Joululahjoja hyväntekeväisyytenä vähävaraisille?

Tahdon antaa

Hei, haluaisin antaa joululahjoja köyhille ja vähävaraisille, aikuisille, perheille, lapsille. Miten tämä onnistuu? Jakaako jokin taho muiden lahjoittamia lahjoja? Toimiiko kirkolla tällainen hyväntekeväisyys?

Sovimme perheemme kanssa, ettemme osta joululahjoja toisillemme, kaikilla talous tiukalla. Mutta kuitenkin tunnen jonkinlaista halua antaa jotakin, ja ajattelin jonkinlaista lahjoittamista. Joulufiiliksen pelastaisi tieto siitä, että olisin lahjoituksellani tuonut joulun iloa ja hymyä jollekulle.

Onko joku muu osallistunut tällaiseen, kokemuksia?

160

5188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouluapu
      • Hanne31

        Me ei olla ostettu toisillemme lahjoja vuosiin,
        vaan jokainen ostaa itselleen sen mikä todella tarpeellista!
        Itse annan diakonityöhön 50e tänäkin vuonna,
        he ostavat rahoilla ostokortteja kauppaan (ei olutta/tupakkaa),
        menee ainakin tarpeeseen ja lyhentämättömänä:
        Iloista Joulua kaikille!


      • Perinteistä pitävä
        Hanne31 kirjoitti:

        Me ei olla ostettu toisillemme lahjoja vuosiin,
        vaan jokainen ostaa itselleen sen mikä todella tarpeellista!
        Itse annan diakonityöhön 50e tänäkin vuonna,
        he ostavat rahoilla ostokortteja kauppaan (ei olutta/tupakkaa),
        menee ainakin tarpeeseen ja lyhentämättömänä:
        Iloista Joulua kaikille!

        Tuo se vasta on perseestä, jos mikä!
        Joulu on mielestäni se aika vuodesta, kun kuuluisi nimenomaan ajatella muita itsensä sijaan!
        Ihan sama mitä sinä tarvitset juuri sillä hetkellä, jouluna on tarkoitus yllättää lähimmäiset iloisesti pienillä teoilla ja lahjoilla.
        En voisi koskaan kuvitella ostavani itselleni joululahjaa.
        Käytän mielummin jouluksi tienaamani rahat lahjoihin, jotka annan perheelleni.
        Ja nekään lahjat eivät tule olemaan sellaisia, mitä he tarvitsevat, vaan jotain, mikä saa hymyn huulille tai ilonkyyneleet silmiin.


    • s.s3

      täällä olisi yksi jolle tulossa todella surkea joulu :/ maili osoite [email protected]

      • Tonttu30

        Pistä oikealla nimellä!


      • Yksinäinen nainen

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .


      • joulua kaikille
        Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Pitääkö köyhiä vielä julkisesti nöyryyttää?
        Nimet, osoitteet ja mielellään kuvatkin nettiin???
        Mielestäni spostikin riittää yhteydenottoon.

        Suosittelisin raha- tai tavara lahjoitusta paikallisen seurakunnan kautta.
        Itsekin olen köyhä, mutta lahjoitan silti .
        Omalle perheelle vain aineettomia lahjoja.


      • Mies 39.
        Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Minä elän toimeentulotuella ja rahaa ei ole joulua viettää. Syön varmaan jotain kalapuikkoja jouluna. Just pistin viimeiset rahani fillarin kunnostamiseen kun pitää päästä kulkemaan. Vietän joulun myös yksin kun ei ole läheisiä ja sukulaiset ei ole pitäneet yhteyttä 10 vuoteen. Ikinä en ole käynyt missään leipäjonossa kun en vaan kehtaa sinne mennä. Mielummin olen syämättä jos ruokaa ei ole. Mielummin minä tekisin töitä ja haluaisin ansaita rahaa työnteolla kun ottaisin lahjoituksia kun kerran olen ihan työkuntoinen mies. Joskus tein sellasta työtä että kerättiin ihmisiltä vaatteita ja huonekaluja ja annoimme ne vahävaraisille. Veimme ne vähävaraisten kotiin. Itse omistan vain sängyn, sohvan, hiukan vaatteita ja pari tuolia. Lamppuja mulla ei ole katossa ollut 10 vuoteen. Näillä mennään mitä on, oon aina pärjännyt jotenkuten..


      • Köyhäeikerjää
        Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Patmos vie parhaillaan Operaatio Joulun Lapsi- paketteja Romaniaan ja Moldovan tuberkuloosisairaille lapsille sekä juutalaisille.
        Patmoksen sivulla voi tehdä myös virtuaali-lahjapaketin, jonka Patmoksen väki sitten kokoaa sinun raha-lahjasi arvosta.
        Toki meillä Suomessakin varmasti köyhiä ja vähävaraisia ihmisiä on, mutta mistä heitä löytää?
        Romanian köyhillä lapsilla ei ole edes kaikilla kenkiä, vaan kylmässä kuraliejussa ja lumessa astelevat paljain jaloin. Ei ole sukkia, ei ruokaa eikä lämpöä. Asuntoina kylmät hökkelimökit, joiden lämmittämiseenkään ei kaikilla ole puita.
        Onneksi meillä Suomalaisialla köyhilläkin on sentään katto pään päällä, on lämmin asunto vaikka vuokrasellainenkin, sosiaaliapua, kirkon diakoniaa, pelasturarmeijan apua sekä Veikko ja Lahja Hursti säätiön jakamaa leipää ja vaateapua on saatavilla ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
        Ihana asia, että niin monet ovat alkaneet auttaa lähimmäisiään ja jakamaan liiastaan puutteenalaisille kärsiville ihmisille.
        Nostan hattua teille !!!


      • köyhä mies.
        Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Tuu kattoo mun tiliotetta ja sossuhakemuksia niin näät että oon köyhä.


      • Its happing
        Tonttu30 kirjoitti:

        Pistä oikealla nimellä!

        Ei se tontun nimi ole tärkeä , vaan antamisesta tuleva hyvä mieli . Lahja voi olla vaikka piparipaketti tai muu vastaava . Pienistä lahjoista tulee suuri ilo molemmille.
        Kokeilkaa .


      • Tietämätön
        Mies 39. kirjoitti:

        Minä elän toimeentulotuella ja rahaa ei ole joulua viettää. Syön varmaan jotain kalapuikkoja jouluna. Just pistin viimeiset rahani fillarin kunnostamiseen kun pitää päästä kulkemaan. Vietän joulun myös yksin kun ei ole läheisiä ja sukulaiset ei ole pitäneet yhteyttä 10 vuoteen. Ikinä en ole käynyt missään leipäjonossa kun en vaan kehtaa sinne mennä. Mielummin olen syämättä jos ruokaa ei ole. Mielummin minä tekisin töitä ja haluaisin ansaita rahaa työnteolla kun ottaisin lahjoituksia kun kerran olen ihan työkuntoinen mies. Joskus tein sellasta työtä että kerättiin ihmisiltä vaatteita ja huonekaluja ja annoimme ne vahävaraisille. Veimme ne vähävaraisten kotiin. Itse omistan vain sängyn, sohvan, hiukan vaatteita ja pari tuolia. Lamppuja mulla ei ole katossa ollut 10 vuoteen. Näillä mennään mitä on, oon aina pärjännyt jotenkuten..

        Kuinka paljon on toimeentulotuki ? Eikö se ole aika paljon ? Eikö sillä pärjää Suomessa ? Olen luullut että sillä pärjää hyvin .


      • lmj2010@s24
        Mies 39. kirjoitti:

        Minä elän toimeentulotuella ja rahaa ei ole joulua viettää. Syön varmaan jotain kalapuikkoja jouluna. Just pistin viimeiset rahani fillarin kunnostamiseen kun pitää päästä kulkemaan. Vietän joulun myös yksin kun ei ole läheisiä ja sukulaiset ei ole pitäneet yhteyttä 10 vuoteen. Ikinä en ole käynyt missään leipäjonossa kun en vaan kehtaa sinne mennä. Mielummin olen syämättä jos ruokaa ei ole. Mielummin minä tekisin töitä ja haluaisin ansaita rahaa työnteolla kun ottaisin lahjoituksia kun kerran olen ihan työkuntoinen mies. Joskus tein sellasta työtä että kerättiin ihmisiltä vaatteita ja huonekaluja ja annoimme ne vahävaraisille. Veimme ne vähävaraisten kotiin. Itse omistan vain sängyn, sohvan, hiukan vaatteita ja pari tuolia. Lamppuja mulla ei ole katossa ollut 10 vuoteen. Näillä mennään mitä on, oon aina pärjännyt jotenkuten..

        Mies 39 ja muutkin vähävaraiset,
        sydämellisesti tervetuloa meille kotiin joulun viettoon, jo vaikka ennen joulua!

        Ensin tarjolla siivousta, leivontaa, ruuanlaittoa, kaupassakäyntiä: (lähikaupasta pipari- ja torttutaikinaa, säkki perunoita, lanttua ja porkkanaa, kahvia, suklaata, kananmunia, voita, leipää, kermaa, juustoa, pala kinkkua = n.50e, minä maksan)

        Lahjoihin meillä ei valitettavasti ole varaa, mutta onneksi lapsetkin ovat jo niin isoja, että ymmärtävät tilanteen.
        Kaikille on kuitenkin ruokaa, lattiatason majoitus patjoilla ja joulusauna...
        tervetuloa, tämä ei ollut vitsi.


      • hehethh
        joulua kaikille kirjoitti:

        Pitääkö köyhiä vielä julkisesti nöyryyttää?
        Nimet, osoitteet ja mielellään kuvatkin nettiin???
        Mielestäni spostikin riittää yhteydenottoon.

        Suosittelisin raha- tai tavara lahjoitusta paikallisen seurakunnan kautta.
        Itsekin olen köyhä, mutta lahjoitan silti .
        Omalle perheelle vain aineettomia lahjoja.

        vai että seurakunnan kautta? Heillä on diakoniatoimisto, mutta rahaa eivät anna kuin tarkaan valituille, näin olen kuullut.


      • mummo jo
        lmj2010@s24 kirjoitti:

        Mies 39 ja muutkin vähävaraiset,
        sydämellisesti tervetuloa meille kotiin joulun viettoon, jo vaikka ennen joulua!

        Ensin tarjolla siivousta, leivontaa, ruuanlaittoa, kaupassakäyntiä: (lähikaupasta pipari- ja torttutaikinaa, säkki perunoita, lanttua ja porkkanaa, kahvia, suklaata, kananmunia, voita, leipää, kermaa, juustoa, pala kinkkua = n.50e, minä maksan)

        Lahjoihin meillä ei valitettavasti ole varaa, mutta onneksi lapsetkin ovat jo niin isoja, että ymmärtävät tilanteen.
        Kaikille on kuitenkin ruokaa, lattiatason majoitus patjoilla ja joulusauna...
        tervetuloa, tämä ei ollut vitsi.

        KIITOS KUTSUSTA . TULEN TEILLE JOULUNA .


      • Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Hei!jos oikesati haluat autta ja lahjoittaa rahaa vähävaraiselle perheelle niin tässä on sähköpostiosoite [email protected] niin ota yhteyttä!!


      • hyvä srk!
        hehethh kirjoitti:

        vai että seurakunnan kautta? Heillä on diakoniatoimisto, mutta rahaa eivät anna kuin tarkaan valituille, näin olen kuullut.

        aikaisemmassa viestissä juuri todettiin diakoniatoimisto antaa maksu sitoomuksia ruokakauppoihin, oikein hyvä idea!! Rahaa ei missään nimessä saa antaa se ei mene oikeaan tarkoitukseen!


      • Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        jos tänä jouluna haluat autta vähävaraista perhettä jolla on oikeasti todella vaikeeta niin laita viestiä [email protected]


      • Jenni79
        Yksinäinen nainen kirjoitti:

        Voisin lahjoittaa rahaa apua tarvitseville . Pyytää voi mutta kirjoita nimi ja osoite tänne niin lähetän .

        Suomessa on paljon köyhyyden alapuolella eläviä ihmisiä ja olen yksi niistä...haluaisin vaan että kaikki tasapuolisesti saavat joulun tehtyä edes jotenkin!!hyvää joulua kaikille!


      • Jenni79
        Tietämätön kirjoitti:

        Kuinka paljon on toimeentulotuki ? Eikö se ole aika paljon ? Eikö sillä pärjää Suomessa ? Olen luullut että sillä pärjää hyvin .

        Juu ei todellakaan elä se on 480€ kuussa ja siitä omat laskut ja muut velat pois,jää ehkä n.200€ kk elää joten onko se paljon...????


    • tiinuska1

      Jos oikeasti haluat auttaa, niin voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin otan yhteyttä.

      • Omituista?

        Eikö se sinun kuuluisi laittaa meili osoite eikä anoa pummina puskissa?
        Herättää todella epäluuloja.


      • pärjäävä1
        Omituista? kirjoitti:

        Eikö se sinun kuuluisi laittaa meili osoite eikä anoa pummina puskissa?
        Herättää todella epäluuloja.

        Miten määritellä vähävarainen,kun siihen voi kuulua eritavoilla vähävaraiseksi tulleet..Moni on viilonlopunjälkeen ihan rahaton vaikka perjantaina olisi rahaa tullut.Eiköhän mene rahavarat kuinka ihmiset elää pienilläkin tuloilla.Ja moni järjestö auttaa ja antaa paketin juoluna.Yksityis henkilönä muistaisin oikeesti vähävaraista tuttavaani,heitä lienee jokaisella ,eli sinne muistaminen.Tulee mieleen lapset,joiden vanhemmat ei panosta mm luistimet ,mutta suoraan lapselle lahja


    • lelu kauppias

      Olen yrittänyt ehdottaa kolmelle hyväntekeväisyystaholle, että vanhemmat saisivat itse valita mitä eniten tarvitsevat lapsilleen ja lahjoittaisin sitten sen mukaan. Tämä ei ole sopinut kenellekään vaitiolovelvollisuuteen vedoten. Ymmärrän toki tuon vaitiolovelvollisuuden täysin, mutta eikö olisi reilua antaa vanhempien itse valita?
      Eli vanhemmalle voitaisiin ilmoittaa että Yritys X lahjoittaa lapselle joululahjoja, mutta ne täytyy itse käydä liikkestä valitsemassa, jotta saa eniten tarvitsemansa.
      Löytyykö pääkaupunkiseudulta hyväntekeväisyystahoa joka tähän suostuisi? Itse en ole löytänyt.

      • 13+3

        Hyvä idea! Eihän siinä kai mitään vaitiolovelvollisuutta rikota, jos avustusjärjestö tiedustelee toisilta rahantarvetta ja ilmoittaa sinulle minkä määrän rahaa voi lahjoittaa avustusjärjestön kautta perheille? Et saisi edes tietää, kuka asiakkaista käyttää sinun rahojasi. Ja järjestö voisi perheille ilmoittaa liikkeesi tuesta, ja he voisivat ottaa sen liikkeessä puheeksi jos itse haluavat.


    • hei!ihanaa että on ihmisiä jotka haluaa auttaa köyhiä perheitä näin joulun aikaan,meidän perheessä on todella tiukka tilanne ja joulu tulee olemaan surkee eli apua tarvittas jos mahdollista!

      [email protected]

    • kuusi henkinen perhe

      mulla on neljä lasta on todella tiukkaa nyt ja pitäis saada näille joululahjoja ja jouluruokaa meille

      [email protected]

      • Rakkaudellaa

        Me päätimme, että emme osta yhtään lahjaa toisillemme emmekä lapsillemme. Riittää kun on kinkku ja muuta ruokaa.
        Olemme auttaneet köyhiä ja siitä saamme joulumielen.
        lapsemme kun saavat pitkin vuotta kaiken tarvitsemansa, niin miksi vielä pitäisi laittaa lahjoja ym.tavaraa joita lapsemme eivät tarvitse juuri 24.12 ?
        meillä Joulu joka päivä.
        P.s. te joilla on paljon kaikkea ylimääräistä, voisitte tuplata hyvän mielenne jakamalla liiat pois.


    • --------

      Pelastusarmeijan joulupata.
      Anonyymina mieluiten osallistuisin.

    • kunnontyöntekijä

      No ikaalisissa toimii siten että menet paikalliseen yritykseen ja ostat sieltä lahjakortin jonka viet sosiaalitoimistoon. näin vaitiolovelvollisuuskin säilyy kun sitähän ei kerrota kenelle tämä lahjakortti menee mutta varmast tarvitsevalle koska sossu ne sitten jakaa. Voipi varmaan ol muis kunnis vastaavia "hankkeiat" ja jos ei oo nii mikäpä estää kysymästä! Ja auttaahan vois muulloinkin kuin vain jouluisin.
      Tästä meidän kylän tavasta lisää täällä: http://www.ikaalinen.fi/kaupunki/?x21599=350499

      • Ei hyvää päivää.

        Joo hyvä idea. Viet lahjakortin sossuun. Sossu antaa sen vähävaraiselle ja samalla käy punainen tussi. Lahjakortin hinta vähennetään seuraavasta sosiaalietuudesta ja toimeentulotuesta.


      • kunnontyöntekijä
        Ei hyvää päivää. kirjoitti:

        Joo hyvä idea. Viet lahjakortin sossuun. Sossu antaa sen vähävaraiselle ja samalla käy punainen tussi. Lahjakortin hinta vähennetään seuraavasta sosiaalietuudesta ja toimeentulotuesta.

        Tarkistin tämän: lahjakorttia ei katsota tuloksi.


    • MarikaKL

      Itse lahjoitin lapsille leluja "Joulupuu" keräykseen. Voit katsoa netistä onko sinun paikkakunnallasi keräyspistettä.

      • krääsääää

        Tässä keräyksessä on mielestäni se huono puoli, että pitää ihan sokkona ostaa lelukrääsää lapselle, joka ei ehkä kyseistä tavaraa edes halua. Ympäristön kannalta varmaan huonoin vaihtoehto. No, ehkä pakettiin voisi sujauttaa vaikka villasukat ja lippuja uimahalliin. Ympäristöystävällisempi ja kenties halutumpikin vaihtoehto.


      • ei vain jouluna

        Minusta lahjoja pitää antaa tasaisesti ympäri vuoden.Olen antanut Pelastusarmeijan lipaskeräykseen kohtuullisen summan, aina kun heidän kerääjät ova lippaineen tavoitettavissa. Luotan heidän vilpittömään tahtoon auttaa vähäosaisia!


      • MarikaKL
        krääsääää kirjoitti:

        Tässä keräyksessä on mielestäni se huono puoli, että pitää ihan sokkona ostaa lelukrääsää lapselle, joka ei ehkä kyseistä tavaraa edes halua. Ympäristön kannalta varmaan huonoin vaihtoehto. No, ehkä pakettiin voisi sujauttaa vaikka villasukat ja lippuja uimahalliin. Ympäristöystävällisempi ja kenties halutumpikin vaihtoehto.

        Voi myös ostaa lahjakortin johonkin liikkeeseen :)


    • jeppistää

      käyt alkosta ostamassa viinapullon ja viet pulsulle

    • aissi89

      Luin juuri muutama päivä sitten lehdestä, että on olemassa Hope - niminen yhdistys, joka jakaa muiden ostamia joululahjoja vähävaraisille. Siinä sai vielä mennä henk.koht viemään ne lahjat kyseiselle perheelle, mikäli perhe antoi siihen luvan. En kylläkään tiedä missä kaikkialla yhditys toimii.

      • Hope linkki


    • Suoraan lahjat

      Mielummin suoraan auttaminen kuin eri järjestöjen. Joiden rahat seisoo eri kiinteistöissä ja henkilöstön palkkioissa.

      Moni ei edes saa sitä rahaa joka heidän pitäisi erilaisen byrokratian vuoksi ja osahan menee ulkomaille. Miksi?

      Kyllä meillä suomessa on paljon lapisperheitä, jotka tarvitsevat rahaa ruokaa, vaatteisiin ja elämiseen.

      Myös erilaiset perintätoimistot, ulosotto jne vievät lähes kaiken velkaantuneilta perheiltä korkeilla koroilla ja lisämaksuilla. Miksi näin on.

      Törkeää riistoa ihmisiltä ja perheiltä.

      Viekää suoraan lahjoja, rahaa jne se saavuttaa nopeiten ja ei mene välikäsien kautta.

      • isä oulusta

        "Myös erilaiset perintätoimistot, ulosotto jne vievät lähes kaiken velkaantuneilta perheiltä korkeilla koroilla ja lisämaksuilla. Miksi näin on."

        Typerät ihmiset ottavat velkaa yli oman maksukyvyn. Turha siitä on velkojia syyttää, oma moka.


      • hhhhhhy
        isä oulusta kirjoitti:

        "Myös erilaiset perintätoimistot, ulosotto jne vievät lähes kaiken velkaantuneilta perheiltä korkeilla koroilla ja lisämaksuilla. Miksi näin on."

        Typerät ihmiset ottavat velkaa yli oman maksukyvyn. Turha siitä on velkojia syyttää, oma moka.

        "Typerät ihmiset ottavat velkaa yli oman maksukyvyn. Turha siitä on velkojia syyttää, oma moka. "

        Liian velan ottaminen on joissakin tapauksissa oma moka. Mutta velkojia voi syyttää korkojen ja kulujen kiskonnasta. Siitä tässä on kyse. Velkojien perimät ylimääräiset maksut ovat täysin kohtuuttomia. Koronkiskonta on laissakin rikos. Toiminta on häikäilemätöntä bisnestä, ahneet velkojat riistävät velallisia.

        Velkaantuminen ei ole aina omaa syytä.


    • nmsj

      minä yhäiti ja karenssin antoivat 3 kk eli meille ainakin tulos köyhä joulu. rakkautta meil sentään on antaa. voipi ottaa meihin yhteyttä. [email protected]

      • tavara kiertoon

        teillä on antaa rakkautta? onko tämä joku vihjaus maksulliseen seksiin :D


      • kierrätä jotain
        tavara kiertoon kirjoitti:

        teillä on antaa rakkautta? onko tämä joku vihjaus maksulliseen seksiin :D

        >teillä on antaa rakkautta? onko tämä joku vihjaus maksulliseen seksiin :D

        Kuinka ihminen voi olla noin noin törppö ja hölmö?
        Ai niin, ethän sä ihminen olekaan vaan taliaivoinen kuspää:D


      • isä oulusta

        Ois varmaan kannattanut ottaa työ vastaan, oma moka.


      • XXXXX.piste
        isä oulusta kirjoitti:

        Ois varmaan kannattanut ottaa työ vastaan, oma moka.

        Niin, ei karensseja jaeta löyhin perustein, jotainhan siinä on takana.
        Mutta sossuhan sponsoroi (auttaa) karenssin aikana. Että jaloilleenhan siinä tipahtaa kuitenkin, pariaatteessa, etenkin kun on lapsia.
        En sano tätä ilveillen vaan arkisena tosiasiana. Tiedän ja ymmärrän mitä on oikea köyhyys.


      • Niin paljon sanomatt
        tavara kiertoon kirjoitti:

        teillä on antaa rakkautta? onko tämä joku vihjaus maksulliseen seksiin :D

        Voisin vaihtaa .....rakkautta mulle, rahaa ja lahjoja sulle :)).


    • Luokkayhteiskunta

      Yhteiskunnan jakautuminen heikentää avun kohdistamista.
      Köyhät keskenään tietävät toistensa tarpeet, ja tukevat olemattomastaan.
      Sitten on nöyriä ja häpeissään olevia, jotka eivät osaa pyytää.
      Jotkut paljon palveluita ja avustuksia käyttävät pilaavat hyvää tarkoitusta.
      Köyhyydessä on monta tasoa.

      Hyväosainen ei kykene kohtaamaan köyhtymistä ja syrjäytymistä.

      Lahjaa on yhdessä tekeminen, ja sitä kautta osaa tukea harkitummin.
      Köyhät vain vievät laatuaikaa seurapiiripyrkyryydeltä.
      Lahjoitus ei saa olla ylevyyttä, vaan nöyryyttä.

    • 11+2

      Kamalaa kerjäämistä puolet viesteistä.

      • kai ne sitä tarvitse

        Niin, kyllä pitäisi osata kärsiä hiljaa ja tietää paikkansa. Onpas röyhkeää!


    • kolme ässää

      soppaa,saippuaa,sielunhoitoa eli pelastusarmeija jakaa myös köyhille

    • 10+19

      Netissä on se Facebook -ryhmä Jouluapua.
      Voit viedä lahjan suoraan avun tarvitsijalle tai lähettää.

    • heiduli86

      Arkiapuri facebookissa on auttava kanava, samaten Lahden Manna Yhdistys ry auttaa ja tukee vähävaraisia

    • lahjan saa 14 v tytt

      Joulupuu keräyksiä on monilla paikkakunnilla. Seurakunnan diakoniatyön kautta voit antaa lahjoja vähävaraisille, mutta kannattaa ensin kysyä toimintamalli.

    • Tässä ois yksi: http://www.keskuspuisto.org/toiminta/joulupuu/ ja toinen linkki: https://www.facebook.com/joulupuu

    • Silli Kaviaari

      Tai vie lahjat paikkakuntasi sosiaalitoimistoon josta vähävaraiset voivat saada ne, joulupadat ovat myös hyvä kohde.

    • jouluapulaiset

      jouluapu - fb ryhmä toimii todella sutjakkaasti

      • Anonyymi

        Toimii niin että hyvätuloiset tuhlarit kertoo satuja kuinka ei ole rahaa edes ruokaan ja hyväuskoiset avustaa. Rahat on laitettu tupakkaan, tekokynsiin ja baareihin.


    • Minä

      Eräs tuttavani halusi lahjoittaa voittamansa kinkun, niin soitto paikalliseen sosiaalivirastoon ja he hoitivat homman.

      • rakkaudella.

        Haluan lahjoittaa hyvää mieltä ja turvallista ja rakkaudellista joulua kaikille!


    • Aina apu tarpeen.

      Avaajan perheellä talous tiukalla, etteivät osta lahjoja toisilleen, mutta sitten onkin ylimääräinen talouskassa josta jakaa hyväntekeväisyyteen?

      Todella kaunis ajatus, tottakai, jos avaaja on tosissaan. Herätti vain kysymysmerkin.

      Itse en tarvitse. Olen auttanut sen sijaan rahallisesti ja vaatepaketeilla. Osan tarvitsijoista olen löytänyt tätä kautta.

      Nyt ehkä kallistun tuonne jouluapua@ sivulle. Sieltä löytyy todelliset tarvitsijat ja tarvittaessa rahan tai paketit voi viedä henkilökohtaisesti.

    • mietippäs

      En ole osallistunut, mutta olen tutulle pitkäaikaistyöttömälle vienyt ruokakassin jouluksi, joka joulu, vaikkei itselläkään ole oikeastaan rahaa, mutta tarpeeseen on mennyt. Yhdistyksten ja kirkkojen toiminnasta ei taida mitään sitten kuitenkaan mennä vähävaraisille, kunhan keräävät, tunnen näet paljon vähävaraisia jotka ovat hakeneet, mutteivat saaneet.

      Varmaan joko sinä itse tai joku ystäväsi/tuttusi tuntee perheen joilla ei ole mitään jouluksi, menee takuulla perille kun itse vie.

      ps. kunnan sosiaalitoimi jakaa myös vähävaraisille lapsiperheille lahjoitus lahjoja, ihan suoraan siis antavat.

      • kaffetta

        Ruokalahja on ihan paras. Muistakaa Jouluna myös yksinäisiä vanhuksia. Kahvipaketti ja vaikka pipareita tai suklaata on ylellisyyttä monelle yksinäiselle vanhukselle!


    • jottai jakoon

      Itse vein kirkon diakonissa toimistolle ja pyysin heitä toimittamaan lahjani jollekkin perheelle joka sitä tarvitsee. Kiva olisi auttaa enemmänkin vaikka ei itselläkään kamalasti ole mutta rahaa en mielellään anna järjestöille kun sen suhteen ole aika epäluuloinen. Vaikka eihän noista muistakaan avuista voi perillemenosta varman olla ties vaikka menisivät jonkun työntekijöiden tuttaville. Vähän niinkun nuo tavaran lahjoituspaikat ystäville ja tutuille otetaan parhaat päältä ja sitten muut romut myyntiin.

    • HHUHUH

      Onhan ja tulee noita keräilijöitä katujen varsille, mutta pahaa pelkään, että menevät johonkin muualle kuin suomen hätää kärsiville. Eiköhän ne pistä ne johonkin romaniaan, ei suinkaan tänne. Ei noihin voi luottaa.

    • yksinäinen56

      Yhden lahjan minäkin haluaisin...ystävän isolla yllä. Vaikka ihan s-postin kirjoituskaverin.

      • Yksinäinen mies.

        Sama juttu. Elämä on ihan turhaa kun ei ole ketään kaveria eikä läheistä. Voi olla että ensi vuonna hyppään mereen iso kivi jalassa.


      • feutos
        Yksinäinen mies. kirjoitti:

        Sama juttu. Elämä on ihan turhaa kun ei ole ketään kaveria eikä läheistä. Voi olla että ensi vuonna hyppään mereen iso kivi jalassa.

        Mene johonkin ryhmään, harrastusten pariin, jossa on samalaisia ihmisiä, jotka pitävät samoista asioista. Niitä löytyy edullisiakin, ei tarvitse olla mikään golf-eliitti-ryhmä sentään. Katsele ja kuulostele ympäristöäsi, missä on mitäkin tapahtumia ja mene mukaan vaan.


      • connecting--
        Yksinäinen mies. kirjoitti:

        Sama juttu. Elämä on ihan turhaa kun ei ole ketään kaveria eikä läheistä. Voi olla että ensi vuonna hyppään mereen iso kivi jalassa.

        Miksi ette kirjoittele keskenänne, yksinäiset..??

        Elämä ei ole koskaan turhaa - älä siis hyppää mereen!!


      • himpuli

        Minä voisin Sinulle kirjoitella muttei tänne arvaa osoitetta pistää.
        Hyvää Joulua ja muutenkin!


      • Metsinen

        Etsin minäkin ystävää....vaikka vain kirjoittelis joskus ku kenkä on liian pieni...no, kokeilen kantaako jää. vesiranta@ gmail.com
        Olen kyllä harvoin koneella:(


    • belsebbuub

      Ei kannata antaa mitään. Ja parempi köyhän on olla kunniallisesti köyhä kuin autettava ja toisten säälillä elävä ressukka, joka leimataan lopuksi elämäkseen 3 luokan kansalaiseksi. Auttakaa mieluummin näitä ihmisiä pääsemään omin voimin ulos köyhyydesta ts. koettakaa opettaa kalastamaan ennenmmin kuin tuotte säälistä valmiita kaloja heille. Keksikää heille mahdollisuuksia kuinka he voisivat muuttaa tilanteen positiivisemmaksi itselleen ennenkuin vain antamalla sääälistä jotain.

      Harvalle se hymy tulee koska ne avut eivät auta oikeasti kuin hetken, ja on helpolla hankittu pikkurahalla joulufiilis jos saat sen antamalla rahaa jollekin. Yritä tehdä jotain oikeasti sellaista joka nostaa jonkun suosta. Se vaatisi oikeaa työtä sinulta.

      • höh höh

        kuka rahan antamisesta on puhunut


    • mäh
    • kriits

      Turun seudulla pyörii kirkon järjestämä lahja lapselle keräys:

      "Vapaaehtoiset välittävät lasten ikiomia lahjatoiveita niitä toteuttaville lahjoittajille. Myös lahjojen vastaanottaminen, paketointi ja kuljettaminen hoituvat vapaaehtoisten voimin.

      Diakoniatyöntekijät ovat syksyn aikana kyselleet asiakasperheiden 1-17-vuotiaiden lasten lahjatoiveita. Lapset voivat toivoa korkeintaan 50 euron hintaista lahjaa, yli 10-vuotiaiden lasten on mahdollista toivoa myös 40 euron lahjakorttia. Keräyksen ydinajatuksena on kunnioittaa lapsen toivetta ja antaa sen myötä toivon säteitä. Myös vähävaraisten perheiden lapsilla on oikeus omiin toiveisiin ja ne voivat myös toteutua.
      Vapaaehtoisten varassa

      Kuudetta kertaa järjestettävä Lahja lapselle -keräys pyörii vapaaehtoisten ja lahjoittajien varassa. Viime jouluna keräys toi jouluiloa 952 lapselle ja nuorelle. Talkootöissä pyöri yli sata vapaaehtoista, joista osa oli ollut mukana jo aiempinakin vuosina. "
      https://www.turunseurakunnat.fi/portal/fi/ajankohtaista/yhtyman_uutiset?bid=3598

      Diakonian asiakasperheiltä ei kysellä kirkon jäsenyyttä, joten keräykseen osallistuminen sopii myös ei-uskonnollisille ihmisille. Diakonia-avun asiakkaina on niin kirkkoon kuuluvia kuin kuulumattomiakin.

      • toivottu lahja

        Tämä kuulostaakin huomattavasti järkevämmältä kuin tuo joulupuu-juttu, jossa käsittääkseni ei huomioida lasten omia toiveita. Tällainen yksilöllinen toiminta olisikin hienoa ja mielelläni osallistuisin, jos vain olisi omalla paikkakunnalla.


      • pois nurkista

        Juuri tällaiseen hankkeeseen haluan minäkin osallistua. Toivottavasti vanhat, mutta hyväkuntoiset ja uutta vastaavat lelut käyvät myös.


      • bbhju
        toivottu lahja kirjoitti:

        Tämä kuulostaakin huomattavasti järkevämmältä kuin tuo joulupuu-juttu, jossa käsittääkseni ei huomioida lasten omia toiveita. Tällainen yksilöllinen toiminta olisikin hienoa ja mielelläni osallistuisin, jos vain olisi omalla paikkakunnalla.

        "Tämä kuulostaakin huomattavasti järkevämmältä kuin tuo joulupuu-juttu, jossa käsittääkseni ei huomioida lasten omia toiveita. Tällainen yksilöllinen toiminta olisikin hienoa ja mielelläni osallistuisin, jos vain olisi omalla paikkakunnalla. "


        Joulupuu- keräyksesssä huomioidaan ja pyritään toteuttamaan lasten toiveet.
        Diakoniatyöntekijä kertoo lapsen toiveen lahjoittajalle. Toive siis toteutuu jos lahjoitat sitä mitä lapsi haluaa.


    • Minä voisin antaa aineettoman lahjan ja vastalahja on täysin vapaaehtoinen.

    • 6+ 10

      Itse päätin tänä vuonna jättää aikuisten lahjat väliin ja vähentää joulukortteja.. Ja perinteisten lahjoituskohteideni sijaan toimia itse suoraan. Ilman että kannatan jotain yksittäistä järjestöä. Olen koko syksyn seurannut erästä fb palstaa ja valitsin sen mukaan sieltä muutaman yksinhuoltajan. Hiljaisuudessa. Sen sijaan, että olisin kilpailuttanut antamisiani, kuten moni muu teki.

    • Jussi.

      Jos joku on kiinnostunut Viron köyhien auttamisesta niin voitaisiin tehdä ilmoitus sellaiselle sivustolle kuten esimerkiksi www.toeta.ee jossa apua tarvitsevat ja sitä antavat voi jättää ilmoituksia.
      Varmuutta ei tietenkää ole siitä että apua tarvitseva ovat oikeasti avun tarpeessa.

    • tätä kautta
    • Anna Miettinen
    • älä luota järjestöön

      Tuollaiset järjestöt, samoin kuin vaatekeräys on niitä puljuja joista työntekijät varastavat parhaat päältä ja loppu mikä ei kelpaa menee jakoon. Tästä on lukuisia valokuvia kuin tiedostojakin olemassa. Paljon silminnäkijä havaintoja jne.

      Jos mielesi tekee antaa lahja vähävaraiselle, ota selville missä sellainen on ja vie lahja itse paikanpäälle joututoivotuksin. Silloin voit olla satavarma että kohde sai lahjasi sellaisena kuin alunpitäenkin ollut, välistävetäjät ja varastelijat jää nuolemaan näppejään. Itse en luota mihinkään järjestöön, vien aina henkilökohtaisesti lahjani perille, silloin siitä koituva ilo on molemminpuolista. Saat samalla tuntea sen antamisen ilon jota et tunne varastelevien jakelijoiden taholta.

    • oikea osoite

      Pelastusarmeija jakaa vain suomalaisille vähävaraisille perheille.Suosittelen lämpimästi Pelastusarmeijan patoja.Sinne käy myös tavarat niinkuin rahakin.

    • moneymaker

      minä en heittäisi tuntemattomille köyhille senttiäkään, ei se mun vika ole jos olette köyhiä.

      • äly hoi

        sinähän varsinainen *nero* ymmärrätkö edes hävetä ?


      • koetuov

        Toivottavasti kukaan ei anna sinullekaan mitään, sinullahan on jo rahaa ja kaikkea muutakin ...


      • cffff

        "minä en heittäisi tuntemattomille köyhille senttiäkään, ei se mun vika ole jos olette köyhiä. "

        On se osittain sinun vikasi.


    • fågeli

      En minäkään ymmärrä että täytyy tehdä niin paljon lapsia ettei niitä ole vara elättää, jos ei ole töitä ja terveyttä, on edesvastuutonta tehdä vielä lapsia siihen päälle!
      Auttanut olen aikani kunnes huomasin että apu ei kelpaa/nirsoillaan/saa olla kaikessa auttamassa. Ollaan kuin linnunpoikaset nokka auki. Opetelkaa itse lentämään ensin.

    • Itara Saitanen

      Hävettää ja omatuntokin soimaa näin joulun alla, kun olen itse miljonääri. Voisin lahjoittaa 5 € jollekin köyhälle luuserille, että olisi minullakin hyvä joulumieli.

      • Pummit ry.

        Kiitos. Mutta järjestömme jäsenet ovat tietoisia kunniastaan sen verran, ettei heistä yksikään ota vastaan niin mitätöntä summaa kuin 5 euroa. Sen voit heittää omiin jalkoihisi.
        Sen sijaan 50 tai 500 euroa alkaa olla summa jonka voisimme nöyrtyä ottamaan vastaan.


    • tonttupertti

      Ainoaankaan keräykseen ei kannata antaa yhtään mitään koska suurin osa menee keräyskuluihin eikä tarvitsevalle mene oikeastaan mitään.

      Myöskään täällä nimettömänä rahaa kinuaville peli/päihde ongelmaisille ei kannata antaa mitään.

      Todella voit auttaa kun katselet vaikkapa kerrostalosi asukkaita siellä missä itse olet.Katso minkälaisella autonrämällä joku köyhä perhe ajaa vai onko autoa ollenkaan.Juttele ihmisille ja tutustu.Näin löydät lähialueeltasi helposti köyhän ja voit vaikka pistää postiluukusta heille nimettömänä lahjakortin lastenvaateliikkeeseen tai vaikkapa jouluruokailuun lahjakortin.

      ÄLÄ anna rahaa.Lahjakortti jota ei voi rahaksi vaihtaa on parempi idea.

      • gghgg

        Minä olen vähävarainen. Jouluapu on tullut perille ainakin minulle.
        Sain sossun kautta jouluavustusta rahana tililleni viime vuonna.
        Parina vuonna olen saanut ruokakassin seurakunnalta.
        Tänä vuonnakin saan luultavasti pienen avustuksen seurakunnalta. Avustus tulee Lions Clubin kautta, jonne sen on joku lahjoittaja vienyt. Diakonissa kysyi että haluanko hakea paketin itse seurakunnalta vai että tuoko lahjoittaja sen ovelleni eli sen saa lahjansaaja itse päättää.
        Mutta varmasti on paljon väärinkäytöksiä ja varkauksia ja kaikki apu ei mene perille. Mutta osa avusta ainakin tulee meille köyhille saakka.
        Itse olen köyhä ja syrjäytetty kiusaamisen takia.
        Lapsia ei tulisi mieleenkään tehdä tähän kurjuuteen.


    • Tahdon antaa

      Hei taas! Laitoin täällä oleviin sähköposteihin tiedon asiasta ja sain teiltä tilinumerot, kiitoksia ja koitan tänään tehdä suorituksia tileille, mutta en laita nyt kun vain 55e jokaista pyytäjää kohden ja toivon että se tuo teille ja meille suurta iloa, Hauskaa Joulunaikaa teille kaikille!

      Maisa.

      • isä oulusta

        Kyllä jotku on helposti höynäytettävissä, kyllähän sillä lahjoituksella muutaman kaljan ostaa ja nauraa toisen hyväuskoisuudelle, sääliksi käy.


    • köyhille sopivaa

      Vaalit voisi aina olla ennen joulua eikä vasta keväällä? Joulunalla politikot voisi sanoa lohdullisia sanoja ihmisille,,esim. pitkäaokaistyöttömille joilla on nälkäiset perheet ja rahaa ei ole ruokaan? Edustajaehdokas vosi sanoa " hyvä veli, tuntuuko vaikealta, mutta minua äänestämälla voidaan asiat parantaa heti kun saadaan meidän puolue hoitamaan asioita"!Kaikki köyhyys ja lepípäjonot loppuu, työttömyys saadaan pois ja kaikille on työtä, parhaille jopa kaksikin työpaikkaa!
      Tuollaisia juttuja olisi kiva nälkäisen perheen vaikka jouluaattona kuunnella tyhjällä vatsalla? Tuo jos mikä loisi uskoa tulevaan ja auttaisi jaksamaan!

    • eläkeläinen

      Jokavuotinen tapani on Seurakunnan kautta jaettaviin lahjakortteihin yhden lahjakortin verran, toinen Pelastusarmeijan Joulupatakeräykseen muutama kymppi. Hoituvat netin kautta helposti.

    • Joulun taika

      Paljon on tullut vastauksia ja varmaan aloittaja tarkkasilmäisenä voi sieltä ne oikeat tavat löytää. Rahaa ei kannata tuntemattomalle antaa, ainoastaan Punaisen ristin kautta joulupatakeräykseen. Kun jokainen katselee omaan ympäristöönsä, varmaan löytää sieltä jonkun, vaikka vieraankin, jolle joululahja olisi tarpeen. Ellei kehtaa antaa suoraan, kun ei tiedä, kuinka sen toinen ottaa vastaan, voi vaikka lähettää sen lahjan postitse ja kirjoittaa korttiin Joutontulta hyvää Joulua...tai jättää jonkun oven taaksen (ei kerrostaloissa) tai mielikuvitusta käyttämällä ohjata sen oikealle ihmiselle. Rahaa ei todellakaan pidä lähteä antamaan, ´vaan konkreettinen joko ruoka- tai tavaralahja. Eikä sen tarvitse olla edes kalis, vaan tarpeellinen, vaikkapa villasukat.

      • kunnontyöntekijä

        Korjaan, joulupata on pelastusarmeijan, ei punaisen ristin. Punainen risti pyytää kuukausilahjoittajia netissä, käytännön avusta en tiedä. Linkit em.järjestöihin:

        http://www.joulupata.fi/

        https://www.punainenristi.fi/

        Itse kannatan suoraa toimintaa, tietää avun todella menevän tarvitsevalle, siksi suosin joulupataa katukuvassa ja suoria apuja tuntemilleni vähävaraisille.


    • köyhä kanssa

      toivottavasti annatte tukenne suomeen,eikä ulkomaille ,

      • Pöyristyttävää

        On ne ulkomaiset köyhätkin ihmisiä.
        Usein ulkomaisilla köyhillä ei ole mitään, esim. slummien lapset, jotka keräävät kaatopaikoilta muovipulloja.
        Ei Suomen köyhien perheiden lasten tarvitse tonkia kaatopaikkoja 14 tuntia päivässä. itku tuli kun näin dokumentin tv;stä.
        Eikö siis ole pääasia, että auttaa edes jotakin köyhää ihmisparkaa joko täällä kotimaassa tai sitten ulkomailla?
        On heilläkin ruumis ja henki ja kärsimykset usein paljon rankemmat kuin meillä. Eivät edes voi käydä koulua. Moniko Suomen köyhistä eivät saa käydä koulua???
        Ymmärtääksen jokainen Suomen kansalaisen lapsi saa käydä koulua ja saa siellä ainakin yhden lämpimän aterian päivässä- vaikka köyhä olisikin.
        Muissa maailman köyhissä maissa lapset joutuvat olemaan useita päiviä, viikkoja ilman ruokaa ja lopulta kuolevat nälkään.
        Että mietitäänpä hetken tätä köyhyyttä- eikö se ole juuri niin subjektiivinen käsite kuin jokainen ajattelee? Riippuu kehen vertaamme. Ok, minäkin olen köyhä, jos vertaan itseäni miljonääreihin tai työssäkäyviin palkoillisiin. Olen juu, mutta tunnen itseni rikkaaksi, kun on lämmin koti, puhtaus, vaatteet ja jokapäiväinen leipä.


      • VARASTODILDO

        EU suomi - Shengen JEESUS ......... OLEMME SUOMESSA PAHEMMASSA KUIN RIKOLLISET ooooooooooooo ------------ TAI KÖYHÄT TAI KATULAPSET KAIKKIALLA JA ASUNTO OLOT HOMEISET ... KENELLÄ OLISI MAATA ANTAA LEIRI OLOIHIN SAATETTAVAA JA HOIDELTAVAA MAASSA ? [email protected]


    • hoitakoot asiansa

      Ei se suomelle kuulu olla maailman sosiaalitomisto, siellä valtiossa ne asiat pitää laittaa kuntoon missä lapset tonkii kaatopaikalla pulloja! En kannata missään nimessä sinne rahan antamista, koska korruptoituneet politikot vie ne! Ensi kuulat kalloon niille rosvoille ja uutta hallitusta kehiin asioita hoitamaan!

    • Joulunvalo

      Jos joku oikeasti tarvitsee apua jouluksi, tai muutenkin, mitä se apu voisi olla? Kelpaisiko esim. hyväkuntoiset, vähänkäytetyt vaatteet? Pieni ruokapaketti? Haluaisin auttaa jollakin tavalla.
      Asun itse Uudellamaalla, mutta paketit kulkee postin kautta kauemmaskin!:)

    • Mä en lähtis lahjottaan sellasille mistä ei tiedä mitään, tyyliin jos joku täysin tuntematon sanois: "Joo oon köyhä eikä oo varaa mihinkään, laitatko tähän osotteeseen lahjan?", koska koskaan ei voi tietää minkälaisia törkeitä huijareita on liikkeellä.

      Erilaisia joululahjakeräyksiä on kuitenkin monenlaisia eri järjestöillä, yhtenä koko suomessa toimivana tiedän ainakin tälläsen:
      http://www.joulupuu.org/

      Itse olen mukana tampereella operaatio joulukassissa:
      http://tamperecitymission.fi/operaatio-joulukassi/

      Tossa joulukassijutussa esim. avunsaajat on haettu ihan yhteistyökumppaneiden, kunten sosiaalitoimen ja neuvoloiden ym kautta, missä oikeesti on köyhiä ihmisiä.

      Sit onhan näit vaik mitä, esim. eläinsuojelussakin todella kaivataan ruoka ym apua kodittomille eläimille. Kyllä näitä löytyy kun ettii.

    • sampsa3

      Eipä noi tuet paljoakaan auta, juuri ja juuri on varaa maksaa vuokra, laskut ja kuukauden ruoat ja penniäkään ei kuukaudessa jää ylimääräistä.. Saa unohtaa uudet vaatteet ym.. Olen itse nuori reilu parikymppinen, töitä en ole koulujen jälkeen saanut vaikka kolmet eri paperit kouluista löytyy ja lukemattomia hakemuksia laittanut moniin eri firmoihin ja myös jopa ovella asti käynyt kyselemässä työpaikkoja.. Mutta iloinen olen siitä, että on katto pään päällä ja rahat juuri ja juuri venyttämällä riittävät ruokaan ja laskujen maksamiseen.

      • riistoa

        On länsimaiden velvollisuus auttaa köyhiä ulkomaalaisia. Tiesittekö että afrikkalaisten nälänhätä ja sodat on suurelta osin länsimaiden aiheuttamia. Afrikkalaisilla meni ihan hyvin, kunnes länsimaat tuhosivat heidät ahneuksissaan eli riistivät heidän luonnonvaransa. Esim. afrikkalaiset viljelivät viljaa pelloillaan itselleen ja ruokaa oli riittämiin nälänhätää ei ollut, länsimaat tulivat väkivalloin sotimaan ja riistivät heidän maansa ja alkoivat viljelemään teetä ja kahvia heidän pelloillaan. Länsimaat tietenkin veivät rahat niiden myynnistä ja afrikkalaiset köyhtyivät. Länsimaat myös metsästivät heidän eläimensä. Esim. norsunluu rikastutti länsivallat.
        Länsimaiden hyvinvointi ja vauraus on siis ryöstö. Oikeasti tämä hyvinvointi ja vauraus kuuluisi afrikkalaisille, ei meille länsimaille. Meidän pitäisi olla köyhiä ja afrikkalisten rikkaita. Valkoihoiset pakottivat afrikkalaiset sitten orjikseen tekemään ilmaista työtä heille. Orjakauppa myös vaurastutti valkoihoiset.

        Toinen esimerkki: popcorn on intiaanien keksintö ja heidän viljelemänsä juttu. Mutta kuinkas kävikään, valkoihoiset riistivät sen ja heidän viljelysmaansa intiaaneilta ja vaurastuivat popcornin myynnillä. Se raha ja vauraus kuuluisi siis intiaaneille ei amerikkalaisille suuryhtiöille. Intiaanit joutuivat sen takia köyhyyteen ja näkemään nälkää. He veivät heidän (viljelys)maansa.

        Tämä on koulun historian tunnille kerrottu, nukuitteko siellä.

        Siispä: on oikein että länsimaat auttavat köyhiä maita. Heidän köyhyytensä on länsimaden vika suurelta osin. Afrikkalaiset ja intiaanit kärsivät näistä länsimaiden aiheuttamista ongelmista vielä tänäkin päivänä, he eivät ole selvinneet niistä. Kuinka korjaamme nämä vääryydet? Länsimaiden hyvinvointi perustuu riistoon, väkivaltaan, toisten maiden luonnonvarojen varkauksiin.
        NÄMÄ RAHAT EIVÄT OLE MEIDÄN; VAAN NÄIDEN KÖYHIEN MAIDEN.
        Afrikassa oli hyvin vähän sotia ennen länsimaiden sinne menoa. Heidän ongelmansa länsimaiden aiheuttamia pääosin.
        Vielä tänäkin päivänä kahvia ja teetä viljellään afrikkalaisten viljelysmailla. Siksi siellä on nälänhätä kun pellot on heiltä riistetty. Ja rahat kahvin ja teen myynnistä menee ihraisille valkoihoisille. Raha kuuluisi siis heille, ei valkoisille.
        Häpeäisitte edes.
        Tässä vain joitakin esimerkkejä, näitä on lukuisia.
        Kyllä, köyhien maiden ongelmat on sinunkin ja esi-isiesi aiheuttamia.


    • Hyvä mieli antamalla

      Joulupuu-keräykseen minäkin olen antanut, kun sellainen paikkakunnalla toimii. Olen 40v poikamies, jolla ei ole minkäänlaista perhettä. Lahjoittamalla olen saanut aina vähän itselleni "joulumieltä", vaikka tarkoituksella en vietäkään koko juhlaa. En koristele, en kuuntele joululauluja, jne. Minusta Joulu on lasten ja perheellisten juhla, ei yksinäisten ihmisten. Kun ei joulua ajattele, eikä muista, aikani menee paljon paremmin. Mutta hyvä mieli tulee kuitenkin kun saa antaa. Olen joskus lahjoittanut jotain myös ottamalla suoraan yhteyttä sosiaalitoimeen, tosin silloin ei ollut joululahjat kyseessä.

    • kuusi henkinen perhe

      me olemme kuusi henkinen perhe imatralta ja nyt tää joulu menee todella tiukkalle kun minä olen työtön ja mies vain käy töissä eikä sen tulot riittä ihan kaikkeen.,[email protected],,,minusta ei joululahjat ole mikään tärkeä asia,,,

    • Jouluiloa

      Jos olet facebookissa käy katsomassa sivut jouluapua. Sen kautta voi lahjoittaa tarpeen mukaisen lahjan tai ruokalahjakortin Suomessa asuville vähävaraisille lapsiperheille. Saat perheeseen suoraan yhteyden karttapalvelun avulla, ja näet mikä heidän tilanteensa ja tarpeensa on. Olen juuri itse saanut yhteyden "omaan perheeseeni" ja täytyy sanoa, että mikään ei voi tuoda itselle parempaa joulumieltä, materiaa kun en kaipaa itselleni, kuin ilahtunut yhteydenotto perheeltä joka saa ihanan joulun lahjoitusten avulla. Lahjoittajia sivuilla on useita, joten on todennäköistä, että perhe saa usealta taholta toivomaansa apua.

      • mistä se lapsi?

        no mistä minä köyhä sen lapsen hankin ensin että saan sitten vasta apua? Eikö lapseton köyhä kelpaa avustettavaksi? Huvittavaa syrjintää ja rasismia.


      • Ei lasta tarvitse.
        mistä se lapsi? kirjoitti:

        no mistä minä köyhä sen lapsen hankin ensin että saan sitten vasta apua? Eikö lapseton köyhä kelpaa avustettavaksi? Huvittavaa syrjintää ja rasismia.

        Ilmottaudu sinne jouluapua listalle, niin samalla lailla joku tuntematon voi lahjoittaa sinulle vaatteita, ruokaa tai peräti rahaa joulun avuksi. Sittenpä näet. Mutta totuushan on että ihmisten auttamismieli osuu ensireagtiona köyhiin (tai apua pyytäviin) lapsiperheisiin ylipäätään, oli perhe ehyt tai yksinhuollon varassa.

        Itse voisin lahjoittaa yksinäisellekin.


    • bhhhh

      Minä en saa apua mistään. Kukaan ei auta.
      Olen yrittänyt saada seuraa ja apua, mutta ketään ei kiinnosta.
      Tarvitsisin apua, siis auttaisin itse itseäni, tarkoitus ei ole roikkua kenessäkään tai käyttää ketään hyväkseen.
      Olen saanut vastaukseksi näitä: tapa itsesi, s-aatana luuseri, painu v-ittuun, ei kiinnosta, en jaksa, emme auta. Mene pois. Soitamme poliisille.
      En voi siis mitään tälle. En voi pakottaa ketään auttamaan.
      Joten kaikki ei ole vain itsestä kiinni.
      Apua tarvitsisin siis ympäri vuoden, muutoinkin kuin vain jouluna.
      Mutta kiitos kuitenkin jouluavustuksesta. :) Perille on tullut ainakin minulle.
      Minulla ei tosiaan ole ketään, ei ystäviä, suku ei auta, eikä sisko eikä äiti.
      Kaikkia ei ilmeisesti ole tarkoituskaan auttaa, valikoitte ilmesesti heidätkin ja osaa sitten kiusaatte ja hylkäätte kuten minut?
      Saamani jouluavustus voi olla vaikka kiusaajaltani. Niin pieni tämä maailma on.
      Saan nyt keskusteluapua mutta ei pelkkä puhuminen auta, tarvittaisiin myös tekoja ja konkreettista apua.
      Ei tästä taida olla nousua enää. Olen 30 vuotias jo enkä tiedä mistään mitään.
      Taitaa olla elämä ohi, niin minulle sanovat.
      Olen yrittänyt vaikka mitä parantaakseni elämääni, mutta ei ole hyödyttänyt, kun jouduin kiusatuksi. Elämäni on siis tuhottu.
      Että ei se yleensä oma vika ole. Ei kukaan halua elämäänsä tahallaan pilata. Kyllä jokainen toivoo itselleen hyvää.
      Kiitos siis joululahjasta kuitenkin.

      • isoherra1

        oleksa mies vai naine?? kato jos oot naine nii varakas herrasmies vois autta????


    • OSTAKAA

      Lahjakortti määrättyy liikkeeseen ja antakaa kortit jonkun hyvätekeväisyysjärjestö jaettavaksi näin olen tehnyt jo melkein kaksikymmentä vuotta.

    • Vaikea tietää?

      Ennen ainakin johonkinaikaan sai viedä pienehköjä lahjoitus paketteja pelastusarmeijan keräyspaikoille? Siis patojen äärelle.
      SPR.stä en tiedä ottavatko he tavaralahjoja mutta rahalahjoitukset
      kelpaa varmaan kaikille hyväntekeväisyysjärjestöille.
      Varmasti löytyy muitakin ottajia hyväntekoon kelvolliselle tavaralle
      eläinsuojeluyhdistyksiä myöten.
      Periaatteessa monessa paikassa kaikki myynti kelpoinen voi kelvata vaikkei tavara
      menisi suoraan sen puutteesta kärsiville.
      Mutta aivan kaikki huonokuntoinen ja roska josta moni haluaa eroon ei välttämättä.

    • ...........

      Meidän paikallisessa sanomalehdessä ainakin oli kirkon diakonin ilmoitus että keräävät lahjoja vähävaraisten perheiden lapsille.
      Sai viedä kuulemma seurakunnan virastotalolle tms.
      Ajattelin että voisi viedä jotakin..

    • eläkeläinen

      Meidän Seurakuntamme jakaa ruokalahjakortteja, samoin Pelastusarmeijja jakaa lahjoitukset ilman omia hallintokulujaan.
      Jotkin järjestöt keräävät ulkomaille. Tiedän, että sielläkin on puute, mutta kun joissain järjestöissä on ilmennyt varojen itselle kähmimistä.

    • kkk888999

      ap: pyydäpä nähtäväksi köyhien verotodistuksen, usien näillä muka "köyhillä" on sitä maallista omaisuutta, mitä eivät vaan halua realisoida, kuten muut ovat tehneet. On omakotitaloa, autoa, mopoja lapsilla, koiria syömässä, on häälahjat, OKT voisi myydä mutta kun ei halua, samoin panttilainaamo kyllä lunastaisi kotoa vaikka mitä, entä huutokauppakeisarit, he ottaisivat myntiin huudettavaksi arabiat, ja muut kodin arvotavarat, kultakorut panttilainaamoon.
      Oikeasti köyhät, kodittomat, mielenterveuyskuntoutujat, ja vanhukset, ne niitä köyhiä on, ei omistusasuntovelalliset.

    • 4636346

      en ole KERTAAKAAN törmännyt missään Pelastusarmeijan ilmoitukseen että he jakavat suomalaiselle yksinäiselle, köyhälle jossain tukea. missä he ilmoittaavat?

    • nainennelkyt.

      Oon vammasen teini-ikäsen äiti, raskas syksy takana. Ei kovin kummonen joulu tulossa tännekään, mutta en jaksa kovin piitata, kunhan nyt selvitään jotenkin. Mä sairastuin syömishäiriöön, joten mun joulusyömiset on aika vähäiset jokatapauksessa. Pakko vaan selvitä eteenpäin päivä kerrallaan...

    • ex-sossu

      Sosiaalitoimistot jakavat lahjakortteja, sellaisen voit lahjoittaa heidän kauttaan. Tai seurakunnan diakoniatyön kautta.

      • 'Tulitikkutyttö'

        Minuun, niinkuin moneen muuhunkin, on vaikuttanut työttömyys. Uutta työtä ei noin vain löydy ja rahat eivät riitä kunnolla edes vuokraan, vaikka saankin toimeentulotukea. Ei siinä kuitenkaan huomioida kuin 650 €/ kk vuokraksi, ja sen hintaista asuntoa ei pääkaupungista helpolla löydä. Se osuus mikä lasketaan ruokaan ja elämiseen, menee tosiasiassa vuokraan. Laskut, sähkö, kotivakuutus, puhelinkin pitäisi maksaa... Rahaa ei todella jää ruokaan puhumattakaan mistään muusta.
        Mietin, kehtaanko mennä kirkon diakonille kertomaan tilanteestani ja saisinko sieltä ruokarahaa jouluun. Lahjoja en tarvitse, enkä kaipaa. Aikustuvalle lapselleni haluaisin antaa jotain, edes pienen summan rahaa omiin tarpeisiinsa, mutta se jää minulla vain haaveeksi. Tästä nöyryyttävästä ja kurjasta tilanteestani huolimatta, odotan joulua, haudoilla käyntiä ja jouluaaton riisipuuroa . Toivotan kaikille tämän ketjun lukijoille rauhallista joulunalusaikaa ja hyvää mieltä


      • Tuntematon yrittänyt
        'Tulitikkutyttö' kirjoitti:

        Minuun, niinkuin moneen muuhunkin, on vaikuttanut työttömyys. Uutta työtä ei noin vain löydy ja rahat eivät riitä kunnolla edes vuokraan, vaikka saankin toimeentulotukea. Ei siinä kuitenkaan huomioida kuin 650 €/ kk vuokraksi, ja sen hintaista asuntoa ei pääkaupungista helpolla löydä. Se osuus mikä lasketaan ruokaan ja elämiseen, menee tosiasiassa vuokraan. Laskut, sähkö, kotivakuutus, puhelinkin pitäisi maksaa... Rahaa ei todella jää ruokaan puhumattakaan mistään muusta.
        Mietin, kehtaanko mennä kirkon diakonille kertomaan tilanteestani ja saisinko sieltä ruokarahaa jouluun. Lahjoja en tarvitse, enkä kaipaa. Aikustuvalle lapselleni haluaisin antaa jotain, edes pienen summan rahaa omiin tarpeisiinsa, mutta se jää minulla vain haaveeksi. Tästä nöyryyttävästä ja kurjasta tilanteestani huolimatta, odotan joulua, haudoilla käyntiä ja jouluaaton riisipuuroa . Toivotan kaikille tämän ketjun lukijoille rauhallista joulunalusaikaa ja hyvää mieltä

        Laita viestiä, meiliosoite? Katsotaan löytyykö aikuistuvalle lapsellesi jotakin lahjaa?


      • ehkä vielä
        'Tulitikkutyttö' kirjoitti:

        Minuun, niinkuin moneen muuhunkin, on vaikuttanut työttömyys. Uutta työtä ei noin vain löydy ja rahat eivät riitä kunnolla edes vuokraan, vaikka saankin toimeentulotukea. Ei siinä kuitenkaan huomioida kuin 650 €/ kk vuokraksi, ja sen hintaista asuntoa ei pääkaupungista helpolla löydä. Se osuus mikä lasketaan ruokaan ja elämiseen, menee tosiasiassa vuokraan. Laskut, sähkö, kotivakuutus, puhelinkin pitäisi maksaa... Rahaa ei todella jää ruokaan puhumattakaan mistään muusta.
        Mietin, kehtaanko mennä kirkon diakonille kertomaan tilanteestani ja saisinko sieltä ruokarahaa jouluun. Lahjoja en tarvitse, enkä kaipaa. Aikustuvalle lapselleni haluaisin antaa jotain, edes pienen summan rahaa omiin tarpeisiinsa, mutta se jää minulla vain haaveeksi. Tästä nöyryyttävästä ja kurjasta tilanteestani huolimatta, odotan joulua, haudoilla käyntiä ja jouluaaton riisipuuroa . Toivotan kaikille tämän ketjun lukijoille rauhallista joulunalusaikaa ja hyvää mieltä

        Lähetä email!! [email protected]


    • mamma 18

      olen neljän lapsen yksinhuoltaja kyllä joulu mietityttää mitä ostaa ruokaa jne jospa joku tonttu lahjoihtais lapsille

      • uskomatonta,.,

        sossu? huostaanotto?
        ei tullu sulla mieleen yhden lapsen tehtyäsi miettiä että kannattaako enemmän tehdä jos mihestä ei ollut sen ensimmäisenkään yhteishuoltajaksi. missä lastesi isä? Eikös Kela anna rahaa jos mies ei maksa elareita?
        Silti toivon hyvää ja että pärjäätte.


    • sylvian joululaulu

      Se on hianoo auttaa ulkomaiden ihmisä, siis paljon hienompaa kuin suomalaisten auttaminen? Olettehan panneet merkille ettei suomen köyhille järjestetä mitään tv kampanjoita, mummot ja papat saa rauhassa muumioitua vanhainkoteihin henkilökunnan puutteessa!

    • jooooooooooooo olen tässä vuosikymmenin ja kuittaan kaksi kuukautta näitä kuukausia, kuittaan vuosikymmenin ... Suomi ensimmäisiä Kansan eläkkeellä vaihtelevalla 1972 - 1973 kansaneläke sairausvakuutuslaki ja seuraa vapaa valintaista vaihto ehtoista ... nyt

    • ggggrdd

      Nainen olen, mutta ruma, joten varakkaat miehet eivät minua auta.

    • apua heille
    • kunnontyöntekijä

      Kirjoitin tuossa aiemmin oman kotikuntani tavasta ja lisäisin vielä (tarkistin asian sosiaalitoimistosta) että tuota lahjakorttia EI vähennetä tuloista! Kyseessä siis tällainen tapa: http://www.ikaalinen.fi/kaupunki/?x21599=350499

      Toivon mukaan käytäntö käytössä muillakin paikkakunnilla.

    • Antamisen ilo

      monet somaliperheet tarvitsevat enemmän tukea kuin soomalaiset jotka aina valittavat joka asiasta vaikka todellisuudessa menisi hyvin,,

      itse lahjoitan tänä jouluna 2500e romanikerjäläisille ja 4600e somaliperheille.

      saansiitä hyvän mielen,,järjestöihin en luota..

    • svante viikinki

      jooooooooooooooooo kuittaan sitten 1972 - 1973 työkyvyttömyyden mahdollisuuden suomessa mailmankaikkeuden diagnostiikassa ja osaltani jatkon noin ... kuittaan vähävaraisuuttani rahaa suoraan tai luonnossa ajatellen sen miten tarkkaa ihmisen vapaus on. Minuahan pitää silmällä Sosialitoimisto itse oikeutetut Valtio/Mafia tai vapaana asunnottomuutta sitten asunnottomien päästyä valuuttakauden vapautuneen [SUOMEN PANKKI] erikoistapauksia asunnottomuuttansa? Joten ... fiilisti pysyä oikeasti oloissa juhlahumussa - kysymme minulle oikeaa "kahden kuukauden ajanjuoksua sopivassa naisseurassa" sssje ----------- @ ------------ suomi .............. 24.fi ............... vaiheessa vaikea hoidella vanhus nuoren naisen naisellisimman nuoren nuorella iällä ............ suosin mahdollista älykköä, mikä minua oikeasti kiinnostaa edellämainitun miehen ollessa kyseessä ------------> jatkuu . . .

      • - sähköposti +

        so. sähköposti on - uskokaa tai älkää vain, päästäkseni työ suorituksiin - so. CC? lähden ajatuksesta kannattaa siivoushommatkin, nyt ei niitäkään esillä, mutta vai*vihkaa antaa huiskun huiskua ja olen sitten yhtä epäluotettava, epärehellinen kuin kaikki muu, mitä olemsien vapaaseen suuruuteen sisltyy vapaa ajalla, uskon Jeesus Kristus on Herra sanastoa suosittelevia ja Jeesukseen uskoa Pelastumiseksi ...


    • köyhä kansa

      Hieno ajatus. Mutta rukoile ennemmin näille vähä-älyisille Suomen poliitikoille lisää järkeä. Voisi vaikka nämä muutkin ongelmat helpottaa tässä maassa.

    • Iltakahvi

      Juu, voisin kyllä minäkin auttaa nuorta yksinhuoltaja äitiä !!! Vaan saako nykymailmassa vastikkeetonta lahjaa ???? Anna niin sinulle annetaan , on sanonta !!! Voit ottaa yhteyttä [email protected]

    • no revanssi

      Pyyntörukouksia ja rahan kanssa helpottaa elämääni, missä liikun rajatun ja kontrolloidun elämäni ajan? Saa sitä ktsella, muista kuitebnkin on parasyta etten koe rahatta elämääni minään, joten se pyybntörukous ja jos iloiset naiset ja murheen huoneet voisi olla soveliaammin Jumalansa hoidossa, niin, millaisen ja millaisten naisten tykänä yöpyisin rajatun ja kontrolloiidun elämäni ajan, kustanna epöävarmalla pohjalla eläneenä muuta, tai ainakintoivon minut älyttävän jatkaa matkaa sopivalla summalla huomuioiden ettei ylellisyys ole aina kohdallamme, mutta lauttaliikenne mailmaan kaikilla merillä, menisi rajatun ja kontrolloidun elämäni ajan, en itse ole ilopoika ja ilosanoma pysyy sydämmessäni, joten rajattu ja kontrolloitu Jumala jos sinä kuulet, näet, koet, maistat ja henkilöturva ja sosialiturva koostuu muustakin, koska elämme turvaattomassa ja iankaikkisessa elämässä, niin, millaisin tuntomerjkeinn voisinkaan enempää, tämä puolestani, kaikki Pyyntörykouksin

    • my money

      selvä sanoma kirkon ja konnien piirissä - minulle saa antaa pane demonit vesikattovälikatto valtiosta vapaalla/valtio vapaalla EU vapaalla ... jouduttaa henkilöstön tarvetta panna puli puli

    • Tämän joulun kokemusten perusteella köyhälle kannattaa antaa joulu toimittamalla köyhä mielisairalaan ja hankkimalla moiselle otukselle edunvalvoja oikein valtion voimin.

    • ouNap

      miten voin saada lahjoitus näin vähävaraisena?

      • kannattaakokeilla

        Ota yhteyttä text viestillä 0402431294


    • Masentunut1

      Voit auttaa myös Joulun jälkeenkin on elämää.
      Tässä on emaili osoite kun haluat auttaa
      [email protected]

    • vuokraa asunto

      nyt näyttää tapahtuneen mutta vaikka tapahtumat uutisoidaan ulkomailta Suomessakin saisi tapahtua, toivon parasta panna ja parhaani panna, selibaatti onnistunut

    • promoottori

      Tästä jokaiselle 32 euroa ilmaiseksi:
      https://www.comeon.com/raf/Federation

      Liittymällä 5€ ilmaisveto ilman talletusvaatimusta.

      Varmat kohteet tälle päivälle on Chelsea, Washington, Chicago, NY Islanders.

      5€ ilmaisella panoksella 32€. Ei tarvi ollenkaan omaa rahaa ja homma lähtee käyntiin :) Suomalainen sivusto, joka on toiminut alalla jo pitkään. Kannattaa kokeilla sunnuntaipäivän iloksi!

    • otaksun

      mikä ajatus

    • Viimeisimmät Joulut muistan heikohkoa olemassa olevaista elämää, mutta uudelleen ... miljardibisnekseen ...

    • Jos joku oikeasti haluaa lahjoittaa Suomen köyhille niin, yhteyttä tännepäin, sähköposti suomi24 toimii. Jokainen penni minkä haluatte antaa käyn henkilökohtaisesti jakamassa eteenpäin, leipäjonossa, asukastuvilla, torilla oleville oikeasti köyhille. Ja ainoastaan Suomen kansalaisille, väristä välittämättä!

      pekkapoty

    • tmummo

      Täällä ois 53v mummo .Olen poikani pojille yksin huoltaja, kun vanhemmat jätti pojat toisen 8v sitten toisen 3v sitten.Olen työtön nivelrikkonen mummo, mutta minulla on 2 ihanaa pietä poikaa jotka auttavat.Jotkut sanovat minulle että miksi hoidan poikia!Vastaan ei lapset voi valikoida vanhenpiaan. Minä rakastan poikia kaikista vaikeuksista jamurheisa hulimatta. Ainoa mitä toivon että pojat saisivat myös kokea joululahjojen riemun.En tosiaankaan tiedä miten tämä toimii ,mutta laitan tilinum.

      • Mieqw

        Viestini ei tainnut vielä kirjautua, mutta haluan varmistaa ennen nukkumaanmenoa.
        Jos oikeasti olet apua vailla, ilmoitatko, minkä kokoisia lapset ovat, hoidan vaatteita, jos työttömänä pystyn. Ja lahjatoiveitakin yritän ottaa huomioon. Tilille ei kuitenkaan kukaan aikaansaseuraava laitarahaa...


    • panopukkiukki

      minulle riittäisi jouluksi joku hyväperseinen kinkku..

    • Mie111

      Onko kysymys vielä voimassa? Kysymys kirjoitettu 2 v sitten. Tilanteet voivat muuttua.

    • olenmitätön

      Ei saatu apua mekään. Lahjoista viis, niitä ei tarvitse. Ruoka on se jota yritän jotenkin järjestää. Kinkku saatiin ihanalta ihmiseltä lahjoituksena. Perheessäni on peliongelma ja se on vienyt meidät ojasta allikkoon. Tavoite on saada joulu jolloin syödä hyvin ja ottaa pieni aikalisä koska voimia asioiden selvittämiseen tarvitaan. Epäilen että kirjoituksesta nousee valtava pas..myrsky mutta silläkin ehdolla. Jos löytyy joku joka haluaa auttaa voi laittaa viestiä: [email protected]
      Ja jos vaan mahdollista ja saa pyytää. Ei ilkeily postia eikä muutakaan omituisuuksia, jaksaminen on muutoinkin kortilla.

    • Imatranäiti

      Me ei päästy tuohon Facebookissa olevaa jouluapuu juttuu kun sinne tuli liikaa hakemuksia ja ois kiva saada lapsia vaatteita ja hanskoja ja pipoja ja villasukkia täksi talveksi ja talvikenkiä..
      Meillä 5v poika ja 10v tyttö ja 12 tyttö..
      Minä olen ollut monta vuotta työtön vaikka olen hakenut töitä niin en ole päässyt kun ollut liikaa hakijoita ja onneksi viime vuonna sain olla koulussa..
      Ois kiva saada lapsia noita mitä he tarvitsevat

      [email protected]

    • ghgjhghjgh

      apu olisi tarpeen... ilman apua meille ei tule joulua. olemme 5 henkinen perhe. molemmat työttömiä. opsikelemme kyllä. tuloja ei tule mistään.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      61
      2719
    2. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      24
      2196
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      59
      2047
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      134
      1792
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      132
      1454
    6. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      131
      1388
    7. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1214
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      457
      1199
    9. Olet tosi lapsellinen...

      Ja kiva harrastus tämä palstailu sulla. Lisää uskottavuutta ja luotettavuutta paljon. 🙄 Eipä sillä onneksi enää ole väl
      Ikävä
      44
      1025
    10. Outoa toimintaa kaikkinensa

      Jotenkin sairashan se sinäkin olet.
      Ikävä
      29
      1019
    Aihe