Tällainen kuvitteellinen tilanne, että joku "epäuskoinen" on mennyt tutustumaan vl-seuroihin ja sitten haluaisi tehdä "parannuksen" kun on ensin kuullut puheesta, ettei ole oikea uskovainen, ellei ole kuullut vl:n suorittamaa synninpäätöä. Samaan aikaan VL-seuroihin on tullut tutustumiskäynnille eräs esikoislestadiolainen ja he istuvat seurapenkissä nyt vierekkäin, tämä "epäuskoinen" ja esikoislestadiolainen. Seurapenkissä tämä "epäuskoinen" pyytää synninpäästöä vieressä istuvalta henkilöltä, jonka olettaa olevan vl. Mutta tämä onkin esikoislestadiolainen. Esikoislestad. saarnaa hänelle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kuten heilläkin on tapana.
Miten on? Saiko tämä henkilö syntinsä anteeksi vai onko hän nyt matkalla helvetin tuleen?
Tällainen esimerkki
137
17800
Vastaukset
- A. Acimlainen
Ei saanut syntejään anteeksi.
(Vanhoillislestadiolaisen virallisen opin mukaan) Ensinnäkin Jumalan valtakunta on siellä missä ollaan yhdenkaltaisessa lapsenkaltaisessa, raamatunmukaisessa uskossa. Vanhoillislestadiolaiset ovat juuri tässä uskossa. Esikoislestadiolaiset eivät ole tässä uskossa minkä tietää siitä että jos he olisivat niin he pysyisivät vanhoillislestadiolaisuudessa. Nyt he ovat eriseura.
Synnit saa anteeksi VAIN silloin jos joku Jumalan valtakuntaan kuuluva ne saarnaa anteeksi.
No mikä on ratkaisu? Hylkääkö Jumala tämän ihmisen? Ei suinkaan vaan Jumala johdattaa hänet kyllä aivan pian vanhoillislestadiolaisen luokse.
Minä melkein kuvittelen tässä hallitsevani aiheen: vanhoillislestadiolaisuus? ;)
Paljoko annatte pinnoja suorituksestani?- miten on?
Eli tämän es. lest. synninpäästön jälkeen ihmiselle pitäisi tulla tunne, että nyt kaikki ei olekkaan kunnossa, ja hänen pitäisi nyt lähteä selvittämään, kuka olisi nimenomaan tässä vl-uskossa. Ja sitten kun tästä täysi varmuus olisi, niin sitten tältä pyytää uudelleen synninpäästö?
Mistä ihminen saa varmuuden sille asialle, että synninpäästön antaja on nimenomaan vl-uskossa, mitkä ovat ne tunnusmerkit varsinkin epäuskoiselle ihmiselle? - A.Acimlianen
miten on? kirjoitti:
Eli tämän es. lest. synninpäästön jälkeen ihmiselle pitäisi tulla tunne, että nyt kaikki ei olekkaan kunnossa, ja hänen pitäisi nyt lähteä selvittämään, kuka olisi nimenomaan tässä vl-uskossa. Ja sitten kun tästä täysi varmuus olisi, niin sitten tältä pyytää uudelleen synninpäästö?
Mistä ihminen saa varmuuden sille asialle, että synninpäästön antaja on nimenomaan vl-uskossa, mitkä ovat ne tunnusmerkit varsinkin epäuskoiselle ihmiselle?..ylikurssia. :)
- täi tukassa
miten on? kirjoitti:
Mistä ihminen saa varmuuden sille asialle, että synninpäästön antaja on nimenomaan vl-uskossa, mitkä ovat ne tunnusmerkit varsinkin epäuskoiselle ihmiselle?Pyhä Henki alkaa vaikuttaa tässä ihmisessä. Sen tuntomerkit on kerrottu Raamatussa.
- täi tukassa
Annetaan vastauksen asiasisällöstä täydet kymmenen pistettä. Hengestä ei täysiä.
- miten on?
täi tukassa kirjoitti:
Pyhä Henki alkaa vaikuttaa tässä ihmisessä. Sen tuntomerkit on kerrottu Raamatussa.
Tarkoitatko nyt armolahjoja? Kerrotko lisää näistä tuntomerkeistä tai annatko vaikka raamatunkohdat niin käyn lukemassa.
Kiitos etukäteen! on tieto näköjään, miten menee. Ainoastaan sulta puuttuu tämä meidän kaltainen usko. Rukoile Jumalaa, uskonkin hän voi antaa yksin lahjana. Joku oli ollut tuossa vaiheessa, että oli tiennyt, että näin se on, mutta uskoa vaan ei ollut jaksanut. Niin onnellisesti oli tosin käynyt, että uskonkin oli saanut myöhemmin lahjana. Senkin sitten käsittänyt, että sitä ei noin vain oteta ja päätetä, tehdä ikään kuin itse ratkaisua. Niin se on, että Jumala sen antaa, ei niin että ihminen väkisin päättää ottaa.
Olisi muuten vääryys tehdä esikoislestadiolaiselta noin, jos hän todella käsittäisi, että tuo ihminen haluaa tehdä parannuksen siihen uskoon, jossa seuroissa on eli vanhoillislestadiolaisuuteen.- miten on?
Leenu.n kirjoitti:
on tieto näköjään, miten menee. Ainoastaan sulta puuttuu tämä meidän kaltainen usko. Rukoile Jumalaa, uskonkin hän voi antaa yksin lahjana. Joku oli ollut tuossa vaiheessa, että oli tiennyt, että näin se on, mutta uskoa vaan ei ollut jaksanut. Niin onnellisesti oli tosin käynyt, että uskonkin oli saanut myöhemmin lahjana. Senkin sitten käsittänyt, että sitä ei noin vain oteta ja päätetä, tehdä ikään kuin itse ratkaisua. Niin se on, että Jumala sen antaa, ei niin että ihminen väkisin päättää ottaa.
Olisi muuten vääryys tehdä esikoislestadiolaiselta noin, jos hän todella käsittäisi, että tuo ihminen haluaa tehdä parannuksen siihen uskoon, jossa seuroissa on eli vanhoillislestadiolaisuuteen.Eli siis tämä esimerkin henkilökö ei jaksanutkaan uskoa, vaikka kuitenkin pyysi synninpäästöä vieressä istuvalta henkilöltä? Miten tämän es.lestad. olisi pitänyt tässä tilanteessa toimia? Kieltäytyä antamasta synninpäästöä vai?
- vl.kaveri
miten on? kirjoitti:
Tarkoitatko nyt armolahjoja? Kerrotko lisää näistä tuntomerkeistä tai annatko vaikka raamatunkohdat niin käyn lukemassa.
Kiitos etukäteen!Joh 3:10 Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
Eli jos ihmisellä on lähimmäisen rakkautta, silloin hän on uskovainen, sillä lähimmäisen rakkaus tulee Kristuksesta ja Kristus asuu vain uskovaisessa. - vl.kaveri
miten on? kirjoitti:
Eli siis tämä esimerkin henkilökö ei jaksanutkaan uskoa, vaikka kuitenkin pyysi synninpäästöä vieressä istuvalta henkilöltä? Miten tämän es.lestad. olisi pitänyt tässä tilanteessa toimia? Kieltäytyä antamasta synninpäästöä vai?
hän voisi sanoa, että minulla ei itsellänikään ole Henkeä ja kehoittaa häntä pyytämään joltain, jolla se Henki on.
- miten on?
vl.kaveri kirjoitti:
hän voisi sanoa, että minulla ei itsellänikään ole Henkeä ja kehoittaa häntä pyytämään joltain, jolla se Henki on.
Hän ei vain ollut vanhoillislestadiolainen. Miksi hänen pitäisi silloin sanoa, että "minulla ei ole henkeä"?
Ja vielä: Jos rakkaus on se, josta sen oikean uskon tunnistaa, niin miten erottaa oikeanlainen ja vääränlainen rakkaus? Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä? - A. Acimlainen
miten on? kirjoitti:
Hän ei vain ollut vanhoillislestadiolainen. Miksi hänen pitäisi silloin sanoa, että "minulla ei ole henkeä"?
Ja vielä: Jos rakkaus on se, josta sen oikean uskon tunnistaa, niin miten erottaa oikeanlainen ja vääränlainen rakkaus? Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä?"Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä?"
Joskus jopa tuntuu että varsinkin muissa. A. Acimlainen kirjoitti:
"Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä?"
Joskus jopa tuntuu että varsinkin muissa.ei saa lähteä valehtelemaan. Suotta mielistellä, uskon asioissa pitää seisoa suorana, itsekin voi langeta. Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea.
- vl.kaveri
miten on? kirjoitti:
Ja vielä: Jos rakkaus on se, josta sen oikean uskon tunnistaa, niin miten erottaa oikeanlainen ja vääränlainen rakkaus? Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä?että hän ei ole uskovainen.
sanoit:"Kun sitä rakkautta on muissakin uskovaisissa kuin vain vlssä? "
tietenkin kaikissa uskovaisissa on se sama rakkaus, mikä tulee Kristuksesta, miksi ei olisi?
Pyhä Henki on se minkä kautta synnit anteeksi annetaan, eikä nimi SRK:n jäsen luettelossa. Mutta uskovainen on yleensä vl...miksi ei olisi? Eivätkö uskovaiset halua olla yhtä? Siis jos jossain on yksi uskovainen, sinne hakeutuu myös toinenkin, sillä heitä yhdistää Pyhä Henki. - vl.kaveri
vl.kaveri kirjoitti:
että hän ei ole uskovainen.
tietenkin kaikissa uskovaisissa on se sama rakkaus, mikä tulee Kristuksesta, miksi ei olisi?
Pyhä Henki on se minkä kautta synnit anteeksi annetaan, eikä nimi SRK:n jäsen luettelossa. Mutta uskovainen on yleensä vl...miksi ei olisi? Eivätkö uskovaiset halua olla yhtä? Siis jos jossain on yksi uskovainen, sinne hakeutuu myös toinenkin, sillä heitä yhdistää Pyhä Henki.aloituksessa ei sanottu, että esikoislestadiolainen olisi ollut uskovainen.
- Afrikan uskovaiset
vl.kaveri kirjoitti:
että hän ei ole uskovainen.
Pyhä Henki on se minkä kautta synnit anteeksi annetaan, eikä nimi SRK:n jäsen luettelossa. Mutta uskovainen on yleensä vl...miksi ei olisi? Eivätkö uskovaiset halua olla yhtä? Siis jos jossain on yksi uskovainen, sinne hakeutuu myös toinenkin, sillä heitä yhdistää Pyhä Henki."Mutta uskovainen on yleensä vl...miksi ei olisi?"
Maailmassa on paljon uskovaisia, mutta vähän vanhoillislestadiolaisia. - Van-Hin
vl.kaveri kirjoitti:
aloituksessa ei sanottu, että esikoislestadiolainen olisi ollut uskovainen.
EL on yleensä uskovainen.
(Muuten olen sitä mieltä että tavallinen uskovainen on yleensä JL. Viesteistäsi päätellen vl-uskovainen taitaa olla ensisijaisesti vl.) - vl.kaveri
Afrikan uskovaiset kirjoitti:
"Mutta uskovainen on yleensä vl...miksi ei olisi?"
Maailmassa on paljon uskovaisia, mutta vähän vanhoillislestadiolaisia.Siis ne uskovaiset, jotka tunnen ovat vl:ä.
Tunnen heidän kanssaan Pyhän Hengen yhteyttä. Niin sitä ihmettelen, että jos yksi on uskovainen, niin eikö toinen uskovainen ole samassa uskossa hänen kanssansa. Miksi heidän pitäisi näin maallisestikkin erottua toisista. - joopajoo
vl.kaveri kirjoitti:
Siis ne uskovaiset, jotka tunnen ovat vl:ä.
Tunnen heidän kanssaan Pyhän Hengen yhteyttä. Niin sitä ihmettelen, että jos yksi on uskovainen, niin eikö toinen uskovainen ole samassa uskossa hänen kanssansa. Miksi heidän pitäisi näin maallisestikkin erottua toisista.Asia on hyvin selkeä.
Esikoislestadiolaisella ei ollut Pyhää Henkeä.
Näin ollen hän ei voi saarnata syntejä anteeksi keneltäkään. - Oho!
joopajoo kirjoitti:
Asia on hyvin selkeä.
Esikoislestadiolaisella ei ollut Pyhää Henkeä.
Näin ollen hän ei voi saarnata syntejä anteeksi keneltäkään.sirkuspelle olet.
- joopajoo
Oho! kirjoitti:
sirkuspelle olet.
niinpäniin.
Pilkkaa sinä vain.
Pilkka kuuluu uskovaisen elämään.
Uskonasioissa on seistävä suorana.
Joka harhailee eikä pysy Kristuksen opissa,
hänellä ei ole Jumalaa. - kaksiteräinen miekka
vl.kaveri kirjoitti:
Joh 3:10 Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
Eli jos ihmisellä on lähimmäisen rakkautta, silloin hän on uskovainen, sillä lähimmäisen rakkaus tulee Kristuksesta ja Kristus asuu vain uskovaisessa."Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä;kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että' hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. 1 Joh. 3:5-8
- vl.kaveri
kaksiteräinen miekka kirjoitti:
"Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä;kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että' hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. 1 Joh. 3:5-8
, että uskovainen ihminen ei tee sydämestään syntiä, vaan synnin tekee hänessä asuva synti.
Paavalikin sanoi Room.7
17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. - eksynyt laumasta
vl.kaveri kirjoitti:
, että uskovainen ihminen ei tee sydämestään syntiä, vaan synnin tekee hänessä asuva synti.
Paavalikin sanoi Room.7
17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.Kuule, onko tuo VL:ien virallista oppia? Et ole mitenkään "tyypillinen" VL.
- vl.kaveri
eksynyt laumasta kirjoitti:
Kuule, onko tuo VL:ien virallista oppia? Et ole mitenkään "tyypillinen" VL.
Jos olen sanonut jotakin väärää, niin ne joilla on Pyhä Henki, niin auttakaa.
Olen sanonut vain sen, minkä minun on annettu ymmärtää. Kertokaa mitä olen sanonut väärää? - ja hyvää jatkoa
vl.kaveri kirjoitti:
Olen sanonut vain sen, minkä minun on annettu ymmärtää. Kertokaa mitä olen sanonut väärää?Siis monet VL:ät eivät tutki Raamattua noin "syvällisesti" ja tunne sitä noin hyvin kuin sinä.
P.S Älä ylpisty.. - edellinen
vl.kaveri kirjoitti:
Olen sanonut vain sen, minkä minun on annettu ymmärtää. Kertokaa mitä olen sanonut väärää?En ole VL itse, joten sekin lohduttanee sinua.. ei kukaan VL sinua kritosoinut..
- vl.kaveri
ja hyvää jatkoa kirjoitti:
Siis monet VL:ät eivät tutki Raamattua noin "syvällisesti" ja tunne sitä noin hyvin kuin sinä.
P.S Älä ylpisty..lukee raamattua, sillä ymmärryksellä, minkä Jumala parhaaksi näkee. Ja ensimmäiselle on kirkastattu sitä ja toiselle tätä...eikö se niin ole.
Mutta ehkä se on vain hyvä, että emme ymmärrä raamattua paljon. Varoitit - älä ylpisty - ja hyvän vaoituksen annoit, sillä ylpeys on niin vaarallinen ja petolinen, että se hyökkää heti, kun ymmärtää jotain...itselläni ainakin. Että alkaa helposti tulla itseriittoiseksi ja itseensä tyytyväikesi, että lapsenusko on vaarassa lähteä ja oma viisaus tulee ensimmäiseksi.
Kiitos Jumalalle, että emme tunne raamattua syvällisesti.
Hyvää jatkoa sinullekkin :) - Esikoisuudessa
Leenu.n kirjoitti:
on tieto näköjään, miten menee. Ainoastaan sulta puuttuu tämä meidän kaltainen usko. Rukoile Jumalaa, uskonkin hän voi antaa yksin lahjana. Joku oli ollut tuossa vaiheessa, että oli tiennyt, että näin se on, mutta uskoa vaan ei ollut jaksanut. Niin onnellisesti oli tosin käynyt, että uskonkin oli saanut myöhemmin lahjana. Senkin sitten käsittänyt, että sitä ei noin vain oteta ja päätetä, tehdä ikään kuin itse ratkaisua. Niin se on, että Jumala sen antaa, ei niin että ihminen väkisin päättää ottaa.
Olisi muuten vääryys tehdä esikoislestadiolaiselta noin, jos hän todella käsittäisi, että tuo ihminen haluaa tehdä parannuksen siihen uskoon, jossa seuroissa on eli vanhoillislestadiolaisuuteen.Olisi todella väärin jos esikoisl. ei saarnaisi anteeksi, mutta eihän vanhoillisella oikeata katumusta ollutkaan koska ei halua luopua omasta vanhurskaudestaan. Hän vahvistaa tuolla teolla omaavanhurskauttansa.
Mutta jos todella Jumala olisi herättänyt vanhoillisen mielen että hän huomaisi olevansa omanvanhurskauden vankina, niin hän aivan varmasti hän saisi kaikki synnit ja viat anteeksi aivan lapsuudesta saakka. Samalla hän saisi myös tuntea kuinka suloinen Herra.
Tälläisiä tapauksia on muuten käynyt tuolla hajaannusten aikana. Eräällä paikkakunnalla joillekin henkilöille ei saarnattu syntien anteeksi antoa, koska ei osannut pyytää niin että se oli miellyttänyt vanhoillis mielisiä kumppaneita. Silloin nousi ylös esikoisl. mies ja todisti hänelle synnit anteeksi ja tämä myös ne uskoi anteeksi saaneensa. hetken päästä tämä esikoisl. mies kokosi kaikki ne jotka olivat joutuneet vanhoillisten harhaan johtamiksi mukaansa. Tämä mies oli vartavasten mennyt katsomaa onko siellä harhaan johdettuja kristityitä, ilmeisesti Jumalan johdatuksesta. Tämä kertomus on kirjoittajan hallussa.
- Lars
turhiin juttuihin poiketko"!
- A. Acimlainen
Mikä tässä jutussa oli TURHAA? Vastaapa minulle. Kysymys oli asiallinen ja vastasin siihen niinkuin arvelen että vanhoillislestadiolainen olisi vastannut.
- miten on?
vastausta kuitenkin tähän kysymykseen? Saiko tämä henkilö syntinsä anteeksi vai ei?
- Ihme juttu
kuittaat olankohautuksella vl-herätysliikkeen opetuksen kannalta keskeisen kysymyksen?
Voitko vastata kysymykseen. - Ukki
miten on? kirjoitti:
vastausta kuitenkin tähän kysymykseen? Saiko tämä henkilö syntinsä anteeksi vai ei?
Niin sai ja 100% varmuudella.
Vanhoillislestadiolaisuus ei ole yhtään mitään näin korkeissa asioissa, joissa ITSE KRISTUS toimii sanan julistajana. - Raamatusta
Ukki kirjoitti:
Niin sai ja 100% varmuudella.
Vanhoillislestadiolaisuus ei ole yhtään mitään näin korkeissa asioissa, joissa ITSE KRISTUS toimii sanan julistajana.otettu kohta on sinua vastaan, tai käsitystäsi vastaan.
- Huh huh
Raamatusta kirjoitti:
otettu kohta on sinua vastaan, tai käsitystäsi vastaan.
Kristusta vastaan?
- Kristuksen oma
Huh huh kirjoitti:
Kristusta vastaan?
sillä vain on valta saarnata synninpäästön evankeliumi.
Miksikö?
Siksi ettei Kristusta ole joka hengellisyydessä sisällä.
Hyvin yksinkertainen Raamatun totuus. - lars
A. Acimlainen kirjoitti:
Mikä tässä jutussa oli TURHAA? Vastaapa minulle. Kysymys oli asiallinen ja vastasin siihen niinkuin arvelen että vanhoillislestadiolainen olisi vastannut.
Tällaista kysymystä lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen nuo raamatussa olevat sanat.
Mutta asiaan.
Synninpäästön evankeliumi on Hengen virka. Ts. ilman Pyhää Henkeä ei syntien anteeksiantamusta ole. Tämä on totta.
Ymmärrän näin, että mikäli näin joku EL olisi antanut synnit anteeksi, niin mitään ei tapahtuisi.
Toisaalta uskon, että asiasta olisi syntynyt myöskin laajempi keskustelu näiden henkilöiden välille ja siinä olisi selvinnyt Sanan julistajan sieluntila, millä tavalla hän uskoo.
Raamattu lupaa, että evankeliumin vataanottaminen tuo myöskin sielulle rauhan ja halun lähteä "meitä ja Herraa Jeesusta seuraamaan opissa , elämässä ja kärsimisessä".
Miten kävi ? - ...
lars kirjoitti:
Tällaista kysymystä lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen nuo raamatussa olevat sanat.
Mutta asiaan.
Synninpäästön evankeliumi on Hengen virka. Ts. ilman Pyhää Henkeä ei syntien anteeksiantamusta ole. Tämä on totta.
Ymmärrän näin, että mikäli näin joku EL olisi antanut synnit anteeksi, niin mitään ei tapahtuisi.
Toisaalta uskon, että asiasta olisi syntynyt myöskin laajempi keskustelu näiden henkilöiden välille ja siinä olisi selvinnyt Sanan julistajan sieluntila, millä tavalla hän uskoo.
Raamattu lupaa, että evankeliumin vataanottaminen tuo myöskin sielulle rauhan ja halun lähteä "meitä ja Herraa Jeesusta seuraamaan opissa , elämässä ja kärsimisessä".
Miten kävi ?"Ts. ilman Pyhää Henkeä ei syntien anteeksiantamusta ole. Tämä on totta.
Ymmärrän näin, että mikäli näin joku EL olisi antanut synnit anteeksi, niin mitään ei tapahtuisi."
on siis valta riistää el-ihmiseltä pois Pyhä Henki? - hoo moilanen
lars kirjoitti:
Mutta asiaan.
Miten kävi ?Tulin uskoon parikymppisenä, eikä siihen "välimiestä" tarvittu. Jeesuksen elämä, josta luin Raamatusta, alkoi puhutella ja vetää minua. Rukoilin Jumalalta syntejäni ja huonoa elämääni anteeksi, ja sain levon ja ilon. En enää palannut syntiseen elämääni. Myöhemmin löysin myös seurakuntayhteyden. Siis kysymys-- enkö olekkaan "oikea" uskovainen, kun en saanut "synninpäästöä" toisen ihmisen kautta? Onko kaikki ollut turhaa tähän asti ja pitäisikö mennä kipinkapin VL-saarnaajan luo, ja aloittaa taas alusta?
- Kylmä totuus
hoo moilanen kirjoitti:
Tulin uskoon parikymppisenä, eikä siihen "välimiestä" tarvittu. Jeesuksen elämä, josta luin Raamatusta, alkoi puhutella ja vetää minua. Rukoilin Jumalalta syntejäni ja huonoa elämääni anteeksi, ja sain levon ja ilon. En enää palannut syntiseen elämääni. Myöhemmin löysin myös seurakuntayhteyden. Siis kysymys-- enkö olekkaan "oikea" uskovainen, kun en saanut "synninpäästöä" toisen ihmisen kautta? Onko kaikki ollut turhaa tähän asti ja pitäisikö mennä kipinkapin VL-saarnaajan luo, ja aloittaa taas alusta?
vl-opin mukaan uskovainen. Olet matkalla helvettiin, koska kukaan vl-ukko ei ole julistanut sinulle sinun syntejäsi anteeksi.
Älä säikähdä. Tuo on pelkkää Oulun satua.
Siunausta! - kannattaa pysähtyä'
hoo moilanen kirjoitti:
Tulin uskoon parikymppisenä, eikä siihen "välimiestä" tarvittu. Jeesuksen elämä, josta luin Raamatusta, alkoi puhutella ja vetää minua. Rukoilin Jumalalta syntejäni ja huonoa elämääni anteeksi, ja sain levon ja ilon. En enää palannut syntiseen elämääni. Myöhemmin löysin myös seurakuntayhteyden. Siis kysymys-- enkö olekkaan "oikea" uskovainen, kun en saanut "synninpäästöä" toisen ihmisen kautta? Onko kaikki ollut turhaa tähän asti ja pitäisikö mennä kipinkapin VL-saarnaajan luo, ja aloittaa taas alusta?
säikähdä sittenkin, ja mieti, miten on todellisen uskosi laita...
- Ukki
Huh huh kirjoitti:
Kristusta vastaan?
Outoa on, ettei vanhoillislestoille useinkaan kelpaa Kristus pelastajaksi. Miten käynee silloin viimeisellä tuomiolla? Silloin heillä ei ole puolustajana enää kukaan ihminen. Kiittäjät ovat poissa ja moittijat ovat poissa.
- Juuso
lars kirjoitti:
Mutta asiaan.
Miten kävi ?Antoipa synnit anteeksi vl tai el ei mitään tapahdu todellakaan.
Mutta dilloin kun Kristuksessa Jeesuksessa oleva ihminen esikko julistaa Jeesuksen käskyn jälkeen synninpäästön JEESUKSEN NIMESSÄ ja veressä, niin silloinpa tapahtuu että KAIKKI synnit LASESTA ASTI ovat anteeksi annetut iankaikkisella unhoituksella. JEESUKSEN NIMESSÄ, AAMEN! - Huh huh
Ukki kirjoitti:
Outoa on, ettei vanhoillislestoille useinkaan kelpaa Kristus pelastajaksi. Miten käynee silloin viimeisellä tuomiolla? Silloin heillä ei ole puolustajana enää kukaan ihminen. Kiittäjät ovat poissa ja moittijat ovat poissa.
"Miten käynee silloin viimeisellä tuomiolla?"
haluaisi olla tuolla hetkellä niiden vl-opettajien tilalla, jotka tahallisesti polkevat jalkojensa alle Jumalan sanan sekä hengittävät tuomionhenkeä kaikkia muita Jumalan lapsia paitsi oman herätysliikkeensä jäseniä kohtaan. - hoo moilanen
Kylmä totuus kirjoitti:
vl-opin mukaan uskovainen. Olet matkalla helvettiin, koska kukaan vl-ukko ei ole julistanut sinulle sinun syntejäsi anteeksi.
Älä säikähdä. Tuo on pelkkää Oulun satua.
Siunausta!Niin, ehkä lestadiolaisten helvetti onkin muiden taivas.. Kuka olisi voinut vapauttaa minut synneistäni ja kääntää elämäni suunnan ellei Jeesus? Eli jos se ei ollut Jumalan armoa, niin kenen sitten?
- lars
hoo moilanen kirjoitti:
Uskovaisella ihmisellä, jolla synnit ovat anteeksi annetut on myöskin varmuus siitä, että kun tälle ajalle silmät ummistaa niin taivaaseen pääsee. Usein sitä tietenkin epäilee mutta samalla uskoo Jumalan lupauksiin ja luottaa niihin.
Sydämmessä asuva Pyhä Henki ilmoittaa, että tämä on oikea usko!
Eikö sinulla ole pelastusvarmuutta? - hoo moilanen
lars kirjoitti:
Uskovaisella ihmisellä, jolla synnit ovat anteeksi annetut on myöskin varmuus siitä, että kun tälle ajalle silmät ummistaa niin taivaaseen pääsee. Usein sitä tietenkin epäilee mutta samalla uskoo Jumalan lupauksiin ja luottaa niihin.
Sydämmessä asuva Pyhä Henki ilmoittaa, että tämä on oikea usko!
Eikö sinulla ole pelastusvarmuutta?Kyllä minulla on pelastusvarmuus, kiitos kysymästä. Ja enkä käy uskontaistelua vain siksi, että "sitten joskus" pääsen taivaaseen. Kyllä se hyödyttää olla uskossa jo tässä elämässä. Siitä kiitos ja kunnia Jumalalle.
- jae aiheesta
miten on? kirjoitti:
"Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa, ja jonka sydän luopuu Herrasta." Jer. 17:5.
"Poikani, ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi." Matt. 9:2
Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." 1 Joh. 1:9
Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas ja hän on meidän syntien sovittaja; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." 1 Joh.2:1-2
"Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta mään päällä antaa syntejä anteeksi." Matt. 9:6
"Joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Ap.10:43
"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen." Kol.1:14 - siiri
... kirjoitti:
"Ts. ilman Pyhää Henkeä ei syntien anteeksiantamusta ole. Tämä on totta.
Ymmärrän näin, että mikäli näin joku EL olisi antanut synnit anteeksi, niin mitään ei tapahtuisi."
on siis valta riistää el-ihmiseltä pois Pyhä Henki?Mutta hän sanoi: Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te säilytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellennekaan koske niihin taakkoihin. Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet." Luuk. 11:46,52
- veelll
sai anteeksi koska oletti vieruskaverinsa olevan samaa uskoa kuin puhujakin on
- miten on?
oli sillä, että hän itse halusi uskoa. Onko sillä mitään merkitystä?
- Raamattu
opeta , että evankeliumin saarnan uskomalla löytää Jumalan Valtakunnan jos saarnaajalla on , kuten varmaan oli lupa Pyhän Hengen voimasta saarnata tuo evankeliumi.
Kun siis kuulia sen vastaan otti sydämen vilpittömyydellä, hän sai uskon.
El. siunauksella ei ollut mitään merkitystä. - ...
Raamattu kirjoitti:
opeta , että evankeliumin saarnan uskomalla löytää Jumalan Valtakunnan jos saarnaajalla on , kuten varmaan oli lupa Pyhän Hengen voimasta saarnata tuo evankeliumi.
Kun siis kuulia sen vastaan otti sydämen vilpittömyydellä, hän sai uskon.
El. siunauksella ei ollut mitään merkitystä.vl-höpötystä.
- sinua
... kirjoitti:
vl-höpötystä.
Raamatun mukainen armojärjestys.
Niin on ollut jo maailman luomisesta lähtien ja et varmaan ole poikkeus.
Totinen Jumalan sana pahentaa tai parantaa. - A. Acimlainen
"sai anteeksi koska oletti vieruskaverinsa olevan samaa uskoa kuin puhujakin on"
Olen oppinut tällä palstalla että PH:n saa (vanhoillisten mukaan) vasta siinä kun on ottanut syntienanteeksiannon vastaan.
Mutta puhujahan ei syntejä anteeksisaarnannut (tässä esimerkissä)
KENELTÄ parannuksen tekijä tässä sai PH:n? Ei keneltäkään, koska esikoisella PH:ä ei ollut ja puhuja ei sitä hänelle antanut.
Sinun tulkintasi perusteella tälle ihmiselle riittäisi pelastukseksi että hän uskoo sydämessään että synnit on anteeksiannetut. - ...
sinua kirjoitti:
Raamatun mukainen armojärjestys.
Niin on ollut jo maailman luomisesta lähtien ja et varmaan ole poikkeus.
Totinen Jumalan sana pahentaa tai parantaa.vl-omavanhurskaus ja vl-valheet.
- Nimetön
... kirjoitti:
vl-omavanhurskaus ja vl-valheet.
niin minäkin ajattelin ennen kun sain parannuksen armon, ärsyttämään vaan rupesi kun joku puhui uskon asiasta! jos sinua ei kerran kiinnosta niin mitä sinä teet tällä palstalla? ja kyllä sen tietää omassa sydämessään onko saanut synnit anteeksi vai ei, olo kevenee huomattavasti!
- ...
Nimetön kirjoitti:
niin minäkin ajattelin ennen kun sain parannuksen armon, ärsyttämään vaan rupesi kun joku puhui uskon asiasta! jos sinua ei kerran kiinnosta niin mitä sinä teet tällä palstalla? ja kyllä sen tietää omassa sydämessään onko saanut synnit anteeksi vai ei, olo kevenee huomattavasti!
uskovainen, mutta en valheellisia oppeja opettavan vl-herätysliikkeen jäsen.
Nimetön kirjoitti:
sä sait parannuksen, siis mikä lopulta käänsi sut siltä tieltä missä olit? Joillakin esim. joku koettelemus aiheuttaa "kääntymisen". Jotkut synninhädässään eivät saa yöllä nukuttua... Ja missä se tapahtui? Seuroissa?
- UteliasAatu
Leenu.n kirjoitti:
sä sait parannuksen, siis mikä lopulta käänsi sut siltä tieltä missä olit? Joillakin esim. joku koettelemus aiheuttaa "kääntymisen". Jotkut synninhädässään eivät saa yöllä nukuttua... Ja missä se tapahtui? Seuroissa?
onko Leenu imenyt vl-opit äidinmaidosta?
- vl.kaveri
,että onko saarnaaja uskovainen. Jos on, niin saa anteeksi, jos uskoo ne anteeksi.
No jos ei ole, niin sitten ei varmaakaan saa anteeksi, sillä Jumala antaa ne anteeksi, eikä ihminen. Kuinka ihminen voisi antaa toiselle synnit anteeksi lihansa puolesta? Ja epäuskovasilla ei ole Pyhää Henkeä, joten saarnaa tulee pakostakin lihasta ja lihan saarna ei ole Jumalasta.
Mutta kun uskovainen saarnaa Jumalan Hengen kautta, niin evankeliumi on puhdas.- A. Acimlainen
Kun minä kirjoitan että ihminen ei voi lihastaan antaa anteeksi toiselle niin tarkoitan sitä että ihmisellä ei ole lihan voimasta KYKYÄ nähdä toista armahdettuna. Ihminen ei kykene näkemään Kristusta lähimmäisessään. Vain Pyhä Henki voi sen näyttää. Anteeksiantaminen tarkoittaa sitä että ei tuomitse eikä sitä -kuten usein luullaan - että anteeksiantamisessa ensin pystytetään toisen syntisyys ja sitten "annetaan" se "anteeksi". Monesti tuntuu että vl-anteeksianto on juuri tuota jälkimmäistä sorttia, lihallisen ihmisen pelleilyä.
- vl.kaveri
A. Acimlainen kirjoitti:
Kun minä kirjoitan että ihminen ei voi lihastaan antaa anteeksi toiselle niin tarkoitan sitä että ihmisellä ei ole lihan voimasta KYKYÄ nähdä toista armahdettuna. Ihminen ei kykene näkemään Kristusta lähimmäisessään. Vain Pyhä Henki voi sen näyttää. Anteeksiantaminen tarkoittaa sitä että ei tuomitse eikä sitä -kuten usein luullaan - että anteeksiantamisessa ensin pystytetään toisen syntisyys ja sitten "annetaan" se "anteeksi". Monesti tuntuu että vl-anteeksianto on juuri tuota jälkimmäistä sorttia, lihallisen ihmisen pelleilyä.
ei muuta...en vaan oikeen käsitä.
- en ymmärrä
A. Acimlainen kirjoitti:
mitä tarkoitat pystyttämsellä?
vl- anteeksianto ei missään tapauksessa ole pelleilyä eikä mikään leikin asia, vaan itse ainakin tahtoo suurella arkuudella mennä anteeksiantotilanteeseen kun kokee oman uskon heikkouden. Varsinkin kun olisi siunattavana ulkopuolella vl-joukon oleva ihminen, tulee hyvin helposti sellainen tunne että tuleekoha siitä mitään kun minä olen niin huono saarnamies ja nuo toiset olisivat parempia kun se oma matkanteko käy niin kovin vaivalloisesti.Uskon etttä liki kaikki vl-porukasta kokevat samoin.
Sanokaa mielipiteitä muutkin tälle nimimerkki a, acimlaiselle kun hänellä näyttää olevan väärä käsitys meistä
- ihmetys
Siis onko tämä totta? Uskovatko VL:ät, että synnit saa anteeksi vain toisen ihmisen kautta? Mihin te sitten Jumalaa ja Jeesusta tarvitsette? Luette kyllä Raamattua todella valikoiden, ja se valikointi kyllä eksyttää teidät perinpohjaisesti tässäkin kohdassa.
- Juu
totta.
Oulussa on kehitetty uusi Raamatun ohittava oppirakennelma. Lueskele lisää tätä palstaa ja ihmettele!
- Van-Hin
Mikäli parannus muodostuu pysyvämmänlaatuiseksi, tullee synninpäästö ajan mittaan myös vl-kelpoisella tavalla hoidetuksi.
Joskus olen sellaista pohtinut, mitä seuraa jos vl saa impulssin evankeeliseen reaktioon sellaisesta saarnasta joka myöhemmin arvioidaan vääräoppiseksi ja jonka johdosta saarnaaja siirretään vilttiketjuun. Tämä tilannehan ei ole kuvitteellinen.
Raamatusta voi kyllä saada sellaisenkin käsityksen, että usko ei vaadi synninpäästöä, mutta synninpäästö vaatii uskoa.- x-vl
Miten se on mahdollista, että usko ei vaadi synninpäästöä ja synninpäästö vaatii uskoa? Mutta ilman synninpäästöä ei ole oikeaa uskoakaan? Vai miten se meni?
Pidetäänkö synninpäästöä ns. ahtaana porttina ulkonaolevallle? Silloinhan ennen portista kulkemista pitää omistaa usko, jotta meneminen eli synninpäästö olisi mahdollinen.
Sitten ei enää tarvita synninpäästöä, kun on menty portista, usko saatu.
Uskoa on siis ulkonaolevalla ja sisälläolevalla. Onko se samaa uskoa?
Tilanne, jossa mietit salaavääräoppisen veeällän synninpäästön julistuksen seurauksia, ei ole kuvitteellinen. Ei todellakaan! Tiedämme niitä moniakin.
Millainen hengenerottamisen lahja meillä pitäisi olla, ettei vain vahingossa käännyttäisi tuollaisen puoleen?
Minä uskon, että se on mahdottomuus. Siksi tärkeintä on ihmisen oma halu uskomiseen ja siihen, että luottaa julistajan sanaan kuin itse Jumala olisi sen sanonut.
Jos meidän pitäisi huolehtia vielä saarnaajan osuudesta, niin turhan vaikeaksi uskontie muodostuisi. Sitä paitsi me ei ikinä pystytä näkemään toisen sieluntilaa. Se on hyväksyttävä ja jätettävä Jumalan asiaksi!
Vai korotammeko itsemme Hänen, Kaikkitietävän rinnalle ja asemaan? - Hebe
x-vl kirjoitti:
Miten se on mahdollista, että usko ei vaadi synninpäästöä ja synninpäästö vaatii uskoa? Mutta ilman synninpäästöä ei ole oikeaa uskoakaan? Vai miten se meni?
Pidetäänkö synninpäästöä ns. ahtaana porttina ulkonaolevallle? Silloinhan ennen portista kulkemista pitää omistaa usko, jotta meneminen eli synninpäästö olisi mahdollinen.
Sitten ei enää tarvita synninpäästöä, kun on menty portista, usko saatu.
Uskoa on siis ulkonaolevalla ja sisälläolevalla. Onko se samaa uskoa?
Tilanne, jossa mietit salaavääräoppisen veeällän synninpäästön julistuksen seurauksia, ei ole kuvitteellinen. Ei todellakaan! Tiedämme niitä moniakin.
Millainen hengenerottamisen lahja meillä pitäisi olla, ettei vain vahingossa käännyttäisi tuollaisen puoleen?
Minä uskon, että se on mahdottomuus. Siksi tärkeintä on ihmisen oma halu uskomiseen ja siihen, että luottaa julistajan sanaan kuin itse Jumala olisi sen sanonut.
Jos meidän pitäisi huolehtia vielä saarnaajan osuudesta, niin turhan vaikeaksi uskontie muodostuisi. Sitä paitsi me ei ikinä pystytä näkemään toisen sieluntilaa. Se on hyväksyttävä ja jätettävä Jumalan asiaksi!
Vai korotammeko itsemme Hänen, Kaikkitietävän rinnalle ja asemaan?Juuri näin se on.
JUMALA ON IANKAIKIISESTI PYSYVÄSSÄ SANASSAAN läsnä ja vaikuttavana joka hetki.
JA JOKA USKOSSA KRISTUKSEEN ON, HÄNESSÄ KRISDTUS ASUU. Ja toimii, meidän -!KAUTTAMME!-
VASIKUTTAVA SANA ON SILLOIN SIINÄ IHMISESSÄ, EI SUINKAAN TÄMÄN IHMISEN PERSOONA TAI HÄNEN HENKENSÄ VAIKUTA MILLÄÄN TAVOIN.
VAAN MINUSSA JA X-VL:SSA ASUVA JUMALAN HENKI VAIKUTTAA TODISYUKSEMME SANAN KAUTTA.
Vaikkas kullet aasin suusta puhtaan Kristuksen evankeliumin, sanan syntien anteekiannosta Jeesuksen nimessä ja veressä, niin sinun pitää se SANA uskoman.
Sana on Kristus, ei mikään muu.
Sana on Pyhä Kaikkivaltias Kolmiyhteinen Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki.
Joille tämä Sana ei riitä, vaan turvaudutaan vielä lisäsiivekeisiin, kirkonvaareihin, niin hänelle on tie helvettiin auki. Jeesus nimittäin elää tänäänkin.
Hän elää Sanassa ja ON SANA. Hän elää sinun x-vl sydämessäsi, ja myös minun sydämessäni. Kiitos Jeesus sinun rakkaudestasi. - Vaari
Vl- sertifioitu synninpäästö.
Voko ihminen enää hengellisesti pimeämmässä elää?
Voi sokeutta voi pimeyttä voi voi ihmisparkoja voi. - ihmetys
Vaari kirjoitti:
Vl- sertifioitu synninpäästö.
Voko ihminen enää hengellisesti pimeämmässä elää?
Voi sokeutta voi pimeyttä voi voi ihmisparkoja voi.Vähän alkaa VL-oppi muistuttaa aikaa ennen Lutherin uskonpuhdistusta. "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa." Tuskin VL-saarnaajilla on mitään korkeaa asemaansa ja oikeuksiansa vastaan, ja lampaat ovat tyytyväisiä, kun saa synnit "helposti" anteeksi ja voi jatkaa synnintekemistä ja tulla taas saarnaajien tykö. Ja homma pysyy kasassa.
- Tälviisii
ihmetys kirjoitti:
Vähän alkaa VL-oppi muistuttaa aikaa ennen Lutherin uskonpuhdistusta. "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa." Tuskin VL-saarnaajilla on mitään korkeaa asemaansa ja oikeuksiansa vastaan, ja lampaat ovat tyytyväisiä, kun saa synnit "helposti" anteeksi ja voi jatkaa synnintekemistä ja tulla taas saarnaajien tykö. Ja homma pysyy kasassa.
1. Pelon käyttö hallitsemisen keinona.
2. Saarnaajien häikäilemättömyys opettaa Raamatun vastaisia oppeja.
3. Kritiikin tukahduttaminen.
4. Keinotekoiset säännöt, joilla yhdenmukaistetaan joukot.
5. Saarnaajien vallanhimo.
6. Kova tupakanpoltto. - ...
Tälviisii kirjoitti:
6. Kova tupakanpoltto....
- ihmetyttää
ihmetys kirjoitti:
Vähän alkaa VL-oppi muistuttaa aikaa ennen Lutherin uskonpuhdistusta. "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa." Tuskin VL-saarnaajilla on mitään korkeaa asemaansa ja oikeuksiansa vastaan, ja lampaat ovat tyytyväisiä, kun saa synnit "helposti" anteeksi ja voi jatkaa synnintekemistä ja tulla taas saarnaajien tykö. Ja homma pysyy kasassa.
Ihmetyttää tää kaikki keskustelu. Jos asiat askarruttavat, en usko että täältä niitä vastauksia löytyy. Jokainen oikeasti uskovainen voi saarnata toiselle synnit ja myös epäuskon anteeksi, saarnaaja ei ole sen "parempi" uskovainen kuin muutkaan. Varmasti jokainen tuntee itsensä heikoksi ja huonoksi uskovaiseksi.
Ihmisen on vaikea ymmärtää, että usko en pelkkää armosta uskomista. Kukaan meistä "vl-sta" ei olisi uskomassa ilman evankeliumia. Olet tervettullut meidän seuroihin ja kaikki muutkin. Ehkä sieltä löydätte ne vastaukset. - miten on?
ihmetyttää kirjoitti:
Ihmetyttää tää kaikki keskustelu. Jos asiat askarruttavat, en usko että täältä niitä vastauksia löytyy. Jokainen oikeasti uskovainen voi saarnata toiselle synnit ja myös epäuskon anteeksi, saarnaaja ei ole sen "parempi" uskovainen kuin muutkaan. Varmasti jokainen tuntee itsensä heikoksi ja huonoksi uskovaiseksi.
Ihmisen on vaikea ymmärtää, että usko en pelkkää armosta uskomista. Kukaan meistä "vl-sta" ei olisi uskomassa ilman evankeliumia. Olet tervettullut meidän seuroihin ja kaikki muutkin. Ehkä sieltä löydätte ne vastaukset.eivät ole armosta uskomassa? Miksi ainoastaan vanhoillislestadiolaiset ovat armosta uskomassa? Tähän jos antaisit vielä vastauksen.
- Muu uskovainen
miten on? kirjoitti:
eivät ole armosta uskomassa? Miksi ainoastaan vanhoillislestadiolaiset ovat armosta uskomassa? Tähän jos antaisit vielä vastauksen.
kysymyksen heitit. Jäädään odottamaan vastausta.
- joo
miten on? kirjoitti:
eivät ole armosta uskomassa? Miksi ainoastaan vanhoillislestadiolaiset ovat armosta uskomassa? Tähän jos antaisit vielä vastauksen.
parempi selittämään.. Me uskotaan niin kun Raamattu sanoo, vaikka se on todella vaikeaa ja muidenkin vaikea ymmärtää.. Raamatussa sanotaan mm. "jolle te synnit anteeksi annatte niille ne ovat anteeksi annetut" (en ihan sanatarkasti muista) ja siellä puhutaan myös yhdestä seurakunnasta, pienestä joukosta.. Me siis uskotaan että pelkästään synnin päästön kautta pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan.. Me uskotaan niinkun Raamatussa sanotaan et jokaisella ihmisellä on etsikkoaika elämänsä aikana jolloin Jumala puhuttelee. Eli jokainen saa kyllä mahdollisuuden tähän armoon...
Uskoa ei voi järjellä selitellä, kaikkeen ei löydy vastausta, usko on "uskomista".
Jos ymmärsit tästä edes jotain niin hyvä!(: - Muu uskovainen
joo kirjoitti:
parempi selittämään.. Me uskotaan niin kun Raamattu sanoo, vaikka se on todella vaikeaa ja muidenkin vaikea ymmärtää.. Raamatussa sanotaan mm. "jolle te synnit anteeksi annatte niille ne ovat anteeksi annetut" (en ihan sanatarkasti muista) ja siellä puhutaan myös yhdestä seurakunnasta, pienestä joukosta.. Me siis uskotaan että pelkästään synnin päästön kautta pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan.. Me uskotaan niinkun Raamatussa sanotaan et jokaisella ihmisellä on etsikkoaika elämänsä aikana jolloin Jumala puhuttelee. Eli jokainen saa kyllä mahdollisuuden tähän armoon...
Uskoa ei voi järjellä selitellä, kaikkeen ei löydy vastausta, usko on "uskomista".
Jos ymmärsit tästä edes jotain niin hyvä!(:että kaikki muut maailman uskovaiset uskovat "väärin" ja vain n. 100.000 Suomen vanhoillislestadiolaista uskoo "oikein".
Niinkö? - miten on?
joo kirjoitti:
Jos ymmärsit tästä edes jotain niin hyvä!(:pääasiassa vanhoillislestadiolaisuuteen synnytään. Se ei taas ole "synninpäästön" kautta sisälle tulemista.
- niin ?
Muu uskovainen kirjoitti:
että kaikki muut maailman uskovaiset uskovat "väärin" ja vain n. 100.000 Suomen vanhoillislestadiolaista uskoo "oikein".
Niinkö?Tutki asia ja tee oma valintasi
Usko on henkilökohtainen asia
Riehnaamalla ei tulla autuaaksi vaan ainoastaan oikealla uskolla
Ihmiselle on annettu valittavaksi siunaus tai kirous
ja käsketty valita siunaus(raamatussa)
Tämä ei ole pelottelua tämä on Jumalansanasta - joo-o
miten on? kirjoitti:
pääasiassa vanhoillislestadiolaisuuteen synnytään. Se ei taas ole "synninpäästön" kautta sisälle tulemista.
näitä vaikeita kysymyksiä.. Kaikki vl.kään ei ole uskomassa jos niillä ei ole sydämenuskoa. Ei se nimi tee autuasta. Esim. kaikki lapset syntyy Jumalan lapsiks mutta synti erottaa Jumalasta ja sen takia me tarvitaan evankeliumi. Nää ei tosiaankaan oo järjen asioita. Ei näit asioita voi järjen kans edes yrittää ymmärtää, vaan uskon kautta ja niit on tosi vaikee selittää. Se on tot et suurin osa on saanut syntyä vl.ksi, mut uskon pitää tulla omakohtaseks. Mut lähetystyötä tehään koko ajan ja moni onkin saanut parannuksen armon.
Kukaan ei voi oikeesti TIETÄÄ kuka täältä pääsee taivaaseen. Me uskotaan et tää on se oikee tie ja me tunnetaan se oikeeksi. Meiän suurin toive on et kaikki löytäis sen elävän uskon.
Oikeesti menkää käymään seuroissa, siel on paremmat vastaukset... - Muu uskovainen
niin ? kirjoitti:
Tutki asia ja tee oma valintasi
Tämä ei ole pelottelua tämä on Jumalansanasta"Riehnaamalla ei tulla autuaaksi vaan ainoastaan oikealla uskolla"
Onko edellinen kommenttini riehnaamista? Olen ymmärtänyt, että vl-herätysliike opettaa kuten siinä kommentissani (joka on uudelleen tässä) kysyin. Olenko väärässä? Miten rienasin? Ai kun kysyin teidän oppianne?
Voisitko varmuuden vuoksi kertoa, opettaako vl-herätysliike kuten tuossa kysyn. Kiitos.
"Ja te uskotte
Kirjoittanut: Muu uskovainen 11.11.2004 klo 11.08
että kaikki muut maailman uskovaiset uskovat "väärin" ja vain n. 100.000 Suomen vanhoillislestadiolaista uskoo "oikein".
Niinkö?" - JP.
"Riehnaamalla ei tulla autuaaksi vaan ainoastaan oikealla uskolla"
Onko edellinen kommenttini riehnaamista? Olen ymmärtänyt, että vl-herätysliike opettaa kuten siinä kommentissani (joka on uudelleen tässä) kysyin. Olenko väärässä? Miten rienasin? Ai kun kysyin teidän oppianne?
Voisitko varmuuden vuoksi kertoa, opettaako vl-herätysliike kuten tuossa kysyn. Kiitos.
"Ja te uskotte
Kirjoittanut: Muu uskovainen 11.11.2004 klo 11.08
Niinkö?"Anteeksi kiivauteni!
VL:t haluavat uskoa raamatun mukaan ja soisivat kyllä että kaikki pääsisivät taivaaseen
mutta raamatun mukaan ihmiselta vaaditaan "työ" pelastukseen
mikä työ on parannus
Muuta en osaa tähän sanoa - miten on?
JP. kirjoitti:
Anteeksi kiivauteni!
VL:t haluavat uskoa raamatun mukaan ja soisivat kyllä että kaikki pääsisivät taivaaseen
mikä työ on parannus
Muuta en osaa tähän sanoaUsko riittää. Uskon hedelmä on parannus. Uskon hedelmänä tulee rakkaus ja hyvät työt. Mutta mitään tekoa tekemällä et voi ansaita pelastusta. Vaaditaan vain usko.
- JP.
miten on? kirjoitti:
Usko riittää. Uskon hedelmä on parannus. Uskon hedelmänä tulee rakkaus ja hyvät työt. Mutta mitään tekoa tekemällä et voi ansaita pelastusta. Vaaditaan vain usko.
Parannus synnyttää uskon ja usko vaikuttaa hedelmät
Jumalan edessä kelpaa vain yksi teko joka on evankeljumin uskominen (synnin pois paneminen)
Lopussa kysytää uskoa kuten sanoit - Muu uskovainen
JP. kirjoitti:
Anteeksi kiivauteni!
mikä työ on parannus
Muuta en osaa tähän sanoa"mutta raamatun mukaan ihmiselta vaaditaan "työ" pelastukseen
mikä työ on parannus"
Vl-herätysliike opettaa, että ihmisen pitää TEHDÄ TEKO eli mennä toisen ihmisen luo saamaan syntejään anteeksi.
Minun Raamattuni opettaa, että ihminen ei voi teoillaan vaikuttaa pisaran vertaa omaan pelastukseensa. Yksi teko on tehty Golgatalla. Se riittää. Minun Raamattuni sanoo, että USKO RIITTÄÄ!
Mitäs tähän sanot?
Apt. 16: 30-31
"30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
Ef. 2: 8-9
"8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." - Kyselijä
"mutta raamatun mukaan ihmiselta vaaditaan "työ" pelastukseen
mikä työ on parannus"
Vl-herätysliike opettaa, että ihmisen pitää TEHDÄ TEKO eli mennä toisen ihmisen luo saamaan syntejään anteeksi.
Minun Raamattuni opettaa, että ihminen ei voi teoillaan vaikuttaa pisaran vertaa omaan pelastukseensa. Yksi teko on tehty Golgatalla. Se riittää. Minun Raamattuni sanoo, että USKO RIITTÄÄ!
Mitäs tähän sanot?
"30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
"8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."Ef. 2: 8-9
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
Ketkä vaativat pelastuksen edellytykseksi ihmisteon? Mikä on omilla teoillaan kerskaava joukko? - Oulu
Tälviisii kirjoitti:
6. Kova tupakanpoltto."6. Kova tupakanpoltto."
menestyksellisen evankeliumin julistamisen. - töitä on...
Kyselijä kirjoitti:
Ketkä vaativat pelastuksen edellytykseksi ihmisteon? Mikä on omilla teoillaan kerskaava joukko?Me vl:t ymmärrämme että on tehtävä parannus(Jumalan lahja) kun jumalan valtakunta lähestyy
Ennen kuin pahat päivät tulevat eli etsikon aika kuluu umpeen
Ja uskossa pysyäkseen on uskottava syntejä anteeksi kun synti aina tarttuu
Ei muita töitä
Kerskaava joukko?? - Kyselijä
töitä on... kirjoitti:
Me vl:t ymmärrämme että on tehtävä parannus(Jumalan lahja) kun jumalan valtakunta lähestyy
Ennen kuin pahat päivät tulevat eli etsikon aika kuluu umpeen
Ja uskossa pysyäkseen on uskottava syntejä anteeksi kun synti aina tarttuu
Ei muita töitä
Kerskaava joukko??http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005324374
"Kerskaava joukko??"
Paavali nimenomaan puhuu kerskaavasta joukosta, joka pyrkii omilla ansioillaan ja omilla töillään saavuttamaan pelastuksen. Tälle joukolle ei riitä
USKO KRISTUKSEEN
joka on Raamatun mukainen pelastuksen ehto ja pelastuksen portti. - JP.
Kyselijä kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005324374
"Kerskaava joukko??"
Paavali nimenomaan puhuu kerskaavasta joukosta, joka pyrkii omilla ansioillaan ja omilla töillään saavuttamaan pelastuksen. Tälle joukolle ei riitä
USKO KRISTUKSEEN
joka on Raamatun mukainen pelastuksen ehto ja pelastuksen portti.Ymmärrämme erillai
Mutta muistuttaisin silti parannuksen teosta
uskoon tulemiseksi - Kyselijä
JP. kirjoitti:
Ymmärrämme erillai
Mutta muistuttaisin silti parannuksen teosta
uskoon tulemiseksi"Ymmärrämme erillai"
seuraavat raamatunkohdat voi ymmärtää monella tavalla?
-------------------------------------------------
"Mutta muistuttaisin silti parannuksen teosta
uskoon tulemiseksi"
Kun Pyhä Henki sytyttää uskon liekin ihmisen sydämessä, niin sen jälkeen henkilö tekee parannuksen entisestä syntielämästään.
Usko on Jumalan teko ja parannus on Jumalan tekoa seuraava mielen- ja elämänmuutos.
Jumala ja Pyhä Henki hoitavat nämä jutut jokaisen ihmisen kohdalla. Siihen ei tarvita muita ihmisiä väliin sähläämään ja omaa kunniaa itselleen keräämään. Tästä omilla teoilla kerskaamisesta Paavali varoittaa. - JP.
Kyselijä kirjoitti:
"Ymmärrämme erillai"
uskoon tulemiseksi"
Kun Pyhä Henki sytyttää uskon liekin ihmisen sydämessä, niin sen jälkeen henkilö tekee parannuksen entisestä syntielämästään.
Usko on Jumalan teko ja parannus on Jumalan tekoa seuraava mielen- ja elämänmuutos.
Jumala ja Pyhä Henki hoitavat nämä jutut jokaisen ihmisen kohdalla. Siihen ei tarvita muita ihmisiä väliin sähläämään ja omaa kunniaa itselleen keräämään. Tästä omilla teoilla kerskaamisesta Paavali varoittaa.Raamatun kohdat eivät riitele uskoani vastaan
Mutta en niitä nyt selitä
Mutta parannus josta puhun tehdään ennenkaikkea epäuskosta tai Julki jumalattomuudesta
Ei pelkästää syntielämästä
Ja uskoon tuloon tarvitaan raamatun mukaan pyhänhengen pappi joka on totisen viinipuun oksa
"Uskosta uskoon" - Kyselijä
JP. kirjoitti:
Raamatun kohdat eivät riitele uskoani vastaan
Mutta en niitä nyt selitä
Mutta parannus josta puhun tehdään ennenkaikkea epäuskosta tai Julki jumalattomuudesta
Ei pelkästää syntielämästä
Ja uskoon tuloon tarvitaan raamatun mukaan pyhänhengen pappi joka on totisen viinipuun oksa
"Uskosta uskoon""Ja uskoon tuloon tarvitaan raamatun mukaan pyhänhengen pappi joka on totisen viinipuun oksa"
oppia Raamattu ei tunne. - hoo moilanen
joo kirjoitti:
Jos ymmärsit tästä edes jotain niin hyvä!(:Totta, Raamatussa sanotaan kyllä, että "jolle te synnit anteeksi annatte niin ne ovat anteeksi annetut". Mutta se on vain yksi Raamatun kohta synnistä, syntien anteeksisaamisesta ja antamisesta. Omistatko Raamatun hakukirjaa? Etsippä vaikka synnin kohdalta, mitä siitä on kirjoitettu. Silloin et takerru tuohon yhteen kohtaan pelkästään ja tee siitä itsellesi opinkappaletta. Raamatussa lukee, että "te eksytte koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa."
- Tapani
Kyselijä kirjoitti:
"Ymmärrämme erillai"
uskoon tulemiseksi"
Jumala ja Pyhä Henki hoitavat nämä jutut jokaisen ihmisen kohdalla. Siihen ei tarvita muita ihmisiä väliin sähläämään ja omaa kunniaa itselleen keräämään. Tästä omilla teoilla kerskaamisesta Paavali varoittaa.Mark. 1:14-15
14. Mutta sitte kuin Johannes oli vankiuteen annettu ylön, tuli Jesus Galileaan, saarnaten Jumalan valtakunnan evankeliumia,
15. Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.
Room. 3:24-28
24. He tulevat ilman ansiotansa vanhurskaaksi, hänen armostansa, sen lunastuksen kautta, joka on Jesuksessa Kristuksessa,
25. Jonka Jumala on armonistuimeksi asettanut, uskon kautta hänen veressänsä, osoittaaksensa sitä vanhurskautta, joka hänen edessänsä kelpaa, edelläkäyväisten syntein anteeksi antamisen kautta,
26. Joita Jumala kärsinyt on, osoittaaksensa vanhurskauttansa tällä ajalla: että hän itse vanhurskas olis ja sen vanhurskaaksi tekis, joka Jesuksen uskosta on.
27. Kussa siis on kerskaus? Se on suljettu ulos. Minkä lain kautta? Töidenkö lain kautta? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.
Room. 10:11-17
11. Sillä Raamattu sanoo: jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä häpiään tuleman.
12. Ei ole yhtään eroitusta Juudalaisen ja Grekiläisen välillä; sillä yksi on kaikkein Herra, rikas kaikkein kohtaan, jotka häntä rukoilevat.
13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta. - mitä tarkoittaa
ihmetyttää kirjoitti:
Ihmisen on vaikea ymmärtää, että usko en pelkkää armosta uskomista. Kukaan meistä "vl-sta" ei olisi uskomassa ilman evankeliumia. Olet tervettullut meidän seuroihin ja kaikki muutkin. Ehkä sieltä löydätte ne vastaukset.Mitä tarkoittaa käsite "armosta uskomassa"? Kuulin sen ensimmäistä kertaa, kun vierailin täällä, vaikka muuten kristillinen sanasto onkin jonkin verran tuttua.
- Matti Heikäläinen
ihmetys kirjoitti:
Jos tuollain ajattelis, niin tuskin sitä oikeasti uskoisi ja tuskinpa sitä edes menisi sinne saarnaajan tykö.
Jos ajattelee, että teenpä nyt syntiä ja uskon ne sitten anteeksi, vaikka seuroissa. Tässä on vaarana, että katumus ei ehkä olekaan aito. Tuollainen suunnitelma vaarallinen. Tuolla tavalla ajattelevan on varmaan vaikea katua aidosti ja varmaan ne seuratkin saattas jäädä väliin. Ja vähitellen jäis koko usko, tuolla linjalla.
Jos tunnolla on jotain asioita, jotka painavat, niin niistä on hyvä tehdä parannus heti kun suinkin. Jos syntisellä tunnolla tekee matkaa, niin on suuri vaara joutua uudelleen kiusauksiin ja langeta edelleen ja edelleen, eikä lopulta ehkä enää jaksa tehdä niistä parannusta, vaikka ehkä halua olisikin vielä uskoa. Sillä tavalla se usko lähtee, jos ei saa kuulla Jumalan sanaa, sytien anteeksi antoa. Evankeliumi on meidän voima uskossa. Evankeliumin voimalla me uskomme. Emme omilla voimillamme.
Sanon vielä, että kyllä se Jumalan sanan kuulossa käyminen seuroissa kertoo Jumalan Sanan arvostamisesta. Sellainen jolla uskoa ei ole tuskin jaksaa lähteä seurihin, vaan luultavasti seurojen aikaan löytyy aina "parempaa" tekemista. - Armosta me uskomme.
mitä tarkoittaa kirjoitti:
Mitä tarkoittaa käsite "armosta uskomassa"? Kuulin sen ensimmäistä kertaa, kun vierailin täällä, vaikka muuten kristillinen sanasto onkin jonkin verran tuttua.
Armosta uskominen tarkoittaa, että saat kaikki tekemäsi erheet anteeksi Jumalan armosta, kun vain uskot ne anteeksi, kun joku uskova saarnaa sinulle synninpäästön. Silloin ei kysytä, mitä olet tehnyt ja miten olet elänyt, kaiken saa uskoa armosta anteeksi, nekin synnit, mitä ei tiedä tehneensä.
Kun tällä tavalla teet parannuksen, olet armosta uskomassa. Jumalan armo kantaa sinua ja voit olla huoletta. Edes kuolemasta ei tarvitse huolia, vaikka se tulisi yllättäen, sillä autuus ei ole synnittömyydessä, vaan yksin uskossa. Jos jaksat kilvoitella synnistä parannusta tehden, niin usko säilyy ja näin olet Jumalan armohoidossa turvattuna ja tiedät koko ajan, että täältä pääsen kerran kunnian taivaaseen. - miten on?
Armosta me uskomme. kirjoitti:
Armosta uskominen tarkoittaa, että saat kaikki tekemäsi erheet anteeksi Jumalan armosta, kun vain uskot ne anteeksi, kun joku uskova saarnaa sinulle synninpäästön. Silloin ei kysytä, mitä olet tehnyt ja miten olet elänyt, kaiken saa uskoa armosta anteeksi, nekin synnit, mitä ei tiedä tehneensä.
Kun tällä tavalla teet parannuksen, olet armosta uskomassa. Jumalan armo kantaa sinua ja voit olla huoletta. Edes kuolemasta ei tarvitse huolia, vaikka se tulisi yllättäen, sillä autuus ei ole synnittömyydessä, vaan yksin uskossa. Jos jaksat kilvoitella synnistä parannusta tehden, niin usko säilyy ja näin olet Jumalan armohoidossa turvattuna ja tiedät koko ajan, että täältä pääsen kerran kunnian taivaaseen."Armosta uskominen tarkoittaa, että saat kaikki tekemäsi erheet anteeksi Jumalan armosta, kun vain uskot ne anteeksi, kun joku uskova saarnaa sinulle synninpäästön." Huomaa tämä sivulause, KUN JOKU USKOVA SAARNAA SINULLE SYNNINPÄÄSTÖN.
Tässä vaadit jotain muuta vielä uskomisen lisäksi. Ja ei riitä sekään, että tämä synninpäästön antaja olisi joku tavallinen uskovainen, ei edes esimerkin esikoislestadiolainen kelpaa. Sen pitäisi nimenomaan olla vanhoillislestadiolainen. Tässä kohdin tullaan siihen, että teistä sanotaan että korostatte Jumalan sijasta ihmistä. Tämä ei ole raamatun mukaista. - Matti Heikäläinen
miten on? kirjoitti:
"Armosta uskominen tarkoittaa, että saat kaikki tekemäsi erheet anteeksi Jumalan armosta, kun vain uskot ne anteeksi, kun joku uskova saarnaa sinulle synninpäästön." Huomaa tämä sivulause, KUN JOKU USKOVA SAARNAA SINULLE SYNNINPÄÄSTÖN.
Tässä vaadit jotain muuta vielä uskomisen lisäksi. Ja ei riitä sekään, että tämä synninpäästön antaja olisi joku tavallinen uskovainen, ei edes esimerkin esikoislestadiolainen kelpaa. Sen pitäisi nimenomaan olla vanhoillislestadiolainen. Tässä kohdin tullaan siihen, että teistä sanotaan että korostatte Jumalan sijasta ihmistä. Tämä ei ole raamatun mukaista.Eikö raamatussa sanota jotenkin näin, että esikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki teille annetaan sen myötä. Jumalan maanpäällinen valtakunta on Jeesuksen opetuslasten joukko, joille hän on antanut Pyhän hengen. Luvan saarnata syntejä anteeksi HÄNEN nimessään ja veressään.
Ajatteletko itse, että Pyhä henki löytyy monesta seurakunnasta erillaisten oppien keskeltä, monella eri tavalla uskovien keskeltä? Ei se voi olla niin. Ei ole monta eri tapaa päästä taivaaseen. Tässä maailmassa ajatellaan, että sinä uskot noin ja se on ihan ok ja minä uskon taasen näin ja sekin on ok. Siis kaikki tavat on ok. Ei se voi olla niin. Se on Raamatun vastaista. - on jotain enemmän
Matti Heikäläinen kirjoitti:
Eikö raamatussa sanota jotenkin näin, että esikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki teille annetaan sen myötä. Jumalan maanpäällinen valtakunta on Jeesuksen opetuslasten joukko, joille hän on antanut Pyhän hengen. Luvan saarnata syntejä anteeksi HÄNEN nimessään ja veressään.
Ajatteletko itse, että Pyhä henki löytyy monesta seurakunnasta erillaisten oppien keskeltä, monella eri tavalla uskovien keskeltä? Ei se voi olla niin. Ei ole monta eri tapaa päästä taivaaseen. Tässä maailmassa ajatellaan, että sinä uskot noin ja se on ihan ok ja minä uskon taasen näin ja sekin on ok. Siis kaikki tavat on ok. Ei se voi olla niin. Se on Raamatun vastaista."Luvan saarnata syntejä anteeksi.." Eikö se ole aika yksipuolista? Eikö sitten ketään kiinnosta, saarnata lisäksi Jumalan sanaa, joka on apu pysyä erossa synnistä? Jeesus sanoo, että minä olen tie,totuus ja elämä. Uskovaisella on myös tie kuljettavana, johon kuuluu uskonkilvoitus. En usko, että aito Jeesuksen opetuslapsi "tyytyy" jatkuvasti saamaan anteeksi samoja syntejä vuodesta toiseen."Joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä" Siis kannattaako kantaa esim. kateutta sydämessään vuodesta toiseen?
- Masa Heikäläinen
on jotain enemmän kirjoitti:
"Luvan saarnata syntejä anteeksi.." Eikö se ole aika yksipuolista? Eikö sitten ketään kiinnosta, saarnata lisäksi Jumalan sanaa, joka on apu pysyä erossa synnistä? Jeesus sanoo, että minä olen tie,totuus ja elämä. Uskovaisella on myös tie kuljettavana, johon kuuluu uskonkilvoitus. En usko, että aito Jeesuksen opetuslapsi "tyytyy" jatkuvasti saamaan anteeksi samoja syntejä vuodesta toiseen."Joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä" Siis kannattaako kantaa esim. kateutta sydämessään vuodesta toiseen?
Jumalan sana on kaksiteräinen miekka, eikö raamatussa sanota niin. Toinen terä on lain terä ja toinen on evankeliumi. Uskovaiselle Jumalan sana on voimaksi ja virvoitukseksi uskon elämään, mutta epäuskoiselle se on pelkkää lakia.
Kun me uskovaiset käydään seuroissa Sanan kuulossa, se on meille leipää, josta elämme, olemme uskomassa. Eikö raamatussa sanota, että ette elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Uskomisesta sanosin, että se on pääasiassa arkista uskomista, jossa syntiä laitetaan pois. Se on todella totta, että samat synnit tehdään aina uudelleen. Meidän ei tarvitse oppia, emmekä pystykkään oppimaan olemaan tekemättä syntiä. Me kaikki olemme heikkoja uskossamme ja joudumme synteihin ja lankeemuksiin.
Kateudesta sanoisin, että ei uskovaisen tarvitse olla kenellekkään kateellinen. Jos on kateellinen jollekin esim. omaisuudesta, niin menee silloin tuo omaisuus asia uskon edelle, ja jos siitä ei tee parannusta, on se kuolemaksi. - me kaikki tarvitsemme
Masa Heikäläinen kirjoitti:
Jumalan sana on kaksiteräinen miekka, eikö raamatussa sanota niin. Toinen terä on lain terä ja toinen on evankeliumi. Uskovaiselle Jumalan sana on voimaksi ja virvoitukseksi uskon elämään, mutta epäuskoiselle se on pelkkää lakia.
Kun me uskovaiset käydään seuroissa Sanan kuulossa, se on meille leipää, josta elämme, olemme uskomassa. Eikö raamatussa sanota, että ette elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Uskomisesta sanosin, että se on pääasiassa arkista uskomista, jossa syntiä laitetaan pois. Se on todella totta, että samat synnit tehdään aina uudelleen. Meidän ei tarvitse oppia, emmekä pystykkään oppimaan olemaan tekemättä syntiä. Me kaikki olemme heikkoja uskossamme ja joudumme synteihin ja lankeemuksiin.
Kateudesta sanoisin, että ei uskovaisen tarvitse olla kenellekkään kateellinen. Jos on kateellinen jollekin esim. omaisuudesta, niin menee silloin tuo omaisuus asia uskon edelle, ja jos siitä ei tee parannusta, on se kuolemaksi.Olemme eri linjoilla, ystäväiseni. "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet ja ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." Hebr. 4:12 Jumalan sana on juuri sitä mitä tässä kuvataan, siksi sitä kannattaa uskoa enemmän kuin omaa järkeään ja tunteitaan. Ihminen, joka on lain alla, ei ole tullut uskoon. Silloin Raamattu on hänelle vain säädöskirja, taakka joka on raskas kantaa. "Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä; Älä tartu, älä maista, älä koske! Kol. 2:20-21. Joka ei ole orjuudessa, ymmärtää että "kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta en saa antaa minkään itseäni vallita." 1 Kor. 6:12. Ei sellainen ihminen ole niin kiinnostunut kaikesta ulkoisesta ja mieti koko ajan onko tämä luvallista.
Sanot, että meidän ei tarvitse oppia, emmekä pystykkään oppia olemaan tekemättä syntiä. Tästäkin olen eri mieltä, koska Raamatun sana puhuu toista. Raamatussa lukee, että "ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa". Me olemme heikkoja ja me olemme syntisiä, mutta me voimme muuttua. "Ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan". 1 Piet. 4:2. Jeesuksen tuoma pelastus käsittää syntien anteeksisaamisen, mutta se käsittää myös pyhityksen. Ja se on Jumalan lahja, ei omaa ansiota.
Hurja harhaoppi, sanot varmaan? - niin!
niin ? kirjoitti:
Tutki asia ja tee oma valintasi
Tämä ei ole pelottelua tämä on JumalansanastaSanot, että usko on henkilökohtainen asia. Eikö juuri siinä tapauksessa käännytä Jumalan puoleen? "Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?" Ei mitkään opinkappaleet.
- Ikävä kyllä näin
miten on? kirjoitti:
"Armosta uskominen tarkoittaa, että saat kaikki tekemäsi erheet anteeksi Jumalan armosta, kun vain uskot ne anteeksi, kun joku uskova saarnaa sinulle synninpäästön." Huomaa tämä sivulause, KUN JOKU USKOVA SAARNAA SINULLE SYNNINPÄÄSTÖN.
Tässä vaadit jotain muuta vielä uskomisen lisäksi. Ja ei riitä sekään, että tämä synninpäästön antaja olisi joku tavallinen uskovainen, ei edes esimerkin esikoislestadiolainen kelpaa. Sen pitäisi nimenomaan olla vanhoillislestadiolainen. Tässä kohdin tullaan siihen, että teistä sanotaan että korostatte Jumalan sijasta ihmistä. Tämä ei ole raamatun mukaista."Tässä kohdin tullaan siihen, että teistä sanotaan että korostatte Jumalan sijasta ihmistä. Tämä ei ole raamatun mukaista."
korottaa ihmistä (= vanhoillislestadiolaista) ja väheksyy Jumalan voimaa. Edelleen vl-opetus halveksii ja mitätöi muiden uskovaisten uskoa sekä tuomitsee helvettiin johtavaksi kaikkien muiden kuin vanhoillislestadiolaisten oman uskon. - sini
Niinkö?Tuli vaan mieleen, että Ilmestyskirjassa puhutaan 144 000 uskovaisesta, jotka ovat ostetut maasta. Mitä mieltä vl:ät ovat tästä? Ketä jae tarkoittaa? Siinä kai puhutaan "ensisadon" korjuusta, eikä se tarkoita sitä, että muut eivät voisi pelastua, mutta on olemassa ns. "morsiusseurakunta".
- Masi
me kaikki tarvitsemme kirjoitti:
Olemme eri linjoilla, ystäväiseni. "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet ja ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." Hebr. 4:12 Jumalan sana on juuri sitä mitä tässä kuvataan, siksi sitä kannattaa uskoa enemmän kuin omaa järkeään ja tunteitaan. Ihminen, joka on lain alla, ei ole tullut uskoon. Silloin Raamattu on hänelle vain säädöskirja, taakka joka on raskas kantaa. "Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä; Älä tartu, älä maista, älä koske! Kol. 2:20-21. Joka ei ole orjuudessa, ymmärtää että "kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta en saa antaa minkään itseäni vallita." 1 Kor. 6:12. Ei sellainen ihminen ole niin kiinnostunut kaikesta ulkoisesta ja mieti koko ajan onko tämä luvallista.
Sanot, että meidän ei tarvitse oppia, emmekä pystykkään oppia olemaan tekemättä syntiä. Tästäkin olen eri mieltä, koska Raamatun sana puhuu toista. Raamatussa lukee, että "ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa". Me olemme heikkoja ja me olemme syntisiä, mutta me voimme muuttua. "Ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan". 1 Piet. 4:2. Jeesuksen tuoma pelastus käsittää syntien anteeksisaamisen, mutta se käsittää myös pyhityksen. Ja se on Jumalan lahja, ei omaa ansiota.
Hurja harhaoppi, sanot varmaan?"Älä tartu, älä maista.." sanoit, niin olet oikeassa. Me haluamme välttyä niiltä tilanteilta, joissa on vaara joutua synteihin. Me jopa rukoilemme sitä Jumalalta, että hän varjelisi meitä niiltä paikoilta, missä on vaara joutua kiusauksiin ym.
Jos kuvittelen voivasi oppia olemaan tekemättä syntiä, niin mitätöit Jumalan armon. Herran pyhitys: luulisin sen tarkoittavan Pyhää henkeä, joka vaikuttaa uskovaisissa. - tässä
Masi kirjoitti:
"Älä tartu, älä maista.." sanoit, niin olet oikeassa. Me haluamme välttyä niiltä tilanteilta, joissa on vaara joutua synteihin. Me jopa rukoilemme sitä Jumalalta, että hän varjelisi meitä niiltä paikoilta, missä on vaara joutua kiusauksiin ym.
Jos kuvittelen voivasi oppia olemaan tekemättä syntiä, niin mitätöit Jumalan armon. Herran pyhitys: luulisin sen tarkoittavan Pyhää henkeä, joka vaikuttaa uskovaisissa.Käsitit väärin.. siinä jakeessahan juuri oli "Miksi te sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "Älä tartu, älä maista, älä koske!" Tällaisia sääntöjähän tarvitaan niitä varten, jotka eivät ole "kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa" eli niitä varten jotka ovat lain alla ilman omaa uskoa. Luuletko, että todellinen kristitty haluaa esim. pukeutua paljastavasti tai alkaa juopotella? Hän ei halua tehdä sitä, eikä hän tarvitse noita sääntöjä eikä hän koe että "kaikki kiva on kiellettyä".
"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikkseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen." Kol.2:8 - Masa
tässä kirjoitti:
Käsitit väärin.. siinä jakeessahan juuri oli "Miksi te sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "Älä tartu, älä maista, älä koske!" Tällaisia sääntöjähän tarvitaan niitä varten, jotka eivät ole "kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa" eli niitä varten jotka ovat lain alla ilman omaa uskoa. Luuletko, että todellinen kristitty haluaa esim. pukeutua paljastavasti tai alkaa juopotella? Hän ei halua tehdä sitä, eikä hän tarvitse noita sääntöjä eikä hän koe että "kaikki kiva on kiellettyä".
"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikkseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen." Kol.2:8Eivät ne olekaan mitään sääntöjä. Omatunto sanoo mikä sopii ja mikä ei. Niitä voisi sanoa säännöiksi, koska me vl:set pidämme niitä sanotaan vaikka että rakkauden neuvoina ja pidämme ne.
Ei kai laki ole kuollut, vaikka emme olekaan lain alla. Laki on silti olemassa, emmekä saa tehdä syntiä. Nämä "säännöt" varjelevat meitä pysymään erossa synnistä, maailmasta ja auttavat pysymään uskossa. Siinä se on. Toivottavasti ymmärsit. Siis ei ole mitään varsinaisia sääntöjä, mutta uskossa säilymisen edellytys on, että teemme sääntöjä, ettemme eksyisi, joutuisi houkutuksiin ja vieroittuisi uskosta sekä Jumalan armosta.
Me kuitenkin aina lankeamme ja meidän täytyy luottaa Jumalan mittaamattomaan armoon. Juuri se, että mietin mitä kärsisi tehdä, etten aivan tekisi syntiä ja mitä ei, on Jumalan armon mittaamista, mikä on kyllä syntiä. Se, että on sellainen mieli, että tahtoo aivan synnin rajamailla liikkua, on mielestäni sitä, että pohjimmiltaan haluaakin langeta, mikä onkin ihmisen mieleen. Eikö siinä ole syntinen ajatus? Mieluummin ottaa synnistä vähän välimatkaa, näillä "säännöillä". Toivon että käsitit pointin.
Jos eläisin niin kuin te siellä maailmassa, niin olisin aivan varma, että uskoni kaikkoaisi pian. Enkä minä edes niin pystyisi elämään, sillä se olisi vastoin omaatuntoa. Omatuntohan on yhdessä tietämistä vrt. samvete. Se on jumalan valtakunnan yhteinen omatunto. - Oppinut Ihminen
Ikävä kyllä näin kirjoitti:
"Tässä kohdin tullaan siihen, että teistä sanotaan että korostatte Jumalan sijasta ihmistä. Tämä ei ole raamatun mukaista."
korottaa ihmistä (= vanhoillislestadiolaista) ja väheksyy Jumalan voimaa. Edelleen vl-opetus halveksii ja mitätöi muiden uskovaisten uskoa sekä tuomitsee helvettiin johtavaksi kaikkien muiden kuin vanhoillislestadiolaisten oman uskon.Kylläpä uskovaiset ovat typerää sakkia.
- vapaa
Masa kirjoitti:
Eivät ne olekaan mitään sääntöjä. Omatunto sanoo mikä sopii ja mikä ei. Niitä voisi sanoa säännöiksi, koska me vl:set pidämme niitä sanotaan vaikka että rakkauden neuvoina ja pidämme ne.
Ei kai laki ole kuollut, vaikka emme olekaan lain alla. Laki on silti olemassa, emmekä saa tehdä syntiä. Nämä "säännöt" varjelevat meitä pysymään erossa synnistä, maailmasta ja auttavat pysymään uskossa. Siinä se on. Toivottavasti ymmärsit. Siis ei ole mitään varsinaisia sääntöjä, mutta uskossa säilymisen edellytys on, että teemme sääntöjä, ettemme eksyisi, joutuisi houkutuksiin ja vieroittuisi uskosta sekä Jumalan armosta.
Me kuitenkin aina lankeamme ja meidän täytyy luottaa Jumalan mittaamattomaan armoon. Juuri se, että mietin mitä kärsisi tehdä, etten aivan tekisi syntiä ja mitä ei, on Jumalan armon mittaamista, mikä on kyllä syntiä. Se, että on sellainen mieli, että tahtoo aivan synnin rajamailla liikkua, on mielestäni sitä, että pohjimmiltaan haluaakin langeta, mikä onkin ihmisen mieleen. Eikö siinä ole syntinen ajatus? Mieluummin ottaa synnistä vähän välimatkaa, näillä "säännöillä". Toivon että käsitit pointin.
Jos eläisin niin kuin te siellä maailmassa, niin olisin aivan varma, että uskoni kaikkoaisi pian. Enkä minä edes niin pystyisi elämään, sillä se olisi vastoin omaatuntoa. Omatuntohan on yhdessä tietämistä vrt. samvete. Se on jumalan valtakunnan yhteinen omatunto.Näiden "sääntöjen" noudattaminen ei useimmillakaan tule sydämestä tai omasta halusta, vaan ne ovat yhteisön määräämiä. Ja miksi nämä säännöt ovat muuttuneet niin paljon vuosien varrella? Ei ole niin kauan aikaa sitten, kun hame oli naisen vaate, huiveja pidettiin seuroissa, meikkaaminen ei ollut sallittua, hiukset olivat naisilla pitkät ja mielellään hiuksia pidettiin kiinni. Nyt nämä "säännöt" ovat muuttuneet ja varmaan muuttuvat edelleen, kun aikaa kuluu. Nuorisohan jo nyt keksii "porsaanreikiä" näistä säännöistä. Näillä säännöillähän yritetään pitää laumaa jotenkin koossa, vaikka aidat ovat koko ajan vaarassa, kun on niin paljon väkeä aidan vieressä.. Ja lopulta paine tulee liian suureksi siirtää taas aitaa kauemmaksi. Onko tämä todellista kristillisyyttä?
Raamatussa on jae: "puhdistakaa maljan sisäpuoli, niin ulkopuolikin tulee puhtaaksi". - julia
Masa kirjoitti:
Eivät ne olekaan mitään sääntöjä. Omatunto sanoo mikä sopii ja mikä ei. Niitä voisi sanoa säännöiksi, koska me vl:set pidämme niitä sanotaan vaikka että rakkauden neuvoina ja pidämme ne.
Jos eläisin niin kuin te siellä maailmassa, niin olisin aivan varma, että uskoni kaikkoaisi pian. Enkä minä edes niin pystyisi elämään, sillä se olisi vastoin omaatuntoa. Omatuntohan on yhdessä tietämistä vrt. samvete. Se on jumalan valtakunnan yhteinen omatunto.Miksi sitten nämä rakkauden neuvot tai säännöt muuttuvat koko ajan? Jos niitä noudatettaisiin rakkauden neuvoina, tuskin niitä tarvitsisi muuttaa. Mutta jos niitä ei noudateta sydämen halusta, vaan ulkopuolisesta määräyksestä, niin on jatkuva paine "muotoilla" niitä uudestaan.
Nämä säännöt ovat muuttuneet vuosien varrella, ja ne muuttuvat myös tulevaisuudessa. Ei ole niin kauan aikaa sitten, kun naisten vaate oli hame, naisilla oli seuroissa huivi päässä, meikkaaminen ja korut olivat kiellettyjä, naisten hiukset olivat pitkät ja niitä pidettiin kiinni. Nythän nämäkin säännöt ovat muuttuneet. Ja nuoret etsivät kyllä "porsaanreikiä", näistä säännöistä, jos oma sydän ei ole mukana eivätkä ne ole sydämen neuvoja itselle. Tällaisilla säännöillä vain kahlitaan laumaa aitauksessa, ja kun aidan laitamilla on painetta, koska siellä on niin paljon väkeä, niin on pakko muuttaa aitaa kauemmaksi.
Raamatussa lukee: "puhdistakaa ensin maljan sisäpuoli, niin ulkopuolikin tulee puhtaaksi."
Tallaiset ihmiset pysyvät laumassa ilman aitojakin. - Matti
julia kirjoitti:
Miksi sitten nämä rakkauden neuvot tai säännöt muuttuvat koko ajan? Jos niitä noudatettaisiin rakkauden neuvoina, tuskin niitä tarvitsisi muuttaa. Mutta jos niitä ei noudateta sydämen halusta, vaan ulkopuolisesta määräyksestä, niin on jatkuva paine "muotoilla" niitä uudestaan.
Nämä säännöt ovat muuttuneet vuosien varrella, ja ne muuttuvat myös tulevaisuudessa. Ei ole niin kauan aikaa sitten, kun naisten vaate oli hame, naisilla oli seuroissa huivi päässä, meikkaaminen ja korut olivat kiellettyjä, naisten hiukset olivat pitkät ja niitä pidettiin kiinni. Nythän nämäkin säännöt ovat muuttuneet. Ja nuoret etsivät kyllä "porsaanreikiä", näistä säännöistä, jos oma sydän ei ole mukana eivätkä ne ole sydämen neuvoja itselle. Tällaisilla säännöillä vain kahlitaan laumaa aitauksessa, ja kun aidan laitamilla on painetta, koska siellä on niin paljon väkeä, niin on pakko muuttaa aitaa kauemmaksi.
Raamatussa lukee: "puhdistakaa ensin maljan sisäpuoli, niin ulkopuolikin tulee puhtaaksi."
Tallaiset ihmiset pysyvät laumassa ilman aitojakin.Mielestäni ihminen on ihminen, eikä muuksi muutu. "Säännöt" tarvitaan, koska ihminen on taipuvainen syntiin ja sen vuoksi vaaran paikoista on hyvä ottaa "välimatkaa" ts. pyritään tekemään selvät rajat.
Itse en kyllä tiedä, onko jotain "sääntöjä" muutettu. Tulee kuitenkin muistaa, että ne on ihmisten tekemiä, eli ne eivät ole täydellisiä ja ehkä niitä sitten voi joutua muutteleenkin, en tiedä. - Maza Heik.
vapaa kirjoitti:
Näiden "sääntöjen" noudattaminen ei useimmillakaan tule sydämestä tai omasta halusta, vaan ne ovat yhteisön määräämiä. Ja miksi nämä säännöt ovat muuttuneet niin paljon vuosien varrella? Ei ole niin kauan aikaa sitten, kun hame oli naisen vaate, huiveja pidettiin seuroissa, meikkaaminen ei ollut sallittua, hiukset olivat naisilla pitkät ja mielellään hiuksia pidettiin kiinni. Nyt nämä "säännöt" ovat muuttuneet ja varmaan muuttuvat edelleen, kun aikaa kuluu. Nuorisohan jo nyt keksii "porsaanreikiä" näistä säännöistä. Näillä säännöillähän yritetään pitää laumaa jotenkin koossa, vaikka aidat ovat koko ajan vaarassa, kun on niin paljon väkeä aidan vieressä.. Ja lopulta paine tulee liian suureksi siirtää taas aitaa kauemmaksi. Onko tämä todellista kristillisyyttä?
Raamatussa on jae: "puhdistakaa maljan sisäpuoli, niin ulkopuolikin tulee puhtaaksi".Vielä sanoisin sen verran, kun tuosta viestistäsi sai ymmärtää, että laumaa aivan kuin väkisin yritetään pitää yhdessä. Tämä ei todellakaan pidä paikkansa. Ne jotka eivät tahdo uskoa jättävät kyllä seurat väliin ja muutkin uskovaiset. Kukaan ei pakota heitä mihinkään, sillä ei millään puheilla voida saada ketään haluamaan uskovaiseksi. Se on Jumalan työ alusta loppuun, Jumalan johdatusta. Jumala johdattaa etsivän Jumalan valtakunnan tykö, jossa katuvalle annetaan kaikki anteeksi. Joille te ne anteeksi annatte... tiedät varmaan kohdan.
Kuitenkin, jos huomaamme, että joku ystävä jättäytyy seuroista ja havaitaan hänen olevan menossa kohti maailmaa, tahdomme puhutella häntä rakkauden nimissä.
Porsaanreijistä: Sanon vielä, että kenenkään ei tarvitse etsiä "porsaanreikiä säännöistä", sillä jos niitä etsii, niin ei ole oikein enää uskovaisen mieli.
Minusta pikemminkin kirkko yrittää mielistellä etenkin nuoria ja yritetään suhtautua kaikkeen hyväksyvästi.
- Ahura Mazda
Muistuupa mieleen muuan vl-saarna, jossa epäuskoinen mies tulee kertomaan että hänen veljensä (epäuskossa elänyt) oli kuollut ja pääsi taivaaseen. Teki kuulemma parannuksen ennen loppua. Uskovaiset siinä kyselemään että "kuka sille saarnasi synnit anteeksi". Ja mies vastaa että "minä". Sanoin että "taitaa olla pitkä matka edessä, onko eväitä"? Velipoika halusi uskoa ja saarnasin synnit anteeksi kuten tekin, "Jeesuksen nimessä ja veressä, ja niillä eväillä se lähti". Ja niinhän se lähti, helvettiin. Ei evankeliumin voima ole sanoissa vaan hengessä. Etsikon aika voi olla ohi jo täällä ajassa. Kun siis tänä päivänä kuulet herran äänen, niin älä paaduta sydäntäsi, vaan usko kaikki synnit anteeksi, aina rauhaan vapauteen ja iloon asti.
- ihmetys
Aina vaan näitä taruja. Näilläkö taruilla sieluja ruokitaan seuroissa? Ei ihme, että tällaisia keskusteluja täytyy käydä.
"Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa." Ef.4:4-6
- pieni kulkija
Entä jos elämän ikuinen virta
katkeaa kuin lahonnut silta
Entä jos eksyn matkalla laivaan
voinko mä rakentaa tuhkasta taivaan?
Ainoa varma on vain tämä hetki
heikolla jäällä on sieluni retki
Anteeksi Luoja rauhaasi vaivaan
voinko mä rakentaa tuhkasta taivaan? - jone
AINA TÄTÄ SAMAA JAUHAMISTA...JEESUS ANTAA SYNTEJÄ ANTEEKSI. SE EI TULE KENENKÄÄN ERITYISEN KÄSIEN ALLA TAI KÄSISTÄ=HARHAOPPI!!!!!!!!!!!!!!
JEESUKSELLA ON VALTA ANTAA SYNTEJÄ ANTEEKSI,
TÄYTETYN GOLGATAN TYÖN TÄHDEN!!!(vrt.ristinryöväri, ei häntä kehotettu menemään
VL pappien ja sielläkin vain tiettyjen, käsien alle!!!!!!!!!!!!!!!!, jeesus näkee sydämen ja sydämeen.)
Voit uskoa syntisi anteeksi milloin ja missä vain!!!! jeesus näkee katuvan sydämen ja antaa anteeksi, pesee verellään puhtaaksi, kiitos JUMALALLE!!!!
tullaan jeesuksen luo...ei ihmisen!!!
siunausta!
jone- JP.
Tulemme Jeesuksen luo halusimmepa taikka emme
- "oikea" seurakunta
JP. kirjoitti:
"Silloin te rupeatte sanomaan: Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit. Mutta hän on lausuva: Minä sanon teille: en tiedä mistä te olette. Menkää pois, minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät." Luuk. 13:26-27.
- Auttaa
"oikea" seurakunta kirjoitti:
"Silloin te rupeatte sanomaan: Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit. Mutta hän on lausuva: Minä sanon teille: en tiedä mistä te olette. Menkää pois, minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät." Luuk. 13:26-27.
Siiloin kysytään sitä uskoa jota tarjotaan Jumalanvaltakunnassa, valtakunnassa joka on armovaltakuntana maan päällä
- utelias
Auttaa kirjoitti:
Siiloin kysytään sitä uskoa jota tarjotaan Jumalanvaltakunnassa, valtakunnassa joka on armovaltakuntana maan päällä
Et taida olla VL, vaan haluat provosoida kuin olisit VL? Tai muuten vaikea uskoa, että joku voi ajatella noin.
- Nimetön
JP. kirjoitti:
sitä kovempi tuomio "kovasydämisille". Toivottavasti kohtaamme Jeesuksen armahtajana ja puolustajana kerran tuomiopäivänä. Siellä ei auta selitykset, että kujluinhan minä siihen ja siihen seurakuntaan ja sainhan kerran synninpäästön siltä ja siltä papilta tai VL:läisetltä, ei, siellä vain nimi Jeesus merkitsee jotain, ei mikään kuppikunta. Mitä tein Jeesukselle, on ainoa kysymys!!!
ÄLKÄÄ TUOMITKO, ETTEI TEITÄ TUOMITTAISI!!
TUOMIONPÄIVÄ VOI OLLA KOVA PAIKKA VL:LÄISELLE, JOKA LUOTTI IHMISIIN JA JÄRJESTÖÖN JOKA EI USKALLA EROTA VALTAKIRKOSTA=PELKO=ISIEN PERINNÄISSÄÄNNÖISSÄ KIINNI, EI JUMALAN SANASSA NIINKUIN SE ON KIRJOITETTU (VRT. KASTE, UUDESTISYNTYMINEN, SEURAKUNTA, PYHÄN HENGEN TÄYTEYS, HENKIKASTE....)
SIUNAUSTA!
KILVOITELLAAN, ETTÄ PERILLE PÄÄSISIMME!
JONE
- kiinnostunut
Minua alkoi nyt kovin kiinnostamaan näin ihan "ulkopuolisena" lukijana, että täytyykö olla täysi-ikäinen, jotta voisi "saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä"? Vai voiko olla esim. lapsi tai nuori?
Ja sitten kysymys vielä kuinka monelta olette saarnanneet synnit anteeksi tähänastisen elämän aikana? Voiko kuka tahansa lestadiolainen tehdä sen? Haluavatko kaikki? Voiko siitä kieltäytyä? Voiko elää elämänsä lestadiolaisena ilman että kertaakaan saarnaa syntejä anteeksi? Onko se suuri kunnia kun saa tehdä sen?
Olen vain vilpittömästi kiinnostunut.- tyhmän huutoon
"Usko ei ole joka miehen."
- vierestä seurannut
tyhmän huutoon kirjoitti:
"Usko ei ole joka miehen."
Kummasti nämä keskustelut hiljenevät heti, kun on päästy VIIKON SUOSITUIMMAT -palstalle. Sekö lie päätavoite joillekin? Kun se kunnianhimo "riivaa" meitä kaikkia.
- joka ei usko se on jo tuomittu
vierestä seurannut kirjoitti:
Kummasti nämä keskustelut hiljenevät heti, kun on päästy VIIKON SUOSITUIMMAT -palstalle. Sekö lie päätavoite joillekin? Kun se kunnianhimo "riivaa" meitä kaikkia.
näin sanoo Raamattu ja ihminen ei voi Raamatun totuutta muuttaa.
Tämä asia on ollut täällä monta monituista kertaa.
Miksi samoista asioista pitää yhä uudelleen ja uudelleen sanoa?
Ei kaikki jotka sanovat Herra, Herra, tule autuaaksi, vaan jotka tekevät minun taivaallisen Isäni tahdon, on myös Raamttua.
Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitu jne. sanoo Raamattu.
- ....
"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, Kristus Jeesus." 1 Tim.2:5
- siis avaajalle
Kaikkea sinulla tulee mieleen :) !!!
No, oletetaan nyt asia eteenpäin....
Siis asianomaine tulee siunatuksi esikoisleastadiolaiselta.
LUULETKO ETTÄ TÄMÄ ASIA PYSYY SALASSA???
No niin,,, nyt tämä asia kuvitellaan näin, miten se oikeasti menee:
Siis tämä asia on tullut tämän ihmisen tietoon, että hän on ottanut siunauksen esikoislestadiolaiselta ja halusikin sen vl:iltä.
No asiahan on yksinkertainen; Nyt hän tietää että ei ole saanut oikealta ihmiseltä siunasuta, hän siis menee ja korjaa asian.
Nyt hän menee oikean vl:än luokse ja kertoo, mitä on tehnyt ja sanoo haluavansakin vl:ien siunauksen.
Nämä vl:ät/vl siunaa häntä uudestaan ja nyt hän on oikea vl. Ja varmaankin hän jossakin vaiheessa kertoo myös esikoislestadiolaiselle, että tuli erehdys, ja ei olis sitä halunnut...
Eikö ollut yksinkertaista. /miksi ajatella niin monimutkaisesti ja kärjistää turhaan asioita.- julia
Perimmäinen kysymys tässä asiassa ei ollut se, kuka antaa synninpäästön ja kenelle ja onko se pätevä, vaan se onko oppi toisen ihmisen kautta saatavasta synninpäästöstä raamatullinen. Raamatussa on muutama jae, joihin tällöin vedotaan, esim. "Joiden synnit te anteeksi annatte, niin ne ovat anteeksi annetut;joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Joh. 20:23. Toinen sopiva jae "puoltamaan" Jaak. 5:16: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte."
Mutta... sitten on satoja Raamatun paikkoja, jotka eivät tue sitä, että synnit saisi PELKÄSTÄÄN anteeksi toisen ihmisen kautta. Laitan vain muutamia esimerkkejä, joitakin joita jo ei ole mainittu keskustelussa.
"Jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi." Matt. 6:14
"Ihmisen Pojalla (Jeesuksella) on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi" Mark. 2:10
"Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?" Mark. 2:7
"Saisivat uskomalla minuun (Jeesukseen) synnit anteeksi." Apt. 26:18
"Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." 1 Joh.:1-2
Siis voi mennä jonkun luotettavan uskovaisen luo ja pyytää esirukousta syntien anteeksisaamiseksi ja saadakseen voimaa vastustaa syntiä tai sitten voi myös rukoilla yksin ja saada synnit anteeksi. Tämä on raamatullista. - Tapani
julia kirjoitti:
Perimmäinen kysymys tässä asiassa ei ollut se, kuka antaa synninpäästön ja kenelle ja onko se pätevä, vaan se onko oppi toisen ihmisen kautta saatavasta synninpäästöstä raamatullinen. Raamatussa on muutama jae, joihin tällöin vedotaan, esim. "Joiden synnit te anteeksi annatte, niin ne ovat anteeksi annetut;joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Joh. 20:23. Toinen sopiva jae "puoltamaan" Jaak. 5:16: "Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte."
Mutta... sitten on satoja Raamatun paikkoja, jotka eivät tue sitä, että synnit saisi PELKÄSTÄÄN anteeksi toisen ihmisen kautta. Laitan vain muutamia esimerkkejä, joitakin joita jo ei ole mainittu keskustelussa.
"Jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi." Matt. 6:14
"Ihmisen Pojalla (Jeesuksella) on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi" Mark. 2:10
"Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?" Mark. 2:7
"Saisivat uskomalla minuun (Jeesukseen) synnit anteeksi." Apt. 26:18
"Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." 1 Joh.:1-2
Siis voi mennä jonkun luotettavan uskovaisen luo ja pyytää esirukousta syntien anteeksisaamiseksi ja saadakseen voimaa vastustaa syntiä tai sitten voi myös rukoilla yksin ja saada synnit anteeksi. Tämä on raamatullista."Siis voi mennä jonkun luotettavan uskovaisen luo ja pyytää esirukousta syntien anteeksisaamiseksi ja saadakseen voimaa vastustaa syntiä tai sitten voi myös rukoilla yksin ja saada synnit anteeksi. Tämä on raamatullista."
Jotta em. raamatullisuus tulisi täysin selväksi, niin missä Raamatussa kerrotaan tapauksista, jossa ihminen saa rukoilemalla syntinsä anteeksi ( kuka,missä)? - Ohje
Tapani kirjoitti:
"Siis voi mennä jonkun luotettavan uskovaisen luo ja pyytää esirukousta syntien anteeksisaamiseksi ja saadakseen voimaa vastustaa syntiä tai sitten voi myös rukoilla yksin ja saada synnit anteeksi. Tämä on raamatullista."
Jotta em. raamatullisuus tulisi täysin selväksi, niin missä Raamatussa kerrotaan tapauksista, jossa ihminen saa rukoilemalla syntinsä anteeksi ( kuka,missä)?"Jotta em. raamatullisuus tulisi täysin selväksi, niin missä Raamatussa kerrotaan tapauksista, jossa ihminen saa rukoilemalla syntinsä anteeksi ( kuka,missä)?"
Isä meidän -rukous. Siinä on ohje ja Jeesus ei turhia neuvoja anna.
- Vilkkautt..
vilkas, aina löytyy oikea saattomies sitä tarvitsevalle
- Kempelainen
koko VL keksimä juttu on ja joku vielä uskoo sen?
- metaskeema
Minäkin olen saarnannut joillekin, vaikka olen ollut ateisti. Ei ole ollut mitään eroa. Nykyään en enää harrasta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131836Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1151270
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 861227
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4141119- 62889
- 49841
- 50836