Te kivitalot - uskaltaako luottaa?

Pekka rakentaa

Illan pikkutunneilla hieman mietityttää... Olen saanut tarjouksen tällaiselta te-kivitalolta. Lähes avaimet käteen toimitus ja valuharkkoa pääasiassa rakenne. Heidän hintansa on kyllä hyvät, mutta kun tarkastelin hieman taustoja, niin alkoi arvelluttamaan. Onko kokemuksia kenelläkään? Melko uusi firma, mutta toisilla nimillä toiminut aikaisemmin nämä tekijät.

Eniten arvelluttaa se, mihin hintaa on piilotettu ja mitä lisäkuluja on tulossa. Valubetoneihin olen varannut 10 te heidän ohjeensa mukaan, mutta juuri muuta en. Itse kilpailutan maatyöt ja teen pihat. Eli itse talon rakentaminen jää heille.

30

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pysy

      Kaukana.

    • Paljon nähnyt

      Tietämättä sen paremmin hintaa ja tekotapaa vaikea ottaa kantaa, mutta jos joku haluaa nostella 25 kg:n kivenmurikoita päällekäin halvalla ja firmakin on uusi, niin hälytyskellojen on soitava.
      Omakotitalon maanrakennustöiden kilpailuttaminenkin on kohtuullisen vaikeata, ei kiinnosta suurempia yrityksiä. Homma pätkittäistä ja massojen arviointi vaikeahkoa.
      Oikeastaan olet juuri tuollainen keskiverto rakentaja, joista pankinjohtajilla riittää varoittavia esimerkkejä pilvin pimein. Kustannukset karanneet ja oman työn osuus arvioitu mahdottomaksi.
      Istu alas, mieti vielä pari kertaa. Kysy referenssejä edellisiltä asiakkailta, sieltä saat totuuden.

    • Pekalle apuja

      Aika pieni tönö sinulla Pekka jos meinaat seinien valuihin saada 10000 euroa riittämään. Tuollaiseen valuharkkotaloon (2 kerrosta n. 170m2) meneepi betonia melkein tuplasti tuo laskemasi määrä ja jos on monimutkainen (enemmän kun 4 nurkkaa), niin ei edes riitä. Yleensä nuo tarjoajat eivät sisällytä rungon harjateräksiäkään tuohon, ja niihin menee helposti 5000€. Eli laita nyt ensin se 30 tonnia tuohon te-kivitalojen tarjoukseen ja ala sitten vasta miettimään mitä muuta sieltä puuttuu. Liittymät, sähköt, vedet nyt ainakin. Sitten kun vielä tilaa halvan, niin saa halvan. Kivitalossa se usein tarkoittaa sitä, että viimeistelyt, kuten rappaukset on tehty halvoilla kamoilla ja listat ovat venäläisessä jiirissä.

      Näissä avaimet käteen jutuissa kannattaa muistaa kultainen sääntö: kilpailuta aina vähintaan kolme toimijaa. Katso ketkä ovat tilaajavastuu tai ainakin ennakkoperintärekisterissä ja tilinpäätöksiä löytyy enemmän kuin yksi suomen asiakastiedossa. Sitten kun nämä toimijat ovat listalla, laita sisällöt samalle viivalle, jotta voit verrata (sisällöt eri rakennusjärjestelmillä aina erilaiset). Käytä tähän tarvittaessa ulkopuolista ammattilaista. Kun hinnat ovat selvillä, laske keskihinta ja valitse se, joka on lähinnä keskihintaa. Jos siinä on kaksi samoilla euroluvuilla, valitse se jolla on enemmän nimeä. Siitä on hyötyä sitten kun myyt taloa, eli investoinnin näkökannasta.

      Tästä TE-kivitalosta en ole kuullut mitään aikaisemmin. Näitä tusinatoimijoita nyt on joka nurkassa. Tekevät hienot nettisivut ja ovat sitten niin ammattilaisia. Hinnoittelevat itsensä halvoiksi, saavat pari kauppaa, ryssivät ne, ja perustavat uuden firman konkurssiin menneen tilalle, eli se niistä takuista ja ennakkomaksuista.

    • Ammattirakentaja

      Warring!!!
      Olet oikeassa et tarkastat taustat. Silloin soi jo hälytskellot jos on monta firmaa ollut yms.
      Tulee mielee Vihdistä yksi kivitalon rakentaja, joka on pilannut monta taloa. Käyttää ammattitaidotonta työvoimaa, ja ennen maksoinsuurinpiirtein palkat kaljapusseilla. Kaatanut nurin jo monta yritystä ennen toimi nimellä Juvonen. Viljeli puhdasta harmaata taloutta. Mutta nyt on vaihtanut sukunimensäkin toiseen, varmaan ettei yhdistettäisi. Nykyään sukunimi Honkavaara.
      Olkaa varovaisia kyseisen kaverin kanssa.

    • Rak.Ins 48 v.

      Kymppitonnilla saat betonia noin 60 m3 ja 200 m2 taloon sitä mahtuu 30 m3. Tuolla summalla jää vielä varaa vaikka maanpaineterästykseen. Taidat olla ottanut lattiat myös mukaan kustannuksiin.
      Valuharkkoihin betonia menee keskimäärin 120 litraa neliölle ja betonia saa nyt halvalla ja talvella vieläkin halvemmalla, kun menekki on pienempi.
      Hieman outo tarjous kylläkin sinulla jos betonit ei kuulu hintaan. Jää kyseenalaiseksi minkälainen kustannusarviokin sinulla on.
      Suosittelen ammattilaisen käyttämistä, ettei tule yllätyksiä.

      • 40 kivitaloa takana

        Seinään pumpatusta betonista joutuu maksamaan rahteineen pumppauksineen ja kaikkineen 240€/ kuutio. Talvilaadusta 20€ enemmän. 50 kuutiota sisäseiniin, ulkoseiniin, aukonylityksiin maksaa siis siis sellaisen 12-13t€. Tolla saattaa pienessä talossa pärjätä. Anturabetoni on halvempaa (n.160€/m3) ja siihen menee sellaiset 3000€. Rungon valut ilman lattioita ovat siis n. 15t€. Valuharkkotalojen kohdalla terästä menee tuplat esim. Muurattavaan taloon verrattuna, eli tuo 5000 ei aivan riitä anturoihin ja seiniin. 7000 alkaa riittämään. Vaikeissa kantavissa " arkkitehdin" ihmekohdissa menee vielä rakenneteräksiä, jotka sinkittynä ovat helposti 4000-5000€. Jos siis sen 25t€ varailet ylimääräistä noille, niin riittäneet. Tosin ammattimaisen toimijan ei pitäisi näitä jättää toimituksestaa pois, kuten edellinen kirjoittaa.


      • Rakentaja 2014
        40 kivitaloa takana kirjoitti:

        Seinään pumpatusta betonista joutuu maksamaan rahteineen pumppauksineen ja kaikkineen 240€/ kuutio. Talvilaadusta 20€ enemmän. 50 kuutiota sisäseiniin, ulkoseiniin, aukonylityksiin maksaa siis siis sellaisen 12-13t€. Tolla saattaa pienessä talossa pärjätä. Anturabetoni on halvempaa (n.160€/m3) ja siihen menee sellaiset 3000€. Rungon valut ilman lattioita ovat siis n. 15t€. Valuharkkotalojen kohdalla terästä menee tuplat esim. Muurattavaan taloon verrattuna, eli tuo 5000 ei aivan riitä anturoihin ja seiniin. 7000 alkaa riittämään. Vaikeissa kantavissa " arkkitehdin" ihmekohdissa menee vielä rakenneteräksiä, jotka sinkittynä ovat helposti 4000-5000€. Jos siis sen 25t€ varailet ylimääräistä noille, niin riittäneet. Tosin ammattimaisen toimijan ei pitäisi näitä jättää toimituksestaa pois, kuten edellinen kirjoittaa.

        Eps-harkoilla rakennetaan S 3 betoni K30 8 mm kivellä maksoi pumpattuna 150 €/m3, antura tuli samalla valulla viime kesänä. Ikkunan ylitykset tuli samalla harkolla Malanderilla ja teräkset tavallista harjaterästä, ei mitään sinkittyjä.
        Teräksiä rungossa oli joka toisessa kerroksessa ja pystyssä jokakolmannessa, sitä ei mennyt mitenkään mahdottomasti. Kyllä selvittiin varmaankin alta kymppitonnin.
        Lattiat onteloilla ja 80 mm pintavalu, eristekerros 3 mm laakerina. Rakenne lämmin rossipermanto.
        Perustus on paalutettu, joten sokkelipalkissa terästä oli runsaasti. Eikä se nyt niin erikoisen kallista mielestäni ollut.
        Nyt sitä fyffeä kuluu, kun tehdään saunaa ja pesutiloja. Keittiö Ikeastakaan ei ilmainen ollut.
        Yleensäkin tuo runko taitaa olla niitä halvimpia rakennusvaiheita, rappauskin maksoi lähes saman verran.


      • Kerro kerro!
        Rakentaja 2014 kirjoitti:

        Eps-harkoilla rakennetaan S 3 betoni K30 8 mm kivellä maksoi pumpattuna 150 €/m3, antura tuli samalla valulla viime kesänä. Ikkunan ylitykset tuli samalla harkolla Malanderilla ja teräkset tavallista harjaterästä, ei mitään sinkittyjä.
        Teräksiä rungossa oli joka toisessa kerroksessa ja pystyssä jokakolmannessa, sitä ei mennyt mitenkään mahdottomasti. Kyllä selvittiin varmaankin alta kymppitonnin.
        Lattiat onteloilla ja 80 mm pintavalu, eristekerros 3 mm laakerina. Rakenne lämmin rossipermanto.
        Perustus on paalutettu, joten sokkelipalkissa terästä oli runsaasti. Eikä se nyt niin erikoisen kallista mielestäni ollut.
        Nyt sitä fyffeä kuluu, kun tehdään saunaa ja pesutiloja. Keittiö Ikeastakaan ei ilmainen ollut.
        Yleensäkin tuo runko taitaa olla niitä halvimpia rakennusvaiheita, rappauskin maksoi lähes saman verran.

        Kerro äkkiä mistä saa tuohon hintaan pumpattuna! Minulla parhaassa tarjouksessa itse betoni maksaa tuon verran sisältäen 1/2 tuntia pumppausaikaa. Rahti ja lisäminuutit päälle (arviolta n. 30minuuttia per kuorma, eli 120€ lisähintaa per 6m3 kuorma), niin hinnaksi/kuutio muodostuu n. 210€. Pidän sitä edullisena, mutta mistä saisi tohon hintaan? Kerro kerro!


      • Betonipyypit-pellet
        Kerro kerro! kirjoitti:

        Kerro äkkiä mistä saa tuohon hintaan pumpattuna! Minulla parhaassa tarjouksessa itse betoni maksaa tuon verran sisältäen 1/2 tuntia pumppausaikaa. Rahti ja lisäminuutit päälle (arviolta n. 30minuuttia per kuorma, eli 120€ lisähintaa per 6m3 kuorma), niin hinnaksi/kuutio muodostuu n. 210€. Pidän sitä edullisena, mutta mistä saisi tohon hintaan? Kerro kerro!

        Ja vielä pieni muikkari. Muista, että pumppulaitteet/koneet voivat rikkoa kohteita kuten minulla kävi ja minkäs teet tai edes yrität todistaa jos kulmat ovat paskana.
        Toisaalta, tämäkin on pieni juttu kun vertaa edelliseen kotiin - kylmiin ja notkuviin koolattuihin älbyrin puulattioihin. Niiden kanssa rekkulointi on pientä verrattuna näin meidän kivitaloihin!


      • Rakentaja 2014
        Betonipyypit-pellet kirjoitti:

        Ja vielä pieni muikkari. Muista, että pumppulaitteet/koneet voivat rikkoa kohteita kuten minulla kävi ja minkäs teet tai edes yrität todistaa jos kulmat ovat paskana.
        Toisaalta, tämäkin on pieni juttu kun vertaa edelliseen kotiin - kylmiin ja notkuviin koolattuihin älbyrin puulattioihin. Niiden kanssa rekkulointi on pientä verrattuna näin meidän kivitaloihin!

        Betonin hinnoittelussa mitä ilmeisemmin on todella suuria eroja, on rakennusliikkeen hinta, pääkaupunkiseudun lisä ja kuljetusmatkallakin vaikutusta.
        Vaikutusta on näköjään myös, mitä valettavaa tuotetta käytetään, Eps-harkkoon valaminen on ilmeisesti merkittävästi nopeampaa, kuin kiviharkkoon, jonka valuaika on betonitoimittajan mukaan tupla.
        Tässä perustelut betonitoimittajalle soiton jälkeen, jonka tein mielenkiinnosta aiheeseen, kun autotallia aletaan keväällä rakentamaan.


      • Muita mulle
        Rakentaja 2014 kirjoitti:

        Betonin hinnoittelussa mitä ilmeisemmin on todella suuria eroja, on rakennusliikkeen hinta, pääkaupunkiseudun lisä ja kuljetusmatkallakin vaikutusta.
        Vaikutusta on näköjään myös, mitä valettavaa tuotetta käytetään, Eps-harkkoon valaminen on ilmeisesti merkittävästi nopeampaa, kuin kiviharkkoon, jonka valuaika on betonitoimittajan mukaan tupla.
        Tässä perustelut betonitoimittajalle soiton jälkeen, jonka tein mielenkiinnosta aiheeseen, kun autotallia aletaan keväällä rakentamaan.

        Muovimuoteissa on vaan se ongelma, että pettävät valussa helposti...ja se se vasta kalliiksi tuleekin. Lisäksi muovimuottien puutuentoihin menee ihan julmetusti aikaa ja on iso riski, että seinät ovat vinossa. En muutenkaan ole muovimuottien fani, sillä rappaus on haastavaa ja sisäpuoli pitää levyttää. Jos käyttää onteloita, niin niiden kytkeminen ilman kylmäsiltoja muovimuottirakenteeseen on melkein mahdotonta. Kokonaisuudessaan melko epäkäytänöllinen ja vaikea tuote, jota hieman valheellisesti mainostetaan helppona.

        Olen pari taloa gryndannyt muovimuoteista ja osaltani se on kyllä siinä.


      • ökoo
        Kerro kerro! kirjoitti:

        Kerro äkkiä mistä saa tuohon hintaan pumpattuna! Minulla parhaassa tarjouksessa itse betoni maksaa tuon verran sisältäen 1/2 tuntia pumppausaikaa. Rahti ja lisäminuutit päälle (arviolta n. 30minuuttia per kuorma, eli 120€ lisähintaa per 6m3 kuorma), niin hinnaksi/kuutio muodostuu n. 210€. Pidän sitä edullisena, mutta mistä saisi tohon hintaan? Kerro kerro!

        Tein vasta passiivikivitalon ja betonia meni hieman yli 100 kuutiota. Huoneistoala vähän yli 200 neliötä. Betonit maksoi pumpattuna n. 20000 €.
        Ken alle 10000€ betonilaskulla meinaa selvitä, se tyytynee sitten pienehköön taloon.


      • ljolll
        Muita mulle kirjoitti:

        Muovimuoteissa on vaan se ongelma, että pettävät valussa helposti...ja se se vasta kalliiksi tuleekin. Lisäksi muovimuottien puutuentoihin menee ihan julmetusti aikaa ja on iso riski, että seinät ovat vinossa. En muutenkaan ole muovimuottien fani, sillä rappaus on haastavaa ja sisäpuoli pitää levyttää. Jos käyttää onteloita, niin niiden kytkeminen ilman kylmäsiltoja muovimuottirakenteeseen on melkein mahdotonta. Kokonaisuudessaan melko epäkäytänöllinen ja vaikea tuote, jota hieman valheellisesti mainostetaan helppona.

        Olen pari taloa gryndannyt muovimuoteista ja osaltani se on kyllä siinä.

        Pitää valaa kiertäen talon ympäri 1-1,5 kerralla. Sisäpuolelle laitetut telineet tukee samalla valumuotteja. Letkumies tarvii kuitenkin telineet. Vinoreivoilla pysyy paikallaan valun aikana. Yhden eps- talon olen tehnyt enkä muunlaisia enää tekisikään.


      • Myös rakentanut hyvä
        ökoo kirjoitti:

        Tein vasta passiivikivitalon ja betonia meni hieman yli 100 kuutiota. Huoneistoala vähän yli 200 neliötä. Betonit maksoi pumpattuna n. 20000 €.
        Ken alle 10000€ betonilaskulla meinaa selvitä, se tyytynee sitten pienehköön taloon.

        Epsi harkkoihin betonia menee 110 - 130 litraa neliölle, 200 m2 talossa seinää on suurinpiirtein sama määrä kuin lattiapintaakin. Eli betoni menekki on N. 26 m3. Edes lattiat mukaan laskien ei sataa kuutiota saa menemään lähellekkään, selvä harkkomyyjien provo.
        Eps-harkkotalohan on ainoa kylmäsillaton rakenne, niin ontelolaatoilla, kuin muillakin rakenteilla. Talo myös hyvin ilmatiivis.
        Valamisen kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia, ei holvaa, eikä repeä. Olet tainnut nähdä jotain Virolaisia halpamuotteja.


    • Petetty pahoin

      Ovat myyneet alihintaan isoila lupauksilla muuttovalmiita paketteja rs-urakoina. Eivät todellisuudessa ole maksaneet takuunaikaisia vakuuksia, kuten rs-urakkaan kuuluu. Nyt on sitten rahat loppu ja hommat seisoo. Tätä se sitten on... Voi hitto sanon minä

    • Myös-petetty

      Ei uskalla luottaa. Ei missään nimessä.

      • mietisiitä

        Omistusjärjestelyjä, verovelkaa, erikoisia omistajataustoja...


      • semmottiis

        Verottaja hakee konkurssiin verovelkojen takia. Tuohon firman ei kannata sekaantua


      • huijareita

        saatan.an ,mulukut perekele. pilasite mun elämän. te k8vitalot kuzettaa ja huikjaa. älä vaanj osta tai maksa mitään sinnde jounillke


    • Yhteinen

      Samoja nimiä löytyy Rock kivitaloilta.

      • rockjate

        Samaa kusettajaporukkaa ovat tyystin


      • rejasy

        Eikö pulju ole mennyt konkurssiin toukokuussa.
        SIIS TE (kivitalo mikä firman nimi tänään onkaan on arvoitus takana taitaa olla Rokc -kivitalo porukaa.


    • Puhtaatjauhot

      Rock kivitalot markkinoi TE kivitaloja

    • Seuraaja

      Te Yrityspalvelut konkurssissa 15.5.2015 tuomioistuimen päätöksellä. Mitä tapahtuu kesken oleville urakoille?

      • Nyteirokkaa

        Oliko Rockin käyttämä urakoitsija?


      • eirokkaei

        Jep... taitaa Rock olla myös konkkakunnossa


      • Muitakinhämäriä
        eirokkaei kirjoitti:

        Jep... taitaa Rock olla myös konkkakunnossa

        Ihme hämärä urakoitsijoita Rock käyttää.


    • hämärää

      Hyvä, että huijarifirmat alkavat vihdoin hävitä markkinoilta. Eikös Te-talot ollut myös Lammin yhteistyökumppani avaimet käteen taloissa?

      • totuu

        Kyllä oli.Työntekijät etupäässä ulkomaisia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe