Etelä-Amerikkaan!

Celtanokka

Terve!

Olen kaverini kanssa lähdössä noin kolmen kuukauden mittaselle matkalle Etelä-Amerikkaan. Tahtoisin kysyä vähän neuvoja.

Ideana meillä on kulkea länsirannikkoa, venezuela, kolumbia, ecuador, peru, bolivia, chile, argentina, paraguay -akselilla. Ei siis jokaista edellämainittia maata läpikäydä vaan tuolla alueella resurssien mukainen matka. N. 3 kk aikaa ja n 3000€ varattu rahaa. Riittääkö?

Omia suuria mielenkiinnon kohteita ovat luonto yleensä (amazon, andit, vesiputoukset, meri...) machu pichu, nazca lines etc, paikalliseen yhteisöön ja kulttuuriin tutustuminen, vähän myös kaupunkielämää(shoppailu) Ei kuitenkaan mitään pakonomaista tarvetta nähdä nimenomaan kaikkein kuuluisimpia nähtävyyksiä.

Millaista reittiä sinä osaisit ehdottaa meille edellämainittujen resurssien puitteissa? Minne on edullisinta lentää ja miten kannattaa liikkua? Olemme miettineet ostavamme mopot ja niillä matkaavamme maasta toiseen. Fíksua? Onko varoitukset alueella(esimerkiksi ecuador-kolumbia-venezuela) esiintyvästä rikollisuudesta aiheellisia, onko syytä ottaa ne erityisesti huomioon matkaa suunnitellessa. Miten reissata turvallsiesti? Pääseekö maahan pelkällä menolipulla vai pitääkö olla menopaluu? Rokotukset a -ja b-hepatiittia varte, entä muut?

Kiitos jos jaksat vastata, suuri apu minulle ja kaverilleni, toivottavasti ei liikaa vaivaa sinulle.

Itsestäni ja kaveristani sen verran, että olemme molemmat kerran käyneet pohjois-amerikassa, englanti sujuu, espanja tai portugali ei. Nauramme paljo, tykkäämme liikkua, kuunnella musiikkia, nähdä ja kokea uusia asioita ennakkoluulottomasti Reissulta odotan mukavuutta, haasteita ja palkintoja.

11

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Celtanokka

      Kysymykset siis heille, joilla on kokemusta alueella matkaamisesta ja vastauksia kysymyksiin. Tosin kaikki hyvät neuvot käy, vaikkei olisikaan kokemusta, kiitos!

      • Perdone.

        Kyllähän sillä enkulla pärjää siellä missä matkaajia on kulkenut, mutta se espanjan osaaminen edes vähän auttaa valtavasti, ja estää jopa mahdollisen rosvoamisen.

        Amerikkalaisia mieluusti siellä vedetään höplästä ja saadan hyvät katteet.
        Pätee melkein joka valtioon.
        Mutta, voi kun pääsisi taas tuollaiselle reissulle! Kahdesti olen tuolla kierrellyt.
        On jo vuosikymmeniä (12v) kun viimeksi tuollaista matkaa tein. Elämän parasta aikaa !!!!
        Bien viaje!


    • Mäntän mies

      http://futisforum2.org/index.php?topic=155745.0

      Toissa vuonna matkasin Brasiliassa, Argentiinasta Andien yli Chilen San Pedro de Atacamaan. Sieltä maasturilla erämaan poikki Boliviaan. Bolivian läpi Peruun lopuksi. Linkistä löytyy futisaiheinen matkakertomukseni ja linkki facebook-kuviini. Tällä reitillä oli paljon nähtävää. Nazca linjat jätin väliin, mutta nekin soveltuvat tälle reitille. Tänä vuonna olin Equadorissa ja sieltäkin löytyy tarvittaessa tietoa. Mopoista sanoisin, että unohtakaa koko juttu. Linja-autot ovat edullisia, turvallisia ja helppoja liikkua. Voi mennä myös yöbussilla.

      • Mäntän mies

        Ensimmäiseksi teidän kannattaa hankkia "South American Handbook". Auttaa paljon matkan suunnittelussa. Lonely Planetiltakin löytyy vastaava tietopankki.


      • Mäntän mies
        Mäntän mies kirjoitti:

        Ensimmäiseksi teidän kannattaa hankkia "South American Handbook". Auttaa paljon matkan suunnittelussa. Lonely Planetiltakin löytyy vastaava tietopankki.

        http://www.pallontallaajat.net/

        Tämän sivuston todennäköisesti tiedätte. Sitä kun kahlaa lävitse, niin löytyy paljon hyödyllistä tietoa. Itse jättäisin maista Venezuelan ja Paraguayn väliin. Kuusi maata ja kolme kuukautta on sekin tiukka tahti.


    • Retkiraija

      Ihan ensimmäiseksi: alkakaa tankata espanjaa. Joka ainoa sana jonka opitte, on hyödyksi ja suureksi iloksi. Englantia puhutaan satunnaisesti.
      Unohtakaa mopot. Olen ollut Perussa yhden kevään, mutta en käynyt Nascaa tai Macchu Picchua katsomassa, eikä kaduta, koska maa oli täynnä kaikkea muutakin erittäin mielenkiintoista - ei siis ole pakko mennä topturistirysiin. Amazonasiin pääsee hyvin kun lentää Limasta Iquitosiin.
      Suosittelen lettavaksi tuoretta kirjaa: Markku Saksa: Ihmisiä ja elämää Meksikosta Tulimaahan.

    • Mäntän mies

      Hostelleissa osataan yleensä englantia, mutta muualla se on vähän heikkoa. Espanjasta kannattaisi opetella ilman muuta perussanat ja niiden lausuminen. Itse osaan tervehdykset, numerot, viikonpäivät, ruokasanastoa ja jonkun verran muita perussanoja. Näillä eväillä olen viettänyt monia viikkoja espanjankilelisillä alueilla. Reissua ei kannata sen takia perua, vaikka ei espanjaa juurikaan osaa. Totta kai se helpottaa ja reissusta saa enemmän irti, mutta melko vähilläkin sanoilla pärjää. Aina olen majapaikan saanut ja linja-autoasemilta olen saanut liput ostettua. Gummerruksen pieni keltainen sanakirja on monta kertaa ollut oiva apu.

    • Hente76

      Kolumbiasta sen verran että olin työmatkalla Barranquillassa 9kk viime ja tänä vuonna. Käymisen arvoisia paikkoja ovat Santa Marta ja Cartagena rantoineen ja yöelämineen. Olen kuullut myös paljon hyvää Medellinistä sekä Calista. Kolumbiassa kovin moni ei puhu Englantia kunnolla joten sitä joutuu väkisin opettelemaan.

      Venezuelaan en lähtisi turvallisuustilanteen takia ollenkaan.

      • Mäntän mies

        Mukava kuulla, sillä olen menossa Medelliniin, Cartagenaan ja Santa Martaan tammikuussa. Venezuelassa en ole koskaan käynyt ja enkä ole näillä näkymin menossakaan-


    • Pialiina12

      Mulla oli tarkoitus reissata 2 kuukaudessa ainakin Ecuador, Peru, Kolumbia. Jämähdin koko ajaksi Kolumbiaan, joka oli mieletön! Ei kannata ahnehtia liikaa maita. Kolumbiassa on kaikkea rantaa, kaupunkeja, Amazonit, kahvialueet...

    • kohti boliviaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe