Iltalehti/iltasanomat?

hyviä lehtiä molemmat.

Kumpaa luet/luotat enemmän? Miksi?. Itse luen enemmän Iltasanomia, vaikuttaa jotenkin tutummalta. Molemmat yhtä luotettavia?

22

120

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Toinen hesarin ja toinen aamulehden iltapäivälehtiä.

Pitää nyt muistaa, nämät iltapaäivälehdet on sanomalehtiä, kuten kaikki muutkin lehdet. Ne nyt elää hetkessä ja myy irtonumeroita lööpeilä. Onhan lööpit välillä kaheleita ja jotaoin ääliömäisiä julkkisjuttuja. Mutta siihen koko olemassaolo perustuukin. On niissä erilaisakin uutisia, artikkeleitakin, mutta idea on elää hetkessä.

Kyllä lehdet on luotettavia. Kyse kuitenkin journalismista. Kun urakalla lappaa päivittäin lehden, aina toki sattuu lipsahduksiakin. Mutta erityisiin uutisankkoihin tai jatkuvaan törppöilyyn ei ole varaa kenelläkään. Sitä päätoimittaja on nopeasti oikeudessa jostain kunnianloukkauksesta tai jostain, jos päästää käsiensä läpi jotain epärelevanttia. Asiasta olemassa journalistien eettinen ohjeisto, lait ja asetukset. Kansa valvoo kyllä, tietenkin viranomaiset ja tietenkin julkisen sanan neuvosto.

Että en pidä kumpaakaan lehteä mitenkään epäluotettavana. Iltalehdellä ronskimpi linja jutuissaan, Iltasanomat pikkasen enenpi eri linjoilla. Siis juttujen aiheiden ja jutun kirjoittamisen kannalta. Se on sitten makuasia, millaisia juttuja nyt kukin haluaa lukea. Lööppien perusteellahan se lehtivalinta tehdään. Jos joku on kiinnostuneenpi jonkin missin syrjähypyistä, kuin kansanedustajan ajokortin palamisesta, se ostaa se silkonilehden :D

En ole vuosikausiin ostanut irtonumeroita, muutenkaan paperilehtiä. Että seurailen vähän kaikkia lehtiä, nininkuin silä pohjalla just, että jos sattuu silikonit kiinnostamaan luen sitten niistä, jos ei, luen jostain muusta.

=DW=

• tärkeimmät

Miksi änkesit mun ja alottajan väliin?:(

• tärkeimmät

Nykyposti, nyyrikki ja perjantai.

• äijä.

-samanlaisia kai ovat, molempia selailen netissä, en toki osta, tai maksullisia videoita katsele, mitä noissa tarjotaan, ja juttujen uskottavuustaso on kovin usein aika heikko, tietäähän sen tämänikäinen jo, ainakin pitäisi tietää....öh.
      -no, se kai koskee kaikkea mediaa; ei pidä ottaa ihan täytenä totena juuri mitään...

• ...

Suosittelen puoluelehtien lukemista.

Mä luen aika paljon puoluelehtiä. Niistä löytää ällistyttävän erilaisia näkemyksiä samasta uutisesta. Oli nyt aihe, melkein mikä tahansa, sitä voi tarkastella niin useista näkökulmista. Mikä tahansa päivänpoliittinen aihe on mahdollista ajatella ihan miten tahansa.

Vaan kun niitäkin lueskelee, saa omille mielipiteilleen laajennusta, hokaa asioista puolia, mitä ei muuten ehkä olisi havainnutkaan. Onhan se kiihkoilu aina jotenkin vastenmielistäkin, ainakin naurettavan tuntuista, en kuitenkaan mitenkään väheksy tätä puoluelehti journalismiakaan. Onkema tahtoo olla, jotkut ottaa politiikankin, kuin uskonnon, kovin fanaattisesti. Ja siksi kai suurin osa poliittisestä riitelystäkin muodostuu. Ihmiset ei ajattele itse, ne ottaa kaiken vain siltä kantilta, kuin net on aivopesty asioihin suhtautumaan. Sama niin monessa muussakin asiassa.

=DW=

• ...
        ... kirjoitti:

Suosittelen puoluelehtien lukemista.

Mä luen aika paljon puoluelehtiä. Niistä löytää ällistyttävän erilaisia näkemyksiä samasta uutisesta. Oli nyt aihe, melkein mikä tahansa, sitä voi tarkastella niin useista näkökulmista. Mikä tahansa päivänpoliittinen aihe on mahdollista ajatella ihan miten tahansa.

Vaan kun niitäkin lueskelee, saa omille mielipiteilleen laajennusta, hokaa asioista puolia, mitä ei muuten ehkä olisi havainnutkaan. Onhan se kiihkoilu aina jotenkin vastenmielistäkin, ainakin naurettavan tuntuista, en kuitenkaan mitenkään väheksy tätä puoluelehti journalismiakaan. Onkema tahtoo olla, jotkut ottaa politiikankin, kuin uskonnon, kovin fanaattisesti. Ja siksi kai suurin osa poliittisestä riitelystäkin muodostuu. Ihmiset ei ajattele itse, ne ottaa kaiken vain siltä kantilta, kuin net on aivopesty asioihin suhtautumaan. Sama niin monessa muussakin asiassa.

=DW=

Sattui silmiin

Uutisoida voi tosiaankin monella tapaata. Iltafingerin toimittajilla oiva taito tehdä lööppejä:

http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/5004efb293e74665ad30288bee13d288.jpg

=DW=

• näkemys

Ensin talous kuntoon ja sitten politiikkaa

• Iltatyttö.

Tietty Iltalehteä.

• reppuriika

En kyllä koskaan osta lehtiä, mutta mieluummin luen Iltasanomia niin netin lööpeistä kuin ystäviltäkin saaduista. Iltalehdessä on parempi terveystieto.

• jrmon

Ei ole kehumista kummassakaan julkaisussa, Erityisesti Ilta-Sanomien harrastama
      klikkihuoraaminen on mautonta. Raflaava otsikko ilman varsinaista asiaa.

Kumpaankin sopii nimitys "kuudesti viikossa ilmestyvä Seiska"
      Jos printtiversio painettasiin pehmeälle paperille, olisi jotain käyttöä, nyt liian liukasta;)

• "jrmon"

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Miten voi luottaa lehteen, jonka toimitus aina kysyy:
        Olitko paikalla? Otitko kuvan?
        Ja julkaisee sitten typerän, suttuisen otoksen.
        Ylpeänä?

Ymmärrän kyllä, mihin painetun lehden rahat riittävät enää.
        Voisivat kuitenkin edes kuolla kunniakkaasti.

H.

• Sama pätee ruotsalaisiin skandaaliblaskoihin: aftonbladet ja expressen. Huonoa journalismia parhaimmillaan.

• enkä soita !!
        hunksz kirjoitti:

"jrmon"

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Miten voi luottaa lehteen, jonka toimitus aina kysyy:
        Olitko paikalla? Otitko kuvan?
        Ja julkaisee sitten typerän, suttuisen otoksen.
        Ylpeänä?

Ymmärrän kyllä, mihin painetun lehden rahat riittävät enää.
        Voisivat kuitenkin edes kuolla kunniakkaasti.

H.

"Olitko paikalla? Otitko kuvan? Ja julkaisee sitten typerän, suttuisen otoksen."

Arvostettu ammattiryhmä nimeltä lehtikuvaajat kuolee sukupuuttoon.
        IP-lehdet ovat matkineet paikallisradioita "..hei, soita ja kerro joku kiva juttu..."

• enkä soita !! kirjoitti:

"Olitko paikalla? Otitko kuvan? Ja julkaisee sitten typerän, suttuisen otoksen."

Arvostettu ammattiryhmä nimeltä lehtikuvaajat kuolee sukupuuttoon.
        IP-lehdet ovat matkineet paikallisradioita "..hei, soita ja kerro joku kiva juttu..."

"enkä soita !!"

Ei soittaminen satu paljoa.
        Sieluun ehkä vähän.

Raha loppuu Suomesta.
        Ostajia ei enää ole.
        Varaa on vain halpaan näppäimistöön.

"Voisivat kuitenkin edes kuolla kunniakkaasti"

Kirjoittaessani tuon, annoin vinkin kustantajille.
        Heidän ei pitäisi polkea jalkoihinsa ammattilaisia.
        Toimittajia, kuvaajia...jotka aikanaan lehden nostivat kunnian kukkuloille.

H.

• eppu2

Luen molempia netistä, enemmän iltalehteä.
      Molemmissa on asiauutisia vähemmistö.
      Suurin osa on julkkisten tekemisiä ja muita juttuja.
      (Äsken, kun aloitin kirjoittaa taas hävisi kesken kaiken kaikki kirjautumista myöten, enkä saanut takaisin, se on sitten viheliaäistä,)

• Voin vilkasta jos artikkelin aihe kiinnostaa, oli julkaisu mikä tahansa. Sitten alan etsiä "todellista" asiaa muualta kuin iltapäivälehdistä.

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Voin vilkasta jos artikkelin aihe kiinnostaa, oli julkaisu mikä tahansa. Sitten alan etsiä "todellista" asiaa muualta kuin iltapäivälehdistä.

Minä kuuntelen uutisia radiosta ja TV:stä ja muita ajankohtaisia.
        Netistä aika usein katselen Ylen uutistarjontaa. Joskus muitakin medioita.
        Paperilehtiä jonkin verran.

• eppu2 kirjoitti:

Minä kuuntelen uutisia radiosta ja TV:stä ja muita ajankohtaisia.
        Netistä aika usein katselen Ylen uutistarjontaa. Joskus muitakin medioita.
        Paperilehtiä jonkin verran.

Mä olen kyllä lopettanut paperilehtien lukemisen melkein kokonaan. Paikallislehteä joskus vilkaisen, varsinkin kun Lutunen tuputtaa...jättää mun tuolin viereen pöydälle että hän ei vie vielä keräykseen kun mä en oo sitä edes avannut...tv:stä kuuntelen ja katselen uutisia enemmikseen, mutta vilkaisen suurten päivälehtien nettiversioita (DN, HS. New York Times, Washington Post, El Tiempo ja El Pais (Colombian)) satunnaisesti voin katsoa samaa uutista useammasta lähteestä. BBC, Huffington Post ja vastaavat syötteenä Facebookissa.

Pitäisi kai rajoittaa informaation syöttöä kun ei oikein ehdi kaikkeen syventyä.

• sotahuuto

Iltalehdet noo en tiiä, minuutin voin uhrata pikaselaukseen.
      Hesari siihe syvennyn ja artikkeleissa löytyy, enkä hs muuten kun saan ilmasi siivellä.

• Viaton sivullinen

Molempia lehtiä luen senverran kun kaupan telineessä etusivua näkyy.
      Siinä se sitten on. Paikallinen lehti näyttää heikkenevän, en luovu vielä.
      Jotain aamuseuraa on oltava.

• arvostelukykyinen

Otsikot netistä luen, koskaan en ole kumpaakaan ostanut.
      Typerää julkkusolkkua kummatkin.

• .mollis

Lukijakunnan aliarvioimista molemmilta lehdiltä.
      Iltalehti jos pakko olisi valita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13