Mediamestarin törkypropagandaa [Osa 7]

Objektiivinen tiedonvälittäjä, mediamestari
MaaseudunTulevaisuus -niminen MTK:n
järjestölehti ylittää törkyisyydessään
entiset ennätykset antamalla ymmärtää
pääkirjoituksessaan 17.11.2014, että
"Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden
kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää."

Mediamestari antaa tuossa ymmärtää, että yhteiskunnan,
meidän veronmaksajien, tulisi kustantaa metsäautotiet, jotta
tukijussi saisi puunsa markkinoille. Kyllä tässäkin
asiassa paljastuu ahneen, suomalaisen talonpojan
kataluus ja piittamattomuus.

Kun siitä metsäautotiestä ei ole rahallista
hyötyä muulle kuin sille metsänomistajalle, toki
hänen tulisi itsensä kustantaa myös metsäautotiensä.
Ei siihen pitäisi yhteiskunnan rahoja sitoa senttiäkään.

Mutta tukijussi on tukijussi. Tottakai metsäautotiet pitää
yhteiskunnan hänelle kustantaa. Tottakai puuntaimet ja niiden
istutus pitää yhteiskunnan hänelle kustantaa. Tottakai
metsän hoidosta aiheutuvat kulut pitää yhteiskunnan
hänelle korvata.

Maatalouden harjoittajat maksavat vuodessa veroja
kaiken kaikkiaan n. 1.500 M€. Kun jo suorat maataloustuet
ovat 2.000 M€, viljelijäin lomailurahat 240 M€, viljelijäeläkeläisten
työeläkekorvaukset liki 1.000 M€, tapaturmavakuutukset
ja investointituet ja korkotuet tekevät yhteensä
neljän (4) miljardin arvoisen rasitteen veronmaksajien
taakaksi, niin eihän tästä kertakaikkiaan voi muuhun
johtopäätökseen tulla kuin siihen, että suomalainen
maanviljelijä on parasiitti, lapamatoakin huomattavasti
paljon pahempi loisija.

64

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TYHMÄ, MIKÄ,,:))

      :))))))) LOPPUU SE HULLUHUN ELÄKHREES MAKSU HUOMISEHEN JA JOURUT KIERTOLAASEKS, JOS PUUN TULO TEHTRAILLE JA NE VERO EUROHOT JÄÄR METTÄHÄN,,:)))))))))

      OMAA OKSAANNEHRAN PUNA SILMÄ JOPPE SAHRAAT,,:))))))))

      • lopeta loisiminen

        Pitsakusipää!


      • LAISKA JOPPE,,:)))
        lopeta loisiminen kirjoitti:

        Pitsakusipää!

        :)))))))))) KAREHRI RAUHAS,,,:)))


    • mahtavaisuutta

      No ku oliski sitte mettätienä, mutta ku möökkiläiset on järkkäämäs kunnan napamiesten kans mettätien verukkeella yhteiskunnan varoilla kulukutiet mökeilleen.

    • metsätön

      Unohdat vain sellaisen seikan, että yksityisistä metsänomistajista suurin osa on muuta ammattikuntaa kuin maanviljelijöitä ja metsäomaisuutta on lisäksi kunnilla, kaupungeilla, seurakunnilla ja muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, maakunnilla, osakeyhtiöillä ja muilla yhtiöillä, yrityksillä sekä säätiöillä. On vielä kuolinpesien, verotusyhtymien ja yhteismetsien metsäomaisuutta unohtamatta tietenkään itse valtiota.

      MT on myös metsänomistajille suunnattu lehti. Kaikki lehden jutut eivät kosketa vain maanviljelijöitä.

    • Kateellinen?

      Luonnollisia metsänomistajia on 631 750 kpl (Metlan tilasto 2012). Maatiloja viime vuoden tilaston mukaan on 54 398 kpl, joilla maa- tai puutarhataloutta harjoittaa 47 545 maanviljelijää. Vaikka olettaisimme, että jokaisella maatilalla olisi metsäomaisuutta, ei voida sanoa metsäautoteiden kunnon parantamisen olevan vain maanviljelijöitä varten.
      Metsäpinta-alasta maatiloilla on hallinnassa 2 432 752 ha luonnollisten henkilöiden 10 503 946 ha:n kokonaispinta-alasta.

      Aloitus on l a p s e l l i n e n.

    • Toinen takaa

      Aloitus on paitsi lapsellinen myös tyhmä! Aloittajalla ei ole vähäistäkään tietoa talouselämästä ja siihen vaikuttavista seikoista. "Puntussa kasvanut ja tapinlävestä ruokittu" sanottiin ennen vanhaan!

    • reipas kepuli

      "Puntussa kasvanut ja tapinlävestä ruokittu" sanottiin ennen vanhaan!

      Kuvaa hyvin tilannetta jossa talouden toimintaa hahmotetaan Kontron kolumnien ja MTn uutisoinnin perusteella.

    • Eihän --

      Jopalla taida olla kuvaa mitä vaikutusta on puun kuljetuskustanuksilla sen tehdashintaan kun ei tiedä eroa metsätraktorin ja autokuljetuksen taksaeroa km3/KM :) Puuhan surimmaks osaks myydään kantohinnalla :)

      No ilmeisti hän haluaakin että Suomen vienti vetäisi paremmin ja ne viimeisetkin sahat ja paperitehtaat vietäisiin halvempiin maihin :)

    • no.

      "Metsätalouden työllistävä vaikutus pysyy lähes ennallaan. Ensi vuonna metsätalouden töistä irtoaa leipä noin 22 400 hengelle.

      Metsätalouden työvoimakustannukset olivat viime vuonna 554 miljoonaa euroa. Palkansaajaa kohti työvoimakustannukset olivat 35 500 euroa".
      http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsä/metsätalous-työllistää-tasaisesti-1.27262

      Metsän myyntitulojen verokertymän lisäksi ala tarjoaa työtä 22 400 hengelle jotka taas maksavat tuloistaan veroa.

    • no.

      Olkoon aloittaja nyt mitä maanviljelijöistä, hän kuitenkin kirjoittaa metsänomistajista.
      Maanviljelijät omistavat noin 25% metsäpinta-alasta, joten siitäkin syystä
      aloittajan kirjoitus maatalouden harjoittajista on vähintään kummallista, koska
      75% metsäpinta-alasta omistaa muut kuin viljelijät.

      "Vuonna 2012 yksityisten metsänomistajien saamat bruttokantorahatulot olivat yli 1 370 miljoonaa euroa. Samanaikaisesti he käyttivät metsänhoitoon ja metsänperusparannukseen 213 miljoonaa euroa, josta valtion tukea oli 84 miljoonaa euroa. Tästä tuesta 23 miljoonaa euroa käytettiin energiapuun korjuun ja hakettamisen tukemiseen".
      http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/metsat/metsien_hoito_kaytto/metsatalouden_tuet.html


      Kun 84 miljoonasta eurosta otetaan pois energiapuun korjuun ja hakettamisen
      tuki, joka on enemmänkin metsäteollisuuden tuki, jaa 61 miljoonaa euroa
      varsinaisesti metsän omistajien metsille suunnatuksi tueksi.
      Kun maanviljelijät omistavat noin 25% metsäpinta-alasta on siis heidän tukensa
      samalla osuudella15,3 miljoonaa euroa.

      Jos metsien tulo olisi 1160 miljoonaa euroa, josta taas viljelijöiden osuus olisi
      290 miljoonaa euroa, josta taas vähennetään valtion tuki 15,3 miljoonaa euroa,
      jää valtion verotuloisi viljelijöiden omistamien metsien osuudella 275 miljoonaa euroa.

      Ei muutaman miljoonan euron määräraha metsäteiden kunnostamiseen tekisi
      vielä suurta lovea viljelijöiden omistamien metsien verotuloihin.

    • jopa-vain

      Kattookas nyt mitä jopa ajaa takaa, se että suomen viennistä iso osa tulee paperi ja metsäteollisuudesta , niin siitä saadaan vientituloa maahamme ja työllisyyttä.
      No , jopahan haluaisi lopettaa maataloutemme ja saada alijäämää isommaksi, seuraavaksi jopa haluaa että vienti tulomme romahtaisi jolla ostaisimme ulkomaista ruokaa , mitä vaihto ehtoja näljellä, öljy tulee venäjältä, ei rahaa, mutta jos liittoutuisimme venäjän kanssa niin voisimme pelastua eli jopa ajaa meidän itsenäisyyttämme pois samoin kuin ukrainassa kapinalliset, eli täysi kommunisti ja isänmaan petturi.

    • Maanviljelijät, joita on hieman yli 30 % metsänomistajista, on
      syytä nostaa muita kriittisempään tarkasteluun sen takia, että
      he ovat ainoa loisijasakki tuosta joukosta. Mikään muu ryhmä
      kuin maanviljelijät eivät saa yhteiskunnan varoista vuosittain
      - suoraa maatalosutukea yli 2.000 M€
      - maanviljelijäin lomailurahoja 240 M€
      - maanviljelijäin tapaturmavakuutus korvauksia 15 M€
      - maanviljelijäin luompumistukia ja työeläkekorvauksia lähes 1.000 M€
      - maanviljelijäin investointi tukia ja korkotukia

      YHTEENSÄ NÄIDEN PARASIITTIEN LOISIMISESTA
      AIHEUTUVA RASITE VERONMAKSAJILLEMMME ON YLI
      NELJÄ (4) MILJARDIA EUROA VUODESSA:

      Ja vielä heillä on rääpyä itkeä valtiolta metsäautoteitä.
      Ahneudella ei ole häpyä.

      • Pitäskö --

        mielestäs nuokin kustanukset siirtää kuluttajahintohin kuten muillakin aloilla paitsi julkisella sektorilla tehdään ?

        Julkisella kun kaikki maksetaan suoraan verovaroista :)


      • TOLLO MIKÄ TOLLO
        Pitäskö -- kirjoitti:

        mielestäs nuokin kustanukset siirtää kuluttajahintohin kuten muillakin aloilla paitsi julkisella sektorilla tehdään ?

        Julkisella kun kaikki maksetaan suoraan verovaroista :)

        JOPPELTA LOPPU TAAS ARGUMENTIHIT KESREN, JA ALROI SAMA COPY PASTE,,,:))))))))


    • noniin...

      "Kunnossa oleva tieverkko on välttämätön paitsi ihmisten liikkumiselle, myös maakuntien tuotannon tavarakuljetuksille. Suomen Tieyhdistyksen mukaan ihmisten liikkumisesta 94 prosenttia ja tavarakuljetuksista 90 prosenttia on tieliikennettä.

      Laskua joutuvat maksamaan kuljetuksia välttämättä tarvitsevat toimialat, mutta myös yksityisautoilijat. Autot joutuvat huonokuntoisilla teillä koville.

      Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen.

      Pääkaupunkiin ja sen lähiympäristöön keskittyminen tarkoittaa, että noin 3,5 miljoonaa suomalaista työpaikkoineen ja elinkeinoineen jää vähälle huomiolle. Virheellinen ajattelu näivettää koko Suomen – myös pääkaupungin – taloutta.



      Hankkeet voivat sinänsä olla tärkeitä, mutta valtion varojen keskittäminen niihin on hyvin yksisilmäistä. Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää". MT

      Tarkoittaako jopa sitten että antaa maaseudun teiden rappeutua. Tuossa MT antoi vain esimerkin metsäautoteistä.
      Metsien verotuotto pelkästä metsän myynnistä on noin 300 miljoonaa euroa.
      Valtion tuki metsille on 84 miljoonaa euroa.

      Metsätalouden töistä irtoaa leipä noin 22 400 hengelle.
      Palkansaajaa kohti työvoimakustannukset olivat 35 500 euroa".

      Paljonkohan metsien kokonaisverotulot valtiolle ovat.
      84 miljoonaa euroa metsien verotuloista on minusta
      melko pieni summa.

      "Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".

      Paljonkohan on pääkaupunkiseudun työpaikkojen palkkojen osuus
      kaupungin ja valtion varoista. Koko maan hallinto, valtion ja kaupungin virastot
      ja muut työpaikat, sairaalat, koulut ja yliopistot, esimerkkeinä.

      Miten jopa määrittelet loisijat. Ovatko he siis niitä jotka saavat osan tai koko
      palkkansa valtiolta tai kaupungilta.

      Pitäisikö siis ruoan ja kaiken muunkin tukeminen yhteiskunnan varoista lopettaa.
      Jos ei ruoka mielestäsi kuulu tuohon joukkoon, niin miksi ei?

      Ovatko siis päättäjät väärässä kun eivät muuta nykyistä maatalouspolitiikkaa.

      Asiallisia vastauksia toivoen.

      • epätietoinen...

        Olen maalainen ja en ymmärrä eräitä asioita. Jospa jopa_vain ne minulle ja meille
        muille viljelijöille selvittäisi ASIALLISESTI.

        Ensimmäiseksi, valtiohan voisi lopettaa tämän "loisimisen" kun maanviljelijöiden
        puolueeksi mielletty keskustapuoluekaan ei sitä voisi estää, eikä ainakaan maanviljelijät 3% osuudella suomen kansasta.

        Toiseksi, miksi ruokaa ei pitäisi tukea jos esimerkiksi terveydenhoitoa, koulutusta,
        tai yrityksiäkin tuetaan.

        Ja vielä, jos valtio tukisikin muiden kuin maanviljelijämetsänomistajien
        metsäautoteitä, miten erotetaan teiden käyttö niin että maanviljelijämetsänomistajien tukkikuormat niihin pääsisi.


      • kappasvaan,
        epätietoinen... kirjoitti:

        Olen maalainen ja en ymmärrä eräitä asioita. Jospa jopa_vain ne minulle ja meille
        muille viljelijöille selvittäisi ASIALLISESTI.

        Ensimmäiseksi, valtiohan voisi lopettaa tämän "loisimisen" kun maanviljelijöiden
        puolueeksi mielletty keskustapuoluekaan ei sitä voisi estää, eikä ainakaan maanviljelijät 3% osuudella suomen kansasta.

        Toiseksi, miksi ruokaa ei pitäisi tukea jos esimerkiksi terveydenhoitoa, koulutusta,
        tai yrityksiäkin tuetaan.

        Ja vielä, jos valtio tukisikin muiden kuin maanviljelijämetsänomistajien
        metsäautoteitä, miten erotetaan teiden käyttö niin että maanviljelijämetsänomistajien tukkikuormat niihin pääsisi.

        Pieni esimerkki...

        "Talousarvioesitys 2013
        78. Eräät väylähankkeet

        E18 Kehä III, 2. vaihe -hanke sisältää Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentamisen ja bussiramppien parantamisen, kolmansien kaistojen rakentamisen Lahdentien ja Hakunilan eritasoliittymien välille, uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja sekä liikenteen hallintajärjestelmän toteuttamisen Kehä III:n ja Porvoon välille.

        Hankkeen kustannusarvio on 150 milj. euroa, josta valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".

        Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentaminen maksaa puolitoista kertaa sen mitä valtio antaa tukea koko suomen metsille.

        Jopa, suhteellisuuden tajua!


      • AFORISMI,,:))
        kappasvaan, kirjoitti:

        Pieni esimerkki...

        "Talousarvioesitys 2013
        78. Eräät väylähankkeet

        E18 Kehä III, 2. vaihe -hanke sisältää Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentamisen ja bussiramppien parantamisen, kolmansien kaistojen rakentamisen Lahdentien ja Hakunilan eritasoliittymien välille, uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja sekä liikenteen hallintajärjestelmän toteuttamisen Kehä III:n ja Porvoon välille.

        Hankkeen kustannusarvio on 150 milj. euroa, josta valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".

        Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentaminen maksaa puolitoista kertaa sen mitä valtio antaa tukea koko suomen metsille.

        Jopa, suhteellisuuden tajua!

        JOPPEN TYHMRYYS EI YMMÄR SUHREELLISUUREN TAJUA,,:))))))))))))


    • lölli

      Ei kunnosteta metsäauto teitä, katotaan mitä skal tuumaisi

    • mää vaan...

      "...uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja ...".



      "...valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".

      Hyvä että pääsee kääntymään vasemmalle ilman liikennevaloja ja yhteiskunnan osuus on vaivaiset 150 110 milj. euroa.
      suomen metsät saavat järjettömät 84 milj. euroa.

      Kyllähän vasemmalle nyt pitää päästä kääntymään ilman liikennevaloja.

      • mää vaan...

        Virhe, vaivaiset 150 milj. euroa että pääsee kääntymään vasemmalle ilman liikennevaloja.

        Mutta ahneet parasiitit, 84 milj. euroa suomen metsille, alalle joka työllistää
        ainoastaan 22 400 henkeä ja muutama miljardi euroa verotuloa.

        Sanoisin, Ja vielä heillä on rääpyä itkeä valtiolta metsäautoteitä.
        Ahneudella ei ole häpyä.


    • just joo

      Missähän se ahne parasiitti majailee kun lähes kaikki tie- ja infrahankkeet näytää keskittyvän pääkaupunkiseudun liepeille. Maakunnissa kainosti kysellään saisko niille verorahoille jotain vastinetta vaan ei taida maakunnan ääni kuulua sinne saakka missä rahoista päätetään.

      • vasemmalle...

        Nyt pitää päästä kääntymään vasemmalle.

        Olisikohan Helsingin vasemmisto hankkeen takana;=)


    • Että taas

      Jopa se on löytänyt iskevän otsikon omille mielipiteilleen. Tosin en häntä nyt suorastaan mediamestariksi tituleeraisi, mutta törkypropagandaahan tuo selvästi on. Iskee kirveensä kiveen, toistuvasti, tarttumalla asioihin, joihin ei kompetenssinsa riitä.

    • niin,,,

      Maaseudun tieverkosto osaltaan takaa raaka-ainehuollon toimivuuden suomalaiselle metsäteollisuudelle. Esimerkiksi Venäjällä vastaava tieverkosto on hyvin puutteellinen, ja niinpä siellä metsien talouskäyttö on hyvin vähäistä suhteessa metsien pinta-alaan. Metsäteollisuus hyvin nopeasti äänestää jaloillaan ja siirtää tuotantonsa muille maille, jos toimintaedellytykset käyvät heikoiksi. Elämä on valintoja, halutaanko maassa säilyttää teollista toimintaa, vai halutaanko teollisuus ajaa maasta pois.

      • aforyysmi

        Paskat jonkun Yläkainuun tai Vetelin mettän omistajat mitään takaavat, valehtelevat törsä kusipää.


    • jopa5

      No paperiteollisuus on jo aika vauhdilla lähdössä, eipä ne puuta tarvi eikä suomalaisia työntekijöitä, Ahonen opetti 2005 ettei ole pakko toimia suomessa

    • hohhoijaa...

      aika kohtuutonta rinnastaa liikenneväylärahoituksessa pksn keskeiset infrahankkeet metsäteiden tukemiseen
      täällä noita väyliä pitkin kulkee kuukaudessa se määrä tavaraa mitä yhteensä kaikilla metsäteillä vuodessa.
      ihmisten liikennöinnistä puhumattakaan

    • eläkeläisen jorinoit

      maaseutuväestön mielipidemuokkaaja, eläköityvä toimittaja Kontro kovin persumaisesti vastakkainasettelee kansallisen kilpalukyvyn kannalta tärkeitä liikenneinfrahankkeita metsätalouden tarpeita vasten.

      näin ihan vain omaa tulevaa vaalimenestystään silmälläpitäen.

      ja kun maailmankuvan päärakennusaineet kotiin tuo MT niin tottakai moinen yksinkertaistettu rinnastus uppoaa maakansaan kuin häkä.

      nykyään kansainvälistä kisaa käydään kiihtyvässä määrin "kaupunkivaltioiden" ts. liike-, yliopisto,- ja hallintoelämän keskusten välillä.
      maiden muut osat tulevat yhä enenevässä määrin kehittymään tärkeiksi raaka- ja tuotanto-alueiksi, mutteivat suinkaan ratkaiseviksi kansainvälisessä kilpailussa.

      Suomen kokoisella yksiköllä ei tule olemaan kovin monia tälläisessä kilpailussa pärjääviä alueita, todennäköisesti vain yksi. Mm. suuret ulkomaiset kiinteistösijoittajat hieman vierastavat jo mm.Turkua.

      Tälläisessä väistämättämössä kansainvälisessä aluekehityksessä valtakunnalliseksi päättäjäksi mielivän kansanedustajaehdokas Kontron olisi suotavaa pohtia vakavasti niinkin kauaskantoisia ratkaisuja kuin esim. Hki- Tallinna-tunneli.

      Mutta kun metsäteillä elämöinti antaa todennäköisesti paremman äänisaaliin potentiaalisesta kohderyhmästä.

    • painorajoituksia...

      "Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen.

      Hankkeet voivat sinänsä olla tärkeitä, mutta valtion varojen keskittäminen niihin on hyvin yksisilmäistä. Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää".

      http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suomi-r%C3%A4mett%C3%A4%C3%A4-taloutensa-perustaa-1.74853

      MT nyt otti kirjoituksessaan esimerkin metsäautoteistä. suomen metsät saavat 84 milj. euroa tukea josta siis maksetaan muutama miljoona metsäautoteille.
      Kun metsäala työllistää 22 400 henkeä plus puiden myynnistä saatavasta
      tulosta maksetaan 30% pääomatuloveroa, ei ainakaan minun mielestäni
      ole mikään kohtuuton summa kun jo yhden risteysalueen kunnostus maksaa valtiolle 110 miljoonaa euroa ja Helsingin kaupungille 40 miljoonaa euroa.

      MT kyllä kirjoitti koko suomen maaseudulla olevien teiden rapistumisesta.
      Suomen teollisuus metsäteollisuuden lisäksi on pääkaupunki seudun ulkopuolella.

      "Pääkaupunkiin ja sen lähiympäristöön keskittyminen tarkoittaa, että noin 3,5 miljoonaa suomalaista työpaikkoineen ja elinkeinoineen jää vähälle huomiolle. Virheellinen ajattelu näivettää koko Suomen – myös pääkaupungin – taloutta.

      Pääkaupungin metropolialue on tärkeä kaupan ja hallinnon keskus. Se ei kuitenkaan elätä muuta Suomea, vaan on täysin riippuvainen muun Suomen tuotannon ja talouden menestyksestä". MT

      Kyllä minusta rekkojenkin pitää päästä kulkemaan eikä niin että teitä haja-asutusalueilla "korjataan" asettamalla uusia alempia painorajoituksia.
      Toki liikennemerkki on paljon halvempi kuin tien tai sillan korjaus :=)

      • miten on...

        "Tiet surkeassa kunnossa - korjausvelkaa on jo 1,5 miljardin euron edestä, lisää leikkauksia tulossa



        Tiestön hoito on laiminlyöty Suomessa niin pahoin, että korjausvelkaa on kertynyt jo noin 1,5 miljardia euroa, muistuttaa Autoliitto. Suomen tiestön kokonaisarvo on noin 15 miljardia euroa.

        Korjausvelka kasvaa koko ajan. Tilannetta pahentaa sen, hallitus päätti kevään kehysriihessä leikata 100 miljoonaa euroa vuodessa perusväylänpidosta.

        Autoliiton mukaan kasvava korjausvelka näkyy muun muassa tiestön surkeana kuntona, siltojen painorajoituksina, alennettuina nopeusrajoituksina ja tienkäyttäjien kustannusten nousuna".

        http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/tiet surkeassa kunnossa korjausvelkaa on jo 15 miljardin euron edesta lisaa leikkauksia tulossa/a997592

        "Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".

        Jokin tässä nyt mättää. Valtio siis säästää haja-asutusalueiden tienpidossa
        mutta rahaa kuitenkin löytyy pääkaupunkiseudun väylille, jopa yhden risteys
        alueen kunnostukseen miltei tuo 1,5 miljardin euron korjausvelan maksamiseen.

        "Ei pääkaupunkiseutu keskeistä", eihän...


      • kappasvaan.
        miten on... kirjoitti:

        "Tiet surkeassa kunnossa - korjausvelkaa on jo 1,5 miljardin euron edestä, lisää leikkauksia tulossa



        Tiestön hoito on laiminlyöty Suomessa niin pahoin, että korjausvelkaa on kertynyt jo noin 1,5 miljardia euroa, muistuttaa Autoliitto. Suomen tiestön kokonaisarvo on noin 15 miljardia euroa.

        Korjausvelka kasvaa koko ajan. Tilannetta pahentaa sen, hallitus päätti kevään kehysriihessä leikata 100 miljoonaa euroa vuodessa perusväylänpidosta.

        Autoliiton mukaan kasvava korjausvelka näkyy muun muassa tiestön surkeana kuntona, siltojen painorajoituksina, alennettuina nopeusrajoituksina ja tienkäyttäjien kustannusten nousuna".

        http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/tiet surkeassa kunnossa korjausvelkaa on jo 15 miljardin euron edesta lisaa leikkauksia tulossa/a997592

        "Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".

        Jokin tässä nyt mättää. Valtio siis säästää haja-asutusalueiden tienpidossa
        mutta rahaa kuitenkin löytyy pääkaupunkiseudun väylille, jopa yhden risteys
        alueen kunnostukseen miltei tuo 1,5 miljardin euron korjausvelan maksamiseen.

        "Ei pääkaupunkiseutu keskeistä", eihän...

        No ei nyt kuitenkaan yhden risteysalueen kunnostus siihen riitä mutta Länsimetron ja Helsingin alle mutkan tekevän Pisararadan tekemiseen valtion maksamalla rahalla
        korjaisi kyllä paljon haha-asutusalueiden teitä.


      • soratie

        toivot asiallisia vastauksia ja vastaat niihin kopioimalla uudelleen MTstä alkuperäisesti kopioimasi pääkirjoituksen???

        rautalangasta: toki metsäteiden käytettävyydestä tulee pitää huolta mutta määrärahojen rinnastaminen noihin infrahankkeisiin palvelee pääsääntöisesti polittiisia ambitioita.
        teräväkielinen ja yksnakkinen maaseutumies Kontro tietää hyvin tämän itse.

        Samalla ajatusmallilla voisi kyseenalaistaa lähes kaikki infrahankkeet tampereen pohjoispuolella ja osin eteläpuoleleisellakin maaseudulla.
        aika pitkään täällä on ruuhkissa katseltu väylärakentamisen rahojen valumista maakuntatason hankkeisiin.

        analogia painorajoituksiin kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta:
        tavaraa tuodaan keskitetysti superlaivoilla.rotterdamiin.
        ja sitten laivataan pienempiin aluksiin, jotka tuovat ne periferiseen Suomeen
        ja sama toisinpäin.


      • globaali kontro
        kappasvaan. kirjoitti:

        No ei nyt kuitenkaan yhden risteysalueen kunnostus siihen riitä mutta Länsimetron ja Helsingin alle mutkan tekevän Pisararadan tekemiseen valtion maksamalla rahalla
        korjaisi kyllä paljon haha-asutusalueiden teitä.

        korjausvelkaa on monilla aloilla-
        asuntokannassa, vesijohtoverkostossa,sähkönsiirrossa jne
        puhumattakaan tutkimuksen ja kehityksen tai vanhustenhuollon "korjausvelasta"
        niukkuudessa on näissäkin tehtävä valintoja.

        on se kuitenkin hyvä että esim 1.1 miljardin kaupasta Suomeen veronsa maksavat helsinkiläisen Supercellin kaverit voivat toimia liikenteellisesti hieman tehokkaammin jatkossa.;-).Kaikki hyvä kun ei tule massiiviisista kuljetettavista tuotteista.
        Myös espoolainen Nokia on kai tuottanut jotain hyvää maahamme viimeisen 15v aikana? Miksiköhän eivät alunalkaen valinneet keskeisten toimintojensa sijaintipaikaksi periferista Saloa? tai napapiirin Oulua?
        Miksei yhdenkään metsäyhtiön tärkeimpiä toimintoja ole sijoittuneena pskn ulkopuolelle?
        Ehken huonon tiestön vuoksi?

        tuo pisararata on ainakin 10v. myöhässä ja länsimetro tarjoaa tärkeän yhteyden mm. alueella jolta ponnistavat isossa mittakaavassa taloutemme tulevatkin tukipilarit.
        Merkittävä siis globaalisti merkittävä suomalainen vientiyhtiö joka hajasijoittaisi pääkonttorinsa maakuntiin näivettyisi kilpailussa parhaista tekijöistä.
        Tuotantoa voi kyllä toistaiseksi ylläpitää lähempänä raaka-aineita, mutta tässäkin ainakin metsäteollisuuden osalta trendi on selkeä eli lähemmäs markkinoita ja uudenlaista raaka-ainetuotantoa

        Me kansakuntana elämme viennistä ja jatkossa keskittyminen pääkaupunkiseudulle kiihtyy entisestään.
        On muuten globaali ilmiö.


    • niin.

      Eikös ne metsätiet palvele ensisijaisesti suomen puunjalostusteollisuutta.
      En minä niitä teitä tarvitse, pääsen kyllä raivaussahoineni vaikka polkua
      pitkin metsiäni hoitamaan.
      Puun myyn pystymyyntinä, eli ostaja kaataa, karsii, mittaa, kasaa ja kuljettaa.
      Toki on sanottava itse olen osallistunut metsäautoteiden rahoittamiseen.

      En nyt aivan ymmärtänyt vertaustasi kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta.

      "Liikennevirasto hankkii uuden jäänmurtajan. Sen tarkoitus on korvata lähivuosina poistuvaa kalustoa. Hankkeelle on myönnetty EU-tukea 24 miljoonaa euroa, minkä ansioista Suomen valtion rahoitus pienenee selkeästi. Murtajan budjetti on 125 miljoonaa euroa ja laiva olisi valmis 2015 lopulla".
      http://yle.fi/uutiset/helsingissa_rakennetaan_uusi_jaanmurtaja/6955973?ref=leiki-es

      Ketähän sitten rahoittaa jäänmurtajat. Laivanvarustajatko? Että siinä logiikkaa sinulle.

      • ...

        Tie suunnitellaan kestämään 30 vuotta, mutta tienpidon nykyrahoituksella
        tie odottaa kunnostamistaan 75-100 vuotta.
        Rappeutuminen on jo käynnissä alemmalla tieverkolla. Arkipäivää ovat jo muun muassa painorajoitukset, kuljetusten myöhästymiset, kelirikot, urapaikkaukset, päällysteiden verkkohalkeilu sekä tiestön huonosta kunnosta
        johtuva liikenneturvallisuuden, asumismahdollisuuksien, perushuollon ja työtehtävien
        hoitamisen heikkeneminen.

        Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
        asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.

        Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
        alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä

        liikenneturvallisia ja sujuvia.

        ”Lähes 90% tavaroista kuljetetaan teitä pitkin.”"

        Suomen Kuorma-autoliitto

        http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdf


      • valintakysymys
        ... kirjoitti:

        Tie suunnitellaan kestämään 30 vuotta, mutta tienpidon nykyrahoituksella
        tie odottaa kunnostamistaan 75-100 vuotta.
        Rappeutuminen on jo käynnissä alemmalla tieverkolla. Arkipäivää ovat jo muun muassa painorajoitukset, kuljetusten myöhästymiset, kelirikot, urapaikkaukset, päällysteiden verkkohalkeilu sekä tiestön huonosta kunnosta
        johtuva liikenneturvallisuuden, asumismahdollisuuksien, perushuollon ja työtehtävien
        hoitamisen heikkeneminen.

        Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
        asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.

        Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
        alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä

        liikenneturvallisia ja sujuvia.

        ”Lähes 90% tavaroista kuljetetaan teitä pitkin.”"

        Suomen Kuorma-autoliitto

        http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdf

        mihin sijoitat tilanteessa jossa rahaa on niin niukasti että kohde on valittava?

        seuraavaan satokauden siemenviljaan ja lannotteisiin vai uuteen traktoriin?

        jatkuvuuden kannalta keskeiseen,uutta kasvua mahdollistavaan vai vähemmän keskeiseen, korvaavaan hankkeeseen?

        enemmän vai vähemmän tuottavaan?

        kumman peltolohkon ostat samalla rahalla - paremmin vai heikommin tuottavan?


      • metsäpirssi

        valtio näkee vielä että meriväylien kunnossapito on osa sen ydintehtäviä.
        toisenlaisiakin näkemyksiä asiasta on olemassa.

        "En nyt aivan ymmärtänyt vertaustasi kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta"

        emme varmaankaan tule ihan heti näkemään tilannetta jossa tulevilla superrekoilla haetaan puut pohjan perukoilta tai että niillä jaellaan elintarvikkeet jaellaan takahikiän ruokakaupalle. alueelliset logistiikkakeskukset palvelevat tässä.

        Selittäisikö tämä osin Kuorma-auto liiton huolen, vaikka kauniisti muustakin puhuvat.
        Ei silti etteikö tiestön yleiskunto myös kaupungeissa olisi aika heikoissa kantimissa

        Rekkojen paino ja korkeus ovat suurentumassa. Eduskunnan päätöstä entistä suurempien rekkojen sallimisesta Suomen teillä odotellaan kevään aikana. Rekan suurin sallittu paino on nousemassa 60:sta tonnista 72 tonniin ja korkeus 4,2 metristä 4,4:ään metriin.

        Täällä kaupungissakin jakeluautot sovitetaan vallitsevien olosuhteiden mukaan.
        Keskikaupungilla eivät rekat saa edes liikennöidä ja jakeluautotkin näyttävät olevan pieniä ahtailla liikennepaikoilla.


    • Metsäautotiet on koko lailla eri asia kuin varsinainen tieverkko.
      Pelkästään metsäautoteihin otin avauksessani kantaa, puuttumatta
      lainkaan varsinaiseen tiestöön.

      Koska keskustelu on laventunut metsäautoteistä varsinaisen tieverkon
      puolelle, niin otanpa sitten siihen kantaa nyt.

      Piste-Pirkko -nimimerkki vaatii tuossa aiemmin, että:
      "Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
      asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.

      Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
      alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
      liikenneturvallisia ja sujuvia."

      En ole hänen kanssaan samaa mieltä.

      Nykyisessä ahdinkotilanteessa on vähän asuttujen seutujen osalta
      aiheellista ja aivan oikein tinkiä myös tiestön kunnosta, kuten monesta
      muustakin asiasta. Eihän siellä ole koulu- eikä terveyspalvelujakaan.

      Alueellinen elinvoimaisuus, sosiaalinen tasa-arvo ja
      kansalaisten perusoikeudet on voitava mitoittaa kunkin seudun oman
      veronmaksukyvyn mukaan.

      Megalomaaniset verorahojen siirrot etelästä pohjoiseen tulee lakkauttaa.

      Pohjoisen tiestön liikenneturvallisuus tulee hoitaa muuttamalla tiet
      sorateiksi, joille asetetaan 70 km nopeusrajoitus ellei sitten alueen
      oman väestön tuottamat verovarat riitä parempia teitä ylläpitämään.

      Saadakseme Suomen nousemaan suosta selättämään kestävyysvajeensa
      on pakko höllentää ja helpottaa niiin tasa-arvovaatimuksia, kuin
      kansalaisten perusoikeusvaatimuksiakin.

      Jos joku haluaa asua korvessa, asukoon, mutta älköön tulko
      karvainen koura ojossa meiltä kaupunkilaisilta rahaa elämisensä
      kustantamiseen. Nauttikoon maaseudun rauhasta ja raikkaasta
      ilmasta ihan omilla rahoillaan.

      • HERÄÄ PAHVI,,,:)))

        :))))))))) IRIOOTTI JOPPE KORJAHAN HÄRISSÄÄN SANOMISTRAAN,,:))))


        LUURETKO ET METRÄAUTO TIET ON AINUAT JOITRA MYÖTEN PUU KULKEHEN,,:)))))


      • Puoli kuntaa

        Ja siinä kuuluu sitten kaupunkilaisen, maalta kesämökin hankkineen duunarin ääni, vai? Pikitietähän sinne pitää päästä, eikä kinttupolkuja, aina ovat marisemassa yksityisteiden kunnostuksesta, osallistumatta siihen mökkitien ylläpitoon pätkääkään.


      • höhö höö
        Puoli kuntaa kirjoitti:

        Ja siinä kuuluu sitten kaupunkilaisen, maalta kesämökin hankkineen duunarin ääni, vai? Pikitietähän sinne pitää päästä, eikä kinttupolkuja, aina ovat marisemassa yksityisteiden kunnostuksesta, osallistumatta siihen mökkitien ylläpitoon pätkääkään.

        eikös ne yksityiset tiekunnat peri rahaa kunnostustoimiin kiinteistöomistajilta, vakituisilta ja kesämökkiläisiltä.
        jyvityksetkin on käyttömatkan mukaan.


    • ...

      Piste-Pirkko -nimimerkki vaatii tuossa aiemmin, että:
      "Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
      asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi".



      Suomen Kuorma-autoliitto
      http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdf

      Suomen kuorma-autoliitto vaati, siellä ole alempana kyllä tuo yllä oleva teksi.

      "Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
      alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
      liikenneturvallisia ja sujuvia."

      "En ole hänen kanssaan samaa mieltä", jopa_vain

      Siis Suomen kuorma-autoliiton kanssa.

      "Jos joku haluaa asua korvessa, asukoon, mutta älköön tulko
      karvainen koura ojossa meiltä kaupunkilaisilta rahaa elämisensä
      kustantamiseen. Nauttikoon maaseudun rauhasta ja raikkaasta
      ilmasta ihan omilla rahoillaan", jopa_vain

      • ...

        Jatkoa...

        "Suomen perustuslaki

        2 luku

        Perusoikeudet

        6 §

        Yhdenvertaisuus

        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella".

        Ei siis myöskään asuin paikan mukaan

        "Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa.
        1.1.2 Kustannusvastuun pääperiaatteet
        Lakiperusteet
        Valtio vastaa maanteiden tienpidosta ja sen kustannuksista (MTL 10 §). Tienpito käsittää
        maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan
        (MTL 9 §). Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista
        (MTL 9 §).

        Maantielain 3 §:n mukaan maantieverkkoa kehitettäessä on kiinnitettävä huomiota
        siihen, että tieliikennejärjestelmä osana koko liikennejärjestelmää edistää valtakunnallisten
        alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja alueiden kehittämistä sekä maankäytön
        suunnittelussa yhdyskuntarakenteelle ja ympäristölle asetettavien tavoitteiden
        toteuttamista.
        Liikennevirasto".

        shop.kunnat.net/download.php?filename...maantienpitoverkkoon.pdf

        Tämäkään ei ollut oma mielipiteeni jopa...


      • soratie
        ... kirjoitti:

        Jatkoa...

        "Suomen perustuslaki

        2 luku

        Perusoikeudet

        6 §

        Yhdenvertaisuus

        Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

        Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella".

        Ei siis myöskään asuin paikan mukaan

        "Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa.
        1.1.2 Kustannusvastuun pääperiaatteet
        Lakiperusteet
        Valtio vastaa maanteiden tienpidosta ja sen kustannuksista (MTL 10 §). Tienpito käsittää
        maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan
        (MTL 9 §). Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista
        (MTL 9 §).

        Maantielain 3 §:n mukaan maantieverkkoa kehitettäessä on kiinnitettävä huomiota
        siihen, että tieliikennejärjestelmä osana koko liikennejärjestelmää edistää valtakunnallisten
        alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja alueiden kehittämistä sekä maankäytön
        suunnittelussa yhdyskuntarakenteelle ja ympäristölle asetettavien tavoitteiden
        toteuttamista.
        Liikennevirasto".

        shop.kunnat.net/download.php?filename...maantienpitoverkkoon.pdf

        Tämäkään ei ollut oma mielipiteeni jopa...

        sittenhän syrjäseutujen asukkailla on valitustie kun pikitie lohkeilee
        vetoatte vain perustuslakiin ja alatte käräjöimään.

        no oikeasti, onhan se ikävää että tiestömme rapautuu mutta niukkuudessa on tehtävä valintoja.

        olisiko oikein että väylämäärärahajojen painopiste sijoitettaisiin haja-asutusalueille?


    • kappasvaan.

      "Nykyisessä ahdinkotilanteessa on vähän asuttujen seutujen osalta
      aiheellista ja aivan oikein tinkiä myös tiestön kunnosta, kuten monesta
      muustakin asiasta. Eihän siellä ole koulu- eikä terveyspalvelujakaan".
      jopa_vain

      Sitä suuremmalla syyllä tieverkkoa pitää kehittää että kansalaiset pääsevät
      näihin palveluihin, kouluun ja lääkäriin sekä virastoihin ja kauppaan.

      Elämme Suomi nimisessä sivistysvaltiossa jossa perustuslaissa kansalaisille
      taataan yhdenvertain kohtelu peruspalveluiden saatavuudessa ja myös
      liikkumisessa, esimerkiksi.

      • tasa-arvoako

        älä nyt, onko tiestö muka niin huonossa kunnossa ettei kylälle pääse palveluiden ääreen?
        millainen tiestön taso pitäisi olla 50-500 ihmisen syrjäkylällä?
        eikö edullisemmin ylläpidettävä soratie täytä tarpeet liikkumisen tarpeet?

        sama kuoppaisuus meitä täällä etelässäkin haittaa
        ja täällä liikkuu satojatuhansia


      • onpas tasaarvoista?
        tasa-arvoako kirjoitti:

        älä nyt, onko tiestö muka niin huonossa kunnossa ettei kylälle pääse palveluiden ääreen?
        millainen tiestön taso pitäisi olla 50-500 ihmisen syrjäkylällä?
        eikö edullisemmin ylläpidettävä soratie täytä tarpeet liikkumisen tarpeet?

        sama kuoppaisuus meitä täällä etelässäkin haittaa
        ja täällä liikkuu satojatuhansia

        Tiestö keväisin siinä kunnossa ettei autolla pääse, rahaa kerätään tiemaksuihin, vaikka jo kiinteistö verolla pitäisi saada samat palvelut, kuin teillä etelässäkin on vaikka ette maksa penniäkään yksityis tie maksuja ajoistanne.


    • Etelä-suomalaisilta riivityistä verovaroista menee
      nykyisellään 8 % pohjois-suomalaisten elatukseen.

      Pohjois-Suomen osalta valtionmenot ovat 2.700 M€
      suuremmat kuin mitä pohjois-suomalaiset maksavat
      valtion veroa.

      Kun tilanne kehittyy yhä vain rasittavampaan suuntaan
      Etelä-Suomen veronmaksajien osalta, niin aivan
      väkisin on lähdettävä katsomaan tasa-arvo- ja
      kansalaisen perusoikeuskysymyksiä nykyistä
      loivemmilla kriteereillä.

      Ei siinä mielestäni kansalaisen perusoikeus tai tasa-arvo
      kärsi, vaikka hän joutuisikin soratietä 70 km/h köryyttelemään
      kaupunkiin kouluun. Tasa-arvon ja perusoikeuden nimissä
      itse koulu sitten onkin maalaisjullikallekin yhtä lailla ilmainen
      kuin kaupunkilaisillekin. Tasa-arvo ja perusoikeus
      toteutuu.

    • "Missähän se ahne parasiitti majailee kun lähes kaikki tie- ja infrahankkeet
      näytää keskittyvän pääkaupunkiseudun liepeille. Maakunnissa kainosti kysellään
      saisko niille verorahoille jotain vastinetta vaan ei taida maakunnan ääni kuulua
      sinne saakka missä rahoista päätetään." -just joo

      Maakunnissa (lue Pohjois-Suomessa) on turha kainosti tai
      muutenkaan kysellä verorahoille lisävastinetta, sillä jo nyt
      tilanne on, että Pohjois-Suomeen kylvetään valtion
      verorahoja vuosittain 2,7 mrd euroa enemmän kuin
      mitä sieltä valtion verotukselta rahaa saadaan.

      Ahneudella ei ole häpyä, mutta parasiitti on parasiitti.

      http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2002/115juls.html

      • TIK, TOK,,:))))

        V 2002 :))))))))))

        JOPPE ON VUOSRI 2014 TAIRAA RAUKALL HEITRÄÄ ISO KELLO,,:)))))))))


      • just joo

        No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin. Ahneudella ei tosiaan ole häpyä kun katsoo miten pk-seutu hamstraa itselleen tuota julkisen sektorin toimintaa, koko ajan jotain instansseja lakkautetaan muista kaupungeista ja toimintaa keskitetään pk-seudulle.


      • miksi?
        just joo kirjoitti:

        No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin. Ahneudella ei tosiaan ole häpyä kun katsoo miten pk-seutu hamstraa itselleen tuota julkisen sektorin toimintaa, koko ajan jotain instansseja lakkautetaan muista kaupungeista ja toimintaa keskitetään pk-seudulle.

        mitä toiminnallista hyötyä on sijoittaa keskeisiä päättäviä elimiä haja-asutusalueille?
        aluepoliittisia kyllä mutta toiminnallisia?

        toisinpäin on helppo löytää perusteluita

        kansainvälinen kilpailu käydään jatkossa elinkeino-, yliopisto- ja hallintokeskittymien välillä. maakunnat huolehtivat tarvittavista raaka-aineista sekä tuotannollisesta toiminnasta.

        selvä analogia siirtomaa-aikaan, nyt main maiden sisäisenä kehityksenä.


      • just joo
        miksi? kirjoitti:

        mitä toiminnallista hyötyä on sijoittaa keskeisiä päättäviä elimiä haja-asutusalueille?
        aluepoliittisia kyllä mutta toiminnallisia?

        toisinpäin on helppo löytää perusteluita

        kansainvälinen kilpailu käydään jatkossa elinkeino-, yliopisto- ja hallintokeskittymien välillä. maakunnat huolehtivat tarvittavista raaka-aineista sekä tuotannollisesta toiminnasta.

        selvä analogia siirtomaa-aikaan, nyt main maiden sisäisenä kehityksenä.

        Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.


      • KAKSR NAAMANEN JOPPE
        just joo kirjoitti:

        Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.

        JOPPE TAASREN POLITIIKALL " MULLE MUT EIR MUILLEHEN MITRÄÄN",,,:)))))


      • vaikea asia
        just joo kirjoitti:

        Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.

        totta tuokin
        mutta eivät ne julkisen sektorin hallintoelimet oikeasti verotuloja tuota, muuta kuin välillisesti hankkimiensa paikallispalveluiden kautta.

        yhtä oikeutettu kysymys on että tarvitseeko haja-asualueila olla samat palvelut?
        ne jotka asuvat matkojen takana eivät voine olettaa saavansa kaikkia yhteiskunnan palveluita lähialueilta. ja kun yksityiset palvelut katoavat niin siitä on helppo vetää johtopäätöksiä tulevasta kehityksestä.

        ei edes reilua vaan raakaa mutta väistämätöntä
        näin se vaan menee kaikkialla maailmassa

        älyttömintä on keinotekoisesti hidastaa tätä kehitystä julkisin varoin, turhaa niukkojen resurssien väärinkäyttöä.
        lopputulema on kuitenkin vääjäämätön.


      • just joo
        vaikea asia kirjoitti:

        totta tuokin
        mutta eivät ne julkisen sektorin hallintoelimet oikeasti verotuloja tuota, muuta kuin välillisesti hankkimiensa paikallispalveluiden kautta.

        yhtä oikeutettu kysymys on että tarvitseeko haja-asualueila olla samat palvelut?
        ne jotka asuvat matkojen takana eivät voine olettaa saavansa kaikkia yhteiskunnan palveluita lähialueilta. ja kun yksityiset palvelut katoavat niin siitä on helppo vetää johtopäätöksiä tulevasta kehityksestä.

        ei edes reilua vaan raakaa mutta väistämätöntä
        näin se vaan menee kaikkialla maailmassa

        älyttömintä on keinotekoisesti hidastaa tätä kehitystä julkisin varoin, turhaa niukkojen resurssien väärinkäyttöä.
        lopputulema on kuitenkin vääjäämätön.

        No voi hyvä tavaton, eihän haja-asutusalueilla olekaan samoja palveluita kuin isoissa keskuksissa. Mitä ihmeen palveluita jossain korven keskellä on? Matkojen päässä joku kälyinen kyläkeskus missä on baari, kauppa kunnantalo ja vastaavaa. Autolla saa ajella pitkät matkat että pääsee kauppakeskuksiin tai terveydenhoitopalveluiden äärelle.


    • kappasvaan.

      Ikävää jopa että olet syntynyt tälläiseen valtioon. Meillä sairaatkin hoidetaan
      vaikka ei olisi ikinä ansannut rahaa eikä siten msksanut veroja.
      Me nyt elämme sellaisessa yhteikunnassa että yhtekskunnan palvelut kuuluvat
      jokaiselle kansalaiselle varallisuudesta, yhteiskunnallidesta asemasta tai
      asuinpaikasta riippumatta.

      • koko totuus

        näin juuri.

        nyt vaan on niin että emme enää pysty takaamaan ihan kaikille pikiteitä.
        ja terveydenhoidossakin joudutaan tekemään päivittäin kipeitä valintoja hoidettavien suhteen.

        olemme tilanteessa jossa joudumme väistämättä pohtimaan asuinpaikan sijainnin vaikutusta peruspalveluihin.
        tällöin on tärkeintä huolehtia olennaisesta eli ettei varallisuus ja yhteiskunnallinen asema vaikuttaisi palveluiden saantiin.
        asuinpaikka tulee väistämättä siihen enenevässä määrin vaikuttamaan, oikein tai väärin.


    • "No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin." -just joo

      Valtion virkamiesten määrä oli v. 2006 lopussa
      128 803 henkilöä. Kun tuosta porukasta ainakin jokunen
      poliisi, rajavartija, tullivartija, yliopisto-opettaja, yliopisto
      henkilökuntaan kuuluva muu henkilö, korkeakoulujen
      henkilöstöon kuuluva palvelevat ja nostavat palkkaansa luusereiden
      Suomessa eli Pohjois-Suomessa, niin valtion virkamiesten palkoista
      maksettavat verot eivät kelpaa selitykseksi Etelä-Suomen
      korkeampiin verotuloihin.

      Suomessa on n. 2,4 miljoonaa kansalaista, jotka ovat
      merkittäviä veronmaksajia. Valtion virkamiesten osuus
      siitä tekee koko maa mukaan luettuna n. 5,3 %.

      Kunnan virkamiehiä taitaa taas olla luuseri-Suomen puolella
      suhteellisesti enemmän asukasmäärään nähden kuin etelässä,
      kiitos Suomen Keskusta -nimisen puolueen pikkupolitikoinnin,
      josta johtuen Suomessa on pikkukuntia isohkoine organisaatioineen
      hirmuisen paljon yli järkevän tarpeen. Ei tälläkään verukkeella saada
      pyyhityksi pois sitä ikävää ja rasittavaa tosiasiaa, että tulonsiirrot etelän
      veronmaksajilta pohjoiseen ovat vuosittain liki kolmen (3)
      miljardin euron luokkaa.

      Aikoinaan pikkukunnat olivat perusteltuja sillä, että
      hevosella kerkesi kunnanvirastossa käydyksi päiväselti.
      Pikiteiden muuttaminen sorateiksi ei vielä riitä aiheuttamaan
      sitä, että kunnassa asiointi veisi aikaa kokonaisen päivän.

    • VOI RAUKKAA,,:)))

      KOVASTRI TUNRUU KARETTAVAN JOPPE TUO " LUUSEREIDEN SUOMI",,,:))))))))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe