Olen lähdössä keikalle, josta aion ottaa valokuvia. Käytössä on Samsung Ex-1 kamera ja siihen löytyy lisälinssit, esim. makro. Kannattaako tuolla käyttää makrolinssiä vai ei? Onko mitään muita vinkkejä, miten saisin hyviä kuvia? Millaiseksi tuo f-arvo kannattaa määrittää? Olen sitä yrittänyt säätää aiemmin ja se on hieman auttanut
Vastaukset 10
- Rölli peikko
Voisit kuvailla tuota keikkaa tarkemmin, onko se esim sienikeikka kun tarvitset makroa vai joku muu. F luku määrittää terävyysalueen.Mitä suurempi arvo sen laajempi terävyysalue. Noissa pokkareissa kyllä tervyysaluetta riittää johtuen kennokoosta.
Isot hallibileet, eli tarvisi zoomia ja vastavaloa odotettavissa. Mietin saisinko tuolla linssillä tarkemmaksi kuvia
- Rölli peikko
Ei noissa hallitiloissa oikein makrolla tee mitään, ellei sitten ota lähikuvia. Tuo EX1 on noista kompaktikameroista parhaasta päästä, kyllä sillä hyviä kuvia pitäisi saada. Vältä esim pitkiä suljinaikoja kameran tärähdysvaaran takia. ISO arvo kannattaa pitää kohtuullisena, ei yli 800 kohinan takia.
Täältä lisäinfoa:
http://digikuvaus.medianurkka.com/?p=172
Miten vältän noita suljinaikoja? Ne löytyy kameran säädöistä?
- lyhyt s aika
Vähintään 1/30 s mieluiten jotain 1/60 -1/125 s
Iso 400 ja f4.4 ja 1
Onko nuo arvot hyvät vai pitäisikö f-arvoa tiputtaa? Tuosta s ajasta en tajunnut mitään :D Olen ihan amatööri kuvaamisessa.- EX-1:lla
Aseta ISO mahdollisimman suureksi missä kohina on mielestäsi siedettävissä tai kohtuullisesti poistettavissa (mulla se on ISO 800).
Yleensä käytän aukon esivalintaa A ja f/4.- lisäys
ps. Lightroom ohjelmassa on hyvä profiili EX-1:lle.
Suurensuuret kiitokset avusta! Pitää tutkia noita asetuksia ihan ajatuksen kanssa ja vaan kokeilla miten saa parhaiten kuvat onnistumaan.
- Selfie-Junkie
"Olen lähdössä keikalle, josta aion ottaa valokuvia."
Jos meinaa keikata jonku, siit kannata kuvia ottaa :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211371- 691350
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331261- 1081255
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 1091009
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94967Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182933- 89896
- 45881
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66801Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50696- 43676
- 58663
- 70646
- 98638
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087628Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123622- 67596
- 53577