mielialalääkettä PMS-oireisiin?

Onko joku saanut PMS-oireisiin mielialalääkettä lääkäriltä? itse sain tänään lääkäriltä tehtäväkseni miettiä alanko ottaa niitä oireisiin vai en. Haluaa tietää mitä sivuvaikutuksia voi tulla, ja jääkö niihin ikuisesti riippuvaiseksi?
Entäs auttavatko ne? toisaalta meillä kärsii muutkin perheenjäsenet minun mielialoistani ennen menkkoja joten jokin apu olisi tarpeen..
Olen myös kuullut ettei alkoholia kannata ottaa tippakaan jos mielialalääkettä ottaa, pitääkö paikkansa?
6664
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Mielialalääkkeisiin voi jäädä koukkuun ja niistä vieroitus voi olla pitkällistä ja vaikeaa. Toki voi kokeilla lyhytaikaista hoitoa, mutta silti en arvaisi mennä syömään niitä. Oletko kokeillut luontaistuotteita ? Luontaistuotekaupasta saa vinkkejä eri tuotteista, mutta toisille ei niistä ole apua. Kokeile B6-vitamiinia, magnesiumia, helokkia, jotain B-vitamiinivalmistetta (kaikki B-vitamiinit mukana)....
Homeopatiasta saattaa myös löytyä apua juuri mielialajuttuun tai sitten perheen pitää vain hyväksyä kuukauden kireiden päivien kiukuttelut, kuten meidän perheessä on tapana tehdä. Ne menevät onneksi ohi, vaikka toistuvat joka kuukausi.Tosin pahenevat iän myötä, kuten mies asian ilmaisee.

Äänestä

Liikunta, tarpeellinen lepo, stressin välttäminen ja ruokavalio auttavat. Aivot saavat happea ja lihakset liikuntaa, jolloin sietää stressiä ja olo ei ole niin masentunut. Oletko kokeillut itsesi hemmottelemista näinä päivinä ? Vaahtokylpy, rentouttava hieronta öljyllä, shoppailu tms. voisi viedä masennusta pois. Ruokavaliota kannattaisi tarkistaa. Jätä silloin pois suola, kahvi, tee, olut, viina, tupakka ja kaikki vehnätuotteet kuten pullat yms. Hanki joku harrastus, joka vie ajatukset pois näiden kireiden päivien jutuista. Keskustele perheen kanssa ja koeta saada heidät ymmärtämään nämä puuskat. Itse puran kiukkua näinä päivinä paitsi perheeseen tietty myös siivoamalla kämppää. Se kummasti helpottaa. Meillä tiedetään kotona aina äidin "kireät päivät" ja silloin osataan olla ärsyttämättä liikaa.

Äänestä

Nämä vastaukset koukkuun jäämisestä ja muut kauhukuvaelmat on ihan huuhaata. Nykyisiä uusia mielialalääkkeitä voi syödä turvalliseti ilman koukkuun jäämistä vuosia ja ne voi myös lopettaa ilman sivuoireita. Ainakin matalalla annostuksella, joka todennäköisesti sinullekkin annettaan. Itse olen pariin otteeseen niitä "joutunut" syömään, molemmilla kerroilla 1-1,5v ja pystyin ne lopettamaan kertalaakista ilman minkäänlaisia ongelmia.

lääkkeisiin liittyy yleensä aina sivuvaikutuksia, toisilla niin lieviä, että tuskin huomaa ja toisella taas hankalampia. Näissä uusissa sivuvaikutukset ovat hyvin minimaalisia, mutta ihmiset reagoivat aina yksilöllisesti. Niistä EI mene pää sekaisin tai pyörälle EIKÄ niistä tule onnelliseksi. Niiden vaikutusta ei itse asiassa muutoin huomaa, kuin että mielialat tasaantuvat. Hurjimmat nousut ja laskut jäävät pois, mutta ET MENETÄ tunteitasi tai tule välinpitämättömäksi.

Itse suhtauduin niihin hyvin penseästi, mutta kun vaihtoehtona oli ero (mies ei enää kertakaikkiaan jaksanut kanssani) tai pillerit, valitsin pillerit. Olin hyvin yllättynyt niiden vaikutuksesta. Olin ihan oma itseni, mutta tuiskahtelut ja masentuneisuus vain jäivät pois. Siltikin itkin ja nauroin ihan samoille asioille kuin ennekin.Eikä olo ollut mitenkään "outo" tms.

Jos et halua edes kokeilla, myönnä ja tunnusta se itsellesi ja tee oman valintasi mukaan. Mutta jos jo perheesi kärsii, kokeile edes. Ne todellakin voi lopettaa, jos ne eivät tuo toivottua tulosta.

Äänestä

olen käyttänyt pienellä annostuksella mielialalääkettä pms:ään ja voin sanoa että
helpottaa todella.
Ainoa asia joka on enää "rassannut" on se että en ensin täysin hyväksynyt tällaisia lääkkeitä itselleni, johtuen varmaan mielikuvista että vain pöpit tarvii mielialalääkettä.
Ja olen tullut siihen tulokseen, että on mukaavaa olla "pöpi" näin kuin sillä entisellä tavalla...

Äänestä

Olen syönyt mielialalääkettä masennukseen (Cipramil), enkä todellakaan jäänyt siihen koukkuun. Tietenkin masennus voi aina uusia, ja on minulla uusinutkin, mutta kukaanhan ei pakota lääkkeitä syömään jos mieluummin haluaa kärsiä ja tuntea tuskaa siellä korviensa välissä...

C:n sivuvaikutuksena minulla on ollut väsymys, paniikkitunteiden lisääntyminen (täytynee kai olla paniikkireaktio jo alunperin että tämä on mahdollista), leijumisen tunne, orgasmin saamisen vaikeutuminen(!) - kaikki nämä helpottavat 2 - 4 viikon päästä ja sen jälkeen lääkkeiden syömistään ei havaitse mitenkään erityisesti. Jotkut tosin valittavat että orgasmi jäi koko ajaksi pois kun söi lääkkeitä, ja toiset taas kokevat että seksuaalinen halukkuus lisääntyi lääkkeiden syömisen aikana. Kovin yksilöllistä siis.

Mielialalääkkeet leikkaavat tehokkaasti hysteerisiä tunnehuippuja, mutta eivät tee oloa tasaisen turraksi ja tyhmäksi. Sitä on ikäänkuin POSITIIVISEMPI olo... Siinä mielestäni kiteytyy se olennainen. Ei tule enää epätoivon hetkiä.

Äänestä

Mulle määrättiin Fontex-mielialalääkettä todella vaikeisiin (2vko/kk, toivottomuus, masennus, ÄRTYNEISYYS...) PMS-oireisiin, apteekissa sitten vaihdettiin halvempaan merkkiin eli Seroniliin.

Parissa viikossa alkoi olo helpottua ja rakoillut parisuhde vauhdilla parantua. Ainut haittapuoli oli haluttomuus ja orgasmivaikeudet, mikä tietysti taas osaltaan heikensi parisuhteen laatua... Mutta muuten kaikki oli hyvin.

Söin tabuja puolisen vuotta ja luulin olevani kunnossa. Lopetettuani käytön meni muutama viikko ja vanhat oireet alkoivat taas. Nyt on kokeilu menossa, syön lääkkeitä kaksi viikkoa putkeen, ovulaatiosta menkkojen alkuun ja katson, onko siitä mitään apua. Kun en millään haluaisi niitä jatkuvasti syödä! En tiedä, vaikuttaisikohan merkin vaihto haluttomuuteen..

On muuten ihan totta, että liikunta ja ulkoilu ovat hyvästä, vaikka vuosia sitä epäilin!

Paljon voimia Sinulle!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


nainen 25v. kirjoitti:

Onko joku saanut PMS-oireisiin mielialalääkettä lääkäriltä? itse sain tänään lääkäriltä tehtäväkseni miettiä alanko ottaa niitä oireisiin vai en. Haluaa tietää mitä sivuvaikutuksia voi tulla, ja jääkö niihin ikuisesti riippuvaiseksi?
Entäs auttavatko ne? toisaalta meillä kärsii muutkin perheenjäsenet minun mielialoistani ennen menkkoja joten jokin apu olisi tarpeen..
Olen myös kuullut ettei alkoholia kannata ottaa tippakaan jos mielialalääkettä ottaa, pitääkö paikkansa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu