Vaihdevuodet ja kolesteroli

mitä arvoja muilla?

Minkälaisia kolesteroliarvoja teillä muilla vaihtari-ikäisillä on, tai ovatko vaihtareiden myötä arvot nousseet?

Joku vaikutus hormoneilla näyttää olevan.
Mulla oli lapsena ennen kuukautisten alkamista kokonaiskolesteroli n. 7 nurkilla.
Sittemmin aikuisena on arvo ollut jotain 5.2-6.3 väliltä.
Raskaana ollessa on arvo sitten aina noussut, ollen korkeimmillaan 8.

Ennen vaihtareiden alkua arvo oli matalimmillaan tuollainen 5.2.
Mutta heti kun menkat jäivät pois, niin arvo pomppasi ihan yhtäkkiä 7.3:een.
En ole edes syönyt sen epäterveellisemmin, päinvastoin ja liikuntaakin on tullut lisättyä, kun aloitin vuosi sitten työn, jossa joutuu kokoajan liikkumaan.
Silti arvo senkuin vaan nousee.
Nyt oli viime mittauksessa jo 7.4 ja LDL noussut myös 5.3:een (viime talvena nousi jo yhtäkkiä 5:een, pysytellen sitä ennen aina vähän päälle 3:ssa). Tuo nousu ajoittui samoihin aikoihin, kun kuukautiset jäivät lähes kokonaan pois (vuoden sisällä tulleet nyt enää yhden kerran ja nekin tosi niukkoina).
Ikää mulla on kohta 53 v.
HDL oli sitten kylläkin vielä edellisestä noussut (se näyttää nousevan samaa tahtia kuin LDL). Nyt oli HDL 1.6, eli varmaan paras arvo mitä ikinä.
Ja triglyarvo oli myös jatkanut laskuaan edellisestä mittauksesta, ollen nyt enää 1.26 (on ollut aina alle 2:n, eli viiterajoissa, kuten HDL:kin).

Luin jostain, että kaikki kehon steroidihormonit syntetisoidaan kolesterolista, eli myös estrogeeni ja kolesteroli on siis kaikkien näiden hormonien esiaste.
Selittääkö tämä siis jotain?

Minkälaisia arvoja muilla on (etenkin niillä joilla arvot tuppaa olemaan muutenkin suuremmat) ja miten estrogeenin väheneminen ja hormonien muutokset on näihin vaikuttaneet ja miten asiaa on hoidettu?

En kyllä itse suostu millään staniineja syömään, muutenkin lihaskipuja yms., kun on fibromyalgia ja ties mitä haittavaikutuksia.
Jossain vaiheessa kokeilin kyllä punariisiä, joka jonkun verran laski kokonaisarvoa ja LDL:ää, mutta vastaavasti sitten taas HDL pieneni ja triglyarvo meni huonompaan suuntaan, että ei kait sekään hyvä asia...

22

3691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

      Lisäys edelliseen, että en ole myöskään lihava, vaan painoa on tullut viimeisen 10 vuoden sisällä ainoastaan 3-4 kg. Nuorena olin aina alipainoinen ja nyt olen normaalipainoinen, painoindeksi 21,5.
      Laihdutus ei siis nyt myöskään paljon auta.

      • jjr..

        Sulla on suku rasitteena kolesteroli siihen ei sitten auta oikein mikään .sama mulla kaikki kokeillut


      • gfdgddgg

        Minulla (56v), sisarellani (63v) ja äidilläni (91v) ovat kolesteroliarvot olleet aina korkeat (6 ja 7 välillä ja jopa yli 7. Sukurasite näyttää olevan sinullakin. Eipä noille asioille voi mitään. Minulla painoindeksi 19.1 ja olen kasvissyöjä. Kumpikaan meistä ei ole ikinä suostunut kolesterolilääkkeitä syömään ja nyt kun uudet tutkimukset osaoittavat ettei se kohonnut kolesteroli välttämättä olekaan paha asia. Kolesteroliarvojen merkityksen vaikutus terveyteen on vielä lapsenkengissä tutkimustasolla, joten näillä mennään. Hyvän kolesterolin osuus meillä on ollut 2-3 yksikön luokkaa. Mulla kuukautiset loppuivat 50-vuotiaana, kolesteroliarvot eivät reagoineet vaihdevuosiin mitenkään. Tottahan minäkin stressasin kolesteroleiden kanssa mutta olen ottanut sen asenteen että niin kauan kun ei selkeitä tutkimustuloksia ole tarjon niin en voi tehdä mitään. Jopa laihdutin 5 kiloa, jotta arvot laskisivat, mutta eivät. Lihotin 5 kiloa takaisin ja arvot ovat pysyneet samoina. Olen normaalipainoinen ollut koko ikäni.


      • sdfdsffsf
        gfdgddgg kirjoitti:

        Minulla (56v), sisarellani (63v) ja äidilläni (91v) ovat kolesteroliarvot olleet aina korkeat (6 ja 7 välillä ja jopa yli 7. Sukurasite näyttää olevan sinullakin. Eipä noille asioille voi mitään. Minulla painoindeksi 19.1 ja olen kasvissyöjä. Kumpikaan meistä ei ole ikinä suostunut kolesterolilääkkeitä syömään ja nyt kun uudet tutkimukset osaoittavat ettei se kohonnut kolesteroli välttämättä olekaan paha asia. Kolesteroliarvojen merkityksen vaikutus terveyteen on vielä lapsenkengissä tutkimustasolla, joten näillä mennään. Hyvän kolesterolin osuus meillä on ollut 2-3 yksikön luokkaa. Mulla kuukautiset loppuivat 50-vuotiaana, kolesteroliarvot eivät reagoineet vaihdevuosiin mitenkään. Tottahan minäkin stressasin kolesteroleiden kanssa mutta olen ottanut sen asenteen että niin kauan kun ei selkeitä tutkimustuloksia ole tarjon niin en voi tehdä mitään. Jopa laihdutin 5 kiloa, jotta arvot laskisivat, mutta eivät. Lihotin 5 kiloa takaisin ja arvot ovat pysyneet samoina. Olen normaalipainoinen ollut koko ikäni.

        Pieni epätäsmällisyys kirjoituksessani kun luin sen. Tarkoitin "kumpikaan meistä" itseäni ja sisartani, sama tietysti koskee myös äitiäni, mutta äidilleni ei ole enää vuosikymmeniin tarjottu kolesterolilääkitystä, ilmeisesti lääkärit ajattelevat, että jos on tuon ikäinen (yli 90) niin pärjää häämöttävään loppuun saakka ilman mitään lääkkeitä.


    • Hurly Curly

      Minua kyllä arveluttaa tuo kolestroliarvojen totuudellisuus....

      Nuorempana kokonaiskolestroliarvoni oli 2,98. Jäi luku mieleen kun mittaaja sanoi ettei ole ikinä nähnyt niin hyvää lukemaa.

      Sittemmin 40 iässä se oli 5,0 mutta olin aloittanut VHH-diettaamisen ja aloin syömään kananmunia, pekonia, lihaa jne. eli kaikkea minkä väitetään olevan tappavan vaarallista kolestrolia ajatellen. Vaan lääkäripä oli sitä mieltä ettei keltuaiset poistamalla tilanne muutu miksikään ja, että kolestroliarvot ovat muodostuneet hyvistä kolestroleista, ei niistä pahoista. Siis siitäkin huolimatta että ruokavalioni on mikä on. Keltuaisia on siis aivan turha poistaa munista, senkun syö vaan. Ja niitä minulla meneekin, joka aamu 2-3, joskus syön vielä 3-4 myöhemmin päivällä kun tulee kuitattua jokin ateria niillä.
      Juteltiin siinä sitten muutenkin yleisellä tasolla kolestroliasiaa ja hänkin mainitsi epäilevänsä, että lääketehtaiden juttua...

      Kakkostyypin diapetesta pelkään enempi.

      • ennustelija

        Kävin yksityislääkärillä kovien lihaskipujen takia.Hän kysyi syönkö kolestrolilääkkeitä. Syön.Lopeta ne heti. Ne on lääketehtaiden keksimä lääke joka alentaa kolestrolia kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä arvo on
        itsekullekin sopiva. Olen sydänvikainen .Nyt vuosi on kulunut ja voin hyvin
        ilman kolstrolilääkitystä.


    • 3+3

      6-9 on normaali kolesteroli

      Kolesteroliarvot vaihtelevat vuodenaikojen, auringonvalon, kuukautiskierron, kilpirauhasen toiminnan (mikäli kilpirauhanen toimii laiskasti, kolesteroliarvot nousevat), stressitason, liikunnan, ylipainon, tupakoinnin, muiden sairauksien sekä elimistön kroonisen tulehdusasteen (tähän vaikuttaa ravinto) mukaan jne. Edellä mainitut seikat vaikuttavat usein paljon enemmän kolesterolitasoihin kuin pelkkä ruokavalio.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • kokeilejahämmästy

      Kun hormoonitoiminta hiipuu, kolearvo nousee. Näin on keho luotu. Sen testaaminen on helppoa. Ala syömään korvaushoitoa ja mittauta uudestaan. Tein sen . Enää en syö koska kestän kyllä nämä oireet. Kyllä ne aikanaan loppuu.

    • myrkkyjäovat

      Ihminen tarvitsee ikä'äntyessää enemmän kolesterolia.

      Siksi HDL ja LDL nousevat.

      Se on ihan normaalia.

      Ja suku ei nosta yhtään mitään.

      Ainoa potilasryhmä, jolla on merkitystä kolesterolin vähentämisellä, on familiaarista hyperkolesterolemiaa sairastavat, eli ne, joilla geneettisen perimän vuoksi maksa muodostaa huomattavasti liikaa kolesterolia ja näitä on suomessa n. 10 000. Muille, eli suurimmalle osalle suomalaisista ja 99%:lle kolesterolilääkkeitä käyttävistä kolesteroliarvojen keinotekoinen pienentäminen on terveydelle haitallista.


      Ennaltaehkäisevän lääkehoidon tehosta ei ole näyttöä. Varmaa on ainakin se, että suurin osa "riskipotilaista" syö lääkkeitä turhaan: he saavat haitavaikutukset ja kustannukset , mutta eivät sairastuisi lääkkeitäkään.

      Asioita sotkee lääketeollisuuden suosima suhteellisten riskilukujen käyttö. "50-% riskinalenema" on oikeiksi ihmiseksi muutettuna aivan muuta kuin "joka toinen". Yhden lonkkamurtuman ehkäisemiseksi täytyy 300 ihmisen syödä osteoporoosilääkitystä vuoden ajan, vaikka osteoporoosi on täysin ennaltaehkäistävissä ravintolisillä ja liikunnalla. Tai 140 ihmistä hoitaa statiineilla (kolesterolilääke) 5 vuotta, jotta yksi sydän- tai aivoinfarkti vältettäisiin, kuten todettiin vancouverilaisen terveydenhuollon vaikuttavuutta tutkivan yksikön tutkimuksessa.


      Lisää nauloja kolesterolilääkkeiden arkkuun!

      Statiinien ovat New Orleansin Tulanen yliopiston tutkijat vahvistaneet aiheuttavan monia haittoja, ylipäätään nopeampaa vanhenemista, elimistön rappeutumista, uudisluun muodostuksen estämistä, harmaakaihia, II-tyypin diabetesta, vakavia silmätulehduksia, nivelruston uusiutumisen estämistä, lihassärkyjä, verisuonten kalkkeutumista (sepelvaltimotautia) sekä estävät kantasolujen elimistöä korjaavan vaikutuksen.

      Eli lyhyesti sanottuna lisäävät sairauksia ja elimistön rapistumista. Kukapa sitä haluaa, mutta suurin osa luottaa lääkäreihin. Valitettavasti.

      http://www.express.co.uk/life-style/health/608210/statins-age-you-faster-new-research-suggests-long-term-use-warning

    • nainen-55

      Minulla oli tuo kolesteroli 7 kun kävin lääkärissä kokeissa. Lääkäri suositteli kolesterolilääkityksen aloittamista mutta kieltäydyn.

      Olen normaalipainoinen ja ja muita sairauksia ei ole.

      • Omalla_vastuulla

        Siinähän vaan kieltäydyt, mutta varaudu myös korkeasta kolesterolista aiheutuviin sairauksiin.


      • eilääkkeitäei

        Korkea kolesteroli ei aiheuta mitään sairautta.

        Normaali arvo on naisella 6-9.


      • Selitä_haudalla
        eilääkkeitäei kirjoitti:

        Korkea kolesteroli ei aiheuta mitään sairautta.

        Normaali arvo on naisella 6-9.

        Niinhän sitä SANOTAAN mutta yhdellä elämällä ei voi testata useampaan kertaan.


    • Kolesteroli
      • Kriittinen_lukija

        Tuo on vain Tolosen (vaihtoehtolääkkeiden valmistaja) "totuus".


      • Kolesteroli

        Termiä vaihtoehtolääke EI ole olemassa.

        Syöhän D-vitamiinisi ja kalaöljysi, niin aivosi pysyvät terveinä.

        Ne ovat ravintoa aivoillesi, ei lääkkeitä.


    • gfhgjghkjghkh

      Kolesterolit nousevat kohtuullisen vähän vaihdevuosien johdosta, noin 10 %. Sinulla arvot ovat heitelleet runsaasti muutenkin. Omasta mielestäni sydän- ja verisuonitautiriskiä voi olla mahdotonta arvioida pelkän kolesteroliarvon perustella. Vaikka olisi nk. terveellisesti syövä kasvissyöjä, voi silti saada aivohalvauksen heti vaihdevuosien jälkeen (äitini sai). Uskon, että kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä ei vaan yhä tiedetä. Henkilökohtaisesti uskon stressihormonien olevan pahinta myrkkyä terveydelle.

      Pelkkä painoindeksi ei kerro mitään. Oma painoni on pysynyt suunnilleen samana aikuisiän. Olen kuitenkin samalla saanut lisää rasvaa ja menettänyt lihasvoimaa. Keskivartalorasva on yhtä haitallista hoikalle kuin lihavallekin. Mitatkaa vyötärön ja lantion ympäryksenne. Vahvat reisilihakset auttavat säätelemään verensokeria (korkeat verensokerit ovat myrkkyä verisuonille). Käsien puristusvoima korreloi terveyden kanssa.

      Hormonikorvausluennolla sanottiin, että hormonikorvaushoito ehkäisee sydän- ja aivoinfarkteja sen vuoksi, että estrogeeni laajentaa verisuonia. Jos suonissa on ahtautumia kehittynyt jo muutenkin, voi äkillinen hormonikorvaushoidon lopetus koitua kuolemaksi. Sydän- ja verisuonitautikuolleisuudessa näkyy piikki vuoden sisällä hormonikorvaushoidon lopettaneilla yli 60-vuotiailla naisilla. Eli tulkitsen asian niin, että pahimpaan sydän- ja verisuonitautiriskiin kuuluvat naiset kuolevat äkillisesti hormonikorvaushoidon lopettamisen jälkeen. Eli he olisivat hyötyneet hormonikorvaushoidon aloituksesta, vaikka eivät asiaa ehkä ole osanneet mitenkään ajatella. (Vaihdevuosioireet tuskin korreloivat hormoninpuutteen aiheuttamien vaurioiden kanssa.)

      Verisuonivaurioita syntyy jo viitearvojen sisällä olevilla verenpainearvoilla. Eli turvassa ei ole, vaikka olisi ollut nk. normaalit verenpaineet. Pienikokoisilla sydämen sepelvaltimot ovat pienemmät kuin isommilla kanssasisarilla, joten pieni nainen ilmeisesti kuolee helpommin sydäninfarktiin kuin isokokoinen. Tupakointi supistaa verisuonia, eli on pahasta. Kaikkinainen stressikin on myrkkyä elimistölle. Tämän verren olen itse tajunnut ja saanut selville.

      En ole itse huonosta perimästäni huolimatta innostunut sen enempää kolesteroli- ym. lääkkeistä kuin hormonikorvaushoidostakaan. Teen nyt ihmiskoetta. Olen aloittanut liikkumaan eri tyylillä kuin aiemmin. Koetan saada kasvatettua lihasmassan samaan, kuin mitä sitä oli nuorena. Ja koetan saada hapenottokykyä paremmaksi. Toivon, että tämä on hyödyksi verisuonilleni. Aivohalvauksen saanut äitini muuten kuntoutui hyvin, ja liikkuu nykyään paljon. Lääkkeistään hän ei tosin pääse, mutta on kunnossa, virkeä ja aivot toimivat.

      Eli liikunnan tulisi olla mieluummin "rajua" ja vähäistä kuin ylenmääräistä ja kovaa. Eli riittävän raskailla painoilla tapahtuva harjoittelu kasvattaa lihaksistoa. Ja on toivottavasti hyväksi myös verisuonille.

      • yhelleyksitoiselletoinen

        Raju kuntoilu vei aivoverenkiertohäiriöön ja sairaalaan. Kyllä maistui minulle kolesterolilääke sen jälkeen. Arvo oli melkein 8.


      • eilääkkeitäei

        Verisuonissa on vähäisen tulehduksen ja kolesterolin lisäksi huomattavan paljon kalkkia, verisuonet kalkkeutuvat. Tukkeava valtimotauti (valtimokovetustauti, ateroskleroosi, atherosclerosis, atherothrombosis) on valtimoiden yleissairaus. Suonten seinämiin kerääntyy kolesterolia ja kalkkia aiheuttaen verisuonen seinämän paksuuntumisen (oireeton tauti) ja lopulta sen ahtautumisen tai tukkeutumisen kokonaan. Alla oleva kuva on otettu nivusvaltimosta ja sen valtimoplakista. Plakki koostuu pääosin kalkista, ei rasvasta tai kolesterolista. Jos valtimotaudin ja rasvaisen ruoan välillä ei ole yhteyttä (vaikka tätä on virheellisesti väitetty viimeiset 50 vuotta), se asia pitää myöntää virheeksi ja tehdä sen mukainen korjausliike ravitsemusvalistukseen. Tottakai osutaan arkaan kohtaan, jos terveysviranomaistemme työ mitätöidään. Kuka meistä haluaisi elää sen kauheuden kanssa, että elämäntyösi tutkijana ja terveysvalistajana mitätöidään?

        Maksa valmistaa kolesterolia, syöty kolesteroli (joka siis ei ole rasva vaan alkoholi) ei juurikaan nosta veren kolesterolipitoisuutta. Kolesteroli on elimistön korjausaine ja tärkeää jo pelkästään siksi. Sitä on solukalvoissa sekä aivoissa runsaasti. Verisuonista kolesterolia löytyy koska se on paikkaamassa tulehtuneen verisuonen vauriota.

        Kalsiumia kertyy verisuoniin liiallisen kalsiumin saannin sekä liian vähäisen C- ja D-vitamiinin, magnesiumin sekä K2-vitamiinin saannin vuoksi. K2-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota voidaan kutsua eräänlaiseksi unohdetuksi vitamiiniksi. Yleisesti puhutaan siitä ettei Suomessa tai muualla länsimaissa esiinny juurikaan K2-vitamiinin puutosta, mutta todellisuus on ihan jotain muuta.


        Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.


      • eilääkkeitäei

        Valtimoiden seinään kertyvästä plakista (paakusta) noin 50 % on kalkkia ja vain 3 % kolesterolia. Infarkti johtuu useimmiten paakun repeämästä ja siitä irtoavien palasten tukkimista pienistä valtimoista sydämessä tai aivoissa. Kolesteroli on sepelvaltimotautiin liittyvä riskitekijä, mutta vain pienelle ryhmälle, nuorehkoille miehille. Naisten ja vanhusten sydäntautiriskiä kolesteroli ei lisää. Erityisesti ikääntyneet naiset tarvitsevat suhteellisen korkeaa kolesterolitasoa elääkseen pitkään ja terveinä. Kolesterolista puhuttaessa tulisi aina muistaa, että kolesteroli ei ole rasva vaan vaha sekä paljon puhuttu tyydytetty rasva on aivan eri aine. Lisäksi tyydytetty rasva ei muutu kolesteroliksi, joten koko rasvakammoisuudella sekä kolesterolilla ei ole mitään tekemistä aivohalvausriskin kanssa. Kolesterolin vaarallisuuden naurettavuudesta kertoo sekin, että ilman kolesterolia ei olisi elämää. Elimistö tarvitsee kolesterolia ja siksi se itse valmistaa pääosan tarvitsemastaan kolesterolista, jota sitten lääkkeiden turvin pyritään keinolla millä hyvänsä alentamaan!


        Kolesterolilääkkeiden on todettu aiheuttavan runsaasti haittavaikutuksia, etenkin vanhuksille. Haitat kohdistuvat erityisesti lihaskudokseen. Esimerkiksi statiinit vaurioittavat lihaskudoksen voimalaitoksia, mitokondrioita, mikä johtaa lihaskudoksen kalsiumpitoisuuden lisääntymiseen. Tällöin luurankolihas, sydänlihas ja valtimon seinämät kalkkeutuvat ja samalla syntyy lihaskudoksen insuliiniresistenssi. Se puolestaan lisää II-tyypin diabeteksen riskiä. Valtimon mitokondrioiden vaurioituminen ja valtimon kalsiumin lisääntyminen on hyvin tuhoisaa. Mitä enemmän valtimon kalsium lisääntyy, sitä nopeammin sepelvaltimotauti etenee. Statiiniliääkitystä käyttävillä havaittiin tässä tutkimuksessa noin 50% enemmän sellaisia plakkeja, joissa oli kalkkia.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22981406


      • niinpäniiin
        yhelleyksitoiselletoinen kirjoitti:

        Raju kuntoilu vei aivoverenkiertohäiriöön ja sairaalaan. Kyllä maistui minulle kolesterolilääke sen jälkeen. Arvo oli melkein 8.

        Mitkä olivat mahdolliset muut riskitekijät?

        Olis kiva, kun joku vaivautuisi tekemään tutkimuksen (vai onko ulkomailla jo tehty?) infarkteista, siis ottaen huomioon kaiken mahdollisen. Verraten kolesteroliarvoja, mutta ottaen samalla huomioon, onko esim. samaan aikaan elimistössä ollut matala-asteinen tulehdustila, onko muita sairauksia, mikä on ollut D-vitamiinitaso, onko C-vitamiinin saanti ollut minkälainen, hormonitasot, ravinto, liikunnan laatu, lääkkeiden käyttö ym. ym., eli kaikki mahdollinen...

        Mielenkiintoista muuten myös, miten nämä jutut menee eläimillä:
        http://www.penttiraaste.com/web/fi/artikkeleita/32-miksi-elaeimillae-ei-ole-sydaeninfarkteja.html


    • Progynovafani

      V. 2007 elin kai esivaihtareita ja kole 6.0. Sokeriarvot huomioonottaen joku olisi jo käskenyt ottaa jotain nappia. Aloin syödä Progynovaa v 2012, kun vaihtarit iski niskaan kohdunpoiston vuoksi. Jossain vaiheessa söin Elixian pellavansiemenöljykapseleita. Kolet 2013-2014 5,6-5,8 ja triglyt 3,86-4,71. Sitten en löytänyt noita psö-kapseleita.
      Nyt syön eri merkkistä psö-kapselia ja Progynovaa. Arvo yli 6, samoin kohonnut paastoverensokeri edelleen, muttei diabetestä. Painoindeksi 30, oliko 29 10v sitten. Liikun kävellen ja uin ja jumppaan enemmän t vähemmän.
      Toinen vanhempani kuoli sydäriin ikäisenäni, toinen eli 80v. Eli kyllä toi 80v. riittäisi mullekin! Pelkään lähinnä Progynovan lopettamista ja siihen liittyvää riskiä. Toisaalta olen kyllästynytkin siihen aiheeseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4020
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3872
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3794
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2518
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      74
      2380
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2017
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      2000
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1839
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1529
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe