Huippunopeutesi moottoritiellä?

kaasujalka

Paljonko on huippunopeutesi saksalaisella moottoritiellä (= jossa ei nopeusrajoituksia) ?

Itse olen ajellut Saksassa viimeksi vuonna 1997. Silloin vetelin vanhanmallisen Honda Accordin kanssa täysillä, 220 km/h. Sitä edellinen Toyota Camry kulki 215 km/h. Noilla autoilla pärjäsi silloin Saksassa hyvin, tosin Porcheja ja muita urheilukiitäjiä vielä vilahti vasemmalta ohi. Pian olis tarkoitus lähteä kokeilemaan, miten tuore Toyota Camry liikkuu V6-moottoreineen. Valmistaja on luvannut noin 250 km/h, saa nähdä päästäänkö tavoitteeseen. Olispa Suomessa yhtä hienot tiet. Sitä vetelis Hesasta Rovaniemelle viidessä tunnissa!

12

1838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

      että sakut ovat rajoittaneet omien tuotteittensa huipun 250:een joten jos vingutat toyotaasi täysillä niin pysyt vasemmalla kaistalla. Muista kuitenkin hätävilkku!

      • arktika

        sillä
        1) mm. Porchessa ei nopeutta rajoitettu ja myös Audi lipeämässä kelkasta,
        2) sakut harrastavat paljon virityksiä, jolloin rajoittimet ei päde,
        3) tiellä on paljon muunkinmaalaisia autoja ilman rajoittimia,
        4) ellei vauhtia saa kelattua 350 pintaan on parempi pysyä keskikaistalla, nykyään moni haluaa rikkoa 300 jos vaan mahdollista
        5) tiet ovat nykyään ruuhkaisempia kuin vajaa 10 vuotta sitten, eikä huippunopeuksiin tahdo päästä enää öisinkään.


      • nopeuksia
        arktika kirjoitti:

        sillä
        1) mm. Porchessa ei nopeutta rajoitettu ja myös Audi lipeämässä kelkasta,
        2) sakut harrastavat paljon virityksiä, jolloin rajoittimet ei päde,
        3) tiellä on paljon muunkinmaalaisia autoja ilman rajoittimia,
        4) ellei vauhtia saa kelattua 350 pintaan on parempi pysyä keskikaistalla, nykyään moni haluaa rikkoa 300 jos vaan mahdollista
        5) tiet ovat nykyään ruuhkaisempia kuin vajaa 10 vuotta sitten, eikä huippunopeuksiin tahdo päästä enää öisinkään.

        Osa totta. On virityksiä ja ajetaan kovempaakin, mutta ei sentään joka kymmeneskään. Tietenkin peilit pitää seurata mutta kyllä 250 riittää valtaosaltaan aivan hyvin. Eikä vasemalla kaistalla pysyminen liene itse tarkoitus.
        Olet itsekin nöjään havainnut, että liikennetilanteet, arkisin raskaan liikenteen aiheuttamat ruuhkat pitävät hyvin pitkälle rajoituksista huolen. Kesäaikaan varsinkin kun mäkisemmässä maastossa (esim. Kasselin tienoo) nousussa rekka lähtee ohittamaan asuntolaatikon kiskojaa voi kaasua löysätä jo pari kilometriä aiemmin.
        Ps. On siellä tullut liikuttua.


      • arktika
        nopeuksia kirjoitti:

        Osa totta. On virityksiä ja ajetaan kovempaakin, mutta ei sentään joka kymmeneskään. Tietenkin peilit pitää seurata mutta kyllä 250 riittää valtaosaltaan aivan hyvin. Eikä vasemalla kaistalla pysyminen liene itse tarkoitus.
        Olet itsekin nöjään havainnut, että liikennetilanteet, arkisin raskaan liikenteen aiheuttamat ruuhkat pitävät hyvin pitkälle rajoituksista huolen. Kesäaikaan varsinkin kun mäkisemmässä maastossa (esim. Kasselin tienoo) nousussa rekka lähtee ohittamaan asuntolaatikon kiskojaa voi kaasua löysätä jo pari kilometriä aiemmin.
        Ps. On siellä tullut liikuttua.

        oli kyse eli keskimääräiset normaaliajelut ovat aivan eri asia. Kun nykyisin ajaa vaikka 800 km sakujen autobaanaa niin iloinen voi olla jos matkan aikana pari kertaa avautuu tilaisuus kokeilla huippunopeuksia syynä liikennemäärä ja tietyöt jotka monessa paikassa syövät kolmesta kaistasta yhden pois. En tarkoittanutkaan että valtaosa yrittäisi rikkoa kolme rahaa, mutta kun 1000 autoa ajelee 100-200 niin kyllä porukasta erottuu pari urheilullisempaa menijää. Itselläni on monesti ollut parisataa lasissa kun olen uskaltautunut vasemmalle kaistalle ja peräpeiliin ilmestyy yllättävän nopeasti - kuin tyhjästä - valoja vilkuttava kiitäjä. Suomalaiseen köröttelyyn tottuneelle suosittelisinkin että välittömästi takana olevien peräpeilistä tarkkailun ohella katsellaan 1-2 km taaksepäin jolloin joskus voi havaita tosimenijät. Muuten kokemuksesta voisin vinkata, että Ruotsissa huippunopeuden kokeilu onnistuu paljon paremmin lähes tyhjillä öisillä hyväpintaisilla moottoriteillä; kiinnijäämisriskikin tuntuu aika pieneltä.


    • Traveller

      Itse olin kuukausi takaperin Pohjois -Saksassa (Hampuri-Berliini) ja eipä siellä porukat kovin kovaa ajellut. Itse ajelin 170-190km/h päiväsaikaan ja ohittajat olivat hyvin harvassa, vasemmalla kaistalla sain olla itse ohittajana. Ruuhkat ovat sen verran kovat, että yli 130km/h nopeuksia ei kauaa pysty pitämään, vaan vauhtia on sahattava koko ajan. Ohituskaista kun tukkeutuu niin saa seistä jarrulla ja kun baana taas aukeaa niin saa seistä kaasulla. Kyllä bensaa kuluu, mutta muuten ajaminen on mukavaa joustavan liikennekulttuurin ansiosta.

      • .............

        Mentiin perjantaina 18.helmikuuta Hampurista Lyypekkiin... Matkaa tosiaan 60km ja siis vielä baanaa. Mutta mutta, kolmesta kaistasta yksi oli suljettu sadan metrin matkalle ja aiheutti siten 24km:n ruuhkan...Tuon 24km:n aikana huippunopeus taisi olla 20km/h ja keskinopeus varmaan jotain muutaman km/h luokkaa... Että se baanan nopeuksista!!!!!!


    • Expat

      Reilusti yli 250 km/h olen päästellyt, lieneekö todellinen nopeus ollut luokkaa 270-280 km/h. Ajokkina luonnollisesti moottoripyörä.
      Muutama vuosi takaperin ajelimme mopoilla Saksan läpi etelästä pohjoiseen ja n. 600 km pätkälle saimme keskituntinopeudeksi 184 km/h. Se tapahtui tyyliin 40-50 min ripeätä etenemistä, tankkaus ja vesihuikka ja taas ripeätä etenemistä... Taloudellista? Ei. Hauskaa? Kyllä.

      • Talvipyöräilyn puolesta

        Kiinnostaa kovasti kuulla, mitä sinä Saksan matkallasi näit ja koit? Ajelitkos moottoriteitä myöden vai kiertelitkös pikkuteitä? Katselitkos naisia kun en tiedä harrastavatko vauhtiveikot yleenskkään naisia vai kiinnostavatko heitä vain nopeusmittarin neulat? Kiinnostaa kovasti siksi kun itsekkin on tarkoitus suunnistaa Saksaan. Jos sinä oletkin itse nainen niin anteeksi kovasti.


      • Vee2

        Mielettömiä vauhteja vedätte. Meidän vehkeet ei edes kulje kuin puolet siitä ; ) tai niillä ei oo mukava enää ajaa kun vauhti on 140kmh.

        Miten pitkään pääsi tankillisella? Mikä oli keskituntinopeus?

        Itselle on käynyt monesti esim. Munchen - Rostock välillä, että saman rekan ohi tulee ajettua useampia kertoja. Ja ne penteleet on samoihin aikoihin satamassa kun me, jotka olemme tankilla ja tauolla 350-400 km välein.


    • Kaahari

      ...kun ei auto kovempaa kulkenut. Väli Luxembourg-Frankfurt tai toinen Bryssel-Luxembourg. Molemmat hyviä väeljä kiskaista kunnon tallat pohjaan...

    • Mara

      Olin yhtenä helmikuun iltana ylivoimaisesti nopein auto Hannover - Kassel väilillä. nopeuteni oli 90 km/h, tiellä lunta 15 cm. Leveärenkaisilla autoilla ei päässyt minnekään. Suurin mittarinopeuteni on 245 km/h, mutta sitä ei pystynyt pitämään kuin muutaman kilometrin, kun oli taas auto edessä. Yli 150 on todella vaikea enää päästä, ruuhkista johtuen.

    • numero28

      EI OO AJOKORTTIA MUTTA JOS JOSKUS OIS JA SAKSASSA < 7 7-14 8-22 KERTAA 1 - 23 7 - 30 KERTAA < JA ALLA M-B S320 CDI SALLITU NOPEUS.MB E320T SALLITTU NOPEUS.M-B E 55 AMG 67 KILOMETRIÄ TUNNISSA.VW PASSAT TDI 66 KM TUNNISSA JA SITTE M-B 280E W124 172 KM TUNNISSA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe