Paljonko maksaa yksityistietoimitus?

Tie olla pitää

Ei varsinaisesti kuulu tänne, mutta en löytänyt parempaakaan kanavaa.

Omistan järven rannalla metsätilan, jonka läpi kulkee yksityistie. Tilasta on aiemmin lohkaistu useita rantatontteja. Osa on jo rakennettu ja olen luvannut tiehen liittyneille suullisen luvan tehdä mökkitietie yksityistien ja tonttien väliin jäävän n 40 m:n levyisen kaistaleen läpi. Suullinen lupahan ei sido seuraavaa omistajaa, vaan virallistaakseen tien pitäisi tehdä tietoimitus. Jokaiselle tontille pitää olla oma tiensä. Haluaisin hoitaa asian tonttien omistajienkin kannalta kaikkein mutkattomimmin ja edullisimmin. Maanmittauslaitoksen hinnastossa kerrotaan tietoimitusten olevan aikaveloitteisia.

Ja nyt se varsinainen kysymys: jos joillakin on kokemusta, niin kertoisitko mihin hintaan olette saaneet tällaiset toimitukset suoritettua? En usko että maastossa tarvitsee käydä.

56

10698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea matkaan

      Kysyppä maan mittaus toimistolta, karkea veikkaus ei ainakaan alle 500e jos haluat siihen tie oikeuden, riippuu sitten naapureista tarviiko hakea muita päätöksiä oikeuden kautta, sitten alkaa maksaa.

      • Anonyymi

        Et tarvi mitään.Yhdelld palstalle pyysin rajanaapurilta lupaa ajaa puita peltoa pitkin-ei antanut.Tilasin kaivurin ja teetin tien pellon laitaan kun oli kulkuoikeus.Siinä on tie eikä kenelläkään ole nokan koputtamista.Näin jälkikäteen olisi kannattanut naapurin antaa ajaa.Ei maksanut paljon tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tarvi mitään.Yhdelld palstalle pyysin rajanaapurilta lupaa ajaa puita peltoa pitkin-ei antanut.Tilasin kaivurin ja teetin tien pellon laitaan kun oli kulkuoikeus.Siinä on tie eikä kenelläkään ole nokan koputtamista.Näin jälkikäteen olisi kannattanut naapurin antaa ajaa.Ei maksanut paljon tie.

        Pitää huomioida että oli vain jokin maapala ja puut. Tuohon lisätään vielä järvi ja ranta sekä kalaskunnan vesijättömaa molempiin rantoihin , niin kyllä syntyy hintaa, sillä setelimäärällä saunoo jo monta kertaa .


    • huhhuh1

      Tietoimitus tehty v.2013 kaksi kokousta ja yksi maastokatselmus taustatyötä 25h laskun mukaan ,2400 euroa maksoi tämä lysti. Maanmittauslaitoshan on yksi helvetinmoinen verenimijä ,monopoli asemassa oleva diktatuuri.

      • konkurssissa

        Juu, täysin järjettömiä hintoja.


      • Tie olla pitää

        Tätä vähän pelkäsinkin. Hirveät ovat hinnat. Maanmittaustoimistosta eivät halua ennakoida hintaa.

        Haluaisin siksi hoitaa tieasiat mahdollisimman edullisesti, koska lomatontit on lohkaistu kantatilasta - jonka nyt omistan - vanhempieni toimesta v 1980 minulle ja sisaruksilleni, joista muutama on myynyt tonttinsa. Tontteja lohkaistaessa ei ollut aavistustakaan tiestä, vaan kulku tapahtui vettä pitkin jokaisen tontin rantaan. Luonnollisestikaan silloin ei voitu sisällyttää kantatilalle tierasitteita. Olen kyllä ajatellut antaa kirjallisen lupauksen tieoikeudesta siten että se sitoo seuraavaa kantatilan omistajaa saipa hän sitten tilan lahjana tai kaupalla. Virallinen tieoikeus olisi kyllä vahvempi


      • Pitääkö olla?
        Tie olla pitää kirjoitti:

        Tätä vähän pelkäsinkin. Hirveät ovat hinnat. Maanmittaustoimistosta eivät halua ennakoida hintaa.

        Haluaisin siksi hoitaa tieasiat mahdollisimman edullisesti, koska lomatontit on lohkaistu kantatilasta - jonka nyt omistan - vanhempieni toimesta v 1980 minulle ja sisaruksilleni, joista muutama on myynyt tonttinsa. Tontteja lohkaistaessa ei ollut aavistustakaan tiestä, vaan kulku tapahtui vettä pitkin jokaisen tontin rantaan. Luonnollisestikaan silloin ei voitu sisällyttää kantatilalle tierasitteita. Olen kyllä ajatellut antaa kirjallisen lupauksen tieoikeudesta siten että se sitoo seuraavaa kantatilan omistajaa saipa hän sitten tilan lahjana tai kaupalla. Virallinen tieoikeus olisi kyllä vahvempi

        Älä mene antamaan tieoikeudesta mitään lupausta, sen enempää kirjallista kuin suullista. Se on loppupelissä sama kuin kuseminen omiin ja seuraavan omistajan housuihin. Ja edullista siitä ei todellakaan tule.


      • Tie olla pitää
        Pitääkö olla? kirjoitti:

        Älä mene antamaan tieoikeudesta mitään lupausta, sen enempää kirjallista kuin suullista. Se on loppupelissä sama kuin kuseminen omiin ja seuraavan omistajan housuihin. Ja edullista siitä ei todellakaan tule.

        Yksityistielain 8 § mukaan tieoikeus on joka tapauksessa luovutettava, jos se on kiinteistön käytön kannalta välttämätön. Tarkoitukseni on järjestää asia tontinomistajien - joita on kaksi sisarustani sekä muutama ulkopuolinen - kannalta mahdollisimman edullisesti. Siksi kirjallinen lupa ei rasita kantatilaa sen enempää kuin virallinen tieoikeus. Halusinkin vain kysyä millaisia hintoja virallinen toimitus on käytännössä aiheuttanut. Luulisi tällaisen olevan Maanmittauslaitoksellekin helpompi kuin kokoustamalla ja katselmuksilla järjestetty toimenpide. Voisin viedä kartan, johon olisi merkitty teitten ( 5 pistotietä yksityistieltä) kulku, joka rekisteröitäisiin. Ilmeisesti siihen vaadittaisiin kuitenkin tarkat koordinaatit?


    • kahavakuula

      Onkos näillä käsitteillä yksityistie tai kulkuoikeus tai rasitetie käytännössä eroa?
      Vaikka olis yksityis tie , se kuuluu kantatilan maihin, eikös?

      • Oho

        Teoikeus on vahvempi kuin kulkuoikeus. Yleensä tontin omistaja hakee virallista tieoikeutta,tässä tapauksessa mökkiläinen. Tässä tapauksessa olet lähdössä virallistamaan kulku yhteyksiä muiden puolesta mikä ei tietenkään mökkiläisiä haittaa vaan päin vastoin.


      • 16+7

        Yksityistie on yksityinen tie. Kulkuoikeus tarkoittaa sitä, että tontin omistajalla on oikeus kulkea tontilleen ja oikeus saada se asia hoidettua. Rasitetie tarkoittaa sitä, että sinun maillasi on rasitteena jonkun toisen kulkuoikeuden takia rakennettu tie. Tässä aloittajan tapauksessa siis rakennettaisiin nykyiseltä yksityistieltä jokaiselle rantatontille uudet yksityistiet, jotka olisivat aloittajan tilalle rasitteita, joilla varmistettaisiin rantatonttien kulkuoikeus. Rasitetien ja muun yksityistien ero on siinä, että rasitetien ylläpidosta ja kunnosta vastaa sen käyttäjä (tai käyttäjät jos useampi) eli tässä tapauksessa rantapalstan omistaja myös niiltä osin kuin tie kulkee toisten mailla. Muutenhan yksityistiestä vastaa se, joka sellaisen on omille mailleen rakentanut yksin tai yhdessä muiden tieoikeuksien haltijoiden kanssa.


      • nolla kertaa nolla
        16+7 kirjoitti:

        Yksityistie on yksityinen tie. Kulkuoikeus tarkoittaa sitä, että tontin omistajalla on oikeus kulkea tontilleen ja oikeus saada se asia hoidettua. Rasitetie tarkoittaa sitä, että sinun maillasi on rasitteena jonkun toisen kulkuoikeuden takia rakennettu tie. Tässä aloittajan tapauksessa siis rakennettaisiin nykyiseltä yksityistieltä jokaiselle rantatontille uudet yksityistiet, jotka olisivat aloittajan tilalle rasitteita, joilla varmistettaisiin rantatonttien kulkuoikeus. Rasitetien ja muun yksityistien ero on siinä, että rasitetien ylläpidosta ja kunnosta vastaa sen käyttäjä (tai käyttäjät jos useampi) eli tässä tapauksessa rantapalstan omistaja myös niiltä osin kuin tie kulkee toisten mailla. Muutenhan yksityistiestä vastaa se, joka sellaisen on omille mailleen rakentanut yksin tai yhdessä muiden tieoikeuksien haltijoiden kanssa.

        Siinä sitä on taas tieasiantuntija, joka selityksellään saa varsinaisen sotkun aikaan selityksillään.
        Auta armias meitä noilta selittäjiltä.


      • Tie olla pitää
        nolla kertaa nolla kirjoitti:

        Siinä sitä on taas tieasiantuntija, joka selityksellään saa varsinaisen sotkun aikaan selityksillään.
        Auta armias meitä noilta selittäjiltä.

        Piti vielä kerran antautua aloittamaani keskusteluun. Nimimerkki "nolla kertaa nollan" kritisoima nimimerkki "16 7" on termeineen oikeassa ja on lisäksi ymmärtänyt tarkoitukseni syvimmän olemuksen. Tosin edelleen on avoinna toimenpiteen hinta, joka oli keskeisin osa kysymystäni. Kerron lisäksi että tonttien omistajat ovat iloisia, että olen ottanut tieasian saattamiseksi päätökseen. Keskustelussa on aiheuttanut sekaannusta liitekartan (kaavamaisenkin) puuttuminen. Asiakirjoissa ja esityslistoissa sellaiset ovat aina mukana, mutta Suomi24 keskusteluun vaikea liittää. Ketjua kokonaan lukemattomille kerron vielä, ettei kysymyksessä ole ongelma tien saannissa/virallistamisessa vaan asia halutaan hoitaa mahdollisimman pienin kustannuksin.

        Ja kun on kertojan osan valinnut niin kerron edelleen. Päästäkseen tarkoittamilleni mökeille omistajan pitää olla tieosakkaana Kantatie XX:ltä erkanevassa K-kylän yksityistiessä 1,3 km:n matkalta, josta erkanee 3,4 km:n pituinen Tn:n yksityistie, jolta erkanevassa Z-niemen yksityistiessä pitää olla osakkaana tontin sijainnista riippuen 0,6 - 0,9 km:n matkalta. Silloin ollaan enää 40 metrin etäisyydellä oman rakkaan tontin rajasta. Sekin hoidetaan piakkoin kuntoon tavalla tai toisella. Mitä vielä haluaisitte tietää? Tosin tämä oli ehdottomasti viimeinen kommenttini. Mahdollisista väärinymmärryksistä huolimatta.


      • Dagman

        Hinta on vaikeahko ennakoida, riipuen tien pituudesta ja kuinka montaa maanomistajaa joudutaan kuulemaan. Varmasti hinnalle on noin arvo/maanomistaja/tien pituus.2km - n.25 omistajaa likimain 1800-2200.


      • toimitsijamies
        Dagman kirjoitti:

        Hinta on vaikeahko ennakoida, riipuen tien pituudesta ja kuinka montaa maanomistajaa joudutaan kuulemaan. Varmasti hinnalle on noin arvo/maanomistaja/tien pituus.2km - n.25 omistajaa likimain 1800-2200.

        Ja höpö höpö höpsistä taasen Dagman! Kunnan tiejaoston taikka tielautakunnan suorittamana tuolle tulee hintaa muutamia satasia, oma arvioni aiempien toimitusten perusteella n. 300€. Pysyviä rasitteita ei tiejaoston taikka tielautakunnan toimituksella tietenkää saada, mutta aivan pätevä toimitus tiekunnan perustamiseen ja virallisen tien aikaansaamiseksi, sekä kustannusten jyvittämiseksi osakkaiden kesken. Tälläinen tietoimitus kelpaa myös myöhempiin toimituksiinkin, esim. kun lohkotaan tontteja ja niille pitää olla tieoikeus, ne liitetään vain tälläiseen tiehen uusina osakkaina, eikä erikseen tarvitse alkaa toimituksia tekemään samalle tiepohjalle. Ehdottomasti edullisin ratkaisu!
        Olen useamman n. 3km:n pituisen tiekunnan tien perustanut juuri em. tavalla ja hyvin toimii.


      • Tie.olla.pitää
        Dagman kirjoitti:

        Hinta on vaikeahko ennakoida, riipuen tien pituudesta ja kuinka montaa maanomistajaa joudutaan kuulemaan. Varmasti hinnalle on noin arvo/maanomistaja/tien pituus.2km - n.25 omistajaa likimain 1800-2200.

        Luovuttajana yksi maanomistaja (allekirjoittanut), oikeuden saajina 4 tontinomistajaa, ei korvauksia, kunkin tien pituus n.40 m.


      • Anonyymi
        16+7 kirjoitti:

        Yksityistie on yksityinen tie. Kulkuoikeus tarkoittaa sitä, että tontin omistajalla on oikeus kulkea tontilleen ja oikeus saada se asia hoidettua. Rasitetie tarkoittaa sitä, että sinun maillasi on rasitteena jonkun toisen kulkuoikeuden takia rakennettu tie. Tässä aloittajan tapauksessa siis rakennettaisiin nykyiseltä yksityistieltä jokaiselle rantatontille uudet yksityistiet, jotka olisivat aloittajan tilalle rasitteita, joilla varmistettaisiin rantatonttien kulkuoikeus. Rasitetien ja muun yksityistien ero on siinä, että rasitetien ylläpidosta ja kunnosta vastaa sen käyttäjä (tai käyttäjät jos useampi) eli tässä tapauksessa rantapalstan omistaja myös niiltä osin kuin tie kulkee toisten mailla. Muutenhan yksityistiestä vastaa se, joka sellaisen on omille mailleen rakentanut yksin tai yhdessä muiden tieoikeuksien haltijoiden kanssa.

        Toki maan omistaja jolla on varmasti maa-alueita perustettavan tien varrella saa osakseen myös oman osuutensa , jos ei muusta niin kunnossapidosta koska käyttää tietä melko varmasti. Tunnen tapaukuksia useamman kuin yhden että kiinteistö sijaitsee yksikkötien vaikutuspiirissä vaikka todistetusti kukaan heistä ei tietä käytä . Maksu syntyy siitä että vieraat saattavat saapua rekalla suunnasta josta halutaan maksu pois.
        Tämä monesti unohtuu että kiinteistölle ajaa ajoneuvoja mitä ihmeellisempiä polkuja myöten etsien kyseistä kiinteistöä ja näin käyttävät tietä jota vakituinen asukas ei käytä.
        Kuten roskakuskit, lieteautot,sora-autot varsinkin lomailijat jotka hortoilevat mitä ihmeellisempiä teitä etsien yöpymiselle rauhallista paikkaa.
        Syitä on niin monia kuin on kulkijoita. Saattaa olla että kiinteistön omistaja on se pienin käyttäjä kuten hyvin usein onkin.


      • Anonyymi
        Tie olla pitää kirjoitti:

        Piti vielä kerran antautua aloittamaani keskusteluun. Nimimerkki "nolla kertaa nollan" kritisoima nimimerkki "16 7" on termeineen oikeassa ja on lisäksi ymmärtänyt tarkoitukseni syvimmän olemuksen. Tosin edelleen on avoinna toimenpiteen hinta, joka oli keskeisin osa kysymystäni. Kerron lisäksi että tonttien omistajat ovat iloisia, että olen ottanut tieasian saattamiseksi päätökseen. Keskustelussa on aiheuttanut sekaannusta liitekartan (kaavamaisenkin) puuttuminen. Asiakirjoissa ja esityslistoissa sellaiset ovat aina mukana, mutta Suomi24 keskusteluun vaikea liittää. Ketjua kokonaan lukemattomille kerron vielä, ettei kysymyksessä ole ongelma tien saannissa/virallistamisessa vaan asia halutaan hoitaa mahdollisimman pienin kustannuksin.

        Ja kun on kertojan osan valinnut niin kerron edelleen. Päästäkseen tarkoittamilleni mökeille omistajan pitää olla tieosakkaana Kantatie XX:ltä erkanevassa K-kylän yksityistiessä 1,3 km:n matkalta, josta erkanee 3,4 km:n pituinen Tn:n yksityistie, jolta erkanevassa Z-niemen yksityistiessä pitää olla osakkaana tontin sijainnista riippuen 0,6 - 0,9 km:n matkalta. Silloin ollaan enää 40 metrin etäisyydellä oman rakkaan tontin rajasta. Sekin hoidetaan piakkoin kuntoon tavalla tai toisella. Mitä vielä haluaisitte tietää? Tosin tämä oli ehdottomasti viimeinen kommenttini. Mahdollisista väärinymmärryksistä huolimatta.

        Maanmittauslaitos antaa melko tarkan kustannusarvion + verot päälle.
        Ei tarvitse keltään kysellä koska me emme päätä tieasioita.


      • Anonyymi

        Kuuluu ja jos kantatila käyttää sanaa tietä niin se on sana kuin lottovoitto.
        Jos osakkaita 5 , siihen kannattaa perustaa tiekunta ja tiehoitokunnan sekä yksiköidä tie tällöin on jokavuodelle rahat ylläpitokustannuksiin.
        Suullisia sopimuksia ei kannata tehdä, sellaiset eivät pidä eivätkä päde kuin lupauksen ajan.


      • Anonyymi
        toimitsijamies kirjoitti:

        Ja höpö höpö höpsistä taasen Dagman! Kunnan tiejaoston taikka tielautakunnan suorittamana tuolle tulee hintaa muutamia satasia, oma arvioni aiempien toimitusten perusteella n. 300€. Pysyviä rasitteita ei tiejaoston taikka tielautakunnan toimituksella tietenkää saada, mutta aivan pätevä toimitus tiekunnan perustamiseen ja virallisen tien aikaansaamiseksi, sekä kustannusten jyvittämiseksi osakkaiden kesken. Tälläinen tietoimitus kelpaa myös myöhempiin toimituksiinkin, esim. kun lohkotaan tontteja ja niille pitää olla tieoikeus, ne liitetään vain tälläiseen tiehen uusina osakkaina, eikä erikseen tarvitse alkaa toimituksia tekemään samalle tiepohjalle. Ehdottomasti edullisin ratkaisu!
        Olen useamman n. 3km:n pituisen tiekunnan tien perustanut juuri em. tavalla ja hyvin toimii.

        Monesti on niin että pitää ajaa yksiköityä tietä tai muuten ylläpidettävä tietä monesti 5 km
        Josta lävähtää lasku joka vuosi , perusmaksu vaikka ei käytä jos tien takana on tilus.


    • tietoa.

      Käytännössä on aivan sama kuka tietoimitusta hakee, insinööri kyllä osaa jakaa kustannukset edunsaajien kesken.
      Maanomistajan ei tuossa tapauksessa kannata mennä lupaamaan maksavansa noin vain kaikki kustannukset.

      • Tie olla pitää

        Huomenta

        Tarkoituseni ei olekaan maksaa kustannuksista mitään. Ainoastaan järjestellä asiat niin että mökkiläisillä on varma kulku-/tai tieoikeus mahdollisimman edullisesti. Olen vuosikymmenien aikana "joutunut" maallikkona järjestelemään tie-, kaavoitus-, jako-, vesiosuuskunta- ja monia muita yhteisiä asioita, joista en ole kysellyt korvauksia. Samalla periaatteella pitäisi tämäkin hoitaa niin ettei myöhemminkään syntyisi mitään ongelmia. Se on kaikkien yhteinen etu.


      • Anonyymi

        Ei suinkaan koska hänelle tulee teistä rasite joihin maanomistajan kannattaa vaatia tilapäinen käyttöoikeus silloin kun kiinteistön huolto sitä vaatii. Jos tuo viimeksi mainittu jää pois on maan omistajan pidättäydyttävä käyttämästä omalla maallaan olevaa tietä.
        Maan omistaja maksaa käytöstä kerta korvakuksen käytön jälkeen ja pulinat pois.
        Muuten syntyy riitoja kun omistajat vaihtuvat.


      • Anonyymi
        Tie olla pitää kirjoitti:

        Huomenta

        Tarkoituseni ei olekaan maksaa kustannuksista mitään. Ainoastaan järjestellä asiat niin että mökkiläisillä on varma kulku-/tai tieoikeus mahdollisimman edullisesti. Olen vuosikymmenien aikana "joutunut" maallikkona järjestelemään tie-, kaavoitus-, jako-, vesiosuuskunta- ja monia muita yhteisiä asioita, joista en ole kysellyt korvauksia. Samalla periaatteella pitäisi tämäkin hoitaa niin ettei myöhemminkään syntyisi mitään ongelmia. Se on kaikkien yhteinen etu.

        Siitä vaan yksikkö tie. Tien takana omistavat rakentavat tien sinä annat pohjan jos et halua siitä maksua. Sinä olet reilu ja tien osakkaat saavat tapella kesenään sinun ei tarvitse osallistua jos et aja tietä rekalla tai autolla kuin 5 kertaa vuodessa säästyt vielä vuosittaisesta perusmaksut kun olet antanut maapohjan käyttöön.


    • tietoa.

      No niin, tuleehan sieltä sitä asiaan vaikuttavaa tietoa kun sitä täällä onkimalla onkii.

      Ja kyllä tuolla yhteisten asioiden hoitamishistorialla on varmaan jo selvinnyt riittävä hintahaarukka sovussa toteutettavan, yksinkertaisen tietoimituksen kustannuksista.

      Ei tuo noin monen osakkaan kesken maltaita maksa.

    • tietoa.

      Kysyjä sanoo: "Tarkoitukseni ei olekaan maksaa kustannuksista mitään".

      Tuo käsitys asiasta herättää hiukan humiota.
      Jos mökkiläiset keräävät kolehdin ja maksavat osuutesi, pääset ilmaiseksi.
      Nimittäin käy niin, että nyt kokonaan itse omistamastasi tiestä tulee lain mukaan yksityistie, jossa kustannukset jaetaan osakkaiden kesken, Sinä mukaanlukien.

      Jos käytät tietä, maksat, jos et käytä, et maksa.

      Nimittäin kulkuoikeudet määritellään yleiselle tielle saakka, väliin ei jätetä mitään ei-kenenkään tietä.

      Olikohan tuossa vielä muuta?.

      • no mans land

        Totta


      • Tie olla pitää

        Joskus kanssaihmisillä on kumma halu etsiä kaikesta kettujen häntiä.

        Tonttien omistajat - minä myös - yhtä lukuun ottamatta ovat jo osakkaina yksityistiessä, joka kulkee tonttien ohi siten että tien ja tonttien väliin jää n 40 m:n levyinen omistuksessani oleva kaistale. Tie tehtiin järveen viettävän maaston muodon vuoksi siten ettei se koskettanut tontteja vaan hieman ylemmäksi. Ranennetuille tonteille on tehty pistotiet maani läpi. En ole vaatinut senttiäkään korvausta enkä vaadi jatkossakaan. Eräiden tonttien omistajien kanssa keskustellessamme on noussut ajatus teiden (pisto) virallisestamisesta, mutta heitä on hinta peloittanut. Siksi kysäisin tältä foorumilta olisiko jollakin ollut kokemusta hinnoista. Tällaisissa tapauksissa velotus on aikaperusteinen. Kyllä minä mm-laitoksen taulukkohinnat tiedän tarkalleen. Toisekseen jonkin asian esille ottaminen voi nostaa myönteisen keskustelun, josta on muillekin hyötyä. Näin ei käynyt tällä kertaa, joten lopetetaan tähän.


      • puttesetä
        Tie olla pitää kirjoitti:

        Joskus kanssaihmisillä on kumma halu etsiä kaikesta kettujen häntiä.

        Tonttien omistajat - minä myös - yhtä lukuun ottamatta ovat jo osakkaina yksityistiessä, joka kulkee tonttien ohi siten että tien ja tonttien väliin jää n 40 m:n levyinen omistuksessani oleva kaistale. Tie tehtiin järveen viettävän maaston muodon vuoksi siten ettei se koskettanut tontteja vaan hieman ylemmäksi. Ranennetuille tonteille on tehty pistotiet maani läpi. En ole vaatinut senttiäkään korvausta enkä vaadi jatkossakaan. Eräiden tonttien omistajien kanssa keskustellessamme on noussut ajatus teiden (pisto) virallisestamisesta, mutta heitä on hinta peloittanut. Siksi kysäisin tältä foorumilta olisiko jollakin ollut kokemusta hinnoista. Tällaisissa tapauksissa velotus on aikaperusteinen. Kyllä minä mm-laitoksen taulukkohinnat tiedän tarkalleen. Toisekseen jonkin asian esille ottaminen voi nostaa myönteisen keskustelun, josta on muillekin hyötyä. Näin ei käynyt tällä kertaa, joten lopetetaan tähän.

        Kyllä minä ainakin seuraan keskustelua ja odotan saavani siitä hyödyllistä tietoa. Virallistamattomia teitä on todella paljon johon suurin yksittäinen syy lienee tuon monopolin suojattu asema yhteiskunnassamme.
        Omatkin oikeuteni ovat monelle kiinteistölle suullisten lupausten tai oletusten varassa. Muutaman kerran olen saanut kuulla yliaktiivista ärhentelyä muuta oikeuteen asti en ole joutunut.
        Kertomassasi tapauksessa tilanne vaikuttaa niin selvältä, etten olisi huolissani kulkuoikeuksien virallistamisista. Jokaiselle kiinteistölle saa joka tapauksessa kulkea, jos ei yhteisymmärryksessä sopimalla niin sitten virallisesti kalliilla. Koska lopputulos on sama, suosittelen ensinmainittua tapaa.


      • tietoa.
        puttesetä kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin seuraan keskustelua ja odotan saavani siitä hyödyllistä tietoa. Virallistamattomia teitä on todella paljon johon suurin yksittäinen syy lienee tuon monopolin suojattu asema yhteiskunnassamme.
        Omatkin oikeuteni ovat monelle kiinteistölle suullisten lupausten tai oletusten varassa. Muutaman kerran olen saanut kuulla yliaktiivista ärhentelyä muuta oikeuteen asti en ole joutunut.
        Kertomassasi tapauksessa tilanne vaikuttaa niin selvältä, etten olisi huolissani kulkuoikeuksien virallistamisista. Jokaiselle kiinteistölle saa joka tapauksessa kulkea, jos ei yhteisymmärryksessä sopimalla niin sitten virallisesti kalliilla. Koska lopputulos on sama, suosittelen ensinmainittua tapaa.

        Ketjun aloittaja kirjoittaa:
        Joskus kanssaihmisillä on kumma halu etsiä kaikesta kettujen häntiä.

        - Aloituksessa kerrottiin, että mökeille kuljettiin soutamalla järven yli.
        Oli kuitenkin annettu lupaus maayhteyden rakentamisesta kysyjän maan kautta.
        Saa käsityksen, että tieyhteyttä ei vielä ole.

        Sitten tulee tieto, että tieyhteydethän onkin jo rakennettu kuntoon.

        Mitä tästä opimme?.
        Sen, että kysymykset tällä palstalla ovat usein juuri niitä "kettujen häntiä".


      • 11+13
        tietoa. kirjoitti:

        Ketjun aloittaja kirjoittaa:
        Joskus kanssaihmisillä on kumma halu etsiä kaikesta kettujen häntiä.

        - Aloituksessa kerrottiin, että mökeille kuljettiin soutamalla järven yli.
        Oli kuitenkin annettu lupaus maayhteyden rakentamisesta kysyjän maan kautta.
        Saa käsityksen, että tieyhteyttä ei vielä ole.

        Sitten tulee tieto, että tieyhteydethän onkin jo rakennettu kuntoon.

        Mitä tästä opimme?.
        Sen, että kysymykset tällä palstalla ovat usein juuri niitä "kettujen häntiä".

        Siis kyllä noille aloittajan mainitsemille mökkitonteille on kulkuoikeus olemassa. Nyt sitä vaan halutaan muuttaa.


      • MattiMittari

        Tiedoksi kaikille, että hinnan määrittää Maa- ja metsätalousministeriö, ei siis Maanmittauslaitos.
        Maanmittauslaitos vaan joutuu perimään ministeriön määräämän hinnan maanmittaustoimituksesta.


    • sivullinen lukija

      On, on, soutuoikeus.
      Muuta täällä ei ole kerrottu.

      • 4+10

        Lohkomisessa kulkuoikeus on selvitettävä tielle asti. Vaikka kyse olisi saaresta, niin silloinkin kulkuoikeus selvitetään venepoukamasta tielle. Ja kulkuoikeudesta puhuttaessa puhutaan jokamiehenoikeutta laajemmasta oikeudesta eli kyse ei ole siitä, että saaritontin omistaja saa rinkka selässä vaeltaa sinne venepoukamaan naapurin maiden läpi.

        Mutta alkuperäinen kysymys koski tosiaan kustannuksia ja siihen en osaa ottaa kantaa.


      • Loputtomiin
        4+10 kirjoitti:

        Lohkomisessa kulkuoikeus on selvitettävä tielle asti. Vaikka kyse olisi saaresta, niin silloinkin kulkuoikeus selvitetään venepoukamasta tielle. Ja kulkuoikeudesta puhuttaessa puhutaan jokamiehenoikeutta laajemmasta oikeudesta eli kyse ei ole siitä, että saaritontin omistaja saa rinkka selässä vaeltaa sinne venepoukamaan naapurin maiden läpi.

        Mutta alkuperäinen kysymys koski tosiaan kustannuksia ja siihen en osaa ottaa kantaa.

        Maanomistaja saa kyllä ajorasitteen muutettua erikohtaan. Yleensä vanha tie on käytössä siihen asti kunnes uusi tie/reitti on kuljettavassa kunnossa miten tietoimitus kokouksessa on sovittu. Tien siirrosta aiheutuneista kuluista vastaa tien siirtoa vaatinut. Tässä saattaa vain törmätä päättymättömään valitus kierteeseen.


    • Tie.olla.pitää

      Olipa jännä juttu. Rupesin lukemaan tätä ketjua, joka alkoi tuntua jotenkin tutulta. Sitten tajusin aloittaneeni sen itse syksyllä 2014. Koska aloituksessani kertomani tapaus on vieläkin ratkaisematta, kysyn onko tässä välissä tullut joillekin kokemusta toimitusten hinnoista.

      Toistan tilanteen lyhyesti. Metsätilani läpi kulkee tietoimituksessa muodostettu yksityistie, jonka osakkaina on viisi vierekkäin olevan mökkitontin omistajaa. Minä myös. Tontit on lohkaistu kantatilasta kymmeniä vuosia sitten. Silloin ei ollut tietä, vaan kulku tapahtui veneellä n 500 m:n matkan. Yksityistien ja tonttien välissä on n 40 m:n levyinen omistuksessani oleva kaistale. Haluaisin antaa heille mahdollisimman halvalla ja kevyellä menettelyllä tieoikeuden tonteilleen. Mitähän sellainen kullekin maksaisi?

      • Kokmustasiassa

        Ei se tällä palstalla selviä. Mene lähimpään maanmittauslaitoksen toimistoon. Siellä selviää kohde mitä tarkoitat.Samoin kaikkien noiden tonttien viralliset kulkuoikeudet. Laitoksen henkilöt kertovat sinulle vaihtoehdot tieasiassa. Ja hinta-arvion mitä tuo lysti maksaa sekä sen kuinka suureksi kenenkin lasku muodostuu. Se on varmaa että kuluja tulee. Ja paljon.


      • tie.olla.pitää
        Kokmustasiassa kirjoitti:

        Ei se tällä palstalla selviä. Mene lähimpään maanmittauslaitoksen toimistoon. Siellä selviää kohde mitä tarkoitat.Samoin kaikkien noiden tonttien viralliset kulkuoikeudet. Laitoksen henkilöt kertovat sinulle vaihtoehdot tieasiassa. Ja hinta-arvion mitä tuo lysti maksaa sekä sen kuinka suureksi kenenkin lasku muodostuu. Se on varmaa että kuluja tulee. Ja paljon.

        Kuinka ollakaan sain tänään Maanmittauslaitokselta vastauksen erään toisen asian yhteydessä. Veloitus on tuntiperusteinen a 90 eur. Eivät suostu ennakolta edes arvioimaan toimituksen hintaa., joten melkoista arpapeliä se on. Siksi olisin kysynyt kokeneiden kommentteja


      • moternitorppari

        Mökkitonteille perustetaan kulkuoikeus, maa on ja pysyy sinulla. ei mulla kokemusta maksupuolesta, mutta ei luulis tyyristä olevan jos karttaan merkkaa kulkuoikeuden paikan ja ottaa kepsillä koordinaatit. Taikka sitte annat naapurien kulkea jostai kohtaa metästäs.


      • toimitsijamies
        tie.olla.pitää kirjoitti:

        Kuinka ollakaan sain tänään Maanmittauslaitokselta vastauksen erään toisen asian yhteydessä. Veloitus on tuntiperusteinen a 90 eur. Eivät suostu ennakolta edes arvioimaan toimituksen hintaa., joten melkoista arpapeliä se on. Siksi olisin kysynyt kokeneiden kommentteja

        Mitä ihmettä sitä maanmittauslaitosta pitää sinne sotkea selvään asiaan ja rahaa polttamaan? Samaan tulokseen pääsee kunnan tielautakunnan taikka teknisenlautakunnan tiejaoston kanssa ja paljon halvemmalla. Ohessa esimerkki hinnoittelusta.
        http://dynasty.savonlinna.fi/kokous/20153464-20.PDF


      • eetämaksuapukkaa

        Mutku hei, kyllä ne maksaa paperit, jotka on tuon päälle tilattava maan- mittauslaitokselta.

        Ei se kunta mitään maanmittauslaitoksen rekisteröimisiä hoida.


      • toimitsijamies
        eetämaksuapukkaa kirjoitti:

        Mutku hei, kyllä ne maksaa paperit, jotka on tuon päälle tilattava maan- mittauslaitokselta.

        Ei se kunta mitään maanmittauslaitoksen rekisteröimisiä hoida.

        Mitä papereita muka tarttee vielä tilata? Kyllä kunnasta saa kaiken tarvittavan, mitä tietoimitukseen tarvitaan. Lohkomiset on sitten ihan eri juttuja, mitä tonteille tehdään. Lainhuudotkin maksaa n. 120€ ja nekin voi hakea verkossa sähköisesti.


    • jotenhintaonsuolainen

      alle 1000 e selviää monesti.

      Itsellä meni 4 eri tilan lohkomiseen melkein 3000e

      • toimitsijamies

    • MattiMittari

      Hinnat määrää Maa- ja metsätalousministeriö. Maanmittauslaitos perii ministeriön määräämän hinnan toimituksista.

      • selväärahanpolttamista

        Joo, mutta ei ole pakko käyttää niitä maksavia palveluja, kun on halvempiakin vaihtoehtoja tarjolla. Aivan sama, kun suurin osa metsänomistajista ei tiedä, että Mhy:n palvelut saa muualta paljon halvemmalla taikka "ilmaiseksi" ja ilman kallista jäsenmaksua!
        Miksi siis hakea jotain kallista tietoimitusta, kun sen voi teettää kunnan virkamiehillä ja toimielimillä paljon halvemmalla?


    • Ministeriönhinnalla

      Jos kyseessä on muu kuin asemakaava-alue, joudut asioimaan Maanmittauslaitoksessa, jos haluat mökeille virallisen tieoikeuden. Kunta ei voi perustaa uutta tieoikeutta haja-asutusalueilla.

      • Ministerionkujalla

        Ei kunta mitään perustakaan, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Luetaan ne viestit ajatuksen kanssa ennen kuin vastataan puuta heinää, jookosta kookosta.


    • kommentoija

      Kyllähän tietoimituksia voi kuntakin tehdä halvemmalla. Se ei kuitenkaan millään tavalla liity tähän, koska kunnan tielautakunta ei voi määrätä tieoikeuden vaatimia rasitteita tiloille.

      Eli kunnan tiemestari voi tulla ja hoitaa ns. paperit kuntoon, ja tekee sen edullisemmin kuin MML. Mutta jotta tuo tieoikeus olisi virallinen riippumatta tilojen omistussuhteista ym. myös Maanmittauslaitoksen tieinsinöörin tulee se todeta ja lisätä rasitteet tiloille, joka maksaa.

    • Anonyymi

      Maanmittauslaitoksen sivuilla taisi olla, että kulut maksaa tietoimituksen hakija ja toimituksesta etuja saava.

      Mitäs tästä voisi päätellä, kun tiekunnassa on yhdenvertaisuusongelma. Hoitokunnan kahdella jäsenellä on ajoihin nähden vähän tieyksiköitä. Toinen kertoo pitäneensä 7 vuotta tiekokouksen väliä jossakin muussa tiekunnassa ja kaiken sujuneen hyvin. kun mikään ei muutu kokouksia ei tarvitse pitää.

      Nyt on reilut 4 vuotta mennyt edellisestä kokouksessa meidän tiekunnassa ja uuden päivämäärästä ei saa tietoa. Vähistä yksiköistä nauttivien ei kannattane kutsua kokousta koolle. Tietoimituksen yhteydessä kokous voitaisiin pitää, mutta miten toimitusinsinööri mahtaisi jakaa kulut tällaisessa tapauksessa, kun on yhdenvertaisuusongelma.

    • Anonyymi

      Joku sanoi että tietoimitus maksaa tonnin. Sitten joku osapuoli valittaa, se maksaa hänelle 500e. Sitten pitää taas maksaa toinen tonni kun vastaa valitukseen. Tämän jälkeen tulee päätös josta ei voi valittaa. Eli pahimmassa tapauksessa valtio on repinyt rahaa 2500e ja mitään ei tapahdu. Varsinainen "oikeusvaltio" joo.

    • Anonyymi

      Olen ketjun aloittaja v 2014. Sattumalta nyt osui silmään tämä, joten kerron miten toimimme:

      Selitin asian kartan kanssa maanmittauslaitoksen insinöörille. Myönsin korvauksetta neljälle eri mökkitontille tieoikeudet n. 40 m:n levyisen omistamani kaistaleen läpi. Olin toimituksen hakija ja täytin jokaisen puolesta tarvittavan lomakkeen. Jokainen allekirjoitti ehdolla että kustannukset jaetaan kaikkien kesken tasan. Lähetin paperit MML:lle. Olimme sopineet että kokous pidetään laitoksen toimistolla. Kaikkineen tilaisuus kesti noin puoli tuntia. Edun saajat maksoivat kukin 85 €. Että hyvin valmisteltuna ei maksanut kovin paljon. En vaatinut tieoikeuden saajilta mitään korvausta. Heidän asemassaan olisin kyllä tarjonnut ABC asemalla lounaan. Mutta saipa tuon maksettua itsekin.

    • Anonyymi

      Tumpeloa ei parane päästää porsastelemaan alemmalla tieverkolla

    • Anonyymi

      Ei muuta kun kaivuri töihin.Sulla on tieoikeus.Mursketta sit ja se on siinä.Psljon oon tehny, kenelläkään ei ole sanomista.

    • Anonyymi

      300m2 maakaistale rannalta maksoi 750€ ja maanmittari otti 600€ .
      Tällä ei vielä saa venettä veteen. Laskuluiskan rakennus 15asteen kulmaan rannalle 15000€ , eikä vieläkään saa käyttää. Vielä pitää lunastaa kalastuskunnalta kovalla rahalla rantaa josta vesi on paennut 15 m päähän varsinaisesta ranta viivasta , tämä lysti sitten maksoikin sitten 8 000€ koska siihen tulee kalastusvettä ja kalastusoikeus mukana.
      Vielä kävi niin että saaren puolella oli niin ikään sama juttu aivan kuin kauhutarinaoppaasta. Itse saaren tontti oli halpa 0.5 ha 50 000 € jossa ranta-asemakaava jota ei ollut toteutettu kuin sähkölinjan vedolla jakopisteelle. Vesi oli jätetty vetämättä 15 km matkan, saaren tie rakentamatta, viemäriputkea ei ollut laitettu.
      Kiinteistölle ei voi rakentaa kuin pienen kesän ajan mökin koska JV järjestelmää ei voi kaavan mukaan saada mahtumaan pykälien rajoihin. Jäte huoltoa ei ole järjestetty joten jätteet pitää kuljettaa jätelaitokselle tai kotiin. Maapohja on kelvotonta saada kaivoa, puusto on 25 vuotta sitten palsnut ja maaperästä valuu kaikkiin kuoppiin tumman oluen väristä lientä joka lemahtaa mädältä saunavihdalta.
      Siis käyttövesi ja pesuvesi pitää tuoda mantereelta.
      Kiinteistövero on nostettu tappiin koska on ranta-asemakaava kiinteistö jossa on kaikki tarvittavat palvelut tuotu valmiiksi paikalle. ( ikävä vaan kun ei ole )
      Tässä paljon puhuttu saari kiinteistö ja kaava tontti.
      Pitää tästä mennä iloitsemaan unelmien ranta kiinteistöstä ja mökistä jota ei saa rakentaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      234
      14271
    2. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      56
      6426
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      72
      5419
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      297
      3977
    5. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      143
      3712
    6. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      127
      3689
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      91
      2217
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

      Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      17
      1557
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      1400
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      344
      1345
    Aihe