Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vinkkiä tarvisin

pikkupeikkonen35

Olen lähdössä keikalle, josta aion ottaa valokuvia. Käytössä on Samsung Ex-1 kamera ja siihen löytyy lisälinssit, esim. makro. Kannattaako tuolla käyttää makrolinssiä vai ei? Onko mitään muita vinkkejä, miten saisin hyviä kuvia? Millaiseksi tuo f-arvo kannattaa määrittää? Olen sitä yrittänyt säätää aiemmin ja se on hieman auttanut

10

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rölli peikko

      Voisit kuvailla tuota keikkaa tarkemmin, onko se esim sienikeikka kun tarvitset makroa vai joku muu. F luku määrittää terävyysalueen.Mitä suurempi arvo sen laajempi terävyysalue. Noissa pokkareissa kyllä tervyysaluetta riittää johtuen kennokoosta.

    • Isot hallibileet, eli tarvisi zoomia ja vastavaloa odotettavissa. Mietin saisinko tuolla linssillä tarkemmaksi kuvia

      • Rölli peikko

        Ei noissa hallitiloissa oikein makrolla tee mitään, ellei sitten ota lähikuvia. Tuo EX1 on noista kompaktikameroista parhaasta päästä, kyllä sillä hyviä kuvia pitäisi saada. Vältä esim pitkiä suljinaikoja kameran tärähdysvaaran takia. ISO arvo kannattaa pitää kohtuullisena, ei yli 800 kohinan takia.

        Täältä lisäinfoa:
        http://digikuvaus.medianurkka.com/?p=172


    • Miten vältän noita suljinaikoja? Ne löytyy kameran säädöistä?

      • lyhyt s aika

        Vähintään 1/30 s mieluiten jotain 1/60 -1/125 s


    • pikkupeikkonen35

      Iso 400 ja f4.4 ja 1

      Onko nuo arvot hyvät vai pitäisikö f-arvoa tiputtaa? Tuosta s ajasta en tajunnut mitään :D Olen ihan amatööri kuvaamisessa.

    • EX-1:lla

      Aseta ISO mahdollisimman suureksi missä kohina on mielestäsi siedettävissä tai kohtuullisesti poistettavissa (mulla se on ISO 800).
      Yleensä käytän aukon esivalintaa A ja f/4.

      • lisäys

        ps. Lightroom ohjelmassa on hyvä profiili EX-1:lle.


    • Suurensuuret kiitokset avusta! Pitää tutkia noita asetuksia ihan ajatuksen kanssa ja vaan kokeilla miten saa parhaiten kuvat onnistumaan.

    • Selfie-Junkie

      "Olen lähdössä keikalle, josta aion ottaa valokuvia."

      Jos meinaa keikata jonku, siit kannata kuvia ottaa :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe