Miten kytken?

lampun osaan vaihtaa

Autossa jäävät usein ajovalot päälle, kun ne pitää muista erikseen kytkeä päälle/pois. Ajattelin laittaa summerin, kun valot on päällä ja ovi on auki.

Kun avaa oven, niin syttyy valo, joten johdot voi ottaa valolta.
Samoin, jos ajovalot päällä, niin sumuvalokytkimeen tulee virta (jos ajovalot eivät ole päällä, niin sumuvalojakaan ei saa päälle (ei virta kytkimessä)

Joten pitäisi keksiä joku kytkentä:

Jos sisävalo palaa ja sumuvalokytkimessä on virtaa, niin summeri soi.

Miten se onnistuu? Tai ja tai olisi helppo toteuttaa, ei muuta kuin summeri rinnan valon kanssa, mutta kun pitäisi ottaa huomioon molemmat piirit...

19

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • releiden kärjen sarj

      Kaksi relettä, toiselle ohjaus sisävalolta, toiselle sumuvalokytkimeltä. Releiden sulkeutuvat koskettimet sarjaan, ja niiden kautta jännite summerille. Näin summeri soi siis vain kun molemmat releet vetävät samaan aikaan. Autokäyttöön on myös ns. kaksoisreleitä, joissa on kaksi relettä yksissä kuorissa: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/42145

    • Muistaakseni

      ... (yksinkertaisen ja helpon) joskus 30 v sitten, toteutin yhdellä avautuvalla (NC) releellä ja summerilla.

      Ajovaloilta ( ei parkeilta) tuli jännite (12VDC) releen sulkeutuneena olvien kärkien kautta summerille.

      Summeri parkui, kun virta pois ja ajovalot oli päällä. Parkit sai palaa, vaikkei virta ollut päällä - silloin ei parkunut.

      Rele oli vetäneenä silloin, kun avaimesta käänsi virran päälle. Kytkentätieto tuli jostain mittariston syövereistä. Nyt ei enää summmeri parkunut vaikka ajovalot oli päällä

    • Oh-kolmonen vitosena

      Jos löydät sisävalojen maadoituskytkimen (tai maadoituskytkimelle menevän johdon), niin yksinkertaisesti summeri tulee sumuvalojen plus-jännitteen ja oven maadoituskytkimen välille.

      • oikea kytkentä

        sitten piippaa vaikka moottori kävisi kun ovi on vaan auki.

        pitää olla niin että summeri piippaa jos valot päällä, ovi auki ja moottori sammutettuna. oven maadoituskytkimeltä releen kautta valojen plussaan. rele vetää ja katkaisee yhteyden kun virrat pällä.


      • sdwefrgthyjuk

        Joo useimmiten sisävalot on ainakin vanhemmissa autoissa totetutettu niin että ovessa on maadoittava katkaisija, eli etsii vain helpoimmasta paikkaa sisävalo - ovikytkimen välisen johdon ja kytkee tämän pisteen ja vaikka just. sen sumuvalokytkimelle tulevan :n väliin summerin.
        Näissä kysymyksissä vaan kannattaisi heti kertoa mistä autosta on kyse eli siis tarkasti malli ja vuosimalli niin voisi saada heti parempia vastauksia


      • ret yuio
        oikea kytkentä kirjoitti:

        sitten piippaa vaikka moottori kävisi kun ovi on vaan auki.

        pitää olla niin että summeri piippaa jos valot päällä, ovi auki ja moottori sammutettuna. oven maadoituskytkimeltä releen kautta valojen plussaan. rele vetää ja katkaisee yhteyden kun virrat pällä.

        Noinhan toi on monessakin ollut toteutettuna ketä haittaa ketä ei.


      • oikea kytkentä
        ret yuio kirjoitti:

        Noinhan toi on monessakin ollut toteutettuna ketä haittaa ketä ei.

        no ei ainakaan minulla ole ollut missään autossa noin. tosin nykyisellä väylätekniikalla toteutetuissa autoissa ei mitään eri summereita enään olekaan.

        viimeinen "perinteinen" autoni oli vw golf 90 luvulta ja siinä summeri alkoi soida muistaakseni vasta kun virta avain oli poistettu virtalukosta, ovi auki ja valot päällä.


    • 70-luvun automies

      Tein ajovalohälyttimen jo 1970-luvulla. Osta summeri 12V jännitteelle (1..10e), diodi IN4007 (0,1...2e) pätkä eristettyä johtoa. Diodia ei tarvita, jos valosummeri sietää väärinpäin olevan käyttöjännitteen. Kytke summeri ja sen kanssa mahdollisesti sarjassa oleva diodi ovivalokytkimen johdon ja jollekin valolle (parkkivalo tai perävalo) menevän johdon väliin. Kun diodi ja summeri ovat oikeinpäin, summeri alkaa huutaa, kun avaat oven, jos valot palaa. Ovivalokytkin on useimmissa autoissa maadoittava katkaisin. Siis mitään releitä ja enempää elektroniikkaa ei tarvita.

    • summerit hemmettiin

      Eikö samalla vaivalla kannattaisi automatisoida ajovalojen kytkeytyminen? Mieluummin niin, että ovat päällä aina auton ollessa käynnissä. Mua ei ole haitannut, vaikka palaisi aina, kun virrat päällä. Kääntämällä parkkivaloille ne saa ihan riittävän pimeeksi tarvittaessa, ellet aio agenttityyliin seurata jotakuta pimeällä tiellä. Harvemmin kukaan käyttää parkkivaloja ollenkaan, joten ne tuskin unohtuu päälle vahingossa. Mun mielestä valosummeri on todella ärsyttävä ominaisuus. Olisi edes siedettävämpi kellon kilkatus, harva piipitys tms. Edellisessä autossani se oli aivan sietämättömän kovaääninenkin.

      Nykyisessä uudehkossa Octaviassani 0-asennolla on päivävaloilla, Auto-asennossa valoisuuden ja sateen mukaan palaa päivävalot tai ajovalot, parkkivaloilla palaa parkit koko ajan ja ajovaloasennossa päällä aina kun virrat päällä ja tällöin saa myös sumuvalot päälle. Sammuu kuitenkin automaattisesti kun virrat pois. On ihan loogista, että ajovalot eivät pala pysäköinnin aikana, koska akku tyhjenisi lopulta. Myös Auto-asennossa ajovalot on kytketty Virta päällä -tilaan, ei moottorin käynnin mukaan.

      Moottoripyörissä ei tavallisesti edes ole valokatkaisinta. Ei aiheuta ongelmia. Suomessa on ajovalopakko myös päiväaikaan, sekä taajamassa että sen ulkopuolella.
      ---
      ---
      OTSIKKO MUUTEN OLI IDIOOTTIMAINEN!

      • 13+15

        Noita automaattivalojakin on erlaisia, minulla on normaalit valot päällä jo valokytkimen 0-asennossa. Ainoa ero on ettei voi vaihtaa pitkille.


      • summerit hemmettiin
        13+15 kirjoitti:

        Noita automaattivalojakin on erlaisia, minulla on normaalit valot päällä jo valokytkimen 0-asennossa. Ainoa ero on ettei voi vaihtaa pitkille.

        Noin se on tainnut olla suurimmassa osassa autoja, aiemmin ainakin. En vaan ymmärrä miksi. Mulla automaattiasennossa pitkät toimii normaalisti. Ilmeisesti nykyäänkin monessa mallissa ei ole erikseen Auto/0-asentoja, vaan 0-asennossakin valot vaihtuu automaattisesti hämärässä päivävaloilta ajovaloille. Musta se olisi ärsyttävää. Ajovalot olisi päällä pilvisellä ilmalla päivälläkin, heikollakin sateella, vilkkuisivat leveiden siltojen alla ja sen mukaan, miten aamu/ilta-aurinko sattuu anturiin osumaan. Päivävaloasento eli mulla käytännössä 0-asento säästää xenon-valoja.


      • mikähän järki lie

        minun octaviassa on niin hölmöt kytkennät että valot palaa moottorin käynnistyksen aikana ellei käännä parkeille itse. eli siis valo katkaisin 0 asennossa, laitan virrat päälle, valot syttyy samalla ja palavat hehkutuksen ja myös itse starttauksenkin aikana.

        minusta olisi parempi että syttyisi vasta kun moottori käynnissä nuo valot.


      • Eipä ole...

        "Suomessa on ajovalopakko myös päiväaikaan, sekä taajamassa että sen ulkopuolella."

        Ei ole kyllä mitään ajovalopakkoa päiväaikaan, ellei tuo ole ihan lähiaikoina muuttunut.


      • summerit hemmettiin
        Eipä ole... kirjoitti:

        "Suomessa on ajovalopakko myös päiväaikaan, sekä taajamassa että sen ulkopuolella."

        Ei ole kyllä mitään ajovalopakkoa päiväaikaan, ellei tuo ole ihan lähiaikoina muuttunut.

        "Tieliikennelaki 3.4.1981/267

        36 §

        Valojen käyttö ajettaessa

        ____Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)____

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Jatkuva ajonaikainen ajo- tai huomiovalopakko on siis ollut voimassa jo 7 vuotta.... Huomiovalot alkoivat yleistyä autoissa vasta muutama vuosi sitten, joten kyllä se käytännössä oli sitä aiemmin ajovalopakko. Nykyään energian säästämiseksi huomio- eli päivävalot ovat uusissa autoissa pakolliset.
        -
        -
        Mun mielestä ei haittaa, vaikka valot palaa aina, kun virta päällä. Jos auto ei meinaa käynnistyä, niin tarkista akun kunto. Moottoripyörissä eri asia, koska pysäköintivaloja ei saa erikseen päälle.


      • Niin?
        summerit hemmettiin kirjoitti:

        "Tieliikennelaki 3.4.1981/267

        36 §

        Valojen käyttö ajettaessa

        ____Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)____

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Jatkuva ajonaikainen ajo- tai huomiovalopakko on siis ollut voimassa jo 7 vuotta.... Huomiovalot alkoivat yleistyä autoissa vasta muutama vuosi sitten, joten kyllä se käytännössä oli sitä aiemmin ajovalopakko. Nykyään energian säästämiseksi huomio- eli päivävalot ovat uusissa autoissa pakolliset.
        -
        -
        Mun mielestä ei haittaa, vaikka valot palaa aina, kun virta päällä. Jos auto ei meinaa käynnistyä, niin tarkista akun kunto. Moottoripyörissä eri asia, koska pysäköintivaloja ei saa erikseen päälle.

        Niin, missä tuossa mainittiin että ajovaloja on pakko käyttää päivällä? Kyllä huomiovalot on tähän asti riittäneet.


      • summerit hemmettiin
        Niin? kirjoitti:

        Niin, missä tuossa mainittiin että ajovaloja on pakko käyttää päivällä? Kyllä huomiovalot on tähän asti riittäneet.

        No kun suurimmassa osassa autoja ei edelleenkään ole niitä huomiovaloja, kuten yritin jo selittää. Kun ostin auton 4 vuotta sitten, niin saman konsernin Skodassa oli huomiovalot, Volkswagenissa ei. Se oli yksi aika merkittävä syy valita Skoda. Kuulemma huomiovalottomissa autoissa ajovalojen teho on 0-asennossa alempi, mutta ainakaan minä en ole sellaista eroa huomannut. Etkö ole koskaan ihmetellyt, että lähes kaikilla on ollut ajovalot päällä myös aurinkoisina kesäpäivinä? Ei ole varmasti huomiovaloja aloittajankaan autossa, kun tollasia neuvoja kyselee. Päivä-LEDien lisääminen voisi mennä kyllä pienehköllä lisätyöllä, jos noita mielikuvituksellisia vinkkejäkin alkaa vakavissaan harkitsemaan...

        Jos joku edelleen luulee, että Suomessa saa ajella illman valoja, niin sais tulla poliisi ottamaan kortin pois. Varmaan on sitten monet muutkin liikennesäännöt tuntemattomia. Jäi muuten tuosta edellisestä ykkönen pois, sääntö siis on pian parikymmentä vuotta vanha. Sitten on vielä nämä, jotka "pettämättömällä logiikalla" kääntävät valokytkimen päivisin keskimmäiseen asentoon...


    • Bitinkeikaus

      Tuoreemmissa autoissa valoautomatiikan voi usein ohjelmoida ohjausboxista päälle, jolloin ei tarvita piippejä... eli koskee lähinnä käytettynä tuotuja, suomimalleissa taitaa valoautomatiikka olla lähes vakiona jotain "jenkkimerkkejä" lukuunottamatta (usein ilman valoja liikenteessä...).

      • Elektrino

        Joskus aikanaan olen tehnyt valohälyttimen siten, että kytkin 12 voltin summerin -navan etuvalon virtaliittimeen ja summerin -navan öäjynpaineanturin johtoon, jolloin summeri hälyttää kun moottori on sammuksissa ja etuvalo on jäänyt päälle. Kytkentään kannatta lisätä vielä diodi sarjaan, niin summeri kestää myös mahdollisen jännitteen väärin päin.

        Tämä kytkentä hälytti aina, kun oli sammuttanut moottorin valojen ollessa päällä.


      • ei ole täydellinen
        Elektrino kirjoitti:

        Joskus aikanaan olen tehnyt valohälyttimen siten, että kytkin 12 voltin summerin -navan etuvalon virtaliittimeen ja summerin -navan öäjynpaineanturin johtoon, jolloin summeri hälyttää kun moottori on sammuksissa ja etuvalo on jäänyt päälle. Kytkentään kannatta lisätä vielä diodi sarjaan, niin summeri kestää myös mahdollisen jännitteen väärin päin.

        Tämä kytkentä hälytti aina, kun oli sammuttanut moottorin valojen ollessa päällä.

        mutta huonona puolena piippaa jos öljynpaine häviää vaikka moottori olisi käynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe