eli,jos sinne auton alle laittaa semmosia lamppuja mitkä hohtaa niin onko se laillista?eikö niin saa tehä jos se ei haittaa muita autoilijoita?=)mää oon tyttö täältä maalta ja haluisin vähän erikoisemman auton ja semmosen mikä ois mun näkönen.mutta jos kiinnitän nuita valoja ja se onki kiellettyä niin ei kiva
auttakaa tyttöö..
18
8597
Vastaukset
- ei ajaessa..
Taitaa olla niin, että niitä ei saa pitää ajaessa päällä (voi sakot rapsahtaa), mutta esimerkiksi parkissa kun olet, niin sillon saa...
Onnea auton laittoon.. =)- oli sellaset
Alustavaloja ei ole Suomessa E-hyväksytty.Alustavalot on kielletty.Auto ei mene katsastuksesta läpi jos pohjassa ylimääräisiä putkia.Auton ollessa paikallaan eli esittelyssä jossakin "näyttelyssä" alustavalot ovat sallitut.Näin ne katsastus asemalla mulle selvittivät.
- Pasi
oli sellaset kirjoitti:
Alustavaloja ei ole Suomessa E-hyväksytty.Alustavalot on kielletty.Auto ei mene katsastuksesta läpi jos pohjassa ylimääräisiä putkia.Auton ollessa paikallaan eli esittelyssä jossakin "näyttelyssä" alustavalot ovat sallitut.Näin ne katsastus asemalla mulle selvittivät.
katsastuksesta läpi siis... juurikin täällä meillä päin yks jannu selvitti asemalla et rullaa noissa näyttelyissä, niin komeesti meni valojen kans läpi, et sellast! ;)
- olla
valota saa olla myös ajaessa päällä kunhan eivät ole häiritsevän kirkkaat. tarkoittaa sitä, että valon tulee olla epäsuoraa eli ei saa suoraan itse lamppu näkyä ja paistaa silmiin.
- brava
sä saat laittaa autoon alusta valot mutta ne ei saa olla ajaessa päällä mut parkissa kyllä saa
- enkeli86
meneekö semmonen auto sitte katsastuksesta läpi missä on valot siellä pohjassa?
ja,entäs ku mä näin yhen jätkän joka ajo autoo missä oli sellasia sinisiä pohjavaloja..miksi se sit saa ajaa jos se ei oikeesti oo sallittua?kiitos muuten jo tulleista vastauksista=) - ihmiset..
enkeli86 kirjoitti:
meneekö semmonen auto sitte katsastuksesta läpi missä on valot siellä pohjassa?
ja,entäs ku mä näin yhen jätkän joka ajo autoo missä oli sellasia sinisiä pohjavaloja..miksi se sit saa ajaa jos se ei oikeesti oo sallittua?kiitos muuten jo tulleista vastauksista=)ajaa kännissäkin vaikka ei saisi.. Se on sitten sen jätkän tyhmyyttä jos jää kiinni.. =) Mutta ajakoon nyt niin kauan kunnes napsahtaa.. =)
- enkeli86
eli,kun semmonen tuning auto tehdään niin siihenhän laitetaan se "keula"missä on ne etuvalot niin ihan mielettömän alas.meneekö se sit katsastuksesta läpi vai pitääkö siinä olla joku tietty välimatka auton pohjan ja maan välissä?
- selviää
Kun soittaa katsastusasemalle ja kyselee sieltä, kaikenmaailman mitat. Tai luulisin, että asemilta löytyy myös jotain papereita asiakkaille kotiin, mis selvitetään kaikki auton muuttamiseen liittyvät lakipykälät ym. tarpeelliset tiedot=)
- Esko
minimissään 8cm, et siitä sit ei matalammaks... :)
- Esko
Esko kirjoitti:
minimissään 8cm, et siitä sit ei matalammaks... :)
mitä muuta tohon thööningkiin tulee niin, vanteet jos hommaat ja vannekoko kun kasvaa, niin ne tietysti sitte joudutaan muutoskatsastaan asemalla, samoten myös tuo alusta, jos se pistetään uusiks... eli hieman kun pirssiä madalletaan niin vaatii taas muutoskatsastuksen.
niin ja tohon edelliseen, kun sanoin että se maavara 8cm, niin se tsekataan sitte ihan siitä korisarjasta, eikä auton pohjasta (en oo kyl ihan satavarma, mut viisaammat fiksatkaa jos on väärin) eli korisarja = etupuskuri, takapuskuri, sivuhelmat (ainaki.. voi tietysti siihen kuulua muutakin esim. spoileri yms.) - enkeli86
Esko kirjoitti:
mitä muuta tohon thööningkiin tulee niin, vanteet jos hommaat ja vannekoko kun kasvaa, niin ne tietysti sitte joudutaan muutoskatsastaan asemalla, samoten myös tuo alusta, jos se pistetään uusiks... eli hieman kun pirssiä madalletaan niin vaatii taas muutoskatsastuksen.
niin ja tohon edelliseen, kun sanoin että se maavara 8cm, niin se tsekataan sitte ihan siitä korisarjasta, eikä auton pohjasta (en oo kyl ihan satavarma, mut viisaammat fiksatkaa jos on väärin) eli korisarja = etupuskuri, takapuskuri, sivuhelmat (ainaki.. voi tietysti siihen kuulua muutakin esim. spoileri yms.)ootte te niin ihania ku autatte..mää vaan haluaisin siitä oman näköseni auton..niin..sit ku saan sen kortin niin sit on vasta auton vuoro
- ^HV^
Esko kirjoitti:
niin ja tohon edelliseen, kun sanoin että se maavara 8cm, niin se tsekataan sitte ihan siitä korisarjasta, eikä auton pohjasta (en oo kyl ihan satavarma, mut viisaammat fiksatkaa jos on väärin) eli korisarja = etupuskuri, takapuskuri, sivuhelmat (ainaki.. voi tietysti siihen kuulua muutakin esim. spoileri yms.)juu 8cm ja se otetaan auton matalimmasta kohdasta oli se sitten puskuri, pakoputki tai vaikka se puskuri...
- mitään valoja
Kaikki alustavalot on kieletty tieliikenteessä. Myöskään EI SAA olla paikallaan.
Eli ne on vain show-tarkoituksiin. Mutta jos sakot haluat ni laita ihmeessä. Kokemuksesta voin sanoa että ne valot tulee maksamaan pikkuisen paljon.- PARKISSA OLESSA
Miul on alusta neonit auton alla ja oltii yhel toril parkissa. No poliisi tuli sit siihen ja sano et nätit valot sulla. Ei tullu mitää sakkoi! Sanoivat vaa et muista sammuttaa ne ajon ajaksi! Eli valot saa olla päällä kun auto on pysäköity! Älä ajaessasi kumminkaan pidä päällä!
- onni
PARKISSA OLESSA kirjoitti:
Miul on alusta neonit auton alla ja oltii yhel toril parkissa. No poliisi tuli sit siihen ja sano et nätit valot sulla. Ei tullu mitää sakkoi! Sanoivat vaa et muista sammuttaa ne ajon ajaksi! Eli valot saa olla päällä kun auto on pysäköity! Älä ajaessasi kumminkaan pidä päällä!
no kävi sulla sitten hyvä tsägä! tais olla väsyneitä tai tietämättömiä konstuja työvuorossa, sillä alustavaloja ei saa olla.
- enkeli86
eli,ku luin noi läpi niin joka toinen sano et saa ja joka toinen et ei...otan ite selvää huomenna autokouln opelta..mut,kiitos kaikille jotka vastas...olitte silti suureksi avuksi.ja,en mää niitä valoja kuiteskaan ajon aikana taija tohtia pitää päällä..jos nyt laitan olleskaan
- ^HV^
ikävä tuottaa pettymys ihmiseille jotka luulevat alustavalojen olevan lailliset kun ne eivät ole päällä... Kävin ake:n (ajoneuvohallintokeskus) sivuilla hakemassa pienen pätkän tekstiä.
"Direktiivissä 76/757/ETY ja E-säännössä n:o 48 määrätään autossa pakolliset ja sallitut valaisimet. Näiden valaisinten joukosta ei kyseisiä koristevaloja löydy, joten niiden asentaminen yleisessä tieliikenteessä käytettävään autoon ei ole sallittua, riippumatta siitä, että milloin ne ovat kytkettyinä ja milloin eivät."
Eli jos autosi on rekisteröity tieliikenne käyttöön, ovat valot laittomat päällä tai ei; parkissa tai ajossa. Seuraukset riippuvat poliisi-sedästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232