Kerrostalon hissi on pilannut elämäni

M32

Terve kaikille!

Onkohan kellään muulla ollut elämässään näin helvetillistä asumisen tilannetta, mitä minulla?

Asun kerrostalossa (2000-luvun alussa rakennettu elementtitalo) yksiöasunnossa. Olen pitänyt itse asunnosta todella hyvää huolta, maksanut aina vuokrani ajoissa ja ollut erittäin hiljainen naapuri.

Asunnossani on kuitenkin sellainen ongelma, että kerrostalon hissikuilu on ikäänkuin upotettu sen sisään. Eli hissi kulkee sekä asunnon eteisen seinän että olohuoneen seinän takana ja sen ääni kuuluu ERITTÄIN selkeästi läpi ohuiden seinien.

Makuuhuonetta asunnossa ei ole, on vain alkovi, jossa ei ole ovea. Nukkuminen asunnossa on aivan mahdotonta, koska hissin ääni kuuluu selkeästi jopa korvatulppien läpi ja pitää jatkuvasti hereillä (testattu on useaan otteeseen). Aina kun olet yöllä nukahtamassa, niin joku idiootti ramppaa taas jälleen hissillä ja säpsähdät hereille hissin jymistessä.

Tämä on henkisesti todella raskasta jatkuessaan öistä, viikoista ja kuukausista toiseen.

Talossa asuu sellaista sakkia, jotka käyttävät hissiä läpi yön. Paljon nuoria sekä maahanmuuttajia.

En tiedä, juhlivatko aina vai ovatko yötyöläisiä, mutta hissi käy yleensä yöaikaan (klo 23 -07) keskimäärin 2-6 kertaa tunnissa, 10-30 minuutin välein. Tekee sitä jopa 3-4 aikaan yöllä.

Olen menettänyt hermoni totaalisesti sen vuoksi, koska kärsin tämän takia jatkuvasta univajeesta öistä, viikoista, kuukausista ja vuosista toiseen. Päivät menevät kuin horteessa jatkuvasti huonosti nukuttujen öiden jälkeen.

En edes muista, milloin viimeksi olisin saanut nukkua yhteen putkeen edes kuutta tuntia niin kuin ihmisen tulisi vähintään saada yössään nukkua. Nyt kuluneen vuoden aikana on tuntunut, että äänieristykset ovat vain heikentyneet ja hissin ääni kuuluu entistä kovempaa asuntoon.

Saatuani opintoni pakettiin, kävin täysipäiväisessä työssä (ma-pe klo 9-17) tämän vuoden syyskuuhun asti reilun vuoden ajan.

Minut irtisanottiin ja uskon, että suurin syy siihen oli nimenomaan se, koska en ole saanut nukkua öitäni ja näinollen työtehoni ei ole pitkään aikaan ollut lähellekään paras mahdollinen, joutuessani aivan jatkuvasti valvomaan öitäni ja ollessani sitten väkisin hereillä töissä.

Olen yrittänyt aivan totaalisen kaikkea päästäkseni tästä ongelmasta eroon. Olen sanonut porraskäytävässä kulkijoille öisin, että käyttäisivät hissin sijaan portaita.

Ei tulosta. Sanoovat vaan, että he saavat kulkea hissillä mihin aikaan tahtovat, enkä voi sitä rajoittaa, asuuvat 7. kerroksessa jne. Mutta samaa sanoovat talon 3. kerroksessa asuvat, jotka valitseevat öisin portaiden sijaan mieluummin hissin. Nauraavat vain minulle, kun yritän kertoa, kuinka vakavasta asiasta on kyse.

Olen ollut tästä asiasta yhteydessä myös isännöitsijään sekä huoltoyhtiöön mutta mitään ei vaan tapahdu. Uhatessani ottaa yhteyttä kaupungin asumisterveyden yksikköön huoltoyhtiö kävi kerran kesäaikaan asunnossani mittaamassa ainoastaan hissin äänen aiheuttamat desibelit. Olin silloin vielä töissä, joten en ollut itse paikalla. He ilmoittivat tulokseksi 33db, joka on kuulemma niin vähän normaalin asuntomelun ylärajan yli (30db), etteivät lähde tekemään asialle mitään.

Alan olla nyt aivan toivoton ja tuntuu, ettei kukaan ymmärrä minua tässä asiassa.

Kyseessä on nyt sekä oma terveyteni että tulevaisuuteni. Terveys on todellakin koetuksella, kun joutuu yöstä toiseen nukkumaan erittäin katkonaisesti. Korvatulpat eivät auta, mikään ei auta.

En pysty käymään täysipäiväisessä työssä enää, jos ja kun tämä homma vaan jatkuu samanlaisena. Haluan nukkua yöni rauhassa, silloin jos kokopäiväistä työtä teen.

En pysty myöskään muuttamaan tässä tilanteessa, kun elän pienellä työttömyyspäivärahalla, säästöön ei jää yhtään senttiä ja takuuvuokriin yms. tarvittavista rahoista saa vain haaveilla niin kauan, kunnes menen taas siihen täysipäiväiseen työhön. Ja sittenkään en heti pääsisi vielä pitkään aikaan muuttamaan, koska niitä palkkojakin pitää odotella monta kuukautta, että ne riittävät.

Tuntuu aivan, kuin olisin tämän tilanteen vankina, eikä kukaan välitä yhtään tippaakaan kuin ehkä vasta sitten, kun on liian myöhäistä.

Kellään ideoita, mitä tässä voisi tehdä muuta kuin heittää kirveen kaivoon?

44

7018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paola54

      Tilanteesi on todella hankala, mutta hermostumisen sijasta kannattaa tehdä mitä tehtävissä on. Ota selvää taloyhtiöstäsi, voisitko asentaa esim. äänieristelevyn hissikuilun puoleiseen seinään asunnossasi, ja että vuokranantaja maksaisi kulut. Ole ystävällinen, mutta periksi antamaton.

      Laita sänkysi mahdollisimman kauaksi melukohteesta. Kysele muilta talon asukkailta, onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Jos on, tehkää yhdessä jotain, esim. laatikaa adressi taloyhtiöllenne.

      Voisit myös sanoa aikovasi muuttaa pois asunnosta kauhean metelin takia, ja uhkaa informoida kaikkia uusia tulevia asukkaita metelistä, joten asunto ei kelpaa enää kenellekään, ainakaan samalla vuokrasummalla mitä sinä maksat. Painotan edelleen, ole ystävällinen, mutta luja. Voisit myös kirjoittaa sisäänkäynnin seinään lapun, jossa pyydät, että tulokkaat kulkisivat mahdollisimman äänettömästi.

      " Arvoisa talon asukas/vierailija

      Kulkiessasi yöaikaan hissillä, meteli häiritsee ainakin työssäkäyviä asukkaita, ja täten hankaloittaa heidän elämäänsä vähäisen yöunen takia."

      Tai keksi jotain vastaavaa itse. Olisi hyvä saada allekirjoitukseksi taloyhtiösi. Onnea yrityksellesi.

    • pakko mikä pakko

      Et voi tehdä muuta kuin muuttaa. Turha enää taistella useampia vuosia.
      Kyllä muutkin voivat muuttaa.

    • m,jn,hg

      Hankin juuri ilmanpuhdistimen, jonka ääni suurimmalla teholla on valmistajan mukaan 33 dB. Valmistaja tuskin ilmoittaa suuremmat lukemat kuin todellisuudessa on.
      Voisin nukkua vaikka tuo "melu" olisi pääni vieressä.
      Vertailin digiboxin aiheuttamaan ääneen päällä ollessaan ja sen ääni on lähes samaa luokkaa, ehkä pari yksikköä alempi.
      Puhdistimen pienemmällä nopeudella valmistajan mukaan 28 dB, jolloin boxi pitää enemmän ääntä.

      Jos tuo lukemasi 33 dB pitää paikkansa, niin on kyse olemattomasta äänestä.
      Voisit itse tarkistaa mittauksen. Ehkä paikkakunnallasi vuokrataankin mittaria.
      https://www.google.fi/search?client=opera&q=dseibelimittari&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest&gws_rd=ssl

      • hissimusiikkia

        On kylläkin eri asia, jos kuuluu jotain tasaista ääntä, kuten ilmanpuhdistimen puhinaa, kuin että hiljaisuuden keskeyttää vähän väliä joku jyrinä.

        Mutta sinällään voisi olla ideaa, että peittää sen hissin melun esim. juuri ilmanpuhdistimen kohinalla.

        Tosin aloittajan nukahtamisvaikeudet saattavat olla paljon monitahoisempia. ...


      • hissimusiikkia kirjoitti:

        On kylläkin eri asia, jos kuuluu jotain tasaista ääntä, kuten ilmanpuhdistimen puhinaa, kuin että hiljaisuuden keskeyttää vähän väliä joku jyrinä.

        Mutta sinällään voisi olla ideaa, että peittää sen hissin melun esim. juuri ilmanpuhdistimen kohinalla.

        Tosin aloittajan nukahtamisvaikeudet saattavat olla paljon monitahoisempia. ...

        33 desibeliä vastaa suurin piirtein toisen ihmisen hengistyksen tuottamaa ääntä, tai hiljaista kuiskausta, joten se siitä jyrinästä.

        Aloittajalla on ongelmana liian hiljainen asunto, kohinageneraattorilla hieman taustaääntä niin hissi ei enää kuulu.


    • Samantapaista täällä

      Olen asunut 11 vuotta talossa jossa hissi kävi yötä päivää ja meteli sen mukainen.
      Kun aikaa kului tarpeeksi alkoi hissin synnyttämä jyminä ja kirskuna häiritä nukkumistani yöaikaan
      ja näin pieneltä tuntunut asia kasvoikin rasittavaksi että uuvuttavaksi kokemukseksi.

      Asiaan vaikutti yötöissä käyneet ylimpien kerrosten asukit joiden hissinkäytön sinällään ymmärrän, kävin heidän kanssaan asiallisia keskusteluja asiasta.
      Ongelma tuntuikin olevan isännöitsijän asenteessa, joka väitti hissin äänen olevan ihan siedettävä. Asialle ei tehty valituksista huolimatta lopulta yhtään mitään.
      Asun nyt toisessa asunnossa jossa seinät ovat paksut ja hädintuskin kuulen muuta kuin läheisen tien äänet.
      Sympatiani sinulle M32, tuntuu ettei tälläistä oteta tosissaan jos ei sitä itse ensin koe!

      Kyllä jokainen parahtaa kun yöunet menevät kuukausien ajalta piloille asian takia johon ei itse pysty vaikuttamaan.

    • teeseitte
      • älä odota liikoja

        Tuo ei juurikaan auta ko. ongelmaan. Tuollainen eristäminen on tarkoitettu huoneiston sisältä tulevan äänen (esim. pianonsoitto) eristämiseen, ettei se siirry runkorakenteisiin.
        Hissin ääni johtuu ulkopuolelta runkorakenteisiin ja kulkeutuu kaikkien välipohjien ja talon rakenteiden kautta yhpäröiviin asuntoihin. Jotain tuollainen eristäminen auttaa, mutta ei kovinkaan paljon. Hissikuilu pitäisi eristää, ettei ääni sieltä leviäisi ympäristöön.


    • Herää todellisuuteen

      Ei tuo aloittaja voi olla täyspäinen.

      • usko pois

        Ihmisillä on erilaisia herkkyyksiä ja kun tiettyyn kierteeseen jotuu, niin siitä ei ole ulospääsyä. Jos talo on ainakin 7-kerroksinen, niin eikö tuon hissin luulisi häiritsevän aika monia asuntoja.
        Pois muuttaminen on ainoa toimiva ratkaisu.


      • tee se itse
        usko pois kirjoitti:

        Ihmisillä on erilaisia herkkyyksiä ja kun tiettyyn kierteeseen jotuu, niin siitä ei ole ulospääsyä. Jos talo on ainakin 7-kerroksinen, niin eikö tuon hissin luulisi häiritsevän aika monia asuntoja.
        Pois muuttaminen on ainoa toimiva ratkaisu.

        Niin, mistä tahansa saa kehitettyä itselleen ongelman, kun tarpeeksi suurella hartaudella asiaan paneutuu.


      • Anonyymi
        tee se itse kirjoitti:

        Niin, mistä tahansa saa kehitettyä itselleen ongelman, kun tarpeeksi suurella hartaudella asiaan paneutuu.

        tässä puhuu/vastaamassa taas ihminen anonyyminä netissä. tosin, taitaa olla irl samanlainen muiden häikkien vähättelijä.... hänen ystäväpiirinsä sekä kasvatus ja elämänkatsomus lienee myös samaa luokkaa


    • real4

      Taistelen saman ongelman kanssa. En tajunnut asunnon valitsemisen yhteydessä laittaa painoarvoa hissille. Talossamme on erittäin raskas hissi, joka todellakin pitää kovaa ääntä aina pysähtyessä eri kerroksiin. Tuntuu todella pahalta, kun itse asunto olisi muuten todella rauhallinen ja upea.

      Olen asunut niin vähän aikaa vasta, että yritän tottua ko hissin paukkeeseen.. Yritän pitää päivisin taustalla musiikkia ja öisin korvatulpat ovat ihan pakolliset. Olen tosin päättänyt, jos hissi vielä muutaman kk päästä häiritsee, alan hakemaan uutta asuntoa. Onneksi kyseessä on vuokra-asunto, mistä pois lähteminen on huomattavasti helpompaa kuin omistusasunnosta myymisineen ym.

      Tuli muuten mieleen, kun kirjoitit ettei rahaa jää takuuvuokraan. Kuinka pitkän takuuvuokran olet tämän hetkisestä asunnosta aikoinasi maksanut? Saathan sen toki takaisin vuokrasuhteen päätyttyä ja voit käyttää uuteen asuntoon.

      Tsemppiä kovasti!

    • Näin se vain on

      Aloittaja muuttaa, muuta hän ei voi tehdä. Tai sitten jää nykyiseen asuntoon, siinä vaihtoehdot.

    • dfhfdghdf
    • Vomia sinne

      Sä kämppä ei ole ihmisen asuttava.
      Sen äänieritykselle ei ole paljoakaan tehtävissä.

      Soita terveystarkastajalle ja asia pitää saada papereihin.
      SITÄ EI SAA VUOKRATA ENÄÄ ASUNNOKSI

      JA olen pahoillani, sun on muutettava.
      Soista kaupungille tai kunnalle ja pyydä asunnon vaihtoa.

      Olen itse muuttamassa naapureiden mölyn vuoksi, tai oikeastaan tämän huonojen rakenteiden vuoksi. Pienessä asunnossa melua ei voi paeta.
      MUTTA AION TODELLA KERTOA TÄMÄN ASUNNON KUNNON SEURAAVALLE ASUKKAALLE
      nää ääniasiat ei parane sillä että vaietaan

      Valituksesi on täysin aiheellinen, tuskasi ja siitä aiheutuva haitta on todellinen.
      Et ole yksin, täällä on muitakin melusta kärsiviä.

      Se nyt vaan on niin, että asiasta päättävät ovat välinpitämättömiä ja ylimielisiä.
      OTA silti härkää sarvista

      Tiedän miten väsymys syö ihmistä.

      • Anonyymi

        samantapaisen asian kansaa tässä taistelen, kaupungin kämpässä asuessani. ja kunnan asumisterveysvalvonta on toki asuntofirman puolella eli hissi saa kolista miten lujaa vaan ja asumisterveys apinoi aina jonkin uuden poliittisesti hyvä kuulostavan selityksen, miksi hissi saa kolista. tossa naapuriasunnossa,mitä kuulin, oli puolestaan rakennusvirheestä johtuva putkistovika mikä johti vesivauruoihin sekä asukkaiden altistumiseen home ym vaaralle. tämänkin korjaamisen kanssa ensin vitkuteltiin JA yritettii lopulta sytttää asuikkaita virheestä joka oli kunnan firman vastuulla. näissä tilanteissa huomaa, ettei tämän maan päättäjillä ole loppujen lopuksi minkäänlaista toimintatahtoa saati empatiaa. julkisuuskuvaa toki halutaan parannella ties miten mutta rikollisen ja kunnan päättäjän ero onkin lopulta hyvin pieni. ainoa ero on kai se että kunnan leiville pääsee opiskelemalla harjoittamaan ihmisten psyykkeen tuhoamista laillisesti. esim. ranskassa keltaliivit ovat ilmaisseet mielipiteensä ja kaaos levinnyt pitkin katuja. täällä suomessa päättäjät valitettavasti tietää että kansan naamalle saa sylkeä paskaa mielin määrin eikä vastarintaa synny


    • ratkaisu

      riko hissi

    • ÄläValitaVaanMuuta

      Mikset muuta pois? Miksi muitten pitäisi kärsiä sinun huonounisuutesi vuoksi. Olet todella itsekeskeinen ihminen jonka kanssa tuskin kukaan tulee toimeen.

    • manse2

      Onko aloittajan asunto Tampereella? Minulle nimittäin kävi ihan samalla tavalla, muuttaessani en katsonut hissiä kun ei ennen ollut ollut ongelmia sen suhteen. Hissikuilu oli upotettu asuntoon ja hissi paukkui seinän takana yötä päivää, ääni vain paheni sen vuoden aikana. Huolto kävi pari kertaa katsomassa muttei osannut tehdä mitään.

      Ainoa ratkaisu oli muuttaa pois. Kävin kuulostelemassa uuden asunnon hissin etukäteen ja se kuulosti hiljaiselta. Muutto taitaa olla siis ainoa ratkaisu.

    • kolissee

      Vaikka hissi ei ole seinän takana , niin-70 luvun kerrostalossa kun hissi lähtee liikkeelle yläpuolella olevasta kerroksesta , niin pitää ihmeen kovan kolauksen. Muista kerroksista kun lähtee ,niin kolahtaa kanssa mutta ei yhtä kovaa. Katsoin ihaillen uutta kerrostaloa jossa hissi oli omassa kuilussa portaikon keskellä ja ovet aukenivat kuten kauppakeskuksissa , kummallekin puolelle. Eikä sitä edes huomannut kun tuli kohdalle, ellei olisi ollut pientä kilahtavaa ääntä,kun ovet aukeni.

    • voivoivoivoi55555555

      Alkuperäisen kirjoittajan kannattaa mennä nukkumaan mahdollisimman kauas häiritsevästä äänestä. Ehkä hänellä on erillinen keittiö, jonka lattialle voi laittaa patjan ym. kamppeet väliaikaisesti. Toinen vaihtoehto on käydä nukkumassa jossakin toisaalla, kuten pyykkituvassa, varastossa, saunatiloissa. Kunhan hän saa kunnolla unta palloon, voi järki juosta paremmin, jotta hän voi miettiä meluongelmaan parempaa ratkaisua.

      Yksi väliaikainen ratkaisu voi olla printata jokaista hissikerrosta varten ilmoitus. Ilmoitukseen voi runoilla jonkin uskottavan selityksen, josta lukija saa sellaisen käsityksen, että hissi on isännöitsijän tai huoltoyhtiön toimesta asetettu käyttökieltoon joksikin aikaa. Jos sen ilmoituksen lukijoista sanotaanko 50% uskoo siihen, hissin käyttö vähenee huomattavasti.

    • fgdhgdjhgj

      Missä kaupungissa asut? Meillä on myynnissä asunto Lahdessa, hissittömässä talossa. Tulossa on remontti, mutta muutaman kuukauden saisit asua hiljaisuudessa.

    • hissunki55un

      Nykyään moni tekee näin:
      Odota videokameran kanssa yöllä aulassa, jotta saat kiinni maksimimäärän hissinkäyttäjiä. Kerro kullekin, miten kärsit hissin melusta ja pyydä kauniisti, että eivät käyttäisi hissiä öisin. Laita sitten röyhkeimmät vastaukset u-tubeen koosteena.
      Toinen idea:
      Kerro talon osoite, niin vuokralaiset ja asuntojen ostajat tietävät kiertää sen kaukaa. Se motivoi asuntojen omistajia korjaamaan tilanteen, minkä jälkeen voit sitten tiedottaa, että nyt on rauha maassa. En ymmärrä, miksi sinun pitäisi kärsiä hiljaa ja suojella huonoa taloyhtiötä ja huonoa vuokranantajaa.
      Itsekin elin hissin vieressä, paperiseinäisessä yksiössä. Korvatulpat auttoivat hiukan, mutta kun hissinkäyttäjä oli roskapostin jakaja ja kävi räimäyttämässä postiluukkuani, siihen heräsin aina. Ei auttanut, vaikka laitoin lapun oveen roskapostista. Päädyin sitten myymään asunnon tappiolla.
      Voisiko muuten auttaa, jos saisit tehtyä jonkinlaisen eristyslaatikon sänkysi ympärille? Seinävaatteet, matot, pehmeät huonekalut saattavat vaimentaa ääntä hiukan. Entä, jos laitat luuppiin tämäntyyppistä musiikkia kuulokkeista ja opettelet nukkumaan siihen: http://writeyourbestsellerinaweekend.com/freebies-from-tom-bird/free-writing-cd/

    • fgdfghj

      Aiheuttaako hissi muuten pelkästään melua, vai myös tärinää? Tärinää ei kai voi mitata desibeleillä?

      • Miesvm86

        Lähinnä huminaa uutena. Mutta noi vanhat hissit kaipaavat kyllä huoltoa kuukausittain jotta lähtisit ja pysähtyisivät pehmeästi, siihen harvalla taloyhtiöllä on varaa.


    • Miesvm86

      Koen hissin kerrostalossa miinuksena. Olen hetken aikaa asunut uudessa talossa jossa kulki makuuhuoneen vierestä hissi. Hissi oli uusi koneen tekele kulki sinänsä todella smoothisti mutta kyllä siitä vain äänet tulivat makuuhuoneeseen. En edes muuttaisi vanhaan taloon jossa on vanha hissi huoneiston seinän vieressä.

    • Kerrostaloelämää

      Hei, kärvistelemme perheemme kanssa samasta asiasta. Tein ilmoituksen lokakuussa huoltoyhtiöön ja tilasivat hissiyhtiöltä omat miehet kuuntelemaan meteliä kotiimme. Tosin uhkasin tätä ennen viedä asian Kaupunkimme ympäristöpalveluihin,Ympäristöterveysyksikköön ja Asumisterveysvirkailijan tutkittavaksi. (en usko että asia olis lähtenyt ollenkaan ilman tätä liikkeelle) Asukas voi ottaa tuonne yhteyttä kun epäilee meluhaittaa tms. asumisessa. Ensin pitää kuitenkin antaa kiinteistön omistajalle/isännöitsijälle mahdollisuus tehdä omat toimenpiteet sillä kiinteistö maksaa kaikki viulut mitä tuo Ympäristöterveysyksikkö laskuttaa. He käyvät n. 6 kk päästä ilmoituksestasi mittaamassa tilanteen (riippuen työjonoista/hakemuksista) jos kiinteistön omistaja ei ole tehnyt mitään desipelimittauksia, korjauksia/muutoksia asian suhteen. Tuolloin voi myös kiinteistölle tulla isompi lasku jo pelkästään kehoituksesta korjaamaan ja esim. jos todetaan hissin moottorin olevan liian vanha ja menee vaihtoon. Meillä luvattu aloittaa korjaus ensi viikolla eli hissihuoneen vuoraus, sekä uudet jarrukumit hissiin. Tosin uskon, että kun kyseessä 70-luvun talo on myös talon rakenteet huonot. Hissi on suoraan makuuhuoneen ja eteisen seinän vieressä. Voi olla, että pitänee pyytää isännöitsijää tänne kuuntelemaan ja ihemettelemään. Todellakin, se joka ei ole kokenut tällaista ei voi tietää mitä helvettiä on nämä pätkäunet kuukausitolkulla.

      • Anonyymi

        Hississä ei ole jarrukumeja


    • Anonyymi

      Siis mitä helvettiä? Jos on niin avuton, ettei osaa niin yksinkertaista prosessia, kuin MUUTTAMINEN, niin ihan turha itkeä! Aika hölmö saa olla, että vuodesta toiseen kärsii jostain, mille ei voi tehdä mitään.

      • Anonyymi

        Heh, yritäppä saada uutta asuntoa ainakin pääkaupunkiseudulla jos olet työtön/sairaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, yritäppä saada uutta asuntoa ainakin pääkaupunkiseudulla jos olet työtön/sairaana.

        Kannattaa mennä töihin ja vähentää juomista että pysyy terveenä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa mennä töihin ja vähentää juomista että pysyy terveenä

        Tolvanalle voi tulla yllätyksenä että suurin osa sairauksista ei tule ryyppäämisestä.heh. Miten voi vähentää juomista jos ei edes juo alkoholia/polta. Yleensä terveysongelmaiset yrittävät elää mahdollisimman terveellisesti ettei kroppa hajoa vieläkin enemmän..mutta mitäpä sinunlaisesi puulusikka persheessä oleva trolli tietäisi perusasioista.


    • Anonyymi

      Minulla oli vastaava ongelma 1960-luvun kerrostalossa. Hissin konehuone oli makuuhuoneen yläpuolella ja koneisto oli rikkoutunut.

      Jouduin itse mittauttamaan melutasot insinööritoimistolla, ja silloisen asumisterveysohjeen melurajat ylittyivät selvästi. Lähetin mittauspöytäkirjan tiedoksi kunnan asumisterveysyksikköön ja pyysin ryhtymään toimenpiteisiin.

      Huoltoyhtiön itse teettämään ”mittaukseen” ei kannata suhtautua vakavasti: se on tarkoituksella toteutettu niin ettei mitään korjaamisen tarvetta ilmenisi! Huoltoyhtiöt eivät edes käytä kunnollisia äänitasomittareita vaan halpoja kädessä pidettäviä leluja, joita saa parillakympillä Motonetistä.

      Minä hain mittaustulosten perusteella Helsingin käräjäoikeudesta väliaikaista käyttökieltoa kyseiselle hissille, ja ensin nikoteltuaan taloyhtiö korjasi hissin.

      Taloyhtiö riiteli juristin avulla kuukauden, jotta olisi välttynyt tekemästä korjausta, jonka suorittaminen kesti tunnin! Taloyhtiö joutui sitten itse maksamaan oikeuskulunsa.

    • Anonyymi

      Normaali-ihmisen luulisi klo 23 - 5 olevan nukkumassa tai ainakin asunnossa . Klo 5-7 on todennäköisesti töihin menijöitä. On hölmöä rakentaa hissi suoraan asunnon seinän taakse. Eipä tuossa ole muuta ratkaisua ehdottaa kuin muuttoa.

      • Anonyymi

        Pitää tuntea laki, jotta osaa pakottaa taloyhtiön korjaamaan hissin.

        Pitää olla myös valmis maksamaan äänitasojen mittaus ja joitakin oikeuskuluja itse.

        Jos hissi jätetään korjaamatta ja muutetaan pois, ongelma jää seuraavan asukkaan riesaksi.

        Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit’ ei hanki.


    • Anonyymi

      Aloittajalle ainoastaan poismuutto on järkevä vaihtoehto.

      Matalakin äänenvoimakkuus voi haitata nukkumista ja kolina erityisesti. Se kuuluu aivan kaikesta rakenteesta läpi, oli se sitten miten uusi talo tahansa.

      33db taustamelu saattaa tehdä vaikeuksia nukahtamisen kanssa varsinkin kun äkkinäiset äänitason nousut ja kolahdukset kantautuu asuntoon. Plus jos on valmiiksi stressaantunut alkaa kaikki kuulua selvemmin.

    • Anonyymi

      Miksi yleensä noin pieniä asuntoja tehdään, ettei oo makuuhuonetta. Siis pitäähän jokaiselle toiminnalle olla oma tilansa. Vaatikaa erillinen makuuhuone. Jos aina annatte periksi, seuraavassa vaiheessa on vessanpytty keittiössä. Eli olohuone, keittiö, makuuhuone ja kylpyhuine aina erikseen. On epäterveellistä tehdä kaikki samassa tilassa.

    • Anonyymi

      Joo, itsellä on 80neliön asunto yöi kerros ja ääneltä ei pääse piiloo. Kolahtelee todella kovaa, lisäksi alkanut pitää sellaista huminaa joka loppuu kun hissin laittaa liiikkeelle tämänkin kuulee jokaisessa huoneessa. Jopa oma liikkuminen asunnoSa vaikutaa siihen huminaan.

      • Anonyymi

        Viereisten kerrostalojen ilmanvaihtolaitteet humisee myöa yötä päivää, muutama tunti rauhaa päiväsaä niiden osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viereisten kerrostalojen ilmanvaihtolaitteet humisee myöa yötä päivää, muutama tunti rauhaa päiväsaä niiden osalta.

        Yöllä nämä laitteiden äänet kuuöuvat jopa 500metrin päähän itsellä kaksi ikkunaa kummallakin puolella noin 40-70metrin päässä laitteista


    • Anonyymi

      Ei auta kuin muuttaa pois. Huono tuuri kun näin on käynyt. Parempaa onnea jatkossa. Tsemppiä.

    • Anonyymi

      9 vuotta kulunut ja asia lienee ratkennut. Mitenköhän tuossä kävi?

    • Anonyymi

      Minulla taas naapurin oven narina nirinä ja kitinä pilannut asumisen ilon haastavinta on että en tiedä tuleeko se alhaalta,sivusta vaiko seinänaapurista on niin selkeä että ihan kuin viereisestä huoneesta tulis. Alussa ei häirinnyt kun ei kuulunut usein,nykyään kuuluu yötä päivää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe