Objektiivinen tiedonvälittäjä, mediamestari
MaaseudunTulevaisuus -niminen MTK:n
järjestölehti ylittää törkyisyydessään
entiset ennätykset antamalla ymmärtää
pääkirjoituksessaan 17.11.2014, että
"Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden
kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää."
Mediamestari antaa tuossa ymmärtää, että yhteiskunnan,
meidän veronmaksajien, tulisi kustantaa metsäautotiet, jotta
tukijussi saisi puunsa markkinoille. Kyllä tässäkin
asiassa paljastuu ahneen, suomalaisen talonpojan
kataluus ja piittamattomuus.
Kun siitä metsäautotiestä ei ole rahallista
hyötyä muulle kuin sille metsänomistajalle, toki
hänen tulisi itsensä kustantaa myös metsäautotiensä.
Ei siihen pitäisi yhteiskunnan rahoja sitoa senttiäkään.
Mutta tukijussi on tukijussi. Tottakai metsäautotiet pitää
yhteiskunnan hänelle kustantaa. Tottakai puuntaimet ja niiden
istutus pitää yhteiskunnan hänelle kustantaa. Tottakai
metsän hoidosta aiheutuvat kulut pitää yhteiskunnan
hänelle korvata.
Maatalouden harjoittajat maksavat vuodessa veroja
kaiken kaikkiaan n. 1.500 M€. Kun jo suorat maataloustuet
ovat 2.000 M€, viljelijäin lomailurahat 240 M€, viljelijäeläkeläisten
työeläkekorvaukset liki 1.000 M€, tapaturmavakuutukset
ja investointituet ja korkotuet tekevät yhteensä
neljän (4) miljardin arvoisen rasitteen veronmaksajien
taakaksi, niin eihän tästä kertakaikkiaan voi muuhun
johtopäätökseen tulla kuin siihen, että suomalainen
maanviljelijä on parasiitti, lapamatoakin huomattavasti
paljon pahempi loisija.
Mediamestarin törkypropagandaa [Osa 7]
64
126
Vastaukset
- TYHMÄ, MIKÄ,,:))
:))))))) LOPPUU SE HULLUHUN ELÄKHREES MAKSU HUOMISEHEN JA JOURUT KIERTOLAASEKS, JOS PUUN TULO TEHTRAILLE JA NE VERO EUROHOT JÄÄR METTÄHÄN,,:)))))))))
OMAA OKSAANNEHRAN PUNA SILMÄ JOPPE SAHRAAT,,:))))))))- lopeta loisiminen
Pitsakusipää!
- LAISKA JOPPE,,:)))
lopeta loisiminen kirjoitti:
Pitsakusipää!
:)))))))))) KAREHRI RAUHAS,,,:)))
- mahtavaisuutta
No ku oliski sitte mettätienä, mutta ku möökkiläiset on järkkäämäs kunnan napamiesten kans mettätien verukkeella yhteiskunnan varoilla kulukutiet mökeilleen.
- metsätön
Unohdat vain sellaisen seikan, että yksityisistä metsänomistajista suurin osa on muuta ammattikuntaa kuin maanviljelijöitä ja metsäomaisuutta on lisäksi kunnilla, kaupungeilla, seurakunnilla ja muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla, maakunnilla, osakeyhtiöillä ja muilla yhtiöillä, yrityksillä sekä säätiöillä. On vielä kuolinpesien, verotusyhtymien ja yhteismetsien metsäomaisuutta unohtamatta tietenkään itse valtiota.
MT on myös metsänomistajille suunnattu lehti. Kaikki lehden jutut eivät kosketa vain maanviljelijöitä. - Kateellinen?
Luonnollisia metsänomistajia on 631 750 kpl (Metlan tilasto 2012). Maatiloja viime vuoden tilaston mukaan on 54 398 kpl, joilla maa- tai puutarhataloutta harjoittaa 47 545 maanviljelijää. Vaikka olettaisimme, että jokaisella maatilalla olisi metsäomaisuutta, ei voida sanoa metsäautoteiden kunnon parantamisen olevan vain maanviljelijöitä varten.
Metsäpinta-alasta maatiloilla on hallinnassa 2 432 752 ha luonnollisten henkilöiden 10 503 946 ha:n kokonaispinta-alasta.
Aloitus on l a p s e l l i n e n. - Toinen takaa
Aloitus on paitsi lapsellinen myös tyhmä! Aloittajalla ei ole vähäistäkään tietoa talouselämästä ja siihen vaikuttavista seikoista. "Puntussa kasvanut ja tapinlävestä ruokittu" sanottiin ennen vanhaan!
- reipas kepuli
"Puntussa kasvanut ja tapinlävestä ruokittu" sanottiin ennen vanhaan!
Kuvaa hyvin tilannetta jossa talouden toimintaa hahmotetaan Kontron kolumnien ja MTn uutisoinnin perusteella. - Eihän --
Jopalla taida olla kuvaa mitä vaikutusta on puun kuljetuskustanuksilla sen tehdashintaan kun ei tiedä eroa metsätraktorin ja autokuljetuksen taksaeroa km3/KM :) Puuhan surimmaks osaks myydään kantohinnalla :)
No ilmeisti hän haluaakin että Suomen vienti vetäisi paremmin ja ne viimeisetkin sahat ja paperitehtaat vietäisiin halvempiin maihin :) - no.
"Metsätalouden työllistävä vaikutus pysyy lähes ennallaan. Ensi vuonna metsätalouden töistä irtoaa leipä noin 22 400 hengelle.
Metsätalouden työvoimakustannukset olivat viime vuonna 554 miljoonaa euroa. Palkansaajaa kohti työvoimakustannukset olivat 35 500 euroa".
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsä/metsätalous-työllistää-tasaisesti-1.27262
Metsän myyntitulojen verokertymän lisäksi ala tarjoaa työtä 22 400 hengelle jotka taas maksavat tuloistaan veroa. - no.
Olkoon aloittaja nyt mitä maanviljelijöistä, hän kuitenkin kirjoittaa metsänomistajista.
Maanviljelijät omistavat noin 25% metsäpinta-alasta, joten siitäkin syystä
aloittajan kirjoitus maatalouden harjoittajista on vähintään kummallista, koska
75% metsäpinta-alasta omistaa muut kuin viljelijät.
"Vuonna 2012 yksityisten metsänomistajien saamat bruttokantorahatulot olivat yli 1 370 miljoonaa euroa. Samanaikaisesti he käyttivät metsänhoitoon ja metsänperusparannukseen 213 miljoonaa euroa, josta valtion tukea oli 84 miljoonaa euroa. Tästä tuesta 23 miljoonaa euroa käytettiin energiapuun korjuun ja hakettamisen tukemiseen".
http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/metsat/metsien_hoito_kaytto/metsatalouden_tuet.html
Kun 84 miljoonasta eurosta otetaan pois energiapuun korjuun ja hakettamisen
tuki, joka on enemmänkin metsäteollisuuden tuki, jaa 61 miljoonaa euroa
varsinaisesti metsän omistajien metsille suunnatuksi tueksi.
Kun maanviljelijät omistavat noin 25% metsäpinta-alasta on siis heidän tukensa
samalla osuudella15,3 miljoonaa euroa.
Jos metsien tulo olisi 1160 miljoonaa euroa, josta taas viljelijöiden osuus olisi
290 miljoonaa euroa, josta taas vähennetään valtion tuki 15,3 miljoonaa euroa,
jää valtion verotuloisi viljelijöiden omistamien metsien osuudella 275 miljoonaa euroa.
Ei muutaman miljoonan euron määräraha metsäteiden kunnostamiseen tekisi
vielä suurta lovea viljelijöiden omistamien metsien verotuloihin. - jopa-vain
Kattookas nyt mitä jopa ajaa takaa, se että suomen viennistä iso osa tulee paperi ja metsäteollisuudesta , niin siitä saadaan vientituloa maahamme ja työllisyyttä.
No , jopahan haluaisi lopettaa maataloutemme ja saada alijäämää isommaksi, seuraavaksi jopa haluaa että vienti tulomme romahtaisi jolla ostaisimme ulkomaista ruokaa , mitä vaihto ehtoja näljellä, öljy tulee venäjältä, ei rahaa, mutta jos liittoutuisimme venäjän kanssa niin voisimme pelastua eli jopa ajaa meidän itsenäisyyttämme pois samoin kuin ukrainassa kapinalliset, eli täysi kommunisti ja isänmaan petturi. Maanviljelijät, joita on hieman yli 30 % metsänomistajista, on
syytä nostaa muita kriittisempään tarkasteluun sen takia, että
he ovat ainoa loisijasakki tuosta joukosta. Mikään muu ryhmä
kuin maanviljelijät eivät saa yhteiskunnan varoista vuosittain
- suoraa maatalosutukea yli 2.000 M€
- maanviljelijäin lomailurahoja 240 M€
- maanviljelijäin tapaturmavakuutus korvauksia 15 M€
- maanviljelijäin luompumistukia ja työeläkekorvauksia lähes 1.000 M€
- maanviljelijäin investointi tukia ja korkotukia
YHTEENSÄ NÄIDEN PARASIITTIEN LOISIMISESTA
AIHEUTUVA RASITE VERONMAKSAJILLEMMME ON YLI
NELJÄ (4) MILJARDIA EUROA VUODESSA:
Ja vielä heillä on rääpyä itkeä valtiolta metsäautoteitä.
Ahneudella ei ole häpyä.- Pitäskö --
mielestäs nuokin kustanukset siirtää kuluttajahintohin kuten muillakin aloilla paitsi julkisella sektorilla tehdään ?
Julkisella kun kaikki maksetaan suoraan verovaroista :) - TOLLO MIKÄ TOLLO
Pitäskö -- kirjoitti:
mielestäs nuokin kustanukset siirtää kuluttajahintohin kuten muillakin aloilla paitsi julkisella sektorilla tehdään ?
Julkisella kun kaikki maksetaan suoraan verovaroista :)JOPPELTA LOPPU TAAS ARGUMENTIHIT KESREN, JA ALROI SAMA COPY PASTE,,,:))))))))
- noniin...
"Kunnossa oleva tieverkko on välttämätön paitsi ihmisten liikkumiselle, myös maakuntien tuotannon tavarakuljetuksille. Suomen Tieyhdistyksen mukaan ihmisten liikkumisesta 94 prosenttia ja tavarakuljetuksista 90 prosenttia on tieliikennettä.
Laskua joutuvat maksamaan kuljetuksia välttämättä tarvitsevat toimialat, mutta myös yksityisautoilijat. Autot joutuvat huonokuntoisilla teillä koville.
Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen.
Pääkaupunkiin ja sen lähiympäristöön keskittyminen tarkoittaa, että noin 3,5 miljoonaa suomalaista työpaikkoineen ja elinkeinoineen jää vähälle huomiolle. Virheellinen ajattelu näivettää koko Suomen – myös pääkaupungin – taloutta.
Hankkeet voivat sinänsä olla tärkeitä, mutta valtion varojen keskittäminen niihin on hyvin yksisilmäistä. Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää". MT
Tarkoittaako jopa sitten että antaa maaseudun teiden rappeutua. Tuossa MT antoi vain esimerkin metsäautoteistä.
Metsien verotuotto pelkästä metsän myynnistä on noin 300 miljoonaa euroa.
Valtion tuki metsille on 84 miljoonaa euroa.
Metsätalouden töistä irtoaa leipä noin 22 400 hengelle.
Palkansaajaa kohti työvoimakustannukset olivat 35 500 euroa".
Paljonkohan metsien kokonaisverotulot valtiolle ovat.
84 miljoonaa euroa metsien verotuloista on minusta
melko pieni summa.
"Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".
Paljonkohan on pääkaupunkiseudun työpaikkojen palkkojen osuus
kaupungin ja valtion varoista. Koko maan hallinto, valtion ja kaupungin virastot
ja muut työpaikat, sairaalat, koulut ja yliopistot, esimerkkeinä.
Miten jopa määrittelet loisijat. Ovatko he siis niitä jotka saavat osan tai koko
palkkansa valtiolta tai kaupungilta.
Pitäisikö siis ruoan ja kaiken muunkin tukeminen yhteiskunnan varoista lopettaa.
Jos ei ruoka mielestäsi kuulu tuohon joukkoon, niin miksi ei?
Ovatko siis päättäjät väärässä kun eivät muuta nykyistä maatalouspolitiikkaa.
Asiallisia vastauksia toivoen.- epätietoinen...
Olen maalainen ja en ymmärrä eräitä asioita. Jospa jopa_vain ne minulle ja meille
muille viljelijöille selvittäisi ASIALLISESTI.
Ensimmäiseksi, valtiohan voisi lopettaa tämän "loisimisen" kun maanviljelijöiden
puolueeksi mielletty keskustapuoluekaan ei sitä voisi estää, eikä ainakaan maanviljelijät 3% osuudella suomen kansasta.
Toiseksi, miksi ruokaa ei pitäisi tukea jos esimerkiksi terveydenhoitoa, koulutusta,
tai yrityksiäkin tuetaan.
Ja vielä, jos valtio tukisikin muiden kuin maanviljelijämetsänomistajien
metsäautoteitä, miten erotetaan teiden käyttö niin että maanviljelijämetsänomistajien tukkikuormat niihin pääsisi. - kappasvaan,
epätietoinen... kirjoitti:
Olen maalainen ja en ymmärrä eräitä asioita. Jospa jopa_vain ne minulle ja meille
muille viljelijöille selvittäisi ASIALLISESTI.
Ensimmäiseksi, valtiohan voisi lopettaa tämän "loisimisen" kun maanviljelijöiden
puolueeksi mielletty keskustapuoluekaan ei sitä voisi estää, eikä ainakaan maanviljelijät 3% osuudella suomen kansasta.
Toiseksi, miksi ruokaa ei pitäisi tukea jos esimerkiksi terveydenhoitoa, koulutusta,
tai yrityksiäkin tuetaan.
Ja vielä, jos valtio tukisikin muiden kuin maanviljelijämetsänomistajien
metsäautoteitä, miten erotetaan teiden käyttö niin että maanviljelijämetsänomistajien tukkikuormat niihin pääsisi.Pieni esimerkki...
"Talousarvioesitys 2013
78. Eräät väylähankkeet
E18 Kehä III, 2. vaihe -hanke sisältää Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentamisen ja bussiramppien parantamisen, kolmansien kaistojen rakentamisen Lahdentien ja Hakunilan eritasoliittymien välille, uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja sekä liikenteen hallintajärjestelmän toteuttamisen Kehä III:n ja Porvoon välille.
Hankkeen kustannusarvio on 150 milj. euroa, josta valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".
Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentaminen maksaa puolitoista kertaa sen mitä valtio antaa tukea koko suomen metsille.
Jopa, suhteellisuuden tajua! - AFORISMI,,:))
kappasvaan, kirjoitti:
Pieni esimerkki...
"Talousarvioesitys 2013
78. Eräät väylähankkeet
E18 Kehä III, 2. vaihe -hanke sisältää Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentamisen ja bussiramppien parantamisen, kolmansien kaistojen rakentamisen Lahdentien ja Hakunilan eritasoliittymien välille, uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja sekä liikenteen hallintajärjestelmän toteuttamisen Kehä III:n ja Porvoon välille.
Hankkeen kustannusarvio on 150 milj. euroa, josta valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".
Lentoasemantien ja Tikkurilantien eritasoliittymien rakentaminen maksaa puolitoista kertaa sen mitä valtio antaa tukea koko suomen metsille.
Jopa, suhteellisuuden tajua!JOPPEN TYHMRYYS EI YMMÄR SUHREELLISUUREN TAJUA,,:))))))))))))
- lölli
Ei kunnosteta metsäauto teitä, katotaan mitä skal tuumaisi
- mää vaan...
"...uusien ramppien rakentamisen Porvoon väylän liittymään niin, että vasemmalle kääntyminen mahdollistuu ilman liikennevaloja ...".
"...valtion rahoitusosuus on 110 milj. euroa ja Vantaan rahoitusosuus 40 milj. euroa".
Hyvä että pääsee kääntymään vasemmalle ilman liikennevaloja ja yhteiskunnan osuus on vaivaiset 150 110 milj. euroa.
suomen metsät saavat järjettömät 84 milj. euroa.
Kyllähän vasemmalle nyt pitää päästä kääntymään ilman liikennevaloja.- mää vaan...
Virhe, vaivaiset 150 milj. euroa että pääsee kääntymään vasemmalle ilman liikennevaloja.
Mutta ahneet parasiitit, 84 milj. euroa suomen metsille, alalle joka työllistää
ainoastaan 22 400 henkeä ja muutama miljardi euroa verotuloa.
Sanoisin, Ja vielä heillä on rääpyä itkeä valtiolta metsäautoteitä.
Ahneudella ei ole häpyä.
- just joo
Missähän se ahne parasiitti majailee kun lähes kaikki tie- ja infrahankkeet näytää keskittyvän pääkaupunkiseudun liepeille. Maakunnissa kainosti kysellään saisko niille verorahoille jotain vastinetta vaan ei taida maakunnan ääni kuulua sinne saakka missä rahoista päätetään.
- vasemmalle...
Nyt pitää päästä kääntymään vasemmalle.
Olisikohan Helsingin vasemmisto hankkeen takana;=)
- Että taas
Jopa se on löytänyt iskevän otsikon omille mielipiteilleen. Tosin en häntä nyt suorastaan mediamestariksi tituleeraisi, mutta törkypropagandaahan tuo selvästi on. Iskee kirveensä kiveen, toistuvasti, tarttumalla asioihin, joihin ei kompetenssinsa riitä.
- niin,,,
Maaseudun tieverkosto osaltaan takaa raaka-ainehuollon toimivuuden suomalaiselle metsäteollisuudelle. Esimerkiksi Venäjällä vastaava tieverkosto on hyvin puutteellinen, ja niinpä siellä metsien talouskäyttö on hyvin vähäistä suhteessa metsien pinta-alaan. Metsäteollisuus hyvin nopeasti äänestää jaloillaan ja siirtää tuotantonsa muille maille, jos toimintaedellytykset käyvät heikoiksi. Elämä on valintoja, halutaanko maassa säilyttää teollista toimintaa, vai halutaanko teollisuus ajaa maasta pois.
- aforyysmi
Paskat jonkun Yläkainuun tai Vetelin mettän omistajat mitään takaavat, valehtelevat törsä kusipää.
- jopa5
No paperiteollisuus on jo aika vauhdilla lähdössä, eipä ne puuta tarvi eikä suomalaisia työntekijöitä, Ahonen opetti 2005 ettei ole pakko toimia suomessa
- hohhoijaa...
aika kohtuutonta rinnastaa liikenneväylärahoituksessa pksn keskeiset infrahankkeet metsäteiden tukemiseen
täällä noita väyliä pitkin kulkee kuukaudessa se määrä tavaraa mitä yhteensä kaikilla metsäteillä vuodessa.
ihmisten liikennöinnistä puhumattakaan - eläkeläisen jorinoit
maaseutuväestön mielipidemuokkaaja, eläköityvä toimittaja Kontro kovin persumaisesti vastakkainasettelee kansallisen kilpalukyvyn kannalta tärkeitä liikenneinfrahankkeita metsätalouden tarpeita vasten.
näin ihan vain omaa tulevaa vaalimenestystään silmälläpitäen.
ja kun maailmankuvan päärakennusaineet kotiin tuo MT niin tottakai moinen yksinkertaistettu rinnastus uppoaa maakansaan kuin häkä.
nykyään kansainvälistä kisaa käydään kiihtyvässä määrin "kaupunkivaltioiden" ts. liike-, yliopisto,- ja hallintoelämän keskusten välillä.
maiden muut osat tulevat yhä enenevässä määrin kehittymään tärkeiksi raaka- ja tuotanto-alueiksi, mutteivat suinkaan ratkaiseviksi kansainvälisessä kilpailussa.
Suomen kokoisella yksiköllä ei tule olemaan kovin monia tälläisessä kilpailussa pärjääviä alueita, todennäköisesti vain yksi. Mm. suuret ulkomaiset kiinteistösijoittajat hieman vierastavat jo mm.Turkua.
Tälläisessä väistämättämössä kansainvälisessä aluekehityksessä valtakunnalliseksi päättäjäksi mielivän kansanedustajaehdokas Kontron olisi suotavaa pohtia vakavasti niinkin kauaskantoisia ratkaisuja kuin esim. Hki- Tallinna-tunneli.
Mutta kun metsäteillä elämöinti antaa todennäköisesti paremman äänisaaliin potentiaalisesta kohderyhmästä. - painorajoituksia...
"Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen.
Hankkeet voivat sinänsä olla tärkeitä, mutta valtion varojen keskittäminen niihin on hyvin yksisilmäistä. Suomen talouden kannalta esimerkiksi metsäautoteiden kunto on huomattavasti Länsimetroa tai Pisararataa tärkeämpää".
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suomi-r%C3%A4mett%C3%A4%C3%A4-taloutensa-perustaa-1.74853
MT nyt otti kirjoituksessaan esimerkin metsäautoteistä. suomen metsät saavat 84 milj. euroa tukea josta siis maksetaan muutama miljoona metsäautoteille.
Kun metsäala työllistää 22 400 henkeä plus puiden myynnistä saatavasta
tulosta maksetaan 30% pääomatuloveroa, ei ainakaan minun mielestäni
ole mikään kohtuuton summa kun jo yhden risteysalueen kunnostus maksaa valtiolle 110 miljoonaa euroa ja Helsingin kaupungille 40 miljoonaa euroa.
MT kyllä kirjoitti koko suomen maaseudulla olevien teiden rapistumisesta.
Suomen teollisuus metsäteollisuuden lisäksi on pääkaupunki seudun ulkopuolella.
"Pääkaupunkiin ja sen lähiympäristöön keskittyminen tarkoittaa, että noin 3,5 miljoonaa suomalaista työpaikkoineen ja elinkeinoineen jää vähälle huomiolle. Virheellinen ajattelu näivettää koko Suomen – myös pääkaupungin – taloutta.
Pääkaupungin metropolialue on tärkeä kaupan ja hallinnon keskus. Se ei kuitenkaan elätä muuta Suomea, vaan on täysin riippuvainen muun Suomen tuotannon ja talouden menestyksestä". MT
Kyllä minusta rekkojenkin pitää päästä kulkemaan eikä niin että teitä haja-asutusalueilla "korjataan" asettamalla uusia alempia painorajoituksia.
Toki liikennemerkki on paljon halvempi kuin tien tai sillan korjaus :=)- miten on...
"Tiet surkeassa kunnossa - korjausvelkaa on jo 1,5 miljardin euron edestä, lisää leikkauksia tulossa
Tiestön hoito on laiminlyöty Suomessa niin pahoin, että korjausvelkaa on kertynyt jo noin 1,5 miljardia euroa, muistuttaa Autoliitto. Suomen tiestön kokonaisarvo on noin 15 miljardia euroa.
Korjausvelka kasvaa koko ajan. Tilannetta pahentaa sen, hallitus päätti kevään kehysriihessä leikata 100 miljoonaa euroa vuodessa perusväylänpidosta.
Autoliiton mukaan kasvava korjausvelka näkyy muun muassa tiestön surkeana kuntona, siltojen painorajoituksina, alennettuina nopeusrajoituksina ja tienkäyttäjien kustannusten nousuna".
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/tiet surkeassa kunnossa korjausvelkaa on jo 15 miljardin euron edesta lisaa leikkauksia tulossa/a997592
"Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".
Jokin tässä nyt mättää. Valtio siis säästää haja-asutusalueiden tienpidossa
mutta rahaa kuitenkin löytyy pääkaupunkiseudun väylille, jopa yhden risteys
alueen kunnostukseen miltei tuo 1,5 miljardin euron korjausvelan maksamiseen.
"Ei pääkaupunkiseutu keskeistä", eihän... - kappasvaan.
miten on... kirjoitti:
"Tiet surkeassa kunnossa - korjausvelkaa on jo 1,5 miljardin euron edestä, lisää leikkauksia tulossa
Tiestön hoito on laiminlyöty Suomessa niin pahoin, että korjausvelkaa on kertynyt jo noin 1,5 miljardia euroa, muistuttaa Autoliitto. Suomen tiestön kokonaisarvo on noin 15 miljardia euroa.
Korjausvelka kasvaa koko ajan. Tilannetta pahentaa sen, hallitus päätti kevään kehysriihessä leikata 100 miljoonaa euroa vuodessa perusväylänpidosta.
Autoliiton mukaan kasvava korjausvelka näkyy muun muassa tiestön surkeana kuntona, siltojen painorajoituksina, alennettuina nopeusrajoituksina ja tienkäyttäjien kustannusten nousuna".
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/tiet surkeassa kunnossa korjausvelkaa on jo 15 miljardin euron edesta lisaa leikkauksia tulossa/a997592
"Hallituksen mittavat liikennehankkeet kohdistuvat kasvukeskuksiin. Helsingistä Espoon perukoille kasvava Länsimetro ja Helsingin alle mutkan tekevä Pisararata ovat molemmat miljardihankkeita, joille valtio on luvannut satojen miljoonien eurojen tuen".
Jokin tässä nyt mättää. Valtio siis säästää haja-asutusalueiden tienpidossa
mutta rahaa kuitenkin löytyy pääkaupunkiseudun väylille, jopa yhden risteys
alueen kunnostukseen miltei tuo 1,5 miljardin euron korjausvelan maksamiseen.
"Ei pääkaupunkiseutu keskeistä", eihän...No ei nyt kuitenkaan yhden risteysalueen kunnostus siihen riitä mutta Länsimetron ja Helsingin alle mutkan tekevän Pisararadan tekemiseen valtion maksamalla rahalla
korjaisi kyllä paljon haha-asutusalueiden teitä. - soratie
toivot asiallisia vastauksia ja vastaat niihin kopioimalla uudelleen MTstä alkuperäisesti kopioimasi pääkirjoituksen???
rautalangasta: toki metsäteiden käytettävyydestä tulee pitää huolta mutta määrärahojen rinnastaminen noihin infrahankkeisiin palvelee pääsääntöisesti polittiisia ambitioita.
teräväkielinen ja yksnakkinen maaseutumies Kontro tietää hyvin tämän itse.
Samalla ajatusmallilla voisi kyseenalaistaa lähes kaikki infrahankkeet tampereen pohjoispuolella ja osin eteläpuoleleisellakin maaseudulla.
aika pitkään täällä on ruuhkissa katseltu väylärakentamisen rahojen valumista maakuntatason hankkeisiin.
analogia painorajoituksiin kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta:
tavaraa tuodaan keskitetysti superlaivoilla.rotterdamiin.
ja sitten laivataan pienempiin aluksiin, jotka tuovat ne periferiseen Suomeen
ja sama toisinpäin. - globaali kontro
kappasvaan. kirjoitti:
No ei nyt kuitenkaan yhden risteysalueen kunnostus siihen riitä mutta Länsimetron ja Helsingin alle mutkan tekevän Pisararadan tekemiseen valtion maksamalla rahalla
korjaisi kyllä paljon haha-asutusalueiden teitä.korjausvelkaa on monilla aloilla-
asuntokannassa, vesijohtoverkostossa,sähkönsiirrossa jne
puhumattakaan tutkimuksen ja kehityksen tai vanhustenhuollon "korjausvelasta"
niukkuudessa on näissäkin tehtävä valintoja.
on se kuitenkin hyvä että esim 1.1 miljardin kaupasta Suomeen veronsa maksavat helsinkiläisen Supercellin kaverit voivat toimia liikenteellisesti hieman tehokkaammin jatkossa.;-).Kaikki hyvä kun ei tule massiiviisista kuljetettavista tuotteista.
Myös espoolainen Nokia on kai tuottanut jotain hyvää maahamme viimeisen 15v aikana? Miksiköhän eivät alunalkaen valinneet keskeisten toimintojensa sijaintipaikaksi periferista Saloa? tai napapiirin Oulua?
Miksei yhdenkään metsäyhtiön tärkeimpiä toimintoja ole sijoittuneena pskn ulkopuolelle?
Ehken huonon tiestön vuoksi?
tuo pisararata on ainakin 10v. myöhässä ja länsimetro tarjoaa tärkeän yhteyden mm. alueella jolta ponnistavat isossa mittakaavassa taloutemme tulevatkin tukipilarit.
Merkittävä siis globaalisti merkittävä suomalainen vientiyhtiö joka hajasijoittaisi pääkonttorinsa maakuntiin näivettyisi kilpailussa parhaista tekijöistä.
Tuotantoa voi kyllä toistaiseksi ylläpitää lähempänä raaka-aineita, mutta tässäkin ainakin metsäteollisuuden osalta trendi on selkeä eli lähemmäs markkinoita ja uudenlaista raaka-ainetuotantoa
Me kansakuntana elämme viennistä ja jatkossa keskittyminen pääkaupunkiseudulle kiihtyy entisestään.
On muuten globaali ilmiö.
- niin.
Eikös ne metsätiet palvele ensisijaisesti suomen puunjalostusteollisuutta.
En minä niitä teitä tarvitse, pääsen kyllä raivaussahoineni vaikka polkua
pitkin metsiäni hoitamaan.
Puun myyn pystymyyntinä, eli ostaja kaataa, karsii, mittaa, kasaa ja kuljettaa.
Toki on sanottava itse olen osallistunut metsäautoteiden rahoittamiseen.
En nyt aivan ymmärtänyt vertaustasi kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta.
"Liikennevirasto hankkii uuden jäänmurtajan. Sen tarkoitus on korvata lähivuosina poistuvaa kalustoa. Hankkeelle on myönnetty EU-tukea 24 miljoonaa euroa, minkä ansioista Suomen valtion rahoitus pienenee selkeästi. Murtajan budjetti on 125 miljoonaa euroa ja laiva olisi valmis 2015 lopulla".
http://yle.fi/uutiset/helsingissa_rakennetaan_uusi_jaanmurtaja/6955973?ref=leiki-es
Ketähän sitten rahoittaa jäänmurtajat. Laivanvarustajatko? Että siinä logiikkaa sinulle.- ...
Tie suunnitellaan kestämään 30 vuotta, mutta tienpidon nykyrahoituksella
tie odottaa kunnostamistaan 75-100 vuotta.
Rappeutuminen on jo käynnissä alemmalla tieverkolla. Arkipäivää ovat jo muun muassa painorajoitukset, kuljetusten myöhästymiset, kelirikot, urapaikkaukset, päällysteiden verkkohalkeilu sekä tiestön huonosta kunnosta
johtuva liikenneturvallisuuden, asumismahdollisuuksien, perushuollon ja työtehtävien
hoitamisen heikkeneminen.
Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.
Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
liikenneturvallisia ja sujuvia.
”Lähes 90% tavaroista kuljetetaan teitä pitkin.”"
Suomen Kuorma-autoliitto
http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdf - valintakysymys
... kirjoitti:
Tie suunnitellaan kestämään 30 vuotta, mutta tienpidon nykyrahoituksella
tie odottaa kunnostamistaan 75-100 vuotta.
Rappeutuminen on jo käynnissä alemmalla tieverkolla. Arkipäivää ovat jo muun muassa painorajoitukset, kuljetusten myöhästymiset, kelirikot, urapaikkaukset, päällysteiden verkkohalkeilu sekä tiestön huonosta kunnosta
johtuva liikenneturvallisuuden, asumismahdollisuuksien, perushuollon ja työtehtävien
hoitamisen heikkeneminen.
Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.
Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
liikenneturvallisia ja sujuvia.
”Lähes 90% tavaroista kuljetetaan teitä pitkin.”"
Suomen Kuorma-autoliitto
http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdfmihin sijoitat tilanteessa jossa rahaa on niin niukasti että kohde on valittava?
seuraavaan satokauden siemenviljaan ja lannotteisiin vai uuteen traktoriin?
jatkuvuuden kannalta keskeiseen,uutta kasvua mahdollistavaan vai vähemmän keskeiseen, korvaavaan hankkeeseen?
enemmän vai vähemmän tuottavaan?
kumman peltolohkon ostat samalla rahalla - paremmin vai heikommin tuottavan? - metsäpirssi
valtio näkee vielä että meriväylien kunnossapito on osa sen ydintehtäviä.
toisenlaisiakin näkemyksiä asiasta on olemassa.
"En nyt aivan ymmärtänyt vertaustasi kansainvälisen tavaraliikenteen logistiikasta"
emme varmaankaan tule ihan heti näkemään tilannetta jossa tulevilla superrekoilla haetaan puut pohjan perukoilta tai että niillä jaellaan elintarvikkeet jaellaan takahikiän ruokakaupalle. alueelliset logistiikkakeskukset palvelevat tässä.
Selittäisikö tämä osin Kuorma-auto liiton huolen, vaikka kauniisti muustakin puhuvat.
Ei silti etteikö tiestön yleiskunto myös kaupungeissa olisi aika heikoissa kantimissa
Rekkojen paino ja korkeus ovat suurentumassa. Eduskunnan päätöstä entistä suurempien rekkojen sallimisesta Suomen teillä odotellaan kevään aikana. Rekan suurin sallittu paino on nousemassa 60:sta tonnista 72 tonniin ja korkeus 4,2 metristä 4,4:ään metriin.
Täällä kaupungissakin jakeluautot sovitetaan vallitsevien olosuhteiden mukaan.
Keskikaupungilla eivät rekat saa edes liikennöidä ja jakeluautotkin näyttävät olevan pieniä ahtailla liikennepaikoilla.
Metsäautotiet on koko lailla eri asia kuin varsinainen tieverkko.
Pelkästään metsäautoteihin otin avauksessani kantaa, puuttumatta
lainkaan varsinaiseen tiestöön.
Koska keskustelu on laventunut metsäautoteistä varsinaisen tieverkon
puolelle, niin otanpa sitten siihen kantaa nyt.
Piste-Pirkko -nimimerkki vaatii tuossa aiemmin, että:
"Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi.
Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
liikenneturvallisia ja sujuvia."
En ole hänen kanssaan samaa mieltä.
Nykyisessä ahdinkotilanteessa on vähän asuttujen seutujen osalta
aiheellista ja aivan oikein tinkiä myös tiestön kunnosta, kuten monesta
muustakin asiasta. Eihän siellä ole koulu- eikä terveyspalvelujakaan.
Alueellinen elinvoimaisuus, sosiaalinen tasa-arvo ja
kansalaisten perusoikeudet on voitava mitoittaa kunkin seudun oman
veronmaksukyvyn mukaan.
Megalomaaniset verorahojen siirrot etelästä pohjoiseen tulee lakkauttaa.
Pohjoisen tiestön liikenneturvallisuus tulee hoitaa muuttamalla tiet
sorateiksi, joille asetetaan 70 km nopeusrajoitus ellei sitten alueen
oman väestön tuottamat verovarat riitä parempia teitä ylläpitämään.
Saadakseme Suomen nousemaan suosta selättämään kestävyysvajeensa
on pakko höllentää ja helpottaa niiin tasa-arvovaatimuksia, kuin
kansalaisten perusoikeusvaatimuksiakin.
Jos joku haluaa asua korvessa, asukoon, mutta älköön tulko
karvainen koura ojossa meiltä kaupunkilaisilta rahaa elämisensä
kustantamiseen. Nauttikoon maaseudun rauhasta ja raikkaasta
ilmasta ihan omilla rahoillaan.- HERÄÄ PAHVI,,,:)))
:))))))))) IRIOOTTI JOPPE KORJAHAN HÄRISSÄÄN SANOMISTRAAN,,:))))
LUURETKO ET METRÄAUTO TIET ON AINUAT JOITRA MYÖTEN PUU KULKEHEN,,:))))) - Puoli kuntaa
Ja siinä kuuluu sitten kaupunkilaisen, maalta kesämökin hankkineen duunarin ääni, vai? Pikitietähän sinne pitää päästä, eikä kinttupolkuja, aina ovat marisemassa yksityisteiden kunnostuksesta, osallistumatta siihen mökkitien ylläpitoon pätkääkään.
- höhö höö
Puoli kuntaa kirjoitti:
Ja siinä kuuluu sitten kaupunkilaisen, maalta kesämökin hankkineen duunarin ääni, vai? Pikitietähän sinne pitää päästä, eikä kinttupolkuja, aina ovat marisemassa yksityisteiden kunnostuksesta, osallistumatta siihen mökkitien ylläpitoon pätkääkään.
eikös ne yksityiset tiekunnat peri rahaa kunnostustoimiin kiinteistöomistajilta, vakituisilta ja kesämökkiläisiltä.
jyvityksetkin on käyttömatkan mukaan.
- ...
Piste-Pirkko -nimimerkki vaatii tuossa aiemmin, että:
"Myös vähäliikenteisemmän tieverkon ylläpito on välttämätöntä elinkeinoelämän,
asumisen ja sosiaalisen tasa-arvon vuoksi".
Suomen Kuorma-autoliitto
http://www.skal.fi/files/87/SKALnet(1).pdf
Suomen kuorma-autoliitto vaati, siellä ole alempana kyllä tuo yllä oleva teksi.
"Hyvät tiet ovat suomalaisen perusoikeus, elinkeinoelämän kilpailukyvyn perusta,
alueellisen elinvoimaisuuden ja sosiaalisen tasa-arvon edellytys sekä
liikenneturvallisia ja sujuvia."
"En ole hänen kanssaan samaa mieltä", jopa_vain
Siis Suomen kuorma-autoliiton kanssa.
"Jos joku haluaa asua korvessa, asukoon, mutta älköön tulko
karvainen koura ojossa meiltä kaupunkilaisilta rahaa elämisensä
kustantamiseen. Nauttikoon maaseudun rauhasta ja raikkaasta
ilmasta ihan omilla rahoillaan", jopa_vain- ...
Jatkoa...
"Suomen perustuslaki
2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella".
Ei siis myöskään asuin paikan mukaan
"Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa.
1.1.2 Kustannusvastuun pääperiaatteet
Lakiperusteet
Valtio vastaa maanteiden tienpidosta ja sen kustannuksista (MTL 10 §). Tienpito käsittää
maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan
(MTL 9 §). Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista
(MTL 9 §).
Maantielain 3 §:n mukaan maantieverkkoa kehitettäessä on kiinnitettävä huomiota
siihen, että tieliikennejärjestelmä osana koko liikennejärjestelmää edistää valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja alueiden kehittämistä sekä maankäytön
suunnittelussa yhdyskuntarakenteelle ja ympäristölle asetettavien tavoitteiden
toteuttamista.
Liikennevirasto".
shop.kunnat.net/download.php?filename...maantienpitoverkkoon.pdf
Tämäkään ei ollut oma mielipiteeni jopa... - soratie
... kirjoitti:
Jatkoa...
"Suomen perustuslaki
2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella".
Ei siis myöskään asuin paikan mukaan
"Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa.
1.1.2 Kustannusvastuun pääperiaatteet
Lakiperusteet
Valtio vastaa maanteiden tienpidosta ja sen kustannuksista (MTL 10 §). Tienpito käsittää
maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan
(MTL 9 §). Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista
(MTL 9 §).
Maantielain 3 §:n mukaan maantieverkkoa kehitettäessä on kiinnitettävä huomiota
siihen, että tieliikennejärjestelmä osana koko liikennejärjestelmää edistää valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja alueiden kehittämistä sekä maankäytön
suunnittelussa yhdyskuntarakenteelle ja ympäristölle asetettavien tavoitteiden
toteuttamista.
Liikennevirasto".
shop.kunnat.net/download.php?filename...maantienpitoverkkoon.pdf
Tämäkään ei ollut oma mielipiteeni jopa...sittenhän syrjäseutujen asukkailla on valitustie kun pikitie lohkeilee
vetoatte vain perustuslakiin ja alatte käräjöimään.
no oikeasti, onhan se ikävää että tiestömme rapautuu mutta niukkuudessa on tehtävä valintoja.
olisiko oikein että väylämäärärahajojen painopiste sijoitettaisiin haja-asutusalueille?
- kappasvaan.
"Nykyisessä ahdinkotilanteessa on vähän asuttujen seutujen osalta
aiheellista ja aivan oikein tinkiä myös tiestön kunnosta, kuten monesta
muustakin asiasta. Eihän siellä ole koulu- eikä terveyspalvelujakaan".
jopa_vain
Sitä suuremmalla syyllä tieverkkoa pitää kehittää että kansalaiset pääsevät
näihin palveluihin, kouluun ja lääkäriin sekä virastoihin ja kauppaan.
Elämme Suomi nimisessä sivistysvaltiossa jossa perustuslaissa kansalaisille
taataan yhdenvertain kohtelu peruspalveluiden saatavuudessa ja myös
liikkumisessa, esimerkiksi.- tasa-arvoako
älä nyt, onko tiestö muka niin huonossa kunnossa ettei kylälle pääse palveluiden ääreen?
millainen tiestön taso pitäisi olla 50-500 ihmisen syrjäkylällä?
eikö edullisemmin ylläpidettävä soratie täytä tarpeet liikkumisen tarpeet?
sama kuoppaisuus meitä täällä etelässäkin haittaa
ja täällä liikkuu satojatuhansia - onpas tasaarvoista?
tasa-arvoako kirjoitti:
älä nyt, onko tiestö muka niin huonossa kunnossa ettei kylälle pääse palveluiden ääreen?
millainen tiestön taso pitäisi olla 50-500 ihmisen syrjäkylällä?
eikö edullisemmin ylläpidettävä soratie täytä tarpeet liikkumisen tarpeet?
sama kuoppaisuus meitä täällä etelässäkin haittaa
ja täällä liikkuu satojatuhansiaTiestö keväisin siinä kunnossa ettei autolla pääse, rahaa kerätään tiemaksuihin, vaikka jo kiinteistö verolla pitäisi saada samat palvelut, kuin teillä etelässäkin on vaikka ette maksa penniäkään yksityis tie maksuja ajoistanne.
Etelä-suomalaisilta riivityistä verovaroista menee
nykyisellään 8 % pohjois-suomalaisten elatukseen.
Pohjois-Suomen osalta valtionmenot ovat 2.700 M€
suuremmat kuin mitä pohjois-suomalaiset maksavat
valtion veroa.
Kun tilanne kehittyy yhä vain rasittavampaan suuntaan
Etelä-Suomen veronmaksajien osalta, niin aivan
väkisin on lähdettävä katsomaan tasa-arvo- ja
kansalaisen perusoikeuskysymyksiä nykyistä
loivemmilla kriteereillä.
Ei siinä mielestäni kansalaisen perusoikeus tai tasa-arvo
kärsi, vaikka hän joutuisikin soratietä 70 km/h köryyttelemään
kaupunkiin kouluun. Tasa-arvon ja perusoikeuden nimissä
itse koulu sitten onkin maalaisjullikallekin yhtä lailla ilmainen
kuin kaupunkilaisillekin. Tasa-arvo ja perusoikeus
toteutuu."Missähän se ahne parasiitti majailee kun lähes kaikki tie- ja infrahankkeet
näytää keskittyvän pääkaupunkiseudun liepeille. Maakunnissa kainosti kysellään
saisko niille verorahoille jotain vastinetta vaan ei taida maakunnan ääni kuulua
sinne saakka missä rahoista päätetään." -just joo
Maakunnissa (lue Pohjois-Suomessa) on turha kainosti tai
muutenkaan kysellä verorahoille lisävastinetta, sillä jo nyt
tilanne on, että Pohjois-Suomeen kylvetään valtion
verorahoja vuosittain 2,7 mrd euroa enemmän kuin
mitä sieltä valtion verotukselta rahaa saadaan.
Ahneudella ei ole häpyä, mutta parasiitti on parasiitti.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2002/115juls.html- TIK, TOK,,:))))
V 2002 :))))))))))
JOPPE ON VUOSRI 2014 TAIRAA RAUKALL HEITRÄÄ ISO KELLO,,:))))))))) - just joo
No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin. Ahneudella ei tosiaan ole häpyä kun katsoo miten pk-seutu hamstraa itselleen tuota julkisen sektorin toimintaa, koko ajan jotain instansseja lakkautetaan muista kaupungeista ja toimintaa keskitetään pk-seudulle.
- miksi?
just joo kirjoitti:
No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin. Ahneudella ei tosiaan ole häpyä kun katsoo miten pk-seutu hamstraa itselleen tuota julkisen sektorin toimintaa, koko ajan jotain instansseja lakkautetaan muista kaupungeista ja toimintaa keskitetään pk-seudulle.
mitä toiminnallista hyötyä on sijoittaa keskeisiä päättäviä elimiä haja-asutusalueille?
aluepoliittisia kyllä mutta toiminnallisia?
toisinpäin on helppo löytää perusteluita
kansainvälinen kilpailu käydään jatkossa elinkeino-, yliopisto- ja hallintokeskittymien välillä. maakunnat huolehtivat tarvittavista raaka-aineista sekä tuotannollisesta toiminnasta.
selvä analogia siirtomaa-aikaan, nyt main maiden sisäisenä kehityksenä. - just joo
miksi? kirjoitti:
mitä toiminnallista hyötyä on sijoittaa keskeisiä päättäviä elimiä haja-asutusalueille?
aluepoliittisia kyllä mutta toiminnallisia?
toisinpäin on helppo löytää perusteluita
kansainvälinen kilpailu käydään jatkossa elinkeino-, yliopisto- ja hallintokeskittymien välillä. maakunnat huolehtivat tarvittavista raaka-aineista sekä tuotannollisesta toiminnasta.
selvä analogia siirtomaa-aikaan, nyt main maiden sisäisenä kehityksenä.Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.
- KAKSR NAAMANEN JOPPE
just joo kirjoitti:
Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.
JOPPE TAASREN POLITIIKALL " MULLE MUT EIR MUILLEHEN MITRÄÄN",,,:)))))
- vaikea asia
just joo kirjoitti:
Niinpä niin, mutta jos joku alue rohmuaa itselleen kaikki hallinnolliset ja julkisen sektorin toiminnot, niin sitten on ihan turha valittaa sitä että joutuu nettomaksajaksi verotulojen suhteen.
totta tuokin
mutta eivät ne julkisen sektorin hallintoelimet oikeasti verotuloja tuota, muuta kuin välillisesti hankkimiensa paikallispalveluiden kautta.
yhtä oikeutettu kysymys on että tarvitseeko haja-asualueila olla samat palvelut?
ne jotka asuvat matkojen takana eivät voine olettaa saavansa kaikkia yhteiskunnan palveluita lähialueilta. ja kun yksityiset palvelut katoavat niin siitä on helppo vetää johtopäätöksiä tulevasta kehityksestä.
ei edes reilua vaan raakaa mutta väistämätöntä
näin se vaan menee kaikkialla maailmassa
älyttömintä on keinotekoisesti hidastaa tätä kehitystä julkisin varoin, turhaa niukkojen resurssien väärinkäyttöä.
lopputulema on kuitenkin vääjäämätön. - just joo
vaikea asia kirjoitti:
totta tuokin
mutta eivät ne julkisen sektorin hallintoelimet oikeasti verotuloja tuota, muuta kuin välillisesti hankkimiensa paikallispalveluiden kautta.
yhtä oikeutettu kysymys on että tarvitseeko haja-asualueila olla samat palvelut?
ne jotka asuvat matkojen takana eivät voine olettaa saavansa kaikkia yhteiskunnan palveluita lähialueilta. ja kun yksityiset palvelut katoavat niin siitä on helppo vetää johtopäätöksiä tulevasta kehityksestä.
ei edes reilua vaan raakaa mutta väistämätöntä
näin se vaan menee kaikkialla maailmassa
älyttömintä on keinotekoisesti hidastaa tätä kehitystä julkisin varoin, turhaa niukkojen resurssien väärinkäyttöä.
lopputulema on kuitenkin vääjäämätön.No voi hyvä tavaton, eihän haja-asutusalueilla olekaan samoja palveluita kuin isoissa keskuksissa. Mitä ihmeen palveluita jossain korven keskellä on? Matkojen päässä joku kälyinen kyläkeskus missä on baari, kauppa kunnantalo ja vastaavaa. Autolla saa ajella pitkät matkat että pääsee kauppakeskuksiin tai terveydenhoitopalveluiden äärelle.
- kappasvaan.
Ikävää jopa että olet syntynyt tälläiseen valtioon. Meillä sairaatkin hoidetaan
vaikka ei olisi ikinä ansannut rahaa eikä siten msksanut veroja.
Me nyt elämme sellaisessa yhteikunnassa että yhtekskunnan palvelut kuuluvat
jokaiselle kansalaiselle varallisuudesta, yhteiskunnallidesta asemasta tai
asuinpaikasta riippumatta.- koko totuus
näin juuri.
nyt vaan on niin että emme enää pysty takaamaan ihan kaikille pikiteitä.
ja terveydenhoidossakin joudutaan tekemään päivittäin kipeitä valintoja hoidettavien suhteen.
olemme tilanteessa jossa joudumme väistämättä pohtimaan asuinpaikan sijainnin vaikutusta peruspalveluihin.
tällöin on tärkeintä huolehtia olennaisesta eli ettei varallisuus ja yhteiskunnallinen asema vaikuttaisi palveluiden saantiin.
asuinpaikka tulee väistämättä siihen enenevässä määrin vaikuttamaan, oikein tai väärin.
"No kyllä kai siellä pääkaupunkiseudulla verotuloja kertyy, kun valtakunnan hallinto ja byrokratia ja muut julkiset instituutiot on sinne keskitetty, hallintoväki nostaa valtavan määrän palkkatuloja ja tietysti maksaa niistä veroja. Jos tuo keskittynyt julkinen sektori olisi hajautettu ympäri maata, niin eipä tarvitsisi enää pk-seudun kylvää verovaroja maakuntiin." -just joo
Valtion virkamiesten määrä oli v. 2006 lopussa
128 803 henkilöä. Kun tuosta porukasta ainakin jokunen
poliisi, rajavartija, tullivartija, yliopisto-opettaja, yliopisto
henkilökuntaan kuuluva muu henkilö, korkeakoulujen
henkilöstöon kuuluva palvelevat ja nostavat palkkaansa luusereiden
Suomessa eli Pohjois-Suomessa, niin valtion virkamiesten palkoista
maksettavat verot eivät kelpaa selitykseksi Etelä-Suomen
korkeampiin verotuloihin.
Suomessa on n. 2,4 miljoonaa kansalaista, jotka ovat
merkittäviä veronmaksajia. Valtion virkamiesten osuus
siitä tekee koko maa mukaan luettuna n. 5,3 %.
Kunnan virkamiehiä taitaa taas olla luuseri-Suomen puolella
suhteellisesti enemmän asukasmäärään nähden kuin etelässä,
kiitos Suomen Keskusta -nimisen puolueen pikkupolitikoinnin,
josta johtuen Suomessa on pikkukuntia isohkoine organisaatioineen
hirmuisen paljon yli järkevän tarpeen. Ei tälläkään verukkeella saada
pyyhityksi pois sitä ikävää ja rasittavaa tosiasiaa, että tulonsiirrot etelän
veronmaksajilta pohjoiseen ovat vuosittain liki kolmen (3)
miljardin euron luokkaa.
Aikoinaan pikkukunnat olivat perusteltuja sillä, että
hevosella kerkesi kunnanvirastossa käydyksi päiväselti.
Pikiteiden muuttaminen sorateiksi ei vielä riitä aiheuttamaan
sitä, että kunnassa asiointi veisi aikaa kokonaisen päivän.- just joo
Ja miksiköhän kunnissa on niin turkasen paljon henkilökuntaa? No kun jotkut välkyt keksii työkseen mitä ihmeellisempiä tehtäviä kuntien hoidettavaksi. Missähän niitä keksintöjä kyhätään? No Helsingissähän niitä kyhätään. Ja sitten vielä ihmetellään miksi julkinen sektori on paisunut kuin pullataikina.
http://yle.fi/uutiset/20_hyvaa_ja_kaunista_asiaa_jotka_hyvinvointivaltio_on_sinulle_tarjonnut__ja_516_muuta/6936151 - SOON NIIN SEKAASIN
just joo kirjoitti:
Ja miksiköhän kunnissa on niin turkasen paljon henkilökuntaa? No kun jotkut välkyt keksii työkseen mitä ihmeellisempiä tehtäviä kuntien hoidettavaksi. Missähän niitä keksintöjä kyhätään? No Helsingissähän niitä kyhätään. Ja sitten vielä ihmetellään miksi julkinen sektori on paisunut kuin pullataikina.
http://yle.fi/uutiset/20_hyvaa_ja_kaunista_asiaa_jotka_hyvinvointivaltio_on_sinulle_tarjonnut__ja_516_muuta/6936151:))))))))) UUSRIN VIRKA VOISR OLLAHAN JOPPEN HUOLTAJA,,:)))))))))
- VOI RAUKKAA,,:)))
KOVASTRI TUNRUU KARETTAVAN JOPPE TUO " LUUSEREIDEN SUOMI",,,:))))))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452937Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen462844Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242629Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3381694- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101051Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193917Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101772Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26760- 43722