haluaisin muuttaa omaan kämppään

Tylsäelämä

jotain taustatietoja: Olen 17-vuotias poika. Olen toista vuotta lukiossa. Vanhempani ovat eronneet kun olin jotain 9-10 vuotias (en oikeasti muista) ja . Periaatteessa minun pitäisi olla vuoroviikoin molempien vanhempien luona, mutta tätä nykyä käyn erittäin vähän äidilläni. Äitini luona ei tunnu kodilta, joudun jakamaan huoneen pikkuveljeni kanssa ja olen lähes koko nuoruuteni asunut isälläni joten lähes kaikki tavarani sun muut ovat täällä. En osaa sanoa äitini kotia kodikseni. Äitini ei tätä hyväksy ja yrittää aina saada minut sinne kun on hänen huoltajaviikkonsa. Voisin omasta puolestani antaa äidillä olevan huoneeni kokonaan pikuveljelleni.Olen suurimman osan ajastani isälläni. Isäni on aika paljon poissa, jossa ei mielestäni ole mitään vikaa. Olen omasta mielestäni aika itsenäinen, pesen pyykkini, teen ruokani, vien roskani, siivoan huoneeni, huolehdin koulunkäynnistäni.

Minulla oli aiemmin syksyllä hieman masennusta, jonka takia olin hieman poissa koulusta. pääsin siitä jo irti, mutta silti vanhempani kohtelevat minua kuin olisin vakavasti masentunut tai jotain vaikka sain koulunkäyntini taas kulkemaan. En halua puhua vanhemmilleni asioistani, vaikka he (oikeastaan pelkkä äiti) kysyvät. En tiedä syytä, mutta eipä oikeastaan kiinnosta. Minua ei myöskään kiinnosta liiemmin kuunnella perheeni asioita. Suhteeni vanhempiini on erittäin neutraali. En ole ainakaan vanhempieni eron jälkeen hirveästi missään tekemisissä heidän kanssaan ollut. Sitä aikaisempaa aikaa en tosiaan muista.

Haluaisin muuttaa omaan kämppään. Tällä hetkellä asun siis tälläsellä lähiöalueella, jossa ei ole lähes mitään (paitsi huonot kulkuyhteydet). Haluaisin muuttaa lähemmäksi keskustaa, jotta voisin alkaa käydä töissä ja olisi lyhyempi matka lukioon. Saako 17-vuotiaana jotain asumistukia vai pitääkö olla täysi-ikäinen?

Perkele kun tuli pitkä teksti. Toivottavasti saa jotain selvää, eikä ole paljon kirjoitusvirheitä. Kiitos jos jaksoit lukea, tuplakiitos jos jaksat vastata. Toivottavasti en nyt unohtanut mitään. Kysykää toki jos jäi epäselväksi. Kiitos.

4

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähes kohtalontoveri

      Kummaa että kukaan ei ole aikaisemmin tähän vastannut, mutta kyllä 17 vuotias on oikeutettu saamaan kelalta opintotuen lisäksi asumislisää opintojen ajaksi. Opintotukea ja asumislisää opiskelija saa vain opintojen aikana, joten kesäkuukausilta opintotukea ja asumislisää opiskelija ei ole oikeutettu saamaan.
      Maksavatko vanhempasi vuokrasta sen osuuden jota asumislisä ei kata ynnä muut kustannukset kuten ruoan, veden ja sähkön (vesi ja sähkö saattavat kuulua vuokraan)? Mikäli eivät maksa niin silloin sinulla on kaksi vaihtoehtoa 1) hanki iltatöitä lukion ohelle tai 2) mene pankkiin hakemaan valtion takaamaa opintolainaa, jota nostetaan joka toinen kuukausi tietty summa. Jos otat opintolainan olet oikeutettu saamaan toimeentulotukea kesäkuukausilta joilta et opintotukea ja asumislisää saa.

      • korjataanpa

        opintotuki = opintoraha asumislisä lainantakaus

        Ei voi saada opintotukea ja asumislisää, kun asumislisä sisältyy jo opintotukeen.


    • asuntoamiettivä

      Itekki kelannu muutta pois kotoo, lähtee muuvalle opiskelee. Oon siis 15v tyttö ja mul kans vanhemmat eronnu ku olin joku 7v. Oon vanhempiin on välilt kunnos mut iskä teki nii paljo kaikkee paskaa mulle ku olin pieni mut ei siit enempää. Asun täl hetkel nummelas ja oon siis kelaanu lähtee turkuu tai lahtee opiskelee. Mua kumminki vähä mietityttää toi asuminen, ei siis pelota asuu yksi tai mitää tommost:D mut siis toi rahatilanne et pystyy asuu sillee järkevästi. Joko opiskelija asunto tai normi vuokrakämppä.

    • Moi tylsäelämä!

      Oletko kertonut äidillesi, että et haluaisi käydä siellä ihan niin usein? Toki sen ymmärtää, että äiti haluaa nähdä lastaan mutta voisiko äitisi ymmärtää myös sinun kantasi asiaan?

      Jokaisen nuoren haaveena on varmasti muutto omaan kämppään. On täysin luonnollista haluta tehdä pientä pesäeroa vanhemmistaan.

      Omaan kämppään muuttaminen ennen täysi-ikäisyyttä on mahdollista mutta haastavaa. Mikäli alle 18-vuotias hakee asuntoa usein vaaditaan vanhempien kirjallinen suostumus tai, että vanhemmat toimivat maksun takaajina.

      Myös täysi-ikäisien on vaikeaa löytää kohtuullisia asuntoja. Yksin asuminen on myös hyvin kallista. Ruokaan sekä kaikkeen muuhun välttämättömään menee yllättävän paljon rahaa.

      Suosittelisinkin, että voisit alkaa nyt pikkuhiljaa säästämään rahaa tulevaa muuttoa varten. On sitten kiva kun voi ostella omaan kotiin hiukan tavaroita. :) Olet jo 17-vuotias joten h-hetkeen ei ole enään välttämättä mahdottoman pitkä aika.

      Oletko suunnitellut mitä teet lukion jälkeen? Ajattelitko jatkaa opintoja? Mikäli aijot niin sulla olisi ihan hyvät tsänssit saada opiskelijakämppä jossa on edulliset vuokrat. :)

      Kelan sivuilta löydät tietoa opiskelijan etuuksista. Niihin kannattaa tutustua. http://www.kela.fi/opiskelijat

      Terveisin, Oona Nettisaappaasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe