla Pirkanmaan työkkärin viranomaisilta. Tulen hakemaan korvauksia ajalta ja aijon viedä asiaa vieläkin eteenpäin kunhan vaan muutoksenhakulautakunta uskaltaa antaa jonkun päätöksen asiasta. Nähtävästi heillä on paskat housuissa kun virkavirheitä on tehty ja lakia ei ole noudatettu. Homma on ollut muutoksehakulautakunnassa jumissa useamman kuukauden. Kelan virkamiesten mielestäkin minun tilanteessani on toimittu väärin ja lain vastaisesti, mutta itse päätöstä he eivät osaa muotoilla niin ympäripyöreästi että he pääsisivät kuin koira veräjästä

    • A) TYÖMARKKINATUEN SAAJA
      A1) Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle työmarkkinatuen saajalle maksetaan yhdeksän euroa kulukorvausta niiltä päiviltä, joina hän tosiasiallisesti osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan.
      A2) Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalla on lisäksi oikeus saada korvaus kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisesta aiheutuvista matkakustannuksista.
      A3) Oikeutta työmarkkinatukeen ei ole niiltä päiviltä, joina työnhakija ei osallistu kuntouttavaan työtoimintaan, ellei poissaolo johdu:
      1) työkyvyttömyydestä;
      2) kerrallaan enintään neljän työpäivän ajalta alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta; tai
      3) työhaastattelusta tai muusta tähän rinnastettavasta työllistymiseen liittyvästä syystä.

      B) TOIMEENTULOTUEN SAAJA
      B1) Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle toimeentulotuen saajalle maksetaan kulukorvauksen suuruinen toimintaraha osallistumispäivää kohti.
      B2) Toimeentulotuen saajalle maksetaan osallistumisesta aiheutuvista matkakuluista toimeentulotukena matkakorvausta halvimman matkustustavan mukaisesti.
      B3) Toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa max 20 % erinäisitä syistä
      ...

      Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 3—24 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan. Jakson aikana henkilön tulee osallistua kuntouttavaan työtoimintaan vähintään yhden ja enintään viiden päivän aikana kalenteriviikossa. Yhden päivän aikana kuntouttavan työtoiminnan tulee kestää vähintään 4 tuntia.

      Jos aktivointisuunnitelmaan tai monialaiseen työllistymissuunnitelmaan sisällytetään kuntouttava työtoiminta, on siitä kirjattava suunnitelmaan ainakin seuraavat asiat:
      1) kuntouttavan työtoiminnan kuvaus ja toiminnan järjestämispaikka;
      2) kuntouttavan työtoiminnan päivittäinen ja viikoittainen kesto;
      3) kuntouttavan työtoiminnan jakson alkamisajankohta ja pituus;
      4) henkilölle kuntouttavan työtoiminnan ohella tarjottavat muut sosiaalipalvelut sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut; sekä
      5) ajankohta, jolloin viimeistään arvioidaan kuntouttavan työtoiminnan vaikutuksia henkilön työllistymismahdollisuuksille ja päätetään jatkotoimista sekä aktivointisuunnitelman tai monialaisen työllistymissuunnitelman uudistamisesta.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189#L3P10

    • Työkokeilun työaika sovitaan erillisellä sopimuksella, mutta olet oikeassa siinä että ainakin ensimmäinen kuukausi on yleensä 4h /päivä. Ja rahaa saa tuosta työkyvyttömyyseläkkeen määrä 33%, eli aika hyvin siis....

    • Ei tehä tuntiikaan kun ei ole tarvetta kuntoutua. Työtä ollaan vailla, kaikelle muullle humpuukille kiitos ei ,eikä tehä.

    • kärsiä edes sitä neljää tuntia? Vaaranahan on, että kuntoudut ja saatat jopa tehdä töitä joskus. No,,,, ehkä tuo kauhuskenaario työn tekemisestä ei koske sinua.

      • Kuntoutus perustuu vajaakuntisuuteen, työttömyys ei ole peruste kuntoutukseen. Työtä otan vastaan jos siitä palkka maksetaan ja mielelläni. Muussa tapauksessa en tarvitse valvotaa tai puuhastelua.Kunnoltani olen ylikunnossa.


      • Jollei ole tarvetta kuntoutua ,mitä sitä toisille jakelee työpanostaan puoli ilmaiseksi.Mistä se sellainen oikeutus toisen ansio toimeentulon sosialisoimiseen tulee,ei ainakaan lain sallimuksen kautta.

        Nyky systeemi on latistava ja ihmiset työelämästä ja yhteiskunnasta syrjäyttävä ,sillä ei ihminen loputtomiin jaksa kuunnell tuollaisia alistamisia ja olla toisten hyppyytettävänä .Ihmiset lyö hanskaty tiskiin ja sen seuraamukset kun ei ole riittävää sosiaalista tuloa on rikollisuuden lisääntyminen. Ei hyvä.


    • Tuossa kuntoutamisessa on hyvä huomioida se,että ihmisillä on oikeus työllään toimeentuloon ja jos työttömyyden perusteella vaaditaan työntekoa muodoin jos toisin on hyvä valmistautua korvauksiin ,sillä sanoisin,että tuollaiset toimet eivät pidä oikeudessa ja työmillä on monasti oikeus apuun oikeus.

      • Työllisyystoimet oikeudelliseen puntariin:

        Työllisyys toimien laillisuus tulisi ottaa tarkasteluun siinätapauksessa, mikäli toimiin osallistuminen ei ole vapaaehtoista ja rangaistuksena toimiin osallistumatta jättämisestä seuraa viimesijasen toimeentulon menetys tai leikkaus.

        Tällöin toimea tulee katsoa pakoitteen alaiseksi valtiollliseksi ihmisoikeus rikkomukseksi ,jolla pyritään käyttämään ihmisen alisteista asemaa hyväksi pakoitteen voimalla. Mikäli niin tapahtuu tulee toimiin osallistuvat saattaa oikeudelliseen vastuuseen yhteiskunnallisesta asemastaan huolimatta toimintaan osallistumisesta ja sen mahdollistamisesta.


    • Hallituksen tavoite on hienovaraisesti ajaa ihmiset siihen tilanteeseen ettei heikoimmat näe muuta mahdollisuutta kuin epätoivoinen teko. Sekin että, selvässä tapauksessa myönnetään vain määräaikainen tuki on osa tätä mädätystä pyrkimys ei ihmistä, ei ongelmaa ratkaisuun jossa ihminen poistuu tästä elämästä ja ajatellaan vain yleisesti että, se oli vain sellainen yksittäistapaus. Todella kieroa, todella kieroa toimintaan lähtökohtaisesti syy on päätöksentekijöiden.

      • Epätoivoisia tekoja virkanilkkejä vastaan. Samoiten eduskuntaa vastaan! Vankila antaa ruuan ja katon!


    • Onko tosiaan näin että 4h per viikko riittää? minulle kerrottiin työkkäristä että pitää olla pätevä syy tuolle 4h per viikko. jos kerran olet valmis ottamaan kokopäivä työtä vastaan olet valmis käymään 4pv viikossa 6h. onko tämä jotenkin kunta kohtaista miten toimitaan?

    • Kuntouttava työtoiminta on nimenomaan kuntouttamista ja terveellä palkkatyöhön kykeneväll' ei ole mitään velvollistuutta osallistua kyseiseen toimintaan.
      Mikäli uhataan karenssialla pyytäkää se kirjallisena ja tehkää valitus virkailijasta, niin pääsevätpähän tiilenpäitä lukemaan vähäksi aikaa.

      Mikäli ongelmia tulee niin kylmän viileästi valitus AVI:in ja sen jälkeen hallinto-oikeuteen mikäli asia ei muutu.

      https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/11/10/kuntouttavasta-tyotoiminnasta-kieltaytyminen/

      Lainauksia:
      "Ensiksi on selvitettävä mahdollisuus tarjota työtä tai julkisia työvoimapalveluja. Kuntouttava työtoiminta on viimesijainen toimenpide ja se tarkoittaa sitä, että ensin on käytävä läpi kaikki muut mahdollisuudet. Tämä unohtuu valitettavan usein kuntien virkamiehiltä, joiden ainoa toimeksianto omilta esimiehiltään saattaa olla kunnan työttömyyslukujen pienentäminen ja ns. sakkomaksujen säästäminen.

      Kuntouttava työtoiminta ei ole työllistämistä, vaan se on sosiaalipalvelua. Se on tarkoitettu vain niille, jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan. Jos teille tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin kysykää kuka, milloin ja millä perusteella on määritellyt teidät palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin kykenemättömäksi. Jos tällaista määrittelyä ei löydy, niin vaatikaa pääsyä terveysviranomaisten tutkittavaksi. Työttömillä on lakisääteinen oikeus maksuttomaan terveystarkastukseen. Jos teidän sanotaan olevan päihdeongelmainen tai muuten vaikeuksissa elämänhallinnan kanssa, niin kysykää perusteluja väitteelle. Pelkkä työttömyys ei ole todiste elämänhallinnan menettämisestä.

      Tässä vaiheessa teitä luultavasti uhataan karenssilla. Ei pidä säikähtää, sillä viranomaisten on noudatettava lakia, ja olette vain vaatinut lakiin kirjattuja oikeuksianne.

      Jos teidät kaikesta huolimatta painostetaan sanktioilla uhaten kuntouttavaan työtoimintaan, niin vaatikaa asiasta valituskelpoinen päätös perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen. Jos sitä ei anneta, niin asiasta voi silti tehdä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen perusteeksi käy mikä tahansa edellä kerrottu muotovirhe päätöksenteossa. Selvää on, että myös oma työkyvyn arvointi on oikaisuvaatimuksen peruste.

      Jos oikaisuvaatimustanne ei hyväksytä, niin tehkää jatkovalitus hallinto-oikeuteen. Sosiaalipalveluun liittyvässä omassa asiassa valittaminen on maksutonta, joten ei kannata säikähtää mahdollisia uhkailuja valittamisen tulemisesta kalliiksi.

      Kuntouttavan työtoiminnan lainvastaisuuksista ja menettelyvirheistä voi tehdä kantelun aluehallintovirastolle tai eduskunnan oikeusasiamiehelle. Hallinnollisissa asioissa ei tehdä rikosilmoitusta, ellei kyseessä ole virkarikos. Sen kynnys on korkea, joten asia kannattaa hoitaa hallinnollista tietä. Viranomaisen osaamattomuus ei ole virkarikos.

      Nämä ovat ohjeeni niille, joiden työkyvyssä ja -halussa ei ole mitään vikaa eikä elämänhallinnassa puutteita. Sitten vielä semmoinen juttu, että kuntouttavaan työtoimintaan saa halutessaan myös terve ja työkykyinen osallistua. Työvoimaviranomaisten mukaan se jämäköittää elämänhallintaa."

      • "Työvoimaviranomaisten mukaan se jämäköittää elämänhallintaa."
        Ei jämäköitä kun TE-virkaloisten paskaa korkeintaan, jos sitäkään.


      • Näinhän se on .Suomessa on Te toimiston toimesta vääritelty kuntoutuksen tarvetta ja perutetta ,ottamalal työttömyys yksinomaan kriteeriksi tuohon. Tuo ei ole kuitenkaan kuntoutuksen tarkoitus eikä kuten totesit ,pelkkä työttömyys ole siihen paeruste.

        Kuntoutuksella on tarkoitus kartoitaa työkykyä ja katsoa mihin henkilö toimikyvyltää vielä mahdollisesti kykenisi. Kuntoutus on myös ns. oikeus ei velvollisuus ,joksi se on ilmiselvästi mielletty työllitämistoimissa . Tuollaiset työ tervehdyttää toimet on lopetettava kaikin muodoin ,sillä ne lloukkaa ihmisyyttä ja ihmisten itsemääräämisoikeutta pakoitteineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Työvoimaviranomaisten mukaan se jämäköittää elämänhallintaa."
        Ei jämäköitä kun TE-virkaloisten paskaa korkeintaan, jos sitäkään.

        Te virkailijoita tulisi jämäköittää, jotta he paremmin lakia ja asetuksia ymmärtäisivät sekä soveltaa osaisivat.

        Jos ihmisen elämänhallinta on kunnossa niin silloin ei ole mitään jämäköitettävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on .Suomessa on Te toimiston toimesta vääritelty kuntoutuksen tarvetta ja perutetta ,ottamalal työttömyys yksinomaan kriteeriksi tuohon. Tuo ei ole kuitenkaan kuntoutuksen tarkoitus eikä kuten totesit ,pelkkä työttömyys ole siihen paeruste.

        Kuntoutuksella on tarkoitus kartoitaa työkykyä ja katsoa mihin henkilö toimikyvyltää vielä mahdollisesti kykenisi. Kuntoutus on myös ns. oikeus ei velvollisuus ,joksi se on ilmiselvästi mielletty työllitämistoimissa . Tuollaiset työ tervehdyttää toimet on lopetettava kaikin muodoin ,sillä ne lloukkaa ihmisyyttä ja ihmisten itsemääräämisoikeutta pakoitteineen.

        Työkyky ja toimintakyky ovat kaksi eri asiaa.
        Älkää sekoittako näitä.


    • Tota sovelletaan joka kunnassa eritavoinKIN. Kuinka nopeasti alkaa pyörii toimeentulotuki jos irtisanoo" te keskuksen kirjoilta ja tuleeko raha säännöllisesti kk välein. Ei tota pska laitosta jaksa.

      • Jos on asiansa hoitanut Kelan kanssa kunnollisesti, ei tästä asiasta Kelan suunnalta tule ongelmaa. Toki tapauskohtaisia juttuja varmaan kaikki, mutta ymmärtääkseni Kelan tehtävä on tilanteessa selvittää lähinnä se onko viimesijaisen toimeentulotuen sijasta saatavissa muita tukia joita esim. työttömyysturva on. Jos muuta tuloa ei ole, silloin tt-tuki tulee kyllä maksuun ilman muita mukinoita. Toki lausunnoista riippuen voi sitten tukien taso olla leikattavana, mutta asiasta tietenkin kannattaa antaa oma kannanottonsa esim. valituksen tmv. muodossa.

        Näyttää siltä, että koko systeemi on melkoista vedätystä ja myös laissa ja laintulkinnoissa on työttömyysturvan osalta aika paljon hatusta heittämisen varaa, joten jos työkkäri alkaa veivaamaan näitä kuntouttavia työtoimintoja ja sosiaalipalveluja väkisin työttömälle, niin kannattaa ainakin varautua kirjoittelemaan asiasta oma vastineensa. Jos et kirjoita valitusta silloin asia varmastikin katsotaan niin että olet hiljaisesti hyväksynyt tilanteen, ja jotta systeemiä voitaisiin oikeasti korjata se vaatisi riittävän monen työttömän reagointia näihin asioihin, jotta se voisi saada myös lainsäätäjän huomion.

        Kannattaa lukea hyvin tarkkaan eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja tästä aihepiiristä, on ainakin selvää se että TE-toimistolla ei ole oikeutta alkaa väittämään työtöntä elämänhallintaongelmaiseksi tai vajaatyökykyiseksi ilman kunnollisia todisteita.

        Asiassa saattaisi olla tapauksesta riippuen jopa kunnianloukkaukseen ja ansionmenetykseen johtavia piirteitä jos on lisäksi alettu levittelemään sellaisia väitteitä esim. yhdistyksille tai jonnekin kunnan virkamiehille tmv. josta ne lähtee juoruina helposti kiertämään kotikunnassasi. Ne henkilöt ei todennäköisesti TE-toimistolta tietoja saadessaan välttämättä ymmärrä sitä että TE-toimistolla ei ole edes oikeutta ilman näyttöä tehdä väitteitä työttömästä, joiden perusteella niitä yhdistysten juttuja tai sosiaalipalveluja edes mietitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on asiansa hoitanut Kelan kanssa kunnollisesti, ei tästä asiasta Kelan suunnalta tule ongelmaa. Toki tapauskohtaisia juttuja varmaan kaikki, mutta ymmärtääkseni Kelan tehtävä on tilanteessa selvittää lähinnä se onko viimesijaisen toimeentulotuen sijasta saatavissa muita tukia joita esim. työttömyysturva on. Jos muuta tuloa ei ole, silloin tt-tuki tulee kyllä maksuun ilman muita mukinoita. Toki lausunnoista riippuen voi sitten tukien taso olla leikattavana, mutta asiasta tietenkin kannattaa antaa oma kannanottonsa esim. valituksen tmv. muodossa.

        Näyttää siltä, että koko systeemi on melkoista vedätystä ja myös laissa ja laintulkinnoissa on työttömyysturvan osalta aika paljon hatusta heittämisen varaa, joten jos työkkäri alkaa veivaamaan näitä kuntouttavia työtoimintoja ja sosiaalipalveluja väkisin työttömälle, niin kannattaa ainakin varautua kirjoittelemaan asiasta oma vastineensa. Jos et kirjoita valitusta silloin asia varmastikin katsotaan niin että olet hiljaisesti hyväksynyt tilanteen, ja jotta systeemiä voitaisiin oikeasti korjata se vaatisi riittävän monen työttömän reagointia näihin asioihin, jotta se voisi saada myös lainsäätäjän huomion.

        Kannattaa lukea hyvin tarkkaan eduskunnan oikeusasiamiehen lausuntoja tästä aihepiiristä, on ainakin selvää se että TE-toimistolla ei ole oikeutta alkaa väittämään työtöntä elämänhallintaongelmaiseksi tai vajaatyökykyiseksi ilman kunnollisia todisteita.

        Asiassa saattaisi olla tapauksesta riippuen jopa kunnianloukkaukseen ja ansionmenetykseen johtavia piirteitä jos on lisäksi alettu levittelemään sellaisia väitteitä esim. yhdistyksille tai jonnekin kunnan virkamiehille tmv. josta ne lähtee juoruina helposti kiertämään kotikunnassasi. Ne henkilöt ei todennäköisesti TE-toimistolta tietoja saadessaan välttämättä ymmärrä sitä että TE-toimistolla ei ole edes oikeutta ilman näyttöä tehdä väitteitä työttömästä, joiden perusteella niitä yhdistysten juttuja tai sosiaalipalveluja edes mietitään.

        Kelan papereissakin mainitaan, että on siis oltava TE-toimiston palveluihin käytettävissä tmv.

        Mutta tästähän se ongelma alkaakin, kun ne "palvelu" ei ole sitä mitä niiden kuuluisi olla, etsivä löytää nopeasti myös kansainvälisistä sopimuksista maininnat siitä mitä se palvelun sisältö on oltava.

        Ilmeistä on ainakin se että tässä väännellään ja käännellään hyvin yksityiskohtaisesti porsaanreikiä em. lakien kiertämiseksi, myös Antti Rinteen lyhyt maininta viime vuodelta em. palveluihin liittyen ("_hyviä_ palveluita") antoi selvästi ymmärtää sen että ainakin osa poliitikoista tietääkin sen valheellisen semantiikan mitä tähän asiaan on tehty. Eli palveluita joo, mutta _millaisia_ palveluita siitähän se valhe alkaakin.

        1930-1940 -lukujen Saksassahan työ teki jopa vapaaksi, kuulostaa otsikkotasolla hyvältä, mutta mitäs se semantiikka olikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kelan papereissakin mainitaan, että on siis oltava TE-toimiston palveluihin käytettävissä tmv.

        Mutta tästähän se ongelma alkaakin, kun ne "palvelu" ei ole sitä mitä niiden kuuluisi olla, etsivä löytää nopeasti myös kansainvälisistä sopimuksista maininnat siitä mitä se palvelun sisältö on oltava.

        Ilmeistä on ainakin se että tässä väännellään ja käännellään hyvin yksityiskohtaisesti porsaanreikiä em. lakien kiertämiseksi, myös Antti Rinteen lyhyt maininta viime vuodelta em. palveluihin liittyen ("_hyviä_ palveluita") antoi selvästi ymmärtää sen että ainakin osa poliitikoista tietääkin sen valheellisen semantiikan mitä tähän asiaan on tehty. Eli palveluita joo, mutta _millaisia_ palveluita siitähän se valhe alkaakin.

        1930-1940 -lukujen Saksassahan työ teki jopa vapaaksi, kuulostaa otsikkotasolla hyvältä, mutta mitäs se semantiikka olikaan.

        Niissä palveluissa täytyy Te-toimiston käytettävissä olla, jotka soveltuvat työttömälle työnhakijalle.

        Oikeuksistaan työttömän työnhakijan täytyy pitää kiinni. Te-toimiston virkailijat eivät aina itsekään tiedä tai osaa saada selville mikä on laillista ja laitonta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niissä palveluissa täytyy Te-toimiston käytettävissä olla, jotka soveltuvat työttömälle työnhakijalle.

        Oikeuksistaan työttömän työnhakijan täytyy pitää kiinni. Te-toimiston virkailijat eivät aina itsekään tiedä tai osaa saada selville mikä on laillista ja laitonta.

        "Niissä palveluissa täytyy Te-toimiston käytettävissä olla, jotka soveltuvat työttömälle työnhakijalle. "

        Näin on, ja sitten seuraavaksi tapellaan, KENEN mielestä mikäkin soveltuu työttömälle.

        Ehkä se on virkailija jonka mielestä?

        Ehkä se on työvoimapolitiikka - eli ay-liikkeen ja elinkeinoelämän mielestä?

        Ehkä se on itse työtön jonka mielestä?

        Ja näin saadaan sinällään varsin simppelistä asiasta rakenneltua vimmaisen tulkinnanvarainen ja mielivaltainen rankaisemiseen perustuva sääntöviidakko jossa ei enää perustuslain noudattaminenkaan ole itsestäänselvyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Niissä palveluissa täytyy Te-toimiston käytettävissä olla, jotka soveltuvat työttömälle työnhakijalle. "

        Näin on, ja sitten seuraavaksi tapellaan, KENEN mielestä mikäkin soveltuu työttömälle.

        Ehkä se on virkailija jonka mielestä?

        Ehkä se on työvoimapolitiikka - eli ay-liikkeen ja elinkeinoelämän mielestä?

        Ehkä se on itse työtön jonka mielestä?

        Ja näin saadaan sinällään varsin simppelistä asiasta rakenneltua vimmaisen tulkinnanvarainen ja mielivaltainen rankaisemiseen perustuva sääntöviidakko jossa ei enää perustuslain noudattaminenkaan ole itsestäänselvyys.

        Niin juuri.

        Työnhakija itse on itsensä paras asiantuntija.
        Muistakaa oikeutenne.

        Olette kaikki lähihoitajakoulutukseen soveltuvia, jos TE-virkailija sää päättää.

        Kaikki TE-virkailijat ovat työnhakijoiden palveluksessa eikä niin, että työnhakija on TE-toimiston palveluksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin juuri.

        Työnhakija itse on itsensä paras asiantuntija.
        Muistakaa oikeutenne.

        Olette kaikki lähihoitajakoulutukseen soveltuvia, jos TE-virkailija sää päättää.

        Kaikki TE-virkailijat ovat työnhakijoiden palveluksessa eikä niin, että työnhakija on TE-toimiston palveluksessa.

        Muistakaa aina se, että kaikki suunnitelmat mitä tehdään, pitää kuvastaa sitä mitä oikeasti aiotte. Jos suunnitelmaan alkaa ilmaantumaan ylimääräisiä lauseita ja erikoisia sanoja "te-toimisto ohjaa..." silloin se tarkoittaa sitä että te-toimiston mielipide alkaa ohittamaan omat mielipiteenne.

        Jos suunnitelmassa on kaikkea mahdollista, silloin se on avoin valtakirja te-toimistolle laittaa työtön sanktion uhalla mihin tahansa, ja sehän ei ole suomalaisen työn tehokasta käyttöä - joka on myös eduskunnan lakisääteinen tehtävä huolehtia.


    • Ei tartte kokeilla työtä alkuunsakkaan jollei tahdo,saati osallitua yhtikäs mihinkään. Työtömän ainut velvollisuus on olla työmarkkinoiden käytettävissä ja ottaa palkka työtä vastaan.

    • Olen käsittänyt, että terveen ihmisen ei ole pakko mennä kuntouttavan eikä saa alentaa työmarkkinatukea?

      • Kuntouttavasta täytyy olla HYÖTYÄ sinulle.
        Ei siellä kannata hassata aikaansa, kun siitä ei missään nimessä saa olla haittaa työnhakijalle.
        Sinne menee ne, jotka tarvitsevat sosiaalipalvelua.
        Työkokeilut suoritetaan yrityksissä ns oikeissa töissä.
        Kokeilun tarkoituksena on KOKEILLA josko työ soveltuu terveydentilaan eli pystyt tekemään kokeiltavaa työtä vaivoihin sovitellen.


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      691
      10545
    2. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      6662