Mulla itselläni ei ole ollut rajuja turbulensseja kummempaa menoa, mutta ystäväni oli koneessa johon iski KAKSI kertaa salama! Lentokonehan on yksi turvallisimmista paikoista ukonilmalla, mutta nyt se pääsi tärähtämään vähän rajummin. Koneeseen tuli pieni reikä, mikä ei kuitenkaan nyt ihan läpi mennyt ;) Tärähti tosi pahasti ja ihmiset kirkuivat. Kapteeni rauhoitteli matkustajia ja sanoi että hätää ei ole. Ei mennyt kuin hetki, niin salama iski toistamiseen ja silloin meni valot. Sitten kapteenikin myönsi matkustajille, että luonto on nyt päättänyt, ettei tämä kone laskeudu ihan vielä Helsinkiin ja lisäsivät korkeutta...
Tollasessa tilanteessa olisi tullut äitiä ikävä..
Hurjin lentokokemuksesi?
14
3390
Vastaukset
- Tiitu
Espanjasta tullessani vuosia sitten(Iberian kone),jouduttiin kans raju ilmaan ja jouduttiin kaikki hätälasku asentoon kun tuli sellainen "tyhjiö"tila ja kone tuli alaspäin oikeen roimasti!!!
- Taikapeili
Niin, kun salama iskee lentokoneeseen niin eikö salama "varasta" kaiken sähkön lentokoneesta? Ja lentokone tippuu välittömästi maahan kun sähkö loppuu? Oli pieni tai iso salama. Ehkä ei sittenkään tipu jos, pieni salama iskee siipeen??
Oma kokemukseni oli kun lentokone lensi lumipilveen. Lentokone ei hyppinyt eikä pommppinut eikä tärissyt vaan teki todella inhottavan tuntuista inhottavaa aaltoliikettä laskeutuessa lumipilven ja myrskyn läpi Helsinkiin Pohjois-Suomesta. Sekä myöskin pientä zik-zak liikettä sivulle ja taas toiselle sivulle.
Myöskin täysin selkeällä säällä jolloin on tod. kova tuuli on myös jokseenkin vaarallista, jos tuulee etelästä tai pohjoisesta ja kiitorata on täysin etelä-pohjoinen suunnassa. Silloin kävi niin että, kun lentokone kiihdytti ja nousi ilmaan, ikäänkuin lentokone olisi melkein lähtenyt ilmaan kuin avaruusraketti nokka pystyssä kohti taivasta ja myöskin tuntui kuin olisi helikopterissa joka aina nousee suoraan ylös, vaikka oli md-83. Tosi kummalliselta ja ehkä pelottavaltakin tuntui..
Potkurikoneella lentäminen ei tunnu kivalta kaatosateella. Kiitoradalla kiihdyttäessä kone tekee zik-zak liikettä kokoajan ja nousussa lennetään pilven läpi tosi kovan sateen läpi.. Tuntuu kuin olisi rakeita satanut, vaikka oli vettä. Laskeutuminen on sitten oma juttunsa kaatosateella.. potkurikone tekee kaatosateella liukkaalla kiitoradalla vielä enemmän zik-zak liikettä kuin nousussa. Silloin tuntui että, eikö tämä lopu koskaan...
Noh, tämmöset oli minun huimat lentokokemukset... No ei nyt niin huimia.
Muita kokemuksia?- eeroflotti
meille ne on huimia,ilmailun ammattilaisille haukottavaa arkea
- Dee
Pakko vastata kirjoitukseesi, kun esität aika huimia arvailuja. Matkustajakoneeseen (siis koneyksilöön) iskee salama keskimäärin kerran vuodessa. Salamanisku ei yleensä aiheuta kummoistakaan vauriota. Joskus jää lommo rakenteisiin, joka korjataan sitten maassa. Koska lentokoneet on metalliputkia, niin salama ei voi työntyä sisään koneeseen (fysiikan lakien mukaan). Lentokoneet on suunniteltu niin että salama johtuu mahdollisimman nopeasti pois siitä.
Eikä salama voi sähköä mihinkään varastaa. Sähköä tuotetaan jatkuvasti lentokoneen moottoreiden avulla. Tietenkin pahimmassa tapauksessa salama voi aiheuttaa jonkilaisen oikosulun koneen sähköjärjestelmissä. Yleisesti ottaen salamaniskut eivät ole kovin suuri uhka lentokoneille.
Tuuliolosuhteet laskussa ja nousussa ovat tietenkin tärkeä ottaa huomioon. Toisin kuin arvelit, lentokoneet pyrkii aina nousemaan ja laskeutumaan vastatuuleen, koska silloin siipiin saadaan suurin mahdollinen nostovoima. Myötätuuleen laskeutumista pyritään välttämään. Vaarallisinta on sivutuuli, joka tietenkin pyrkii kääntämään konetta väärään suuntaan erityisesti laskussa. Uusissa koneissa on järjestelmät jotka varoittavat sivutuulesta ja lentäjät kyllä osaavat lentää vähän vaikeammissakin olosuhteissa. - FrTv
..varastaa kaiken sähkön ja blaa blaa??
Mitä he..ttiä sä oikein höpiset? Sulla taitaa olla vilkas mielikuvitus? - Taikapeili
FrTv kirjoitti:
..varastaa kaiken sähkön ja blaa blaa??
Mitä he..ttiä sä oikein höpiset? Sulla taitaa olla vilkas mielikuvitus?Jos salama osuu moottoriin tai potkuriin niin, luulempa että lentokone putoaa välittömästi maahan tai moottori syttyy palamaan vai selviääkö lentokone yhdellä moottorillä varakentälle kiitoradalle.
Empä usko... - alas kuin kivi
Taikapeili kirjoitti:
Jos salama osuu moottoriin tai potkuriin niin, luulempa että lentokone putoaa välittömästi maahan tai moottori syttyy palamaan vai selviääkö lentokone yhdellä moottorillä varakentälle kiitoradalle.
Empä usko...Kyllä lentokoneet on suunniteltu lentämään yhdellä moottorilla. Näitä yhdellä moottorilla tehtyjä laskeutumisia tehdään Suomessakin aina silloin tällöin, ei ehkä ihan joka vuosi. Jos esim. MD-80-koneen moottorin toiminta häiriintyy, ei siis rikkoudu totaalisesti, niin usein se sammutetaan tarkoituksella ja laskeudutaan lähimmälle lentokentälle. Samoin jos moottorit sammuisivat kokonaan, siis kaikki, niin lentokone ei tosiaankaan tule alas kuin kivi, vaan se liitelee ja näin pyritään löytämään paras mahdollinen laskeutumispaikka, lentokenttä, pelto.... yms.
Esim 90-luvun alkuvuosina KLM Boeing-747 koneen, alias jumbojet, kaikki neljä moottoria sammuivat Alaskan yllä kun lensivät tulivuoren tuhkapilveen, siinä sitten liitelivät alemmas ja saivat moottorit käyntiin kun olivat "puhtaassa" ilmassa.
Tiesitkö, että matkustajakoneen moottorit jotka ovat siivissä kiinni, ovat kiinni vain 3-4 pultilla tms systeemillä. Näin siksi, että jos pakkolasku tehdään veteen, moottorit irtoavat helpommin ja kone ei hajoa kappaleiksi veteen laskeutumisen yhteydessä.
Ja lähdössä tapahtuvassa moottoririkossa on usein turvallisinta nousta ilmaan yhdellä toimivalla moottorilla ja palata sitten kentälle, kuin keskeyttää nousukiito ja syöksyä ulos kiitoradan loputtua kesken. Tämä tietenkin jos kriittinen nopeus on jo saavutettu moottoririkon tapahduttua. - liidokki
alas kuin kivi kirjoitti:
Kyllä lentokoneet on suunniteltu lentämään yhdellä moottorilla. Näitä yhdellä moottorilla tehtyjä laskeutumisia tehdään Suomessakin aina silloin tällöin, ei ehkä ihan joka vuosi. Jos esim. MD-80-koneen moottorin toiminta häiriintyy, ei siis rikkoudu totaalisesti, niin usein se sammutetaan tarkoituksella ja laskeudutaan lähimmälle lentokentälle. Samoin jos moottorit sammuisivat kokonaan, siis kaikki, niin lentokone ei tosiaankaan tule alas kuin kivi, vaan se liitelee ja näin pyritään löytämään paras mahdollinen laskeutumispaikka, lentokenttä, pelto.... yms.
Esim 90-luvun alkuvuosina KLM Boeing-747 koneen, alias jumbojet, kaikki neljä moottoria sammuivat Alaskan yllä kun lensivät tulivuoren tuhkapilveen, siinä sitten liitelivät alemmas ja saivat moottorit käyntiin kun olivat "puhtaassa" ilmassa.
Tiesitkö, että matkustajakoneen moottorit jotka ovat siivissä kiinni, ovat kiinni vain 3-4 pultilla tms systeemillä. Näin siksi, että jos pakkolasku tehdään veteen, moottorit irtoavat helpommin ja kone ei hajoa kappaleiksi veteen laskeutumisen yhteydessä.
Ja lähdössä tapahtuvassa moottoririkossa on usein turvallisinta nousta ilmaan yhdellä toimivalla moottorilla ja palata sitten kentälle, kuin keskeyttää nousukiito ja syöksyä ulos kiitoradan loputtua kesken. Tämä tietenkin jos kriittinen nopeus on jo saavutettu moottoririkon tapahduttua.Oli kuitenkin jäänyt hyvin Kelmille mieleen tuhkapilvessä lentelyt, nyt kun Islannissa pölähti niin juuri KLM perui yli 60 (yli)lentoa sinnepäin. Tuli jokin aika sitten hyvä dokkari noista sääilmiöiden vaikutuksista lentoliikenteeseen. Kyllä se jumbokin&lentäjät oli ollut aika kusessa ilman ainuttakaan toimivaa moottoria.
- pelätä...
liidokki kirjoitti:
Oli kuitenkin jäänyt hyvin Kelmille mieleen tuhkapilvessä lentelyt, nyt kun Islannissa pölähti niin juuri KLM perui yli 60 (yli)lentoa sinnepäin. Tuli jokin aika sitten hyvä dokkari noista sääilmiöiden vaikutuksista lentoliikenteeseen. Kyllä se jumbokin&lentäjät oli ollut aika kusessa ilman ainuttakaan toimivaa moottoria.
No jaa, tuskin on ollut ihanne oltavat, mutta eivät lentäjät nyt kusessa ole, koska harjoittelevat moottorivikoja simulaattoreissa tietyin aikavälein.
Jos suuremmankin matkustajakoneen moottorit sammuisivat, kone liitäisi ainakin Turusta Helsinkiin.
Vuonna 2001 kanadalaisen lentoyhtiön Air Transatin kone oli matkalla Torontosta Lissaboniin. Koneesta sammuivat molemmat moottorit, ja kone liiteli reilut 50km onnistuneesti lähimmälle kentälle Azoreille, eikä kukaan kuollut. - edelliseen
pelätä... kirjoitti:
No jaa, tuskin on ollut ihanne oltavat, mutta eivät lentäjät nyt kusessa ole, koska harjoittelevat moottorivikoja simulaattoreissa tietyin aikavälein.
Jos suuremmankin matkustajakoneen moottorit sammuisivat, kone liitäisi ainakin Turusta Helsinkiin.
Vuonna 2001 kanadalaisen lentoyhtiön Air Transatin kone oli matkalla Torontosta Lissaboniin. Koneesta sammuivat molemmat moottorit, ja kone liiteli reilut 50km onnistuneesti lähimmälle kentälle Azoreille, eikä kukaan kuollut.Air Transatin kone liiteli siis vajaat 200km (100nm) eikä 50km.
Eli jos kone on lentokorkeudessaan ja moottorit sammuvat niin kyllä se aika hyvän matkaa liitelee. - esimerkki
pelätä... kirjoitti:
No jaa, tuskin on ollut ihanne oltavat, mutta eivät lentäjät nyt kusessa ole, koska harjoittelevat moottorivikoja simulaattoreissa tietyin aikavälein.
Jos suuremmankin matkustajakoneen moottorit sammuisivat, kone liitäisi ainakin Turusta Helsinkiin.
Vuonna 2001 kanadalaisen lentoyhtiön Air Transatin kone oli matkalla Torontosta Lissaboniin. Koneesta sammuivat molemmat moottorit, ja kone liiteli reilut 50km onnistuneesti lähimmälle kentälle Azoreille, eikä kukaan kuollut.Aivan, tuokin hyvä esimerkki, olin ihan unohtanut tämän tapauksen. Siinäkin hyvä esimerkki liito-ominaisuuksista. Tosin muistaakseni kerosiini loppuin yhtiöltä kesken lennon, mikäli en väärin muista.
- tapauksesta
esimerkki kirjoitti:
Aivan, tuokin hyvä esimerkki, olin ihan unohtanut tämän tapauksen. Siinäkin hyvä esimerkki liito-ominaisuuksista. Tosin muistaakseni kerosiini loppuin yhtiöltä kesken lennon, mikäli en väärin muista.
Air Transatin koneessa ilmeni tekninen vika "fuel leak" eli vuoto, jonka takia kapteeni päätti tehdä hätälaskun Azoreille. Moottorit sammuivat vasta myöhemmin. Kone menetti 37000 gallonaa kerosiinia Atlantin päällä, mutta onnettomuus ei tapahtunut siis siksi, että kerosiini olisi loppunut kesken. Eikai sellaisia laskuvirheita satu enää lentäjille/lentoyhtiöille tänä päivänä =)
- oli kerran
kaveri oli kerran, vai oliko se kun kuulin metrossa että joku sanoi että sen mummo...Ei kyllä se oli kaverin kaveri kun sanoi että sen äiti oli kerran maitoa ostaessaan kuullut että joku oli oikein peljästynyt jossain ollessaan.
- ja-miksei
Aina olen lentämistä pelännyt ja syyt lienevät muualla kuin itse lentämisessä, mutta mikäänhän ei tietenkään reagointia poista.
Hurjin oli varmaan 80-luvun alussa, kun lensin Irakista Istanbulin kautta Helsinkiin. Irak oli sotatilassa, Bagdadissa kuului kaukaista jyminää; sitä ei viitsinyt ajatella mikä sen aiheutti. Noustiin kentältä ilmaan, tehtiin kierros ja takaisin alas. Muutama tunti kentällä odotettiin uutta (mahdollista) nousulupaa konekiväärimiesten ystävällisessä seurassa. Yöllä epämääräiseen aikaan pikatahtia koneeseen, ikkunan "verhot" kiinni, matkustamo pimeäksi ja matkaan. Ja koko ajan kun oltiin Irakin ilmatilassa, oli kilin tunteet siitä, päädytäänköhän alas - tai siis minne ja miten alas ja kuinka nopeasti. Yö Istanbulissa ja seuraavana päivänä Kairosta tulevalla koneella Helsinkiä kohti. Jossain Puolan yläpuolella lennettiin ukkosrintamaan, ja kone keikkui, rutisi, paukkui, ylös, alas, sivusuuntaan; ihan mahdoton retuutus. Matkustajat kylläkin olivat ihan äänettömiä. Lentoemot yrittivät jaella virvokkeita meille kiinni sidotuille. Käytävän toisella puolella istui mies olutlasi kädessä, ja jännitti kuten muutkin. Tuli ilmeisen voimakas ilmakuoppa, maha nousi kurkkuun ja kaljalasin sisältö kohosi lasin muotoisena ilmaan, teki kauniin kaaren käytävän yli ja laskeutui syliini. Tapahtumalla oli uskomaton vaikutus. Ihmiset räjähtivät hysteeriseen räkätykseen istuimemme kohdalta taaksepäin. Puolet koneesta oli tukenhtua nauruun ja toinen puoli oli todennäköisesti järkytyksestä nyrjällään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841