Saako itse vaihtaa valokatkaisijan rikki menneen tilalle vai pitääkö olla sähkömies ?
kiitos tiedosta
saako asentaa itse
11
10748
Vastaukset
- TI-mies
Et saa asentaa, mutta jos asennat niin kukaan ei tiedä sinun sitä tehneen. Eli kuuluuko puusta ääni kun se kaatuu metsässä jossa kukaan ei ole näkemässä? Ota sulake irti.
- vaihtari
ei kai sitä nyt katkasian vaihtoon sähkömiestä tarvi, kyllähän omassa kämpässä työt voi itse tehdä, myöskin on vastuu itsellä.virrat vaan pois sit kuin kytkee takaisin näkee paukahtaako sulake ym.
- Jesse James
"Vastuu itsellä" tarkoittaa käytännössä sitä, että jos kytket katkaisijan johdot huonosti (kuumenee ja sytyttää palon), niin et saa vakuutuksesta mitään.
Mutta ongelmaa ei ole, jos kytket oikein ja huolellisesti. Itse en uskaltaisi käyttää näitä nykyajan pikaliittimiä, vaan aina johdot ruuvien alle. - Kilbyty
Jesse James kirjoitti:
"Vastuu itsellä" tarkoittaa käytännössä sitä, että jos kytket katkaisijan johdot huonosti (kuumenee ja sytyttää palon), niin et saa vakuutuksesta mitään.
Mutta ongelmaa ei ole, jos kytket oikein ja huolellisesti. Itse en uskaltaisi käyttää näitä nykyajan pikaliittimiä, vaan aina johdot ruuvien alle...
- nainen raksalla
Emme sais asentaa muuta, kuin heikkovirtoja! Niitäkin harkiten, heh ;)
- ei uusavuton nainen
Ei vaikea homma. Jos taitoa löytyy...vaihda! mutta älä pidä näistä sähköjutuista suurta meteliä. Muuten pyydä osaavampi paikalle.
- valokatkaisija
...ed. vastauksista ettei periaatteessa saisi tehdä ite. Tiedän kyllä ettei ole vaikea homma.
- Kylähullu
Sähkötöitä saa tehdä itse vaikka minkämoisia MUTTA KYTKENNÄN saa tehdä vain alan ammattilainen! Mikäli ko. asennus ei sitten vastaa asetuksia ammattilainen ei varmastikaan tee jännitteiseksi sitä asentamaasi kytkentää.
Itse olen tehnyt nuo ns. lakunvedot aina itse sähköliikkeen ohjeiden mukaan ja loppusilauksen on tullut tekemään sitten sähkömies jolle on jäänyt enää kytkennän vaiva...
Joitain pikkuisia sähkötöitä kuten esim. rasianvahtoja rikkoutuneiden tilalle, sisustus valaisimien asentamisia, yms. juttuja sitten kyllä teen MUTTA samaan hengenvetoon todeten en TEE semmoisia hommia missä vähänkään tunnen epävarmuutta!
Tekemäni kytkennän yleensä vielä mittaan ja testaan jotta varmistun ettei ko. kytkennässä ole esim. maavuotoa (olikohan oikea termi?)
Lisäksi pyydän konsultaatiota sähköliikkeestä ,josta ostan kaikki sähkötarpeeni, aina silloin kun sitä tunnen tarvitsevani, EN siis tee mutu asennuksia! Kysyvä ei ole tyhmä, vaan se joka jättää kysymättä!
Tässä ko. liikkessähän kaveri melkein puhkesi nauruun kun kysyin joskus aikaisemmin sitä että joutaisiko joku heiltä vaihtamaan pistorasiaa meille, sanoi rasian kouraani paiskaten että "Vaihda itse, ei meiltä kukaan teille kerkiä vähään aikaan..."
Summa summarun: JOS osaat noita hommia tehdä itsekin niin tee pois MUTTA ole varma tekemästäsi! Vastuu on loppukädessä sinulla itselläsi ja kun et ole ammatti-ihminen niin kiistatilanteessa esim. vakuutusyhtiön kanssa tietää miten käy.
Ja kannattaa muistaa että sähkö väärässä paikassa TAPPAA melkoisen varmasti ja että heikkovirtaankin kuolee yksi ihminen joka vuosi- plknssija
''Joitain pikkuisia sähkötöitä kuten esim. rasianvahtoja rikkoutuneiden tilalle, sisustus valaisimien asentamisia, yms. juttuja sitten kyllä teen MUTTA samaan hengenvetoon todeten en TEE semmoisia hommia missä vähänkään tunnen epävarmuutta!
Tekemäni kytkennän yleensä vielä mittaan ja testaan jotta varmistun ettei ko. kytkennässä ole esim. maavuotoa (olikohan oikea termi?)''
Ai, että olikohan oikea termi. Jos sanoja ei osaa, on parempi jättää käytäntökin. Miten mittaat, jos et edes tiedä mitä mitä mittaat?
- Kesämökkiläinen
Yhteenvetona kaikesta edellisestä: jos täytyy kysyä kuinka kytkin asennetaan, on syytä pyytää joku paikalle joka tietää. Riippumatta siitä saako vai eikö saa jotain tehdä. Kannattaa muuten soveltaa sähköjen lisäksi myös putkihommiin, lämmitykseen, ilmanvaihtoon ja muuhunkin rakentamiseen. Ja sitten vielä muistaa että oma luulo ei ole tidon väärtti...
- asentaa
Olet itse vastuussa tekemistäsi asennuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841686Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2711584Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2851343Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691282- 57905
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66863- 46861
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48818